Historisch Archief 1877-1940
l!
f' '
H: ? !
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 JUNI 1929
No. 2716
Dr. F. M. Wibaut
door Mr. Dr. G. v. d. Bergh
a.s. wordt WUmüt 70 jaar!
LA Het is ons bekend, dat de jubilaris deze. dag
liefst onopgemerkt voorbij zou zien g lan. Dit is te
begrijpen. Want de zeventigste verjaardag moge
in veler leven een hoogst belangrijke dag zijn, om
dat hij als 't ware de afsluiting vormt van het
scheppende, van het aan arbeid gewijde tijdperk,
bij Wibaut (dit weten en voelen wij allen) zal
deze, dag misschien een rustdag Voor hem, om
dat het toevallig een Zondag is slechts de over
gang vormen tot een nieuwe periode van veelzijdige
ingespannen werkzaamheid. En daarom heeft Wi
baut gelijk, wanneer hij deze dag niet ziet en niet
kan zien als een mijlpaal in zyn. leven.
Intusschen het leven is.geen bier met suiker
en Wibaut zal het dus gelaten moeten ondergaan,
wanneer wij toch. op verzoek van de redaksie met
een enkel wpord deze dag gedenken.
Wibaut 70 jaar! Wanneer wij die ietwat gebo- ?
gen gestalte met de karakteristieke kop rustig be
kijken, dan zullen wij hem niet .jonger schatten,
dan hij is. Maar wanneer wij h«m ergens buiten
ontmoeten op een van zijn bekende
Zaterdagmiddagse wandelingen, wanneer hij de zevenmijls
laarzen heeft aangetrokken en een 'eindje kuiert.
bijv. van Utrecht over Hilversum naar Amsterdam
of wanneer hij, .eventjes voor enkele dagen" haar
Praag of naar Parijs is geweest, 's morgens in ons
land terugkeert en 's avonds een redevoering houdt
in de Amsterdamse Raad, na 's middags in het
voorbijgaan even in de Eerste Kamer te hebben
gesproken dan, gevoelen wij ten volle, hoe
bedriegelik kalenderjaren eigenlik zijn en hoe nood
zakelijk het feitelik is een andere, betere maatstaf
voor het bepalen van iemands leeft'jd te vinden.
In de weinige ruimte, welke de redaksie voor ons
beschikbaar heeft, zullen.wy niet trachten Wibaut's
werk naar verdienste te schetsen. Anderen, tijd
genoten, die dat geheel hebben .meegeleefd, zijn
daartoe trouwens meer geroepen dan wij. Daarom
slechts enkele woorden. Hij heeft op ekonomies
terrein weténschappeük werk van betekenis gelei
verd, al heeft de ekonomiese theorie,, de
theoretiese theorie" nooit zijn volle belangstelling gehad.
Hij heeft "de Nederlandse en de internationale
Sociaal-demokratie gediend met heel zyn wezen
en heel zijn liefde. Hij heeft gestreden tegen alles,
wat maatschappelik klein en bekrompen is, met
N.V. J. S. IN E UW S EN' S
Qroottt* kéuxe. . . . STITSONt
ixa.ro tegen de achterstelling van de vrouw. Maar
Vóór alles heeft hy zyn grote werkkracht gewyd
aan de stad, die hem lief is. geworden boven al, die
henïmee* is, dan een geboortestad kan zijn, aan
Amsterdam. Wie aan Amsterdam raakt, raakt aan
Wibaut. En als Anteterdam's voortreffèlike
stadsbestuurder gedurende vele, lange en
vaak moeilike jaren zal hy voortleven in ,
de geschiedenis. dgfen stadsbestuurder, die
Amsterdam heeft helpen maken en mis
schien meer dan enig ander heeft gemaakt
tot het voorbeeld, ^at het thans in zo menig
opzicht voor de wereld is.
