Historisch Archief 1877-1940
i
1
l
?j;
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 JUNI 1929
No. 2717
Titel: Verwijder M, ellendige! Gijzijt niet tcaird,
deze reine en achoone engel (links vooraan) de
Uwe te noemen !n
Van Trilbeeld tot Talkie
door L. J. Jordaari
4
Losse invallen bij het doorbladeren
van een filmalbum
I. Gen«sl»
RONDOM mijn woning loeit een
NoordwesterJunistorm. Door de zalen der groote bioscopen
loeien de film-gelieven malkander teedere woord
jes toe.... buiten mijn vredige vier muren
heerschen de koude en de talkie. Neen ik ga niet
uit op dezen grijzen Zondagmiddag. Dit is de
gewijde tijd voor meditatie voor weemoedige
bespiegeling over de vergankelijkheid van al het
aardsche en wat zal ik beter doen, dan mijn film
archief doorbladeren? Is er aangx-ijpender illus
tratie denkbaar van hot eeuwige ,.Vanitas.
vanitatuni !", dan het hartstochtelijke, korte leven van
de zwijgende film. dat zoo tragisch en plotseling
werd afgesneden . door den talkie-luidspreker?
Even tragisch en even plotseling als de
revolutieterreur door den valbijl van den 9 Thermidor !?
Voor mij ligt de onaanzien
lijke kartonnen portefeuille.
volgepropt met foto's, krant
enuitknipsels, programma's,
teekeningen. brieven, advertenties
.... een poque in een noten
dop. Welk een hartstochtelijk
bewogen tijd omvat dit stapeltje
paperassen! Welk een grandioze
roes van scheppingsdrift en
milJioenenzwendel welk' een
.saamgedrohgen Ilias vnn tot de
sterren opgestooten en in de
diepste vergetelheid
neergeslingerde existenties Welk een
wilde, fantastische droom van
macht, rijkdom en eerzucht !
En dat alles in de enge omraming
van ternauwernood dertig jaren
maar dertig jaren, die een
cultuur omkeerden en in een
nieuwe richting dreven, het on-i
bekende tegemoet
Wat heb ik hier? Aha ! Twee
oude programma's van om
streeks 1000 het een de aankondiging van
de specialiteitenvoorstelling in Carrémét als
extra-nummer de .^biograaf," die B
erencommando's op marsch" te zien zal geven - het ander
een annonce van Berlijn's eerste -kientopp. En
voor mijn geestesoog herrijst de duistere voortijd.
welke de Genesis van het wonderbaarlijke, profane
evangelie der film zou'inluiden. Ik aanschouw weer
de primitieve schermen mét .,achter-doeksche"
projectie - reusachtige tafellaken». die voor den
aanvang van iedere voorstelling geheimzinniglijk
werden natgespoten. En dan de beelden: grauwe,
bibberende, onduidelijke fotografieën, maar die
bewogen.... die bewogen ! Het is niet waar,, dat
\»
Kinetograph'-Hèsster
~- '21, Uuter «In. Linden 21.
. .Ei tiutitr n. Fabrikant
Osk. Messter
. BERLIM N.W.
i'< ^rtid/t^ J-'fii (Vrtral-Hftte).
Optische* u. Mechanische* Institut
GENERAAL AGENTEN VOOR
AMATETJR-KINO-UITRU«TING
FOTO-SCHAAP & Co.
BPUl » AMSTBRPAM
de generatie van 1900 ongevoelig was voor de
openbaring van het levende beeld. Zij was er te
gevoeliger voor, naarmate haar de tooverformule
nuchter en exact als alle wónder-verklaringen !
onbekend was. Ach die tooverformule!
Hoeveel illusies, hoeveel schaduwrijken heeft zij
niet weten op te roepen? Xestien beelden per
seconde" ziedaar de mathematische' evocatie,
welke gansch een fantomen-wereld het aanschijn
gaf. De verscheurde, tragische kunstenaarsziel van
o.-n Asta Nielsen.... zestien beelden per seconde !
