De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 22 juni pagina 6

22 juni 1929 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

s DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 32 JUNI 1929 No. 2716 J. D. STRUIJS & Zn. Prinsengracht 837' Telefoon 37906 mimm (naar VEKIEZIIG nat RUTVIGE1 af AUTO'S) CREMATIE. - TRANSPORTEN. Toffees van Droste zijn toffe" Toffees DROSTE $ TOFFEES GERARD B. RIJKE fr. BINNEN ARCHITECTUUR KEIZERSGRACHT 559 - Telef. 30559 Complete Meubileering BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jt. 9JO. Hooftstraat M AMSTERDAM Talaf.s 20341. 243» REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN W. HL- POLMAN TUIN OVERTOOM 526 * Telefoon 82660 Begrafenissen ~ Transporten * Crematies STEENHOUWERIJ D, WEEGEWIJS Rapenbor» 44 - AMSTERDAM - TeL 42663 M AR ME R W E R K E N Firma RRÖNER t Nieoweodijk 167, Amsterdam MANUFACTUREN EN WITTE GOEDEREN Speciaal adres voor Uitzetten en Huishoudgoederen ? i TRICOT ONDEROOEOEREN VACANTIE l ' ? ' VÓÓR DE VAGANTIE UW KLEEREN NAAR PALTHE STOOMEN VERVEN Dr. J. ALEIDA NU LAN D, l eer ar es aan het Gemeentelijk Ly ceum voor Meisjes ie Amsïeidam, verlaat l Sept. 1929 het onderwijs met pensioen. Voor oud-leerlingen zal er gelegenheid zijn Zaterdag middag 29 Juni (3?5 u.) a s-heid van haar te nemen in hel Gebouw van de Nedejlwdache Vrouwcnclub, Keteersgra ht 580, Amsteidan. ASPERGES. Fijnste, dik, blank, frisch, franco buis, postw. kistjes stevig verpakt 4 pd. f 3.?: 8 pd, f4.?: 8 pd. f5.?. Sllerasp. 25% meer. Lengte steril. 75% juiste glasmaat. FIRMA ISIDORUS; Bergen op Zoom. Tel. Interc. 119. G ro No. 14988. zoowel eenvoudige als betere uitvoering G. J. DE KONING S ZOON Keizersgracht 447, A'dam Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739 Pendules, Horloges, Stijlklokken, Wekkers, Barometers, Gouden en Zilveren Werken r , Grootste Sorteerlng Goedkoopste Prijzen N.V. v/h. Gebr. BREEN N IE U W E N D IJ K 17 2 HAARLEMMERSTRAAT 64 . R O ZE N GR ACHT 53 Ateliers voor reparatito aan Uurwerken. Goud en Zilver r ^ l Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied No. 2716 DE GROENE, AMSTERDAMMER VAN 22 JUNI 1929 L t De inrichting vanr ons huis ? f '. ' * door Paul Bromberg De Salon de» Arlstnn Decorateurs te Parijs. Tot 7 Juli EEN halve eeuw geleden bedekten we de meubelen met hoezen, de ramen met draperieën, we bedekten de schoorstecnen.... en onze ge dachten, sentimenten en instincten. Kunstmatig werd alles bedekt als de werkelijkheid ons niet aanstond. Maar de oorlog heeft opeens een gruwe lijke realiteit door het leven laten wervelen en de draperietjes zóó erbarmelijk etuk gereten, dat het niet meer aanging de vodden weer na, de schoon maak nog op te leggen. Een algiraesne wenssh natfr de wezenlijke kern werd opgemerkt; men had genoeg van frases en franje. iOok bij huisinrichting verlangden de kunste naars niet meer 't decor te dienen, zij voelden, dat de»,groote lyn van het interieur als geheele composi tie onduidelijk werd door het decoratieve". We-hadden er ook meer dan genoeg van gehad: decor van den wand zelf (behangdessins) decor op den wand (doeken, portretten, prenten, borden, zónder selectie, liefde en samenhang) decor vo*br de ramen (valletjes, volants, lambrequins aan do gordijnen) decor aan en pp de meubelen (snijwerk, . profielen, kralen, kartels, lijstjes, passemcntcn) decor op tafels, buffetten, kasten, piedcstals (inden vorm van vazen, beeldjes, doosjes, souvenirs en duizend andere