Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 JULI 1929
No. 2718
BlOS G O P Y
door L. J. Jordaan
,.!>« leunen v»n Mnu-rotrowna."
Kenibranilt
LATEX wij elkaar goed begrijpen: deze
lUissische film is niet Hussisch en in tien
modernen zin van het woord ook geen film.
Het is zelfs geen ..leugen" -- hoogstens een ver
ouderde waarheid. De Russin Nina-Petrowna is
een volbloed Duitseh ras-actricetje. dat evenver
van de goddelijke argeloosheid en de devote
overgave et-ner Baranovskaja verwijderd is. als deze
onvervalschte ciné-roman van het cinegrafische
pt.ëem van een Pudowkin. He beelden volgen elkaar
op in de nuchtere, chronologische volgorde van het
verhaal de camera oriënteert ons, niet zonder
een zekeren plastischen smaak, nauwkeurig en vol
doende op het stuk van locale kleur en milieu.
terwyl wij dan de emotie en de ontroering maar
moeten opvangen van de meer of minder expres
sieve gezichten der ..spelers". Gelijk men ziet, het
normale criterium voor een goede film van circa
vjjf jaar geleden. Maar die emotie en die ont
roering is er dan ook, in overrompelende kracht.
Zij wordt niet geridiculiseerd, noch gewurgd in de
rochelende loei-klanken van een microfoon zij
komt gaaf en direct tot ons door de mimiek en het
gebaar van met zorg gekozen en uiterst spielf a
hige" sujetten. Onder welke du jonge, merkwaar
dige figuur van Brigitte Helm dient gesignaleerd
te worden.
* *
*
Voor zoover ik kan'nagaan is zij de ontdekking
van Pritz Lang. die met den feilloozen blik en den
vasten greep van den genialen vakman zoovele
onbekenden naar het licht hief en kreeg zij
haar eerste groote kans in .,Metropolis". Lang was
reeds te veel cineast en te weinig ..regisseur"
meer. om uit deze toekomstige grootheid te willen
halen, wat er in zat. Zijn eerbied voor de artis
tieke cinegrafische eenheid, bleek te positief en
daardoor zijn houding tegenover het ..sujet" te
streng, om een uitgesproken solo
talent als Brigitte Helm de vrijheid
en de rust te geven, die het behoefde.
Zoo heugt ons uit de laatste groote
film van den Duitschen meester
slechts een verrassend knap debuut.
gedeeltelijk bedolven en meegesleurd
in de débris van een merkwaardig
onevenwichtig werk. Een
gepassionneerd, heftig figuurtje, dat de won
derlijke, schokkende beweging van de
half desperate, half geniale film onge
looflijk fel accentueerde. Maar ten
slotte een ephemeere, vluchtige ver
schijning met harde, decoratieve ac
centen.
Gelijk met zoo veel creaturen van
den koningsmaker" Fritz Lang
het geval was (Paul Richter, Hans Brigitte Helm
Adalbert von Schlettow, Bernhardt Goetzke,
Gustav Fröhlich) wachtte haar een schitterende
toekomst. Wat de ,,Tyrann-mit-dem-Scherbe"
gebruikt had en wegwierp, werd door loerende
epigonen opgevangen en verder geëxploiteerd....
natuurlijk a la Lang! En zoo zagen wij Brigitte
Helm in vele imitaties van de Valsche Maria"
uit Metropolis", als de kronkelende, satanische.