Devertwijfeldepathologiëonvan«eu?Caligari"....
zestien beelden per seconde ! De vitale emanaties
van den jongen Jannings. de stille ontroering van
een Ménilmontant", de epische grootheid van
een Pudowkin alles, alles zestien beelden per
seconde !" En nu is aan de alleenheerschappij van
deze tooverspreuk een eind gemaakt: onze haas
tige tijd, die niet wachten kan.
heeft het groeiend wonder in zijn
ontwikkeling gestuit, terwille van
een nieuw mysterie. De talkie
heeft de zwygende film verdrongen
en de liefhebbers van de levende
stem" die de cinegrafische kunst
zoolang hebben geminacht wegens
het ontbreken van dit aesthetisch
element, kunnen nu hun hart
ophalen: de onwezenlijke, frêle
filmsterren spreken thans met
stemmetjes als gebarsten mist
hoorns. Leve de leA'ende stem !
Wat volgt? Een paar foto's uit
den ergsten kientopp-tijd 1907
1910. Kostelijk kostelijk, dit
zonderlinge mansvoll, dat wij eens
waren, met krulsnorren, gekleede
jassen en matelots deze vreemde
Eva's, lang van lijf, hoog van buste
en formidabel be-hoed. Het schijnt 3
ons oneindig belachelijker dan de
crinoline, of de incroyabletijd omdat wij
het zijn, maar vervormd en geridiculiseerd
caricaturen van ons moderne zelf. En terstond
zie ik ze weer voor me, de kleine rookerige
pijpela-bioscoopjes, met den deftigen
e^plicateur en de hevige melodrama's. Wij gingen er
heen uit nieuwsgierigheid en om
te lachen soms (als het geval
was met de ..Cnion") om het
voortreffelijke ensemble van
Max Frank, dat zeer goede uit
voeringen gaf van
Beethoventrio's. Schumann. Mendelssohn
en zelfs César Franck. Helaas !
De bioscoópmusicus kende toen
den weg ter reclame nog niet
geen sterveling nam er no
titie van.
Wat zagen wij er? De jeug
dige Henny Porten met den
lang vergeten Hugo Flink te
midden van schmiere-décors:
wiebelende salons en
uitdragersmobilair. De acteurs wisten.
dat hun vocale exclamatie's
niet overkwamen en zochten
het dies in een merkwaar
dige uitbundigheid van gebaar
en mimiek: in plaats van de
rollende r's kregen wij de rollende
oogen -i»1 plaats van de
daverende stemmen^de daverende nonsens ....
ziedaar de gansche 'toenmalige^ opvatting van de
kino-kunst! Wat deze lieden elkaar toevoegden.
was overigens lang niet van gisteren hoor, hoe
de edele Henny den nietswaardigen Hugo toe-.
spreekt:
Titel: '?.-...Verlaat, mij, mijnheer l U heeft
mijn hart gebroken !"
Of verneem» hoe de vader van een andere,
bedrogen schoone den laaghartigen fianye ter doure
uit bonjourt: ,
Titel: ....Verwijder n, ellendige ! Gij ziji
niet waard, deze reine en achoone engel'rlr'
Uice te noemen!"
Alles met veel bezwijmingen, hart-indices en
knie-vallen. Het is achteraf onbegrijpelijk, hoe de
menschen al die kunsten en bokkesprongen konden
uithalen in de benauwde coulissenruimte, welke
precies het veld van de onbewegelijke camera
moest vullen- Het vormt een .wereldje op zich
zelf, deze gefotografeerde Stoel-en-SpreekunstV
waar de intellectueel af en toe verdwaalt om zich
dédaigneuselijk te amuseeren en het volk" zwelgt
in gezwollen, pgoedkoope romantiek. Eerst later
zal Amerika de enge wanden omstooten. en met
Asta Nielsen
Asta Nielsen in
Dolle Jeugd"
zijn cowboy- on
Bpoorwegdrama's het ele
ment: beweging in de
film brengen.
Voorloopig 'echter
blijft het bij dit
kermistooneel en tientallen
kleine onderneminkjes
voorzien, met een paar
geschilderde lappen en
enkele losloopende
tiende-rangsacteurs, in
de steeds toenemende
behoefte aan
kinodrama's. Temidden van dezen, armelijken, primi
tieven chaos verrijst een ster wier , lichtende
baan nog zal schitteren, lang nadat zij zelf is
ondergegaan: Asta Nielsen.
