Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 JUNI 1929
No. 2715
#v
f
NEDER
LAND
MED»
INDIË.
LEVENSVERZ. MIJ.
NILLMIJ VAN 1859
'S-G RAVEN H AG E
AMSTERDAM - , UTRECHT
N. V. Rotterd. Hypotheekbank
voor Nederland
Opgericht in 1864
Maatjchappeltfk Kapitaal f 10.000.000,
waarvan geplaatst f 6.000.000
Verstrekt geld op eerste hypotheek.
Voor inlichtingen wende men zich tot
bet kantoor der Bank, Ged, Bierhaven 25
te R'dam of tot hare Agenten.
De Directie*
Mr. Th. Reepmaker, Mr. N. P. C. v. Wflk,
Mr. B. van Rossem.
DB GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts ? 3.50 per haartooi of
fro.per jaar bij vooruitbetaling
NI Insulaire Hypotheekbank
ZIERIKZEE
stelt verkrijgbaar:
4Y* % PANOBRIEVEN a 9B°/,
en tot sin beperkt bedrag
5% PANDBRIEVEN a IOO
Koopt voor Belegging:
PANDBRIEVEN
Bataafsohe
Hypotheekbank
AMSTERDAM
Nederlandsche
Handel-Maatschappij, N. v.
AMSTERDAM.
AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en VGRAVENHAGB
Vestigingen in Nederlandsch-Indië» Straits-Settlements,
Britsch-Indië, China» Japan en Arabi
ALLE BANKZAKEN
SAFE-DEPOSIT. KOFFER KLUIS.
STA N D AARD
HYPOTHEEKBANK
tt ROTTERDAM
Directie t
Mr. H. H. C. CASTBND1JK «t
/. MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algtm. Administratie- en Tnutkantoor
4l%Pandbrieven tegen beottkoer* otf.
N.V. DE HAARLEMSH
HYPOTHEEKBANK
De HolL Voorschotbank
HAARLEM» KRUISWEG 70,
De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag
met een minimum van f 1000.?op
zakeIJJk onderpand en onder borgtocht, met
In pandceving eener polis van levensver
zekering van gelijk bedrag, en verkoopt
5 % schuldbrieven in stukken van f 1000.?.
SOU,- en f 100.- tegen Beurskoers.
N.V. Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland
N.V, Maastrichtsche Hypotheekbank voor Nederland
Verkrijgbaar l
4i/* % PANDBRIEVEN
tegen Beursnoteering
* : '
Deze Pandbrieven zijn aflosbaar door uitloting
binnen 25 jaar.
Leden der Directie: XSTjS^ Mr. A. S. M I E D E M A.
P. H. CRAANDIJK en A. E. THIERRY DE BYE DOLLEMAN
« ., , r ,c c m Pmndbrieven f 55.109.100
Hypotheken f 35.376.477.- R.MTTM . . f
1.005.087.
4| pCt. PANDBRIEVEN TEGEN LAATSTEN AMSTERD. BEURSKOERS
N. V. Residentie Hypotheekbank
's-GRAVENHAGE Anna Paulownasfraat 97
TRUSTBB'S EK ACCOUNTANTSCONTROLE
Hypotheekbrieven in circulatie f 13.820.000. .
5 pCt. Hypotheekbrieven tegen 100
Directiei K. B. ABBING. D. VAN OORDT
OnderL Glas-Verzekering-Mij*
GEVESTIGD TE AMSTERDAM OPGERICHT 1876
Kantoor: KERKSTRAAT No. 69 Telefoon 42163
Directie: Mr. K. F. A. VAN DER BREGGEN
Verzekeringen tegen vaste Jaarlijksche premie, voor schade door breuk aan
:-: .-: SPIEGELRUITEN, SPIEGELS of andere RUITEN :-: i-J
IJVERIGE VERTEGENWOORDIGERS GEVRAAGD
LEVENSVEI2EKERIN6 MAATSCUPPI)
Gunstige polisvoorwaarden Q p? KI UI F" AA
Zeer billijke premiën.
ROTTERD AH S C HE
SCHEEPSHYPOTHEEKBANK
HARINGVLIET 98
UITGIFTE van
5% Pandbrievén ,te8en 9?%
De Directeur: Mr. W. C MEES
HJASPSBOM^EL
KERKSTRAAT 58
AMSTS^AM
JVo. 2715
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 JUNI 1929
15
Olie, automobiel en chemie
door C. A. Klaasse
MEN heeft dezer dagen kennis kunnen, nemen
van de plannen van den bekenden
Amerikaanscheu rubber- en banden-magnaat llarvey
Fireatone om een soort all-round-service voor
automobilisten in het leven te roepen. Naar zijn
meening geschiedt thans de bediening van den
autorijder met benzine, banden en accessoires veel
minder efficiënt, dan wel mogelijk zou zijn. Er
bestaan een zeer groot aantal benzine-depots,
waarvan sommige te k|ein zijn om loonend te
worden geëxploiteerd terwijl ook voor banden
en onderdeelen een groote verscheidenheid van
detail-handelaars wordt aangetroffen. Dat, aldus
Firestone, is niet de methode om den automobilist
zoo snel en zoo voordeelig mogelijk te bedienen.