En gelukkig we zeide,n het reeds
Wibaut ? zal ook na Zondag voortwerken. Het
is zeer wel mogelik zelfs waarschijnlik dat
hij de vooruitgang en de verbroedering der volken
nog op ander terrein dienen zal. In de 25 a 30
arbeidsjaren die hem nóg resten, eer hij in ruste
zal gaan, zal deze jeugdige man, jeugdig naar
geest en werkkracht, nog veel tot stand brengen.
Wij wensen hem daarby in ieder opzicht en uit
de grond van ons hart,.het allerbeste toe.
SCHILDERKUNST
Elena Popea. Kunsthandel Bnffa
In het van evenveel belezenheid en kennis als
van hoffelijkheid getuigende boek dat Prof. Henri
Focillon gewijd heeft aan de schilderkunst en de
schilders der 10e en 20ste eeuwen (Parijs, 1028)
noemt hy ook Elena Popea. De voorganger van de
jongste generatie der Roemeensche schilders
Elena Popea is een Roemeensche was Nicolaas
Gregoresco (1838-^1907). Deze studeerde geduren
de zeven van de beste jaren van zyn leven in
Frankrijk en kreeg in Barbyou eerst den juisten
kijk op zijn talent. Zyn onder franschen invloed
opgebloeide kunst domineert die van wie in Roe
meniëna hem kwamen. Talrijk zijn daaronder de .
zoekers, die nog in onze dagen hun wijfelingen
en hun zucht naar raffinement" komen toeteen
aan de school van Parijs. Onder deze, die hun
instinct kwamen besmetten met alle. kwellingen
der moderniteit" behoort Elena Popea. De defini
ties van den f*rofessor zijn het kan in beschou
wingen over moderne kunst moeilijk anders
meer benaderend dan definieerend. Toch wijzen zij
een weg naar het apprecieeren van Elena Popea's
talent. Haar kunst is die van-een onrustig zoekende,
wie de vele facetten van het aspect der nieuwere
schilderkunst het vinden biet makkelijker hebben
gemaakt. Zy verwerft de, aan de photo verwante,
de natuur copieerende schilderkunst; zij is zooal
niet op een synthese,.'dan toch uit op een kort
begrip, dp de weergave van een indruk. Haar
landschappen zy*n vlug 'opgeschreven notities,
waarin de kleur het lyrische, de lyn het epische
element vertegenwoordigt.-Zij kan vertellen op een
aantrekkelijke, illustratieve manier, die er op
wijst, dat Roemenen en Polen buren zijn. Zy
kan met jhantasie op de nuances van een zelfde
kleurengamma voortborduren; zy heeft van het
cubisme een groote en ruime vormgeving geleerd
en kon figuren met smaak in de lijst zetten. Zij
zou dicht bij haar ideaal-zijn als haar toets met
n onfeilbaren streek kleur, toon en vorm tegelijk
omvatte. Haar werk wint in bekoring, vooral.door
de ijle en gedurfde coloristische qualiteiten, voor
wie het meen dan eens «iet, Dit pleit voor de "be
gaafdheid van de schilderes. Het verhindert niet
.dat deze kunst geen draagkracht heef t, geen diepte,
geen geestelijken of gemoedelijken Ondergrond.
Zij streelt het oog door een kleurschakeering die
soms inderdaad niet vrij, is van een zoeken naar
raffinement en geeft het rust door een meermalen
goed geëquilibreerde compositie. Maar zij is te
snel gekristalliseerd en te vluchtig geuit om voors
hands meer dan een voorbygaanden indruk te
maken of meer dan-een voorbijgaand evenement te
beteekenén. . HENtfUS
Tentoonstellingen
Tentoonstelling nieuwe aanwinsten Prentkunst.
D. G. Santee?Landweeav Heerengracht 306,
Amsterdam. ? . ,
J. H. de Bois, Kruisweg 68, Haarlem. Fransche
Kunst. Tot l Juli.
;Tentoonstelling werken van J. .Terwey, Noord?
einde 110, D jn Haag. .
; Tentoonstelling van werken door Albert Neuhuys
' Huize van Hasselt, Schiedamschesingel 36, Rot
terdam. .
