Historisch Archief 1877-1940
-rDE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 JULI 1929
No. 2719
INCASSO-BANK KV.
C8.MO.OOQ.Heerengracht 531?537
ADVIEZEN VOOR BELEGGING
INLICHTINGEN OMTRENT FONDSEN
Effecten-af d* voor particulieren
(INGANG* SAFE-DEPOSIT) .
Koopt Toor Belegging:
P ANDBRIE VEN
Bataafsohe
Hypotheekbank
AMSTERDAM
STANDAARD
HYPOTHEEKBANK
te ROTTERDAM
Directie t
Mr. H. H. C. CASTBNDIJH .n
L MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem. Administratie- en Tnutkantoor
5en4J% Pancfcr.fegen beortkoert off»
De HolL Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70,
De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag
met een minimum van f 1000.?op
zakeItyk onderpand en onder borgtocht, met
ia pandgevieg eeaer polis van levensver
zekering van gelijk bedrag, en verkoopt
5% schuldbrieven in stukken vanf 1000.?.
500,- en f 100.- tegen Beurskoers.
N. V. Rotterd. Hypotheekbank
voor Nederland
Opgericht in 1864
Maatichtppclük Kapitaal f 10.000.000,
waarvan geplaatst f 6.000.000
Verstrekt geld op eerste hypotheek.
Voor inlichtingen wende men zich tot
het kantoor der Bank, Ged. Bierhaven 25
te R'dam of tot hare Agenten.
De Directie t
Mr. Th. Reepmaker, Mr. N. P. C. v. Wflk,
Mr. B. van Rossem.
N.V, Insulaire Hypotheekbank
ZIERIKZEE
stelt verkrijgbaar:
4% % PANDBRIEVEN i 98%
en tot een beperkt bedrag
5% PANDBRIEVEN a 100%
M V* Residentie Hypotheekbank
's-GRAVENHAGE ~ Anna Paulownastraat 97
»-??' TRUSTBB'S EN ACCOUNTANTSCONTROLE ~
i '. i. ?
Hypotheekbrieven in circulatie f 13.820.000.?.
5?-pCt. Hypotheekbrieven tegen 100 pCt
Directie: K. B. ABBING. D. VAN OORD1
ROTTERDAMSCHE
SCHEEPSHYPOTHEEKBANK
HARINGVLIET 98
UITGIFTE van
5 % P a n d b r i e v e n teflen 98 ?/?%
L
De Directeur: Mr. W. C. MEES
,
Nederlandsche
Handel-Maatschappij, N. v.
AMSTERDAM.
AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en VGRAVENHAGB
Vestigingen in Nederlandsch-Indië, Straits-Settlements,
Britsch-Indiê» China» Japan en Arabic
ALLE BANKZAKEN
SAFE-DEPOSIT. KOFFERKLUIS.
N*V* Amsterdamsche Hypotheekbank
HEERENGRACHT 581, AMSTERDAM (C.).
OPGERICHT 1882
Geeft uit: 5 pCts. PANDBRIEVEN
ZmH in stukken van ^^^^
f 1000^, f 500.- en f
100*en sluit Leeningen onder Ie Hypothecair verband op
zeer billijke conditiën.
DE DIRECTIE.
UBiaaaiaiBiaaaiM^^
N. V* Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland
N.V. Maastrichtsche Hypotheekbank voor Nederland
Verkrijgbaar l
4i/s % PANDBRIEVEN
tegen Beursnoteering
Deze Pandbfieven zijn aflosbaar door uitloting
binnen 25 jaar.
suaaiaiaiaiaMHa^^
Gunstige polisvoorwaarden Q C? M 14 F AA
Zeer billijke premiën*
Hl DE HAARLEMSE
HYPOTHEEKBANK
Leden der Directie: XgSS?^ Mr. A. S. MIEDEMA,
P. H. CRAANDIJK en A. E. THIERRY DE BYE DOLLEMAN
Hypotheken f 35.376.<77.~ ' £««">*"« 'J
35.109.100.17 *^ Reterret . . t 1.005.087??
pCt. PANDBRIEVEN TEGEN LAATSTEN AMSTERD. BEURSKOERS
nderL Glas- Verzekering-Mij*
GEVESTIGD TE AMSTERDAM OPGERICHT 1876
Kantoor: KERKSTRAAT No. 69 Telefoon 42163
Directie: Mr. K. F. A. VAN DER BREGGEN
Verzekeringen tegen vaste jaarlijksche premie, voor schade door breuk aan
:-t :-: SPIEGELRUITEN, SPIEGELS of andere RUITEN M
IJVERIGE VERTEGENWOORDIGERS GEVRAAGD
->
Abonneert U op ONZE_AARDE
Rijk geïllustreerd maandblad
Prys per jaargang f 10, Ir, p.p. f 10.75, Zeepost f 12, Bultenl. f 13.50
Proef No. gratis. Uitg. van v. Holkema & Warendort 's U.-M,, Amsterdam
No. 27/9
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 JULI 1929
DE WEG
door G. A. Klaasse
En de automobiel
'f "l ET is nog niet zoo heel lang geleden, dat hier
Jll te lande door de overheid wegen werden
beschouwd als een noodzakelijk kwaad, waaraan
zoo weinig mogelijk aandacht en vooral zoo weinig
mogelijk kosten moesten worden besteed. Het is
niet te veel gezegd wanneer men beweert, dat
honderd jaar geleden de wegenaanleg van meer
vitaal belang werd beschouwd dan twintig jaar
geleden. En dat is tot op zekere hoogte begrijpelijk.
Voor honderd jaar had de weg een belangrijke
militaire beteekenis; was het niet Napoleon, die
de groote heir"-wegen met welbegrepen eigen
belang liet construeeren? Onze belangrijkste rijks
straatwegen dateeren tendecle nog uit dien tijd.
Dat sedert dien de belangstelling voor den weg ver
slapte is ook al weer begrijpelijk. Want inmiddels
was de spoorweg den landweg komen vervangen.
Voor massatransport waren de gladde rails on
eindig veel meer geschikt dan de straatweg, die
behalve voor voetverkeer slechts dienstbaar was
aan het transport met door dierlijke kracht voort
bewogen voertuigen, die uit den aard der zaak
slechts beperkte capaciteit hadden.
Een weg geen luxe
Totdat de automobiel den landweg weer in het
centrum der belangstelling plaatste. Nu was het
te voorzien dat de zorg voor een behoorlijk wegen
net ten behoeve van dat nieuwe verkeers
middel wel niet al te vlot zou verloopen, veel minder
vlot dan de bouw van spoorwegen. Want de groote
moeilijkheid was hier, dat het autoverkeer niet
in handen kwam van een of enkele maatschappijen,
maar verdeeld was over een groot aantal exploi
tanten, vooral toen de particuliere auto zulk een
ruime verspreiding kreeg. En het gevolg daarvan
was, dat men de wegenaanleg en het onderhoud
van wegen niet beschouwde als een commercieele
aangelegenheid. Voor een spoorweg, door een be
paalde maatschappij met concessie geëxploiteerd,
lag de oplossing voor de hand. De maatschappij
verschafte de middelen voor den aanleg en moest
maar zorg dragen dat het aldus geïnvesteerde
kapitaal voldoende opbrengst afwierp, of de staat
bouwde den weg (S.S.) en gaf dien in exploitatie aan
de maatschappij. Maar de landwegen werden
steeds beschouwd te behooren tot de taak der
lucale overheden. En bij de gebrekkige wegen van
vr,oeger kon het onderhoud ??en af en toe een
klein stukje aanleg ook wel uit de loopende
inkomsten bestreden worden. Maar met de sterke
opkomst van het automobiel-verkeer is het wegen
vraagstuk in een geheel nieuw stadium gekomen.
En de eisehen die dat nieuwe verkeer stelde waren
van dien aard dat aan handhaving van het oude
systeem: aanleg door locale overheid met belas
tinggeld niet meer gedacht kon worden. Een nieuwe
financieringswijze moest gevonden worden. En
dat een zekere weerstand moest) overwonnen wor
den alvorens. men besefte dat de wegenaanleg
overgebracht behoorde te worden naar commercieel
terrein is wel te begrijpen. Men moest nog wennen
aan de idee, dat'een weg een rendabel bouwwerk
is, even goed als een fabriek.
Every man hls own car
Het probleem van den weg heeft de Internatio
nale Kamer van Koophandel geïnspireerd tot het
organiseeren ' van een enquête in verschillende
landen terzake van wegenaanleg, aantal automo
bielen, wijze waarop de kosten van aanleg en onder
houd worden gedekt, enz. Het rapport van de
commissie die zich met dit vraagstuk heeft bezig
gehouden is nu ter gelegenheid van het congres
der Kamer, dat deze week hier ter stede is gehouden,
gepubliceerd. Het bevat een groote verscheiden
heid van interessante statistische gegevens, die
ik natuurlijk niet kan weergeven. De opstellers
van het rapport zijn al' zeer optimistisch ten
aanzien van het resultaat van wegenaanleg:
Nous avons maintenant qu'au fur et a mesure
que se construisent les routes, Ie chómage cesse ei
l'industrie prend son essor." Zoodat dus het
geheim van een grootere volkswelvaart gelegen is
in den aanleg van wegen. Simple comme bonjour
nietwaar? Lloyd George heeft toch maar goed
gezien toen hij in zijn verkiezingsprogram de wegen*
aanleg als eenige uitweg uit de werkeloosheid
aangaf. En dat er van de 31 millioen automobielen,
die de wereld op l Januari 1928 bezat drie kwart
gedeelte in de Vereenigde Staten reden is natuur
lijk alleen een gevolg van het mooie wegennet
aldaar, waardoor de volkswelvaart tot het huidige
peil is gestegen, als gevolg waarvan every man
his own car" kon hebben. Het optimisme van het
rapport moge misschien wat te groot zijn; onge
twijfeld gaat het autoverkeer een groote toekomst
tegemoet en het wegenplan is voor dat vervoer
een kardinaal punt, waaraan niet genoeg aandacht
kan worden besteed. Juist omdat men hier ook
moet zorgdragen niet achteraan te hinken. Inder
daad is de weg er voor de automobiel, wat echter
niet wil zeggen, -dat men met den bouw van den
weg moet wachten tot er voldoende auto's zijn om
dien weg te rechtvaardigen. Want waar een weg is
..... is een automobiel. Hoe meer en hoe beter
wegen er komen, hoe meer emplooi voor de auto,
en hoe rendabeler zoowel weg als automobiel.
Financiering; van den weg
Het voornaamste vraagstuk is natuurlijk: op
welke wijze moeten de gelden voor aanleg en on
derhoud van de wegen worden verkregen. Juist
omdat de weg een op commercieele basis te
exploiteeren bouwwerk is geworden was de oplossing
zoo moeilijk. In Amerika heeft men wel de meeste
ervaring opgedaan en de meest verschillende sy
stemen van financiering toegepast. De oplossing is
pas gevonden toen van de zijde van spoorweg
ondernemingen bezwaar werd gemaakt tegen
het kostelooze weggebruik voor de automobiel.
Want men moet natuurlijk zorg dragen, dat niet
deze tak van vervoer ontheven wordt van een
belangrijk deel van zijn exploitatiekosten. Wan
neer men den spoorweg wel de lasten van zijn ijzeren
weg doet dragen en de auto niet die van den land
weg, dan komt men tot onjuiste verhoudingen.
De kosten van beide soorten vervoer worden dan
niet zuiver met de opbrengst afgewogen, en een
oneconomische" transportverdeeling zal daarvan
het gevolg zijn. De gemeenschap mag niet blijvend
belast worden met een deel van de kosten van het
autovervoer. Hier en daar heeft men in Amerika
de oplossing gekozen, die allen twijfel in deze opheft,
nml. de wegenaanleg door particuliere maatschap
pijen, die door tolheffing aan haar kosten komen.
Maar dat systeem is al heel gauw verlaten. Om de
eenvoudige reden dat een particuliere onderneming
pas dan tot aanleg overgaat, wanneer zij vrij zeker
is aan haar kosten te komen. En dan hinkt de weg
eerst recht achter de automobiel aan. Er moet
juist op de toekomst geprojecteerd" worden.
Taak der Overheid
En zoo iömen dan gekomen tot de bestrijding
der kosten door de overheid, gedeeltelijk door de
plaatselijke organen, gedeeltelijk door den Staat.
Sommige staten aarzelden om geld te leenen voor
wegenaanleg, maar de meesten zijn daartoe wel
overgegaan. De rentedienst en onderhoudskosten,
de loopende uitgaven dus, werden bestreden uit
belastingen. Aanvankelijk werden de gewone be
lastingen daarvoor gebruikt, maar toen het auto
verkeer zich uitbreidde en dus meer draagkracht
kreeg heeft men de meer logische oplossing gekozen,
om de auto zelve de kosten van den weg te laten
betalen.
* * ?'.'?.?
Toetsen wij tenslotte den toestand te lande nog
aan de in Amerika opgedane ervaringen. Een
systematisch plan voor wegenaanleg en financiering
daarvan bestaat feitelijk pas sinds ruim een jaar.
En de grondslag daarvan is in hoofdzaak dat de
automobiel de kosten van wegenaanleg moet
betalen. Uit de opbrengst der wegenbelasting
wordt n fonds gevormd, en dat fonds verschaft
de middelen voor den aanleg. Zoodat d'e autombiel
van nu de kosten voor die van de toekomst groo
tendeels draagt en de aanleg beperkt blijft binnen
de grens der aldus beschikbare middelen.
Maar nieer en meer schijnt men toch ook hier
te willen overgaan tot bespoediging van den w
gbouw, desnoods met geleend geld. En dat systeem,
dat in Amerika als het beste is gebleken, zal
, men wel meer en meer moeten toepassen. De weg is
pen rendabel bezit, een deel van den volksrijkdom,
een object van kapitaalbelegging. En de toekomst
zal dan moeten leeren of de gelden benoodigd
voor schulddelging en voor onderhoud der wegen
het best uit een wegenbelasting en personeele
belasting,-zooals wij die thans kennen, kunnen
worden verkregen, dan wel uit een
benzinebelasting die men In Amerika als die meest logische en
billijke wijze van kostenverdeeling beschouwd.
BEURSSPIEGEL
, 11 Juli
IN den suikerhoek begint het er eindelijk eens
wat levendiger uit te zien. Wat in de laatste
week vooral de aandacht trekt is de vastere
stemming op de New-Yorksche markt voor
Cubasuiker, speciaal voor de latere termijnen. Nu heeft
de suikerprijs al meer flinke schommelingen ver
toont en de 2 dollar voor loco-suiker werd reeds
meermalen overschreden, waarna dan weer een
inzinking plaats vond. Maar een paar groote
afdoeningen van de V. I. 8. P., die men geruimen
tijd had gemist, maakten ook een gunstigen indruk.
