Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 JULI 1929
No. 2720
i
j i:
VAN DEI HELST SIOAREN
GOEDE SIGAREN IN EEN BESCHAAFDE VERPAKKING
Nieuwe Fransche
boeken
door Joh. Tielrooy
Drie
werden
Amour ....
./. Jfonmhitt. Le Dieu des Cornn. .V.H.F.,
M. Maurice. Xuit et Jour. X.K.F.,
.1 .^Chardonné. Le t-liant du Jiienheureu,r,
Stoelt
boeken die in Frankrijk verschenen,
hun auteurs door hetzelfde vraagstuk
ingegeven: door tle vraag of het eigenlijk wel
mogelijk is tlat man en vrouw samenleven en.
ztio dit het geval mocht% zijn. waaraan dan die.
het geluk vrijwarende of zelfs verzekerende moge
lijkheid te danken ware.
De voornaamste tier drie schrijvers is Jules
Itomains. die deels machtig, deels handig
tooneelwerk.dieeigengeuarde poëzie, die het onvergetelijk
prozawerk Mort de quelfju'un s-.'hiep en wiens oor
spronkelijk levensgevoel, in al die werken ver
woord, door hemzelf en zijn volgers unaniniimne
wordt geheeten. De beide andere schrijvers in tleze
trits een plaats te wijzen is bezwaarlijk. Martin
Maurice draagt een symbolischen naam; de trekken
zijner persoonlijkheid rangschikt men. voorloopig
in 't geheugen met even weinig natuurlijk gemak,
als men 't zijn beide namen doet : heet hij Mau
rice Martin, zoo vraagt men. of Martin Maurice en
wie is hij innerlijk tenslotte? Slechts dit onthoudt
men van/elf: dat hij. reeds tle veertig te boVen.
met het hier aangekondigde, uiterst gedurfde boek
voor het eerst bij het groot e publiek gehoor heeft
gevonden en thans opnieuw ten zeerste geprezen
wordt om zijn Atnour, terre ineoinnie. .. . - een
werk waaromtrent m>g later hier ter plaatse ver
slag zal worden uitgebracht. Kn Jaetaies
Chardonneï' Het is tl«- weinig publiceerentle, waarschijn
lijk stroef werkende, maar dan ook bijzonder
eerlijke en nauwgezette auteur van Knithdltnue, die
lange, twee-deelige roman over het huwelijk
waaraan, speciaal door het Nederlandsche gelet
terde publiek van tle jaren na 11»21 niet reden zoo
veel aandacht'is geschonken. Ditmaal komt hij,
zeven jaar na dato. op zijn onderwerp terug, dat,
als gezegd, ook het onderwerp van Homains en
Maurice is; maar hij is'de eenige van tle drie die
tevens vragen. - opwerpt die het heele
mensehenbestaan, en niet enkel de lief tle. betreffen.
Het werk van Jules Homains. tlat Lc Dieu des
O>r/>* heet en zich tegelijk als vervolg op tien ro
man Lueienne en als voorloop«-r van een nog te
verschijnen Qunnil Ie \ai-ire. ... aandient te
zamen zullen ze de reeks l'tsi/chéuitmaken is
ongelijk van tonn. Kn dat moest ook. Het eerste
gedeelte is rustig eii nauwkeurig, want het ont
leedt op .discursieve wijze een karakter. Het
tweede heeft iets opgetogen*, geestdriftigs: het
bevat tle beschrijving van een eei-ste nachtelijk
samenzijn, door n tier gelieven zelf. Kn het slot is
levendig. Het verhaalt van een .verandering in
hun-leven, waaruit gro«ite dingen voort 'zullen
komen. Bij diepere beschouwing blijkt het werk
niettemin een «-enlieitl. Welk van de drie gedeelten
men ook leest, overal heeft men den indruk van
een 'algeheeii- aansluiting van alle woorden bij
alle gedachten en s«'ntim«inten: nooit vallen woor
den op als woorden, en dit blijkt merkwaardig a's
men aan het onderwerp van het tweede gedeelte
denkt, hetwelk «len schrijver immers bij de gering
ste 'onhandigheid onder verdenking van
porimgraphie gebracht zou hebben. Hovendi«'ii is overal de'
iril van Jides Homains t«< bemerken, een wil die Zich
rustig voortbeweegt, mét kleine gelijkmatige rukjes,
(TOOWWAGEMAN
PIANO'S-ODGELS-vf
T
welke den lezer dwingen om in te gaan", hem
noodzaken de vreemdste onderstellingen, inzichten
«He hem anders misschien absurd zouden lijken,
gereedelijk aan te nemen. Zoo is Jules Homains.
