Historisch Archief 1877-1940
NEDERLANDSC
Frans Vermeulen's Ges
E BOUWKUNST
r
hiedenis der bouwkunst
Toren O. L. Vrouwekerk te Haarlem
.Het interieur van het Carlton-Hotel (Slot)
D K afwerling van het Carlton-Hotel is
geschit'd onder een andere directie dan do aan
vankelijke 'opdrachtgever, on van deze verandering
is het gevolg duidelijk zichtbaar. Aan de afwer
king van een gebouw leert men don" architect
kennon, het xijn de puntjes op d t* i. de kleine kleinig
heden, dit*.zoo voornaam zijn als men een gebouw.
in rubruik neemt. Niet dat er direct onverbeter
lijke fouten zijn aan t f wijzen, maar w is niets dat
tot oen gaaf geheel is geworden. Overal ziet men
«lat er op een. goed of kwaad (al naar men het be
lieft te noemen) oogenblik is gezegd: ,,en nu de
/.aak afmaken."
Men bemerkt dat de archi
tect niet de opperleiding heeft
behouden, maar dat de smaak
van de directie ook een be
langrijk woord is gaan mee
spreken.
Deze is waarschijnlijk inge
steld op den smaak van het
publiek, hetwelk de groote
weroldhotels placht te bevol
ken en dit publiek schijnt zich
nu eenmaal nog het
behage1 ij lest te voelen in een inte
rieur in stijl", al is dan de
werkelijke stijl ver te zoeken.
Echter is het losse meubilair
natuurlijk niet het voornaam
ste al is het wel het meest
in het oogloopend. Voornamer
is de algeheele inwendige orga
nisatie, de situeering der ver
schillende- ruimten onderling,
de ligging van de keuken ten
opzichte van de eetzaal, de
indealing der kamers, de situ
atie der dienstruimten enz,
Dit toch zijn de cardinale
punten waarom het geheele
bedrijf draait.
Het is natuurlijk niet mo
gelijk na een enkel bezoek
aan het hotel te beoordeelen
«if de organisatie ,werkelijk
goed is; ook hier zal de prak
tijk veel moeten leeren. Echter
is do algemecne indruk die men
opdoet goed. al is deze niet
overweldigend te noemen. De
gunstig ten opzichte van de
kamer heeft haar eigen
badbadkamer» liggen
slaapkamers (elke
kamer).
Voor iedere kamer is een klein voorportaal, het
welk zorgt voor de wering van hinderlijke geluiden.
De gangen zijn helaas geheel op kunstlicht aange
wezen; zij krijgen daardoor iets sojnbers. Overigens
vindt men er alle gemakken, die men in een dgl.
hotel placht aan te treffen: radioaansluiting op
elke kamer, een geperfectioneerd belleneysteem,
enz.
Merkwaardig is dat naast zooveel moderne in
stallaties de keuken nog geheel ,,antiek" is, voor
zoover het de fornuizen betreft. Op uitdrukkelijken
Duivelshuis te Arnhem
wensch van den chef-kok wordt er uitsluitend op
kolenvuur gebraden en gekookt, hetgeen uit het
oogpunt van kooktechniek te prefereeren schijnt
to zijn.
Opmerkelijk is ook dat alle noodverlichting
ontbreekt, hetgeen mogelijk op een principieele
opvatting van den architect berust.
De ondiepte van het terrein wreekt zich na
tuurlijk in het grondplan, vooral bij een opzet al»
de architect volgde, nml. om aan weerskanten van
\\ork gestoken, en de beatudeering der eerste
i'levering van het thans in verschijning zynde
t-s'eede deel, versterkt ons nog in de overtuiging,
, it dit het eerste welgedocumenteerde werk over
i.iize Ned. Bouwkunst is; zoodat het overbodig
is dien lof nog aan te dikken.
In deze nieuwe aflevering wordt het in ieder
. pzicht kunsthistorisch zoo interessante tijdperk
;(-r Laat-Gothiek behandeld; en de auteur blijkt
een helderen kijk op onze zoo
merkwaarDetail van de schoorsteen in ret\ Raadhuis te Bergen-op-Zoom
de gang de kamers met badkamers te projecteeren.
zoodat plus minus veertig procent van de kamerh
uitzicht geven op de achtergevels van de huizen
aan het Singel en de Reguliersdwarsstraat.
Ten slotte biedt het hotel met zijn groote zaal.
zijn restaurants en bar ? .
ongetwijfeld ruimten,
waaraan in Amsterdam
behoefte bestaat
en
waarvan zeer zeker veel
vuldig gebruik zal worden
gemaakt.
Wij hebben foto's met kijk
jes in h?t> hotel achterwege ge
laten, omdat z ij uitteraard slechts
zeer gebrekkig weergeven hetgeen
er in werkelijkheid te zien is.
Alleen een persoonlijk bezook zal
De illustraties van dit artikel
zijn ontleend tian Vermeu
len9 s Geschiedenis der
Neder la^ndsche
Bouwkunst
dige vroeg Hollandsche renaissance te bezitten,
waar hy deze periode in wezen nog geheel tot de
laat-Gdthiek rekent.