verleidster en wij vroegen ons reeds ongerust af,
wanneer ook dit talent door de hersenlooze
epigonenbende zou zijn afgewerkt en vernield. De
laatste hand scheen aan het vandalistisch bedrijf
gelegd te zullen Worden door den twijfelachtigen
lieer Marcel L'herbier, die haar in zijn monstrum
L'A'rgent" tot een volslagen caricatuur wist te
vervormen. ,
Maar zie, een Duitseh regisseur, Hans Schwarx,
durft eindelijk voor het te laat is met de
traditie te breken en zich aan den ban van Fritz
Lang te onttrekken: hij maakt de vrouwelijke
Grtta G»rbo
Helm blijkt, tot onze
AGENTEN VOOR
AMATEUB-KIAO-tJITBUSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
SPTTI 8 AMSTERDAM
demon Brigitte Helm weer tot tiu*n.sch ! Hot was
hoog tijd ! Want wij begonnen het woewtp
omrukken van dit slanke pythonliclmam -?het
val«che toe-knijpen van eenderotisymmetrischeoogen
-- het achteroverwerpen van dit kleine, rebelsehe
kopje, al even goed te kennen als don stereotiepen
Oanton-lach van Jannings en do ietwat belegen
verleidelijkheid van Pola Xegri. Kn dat het de
moeite loonde tut jonge, frissolu- talent van den
vloek der flichó-typoering te verlossen.» bewijst
ilo film De leugen van Nina-1'etrowna."
De opgave was, een courtisane uit te beelden,
duoen leven van weelde
aan do zijde van een
rijk, hooggeplaatst mi
litair opgeeft, terwillo
van de liefde voor
oen bloed-jongen, ar
men vaandrig. Om
zijn carrière te redden .
offert zij tenslotte ook
nog haai' leven oen
gevaarlijke analogie
met Anna-Karenina"
alzoo! En het is niet
alleen het gelijksoorti
ge scenario, dat dik
wijls aan Greta Garbo
doet denken: Brigitte
groote verrassing, dezelfde universaliteit maar
vooral dezelfde rijke, hartstochtelijke psyche te
bezitten, welke voortdurend boeit, omdat zij
meer laat vermoeden dan tot uiting brengt.
Zeer zeker?het is nog bij lange na niet de konink
lijke rust, noch de groote, diepe mildheid van do
Zweedsche artisto het is harder, brokkeligér.
ongelijkmatiger. wat zij te zien geeft. Maai' aan
den anderen kant: niets is onbelangrijk niets
is nog clichégeworden. Haar spel kent geen
doode plekken haar momenten van teederheid.
passie, verdriet, ja zelfs haar bekende uitingen
van opstandigheid zijn in deze film van een sterke
innerlijke emotie doorlicht en vibreel'end van ner
veuze spanning.
In het .spoedig uitgeputte, snel verouderende
genre der speel*, juister gezegd: der
«/jefcro-film, waar alles afhangt van
de mimiek en plastiek der hoofd
personen en de waarachtige kracht
van het filmkunstwerk: rhytmische
en beeldende ..gestaltung" zijn uit
geschakeld .?behooren figuren als
Greta Garbo en deze jonge Brigitte
Helm tot cle zeldzame kostbaarhe
den. Wij behoeven de groote starV
niet meer met name te noemen,
wier mimische inventaris behoorlijk
gecatalogiseerd klaar ligt voor ieder
scenario en waaraan het kunstlievend
publiek verslaafd is geraakt, als aan
oen populair cigarettenuierk. Alleen
zij als merkwaardigheid opgemerkt,
dat tot de precieuze rara avis, welke
hun fascineerende werking nimmer
schijnen te verliezen, ook gerekend moeten worden
enkele spelers, die zich nimmer tot het allereerset
plan konden opwerken: Lars Hanson, Al f red Abel
on Bernhardt Goetzke.
* * . ?.
Volledigheidshalve dient geconstateerd, dat
Brigitte Helm uitstekend wordt gesecondeerd door
gelijk gezegd met zorg gekozen, uiterst
knappe tegenspelers. De jonge kornet wordt door
Franz Lederer met een, in dit genre, zeldzamen
eenvoud en ontwapenendebeminnelijkheid gegeven.
Opmerkelijk is ook de Ritmeester" van Harry
Hardt een straffe, sobere creatie, gelijk men af en
toe, zeer tot zijn verwondering, onder de bij-rollen
kan ontmoeten. De minste is Warwick Ward als
de Generaal". Hij kijkt te listig door zijn
oogharen en rookt téperfide cigaretten, pm niet ver
dacht naar de coulissen te rieken.... er steekt
ongetwijfeld een star" in den man!