Tentoonstelling van werken door de leden van
de vereeniging De Kederlandsche Kunstkring"
van 14 Juni tot en met 5 Juli'29. Artibw.Sacrum".
.Arnhem.
NIEUWE VERZEN
door A.. Defresne
Hei Uur der Sterren, door J. J. V. Geuns.
Bij C. A. J. v. Dishocck. Bussum.
In. verschillende tijdschriften is in de laatste
weken door artikelen tegen en scherpe uitspraken
over mij gebleken, dat mijne beoordeelingswyze van
verzen Vc-le dichters sterk hindert. Ik stel mij
voor de waarde van mijne beoordeelingswijze aan
de hand van de eerstvolgende verzenbundel der
betrokken dichters te bewijzen. Voovloopig ter
verdediging'in het algemeen het volgende.
Er zijn meer methoden, waarop men de
waarde van een gedicht by benadering bepalen
kan. De bekendste zijn de aesthetische en de
ethische. Ten opzichte der eerste verhoud ik mij
onmiskenbaar vijandig. Door de inhoudlooisheid
van de meeste harer theoriën mist zij ieder houvast
en is bij uitstek geschikt om gelegenheid te geven
tot in schyn belangrijk/ in wezen ijdel gezwets.
Het grootste aantal harer beoefenaars vindt zij dan
ook onder die lieden, wier bewustzijn doorwoekerd
is door zelfbedrog, waarvan de eenheid der
onderdeelen zich in het bijzonder naar buiten demon
streert als zelfingenomenheid, mat de
byve/schijnseleii van zelfoverschatting, waanwijsheid, bot- en
betweterigheid. Aangezien bedoelde theorie slechts
een onderdeel Van het vers in hare beoordeeling
betrekt, is zij onvoldoende en misleidend. De
ont' wikkelingsgang der Tachtigers heeft met feiten
hare tot den dood van het dichterschap leidende
onvruchtbaarheid bewezen. Zij is ouderwetsch en
verleden. Uit den aard der kunstzaak is de zooge
naamde schoonheid een wetmatig vereischt en
zeer kostbaar element van het vers, maar zij is
niet primair en ten aanzien van de waarde der kunst
in het algemeen niet het eenig belangrijke.
De ethische waarde van een vers wordt bepaald
door het ethisch stelsel, dat de beoordeelaar beleeft.
Dit stelsel is afhankelijk van het strikt persoonlijk
bewuste n onbewuste en uit hoofde van dezen
oorzakelijken samenhang heeft deze methode het
gevaar van al te groote subjectiviteit. Ik meen
dan ook, dat mogelijk de hinderlijkste maar tevens
de waardevolste beoordeelingswijze die is, die hare
. grootste aandacht schenkt aan de oorzakelijke
elementen van het vers, te weten: de emotioneele
waarden en dezer wetten van werking en samen
hang. Deze zienswijze betrekt daarbij ook dézooge
naamde "schoonheid van het vers in hare beoor
deeling, aangezien toch ook deze schoonheid be
paald wordt door een zekere wetmatige verhou
ding in de bedoelde psychische waarden.
Beschouwen wij uit dit standpunt Het Uur
der Sterren van J. J. Van Geuns dan is de eerste
opmerking, die zich aan den lezer opdoet, dat de
kunstwaarde van een vers voor een deel bepaald
wordt door de hoedanigheid der gevoelens, die den
dichter in zijne gedichten uit. Er is namelijk eene
groote onevenredigheid tusschèn de pretentie der
gedichten, Het Uur der Sterren, en het ontwikke
lingsstadium van het innerlijk des dichters.