JI ij is diep ernstig, hij is al schrijvende ten volle
overtuigd ??met het hart. maar vooral met den
geest -??en hij kent de middelen om ons mee te
v« teren.
Het boek van Maurice is iets gevoeliger, het is
ook hier en daar heel fijn geestig. Meer nog dan
Homains stond deze schrijver door zijn onderwerp
bloot aan het gevaar in pornographie te vervallen:
hij is het geheel ontgaan en werd slechts even op
't eind. wat onsmakelijk, niet door woorden, maar
door den onvermijdelijken gang van het verhaal.
Zijn product is even logisch als dat van Homains,
het is tevens meer bloeiend. Ueschouwt men Lc
Dieu den Cornx als geheel, dan lijkt het wel inleg
werk van hard en glad. ofschoon toch ook soepel
hout: \uit et Jour. met zijn fraaie, volle, wellui
dende, zijn ronde zinnen, kan ons in gedachten
glan/.ende vruchten doen zien.
Le Chant du Jtienheureiu' is veel ernstiger van
inspiratie dan Xuit et Jour. «-ven ernstig als Le Dieu
tlex Cori>tt: tevens is het gevoeliger dan dit laatste.
1 Het is het eenige van de drie dat ontroert, daar bij
voorbeeld waar een koel en t rot se h zich houdende
vrouw op eenmaal ttmeekt dat haar man haar niet
zal verlaten: en daar niet alleen. Het is ook
zeer eigenaardig geschreven: men waant afwis
selend een reeks gesprek-stenogrammen te lezen
en een reeks van teekeningen te beschouwen.
Heelden en gesprekken schijnen uit A*ele gekozen.
als de meest veelzeggende. Het verband ertusschen
wordt niet aangeduid, is niet aanstonds te vinden.
maar tenslotte blijkt, dat het- heel nauw is, Het
geheel blijft u bij als iets dat /.waar en kort vnri lijn,
dat somber van kleur is.
Vit het tot nu toe gezegde heeft men al het een
en ander omtrent tien feit dijken inhoud van de
drie romans kunnen raden. In Le Dien den Corjm
legt do man van Luciennp y.ijii eigen karakter uit,
vertelt van zijn opleiding en geestelijken groei,
doet verslag van zijn en Lucieime's indrukken in
het huwelijk, kondigt hun eerste scheiding aan:
hij is administrateur op een mailbout. hij moet
vertrekken. Kn hun bei«ter j^ersoonlijkheid komt
sprekend vóór ons te staan, als op een vervuild
schilderij, dat geleidelijk wordt afgewassc.lien: de
sterk levende persoonlijkheid van Lueienne,
evenzeer vleesch als geest, maar altijd nobel: de
scherpere, snellere, meer mtellectueele persoonlijk
heid van Pierre Febvre zelf. Kn hij. die Lueienne
de liefde onderwijst, leert van Lueienne. . . . een
dieper inzicht in tle liefde. De liefde, begrijpt hij
door haar toedoen, is een lichamelijke, doch
daarmee teven» geestelijk avontuur: ze is een cultus,
een heilig mysterie. Alleen: een scheiding der ge
lieven, zelfs tijdelijk, kan het effect van dien
cultus ernstig bedreigen. Korte beschouwingen
over maatschappelijke en psychologische vragen,'
beschrijvingen van stad en schip en landschap ver
rijken dezen op zichzelf reeds zoo gewichtige!!
inhoud.
