Historisch Archief 1877-1940
s
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 32 JUNI 1929
No. 2716
J. D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837' Telefoon 37906
mimm (naar VEKIEZIIG nat RUTVIGE1 af AUTO'S)
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
Toffees van Droste
zijn toffe" Toffees
DROSTE $ TOFFEES
GERARD B. RIJKE fr.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 - Telef. 30559
Complete Meubileering
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jt.
9JO. Hooftstraat M AMSTERDAM Talaf.s 20341. 243»
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN
W. HL- POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 * Telefoon 82660
Begrafenissen ~ Transporten * Crematies
STEENHOUWERIJ D, WEEGEWIJS
Rapenbor» 44 - AMSTERDAM - TeL 42663
M AR ME R W E R K E N
Firma RRÖNER
t
Nieoweodijk 167, Amsterdam
MANUFACTUREN EN
WITTE GOEDEREN
Speciaal adres voor Uitzetten
en Huishoudgoederen
? i
TRICOT ONDEROOEOEREN
VACANTIE
l ' ? '
VÓÓR DE VAGANTIE UW KLEEREN
NAAR PALTHE
STOOMEN
VERVEN
Dr. J. ALEIDA NU LAN D,
l eer ar es aan het Gemeentelijk Ly
ceum voor Meisjes ie Amsïeidam,
verlaat l Sept. 1929 het onderwijs
met pensioen. Voor oud-leerlingen
zal er gelegenheid zijn Zaterdag
middag 29 Juni (3?5 u.) a s-heid
van haar te nemen in hel Gebouw
van de Nedejlwdache Vrouwcnclub,
Keteersgra ht 580, Amsteidan.
ASPERGES.
Fijnste, dik, blank, frisch, franco buis,
postw. kistjes stevig verpakt 4 pd.
f 3.?: 8 pd, f4.?: 8 pd. f5.?.
Sllerasp. 25% meer. Lengte steril. 75%
juiste glasmaat.
FIRMA ISIDORUS;
Bergen op Zoom. Tel. Interc. 119.
G ro No. 14988.
zoowel eenvoudige als betere uitvoering
G. J. DE KONING S ZOON
Keizersgracht 447, A'dam
Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
r ,
Grootste Sorteerlng
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/h. Gebr. BREEN
N IE U W E N D IJ K 17 2
HAARLEMMERSTRAAT 64
. R O ZE N GR ACHT 53
Ateliers voor reparatito aan
Uurwerken. Goud en Zilver
r ^
l
Voornaamste Kleedinqinrichtin
op elk gebied
No. 2716
DE GROENE, AMSTERDAMMER VAN 22 JUNI 1929
L
t
De inrichting vanr ons huis
? f '. ' *
door Paul Bromberg
De Salon de» Arlstnn Decorateurs
te Parijs. Tot 7 Juli
EEN halve eeuw geleden bedekten we de
meubelen met hoezen, de ramen met draperieën,
we bedekten de schoorstecnen.... en onze ge
dachten, sentimenten en instincten. Kunstmatig
werd alles bedekt als de werkelijkheid ons niet
aanstond. Maar de oorlog heeft opeens een gruwe
lijke realiteit door het leven laten wervelen en de
draperietjes zóó erbarmelijk etuk gereten, dat het
niet meer aanging de vodden weer na, de schoon
maak nog op te leggen. Een algiraesne wenssh
natfr de wezenlijke kern werd opgemerkt; men
had genoeg van frases en franje.
iOok bij huisinrichting verlangden de kunste
naars niet meer 't decor te dienen, zij voelden, dat
de»,groote lyn van het interieur als geheele composi
tie onduidelijk werd door het decoratieve".
We-hadden er ook meer dan genoeg van gehad:
decor van den wand zelf (behangdessins) decor op
den wand (doeken, portretten, prenten, borden,
zónder selectie, liefde en samenhang) decor vo*br
de ramen (valletjes, volants, lambrequins aan do
gordijnen) decor aan en pp de meubelen (snijwerk,
. profielen, kralen, kartels, lijstjes, passemcntcn)
decor op tafels, buffetten, kasten, piedcstals (inden
vorm van vazen, beeldjes, doosjes, souvenirs en
duizend andere doddige dingetjes).
