Historisch Archief 1877-1940
Te Groene Amsterdammer
<Bc_-/wcekbIad voor Nederland
Sinda meer dan vjfftig
/aar aan de apita der
weekbladen . . . ,"
ONPER HOOFDREDACTIE VAN Mr. A. C. JOSEPHUS JITTA
Redacteuren: H. BRUGMANS, L. J. JORDAAN, M. KANN EN
TOP NAEFF. Secretaris der Redactie: C. F. VAN DAM
KEIZERSGRACHT 333, AMSTERDAM C.
Soliditeit ongeëvenaard
OPGERICHT IN 1877
No. 2716
ZATERDAG 22 JUNI 1929
De Vrijzinnig-Democratische Bond
door Mr. H. P. Marchant
DE grondslag, de wording en de taak van
elke staatkundige partij is te beschouwen in
het licht van de geschiedenis van het eigen volk.
Internationaal georganiseerd kan alleen een partij
zijn, die op dogmatischen grondslag rust, en ook dan
is er nog een te sterk nationaal element in om de
partij te beschouwen als een afdeeling, een filiaal
van een internationale organisatie.
De organisatie ontstaat, doordien kiezers van
gelijke overtuiging tot elkander komen, die in
geen bestaande partij hun staatkundig inzicht
vinden bevredigd.
Dit wordt uit het oog verloren, wanneer men
klaagt over veelheid van politieke partijen en
wanneer anderen, zonder van veler medewerking
te zijn verzekerd, overgaan tot het stichten van
nog meer nieuwe, waaraan zij zelf een groote bestem
ming geven. Zij achten zich zelf te bijzonder om
zich in qpn ander partijverband te subordineeren
en verwachten zonder grond, dat dit bijzondere
inzicht door oen massa zal worden gedeeld.
Dit vergeten ook zij, die ons weten te zeggen,
welke partijen wel kunnen worden samengesmol
ten, om tot een eenvoudiger beeld te komen van de
partijverhoudingen. Het schijnt soms wel, alsof
deze bouwmeesters, de politieke partijen als
koekedeeg beschouwen van verschillende qualiteit, dat
men naar believen tot enkele bepaalde melanges
heeft om te kneden.
Deze lieden leveren het afdoende bewijs, dat zij
het wezen van geen historisch gegroeide partij
kennen.
De politieke partijen worden gevormd door de
kiezers, en door niemand anders.
Hoe ia de vrijzinnig-democratische partij in de
wereld gekomen?
Tegen het midden van de vorige eeuw ontstond
reactie tegen het misbruik, door de leiding van het
maatschappelijk productieproces gemaakt vanhaar
ongebreidelde vrijheid.
Zij gebruikte menschelijke arbeidskrachten als
machines, die met een minimum van kosten werden
versleten en daarna afgedankt. De baatzucht be
stemde de opbrengst voor de bezitters van het
kapitaal, en het-algemeen belang viel buiten de
aandacht.
Hiertegen is tweeërlei reactie gerezen: eenerzijds
het marxisme, gegrond op de leer van den klassen
strijd en gericht op de 'gemeenschapsproductie
door socialisatie van de voortbrengirigsmiddelen,
anderzijds de beweging van hen, die de handhaving
van het prïvaatbezit der productiemiddelen en de
beschikking van den producent óver de vruchten
van eigen arbeid onmisbaar oordeelden als drij
vende kracht voor een toenemende productie ten
bate van een toenemende bevolking, doch de
vrijheid van handelen, leidende tot het misbruiken
van menschelijke werkkrachten, tot een on
rechtvaardige verdeeling van de opbrengst, tot
onderworpenheid en kwijnend en vreugdeloos
bestaan van do arbeidende krachten, wilden zien
gebreideld.
Zij erkenden, dat de arbeiders door organisatie
hunne positie konden versterken en moedigden de
organisatie-aan, doch zij wezen op de roeping van
déoverheid om regelend in te grijpen, om de
ontwikkelingamogelijkheid van. allen te handhaven
door machtsmisbruik van enkelen te verbieden.
Het voortbrengend vennpgen van het volk ging
niet omhoog, doordien de > massa geen gelegenheid
had om ? zich uit de afhankelijkheid van oo be
perkten arbeidstijd en onvoldoend loon los te
werken en vooruit te komen. Te lang werken en
onvoldoend loon, zij brengen altijd mede een tekort
in de verzorging van lichaam en geest, slecht
?wonen, een hopeloos verschiet voor den ouden dag.
Zij dwingen tot arbeid van vrouwen en kinderen;
het te veel aan werkkrachten geeft de drukkende
onzekerheid, of men niet de volgende week op
straat kan staan. De arbeidsvreugde is onmogelijk.
Hier Werd de Staat geroepen om een
levenwekkende taak te vervullen. Hij kon niet de leiding
van de productie overnemen, doch hij moest wel
door regelend in te grijpen waken voor het alge
meen belang.