De gevoelsinhoud dezer verzen is jong,
onoverdacht, onvolgroeid; dit gemoed verkeert in een
dichterlijk embryonalen toestand, De gedichten,
wier gedachteninhoud zich het beste bij dezen
toestand aanpast, zijn dan ook de beste, namelijk
de kinderverzen, hoewel hier en daar een invloed
van Nijhoff niet te ontkennen valt. Het spreekt
van zelf, dat deze infantiele zielatoestand gepaard
gaat met een bijna volkomen gebrek aan kennis
' van andere innerlijke mogelijkheden. Toch roeit
de dichter deze aanwezig en hem bevangt dan1 ne
angstige, verwonderende droomstemming, waaruit
meerdere goede verzen geschreven zijn. Het aantal
dezer is echter zeer gering, want indien de dichter
zich aan gaat stellen als een volwassen mensen
ishet radicaal mis. De geheele bundel ia gekenschetst
door^
Ik volgde vaak de wolken
Die vluchtten langs de maan.
Ik weet van vele wolken ,
Den oorsprong en 't vérgaan.
toch ben ik kind gebleven
In ontoereikendheid....
.Geen wondert Me Ir aanda h b geven aan den
oorsprong en het verdaan van eisen gevoelens
komt m'o ten aanzien van die o '.tocreikenchsid
productiever voor. En die wolken vinden hun
weg wel van zelf. .
No. 2716
DB GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 JUNI 1929
Muzikaal allerlei uit
Parijs
door Constant van Wessem
De triomftocht van d«
Amerlkaansehe Operette
DE laatste jaren zijn te Parijs de groote
Schlager" de Amerikaansche operettes, die
meestal het geheele jaar door loopen en vaak zelfs
twee of drie jaren achter elkaar. Zoo vierde in
Mogador de operette Kose Mary" dezer dagen
aldaar haar 1000ste opvoering, nadat in datzelfde
theater No, no, Nanette" van Youmans voordien
twee jaar achtereen was gegaan. In Chatelet loopt
al maanden lang onafgebroken Jerome Kern'a
,,Showboat", bewerkt naar Edna Ferber's roman,
en belooft ook een jubileum-getal te zullen halen,
terwijl elders een operette van George Gershwin,
Tiptf>es" voor haar triomftocht in Parijs is ge
start".
Het procédévan al deze Amerikaansche ope
rette-componisten is verbluffend eenvoudig: uit
twee óf drie melodieën 'van blues en steps maken
zij een heele operette door deze twee of drie melo
dieën uit den treure in langzamer of vlugger tempo
en met een rhythmische wyiifing, te blyven her
halen, zoodat de toehoorder er ten slotte dol van
wordt en half dronken van hetzelfde wijsje, dat
hem nog in zijn slaap blijft achtervolgen, naar
huis gaat. Het is waar, dit wijsjo is niet altijd ont
bloot van charme. Vooral in Showboat" komen
een paar goede melodieën voor, die kennelijk ont
leend zijn aan of geïnspireerd op plantation-songs
of op romances uit den voortrekkerstijd. Bovendien
laat zich in diezelfde operette een nergerzanger,
Harvey White, hooren, wiens stem een Wonder van
geluid is. een succes op zichzelf al, heel laag en
toch ijl van timbre'en die, met een klein koor van
negerzangers, voor het gesloten doek, het beroemde
Ol man river" komt zingen op een wijze, dat het
indrukwekkend wordt als een choraal.
Overigens is een der voorwaarden voor het
succes ook een schitterende monteering, die revue
en operette tot n maakt en die werkelijk vaak
zeer verleidelijk van effect is. Zoo verdwynt in een
soms voortreffelijk zingen en een romant
schkleurige aankleeding de meestal onbenullig; uit
gewerkte intrigue, die, der' traditie getrouw,
niets niemendal om het lijf heeft en zich om logica
allerminst wat bekommert. Wat kan het de toe
schouwers ook schelen? Zij komen geen
tooneelstuk zien en iets moet er toch vertoond worden,
dat met een dunne draad van handeling de
succesnummers aaneenrijgt! De hoofdzaak is, dat
in het verloop een frisch tempo blijft gehandhaafd,
een sportief brio van rhythme en beweging, een ten
tooneele gebrachte improviscerende verbeelding,
die soepel en plezierig allerlei standen, dansen en
houdingen laat zien en op den toeschouwer, ge
dragen door het rythme der muziek,animeerend
werkt. Zoo wil het deze tijd, die slechts ontspannen,
niet ingespannen wil worden, die alle plaatsen
voor haar ontspanning tot vertoonde en gemusi
ceerde dancings wil omgeschapen zien. Er is wer
kelijk wel iets van een prikkelende waterdouche in l
' Gaat men daarnaast eens een echte goede operette
uit den ouden tijd zien, een van de echte knappe
scheppingen uit haar bloeitijdperk uit het midden
van de vorige eeuw, toen Offenbach de
operettekoning was, dan werkt de vervlakking van ons
aaausements-genre wel beschamend.