De realiteit van den oorlog heeft het inzicht
, gebracht dat ons huis geen rommelbergplaats
behoort te zijn van vergeelde groezelige stoffige
romantiek. Tegelijkertijd waren de omstandigheden
waaronder de mensch leefde sterk veranderd. Door
een economische inzinking was de bestaansstrijd
zwaarder geworden en zelfs bij ontspanning kond e A
de zenuwen nog niet tot rust komen. Sensatie moest
de oververmoeide zenuwen nog extra prikkelen.
GedreAren door een walging tegen het ,,decor"
begonnen de kunstenaars een klopjacht tegen den
overbodigen ballast waar het ouderwetsche woon
huis zwaar mee beladen was. Bij deze klopjacht
sloten zich met vreugde allen aan die voor volks
gezondheid en efficiency van arbeid in het huis
houdelijk bedrijf yverden, die (terecht) een econo
mische besparing zagen in vereenvoudiging van do
geheele huisinrichting. In deze zuiveringspogingen
tegen onzen smaak gericht drongen echter de
prikkels naar sensatie, en het nuttige
opruiming^werk ging pp een parodie gelijken toen het woonhuis
niets anders meer mocht zy'n dan een machine om
in te wonen.
De beteekenis van dezen 19en Salan des artistes
decorateurs is wel, dat men er weer tracht een voor
levende menschen bewoonbaar interieur te creëeren.
Het decor bleef verbannen, maar de tooi is in eere
hersteld. Decoreeren en tooien zijn twee geheel
verschillende begrippen. Décoreeren doet men
een bokskampioen, tooien echter een vrouw. Als
de brem op de Veluwe en de kersenboomen in de
Betuwe bloeien, staat Holland in tooi, maar als
er gasten komen in het Paleis op den Dam wórdt
de deur ? met het bekende goudbestikte roode
fluweelen gordijn gedecoreerd.
Niettegenstaande het meerendeel der geëxpo
seerde meubelen en interieurs nog verre van even
wichtig ia en allerlei verwarrende aankleefaelen van,
een onbegrepen ,>nieuwe zakelijkheid" en een
onbegrepen nieuwe vorm-moraal aanwezig zijn, i»
het toch een verkwikking rond te kijken, omdat
een groei in de goede richting valt waar te nemen.
" ? ? * ?*
, ,' ? ? . , * . " ? ? ?
In ons land was de waardeering voor meer
Zui,vere vormen reeds twintig jaren aan het groeien,
langzaam maar gestadig en de nawerking van den
.oorlog hoeft er niet dien afsnijdenden invloed op
g^had als we byv. in Frankrijk waarnemen.
'De doorbraak van de mouvement moderne"
kon daar pas geschieden met den geweldigen motor
-er achter die door het veranderde leven van na den
.oorlog werd aangeslagen. Nergens was de huisinrich
ting zoo gespeend geweest, van elk gevoel voor
een modern meubilair als in Frankrijk. En evenals'
het in een keurslijf van strenge etiquetten opgevoede
Fransche nette" meisje uit den battd sprong, toen
nieuwe opvattingen uit Amerika oversloegen,
' zoo sprong ook de smaak uitdenbandtoendenieuwe
opvattingen van huisinrichting doordrongen. De
moderne Fransche keurige jongedame, die enkele
|aren golden geen voet alleen buiten de deur mocht
?zetten, >kan tegenwoordig om 10 uur v.m. al haar
cocktail in de bars drinken en 15 uur later alleen of
in eenigszins kwaad gemeen thuiskomen. De
geleidelijke emancipatie, die onze jonge meisjes
geleerd heeft haar vrijheid te gebruiken, heeft
ontbroken. De geleidelijke emancipatie van dei
smaak, die geleerd heeft de herkregen vrijheid der
vormen onder bedwang te houden, ontbrak even
eens.
De internationale tentoonstelling van Les Art*
Décoratifs" in 1025 had den Franschen getoond
welke vormvrijheden men zich in het buitenland!
veroorloofde en met tintelend nerveus gehaaste *x
overmoed ontwikkelde zich in enkele jaren de!
moderne Franache etyl.