doddige dingetjes). De realiteit van den oorlog heeft het inzicht , gebracht dat ons huis geen rommelbergplaats behoort te zijn van vergeelde groezelige stoffige romantiek. Tegelijkertijd waren de omstandigheden waaronder de mensch leefde sterk veranderd. Door een economische inzinking was de bestaansstrijd zwaarder geworden en zelfs bij ontspanning kond e A de zenuwen nog niet tot rust komen. Sensatie moest de oververmoeide zenuwen nog extra prikkelen. GedreAren door een walging tegen het ,,decor" begonnen de kunstenaars een klopjacht tegen den overbodigen ballast waar het ouderwetsche woon huis zwaar mee beladen was. Bij deze klopjacht sloten zich met vreugde allen aan die voor volks gezondheid en efficiency van arbeid in het huis houdelijk bedrijf yverden, die (terecht) een econo mische besparing zagen in vereenvoudiging van do geheele huisinrichting. In deze zuiveringspogingen tegen onzen smaak gericht drongen echter de prikkels naar sensatie, en het nuttige opruiming^werk ging pp een parodie gelijken toen het woonhuis niets anders meer mocht zy'n dan een machine om in te wonen. De beteekenis van dezen 19en Salan des artistes decorateurs is wel, dat men er weer tracht een voor levende menschen bewoonbaar interieur te creëeren. Het decor bleef verbannen, maar de tooi is in eere hersteld. Decoreeren en tooien zijn twee geheel verschillende begrippen. Décoreeren doet men een bokskampioen, tooien echter een vrouw. Als de brem op de Veluwe en de kersenboomen in de Betuwe bloeien, staat Holland in tooi, maar als er gasten komen in het Paleis op den Dam wórdt de deur ? met het bekende goudbestikte roode fluweelen gordijn gedecoreerd. Niettegenstaande het meerendeel der geëxpo seerde meubelen en interieurs nog verre van even wichtig ia en allerlei verwarrende aankleefaelen van, een onbegrepen ,>nieuwe zakelijkheid" en een onbegrepen nieuwe vorm-moraal aanwezig zijn, i» het toch een verkwikking rond te kijken, omdat een groei in de goede richting valt waar te nemen. " ? ? * ?* , ,' ? ? . , * . " ? ? ? In ons land was de waardeering voor meer Zui,vere vormen reeds twintig jaren aan het groeien, langzaam maar gestadig en de nawerking van den .oorlog hoeft er niet dien afsnijdenden invloed op g^had als we byv. in Frankrijk waarnemen. 'De doorbraak van de mouvement moderne" kon daar pas geschieden met den geweldigen motor -er achter die door het veranderde leven van na den .oorlog werd aangeslagen. Nergens was de huisinrich ting zoo gespeend geweest, van elk gevoel voor een modern meubilair als in Frankrijk. En evenals' het in een keurslijf van strenge etiquetten opgevoede Fransche nette" meisje uit den battd sprong, toen nieuwe opvattingen uit Amerika oversloegen, ' zoo sprong ook de smaak uitdenbandtoendenieuwe opvattingen van huisinrichting doordrongen. De moderne Fransche keurige jongedame, die enkele |aren golden geen voet alleen buiten de deur mocht ?zetten, >kan tegenwoordig om 10 uur v.m. al haar cocktail in de bars drinken en 15 uur later alleen of in eenigszins kwaad gemeen thuiskomen. De geleidelijke emancipatie, die onze jonge meisjes geleerd heeft haar vrijheid te gebruiken, heeft ontbroken. De geleidelijke emancipatie van dei smaak, die geleerd heeft de herkregen vrijheid der vormen onder bedwang te houden, ontbrak even eens. De internationale tentoonstelling van Les Art* Décoratifs" in 1025 had den Franschen getoond welke vormvrijheden men zich in het buitenland! veroorloofde en met tintelend