Al bladerende stuit ik plotse
ling op dit merkwaardige film
masker, waarvan zelfs de starre
foto de enorme senistiviteit en
matelooze expressie-kracht niet
vermag te verbergen.
Asta-Nielsen - hoe was zij haar t ij d voor
uit en hoe stond zij er midden in!
Welk een revelatie, de helle passie
ende waarachtige emotie van dit
groote talent tusschen de holle
gebaren-rhetoriek van den tijd.
Men schrikte op en ging het
wonder zien, dat zonder
cperastanden,noch boezemhijgen op een
vreemde, nimmer waargenomen
wijze wist te ontroeren. Wat
beteekende dit tot een
obsedeerende groteske vervormde masker
met T de brandende, magische
pupillen in de enorme, zwart
aangezette oogkassen en den
grooten. eindeloos gevoeligen mond ?
Vanwaar die nieuwe. onverwachte emotie,
welke ons de keel toesnoerde. wanneer
Asta Nielsen met een- enkel, gebaar, niet een
simpel" neerslaan van de oogen de misera
bele nonsens van het scenario deed ver
geten? Het waren de eei*ste kreten van een
kunst in barensnood smartelijk gewond en
bekneld door de hopelooze*. ordinairheid van een
drukkend millieu: het waren de eerste uitingen
der filmkunst. In zooverre was Asta Nielsen haar
tijd verre vooruit zij had een magische intuïtie
voor de creatieve mogelijkheden, welke in het
mathematische zestien beelden per seconde"
sluimerden. In haar herleefde het primair gevoel
van tot plastische schoonheid gevormde emotie.
Anderszins echter zat zij onverbrekelijk vast in een
wereld, waarin zij haar domineerende persoonlijk
heid niet slechts kon, maar wel zeer stellig moeat
uitleven. Het kardinale verschil met den film
kunstenaar van onze dagen, bestond hierin, dat
zij de film niet moest helpen maken, 'maar doen
t'cff/eten ! Wat Jannings, wiens meerdere zij
overigens was in veelzijdigheid en noblesse, tot
noodlot werd, was haar glorie en verdienste. Wel
bleek het bij de'laatste zeldzame verschijningen
van Asta Nielsen op het projectiedoek. hoezeer de
film als kunstzinnig geordende eenheid harer ont
groeid is hoe haar centrale, zelf-scheppende
figuur detoneerde in het aan andere wetten onder
worpen kunstgeheel. Maar onvergetelijk blijft het
geniale werk. dat zij verrichtte in een tijd, waarvoor
zij te groot was; en waaraan zij zich nochtans
nimmer heeft kunnen onttrekken.
VERZOEKE ALLE STUKKEN VOOR DB BED ACTIE
IN TE ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT VAN D B
' '? ' l ' .
GROENE AMSTERDAMMER" KEIZERS»
i ? - ,,.'???
GRACHT 333, AMSTERDAM.
lODonniiuiiiiiiiiD
IIU1IIIIIUI111I11I1IIIUIUUIUIUUIUIUIW
, B< BENNER 6 ZOON
>IANOHANDEL
DEN HAAG 97 NOORDEINDB
l
|][||||fliii|^^
No. 2717
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 JUNI 1929
n
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
Joep Nicolas' nieuwe ramen
Dit kort artikel wil niets zijn dan een bijschrift,
bij de détails van het Philipsraam, dat, met de
tafereèlen uit het boerenleven (192U) Njcolas
op wezentlljk schitterende u-ijs rerteyenicounliyde op
den Salon der Sierende kunstenaars in het Petit
Palais te Parijs. Een bijschrift, maar, zooals ge
/.iet, een lovend by schrift ! Want daar is alle reden
voor, en weinig kon me meer genoegen doen.
Joep Nicolas is toch, als glazenier, als maker van
op glas geschilderde voorstelling, een ..klasse
apart". Hij is dat niet alleen, doordat hij technisch
meer onmiddellijk en meer zeker is dan de anderen.
die zich bezig houden met hetzelfde vak. hij is
niet alleen een beter ambachtsman, maar hij is
een sterker en.jneer oorspronkelijk kunstenaar.
