Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 JULI 1929
No. 27/9
Het Duitsche Toonkunstenaarsfeest
te Duisburg
door Paul F. Sanders
DUISBURG, grauwe stad van onafgebroken
arbeid, waar de fabrieksschoorsteen het stads
beeld beheerscht, waar de hemel des nachts rossig
getint wordt door het nooit doovende vuur der
hoogovens, waar de rook de huizen vaal gekleurd
heeft en het weer zelden anders dan druilerig is;
Duisburg, dat de wanhoop van een bloedige
revolutie in de woelige jaren na den oorlo? onder
ging en langdurig bezet gebied was; Duisburg,
ongeveer 5Vj uur sporens van Amsterdam gelegen,
stad van nog geen 300.000 inwoners, met een stede
lijk orkest en opera die een subsidie van een millioen
Mark ontvangen, met een ruime concertzaal, een
modern geoutilleerd theater, plaatsbiedend aan
1800 toeschouwers; - Duisburg was in feesttooi,
want het ontving de gasten van het 59ste Duitsche
Toonkunstenaarsfeest, samengekomen Voor het
bijwonen van twee kamermuziekconcerten, vier
avond-vullende en vier kleine opera's, en een dans
drama.
De Duitsche toonkunstenaars verontrusten zich
over de algemeene crisis, die de opera, zoowel in
artistieken als oeconomischen zin, doormaakt. Dit
gaf hun aanleiding, om van de traditioneele,
jaarlijksche absolute muziekfeesten af te wijken
en het probleem der opera aan de orde te stellen.
De opera te Duisburg moge al niet over louter eerste
rangs-krachten beschikken, zij staat onder kundige
en frissche leiding en züis onder de West-Duitsche
instellingen een der ondernemendste. Dat dankt
zij in de eerste plaats haar intendant Dr. Saladin
Schmitt, maar ook den kunstzinnigen Oberb
rgermeister Dr. Jarres, die zijn streven ten sterkste
ondersteunt. Zoo heeft men hier gelegenheid ge
vonden om onder het dagelijksche repertoire
dat volkomen bij" is?door, deze nieuwe werken
met de noodige zorg voor te bereiden. Warffc het
ging hier alles, tenminste voor zooverre het de
opera's betreft, met eigen krachten.
Terwijl in de groote steden, waar déopera- en
tooneelinstellingen niet in de laatste plaats be
rekend zijn op het vreemdelingenbezoek, het
..sterren"-systeem elk evenwicht verstoort, kregen
wij hier een uitstekend ensemble te hooren, en
wij kouden genieten van' een regie, die zich niet
alleen op het uiterlijke effect had toegelegd, maar
haar stempel drukte op het spel van ieder der
medewerkenden Ik heb zelden een mimisch zoo
geschoold koor gezien: hier stond een
balletgroep, die volkomen deel uitmaakte van het geheel
en wier optreden zich logisch en onopzettelijk uit
de handeling ontwikkelde. De regie was hoofd
zakelijk in handen van den reeds genoemden
Dr. Schmitt en Dr. Alexander Sclium.
* ?
? '
""De nieuwe werken zijn over het algemeen van
muzikaal standpunt zeer tegen gevallen. Zeker,
men kent het vak en weet wat een klinkende parti
tuur is. Maar welk een armoede aan ideeën I Het
is alles zwak Wagner-epigonendom, gekweekt op
de Berlijnsche, Weenschéof Münchener scholen".
En wat eeödwaze misverstanden heerschen er
nog omtrent het wezen der opera l
Emil Peeters (1893 te Antwerpen geboren^ in
Duitschland opgevoed en woonachtig) schreef
Die Troerinnen" als Tragödie f r Musik in 3
Akten". Hy nam de bewerking, die Franz Werfel
van Euripidès' drama maakte en meende het bij
dit onderwerp buiten alle traditioneele Grieksche
tragedie-opvattingen te kunnen stellen. Paul
Kick Schmidt (1882 te Riga geboren, leerling van
het conservatorium te Keulen) schreef een
Romeinsch tyrannen-drama ,,Tullia" als opera in
4 bedrijven in Rienzi-atijl. Julius Weisnianh (ge
boren te Freiburg in 1879) trachtte Strindberg's
Traumspiel" met huid en haar muzikaal te ver
slinden. Dit minder esthetische experiment wekte
V.KOSSEM
in den aanvang nog eenige sensationeele nieuws
gierigheid, die echter spoedig in absolute onver
schilligheid overging. Waar Strindberg's drama
woordelijk verstaanbaar was kon heb nog altijd
boeien, maar de eerlijke, doch volkomen simplis
tische romantiek van den componist kon dat niet.