Om in dien toestand verbetering te brengen beoogt
de heer Firestone de oprichting van de Firestone
Stores Inc., die zal meewerken tot de oprichting
van zijn ideale ..gecombineerde" service-stations
en die controle over zulke stations zal behouden.
De idee is opzichzelf beschouwd niet zoo erg
nieuw; zij ligt in d'e lijn van het streven naar groo
tere efficiency, naar rationalisatie. Onder dat
devies zijn in de laatste jaren al heel wat verbete
ringen in de organisatie van handel en nijverheid
bewerkstelligd. Maar er is meer dan dat. Firestone
i.s te veel ..captain of industry" om niet zijn ge
dachten dienstbaar te maken aan zijn banden
fabrieken en rubberondernemingen. Natuurlijk is
?niet in de allereerste plaats het doel om den'banden
en benzinehandel in zijn algemeenheid, te
reorganiseeren. maar nm de afzet van den Firestone-band
t»r ve.'beteren. liet plan zal dus in dienst gesteld
worilen van den concurrentiestrijd. Ook in dat
opzicht is het niet geheel nieuw. Ueeds geruimen
tijd heeft de ..si-rvice" haar intrede gedaan als
A'oorname factor in den wedloop om den afzet.
Naast de kwaliteit van het artikel en de prijs, speelt
het dienstbetoon aan den afnemer een groote rol.
Men denkt» aan de benzinepompen, die aanvanke
lijk door de Standaard Oil werden gelanceerd om
liet debiet uit te breiden, maar onmiddellijk werden
.geïmiteerd door de concurrenten.' De .
servicestations voor bepaalde automobielmerken zijn een
tweede voorbeeld.
* *
Maar de groot e. diepere, beteekenis van
Firestone's project ligt dan ook m.i. elders. Zoodra men
ren oixat'hflnkclijkeu tusscheiihandel gaat
uit.schakelen en dien vervangen door een schakel die
gelieerd is aan een machtig concern schept-men
tevens nieuwe -verwikkelingen op
industrieelpolitiek terrein. De garagehouder is volkomen vrij
in de keuze van zijn artikelen: zoodra een
geintresiseerde macht bij die keuze een woord meespreekt
beteekent dat een uitbreiding van den invloeds
sfeer der grootindustrie". En het allerbelangrijk
ste is wel, dat liet hier gaat om twee producten.
die tot nu toe geheel los van elkaar stonden. De
opzet is om benzine en banden in den nieuwen
dienst te combineeren. Zoodat er een band wordt
gelegd tussehen rubber-banden en petroleum. Een
nieuw terrein dus voor industrieele vervlechting"'.
En, hier kom ik tot mijn aanknoopingspunt.
?,.'?? ? * '*
In onze eeuw kan een bedrijf zich "niet hand
haven door goede waar en lage prijzen alleen.
Zelfs een geniale uitvinding of inventieve capa
citeit zijn geen factoren, die in elk geval tot succes
moeten leiden. Kapitaalkracht en uithoudings
vermogen tegen eventueele tegenslagen worden
meer en meer de weg ]bot het succes. Het probleem:
Macht oder Oekonomisches CJesetz wint steeds meer
aan beteekenis, in dier voege, dat het zwaartepunt
steeds veelvuldige!' naar eerstgenoemden factor
Overslaat. En daarom is het streven naar combina
tie ook zoo sterk. Want de kapitaalkracht wordt
BRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA'
SPANJAARD fkC£
FABRIEK ESPANA
UTRECHT
grooter, naarmate men meer groepen bedrijven
tezamen voegt. En het uithoudingsvermogen in
den concurrentiestrijd is al evenzeer afhankelijk
van den steun dien men kan ondervinden van ge
lieerde bedryven, welker gebied van werkzaam
heid zich aansluit aan dat van de bedreigde onder
neming. Zoo heeft men om al deze redenen fusies
en belangengemeenschappen tot stand zien komen.
Tendeele tusschen gelijksoortige ondernemingen
maar even veelvuldig tusschen bedrijven die
elkaar in den productieketen opvolgen. Natuurlijk
is de aandrang tot zulke combinaties het sterkst
in zich uitbreidende bedrijfstakken. Daar waar
productie en afzet vrijwel stationnair zijn is ook
het concurrentie-evenwicht vrijwel gesetteld. Maar
een groeiend bedrijf zal ateeds streven om zelf een
zoo groot mogelijk aandeel te krijgen in de ver
meerdering van de voortbrenging. Zoo zal zich dus
by verschillende vooruitgaande"-industrieën de
tendenz tot aaneensluiting manifesteeren. En het
is nagenoeg onvermijdelijk, dat de concurrentie
strijd daardoor verscherpt wordt. Want inplaats
van antagonisme tusschen de concurrenten in
verschillende los van elkaar staande bedrijfstakken
krijgt men nu een strijd tusschen de aaneengesloten
leden van die bedrijfstakken. Het'gevechtsterrein
is aanzienlijk verruimd en de machten geconcen
treerd. Men krijgt den indruk van een heusche
oorlogsvoorbereiding. Offensieve en defensieve al
lianties, beloften tot het bvschikbaarstellen van
reservetroepen, enz.
* *
*
Tot zoover de theoretische opbouw van de
moderne ..kapitaalintensieve" bedrijfsorganisatie.
Kn theorie en practijk zyn lii»-r niet onvereenigbaar!
De1 hierboven uiteengezette Firestone-plannen zijn
maar een schakel in dien keten. Ik heb terloops in
d«'Ze kolommen al eens melding gemaakt van
dtcombinatie Ford-Standanl pil-I.(.ï.
Farbenimlustrie. Alle drie voorbeelden van sterk vooruit
gaande nijverheidstakken. Dr automobiel en het
vliegtuig zijn ht-t vervoermiddel van de toekomst
en de benzine de bron va:i drijfkracht. Terwijl dr
chemische nijverheid het tooverland van onbe
grensde technische en economische mogelijkheden
opent (synthetische benzine., dito-rubber, enz.) en
eveneens als een der voornaamste industrieën van
de toekomst is te beschouwen. Tusschen Ford eu
<le !.(«. zijn de vrienschapsbandetx onlangs weer be
vestigd toen bij'de oprichting van dot-hter-maat
schappijen resp. van Ford in Duitschland en van
1. (i. Farben in Amerika wederzijds
commissarisplaatsen werden uitgewisseld. Kn met
Fireston».onderhoudt Ford zooals bekend is eveneens een
..aangename" relatie. Men heeft hier reeds vier
zeer belangrijke groepen in n combinatie. Het
zal waarschijnlijk wel nooit zoovel'-'komen dat de
«Standard Oil de benzine voor houders van Ford-'
wagens voor de helft van tien prijs beschikbaar
stelt, die rijders van andere automerken moeten
betalen, of dat Ford zijn motor zoo construeert dat
die alleen gedreven kan worden door benzine op
bepaalde wijze gecrackt" volgens Standard
Oilpatent. Maar ongetwijfeld zal ons transportwezen
in de toekomst van combinaties als deze een
be_ langrijken invloed ondergaan. Trouwens de te
genpartij" heeft blijk gegeven het belang ervan
dadelijk te hebben ingezien. De General Motors.
Ford's grootste concurrent. hqeft reeds voeling
gezocht met de Imperia! Chemical Company, de
Engelsche I.G. Farben, die ook reeds in de V.S.
haar netten heeft uitgezet. En wat zal de Konink
lijke in deze doen, Rustig aanzien dat de 'conciiiV
renten zich aterk maken? Zal men n jet veeleer de
reeds tot stand gekomen combinatie General
Motors-Imperial Chemical aanvullen? En waar zal
dan onder al dit sabelgekletter de vredelievendheid
.blijven, en hoe zal er een eensgezinde
olierestrictiepolitie'k tot standkomen?
'.?-?' ' «
'- i ?
Nieuwe Uitgaven
W. Middendorp, Twee achterlijke arbeidsayitlemen
voor inboorlingen in yederlandtich Oout-Indië.
(lleercndienst en Poenale Sanctie). Uitgave van
H. D. Tjeenk Willink en Zoon, Haarlem.
Nederlandsche Bouwmeesters. Een reeks studies.:
Onder leiding van W. liet era- '\Vzn.' Met vele.
afbeeldingen. Uitgave- van Munster .^Amsterdam.
BEURSSPIEGEL
Donderdag;, 18 Juni
SEDERT het American Petroleum Institute
zijn stabiliseeringsplan voor de
petroleumproductie bekend maakte zyn reeds weer eenige
maanden verloopen en de opwinding over de hou
ding welke de attorney-general Mr. Mitchell daar
tegenover heeft aangenomen is ook al geluwd.
Intusschen' is gebleken dat de Amerikaansche
regeering geenszins afzijdig staat tegenover plannen
tot rationaliseering van de olie-voortbrenging.
Het plan van het A.P I. had natuurlijk bezien
van het standpunt des antitrust-wetgevers dit
bezwaar dat daarin tegelijkertijd twee resultaten
werden nagestreefd. Zoowel de conserveering
van olievoorraden, het voorkomen van roofbouw
dus, als de verbetering der winstmogelijkheden
voor de oliemaatschappijen lagen in den opzet
besloten. En wanneer de Amerikaansche regeering
hoort van afspraken om de winst der ge
ntresseerden te vergrooten worden toch nóg steeds de ooren
gespitst. Vandaar dat men destijds met den
Sherman-sabel heeft gerinkeld. Maar de regeer ing heeft
toen dadelijk reeds ingezien, dat van een feitelijk
verzet tegen de olie-plannen geen sprake mocht
zijn. De verschillende speciale wettelijke regelingen
die successievelijk zijn gemaakt voor bedrijven.
waarbij een public intrest" aanwezig is. hebben
trouwens bewezen, dat de Amerikaansche auto
riteiten businesslike genoeg zijn om de industrie
waar het mogelijk is de vrije hand te laten. En
waar Amerika behoort tot de grootste olie
producenten lag het voor de hand. dat ook hier
van een onoverkomelijk obstakel geen sprake
zou zijn. Destijds?dadelijk na de uitlatingen van
Mitchell heeft zich in een speciaal terzake be
legde conferentie van het American Petroleum
Institute een sterke strooming kenbaar gemaakt
«He het heel restrictieplan wilde laten vallen en de
regeling van de kwestie wilde overlaten aan de
staten waar olie voorkomt. Anderen daarentegen
waren voor handhaving van het plan. waaraan zij
zeer groote 'waarde hechtten. Het compromis i.<
geweest dat het A.P.I. inzake de productie-regu
leering verder zou samenwerken met de Federal
Oil ('onservation Board. Hetgeen beteekemle dat
tusschen de ..Oliestaten" inderdaad overleg zou
worden gepleegd, maar dat bij eventueele maat
regelen, déFederale regeering de leiding zou heb
ben. Tegelijkertijd heeft men toen de kwestie
ruimer gesteld, on naast conservering van. den
olievoorraad door productie-inkrimping een effi
ciënter verwerking op zoo hoog mogelijk kwan
tum benzine ? gepropageerd. ,
* * i
*
En zoo zij n nu de rollen omgekeerd. Instede
dat de regeering der V.S. de plannen der olie
maatschappijen tegenwerkt, heeft zij zelf liet heft
in handen genomen om tot afspraken te geraken.
De conferentie van l'olorado S'prings is door
Hoover bijeengeroepen en behalve de gouverneurs
der betrokken staten kwamen daar vertegenwoor
digers van den F.O.C.U. en van het A.P.I. Door de
federale regeering werd het sluiten van een ..com
pact'* voorgesteld om tot
conserveeringsmaatregelen te geraken' De voorstellen hebben lang niet
unanieme ondersteuning gevonden. Integendeel
verscheidene staten wilden niet meewerken tot
een overeenkomst. Stemmen gingen op.die meen
den dat het regelen van deze kwestie behoort
de competentie van de federale wetgeving.
ii.het resultaat van de conferentie is dan ook
nihil geweest. Of juister -uitgedrukt ontastbaar.
Want men wét nu dat de federale regeering bij
oventueele afspraken zeker niet meer de
antitrust-wetten al te, voel naar den letter zal interpre
teeren. Volgens de jongste berichten zal de confe
rentie weer bijeenkomen, wanneer Hoover het
verzoek daartoe doet. Of het tot een officieele con
ferentie nog zal komen 'staat te bezien. Maar de
weg is nu gebaand voor afspraken dóór de betroki
ken ondernemingen zelve. Wanneer men in Amerika
al'tot overeenstemming was geraakt dan zou men
toch nog onderhandelingen hebben moeten voeren
met de Amerikaansche producenten,. Dat kan
nu tegelijkertijd plaats vinden, zooals, ook bij de
besprekingen voor eenige maanden al is geschied.
toen plotseling Mitchell de vrede kwam verstoren.
Zal 'men nu die pourparlers woei' hernieuwen.
of zal de onverklaarbare prijsstijging van lichte
olie die sedert kort is ingetreden de partijen weer
eenigen tijd ujt'elkaar houden? i ? (