Dit wijzen n het raam voor Philips te Eindhoven
gemaakt, en de tafereèlen uit het boerenleven
voor wie zien kan en wie zien wil, uit. De grootere
kunstenaar is hij immers wiens werken meer
menschelijkheid bevatten tot kunst geworden dan
die der andere glazeniers; de meer oorspronkelijke
is hy, die zonder iets te ontkennen van wat vooraf
ging, een persoonlijke schakeering in vorm.
kleur geeft, die ons dwingt en overtuigt. En deze
dingen zijn hier bij Nicolas' laatste ramen, zonder
twijfel de beste, die hij maakte. Ze missen ten
eerste alle matheid; de figuren zijn niet de
zoogeheeten decoratieve figuren, wier tamheid ons alleen
overtuigt van het gebrek aan spanning in den
maker; ze zijn eer dramatisch en toch als overtogen
van die lichte ..sluimering", die allen wezentlijken
werken eigen is. en een bewijs is tegelijkertijd.
dat uiting en roering harmonieeren. Nicolas
heeft zich nooit in een dogmatische armoe opge
sloten; hij heeft het leven erkend in welke actie'
ook. Hij mist de eenzijdigheid van het snel gefor
muleerde; integendeel, het dramatische, actie en
reactie, ernst en grijns, grol en het verhevene
vinden in zijn werk gelijkelijk onderdak. Daardoor
is een raam voor Philips geheel anders dan dat
deioverige glazeniers. De vier groepen (verdeeldheid,
verlangen naar het licht, ellende en duisternis) en
de twee figuren lediggang en onbewustheid, zijn
niet op schoolmeesterlijke wijs in star-berekende
hokjes thuisgebracht, het heele raam. toch in
evenwicht, heeft vrijheid en stelligheid: vrijheid.
die het verband doet houden met de daden van ,
het leven en stelligheid, die het tevens heeft
boven dat leven in de spheer van het kunstwerk.
Het grootst is het dramatische hier in de groep van
de Ellende, waartoe behooren de vretende honden
het grootst is de stilte in de ^Duisternis en daar
in' de twee vrouwen (waarvan de eene staart) en
die zitten naast malkander.
En evenmin kon een ander dan Nicolas de tafe
reèlen van het boerenleven maken; niemand van
zijn vakgenooten heeft daarvoor' genoeg erkenning
van het leven in zijn werk, niemand ervaart het
daar-voor tragisch en dramatisch genoeg.
Joep Nicolas
Raamdétail
Joep Nicolas
Raamdétail
Het schijnt mij dan ook toe na deze ramen
gezien te hebben, dat wij wel de zeldzaamheid van
dezen glazenier mogen beseffen, en dat die beseffen
daarin moet bestaan hem rijkelijk werk te geven.
en werk, waarin hij zich zoo volledig mogelijk kan
uiten, en zoo vrij mogelijk. Niet iedren dag vindt
ge op de wegen der glasschilderkunst een zoo
uitgesproken talent als Nicolas.
BOEKBESPREKING
door Herman Middendorp
\rU1y Corsari. Chimaera. 'n-Gmvenhaya 1U2!>.
H. P. Leopold'* f'iti/pvers Mij.
, Schrijven en schrijven is twee: er zijn 'auteurs.'
die schrijven kunnen doordat zij stijl hebben en er
zijn er, die het klaarspelen zonder dat zij over stijl
beschikken. Ondank^ mijn groote waardeering
voor dit boek zou ik Willy t'orsari vooralsnog onder
de tweede categorie van auteurs willen rang
schikken. Want stijl, in den eigenlijken zin van
het woord, is er-in dezen roman niet veel. Het is niet
een van begin tot einde naar een artistiek-bewuste
bedoeling volgehouden compositie; er is weinig
eenheid in en het rammelt nogal. Bijpersonen ko
men op en loopen weer weg» zonder dat de lezer
goed begrijpt waarom. Ornamentiek is de schrijf
trant lang niet overal fraai, en het beeldgebruik
is hier en daar maar zoo, zoo. Ik weet er niets van
(f deze schrijfster vlug of langzaam werkt, maar
bepaalde passages, afzonderlijke wendingen, zoowel
als heele episoden van het verhaal, doen het eerste
vermoeden.