In Xuit et Jour is sprake van een jongen man. die
in een dubbele verhouding pas de volledige liefde
weet te vindïm: zijn ne minnares bevredigt hem
slechts zinnelijk .de.andere, tle ..ware", zou hij,
i als hij mocht kiezen, liefst bijna platonisch, in elk
geval kalm beminnen. Maar de arme- treft "t wel
slecht: hij mug niet kiezen: tle diep-beminde is zelf
juist vurig en de vurig, vleeschelijk beminde is
hem geerïcomplete gezellin, geen gezellin Voor
geest en ziel. Hier zijn hel merkwaardig scherpe,
psychologische flitsen, benevens zeden, schetsen
van Parijs en Italië, die den ietwat bedacht
symmetrischen hoofdinhoud aantrekkelijker maken.
En het derde boek behandelt dan niet enkel een
geval van liefde. Pierie liarnduu is de zoon van
een verarmd aristocratisch koopman; hij gaat
naar Afrika op avontuur. Na gering'succes in
Frankrijk teruggekomen, laat hij zich door de rijke
Hose achteloos tot man nemen:.maar huil huwelijk
is ongelukkig, ja onmogelijk, door afwezigheid van
lii'fde bij hem. door moeilijk verkropte teleurstel
ling bij haar. Hij aarzelt tiisschen trouw aan de
eens gesloten verbintenis en.... tromvaanziehzelf;
als hij eindelijk de/e laatste kiest, slaagt hij in
alles, in eelt nieuwe liefdesverhouding, in zaken.
Maar hij heeft altijd willen schrijven... Hij trekt
zich terug, schrijven zal hij dan nu. (iélukt dat?
Wij vernemen alleen-dat hij bezig is. maar ook dat
hij oud wqrdt. en ziek. Kn het .gezin, tint hij eens
verliet, neemt hem toch weel'tot zich: wél is Hose
gestorven, maar hun beider dochter verzorgt hem,
offert zich zelfs voor hem op; Wat in dit derde
boek den hoot'dinhoutl kostelijk aanvult, is het
VAM HELLES
? TABAK»
beeld van een groot ondernemer, Nictde, en het
geestig silhouet van een beleefden geletterden,
oudgefortuneerden doeniet, neef James.
De drie schrijvers heb ik gekenschetst, de kiem
en lijnen hunner boeken aangeduid, den inhoud
even vermeld: uit het samenklinken van hun inner
lijk, van den vorm der werken, van den aard der
onderwerpen moet vanzelf (in zooverre hun boeken
als kunstwerk goed zijn) de tendentie blijken, die
zij er, ongewild meestal, hebben in gelegd. Kom&ins
suggereert dat samenleving der gelieven niet
slechts mogelijk, niet slechts schoon is dat ze
zelfs beantwoordt aan een overal in den kosmo*
aanwezig beginsel, dat wij, al zegt hij 't niet zelf»
wel weer het unanimistische beginsel mogen noemen.
Kn ook suggereert hij. dat bij deze
samensmeltingtier gelieven de geest en het lichaam evenveel, maar
dan ook precies evenveel recht hebben om zich
te laten gelden. Maurice maakt met zijn heele
werk eigenlijk niets dan een opmerking, zij het n
die volkomen ter zake dient: nadat velen reeds aan
het zoo vaak voorkomende lijfsbegeeien
zonderliefde hadden herinnerd, laat hij zien dat ook het
omgekeerde wel voorkomt, zelfs bij den man r
ware liefde zonder ware begeerte. Kn hij betreurt
deze discordantie. Chardonnétenslotte is in.