nerveus gehaaste *x overmoed ontwikkelde zich in enkele jaren de! moderne Franache etyl. Terwyl de Duitsche nieuwe zakelijkheid" de inrichting van de woning dreigt te verkillen door griezelige nuchterheid is hier op dezen Pariijsche'» salon weer eena alleen sentiment; het zijn inspiraties die geuit worden door middel van zijden stoffen, exotisch hout, lichtend glas, marmer en zilverglinsterend metaal. Metaal...." dit geeft juist het verwarrende. Metaal past de nieuwe zakelijkheid" toe omdat bij geweldige massaproductie dit materiaal eenige voordeelen boven hout heeft (vooral bij het massazitmeubel). Metaïl ziet men op den Salon.. omdat het glanst en het licht in trilling zet. Een enkelen keer, omdat het ook practisch i&. Door het ont breken van ervaringen ziet men op den Salon onachtzaamheden, die iemand uit de praktijk nooit zou maken.. E. Kohlmann (Studium Louvre) laat bijv. aan een linnekast met teruggi-bogen ondergcdeelte een verzilverde platte band die ronding ..meemaken, vanden vloer af, omhoog zich heffend als een hypnotisoerende slang. Op greephoogte springt de band opeens rechthoekig naar voren, wel 10 c.M., zoodat de dame met haar kanten omhulling er wel steeds aan zal blijven haken. Gabriel Englinger (Studio Albran) maakt de zijkanten van zijn fau teuils tot den grond toe doorloopend over de volle breedte van gepolitoerd hout, dat natuurlyk direct beschadigt door schoppen en stofzuiger. Andr Naveau (G.A.M.)'gebruikt het meest fragile mar mer (port d'or) dat bjj het geringste schranken al scheurt, zonder brug of andere steun als tafelblad, zoodat de eerste hardhandige aanraking dit blad het leven kost. M. Laffaille (Int. Moderne) Iaat de bladen van in elkaar schuivende tafeltjes (z.g. mimi's) zoo dicht elkea? naderen (zonder regelwerk) dat bij de kleinste (nooit te voorkomen) werking van het hout de blaadjes klem raken of over elkaar gaan schuren en beschadigen. Hij maakt verder een kastje opendraaiend direct over het hoog polige grondtapijt (zonder eenig puntje) hetgeen afgezien van de geweldige slijtage op deze plaats van het tapijt bovendien nog een akelige manier van openen is, lederen keer een verwensching uit lokkend. .[ Pho Petit (Dim) trekt al zijn houtwerk een'marocain leer bekleeding aan; zoo'n geheel blauw gehandschoend meubel is erg origineel maar op de scherpe kanten zal het leer wclspoedigdehspannendeastrydop moeten geven en het houtwerk door laten, hetgeen dan een illusie en een nieuwe be kleeding kost. . Dvj Ensemblier" breekt zich echter niet het hoofd over zulke dingen. De impuls overhee'rscht in goddelijke onbezonnenheid. Hij zet zijn interieur als een sprookjesrijk in elkaar, terwyl het hart te heet gloeit om de ge dachten bij, elkaar te houden en de oogen te zoet wegdroomen om goed te kunnen toekijken, wat er voor ongerechtigheden gebeuren. Hij grijpt kwistig in denovervloedvanmaterialenrijkdom; het zilver sprankelt van zijn streèlende vingers, het kostbare ebben wordt in zware blokken versneden, wanden behangen met brocaat, pla fonds uitgemodelleerd om lichtfonteinen te kunnen uitwerpen. '"" H. Stephany (Maigret) versiert" de chineesch rood geslepen kamerdeuren in bas-relief met mat goud. de wanden zijn ivoorkleurige zijde, de meu belen blank ahorn n palisander, twee materialen waarmee hij weelderig speelt, Jade groen is de kleur der gordijnen en bekleeding, het plafond' is, AAtJ.DE.AU CHEN SPECERIJEN GEÏMPORTEERD. GEMALEN wVERPAKT IN BUSJES GR: OEN HAAG als bijna