Historisch Archief 1877-1940
KUNSTENAAR
Tentoonstelling van Schilderijen,
EN DE HANDEL
Beeldhouwwerken, Teekeningen
en Munten in het Stedelijk 1VI useum
Nederlandsche koopman (Japansche prent)
DEZE tentoonstelling gaat uit van
hét Nederlandsch
economischhistorisch archief. Zij werd georgani
seerd ter gelegenheid van het congres
der internationale Kamer van Koop
handel te Amsterdam. Zij wil ..voor
namelijk door middel van schilderijen"
'een beeld geven van het economisch
leven in Europa, gezien door de oogen
van kunstenaars tijdens de groote
economische bloeiperioden der laatste
zes eeuwen.
De catalogus de^lt mede dat een
dergelijke poging voor het eerst werd
gedaan. Hij wijst op de groote moei
lijkheden .die aan het bijeenbrengen
van het materiaal verbonden waren
en die alleen een internationale samen
werking kon overwinnen. Inderdaad
verdienen de medewerking van
buitenlandsche regeeringen en de gulheid
van buitenlandsche musea en ver
zamelaars aller erkentelijkheid. Met
name de Uffizi in Florence stonden
kunstwerken af van den eersten rang.
Het uitvoerend comitéheeft eer van
zijn werk. Overigens heeft, van het
oeconomisch leven,
vooral het bedrijfs
leven de kunstenaars
bezig gehouden. De
miniaturisten al illu
streerden den ai-beid
op het land en in de
stad. De opvolgende
bezigheden die samen
hingen met de opvol
ging der twaalf maan
den zijn voor tallooze
kleine en groote- kunstenaars een
altijd .nieuwe stof geweest. De bedrij
ven zelve hebben met name
Italiaansche en Nederlandsche schilders en
graveurs geinteresseerd. Alleen naar
den bankier zou men zeggen ging bij
wijlen een diepere, haast afgunstige
belangstelling. Marinus van
ReijmersWael geeft de psychologie van een
boekhoudenden geldwolf door geld
stapels geflankeerd en besteedt een
jaloersche aandacht aan het kostbare
kleinood waarmee diens kostbare
bontmuts is versierd. Van dit bekende
schilderij uit de oude pinakotheek te
Nederlandsche, Officier
(Japansche prent)
W. H. Fisk
The Cheap Jack
München brengt
de tentoonstelling
eenige waardevolle
varianten, die be
halve van Mari
nus'
typeeringsvermogen, dat de kari
katuur nadert, een
merkwaardig beeld
geven van zijn
oeconomisch in
zicht. De bankier,
meent hij, is een
vrek die van het
opstapelen,' het tel
len en het boeken
van ,, geldstukken
zijn dagelij ksch
werk maakt. De
vraag ' hoe hij aan
het geld komt ligt
buiten zijngezichts
kring. Overigens
verbindenTde Vla
mingen, die op deze
expositie ruim ver
tegenwoordigd zijn,
graag de landschap
pelijke schoonheid
met de
menschelijke bezigheid. Zij
laten een bergland
schap zien met
smidse en een ander
met het
mijnbedrijf (Lucas van
Valkenborgh) of zij
onthalen u op den
bouw van Rome of
van den toren van Babel. Hun kunst is
een breede, luidruchtige vertelkunst.
Noch hun zelven noch hun publiek
moet de schoonheid van het ongerepte
landschap voldoende geweest zijn.
Lucas van Valkenborgh verlevendigt
zijn bergpanorama en mijnbedrijf met
een opwindende race tusschen een
landlooper en zijn vervolgers; als Hendrik
van Minderhout u de vischmarkt
te Antwerpen toont, verzuimt hij
niet de gelegenheid om een vecht
partij naar den eisch af te beelden. De
vele gezichten op of om Antwerpen
zijn rijk gestoffeerd en mannen en
vrouwen bewegen zich met een staatsie
waaraan vooral Jan Siberechts in zijn
warmoezeniershoeve recht heeft ge
daan. Inderdaad heeft het leven zij
het dan niet in de eerste plaats het
economische?de aandacht gehad van
deze schilders. Zij waren daarbij te
goed onderlegd en hadden te goede
oogen om. de schoonheid te
verwaarloozen, al waren zij meer episch en
rethorisch dan lyrisch georiënteerd.