Al zijn de prijzen ten aanzien van de vorige
afdoeningen teruggeloopen. Nu is natuurlijk op
zichzelf de verkoop van een paar honderd duizend
ton suiker nog geen evenement, waarover men kan
juichen. Want niemand zal wel ooit gedacht
hebben dat de V. I. S. P. met de heele Java-oogst
zou blijven zitten. Toch is het te begrijpen dat het
hervatten der verkoopen een nieuwe stimulans
voor de markt is. En daarbij voegde zich nog
het bericht dat de V. I. S. P. verdere biedingen
tegen den prijs der laatste afdoening weigerde. En
waar het vaststellen van die politiek onmiddellijk
volgde op de besprekingen mét de afgevaardigden
der Brusselsche conferentie ligt het voor de hand
dat men droomde van pacificatie in de
wereldsuikerindustrie, en oplossing van de crisis. Te meer
toen ook plotseling een gerucht werd verbreid dat
bjj de komende Cuba-oogst weer beperkings
maatregelen zouden worden toegepast. Men sprak
van een maximum-oogst van 4 millioen ton, het
zelfde cijfer van het voorlaatste oogstjaar. Om
trent de besprekingen is overigens niets meer
bekend geworden dan dat men in het najaar nog
eens de hoofden bij elkaar zal steken. En de
aanwijzingen voor een verbetering zijn nog maar
schaarsch en problematisch.
Uit de olie-industrie komen gemengde berichten
tot ons. Eenerzijds leest men van een mogelijken
nieuwen strijd tusschen de groote producenten. De
Shell-Union, de Amerikaansche dochtermaat
schappij van de Koninklijke-Shell-groep, zou van
plan zijn de Standard Oil in den kleinhandel op
het tot nu toe voor deze gereserveerde terrein
te bestoken. En anderszijds vernemen we dat de
Amerikaansche olieheeren naar Europa zijn ge
komen om te . overleggen omtrent de verdere
uitwerking der accoorden die verleden jaar werden
gesloten; en speciaal om de kwestie van de distri
butie eens wat nader onder oogen te zien. De
Amerikaansche esport-vereeniging", die des
tijds na het sluiten van den olievrede was opge
richt, had naar men weet juist in het bijzonder
ten doel het distributie-vraagstuk op meer logische
basis te regelen. Overigens hoeft natuurlijk het
bericht van mogelijke nieuwe wrijving niet in
strijd te zijn met de hervatte besprekingen. In
tegendeel : het feit dat Amerikanen nu hierheen
komen kan erop wijzen dat zij, na het aanvallend
optreden van de Shell Union, zelf de banden met
de tegenpartij weer eens vaster willen aanhalen.
En intusschen wijst de olieproductie in de V. 8.
maar steeds recordcijfers aan.
Af en toe kunnen de Accoustiek-aandeelen nog
wat belangstelling trekken, maar van animo kan
niet gesproken worden. Intusschen zijn er trouwens
naast de Western Electric nog meer kapers op de
kust gekomen. De bladen maken thans weer
melding van een nieuw patent, zoowel voor film
productie als voor apparatenvervaardiging. Voor
de toepassing daarvan zou jn Engeland een maat
schappij worden opgericht. Dit alles maakt natuur
lijk de rendementskansen voor de betrokken
industrieën niet grooter. Welke groep het krachtigst
zal blaken? Of zal een samensmelting de uitkomst
brengen?
De lang verbeide verruiming van de geldmarkt
schijnt dan tóch eindelijk in aantocht te zijn. In
Duitschland waar in de laatste maanden de rente
stijging eerst goed scheen aan te vangen, heeft
men het particulier disconto kunnen verlagen,
waardoor er thans weer een marge is met de
bankrente. En ook in Amerika zijn in de af geloopen
week eenige malen reducties aangebracht in het
particulier disconto, dat zich nog steeds op het
hoogste niveau had gehandhaafd ondanks de
daling van callrente en rente van termijngeld op
de beurs. Maar dat men bij een geldrente van 6$ pCt.
en een beursleenrente van B pCt. spreekt van een
waarschijnlijk aanhouden van de geldruimte" ge
durende de rest van den zomer klinkt wel wat
overdreven. ' C. K.