overal, meerdere malen gewelfd om tusschen de scheidingen lampen aan te kunnen bren gen. Met een gewoon opgehangen lichtornament neemt op den Salon niemand meer genoegen! A. A. Desbordes (Fabrikant O. Desbordes) fanta seerde une chambre de dame dans un hotel parti culier a Paris". In prachtige gevlamde esch (gepoIlitoerd) rijst het bed op van deu vloerinén golvende slanke lijn die gedragen wordt door een breede slee in het midden. .De achterwand is gebogen in het beloop der (ronde) kamer, ook het plafond (in twee cirkelbogen met tusschenliggend onzichtbaar licht) is rond gemodelleerd. De linnenkast is als een commode behandeld met grepen van glas in zilver gevat. Achter dit meubel werd de heele kamerwand tot plafond-hoog van spiegelglas met zilveren voegen gemaakt. E. Kohlmann wijdt zijn werk aan een denkbeeldige schoonheid die haar eigen apparte menten heeft. Do gang wekt al onze verwachting: een glanzend zwarte bekleeding afgezet met staaf jes nikkel en getooid met uit nikkel gesneden grotesken. De salon volgt in wortelnoten en groen slijp plak. De zitmeubelen ni-t wijnroort satijn bekleed. . De componist moet bij zijn ontwerpen door een bepaalde fee geïnspireerd zijn: ze liet haar geel gouden kimono achter. Blank satijnen bekleeding van de matras, weelderig gecapitonneerd en niet bedekt me|t sprei of iets dergelijks, dezelfde beklee ding voor; divan, fauteuils en banquet (wie acht er óp vl^egen-vlekjes als hij appartement» de madame.... dicht?) Het taupe-glanzend tapijt heeft dezelfde weerschijn als de fluweelen zijkanten der fauteuils die uit het tapijt droomerig opstijgen, steunend in déarmen van gespierd edel violethout. De wanden zijn met dam&st in weeke wemeling van beige, licht-purper en zilver bespannen en alleen ondeugende harlek jnplüizen als van een carnavals pakje aaifi den onderkant van een tafellamp genaaid herinneren aan meer menschelijke eigenschappen van-de feSrieke bewoonster.... Het stijgt den Hollandschen huisinrichter naar het hoofd als hij ziet met welke middelen zijn Fransche collega mag werken. ' Maar met een karig golimitoerd behangetje is ook te ,,dicnten^' en het grove eikenhout kan ook tot . löA'en worden geroepen als we maar geïnspireerd worden. Want daar blijft het toch maar altijd op aftnkenjen._ RECEPTEN " . ~ ? . Ragortf van lcv.er. 751) '^gram lever, l ui, 15 gram bloom, 2 d.L. bouillon» wat truin van jus, l citroen, azijn, of wjitte wijn, peper, zout, uootmuscaat. "Snijd de lever in plakken en verdeel deze in ! galijke kleine dobbelsteentjes. Snipper de ui en doe ze mét de lever, wat zout, peper en dèsgewenscht nootinuscaat, in een ijzeren pannetje, waarin wat vet is heet gemaakt. Laat alles, ondjer voortdurend roeren,, lichtbruin worden. Brandt een lepel bloem in heet vet lichtbruin, voeg 2 d.L. bouillon, wet bruin van jus, 'sap van l citroen, een weinig azijn, , of witte wijn" toe, en giet, zoodra alles heet is, deze saus over gebraden "stukjes lever. Lr*at alles nog even tesamen doorkoken. Presenteer de ragout op een, verwarmden schotel, omgeven door een rand «arUajppelcroquetjep. j Maak, wanneer men gehaktballetjes gebruikt. not.gêhakt aan met peper, zout, noot, dèsgewenscht i ei.-en-in water geweekt oud brood. Vorm er kleine balletjes van en kook deze gaar. Poer ze dqorvde lever met saus. DRINK WEINIG MELK maar goede melk, van betrouwbaar GE Z O N D V E E. HOFSTEDE OUD-BUSSEM. KFRKSTRAAT 67 TFJ.RFOON 37344

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl