Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 JUNI 1929
No. 2717
Toegepaste Kunst
DOOR
Otto van Tussenbroek
Foto-montage door
Paul Scliuitcmu
Op hot gebied der moderne reclame
is hot eoinbinoereu van foto on
teokeiiing (in easu bestaande uit do. repro
ductie van oon fotografische» afdruk
mot ingoteekende of wel gedrukte be
lettering) reeds geruinion tijd in
Dnitüchland in /wang (hot Hauhaus
t o Dossau is ook hierbij wodor baker
mat-!) on moor on moor vindt deze
werkwijze ook haar weg in ons
vadorland.
Keeds oorder besprak ik in dezo
rubriek (zie do Groene van 2« Jan. 1.1.)
«?en geslaagd voorbeeld van foto
montage van (fittpen voor zijne zgn.
(tisolampen, waarvan de fotograaf
ETROUWBAARHEID
.WEEGSCHALEN ZIJN NOOIT TE GOED
NAUWELIJKS COEO GCNOCG
?n w«rit«lijk
o we«gln*t«ll«tl0
E«n indara
kost
KWAAD geld STEEDS MEER
Kamman de opnamen maakte. Een
ander, die zich op dergelijken arbeid
specialiseert, is Paul Schuiterna, die
voor de Drukkery C. Chevalier te
Rotterdam veel ontworpen heeft in
den voi'm van
verpakkingen.reclamebiljetten, winkelkaarten, omslagen.
briefhoofden, enz.
Nieuwe stalen van zijn .vlot talent
geven mij gereede aanleiding daar
over in het bijzonder en over het
beginsel der foto-montage in het alge
meer iets te zeggen.
Immers mocht men al meenen dat
het samenvoegen, het verknippen en
inpassen van fotografische vergroo
tingen en het inteekenen of drukken
van evenzeer duidelijke blokletters
geen kunstwerk maar veeleer uit
komst van behendigheid kau heeten,
dan zij hier met nadruk naar voren
gebracht dat hoe eenvoudig een
en ander ook moge schijnen men wel
degelijk kunstenaar dient te zijn um
in de fotomontage iets waarlijk goeds
te bieden, dat zoowel in voorstelling,
compositie en decoratieve schikking.
AAN DE INZENDERS
Alle voor bef redactionéclégedeelte
bettende intendiogen moeten
worden geadresseerd
REDACTIE VAN
DE GROENE AMSTERDAMMER'
jmlri
KK1/.RRSCRACHT SU
? AM55TERDAM.
v^rnielilmtf v.in prrvminnanien
NIEUWE VERZEN
door A. Defresne
/'// linvijnen Omhoof/. door
.1. Ter Itauhe bij /'. 4V. vun
K n >n pen. Amnterdant 102".
Hot komt mij voor, dat deze diohtor
vuii co)i font oen literair beginsel
giiuvakt hooft, l a zijn iiiloidond vors:
..VU U.-tv ijnoii Omhoog" «preekt
hij den woiiseh uit ..Laat mij icinnen
iff npifs run bezinnen." Herhaalde
nmloii tveds schroef ik. dut oene over
matige differentiatie door hot weten
van een vtin huis uit tod» al zwak ge
voel zonder meer moordend Voor dat
h'v'itsto zijn' kan.
Dozo dichter nu heeft zijn zwak
gevoel dermate tot in de verst ver
wijderde gedacht ciuiNSociatics gediffe
rentieerd, dat zijne 'gedichten moei
lijk te begrijpen zijn «-n onder de vracht
«lor associaties van de oorspronkelijke
ontroering niet veel meor te bemerken
valt.
Xemén wij oen regel als, ..tra
lies om nachten starend oog-verlangen"*'
In deze regel zijn zooveel van elkaar
onafhankelijke godachtonroekson. ieder
door n woord vertegenwoordigd.
samengeperst, dat de oorspronkelijke
ontroering doodgedrukt is. Verdere
voorbeelden hiervan zijn:
Al in mijn ziel in 'l bloesem-nel gevangen
in t/fftr-f/nirldnden van hftar
einsbekoring
in 'i rosenirond vfm rnur'(/e doorne' en
slangen
in Mciyti. mmirt in schijn van
schoonheidS'ijloring
O, vreftndrasniue vniehtyroei van haar
lijven!