Reeds sedert jaren zijn we van dezelfde over
tuiging. Al die wonderbaar schoone, schilderachtige
;_ unieke onovertroffen
werken,
alsdeVleeschhal te Haarlem, het
Leidsche Stadhuis, de
vele kleine Raadhuizen,
het groote aantal
burwoningen over alle
volledige indruk van het geheel kunnen geven.
B. MERKELBACH
De geschiedenis 0 er Nederlandschc Bouwkunst
Het eerste deel van Frans Vermeulen's Ge
schiedenis der Ned. Bouwkunst" *) verscheen voo f
eënigen tijd eindelijk ? compleet in den
boekhandel. ,
De eerst-verschenen aflevering dateert van 1924.
Ongeveer 4 jaar heeft dus de publicatie in afleve
ringen geduurd. Hetgeen, naar 't ons voorkomt,
wel wat lang is.
Geenszins is het met deze opmerking ons doel,
den auteur tot meerderen spoed aan te sporen.
Dat zou ongetwijfeld niet aan het uitstekend
werk ten goede komen. Wel echter rijst de vraag,
of het niet beter ware, met de uitgave van dergelijke
omvangrijke, veel studie eischende werken te
wachten, tot een niet te klein deel der copie gereed
gekomen is? -.
H; Reeds eenige malen hebben we in de Groene"
de laatste jaren de loftrompet over dit serieuse
en
gerlijke
oude steden en stadjes van ons
land gelukkig riog verspreid,
en vooral ook de heerlijke torens
en torentjes, als die van Amster
dam, Haarlem, Leiden, Edam,
Alkmaar, . Monnikendam, enz., al
;deze typische bouwwerken zijn in de kern
.jnog volmaakt Gothisch. Tot de Renaissance
bejjhooren zy uitsluitend door hun decoratieve kleedjj.
,, De eigenlijke klassieke Renaissance begint in
l j ons land eerst .met Jacob van Campen en vindt
j haar hoogste uiting in zijn Raadhuis op den Dam.
( Deze renaissance van Jacob van Campen en zijn
volgelingen bracht ons land vele statige, ernstige
monumentale werken, ongetwijfeld. Maar ook,
hoeveel levensblijheid, hoeveel kleur en fleur,
hoeveel speelsche fantasie ging er niet mee teloor.
Is er ter wereld wel iets heerlijkers en opge
wektere denkbaar dan onze levendige
vroeg-renaissance-steden en stadjes, waar deze nog onge
schonden zijn!
Waar ter wereld vindt men een dergelijke heldere
intieme harmonie?
Klein-burgerlek? Goed ! A la bonne heure !
Het is de klein-burgerlijkheid van den voor immer '
levenden Johannes Vermeer van Delft.
, Alles in de groote kunsttijdperken heeft zijn eigen
bepaald karakter. In het Verloop der tijden' zien
wij deze karaktereigenschap
pen geleidelijk vervloeien,
zich in elkander oplossen en
zich versmelten. Het eene
groote tijdperk boven het
andere uitstellen heeft
geestlijk geen zin.
Doch wat wel zin heeften
zuivere reden van bestaan,
is de . erkenning der wezen
lijke waarde, die het gevoel
voor onzen innerlijksten kern
bezit.
Vrij uitkomen voor onzen
persoonlijken voorkeur, bui
ten alle verstandelijke rede
neering om, is een daad, zoo
wel van eerlijkheid als piïteit.
Dat we ons dus voor oprechte
gevoelens het hoogste goed
niet schamen !
En daarom: wij beminnen
de Hollandsche laat-Gothiek
in zijn Cathêdralen en de
vroeg-renaissance in haar
profaanbouw
metonuitspreeklijke liefde.
Wij eeren en bewonderen
het Paleis" op den Dam,
als hoogste uiting onzer klas
sieke renaissance, maar lief
hebben doen we het niet;
gelijk we het van onze prilste
jeugd af nimmer vermochten
te beminnen. Het is ons daar
voor te koel, te weinig fan
tastisch, te wetenschaplijk,
te berekend. Het treft ons
verstand, niet ons hart.
Gelijk gezegd: Frans Vermeulen wijst in zijn
Handboek uitvoerig op de hooge beteekenis van
het laat-Gothisch tijdperk in ons land. Alle vroegere
valsche redeneeringen, als zou deze periode een
vervalperiode geweest zijn, stelt hij aan de kaak
en wijst hij van de hand.
^ Met zeer veel genoegen hebben wij van den
inhoud en de platen dezer eerste afleveringen
van het 2de deel kennis genomen.
H. J. M. WALENKAMP Cz.
Juli 1929.
S peelt oren en Waag te Monnikendam
itg. Martinus Nijhofj.
Veilingen
Bij R. W. P. de Vries te Amsterdam worden
van 25 tot 28 Juni oude en moderne teekeningen,
gravures, etsen, litho's, topografische en
historieplaten gevt-ild, afkomstig uit de verzr meling J.
A. 'Jonkman, uit een Berlijnsche en een
We<msche collectie.
Kijkdagen zijn 22, 23 en 24 Juni.
Oude en moderne schilderijen worden 26 Juni bij
de firma J. Vermeulen geveild, waaronder werken
van Bosboom. J. en I. Israöls. J. en W. Marig,
Mauve, F. Verster, Van der Wee'.e, e.a. Kijkdagen
zijn 22, 23 en 24 Juni.
Kasteel Hernen te Bergharen
i