Een eenacter-opera Diana's Hochzeit" van Paul
Slrüver (een Hamburger, geb. 1890) op tekst van
een anonymus die, naar men fluisterde, Oswald
Spengler was, en een lyrisch stukje Der gefangene
Vogel" van Hans Chemin-Petit (geb. te Potsdam
1902) lieten geen indruk van eenige beteekenis na.
Als opera mislukt is ook ongetwijfeld George
Dandin", naar Molière, van Hellmuth Gropp (geb.
1899 in Thale Harz ). Maar deze leerling van
Jarnach bleek een groot talent. Hij heeft de rapheid
van de dialoog trachten te behouden door toepas
sing van Sclünberg's declamatie-stijl uit diens
Pierrot Lunaire". Het resultaat werd een moeilijk
te volgen muzikale dialectiek, van een onverbidde
lijke strakheid. Het was een opeenstapeling van
canons, imitaties en fuga's, die in hun
ondoor" zichtige veelheid in absolute tegenspraak kwamen
met de speelsche luchtigheid, waarmede Molière
ook de verwikkeldste intrigue behandelt.
Het dansdrama Salammbó" van Heinz Tiessen
(geb. 1887 te Königsbergen) mist de rhythmische
kracht die wij in een balletmuziek verwachten.
Gebrek aan inventie op het gebied van het rhythme
is een Algemeen voorkomend verschijnsel in de
moderne Duitsche muziek. De poging tot ver
nieuwing uit zich eenzijdig in de min of meer
experimenteele harmoniek. In "tweede instantie komt
dan het melodische element. Het rhythmische
wordt zoo goed als verwaarloosd. Maar Tiessen's
muziek heeft sfeer en kleur. Mede door zijn dank
bare gegeven heeft dit ballet kans op grootere
verbreiding.
" De sensatie van het feest was een werk, dat niet
meer als noviteit mag gelden: het drama met
muziek in een bedrijf Die Glückliche Hand" van
Arnold Schönberg, dat reeds uit 1910 dateert,
maar slechts zelden gespeeld werd. Het principe
van spreekzingen is» hier ook in het 12-stemmig
koor ingevoerd, dat de handeling inleidt en besluit
(12 groen-verlichte hoofden, die door het achter
doek steken). Van de drie rollen: een man, een
vrouw, een heer, zingt alteen de man en dat nog
wel uitsluitend op enkele momenten. De vrouw
en de heer gebaren alleen. Het geheel, een symbo
lische handeling, het drama van den scheppenden
mensch, die aan zijn eigen schepping te grondo
gaat, speelt zich af in ruim een kwartier, 20 minuten
van de felste, schrijnendste muziek, die men geen
oogenblik esthetisch mooi kan vinden, maar die
geen seconde loslaat.
Het grootste uiterlijke succes van het feest was
voor de opera Machinist Hopkinö" van» Max
Brand (Oostenrijker van geboorte 1896
leerling van Franz Schreker). Hiermede stonden
wij midden in de Neue Sachlichkeit". Het is een
gegeven, om Hollywood te doen watertanden: 12
sensationeele tafereelen van af wisselenden inhoud:
loonstrijd der' arbeiders, staking, fabrieks-interieür
met machines in volle werking, apachenkroeg,
prostitutie, moord, achterbuurt-leven, naast een
mondain danslokaal, de kleedkamer van een
revuester, een scène achter de coulissen van een revue
theater, het privé-kantoór van'' een industrieel,
een maannacht op een villa-terras. De
melodramatiek ligt er duimdik op, maar het is tooneel
en de componist-tekstdichter, wiens eerste opera
dit was, weet de situaties uit te buiten. Maar waar
hij zich componist moet toonen, waar hij niet meer
de hulpmiddelen van stampende machines, loeien
de sirene of het gemakkelijke effect van een jazz
tot zijn beschikking heeft, faalt hij deerlijk. Zijn
black-bottom en tango schijnen voorshands de
eenige fragmenten met een ietwat langduriger
levenskans. Maar het succes,, dat voor een groot
deel aan de voortreffelijke uitvoering met een
pakkende regie (Meyerhold en Tairoff maken
school!) en aankleeding te danken was, vestigt
eens te meer onze aandacht op de gevaarlijk
groeiende tendens om de kunstvormen aan te
passen aan de amusementsbehoeften.