Een ander gevolg van dit overmatig
ingesteld zijn van den dichter op de
werking van zijn weten is, dat hij zich
inplaats van met zijn gevoel, zooals
dit een lyrisch dichter dient te doen,
met zijn weten vereenzelvigt. Het ge
volg daarvan in. dat hij in eene
quasilyrische houding waarnemingen doet
en omschrijft, die met zijne ontroering
niet te maken hebben en zelfs ter
beschrijving dor ontroerende gebeurte
nis van geen belang zijn. Bij het af
scheid van zijne ouders voor lang en
zeer ver. schrijft hij:
mijn oiidct'ft.di? wijntratjen tred geleiden.
mijn ntoeder klei», mijn vader hoof/ van
yang.
Onze ogen knippren tranen om het
fiaheiden.
(teen ft preekt- een woord. Mijn keet
proeft droog en wrang.
Reed* daal 'A1 omlaag langs
licht-gem-hroeide trappen....
Dit vers, in het bijzonder door de
waarnemingen, trage tred,
licht-gem-hroeide. trappen, is een teekenend
voorbeeld van deze averéchtsche in
nerlijke houding, waaraan liet moge
lijke talent voor lyriek van dezen dich
ter vermoei ij k ten gronde zal gaan.
? ^^W
LOT LEYEDT
\WON-INPKHTINGEN
rPANCO HUIS NCDCDIAND
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr., Culemborg'.
5TEUNZOLEN
*IIT OPSTAAMDCN
HERSTELT
O.Z
KUNSTZAAL WILLEM BROK
HILVERSUM
TENTOONSTELLING
van Schilderijen en Aquarellen
door ANNA KERLING
Dagelijks tot 15 Juli van 10?uur
Zondags op aanvraag.
No. 2717
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 JUNI 1929
,/tMATTHIJSSENHOÜT"
Cottage-Pension
Blaricum
(GOOI)
Prosp. op aanvrage. Tel. 442
Voor-seizoen gereduceerde prijzen f 7.?pens. p. d. p. p.
Ne l Juli van af f 8.50.
Speciale gelegenheid voor congressen, zalen voor 200 p.
WONINGIMRICHTJMG6H.
MflflRlET
JI
eiie vorm en kleur-eew/ieid vertoont en
dit nu gaat Schuitema wonderwel af.
Het terrein der hedendaagsche
nieuwe zakelijkheid betredend slaagt
hu er steeds in het te adverteeren
object of de te annonceeren mededeeling
ten duidelijkste te doen spreken: een
weegschaal of vleesch-snijmachine,
een offset-pers, een fototoestel e.d.,
daaromheen zijn letters groepeerende
in steeds duidelijkén, levendigen trant,
aldus het een aan het ander bindend,
zoodat n beeld, n letterteekens vol
komen gelijkwaardig op den beschouwer
inwerken, wiens fantasie onwillekeurig
geprikkeld wordt door de oorspronke
lijke, nieuwe uitspraak en wedergave.
Schuitema's voorkeur gaat terecht
uit naar de fijne en steeds deftige
tegenstelling van puur rood, zwar^,
half toon (dus grijs) en wit. Hig heeft
oog voor evenwicht; aanleg voor
sterke contrasten; gevoel voor bouw»
Mij dunkt: dit is een jongere die
zich goed beslagen op het gladde ijs
der reclamekunst waagt I.... waarbij
dan tevens een woord van waardeering
voor de drukkerij Chevalier ten volle
gerechtigd is, omdat zij niet alleen
met dergelijken zeer modernen, dus
nieuwen arbeid voor den dag durft
te komen, maar ook omdat zij daar
voor in de bij de Reclamekunst betrok*.
ken kringen van gezaghebbende in
dustrieën belangstelling wist te wek
ken.
Stalkruid en Muurpeper.