Tot slot vestig ik de aandacht op , de lange en
niettemin boeiende scène aan de speeltafel. Dit
behoort niet tot de groote scenes-a-faire van de
film, maar is een prachtig stuk ensemble-kunst
een spanning en ont-spanning in mimische
dialogiek naar de beste traditie der oude Duitsche film.
VBBZOBKB ALLE STUKKEN VOOB DB RBDAOTIB
IN TE ZENDEN AAIT HET SECRETARIAAT VAN D H
GaoENE AMSTERDAMMER" KEIZERS
GRACHT 333, AMSTERDAM.
TUYNENBUPG MUYS
Het nieuwe lotings-systeem
Opgedragen aan den dienstplichtige Wijnand Mtiiti'
Morren, gebaren ,j<> ctober n/ut,.
/?<'/ lot heeft dun gewild, ttiljti waarde lieer,
dat yij. met wie u alphabetittch volgen.
door 't militaire stelsel wordt verzwolgen,
terwijl degenen, die aan me vooraf gaan
verheugd vrij-af gaan. ...
Zoo ia een oud criterium gelegd
in 't icoord dat door een lotsbeschikking tijdelijk.
maar inderdaad sinds jaren onafscheidelijk,
verbonden ia aan hen die, zonder vrat/en.
de wapens dragen....
Met Morren opent dus de laniie lijnt
van hen die onder morren, kankeren, zuchten.
sich scharen otn den ouden en 'roemruchte»
doch vaak verguisden vaan. die democraten
hartgrondig haten....
Juist in den tijd van de verkiezingsleus,
nu de onticapenaar zich luid deed hooren,
brengt, M o r r e n, U een grillig lot naar voren
als een aoort leidmotief voor 't dienstverband
door 't heele land.,..
En 't zou mij eigenlijk niet sterk verbazen,
als dit echt'Hollandsch teeken van het lot,
d i} morrend dienen van een oorlogsgod,
om wiens gevolg van hoogerhand gegokt 'm
... .eens.. . .uitgelokt is....
De lotingsbus, die zwaar verzegeld zwijgt,
blijft 't antwoord op die suppositie schuldig.
De stern-bus spreke dus en 'k wacht geduldig.
of die d'ontwapenaren gunstig wordt... .
.... of.. . .ook slechts. '... mort....
MELIS fiTO-KK
POLROGER&C^
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER GERLINGS HAARLEM
Tentoonstellingen
Kunstzaal W. Brok, Hilversum. Schilderijen en
aquarellen door Anna Kerling. Tot 16 Juli,
10?5 uur, 's Zondags op aanvraag.
Rijksmuseum, Amsterdam. Tentoonstelling van
Oude Kunst. Tot l September.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Tentoonstelling
van moderne Xederlandsche toegepaste kunst.
Museum 4er Króller?Muller Stichting", Lange
Voorhout l, Den Haag. Tentoonstelling van
werken van Vincent van Gogh (08
olieverfschilderijen, 24 aquarellen, 135 teekeningen).
Hotel Duin en Daal" - Bloemendaal
Str. kond en warm water op alle kamers
PRIVÉBADKAMERS - Telefoon 22233
No. 2718
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 JUU 1929
EEN NAZAAT VAN
POTGIETER
door Herman Middendorp
TOEN Potgieter in 1875 stierf, liet hij geen
leegte na. Hij hoorde al lang niet meer tot do
littteratuur, of liever, hij was een litteratuur op
zich-zelf geworden, die met de litteraire kunst van
den dag niets gemeen had. Potgieter wist dat ; hij
had vele jaren lang getracht, de kunst in Holland
naar zijn ideeën en naar de hoogte, die hem het
ideaal scheen, om en op te werken, en toen hem dat
mislukte, trok hij zich terug. Men kon hem missen
en men begreep niet, ,dat men zich te schamen had.
omdat hij gemist kon worden. Gesmaad werd hij
niet, alleen maar niet gelezen ; dat wordt hij trouwens
nog niet. Het is de vraag of er ooit een tijd zal
aanbreken, waarin men Potgieter lezen zal. Het
gecompliceerde van zijn versvorm maakt hem
geschikt voor examens, en dat doodt de lust om hem.
om hém-zelf, te gaan lezen nog bij de weinige
intellectueelen, die zijn werk anders nog wel eens
op hadden kunnen slaan.