11-17 «AMSTEQDAM
Kleermakerij
BIJ OM verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
MUZIEK
door Constant van Wessem
Josefa Rosanaka
DOOR omstandigheden miste ik indertijd het
Amsterdamsche debuut in de Kleine Zaal
van deze jonge buitenlandsche pianiste, die sedert
dien door de toejuichingen in de Nederlandsche
pers een bijzonder renommee had verkregen.
Haar optreden op het zomercpncert op Zondag
avond in het Concertgebouw met het derde piano»
concert van Beethoven bood mij de gelegenheid
mijn schade in te halen.
De verrassing, die het ontdekken" van een
groot talent bij een debuteerende voor den toe
hoorder altijd met zich mee brengt, was niet meer
aanwezig, en omdat ik veel verwachtte was ik wel
licht veeleischend. Ik moet dan ook eerlijk be
kennen, dat de buitensporige lof, die deze pianiste
tot nog toe ten deel viel, mij- overdreven voorkwam.
Ongetwijfeld, hier was een ras-pianiste aan het
woord, begaafd met een bijzonder pianistisch talent
voor den pianpklank, voor het soepele en, vooral
wanneer zij haar krachten niet forceerde,
teederheldere touche. Er werden door haar voortreffe
lijke en mooi afgeronde dingen gedaan bijv.
het prachtig ingehouden, langzaam uitbarstende
slot van het eerste deel van het pianoconcert.
Maar de groote lijn werd vaak verbroken, er was
niet steeds een stroom, die het geheel wist op te
houden, een speelsche grilligheid gaf aan het rondo
finale iets onrustig-exotisch, met te scherpe,
dansrythmische accenten: het klassieke niveau ver
mocht zij niet te bereiken, waardoor een, meester
als Beethoven eerst zijn nobele grootheid krijgt.
Er waren talrijke momenten, dat de even
wichtige gratie van haar spel ons tot ware geest
drift bracht, naast momenten, dat een zekere
onbeheerschtheid ons enthousiasme weer bekoelen
liet. Een in alle opzichten superieure prestatie,
werd het niet en wanneer zij al in wat zij bereikte
een zeker buitengewoon talent verried is dit talent
toch verre van rijp, tenminste wanneer het voor
de vertolking van klassieke scheppingen komt te
staan. Het is mogelijk, dat het optreden m§t een
onbekend orkest, met een onbekenden leider (Dopper
dirigeerde anders waarlijk nogal meegaand) op de
jonge pianiste wat verlammend werkte en dat in
een eigen recital haar beste eigenschappen meer
gelegenheid krijgen zich te. ontplooien: bij een
Voordracht als deze schoten zij te kort. Frischheid,
spontaniteit, meisjesachtige, sportieve kracht
kunnen niet bereiken wat alleen een absolute
beheersching hier vermag.
59
DE WITTE" AMERSFOOII
Ook Uw Hotel en Restaurant
PRACHTVOL TERRAS
Steeds levende forelten kreeft caviar, enz.
Nieuwe uitgaven
Vina Delmar, 'n Slecht Meisje? Vertaling van
J. H. Pauls Uitgave van Holkema & Warendorf,
Amsterdam.
Annie Vivanti, Naja Tripudians. Uit het
Italiaansch vertaald door Jo Lous. Uitgave L, J. Veen,
Amsterdam.
ntéOnsman, Van Rinus de IJsbeer tot Ar jen d
Bouwer, levensfragmenten uit de groote wereld der
heel kleinen. Uitgave D. J. Haverman, Naarden.
Kunst zaal
Rokin 126
van Lier
Amsterdam.
Oostersche &" Europeeeche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographiea
No. 2719
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 JULI 1929
Zeeleeuwengeboorte in Artis
door A. F. J. Portielje
Inspecteur over de levende have van het Kon. Zool. Gen. Natura ArtiêAtagistra"
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Felix Hess
IN den middengrot van de
Zeeleeuwenrbts van Artis, zag op
20 Juni een Califorrüsche Zeeleeuw het
levenslicht.
Opmerkelijk en heuglijk feit, want
zeeleeuwengeboorten zijn nog altijd
iets bijzonders in de Zoölogische
tuinen, al heeft men ze in dien te
Keulen en te Edinburg, alsook in
Artis" al eenige malen meege
maakt.
Bleef het vorige, des nachts geboren
en blijkbaar zwakke jong, dat den
volgenden middag door de moeder
in den bek naar boven op het rots
plateau werd meegenomen, helaas
slechts enkele dagen in leven, onze
huidige boreling kwam 's namiddags
5.SO uur verrassend flink ter wereld
en gaf ook al aanstonds zijn eerste
zoekende zuigpogingen te zien, zoodra
de moeder haar welp naar bebooren
schoongelikt en geliefkoosd had.