? - . ,i : '' . . ?
Montenx en «lJ n- Parljscn orkest
Ik ben in Parijs natuurlijk Monteux gaan
hooren aan het hoofd van zijn nieuw orkest, het
Orchestre Symphonique de Paris.
Men weet, dat dit het eerste vaste" orkest te
Parijs is, d.w.z. het eerste orkest, waarin de
musici, behoorlijk betaald (men zegt uit geld van
particulieren), hot heele jaar bij elkaar blijven,
voor. het heele jaar geëngageerd en geregeld samen
repeteerend en oefenend, zoodat hier nooit kan
gebeuren, wat met de andere orkesten geschiedde:
dat het orkestlid bij verhindering naar de repetitie
een ander musicus zond, om dan op de uitvoering
zelf weer mee te spelen. Men begrijpt, dat zulke
toestanden het uit te voeren werk niet; ten goede
kwamen.
Wat terstond opvalt wanneer men de zeer
ruime, maar ongezellig wit en grijs geverfde groote
Pleyel-zaal de nieuwe, de vorige brandde af '
binhen komt is de geordendheid, die er heerscht
na de drukte der andere concertzalen, die het
Als de Kortenaer" arriveert
Teehening voor >$& Groene Amsterdammer" door L. J. Jordüan
r*-.--.*.- x
*.??v C*< ??~-:>'/......
'feL_ W '
'""D'Alweer een rebellen-overval?!?!
Parijsche publiek meer als een rendez-vous voor
zijn kennissen dan als een plaats waar men naar
muziek komt luisteren schijnt te beschouwen.
Monteux heeft inderdaad geprobeerd de goede
discipline, van het Axnsterdamsche Concertgebouw,
die hij ruimschoots gil genheid heeft gehad naar
waarde te schatten, hier ook in te voeren.. Hjj heeft
laten bekend maken, dat hij stilte en goede
manieren van zijn publiek verwacht. En inderdaad,
zoo de Pranschman het praten onder de muziek
niet heelemaal kan laten, zoo doet hij het tenminste
op fluisterenden toon» die zijn buurman, die luis*
teren wil, niet meer stoort. Ook gaan zoodra een
stuk begonnen is de deuren .dicht, waardoor het
zoo storend binnenkomen onder de muziek is
opgeheven. ,
Wat de prestaties van Monteux' orkest nu zelf
betreft, men moet daarby* in het oog houden, dat
dit orkest pas is opgericht en toen ik het hoorde
nog maar een zestal abonnementsconcerten had
gegeven. Een goed ensemble groeit eerst langzaam
door gestadig oefenen en samenspelen. Men mag
het daarom nog niet al te hard vallen, wanneer
het peil ziker nog niet die hoogte heeft bereikt, die
wtf van ons Amsterdamsen orkest gewend z\jn en
dat wij soms niet aan den indruk ontkomen, dat
hst beken'de trio van Monteux détekort
komingen redt van een nog niet volkomen in
alle klankverhoudingen op elkaar afgestemd
symphonie-orkest. Maar de wil is zoo goed
en van den goeden geest,,die er heerscht wordt
men zoozeer overtuigd, dat men niet dadelijk
vijf pooten aan een schaap wil eischen.
Hinderlijker echter is de vreemdsoortige
accoustiek, die in de zaal heerscht. De accoustiek i j wei
zeer helder maar laat de klank uit elkaar vallen,
inplaats van samensmelten.
BRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA'
SPANJAARD&CS
FABRIEK ESPAKIA
UTRECHT