Xeen, men smaadde Potgieter niet, toen hij ge
storven was, evenmin als toen hy leefde buiten de
gemeenschap van de Hollandsche letterkunde en
wat daarvoor doorging; men sprak met behoorlijken
ernst over het zware verlies. En modderde kalm
door tot de tachtigers, kwamen. Busken Huet
maakte zich boos over de vriendelijke miskenning.
en sprak in zijn Persoonlijke Herinneringen
een der weinige geschriften van Huet, waarin hij
zijn gevoel den vrijen loop laat zijn ergernis uit
over de uitgave van Potgieter 's verspreide en
nagelaten werken, die onopengesneden in de boeken
kasten zouden blijven staan.
Maar de geest van Potgieter leefde. Niet in de
klungels, die hem het beminnelijke wel-te-rusten
meegaven bij zijn dood. Doch het bleek betrekke
lijk spoedig daarna, dat de ernstige man, die bij
zijn leven zoo gruwelijk teleurgesteld was wie
dertig jaar zoekt naar een ideaal en het eindpunt
van zijn weg vindt in een zinkput als die waarvan
onze letterkunde tusschen 1860 en '80 het beeld
vertoont, heeft het recht om teleurgesteld te zijn
na zijn dood in onderstroom had voortbestaan.
Met Verwey kwam hij weer aan de opervlakte.
Verwey, die zichzelf werd of verliet er valt over
te strijden toen hij zich overgaf aan Potgieter.
De weinige maar zeer mooie verzen, die hij schreef
onder rechtstreekschen invloed van het individua
lisme'/ zouden prouveeren voor de stelling dat hij
zichzelf verliet; de hardnekkigheid, waarmee hij
aan Potgieter vasthield, als wetenschappelijk
mensch bewust, als dichter intuïtief, pleit voor het
tegendeel. En Verwey maakte school.
* *
* ?
Ik mag mijn inleiding niet langer rekken. Ik
moet spreken over den verzenbundel van Ia. P.
de Vooys, ..Achter de taak" (Santpoort 1928.
C. A. Mees.) Déze dichter zou, al had hij nooit in
De Beweging, waarvan hij mede-redacteur is
geweest, geschreven, onmiddellijk te herkennen zijn
als een van hen, die, ó Ver Verwey, bij Potgieter
aansluiten. Het is niet zoo gemakkelijk te zeggen,
hoe zich die verwantschap openbaart. Samen
vattend kan men zeggen, dat het door en door
Hollandsen werk is. n bij analyse komen dan de
typische Hollandsche eigenschappen voor den dag.
zooals onze volksaard die over het algemeen ver
toont. Dit werk is zonder laag bij den grond te zijn.
niet verheven. Het toont geen hooge dichterlijke
vlucht; daarvan zijn Potgieter's nazaten evenmin
gediend als hij-zelf het was. Het nuchtere verstand
spreekt een woordje mee, maar het heeft toch niet
zooveel in' te brengen, dat de gedichten geen
Smalfilm Amateur-Kinematografie onder
Kino-teohnisohe . leiding van Jori* tvéns
FOTO-, PROJECTIE» EN KINO'HANDEL"
CAPI
116 KALVERSTRAAT AMSTERDAM
QENERAAL FILMO AGENTSCHAP
?U OAPI vakkundig» raad «n voorlichting.