De vader werd van stonde af aan
door het wijfje met dreighouding en
geschreeuw op een afstand gehouden,
hoewel het echtpaar enkele dagen
tevoren nog eendrachtiglijk het sierlijk
speelzwemmen te zien gegeven had,
waarbij de dieren in flankligging
sierlijk elkaar omzwemmend, de vin
pooten van n zijde omhoog steken,
die dan den indruk maken eener de
golven doorklievende haaienrugvin.Dit
speelsche vrijage zal in het onderha
vige geval waarschijnlijk wel opgevat
mogen worden als de uitdrukkings
beweging eener hier ontijdig tot
uiting gekomen, vóór-getemperde
paringsdrift.
Twee volle dagen bleef het jong
in de kraamgrot op het droge, den
derden dag werd het 's avonds in_het
water gezien, waarbij het terstond
den aangeboren zwemslag, schoon nog
eenigszins onbeholpen, in praktijk
bracht, maar spoedig door de moeder
in den nek genomen en weer aan wal
gezet werd. Ook op volgende dagen
geraakte het niet zoozeer uit eigen
beweging dan wel toevallig van den
kant sullend jong nu en dan te water,
waarbij het zich dan aanstonds met
behulp der voorpooten tegen den kant
trachtte op te werken en door de moe
der in den nek of als deze greep mis
lukte en 't jong onderdook ook wel
bij n voorpoot genomen^en weer
aan land getild werd. Vaders nu en
dan nieuwsgierige belangstelling wordt
als wij dit schrijven nog immer door
de moeder min of meer beslist afge
wezen, hoewel de man vooralsnog
weinig en niet onvriendelijk van zijn
telg notitie komt nemen.
De tijd zal leeren, hoelang dit
ontzeggen van het vaderschap en
ontzetten uit de ouderlijke macht van
moederszijde wel gehandhaafd blijft,
en of daarvoor inderdaad misschien
ook gegronde, soortgelijke redenen,
of liever aandriften bestaan.
Voorloopig behoeft er voor 't jong
een meiske niet de minste vrees
gekoesterd te worden, want, gelukkige
tref en dit niet alleen in
zeeleeuwenhuwelijksgemeenschap vrouwlief
is onbetwist de baas en staat geweldig
op haar stuk! De Zeeleeuwenbaby
groeit prachtig, zuigt volop, schijnt
voor 't water nog weinig belangstel
ling te hebben, doch hobbelt naar
zeeleeuwenwijs al behendig op 't
droge achter moeder aan, op de
lanHuid en Voeten J
len Doorzitten bij Wielrijden, Zonnebrand
len Smetten.verzacht en geneest men met
P.UROI
Ooot 3040. Tub* 80 et.
Bi| Apoth. co Drofltttto
gere voorste vinpooten loopend en
met de kortere achterste, die zoo
gauw niet meekunnen, rugkrommend
en strekkend, min of meer als een
spanrups dit doet, zich telkens af
zettend. Aardig zooals het robbenjong
zich soms neuswijs" achter 't oortje
krabben kan. Daarbij komt dan met
een treffend te zien, hoede vinpootder
robben (als vermoedelijke aan
passing" aan het leven in 't water)
excessief vergroot wordt door
kraakbeenverlengsels aan de vingeruit
einden, steungevend aan het aldus
belangrijk in zijn nuttig effect ver
sterkt zwem vlies. Bij het krabben
moet het dier dan eerst deze
buitenvingers" met de hen omgevende
zwemvliesvergrooting omvouwen, opdat de
aan de eigenlijke vingertoppen boven
op den vinhand liggende nagels in
functie kunnen komen.
Aardig ook, hoe de zorgvolle moeder
haar jong bijwijlen met haar
kortarmigen, laaghandigen voorvin" om
armt.
Niet alleen den deskundigen"
maar welteverstaan ieder belangstel
lend bezoeker, die de kurst van on
bevangen beschouwen verstaat of
althans te beoefenen tracht, kan dit
Zeeuleeuwenjong bij zijn in Artis
herhaaldelijk en vaüdichtbij te volgen
opgroei en psychische ontwikkeling
stellig nog allerlei moois en merk
waardigs ter waarneming en over
denking geven.
Tentoonstelling van
boeken
Internationaal antiquariaat
Menno Hertzberger
J N een zijner localen exposeert de heer
Hertzberger thans evenals vorige jaren?een
keur-collectie van de door hem in het laatste jaar
verworven aanwinsten op het gebied van boek
en drukkunst., Belangrijke aanwinsten, in den
zin nml. van bijzonder waardevolle, exemplaren
bevat de tentoonstelling ditmaal niet zoozeer.