Terwyl de Duitsche nieuwe zakelijkheid" de
inrichting van de woning dreigt te verkillen door
griezelige nuchterheid is hier op dezen Pariijsche'»
salon weer eena alleen sentiment; het zijn inspiraties
die geuit worden door middel van zijden stoffen,
exotisch hout, lichtend glas, marmer en
zilverglinsterend metaal.
Metaal...." dit geeft juist het verwarrende.
Metaal past de nieuwe zakelijkheid" toe omdat
bij geweldige massaproductie dit materiaal eenige
voordeelen boven hout heeft (vooral bij het
massazitmeubel). Metaïl ziet men op den Salon.. omdat
het glanst en het licht in trilling zet. Een enkelen
keer, omdat het ook practisch i&. Door het ont
breken van ervaringen ziet men op den Salon
onachtzaamheden, die iemand uit de praktijk nooit
zou maken..
E. Kohlmann (Studium Louvre) laat bijv. aan
een linnekast met teruggi-bogen ondergcdeelte een
verzilverde platte band die ronding ..meemaken,
vanden vloer af, omhoog zich heffend als een
hypnotisoerende slang. Op greephoogte springt de
band opeens rechthoekig naar voren, wel 10 c.M.,
zoodat de dame met haar kanten omhulling er
wel steeds aan zal blijven haken. Gabriel Englinger
(Studio Albran) maakt de zijkanten van zijn fau
teuils tot den grond toe doorloopend over de volle
breedte van gepolitoerd hout, dat natuurlyk direct
beschadigt door schoppen en stofzuiger. Andr
Naveau (G.A.M.)'gebruikt het meest fragile mar
mer (port d'or) dat bjj het geringste schranken al
scheurt, zonder brug of andere steun als tafelblad,
zoodat de eerste hardhandige aanraking dit blad
het leven kost. M. Laffaille (Int. Moderne) Iaat de
bladen van in elkaar schuivende tafeltjes (z.g.
mimi's) zoo dicht elkea? naderen (zonder regelwerk)
dat bij de kleinste (nooit te voorkomen) werking
van het hout de blaadjes klem raken of over elkaar
gaan schuren en beschadigen. Hij maakt verder
een kastje opendraaiend direct over het hoog
polige grondtapijt (zonder eenig puntje) hetgeen
afgezien van de geweldige slijtage op deze plaats
van het tapijt bovendien nog een akelige manier
van openen is, lederen keer een verwensching uit
lokkend. .[
Pho Petit (Dim) trekt al zijn houtwerk
een'marocain leer bekleeding aan; zoo'n geheel blauw
gehandschoend meubel is erg origineel maar op de
scherpe kanten zal het leer
wclspoedigdehspannendeastrydop moeten geven en het houtwerk door
laten, hetgeen dan een illusie en een nieuwe be
kleeding kost. .
Dvj Ensemblier" breekt zich echter niet het
hoofd over zulke dingen. De impuls overhee'rscht
in goddelijke onbezonnenheid.
Hij zet zijn interieur als een sprookjesrijk in
elkaar, terwyl het hart te heet gloeit om de ge
dachten bij, elkaar te houden en de oogen te zoet
wegdroomen om goed te kunnen toekijken, wat
er voor ongerechtigheden gebeuren.
Hij grijpt kwistig in
denovervloedvanmaterialenrijkdom; het zilver sprankelt van zijn streèlende
vingers, het kostbare ebben wordt in zware blokken
versneden, wanden behangen met brocaat, pla
fonds uitgemodelleerd om lichtfonteinen te kunnen
uitwerpen. '""
H. Stephany (Maigret) versiert" de chineesch
rood geslepen kamerdeuren in bas-relief met mat
goud. de wanden zijn ivoorkleurige zijde, de meu
belen blank ahorn n palisander, twee materialen
waarmee hij weelderig speelt, Jade groen is de
kleur der gordijnen en bekleeding, het plafond' is,
AAtJ.DE.AU
CHEN
SPECERIJEN
GEÏMPORTEERD. GEMALEN
wVERPAKT IN BUSJES
GR:
OEN HAAG
als bijna overal, meerdere malen gewelfd om
tusschen de scheidingen lampen aan te kunnen bren
gen. Met een gewoon opgehangen lichtornament
neemt op den Salon niemand meer genoegen!