Dr. Schokking en de Socialisten
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
LORD PASSFIELD (SYDNEY WEBB)
RIDDER v d. VELDE
Schokking tot Albarda: Als je er zoo uitzag, zou ik wel met je uit
wandelen willen gaan"
gedichten meer zouden zijn. Bepaalde wendingen,
bepaalde rijmen, bepaalde zinsbouw, en vooral ook
het domineeren van een zekere wijsgeerige gedachte.
duiden op rechten, die het controleerende verstand
voor zich. opeischte, en in het vers is het gevolg,
dat het natuurlijke rhythme telkens een stootje
krijgt. Ik zou dit niet direct als fout willen aanmer
ken, de herhaling van het verschijnsel brengt weel
een nieuw, een eigen rhythme, dat zijn bekoring
niet mist. Hoe zeer dit rhythme verwant is aan
dat van Potgieter, moge blijken uit twee kleine
aanhalingen. Ik citeer hier eerst den aanhef van
Potgieter's Heugenis van Wolf hezen."
Folfhezens lief gelegen dal!
Weleer maar schaars door klein getal
Van icandlaars in uw icoud gehuldigd.
Voortaan den drom van pelgrims dier.
Om wier banier
Een flikkring blonk van pinkstervier.
Toen ze u een tempel was verschuldigd;
Gij thans 't gemoed gewijde plek !
Waar ook 't gesprek
Me u riep voor oogen,
Hoe icenschte ik dat ik op de gunst
Der teekenkunst '
Of op de schildergaaf mogt bogen:
Een stuk papier, een brok paneel
Getoetst door potlood of penseel.
Zou u getrouio, zou u geheel
Afspieglen voor verraste blikken.
Niemand zal in het hier volgende fragment dat
ik van den dichter De Vooys aanhaal, 1) bewuste
navolging zoeken; ik vergelijk trouwens twee
willekeurige, stukken. Maar wie luistert, hoort de
verwantschap van het rhythme. de ziel van het
gedicht: , .
Nascheemrend licht
^ Van feilen zonnedag.
Dat wijkend bleef nog sterk.
Hangt over 't avondland. '
Vandaag heb ik mijn stagen plicht
Stardoende en onvermoeid verricht,
Tot ik in weelderig beeldend werk
Verschrikt, verblijd^ een ziel bemerk.
En toen, als met een witte vlag
Van heimelijk blijde en stille lach, ,
Naar buiten loop, naar bloem en plant,
In 't schemerbleeke zotnerland.
Goed zoo ! zou Vader Pot knikken.'En hij zou in
meer opzichten zijn geestelijken zoon, herkennen.
VAN DER HELST SIGAREN
GOEDE SIGAREN IN EEN BESCHAAFDE VERPAKKING
Ook in zekere sociale aan voelingen, al zijn ze hier
zwakker dan in vroeger werk van De Vooys,
en altijd bij hem zwakker dan ze bij Potgieter
waren; en ook in sommige ethisch-wijsgeerige
tendenzen, die nog wat burgerlijke braafheid
meedragen uit de vorige eeuw. Raadgeving van
een degelijken Hollander.
Ik waardeer dit werk om het beeldende vér
mogen, maar noteer meteen de beperkte beteekenis.
Potgieter zelf. met zijn adel van karakter, zijn
degelijken aard, zijn helderen geest, was als kunste
naar beperkt; hij was een Hollander op z'n beet.
De grootsten hebben geen nationaliteit meer.
De Vooys is als kunstenaar kleiner dan Potgieter,
en zijn beperktheid komt scherper uit. Dat een
werk als Achter de taak" toch aanwinst mag
heeten voor de litteratuur, is toe te schrijven aan
de heldere plastiek, die zich in tal van regels open
baart, al kan nauwelijks n gedicht in vollen
omvang als een uiting van werkelijke schoonheid
aanvaard worden.
l) De eerste strofe van het gedicht Schemeravond".
DEN HAAQ
AMSTERDAM
ROTTERDAM
KLEURECHTE
VELOURS
ISO BREED
PER METER