Om Sint Jan
door Dr. Jac. P. Thijsse
WANNKKH \vi- sukkelen niet een koud voor
jaar, dan hooren \vo bij wijze van troost of
als ?verzuchting dikwijls zeggen: ..het zal pas warm
worden niet den langst en'dag. omtivnt Sint Jan.
.Meestal komt dat wel uit »-n ook kan men er vrij
/oker van /ijn. dat wanneer een late winter ver
traging heeft gebracht in bloei en ontluiking der
planten, de achterstand in de laatste week van Juni
wol weer' is ingehaald. Vi-lr jaron laiiK heb ik
daarop jjoh't cii zoo bad ik er nu ook op gerekend,
dal de 'IViiiii.sblocm wel oj> don drieëntwintigste!!
. stou bloeien, ui moest hij zich dan ook geducht
ri'ppoil. Mu«r hot is niet gebeurd, tenzij misschien
in een bij/onder be.sihi.it on warm hoekje.
Er zijn hot-1 wat hloi-mcn. <tio omdat zij in dozen
tijd of overvloedig in bloei staan of pus boginnou,
to blooion. den naam dragon van Sint Janskruid.
Tot do oorsto groep bohooivn. o.u. do margrieten.
tot do twoodo bortshooi, muurpeper, bijvoet. Wol,
de gele sterrebloempjes van muurpufer bogotinen
zich tegen den langst on dag not to openen: oou
acbtoi-stand van oen dag of tien met ..normale"
jaren on oon andoro plant van hot drogo duin. liet
stalJtruid met aijn prachtige mso vliu<lerbl(ionipjo.s
verkeert in hotzolfdo goval.
Maar do inorkwaardigs,to vortraging vertoont de.'
wilde kamperfoelie. Dio begint in den regel to
bloeien in do oorste wook van Juni. In warme jaren,
na zacht o wintors. /ooals in 11)21 bloeit hij zelfs al in
het laatst van .Mei. want deze buitengewoon
mooio. aangename gevoelige plant reagnert. heel
fijn op omstandigheden van warmte, licht en
vochtigheid on is tegelijk bestand tegen do. streng
ste winters. In December' '28 waren onze kamper
foelies al ontloken on /aten dik in hot groen. Maar
natuurlijk iw dat in Februari totaal woggevroren
on toen zijn nieuwe loten, te'voorschijn gekomen
uit wat ik maar de tweedo groep van knoppen zal
noemen. Deze loten nu zijn niet op tijd klaar
kunnen komen met hun bloesem en zoo zal dan
dit jaar do kamperfoelie beginnen te bloeien weken
na de wilde rozen t«h slechts weinig .dagen vóór
zijn oigohlijke tweode bloeiperiode. ,
Onze kamperfoelie bloeit namelijk driemaal in
hot jaar, in vrij .nrh'eup gescheiden tijdperken: d»;
eerste bloei in de Junimaand, de tweede bloei van
half Juli tot in Augustus, de derde bloei van
September dikwijls nog tot in November. Aan
fcHAKEL
1 HE.LIGEWEG 11-17" AMSTERDAM
Kleermakerij
Bij on s verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
afzonderlijke planten valt zeer duidelijk lussehou
twee bloeit^dperken een periode van rust waar to
nemen, die wel tien dagen duren kan. Do plant
vertoont dan naast de groene rijpende vruchten
van den vorigen bloei.de nog kleine bloornknoppon
van den volgenden en tijdens den Soptemberblooi
zien we tegelijk bloemen, rijpende vruchten e u
rijpe vruchten aan dezelfde plant.
Nu ben ik er uitermate benieuwd naar wat
01nu in dit merkwaardig jaart je verder mot de kam
perfoelie gebeuren zal. Ik durf mij niet aan voor
spellingen te wagen, maar acht het wel waarschijn
lijk, dat de eerste bloei wat snolltr zal verloopen
dan gewoonlijk, dat de tweede er zich wat dichter
bij zal aansluiten en dat wo dan met Sint Jacob
wel weer ge J ij k zullen zijn. Echter is hot ook moge
lijk, dat de eerste bloei' gohet'l achterwege is
gebleven en in dat geval krijgen wo misschien nog
eens een aanleiding voor oon aardig onderzoek.