zijn strekking niet geheel en al duidelijk: daarom
trouwens acht ik zijn roman, zeker even krachtig
en oorspronkelijk als die van .Homains. als afzon
derlijk- kunstwerk toch wel minder volmaakt. Dat
hij in het huwelijksleven iets buitengewoon
bezwaarlijks ziet, staat vast: in het aanduiden van
de vele plagerijen die tusschen eehtgenootetl
mogelijk zijn, van de ongestrafte en onstrafbare
misdrijven, die in het huwelijk begaan kunnen
worden, is de schrijver van L'Epitlialanic altijd
een waar virtuoos.geweest. Maar tevens schijnt hij
het belang van de instelling huwelijk", het in
zekeren zin heilig karakter daarvan, voelbaar t
willen maken.
Voor Frankrijk zijn vooral de uitingen
van Komains en Chardonnédezen keer nieuw,
?voor Nederland zouden 't die van Homains en
Maurice zijn. Want de kiesche uitvoerigheid waar
mee zij ook het lichamelijk karakter der liefde
bespreken, is in onze taal -door den aard van die
taal en door onzen eigen aard voorloopig niet na
te volgen. Hetgeen misschien jammer is, misschien
schade beteekent voor ons begrip van onszelf.
yrUYNENBURG MUYS
Nieuwe uitgaven
J. C. van Duyl en A. F. C. Huermondt PractincJic
Gezondheidsleer, met voorwoord van Prof. Dr. E. C.
van Leersum, geïllustreerd. Vitgave II. Meulenhoff,
Amsterdam.
Fre Dommisse, Krunkzinniifcn. ingeleid door
Dl1. H. van der Hoeven. W. L. A: J. Uruss-e's Uit
geversmaatschappij, Hotterdam.
Vrede door Hel 'ujie, beknopt verslag der Confe
rentie, gehouden te Den Haag van 31 Juli??
2 Augustus 1028. Vitgave Servire, Den Haag.
Prof. Dr. P. N. V. Kampen, De (lenf/raphisehc
Verspreiding der Dieren (Zoographie), Encyclope
die van de Wereldbibliotheek.
13. Alkema, ArbcidNiecfyct'iuff in
XederlandschIndië, inzonderheid niet het ooy o)t de Oostkust van
'Sunwtra,; Tweede Druk. H. D. Tjeenk Willink &?
Zoon, Haarlem,
Otto Willy CJall. Per li(tkctvUe<jluii/ naar de
Maan. Uitgave A. W.\Sijthoff, Leiden.
POLROGER&C^
LE CHAMPAGNE ENVOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
No. 2720
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 20 JULI 1929
SPREEKZAAL
Waar zijn wij te land gekomen?
INDIKN het juist is. wat de Hoofdredacteur
van dit blad schreef, dat wij, gewone burgei's,
nu maar kalmpjes moeten afwachten, wat voor
regeering er. als resultaat van de afgeloopen ver
kiezingen, voor ons /.al worden beschikt en daarbij
vooral niet ongeduldig moeten zijn. dan is liet den
burger middelerwijl misschien geoorloofd zijn
gedachten in deze komkommer- en hondsdagen
te laten dwalen naar tle vraag, waar wij. politiek
gesproken, zoo zoetjes aan zijn te land gekomen.
Dat wij ergens te land zijn gekomen, zal waar
schijnlijk niet veel tegenspraak ontmoeten. De
schuit zit ergens vast: wij zitten in de politiek
op het drooge zooal niet op een droogje. Er is
geen beweging meer in te krijgen.
Onlangs, naar aanleiding van het Curaeao-geval,
vdat als een bittertje had kunnen dienen om den
politieken eetlust wat aan te wakkeren, maar het
niet deed. zeiden de heeren van de Nationale Unie,
die, ook al wel zonder tegenspraak, onze goede
nationalisten mogen heeten, dat het
Nederlandsche Hijksschip stuurloos op de golven dobberde.