A. A. Desbordes (Fabrikant O. Desbordes) fanta
seerde une chambre de dame dans un hotel parti
culier a Paris". In prachtige gevlamde esch
(gepoIlitoerd) rijst het bed op van deu vloerinén golvende
slanke lijn die gedragen wordt door een breede slee
in het midden. .De achterwand is gebogen in het
beloop der (ronde) kamer, ook het plafond (in twee
cirkelbogen met tusschenliggend onzichtbaar licht)
is rond gemodelleerd. De linnenkast is als een
commode behandeld met grepen van glas in zilver gevat.
Achter dit meubel werd de heele kamerwand tot
plafond-hoog van spiegelglas met zilveren voegen
gemaakt. E. Kohlmann wijdt zijn werk aan een
denkbeeldige schoonheid die haar eigen apparte
menten heeft. Do gang wekt al onze verwachting:
een glanzend zwarte bekleeding afgezet met staaf
jes nikkel en getooid met uit nikkel gesneden
grotesken. De salon volgt in wortelnoten en groen
slijp plak. De zitmeubelen ni-t wijnroort satijn
bekleed. .
De componist moet bij zijn ontwerpen door een
bepaalde fee geïnspireerd zijn: ze liet haar geel
gouden kimono achter. Blank satijnen bekleeding
van de matras, weelderig gecapitonneerd en niet
bedekt me|t sprei of iets dergelijks, dezelfde beklee
ding voor; divan, fauteuils en banquet (wie acht
er óp vl^egen-vlekjes als hij appartement» de
madame.... dicht?) Het taupe-glanzend tapijt
heeft dezelfde weerschijn als de fluweelen zijkanten
der fauteuils die uit het tapijt droomerig opstijgen,
steunend in déarmen van gespierd edel violethout.
De wanden zijn met dam&st in weeke wemeling van
beige, licht-purper en zilver bespannen en alleen
ondeugende harlek jnplüizen als van een carnavals
pakje aaifi den onderkant van een tafellamp genaaid
herinneren aan meer menschelijke eigenschappen
van-de feSrieke bewoonster....
Het stijgt den Hollandschen huisinrichter naar
het hoofd als hij ziet met welke middelen zijn
Fransche collega mag werken.
' Maar met een karig golimitoerd behangetje is ook
te ,,dicnten^' en het grove eikenhout kan ook tot .
löA'en worden geroepen als we maar geïnspireerd
worden. Want daar blijft het toch maar altijd op
aftnkenjen._
RECEPTEN
" . ~ ? . Ragortf van lcv.er.
751) '^gram lever, l ui, 15 gram bloom, 2 d.L.
bouillon» wat truin van jus, l citroen, azijn, of
wjitte wijn, peper, zout, uootmuscaat.
"Snijd de lever in plakken en verdeel deze in
! galijke kleine dobbelsteentjes. Snipper de ui en
doe ze mét de lever, wat zout, peper en dèsgewenscht
nootinuscaat, in een ijzeren pannetje, waarin wat
vet is heet gemaakt. Laat alles, ondjer voortdurend
roeren,, lichtbruin worden. Brandt een lepel bloem
in heet vet lichtbruin, voeg 2 d.L. bouillon, wet
bruin van jus, 'sap van l citroen, een weinig azijn,
, of witte wijn" toe, en giet, zoodra alles heet is,
deze saus over gebraden "stukjes lever. Lr*at alles
nog even tesamen doorkoken. Presenteer de ragout
op een, verwarmden schotel, omgeven door een rand
«arUajppelcroquetjep.
j Maak, wanneer men gehaktballetjes gebruikt.
not.gêhakt aan met peper, zout, noot, dèsgewenscht
i ei.-en-in water geweekt oud brood. Vorm er
kleine balletjes van en kook deze gaar. Poer ze
dqorvde lever met saus.
DRINK WEINIG MELK
maar goede melk, van betrouwbaar
GE Z O N D V E E.
HOFSTEDE OUD-BUSSEM.
KFRKSTRAAT 67 TFJ.RFOON 37344