We moeten ook eens letten op hot Sint J'anslot.
die nieuwe loten, die in don voorzomer uitschieten
uit de toppen van het lentclot en dio aan do eiken
altijd wel het duidelijkst in het oog vallen. Nu is
Sint Jan voor dergelijk lot altijd wel oen vroege
datum. Een>enkelc-n keer, hot was weer in 1U2I. bob
ik kastanjes wel eens zien doorschieten in de eerste
week van Juni. Wij mogen nu verwachten, dat we
het nieuwe lot toch wel in het "begin van Juli te
zien krijgen.
Om nog eens op dat Sint-Janskruid, de Muurpe
per terug te komen, moet ik even vertellen, dat
ik ergens in mijn dagboeken vind; muurpeper in
vollen bloei, omzwermd door zweef vliegen." Lot
er eens op, of zoo iets dit jaar ook nog te zien
komtTot nu toe hebben wij bitter weinig vliegen, in het
algemeen heel weinig bloembezoekende wilde
insecten en de honigbijen komen bijzonder goed to
pas. In het algemeen nemen wij aan, dat de vorst
niet veel invloed uitoefent op de
overwinterendeinsecten, maar ook in dit opzicht hebben'we
ditmaal denk ik toch wel weer wat geleerd. Met zou
onjuist zijn, om in het algemeen te beweren, dut de
insecten van den strengen winter geleden ht-bbt-n,
maar met sommige soorten is het toch zeker wol
het geval en inderdaad zien we op tal van bloemen'
lang zooveel insecten niet aft in gewotio jaren.
Onze pereboomen worden behalve door honig
bijen hoofdzakelijk bezocht door vliegen en nu
heb ik wel drie kwartier bij oon bloeiend poort ju
gestaan zonder dat er n vlieg kwam opdagen.
In den loop van don zomer, wanneer de nieuwe
generaties zich onttvikkolon. komt dat misschien
ook wel weer in orde en de muurpeper, die mot
Sint Jacob nog bloeit, komt misschien n«»g be
hoorlijk onder de vliegen.
Er is ook een Sint-Jans-vlinder. maar dio vliigl
pas mot Sint Jacob. En er is een Sint Jae<;|>svlinder.
die vloog dit jaar nog druk mot Sint Jan. hoewel
hij in'gewone jaren dan reeds «»p zijn nadagen is.
In 1921 kwam hij op 2S Mei al te voorschijn.
Sirtt Jan wordt ook genoemd als de datum
waarop do nachtegaal hot laatste zingt. 'And«-ron
zeggen Waterloodag. Nu. hot loopt mot 'don
nuelitegaalzang wel langzamerhand op y.ijn eind. maat
je hoort hom toch ook nog wel in de oorsto week
van Juli on dan nog hot moest in don voormiddag
tusschcn tienen, o'n.twaalven.
* '
Tentoonstellingen
D. . Santee Landweer, Heereiigracht H!)»J,
Amsterdam. Tentoonstelling nieuwe .aanwinsten
Prentkunst. .
J." H. de Bois, Kruisweg 8, Haarlem. Franschu
Kunst. Tot l Juli.
Noordeinde 119, Den Haag. Tentoonstelling
werken van J. Terwey.
Huize van Hasselt, Schiedamschesingei 3p,
Kotterdam. Tentoonstelling va'n werken door A Ihert
Neuhuys.
Artibus Sacrum", Arnhem. Tentoonstelling van
werken door de leden van do verccnigtng Do.
Nederlandsche Kunstkring" van 11 Juni tot
O Juli '20.
, Hcerenstraat '', Den Maag. Tentoonstelling van
modern schilderwerk, grafiek, plastiek en kunst
nijverheid.