Zelfs indien dit waar mocht zijn wat betreft den
koei's op de internationale baren men herinnert
zich misschien, dat iets dergelijks reeds geponeerd
werd, en wel van twee zijden, zoo diametraal tegen
gesteld als wijlen het Christ. Historische Kamerlid
(ierretstm en ondergeteekendc, bij de laatste
debatten in eenigszins gVooten stijl, die o-ver de
koers van bet Nederlandsche schip plaats vonden
een jaar of 7 geleden ter gelegenheid van de
Djambi-kwesties, de Conferenties van Washington
en van Cienua -?? voor de binnenlandsche en de
partij-politiek is het zeker niet meer waar. dat wij
zwalken. Daar zitten wij zoo vast als een muur.
Kan de gewone burger echter hopen, gelijk
Prof. Is. de Vooys schijnt te doen. dat dit feit
de leiders der politieke partijen, die de macht in
handen hebben en onder elkaar de portefeuilles
kunnen uitdeelen. wel zal nopen, op verbetering
te .peinzen en pogingen aan te wenden om ons
weer vlot te krijgen?
Ons schijnt dit, met alle bescheidenheid gezegd,
een illusie.
Wij zien niet in en kunnen niet inzien, wat er
uit een oogpunt van die politieke leidei-s tegen een
voortbestaan pleit van de politieke stagnatie.
waartoe wij,.goed 10 jaar na de invoering van het
stelsel Van de K. V. door wijlen Cort v. d. Linden,
zijn vervallen.
Integendeel: uit het oogpunt van die leiders.
<>n/.e nieuwe regentenklasse, schijnt alles voor het
behoud van hetgeen wij nu hebben, te spreken.
weinig of niets ertegen. Neem onze grootst e politieke
partijen ten voorbeeld.
De Katholieke Staatspartij heeft, na eenige
jaron van moeielijkheden. voortspruitend uit
onbekendheid of liever onwennigheid ten opzichte
van de juiste functionecrïng (U-r K. V., zich thans
tlaar zoo volledig bij aangepast, dat voor haar de
stembusdag niets -meer is geworden dan een ver
tooning. Wie er onder de dertig, die in de kamer
zullen zitten, worden-opgenomen, maakt zij zelve
op haar manieren blijkbaar-volkomen tot tevreden
heid van al tle heterogene elementen, die zij
?omvat,, lang van te voren uit.
Hij de tweede partij, naar den omvang, de
Arbeiderspartij gaat het nagenoeg eender. Ook
zij bepaalt in eigen boezem, welke 24 vertegen
woordigers zij naar Den Haag zal zenden. De eenige
Onzekerheid die kan bestaan is of er nog n-?in
een haast ondenkbaar geval twee man bij zullen
.?komen. Van moeielijkheden. oppositie in eigen
gelederen, wrijvingen Van belang, beeft zij evenmin
ineer last als haar oudere zusterkerk. Kn ook zij
kan '/Ach dus bij den bestaanden toestand zeer
Wel neerleggen.
Voor de partijen, van den tweeden ban. de twee
protestantse!ie en de twee ''liberale of Ijnksche,
geldt, /.ij 't ook nog niet geheel en volledig, nage
noeg 't zelfde. De i-enige hunner, die nog wat last"
geeft, is dézich tegenwoordig weer Liberale
Staatspartij noemende Vrijheidsbond. De overigen
zijn, met zeer geringe risico, nagenoeg zeker van
liet aantal partjes dat zij van de in 100 deelen
gesneden taart op hun bord y.ulle.n krijgen, ni.a.w.
van het aantal leiders, dat bezorgd is. '
Kn dit alles kost den hecrtm niets anders meer
dan eenige redevoeringen en hun aanhangers, voor
zoover ze gegoed zijn, eenige tonnen voor reclame.
DE GROOTSTE!
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Voor Mujsolln! wordt een eerezuil opgericht hooger dan die
voor Napoleon en Marcus Aurelius
Benito Grandissimo: Voild!