Maar zij is daarom niet minder belangwekkend.
De heer H. heeft, zooals hij ons zeide, er dit jaar
vooral naar gestreefd om eens de aandacht er
op te vestigen, hoezeer ten onrechte het schoone
boek nog stiefmoederlijk wordt behandeld, ver
geleken bij andere voortbrengselen van kunst. Schil
derijen bijv. worden herhaaldelijk tentoongesteld
of als geschenken bij jubilea e.d. aangeboden
maar niemand denkt er aan om diezelfde eer ook
eens te bewijzen aan een boek, dat, hetzij om zijn
curiositeit, hetzij om zijn bijzondere uitvoering óf
om beide redenen gunstig zich ^onderscheidt van
zijn millioenen naamgenooten. Een werkelijke
MIJNHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten 60"
Laxeer-Tabletten.. 60 *
Zenuw-Tabletten. 75 rt
Staal-Tabletten.. 9O «
Maag-Tabletten 75 **
Bij Apoth. en Drogisten
lacune in de heerschende meening omtrent de
aesthetisch cultureele waarde van het boek is dit
inderdaad. Bij gelegenheid van het thans in Am
sterdam gehouden Congres der Internationale
Kamer van Koophandel heeft de heer Hertzberger
daarom als een poging tot propaganda voor meer
waardeering op dit punt zijn tentoonstelling in
gericht. Een poging die, gezien het bezoek van
talrijke congresleden, wel niet geheel vruchteloos
zal zijn.
Is dan het bij uitstek kostbare boek hier niet
zoozeer aanwezig, wel vindt men er een aantal
curiosa, vooral incunabilae, zoo is er bijv. een
Duitsch populair medisch werkje: Versehung v.
Leib, Seele und Ehr/' dat prijkt met een in hout
gesneden voor-pagina en verlucht is met een voor
treffelijk primitief. Zoo is er voorts een gekleurd
muziekmanuscript, zoo is er de geweldige uit
2 deelen bestaande Gutenberg-Bijbel voornaam
van druk en versierd met rijk gekleurde
ornamen? ten. ? ? .? '??..'?.'.'?-..;
Men vindt er verder een pauselijke Bul tegen
Luther. Er is een ander werkje, waarin een Ex
Libris uit 1486 voorkomt, vermoedelijk wel het
oudste E. L. dat er bestaat.
Merkwaardig is ook een boek van Pacceoli, uit
1499, dat men als het eerste werk over boekhouding
mag beschouwen. Van het relaas over de eerste
nederzetting .van Portugeezen in N. Afrika (de
beroemde tocht van Dalmeyda in 1505) liggen
bier 2 van de 3 bekend zijnde exemplaren, res
pectievelijk stammend uit Januari en Februari
1507.
Het allermerkwaardigst echter zUn eenige
kleine boekjes, waaruit blijkt, hoe onze voorva
deren de decoratieve schoonheid van een goed
gezette pagina druks beseften. De cartonnen om
slagen dezer werkjes zijn nml, beplakt met een.
Hotel-PMsionn'TVELT-HÜYS"
HATTEM.
Eigen dennenbosch van 5 H.A. Ten
nisbaan. Garage. Kamers met
stroomend water. -?Centrale verwar
ming.?Prosp. op aanvrage.?Tel. 17.
gewone bladzijde uit een willekeurig, maar schoen
gezet hoek!
De decoratieve werking ervan is in hooge mate
verrassend, hier ziet men hoe met uiterst simpele
middelen waarlijke schoonheid bereikt kan worden!
Hiermede is wel het belangrijkste dezer kleine
tentoonstelling genoemd, al spreekt hét vanzelf,
dat feitelijk alles wat er is, belangrijk mag heeten.
Maar het overige is, de heer H. merkte dit zelf op,
niet buitengewoon bijzonder. Eershalve vermelden
wij nog de aanwezigheid van eenige uitnemende
specima van drukkunst dezer dagen, met name
producten van de Roos' Heuvelpers", voorts
natuurlijk het werk van v. Krimpen, ,,de
Zilverdistel", de Kunera-pers alsmede de uitgaven van
Stols. Alles te samen is ook ditmaal een bezoek
aan deze tentoonstelling zeer de moeite waard.
WYBO METER
Bezoekt de lollandsclie Badplaatsen,
ZAND VOORT:
HOTEL D-ORAMGE n
HOTEL DBffiHOIZM"
WIJK AAN ZEE:
BADHOTBL en
ZKE-DÉPEHDAHCB.