Uit deze reactie tefeen de ongebreidelde heerschap
pij der baatzucht is de organisatie der vrijzinnig
democraten door het historisch verloop voortge
komen. :
Naast de taak \an den Staat, in hef- economische
leven te vervullen, bracht hun beginsel mede dat
het volk zalf, in zijn geheel, nad te beslissen over
do wijze waarop het wordt «reregeerd. Met de toe
nemende ontwikkeling van het volk liep dit beginsel
vanzelf uit op den eisen van het algemeen kiesrecht.
zoowel voor vrouwen als mannen.
Aanvankelijk werkten zij, die zich later als
afzonderlijke vrijzinnig-democratische partij orga
niseerden, als voorhoede en trekkracht" (uitdruk
king van prof. Colenbrander) van de liberalen,
die uit hun aard de bemoeiing van den Staat noode
aanvaardden.
Toen echter do neigingen van beide elementen
te zeer gingen uiteenloopen, bleek samenwerking
in hetzelfde 'partijverband niet meer mogelijk, en
constitueerden in 1001 de vrijzinnig-democraten
zich als afzonderlijke partij.
, * *'
Deze partij zou een algemeene organisatie zijn
geworden van zoogenaamd burgerlijke democraten
uit rechter- en linkerzijde tezamen, indien niet in
Nederland het kerkelijk-godsdienstig verband nu
eenmaal krachtens het historisch verloop der staat
kundige ontwikkeling de roomsch-katholieken
zoowel als de orthodox-protestanten in afzonderlijke
partijorganisaties had bijeengebracht en gehouden.
Want wel is de sterkste prikkel, althans voor de
orthodoxe protestanten, de reactie geweest tegen
de overschatting door de liberalen van de neutrale
openbare school, doch het partijverband is te sterk
gegroeid om te, verwachten, dat maar een wille
keurig partijtoovenaar de deur van zijn
democra'tisch paleis heeft te openen om de demo
cratisch gezinden van de rechterzijde te doen
binnengaan. De ervaring leert integendeel» dat zij,
zoodra zij in de moederpartij het niet meer kunnen
houden, voor hunne kerkelijk-godsdienstigèdemo
cratie een eigen, huis stichten. ,
?> Ook de vrijzinnig-democratische party is een
volkspartij" in tweeërlei beteekenis. Zy telt
onder hare leden staatsburgers uit alle groepen
van de maatschappij, en zij beoogt met haar poli
tiek het speciale belang van geen klasse of groep te
dienen. Haar. beginsel is zuiver staatkundig. Zij
is een volkspartij op den staatkundigen grondslag
van de democratie. Zij kent geen leerstelligheid,
geen streven om het maatschappelijke leven in te
richten naar n dogmatisch systeem. '
Een staatkundig beginsel kan uitvloeisel zijn
van een levensbeschouwing, gegrond op een
godsInhouds<">9ave 8taat <*> »*»18
Mr. H. P. Marchant
dienstig geloof, doch noodzakelijk is dit niet. Wel
zal omgekeerd het verschijnsel zich voordoen, dat
een partij, die als beginsel heeft om de lijdende
deelen van hot volk tot nieuw, leven en ontwikkeling
te brengen de belangstelt ing trekt van hen, wier
levensbeschouwing den weiisch kweekt om hier
op aarde zijn geluk te zoeken in liet leven voor
anderen, overeenkomstig 's mensohen bestemming.
En zij vinden in een partij met dit staatkundig
beginsel veelal meer bevrediging dan elders, waar
zij ervaren dat het kerkelijk of godsdienstig beginsel
in geheel onbevredigende denkrichting" kan
leiden. Zij zullen dan ervaren, dat de partij, die
niet op een godsdienstig of kerkelijk beginsel rust,
geenszins met eenig godsdienstig beginsel in
strijd is.
? ' ' * *
? " : *
Het is gevolg van het zuiver democratische
beginsel der partij, die geenerlei dogmatische, doch
ook geenerlei anti-kerkelijke of anti-godsdienstige
strekking heeft, altijd in beter verhouding heeft
geleefd «iet de i'ecliterzijde dan eenige andere
groep ter linkerzijde. Dat de onderwijspacificatie
tot stand kwam onder leiding van Bos, was ook
gevolg van zijn bijzondere persoonlijkheid, doch
ook van zijn vrijzinnig-democratisch beginsel.
Voorhoede en trekkracht" zijn de
vryzinnigdemocraten niet meer voor de liberalen. Die functie
berustte niet op uitnoodiging of opdracht, doch op
vrije keuze van de achterhoede. Waar deze thans
haar voorhoede en trekkracht vindt, is niet bekend.
Zy schijnt aan eenige spits te marcheeren.
(Slot op pag. 2).
De beschaafde smaak
Vraagt Bonbons
QINGERS
Let op den naam