Waarlijk, uit een oogpunt van de machthebbende
leidei's is het stelsel nagenoeg ideaal. De eenigen.
? die nog wat te tobben en te worstelen hebben, zijn
tle Vertegenwoordigers der n- of
tweemanspartijtjes. Doch. Prof. tle Vooys wees el' zoo terecht
op: zij zijn maar S tip de 10(1. politiek machteloos.
hoogstens het zout in de pap. .die anders wat al te
smakeloos mocht lijken.
i
* *
.' ' *
Kn 's lands belang? Komt het werkelijk bij dit
stelsel te kort? Kttll'lU't den gemiddelden, burger
?inderdaad ook maar iets schelen, wat er ten slofte
uit de gaarkeuken, wanneer de heeren onder
elkaar zijn, voor ,.plat" zal worden opgediend.
Maakt het, voor wie niet in de 'partijpolitiek
geconfijt is of er van leeft -?geestelijk dan eenUr
verschil of wij thans b.v. een Kabinet van de
Rechterzijde niet ..Coalitie-Kabinet" geheeteii
-?/.uilen krijgen onder Presidium van Httys de
lieerebrouck. dan wél een wasch-echt ..coalitie
kabinet", bv. ónder. Colijn?Kuys, met een of
meer Chrislelijk-historischeri erbij dus. dan wel
ven niet-parlementair-rcfhtseh Kabinet, welke
fraaie benaming het dan nok moge dragen, in
den geest van tle nu afgetreden' regecring-De
(ïeer? Meent iemand werkelijk, dat dit., voor tle
eerstkomend»? jaren, veel. ju eeliig verschil zal
opleveren ten opzichte van de wijze, waarop wij
zullen worden geregeerd, de .wetgeving, die tot
stand komen zo-lof gewijzigd, tle richting, waarin de
Staat o]) de maatschappelijke 'verhoudingen' zal
inwerken, ja zelfs den koei-s, dien deze Staat al
dan niet zal veilgen tusschcn de staten der wereld
en iip tle. politieke wereldzee?
Ons dunkt: wie, zonder vooringenomenheid en
Zonder zich door eenig politiek' dogma te laten
beïnvloeden, «leze vragen onderzocht, hij zal er
ontkennend op antwoorden. Ook til houdt tut in,
dat al tle inkt. die er in de laatste jaren besteed is
aan de vraag: parlementaire of niet-parlementaire
kabinetten, verknoeit! mag heeten.
Het huidige stelsel heeft ons. na 10 jaar. inder
daad dien stilstand. die soort evenredigheid als
men een mooier woord, stagnatie als men een
leelijker wil. gebracht, die den vader ervan ook
ongetwijfeltl voor tlyii geest stond, toen hij het
midden in den Wereldoorlog, onder tle grootste
gevaren voor het' zwakke Nederlandsche
staatsscheepke. voorstelde. Het h-e f t ons gebracht, wat
Cort v. d. Linden, een onzer meest bewuste en
bekwame imperialistische staatslieden, bedoelde:
concentratie van de politieke macht in tle handen
van weinigen, uitschakeling, op ongevaarlijke
uitzonderingen na. van wat men wel eens 'den
volkswil noemt. Ken ding. dat in 'normale tijden
door tien staatsman trouwens gerust als quantit
iiégligeable kan worden beschouwd, zoolang hij
?er maar niet. als bv. in het Uelgisehe geval, dwars
tegen in tracht te gaan. ,
Hét e«'nige. waar men zich van Kis moet maken.
' is van, tien waan. dat wij in een .,demoeratisclien"
staat zouden leven. Met ..democratie", hoe dati
ook. heeft het stelsel, dat Cort v. d. Linden zoo
kimphandig heeft ingevoerd, niets te maken.
Du. W. VAX HAVESTEYX.
BRANDBLUSSCHER
HOLLAND l A
SPANJAARD&C
FABRIEK ES P A W A
UTRECHT
'*{
i t
l'