Het was eenigszins een probleem voor mij,
hoe een boek. waarvan de gebreken zoo argeloos.
openlijk in 't licht gesteld zijn, toch zooveel
indruk kon nalaten. Zooveel, dat ik niet
aarzel het heel belangrijk te noemen; In de eerste
plaats komt dat stellig, doordat het werk in de
kern goed is. Alwin, déhoofdpersoon, is goed: de
strijd, dien hij met zichzelf heeft uit te vechten, is
goed. Het conflict is vernuftig gevonden: een jong
schrijver» die niet het succes heeft dat hij begeert,
ontvangt-van een stervende het handschrift van
een roman, Chimaera." Hij zendt het na den dood
van den schrijver naar de redactie van een krant,
door een misverstand ontstaat op het redactie
bureau de meening, dat hijzelf de auteur is.
Alwin begaat de zwakheid, dit misverstand te
laten voortbestaan, en hy wordt beroemd als de
schrijver van Chimaera." Maar. dit succes, dat
zich vermenigvuldigt als het boek wordt bewerkt;
voor het tooneel en voor de film, brengt hem aller
minst de bevrediging, die hij venvacht; zijn volgend
werk geeft opnieuw teleurstelling, en hij eindigt
met openlijk te bekennen wat hij misdaan heeft.
Met dit hoofdgebeuren zijn een aantal episo
dische toevoegsels samengewevcn, het eene meer.
het andere minder geslaagd, maar over 't geheel
te weinig samenhangend met den gang van het
verhaal. Maar ondanks dit gebrek aan eenheid is
er atmosfeer in het werk. De roman speelt klaar
blijkelijk in Berlijn, hoewel de haam niet genoemd
wordt, en van de sfeer van het groote stadsleven.
die nu en dan cru-intens, maar zeldzaam knap is
weergegeven (bijv. in de scènes van de film-op
namen) is het werk doordrongen.
HJaud Rost. Het vcriraayde einde. Amsterdam
1028. Etn. Qiterido's U.M.
Een kleine roman van zwakke levens, waaruit
zich de wazig-uitgeteekende roman oplost van
twee der personen; of, oplost.... aan het einde is
het nog niets anders dan ..angst en. verlangen."
Het heele verhaal is in vage contouren gehouden.
hier en daar wat opzettelijk, maar niet zonder
chaime. Talent heeft do schrijfster is het haar
eerste boek? wel, en als zij het natuurlijk weet
te ontwikkelen." kan het wel tot iets leiden. Haar
werk wekt nog te veel den indruk dat zij er maar op
los schrijft. Op bldz. 17 laat zij iemand vóór het
eten, bij wijze van apéritif, eenige heete grocs
naar binnen slaan, wat heel onwaarschijnlijk is.
Op bldz. 20 spreekt, zij van. ..braamstronken".
die ,.in liet warme zand zich verscholen." Braam
stronken bestaan in het geheel niet, wel struiken,
in de vergelijking zich verscholen" is, ook al wordt
er van kuilen in het zand gesproken, nog maar
zoo-zoo. Blz. 20: ..Ze ging weer zitten en nam
een cigaret. op n of andere manier moest de
stroom worden ingeschakeld die hen nog scheidde."
Deze zin is stilistisch foutief, omdat de scheiding
niet door den stroom veroorzaakt wordt. Ik Weet
wel, dat men aanmerkingen als deze wel eens
sehoolmoesterachtig noemt, maar op deze manier
kan men den lu-elen strijd van de tachtigers tegen
het onjuiste beeldgebruik even goed
schoolmeesternchtig noemen.
Smallilm Amateur-Kinematograf ie onder
Kino-techniséhe leiding van Jorls Iven»
FOTO-, PROJECTIE- CN KINO.HANDEL"
CAPE
115 K ALVERSTR A AT A M s r E M o A M
QCNERAAL. FILM O AGENTSCHAP
?U OAPI vakkundig* raad «n ve*ril*hUnfl.