Openbare Leeszaal BUSHUIII. Tentoonstelling van
't laatste werk van Theo Lohmann,
Kunstzaal \V. Brok, Hilversum. Schilderijen en
aquarellen door Anna Kerlingi Tot l U Juli,
10?5 uur, 's Zondags op aanvraag.
Rijksmuseum, Amsterdam. Tentoonstelling van
Oude Kunst. Tot l Augustus.
k StedeHjk Museum, Amsterdam. Tentoonstelling
van moderne Nederlandsche toegepaste kunst.
KRONIEK
Maatschappelijke Fantasten
|"V E zaak Liobormann heeft bij do behandeling
*-' maar heel weinig monsi-hen meer go
ntoresser-rd. Het xonsat ioneoio was-er af. sedert
Lioborm<>nn /elf /...o weinig sensationeel bleek; Terwijl
tijdons hot Veendammer proces. Licbermanu de
(r root e Onbekende. en niet alleen uit
verdedigingstactiok achter al de dubieuse handelingen
dier vage en /.wakke figuren stond, zoodat het
scheen of hiei een finantieele Napoleon zijn koel
berekend, meedoogenloos spel had gespeeld, kwam
de Liebonnaim-sche werkelijkheid neer op een neg
vager, nog blinder, nog zwakker fantast dan al de
anderen en viel er niets romantisch meer te beleven.
Hot waren iialfzienden door een blinde geleid, en
alleen de Slechtheid, de Boosheid in monumentale
gedaante interesseert de menigte, vanwege do
eigen machtelooze kleinheid en daaruit volgende
behoefte aan heldenvoreering. Intusschen is het
geval-Liebermann-nog belangrijk genoeg, want hij'
Imeft inderdaad al die roof belust en. maar nïot
goed durvemlen een tijdlang geïmponeerd en ge
nspireerd dooi- zijn voorgewonden rijkdom, maar
meer nog dooi- zijn fantastischeii geest, die de
wereld en ziel» zei ven altijd buiten proportie zag.
Kr zijn. vooral in do zakenwereld, heel wat van
deze halfgekken. die men even goed sociale dichters
zou kunnen noemen, on. die dienen als gaarne aan
vaarde gangmakers voor de dolste speculaties.
on gevaarlijkste' zakengrepen. ? In het kleine on
stumperige noemt hen «Ie praétijk oplichters en
t'le.sscheivt rekkers, maar in het groot worden zij de
brassourx d'affaires <>t' wol promotors van
grootsehe ondernemingen, die.... soms gelukken.
l>r. Kricdmatm. do Finscho advocaat, zeïdo. dat
l.iohorinann geen brief schrijven, geen ordelijke
conversatie voeren kon. dat zijn ..ja" nooit ..ja"
en zijn ..ii'-eti" titet positief ..neen" was. on zijn
zelfgevoel van gronzoloozó overschatting tot* do
diepste /.elfverachting ging. ?Natuurlijk was hij te
'giiodor t r«»mv in zijn speculaties.- voorzoovor men
in dit troebele. o\orsjmnnon of apathische gevoels
leven van iets zeker kon zijn. Maar juist de
momonteelc gloed van zijn overtuiging, als hij in zijn
verbeelding don millioononduns zag. de. men zou
ztvtfón. dichterlijke vervoering van zijn romantische,
fantastische zekerheid werkten zoo meeslepend op
de koudwaterzielen. die hot -doel ook Wel wildon,
maar 'niet vurig genoeg, om niet te huiveren
van do'gevaarlijke middelen.
Hot onheilig geloof van zulke
Liobermann-pro'feteii helpt echter over? die huivering h>en. niet
/onder''do nuchtere- achtergedachte den gang
maker dan ook zooveel mogelijk de verantwoor
delijkheid op den hals te schuiven. Kn als dan de
ztft'k misloopt. verschijnt voor hot gerecht do groot e
Napoleon als een zielige stakkord. die niet wist ?
on zeker niet meor weet?wat hij deed t>f pre
cies bedoelde. ?
'? : ' '..-.?. v ' ' .-. ' " >. r. '
Kunst zaal van Lier
Rokin 126 - Amsterdam.
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographica
l