De fijnste dezer vertellers, die het voet
spoor volgden van Pieter Brueghel, was
Abel Griinmer en hij verloochent
hier zijn reputatie niet. Na hem ver
dient J. B. Bonnecroy genoemd, die
de kunst heeft verstaan van een breed
profiel van Antwerpen, een nauw
keurig en toch boeiend, coloristisch
rijk geschakeerd en rijk genuanceerd
beeld te geven.
De Italiaansche inzending/staat in
't algemeen niet op een zoo hoog en
zoo homogeen artistiek plan als de
Belgische, maar zij biedt hoogte
punten die deze laatste niet bereikt.
Ter gelegenheid van
Internationale Kam
Bovenaan staat het portret van een
goudsmid, toegeschreven aan t
hirlandiso, maar waarvan ge den maker
om den adel in houding en gebaar en
de smeltende schildering in de buurt
van Lionardo zoudt zoeken. Lager
bij den grond bleef Vasari toen hjj
veel jaren na den dood van den
Magnifico zich aan het portret van
Lorenzo de Medici waagde, maar hij
zorgde voor een uitmuntende gelijke
nis, een treffende karakteristiek, een
gedegen en boeiende schildering. Ide.
eler yatte Jacopo da Por.tormo zijn
het Congres van de
r van Koophandel
lute gelijkenis en laat tegelijkertijd
aan de geestelijke beteekenis van deze
veelomvattende figuur geen twijfel.
Een kleurenhoutsnee van Hans
Burgmair en een teekening van den ouden
Holbein naar denzelfde, bieden leer
zame punten van vergelyking. Op
merking verdienen in deze afdeeling
ook de kleurige, solied geschilderde,
om kostuum en omgeving zoowel als
om de personen der voorgestelden
merkwaardige, portretten van leden
der familie van Rothschild dooj.
M. Oppenheim.
Matsys(?)
taak op. Van den ouden sluwen
Cosimo, den grondlegger van de
staatkundige macht der Medici, schil
derde hij een geïdealiseerd portret,
als psychologische reconstructie van
een persoonlijkheid merkwaardig, als
portret niet zoo overtuigend. Beidt
voortreffelijke zestiende-eeuwsche
florentijnsche schilderijen werden door
de Uffizi afgestaan. Het museo Civico
in Verona zond een /episode uit den
bouw van de Rialto-brug waarvan
de Venetiaansche kleurenpracht niét
lijdt onder de onzekerheid der toe
schrijving aan Tintoretto. Het portret
dat Durer schilderde van Jacob
Fugger den grootsten internationalen
koopman van de zestiende eeuw",
beheerscht de Duitsche afdeeling.
De zorgvuldig gemodelleerde en sober
geschilderde kop waarborgt een
absoDe Geldtellers (fragment)
De Engelsche schilderkunst krijgt
eerst in de 18e eeuw een eigen
physionomie en geeft het beste wat zij te
geven heeft m het portret; het aller
beste wellicht in het dames-portret.
Aangezien de vrouwen in dien tijd
geen notoiren invloed hebben uit
geoefend op het bedrijfsleven, bergt
deze expositie alleen mansportretten.
Voor een goed deel wint de afgebeelde
het daarbij in belangrijkheid van den
konterfeiter.
Wat niet wegneemt» dat er onder
de reeks beeltenissen van uitvinders,
veefokkers en industrieelen, zeer res
pectabele te vinden zijn, geschilderd
naar een vast recept, dat een goede
gelijkenis en een smakelijke en
voordeelige voorstelling waarborgde. Le
vendiger en persoonlijker dan de.
andere blijkt het portret dat Sir
Nederlandsche
(Japansche
Thomas Lawrenee
breed en geestig
naar sir Robert
Peel penseelde. Een
aardig staaltje van
de Engelsche
prentkunst dier dagen is
de aquatint van
Rowlandson die de
groote 'hall in de
Bank van Enge
land voorstelt. Het
artistiek peil stijgt
weer in de f ransche
afdeeling. Ook in
Frankrijk bot de
beeldende kunst in
de ,18e eeuw naar
alle kanten uit. In
de portretkunst
wint de teekening
het soms van de
schilderij: men zou
ook op deze expo
sitie geneigd zijn
aan meer dan een
geteekend portret
(509, SOOfi) boven
veel geschilderde
de voorkeur te ge
ven, niet echter
zonder voor Van
Loo's portret van
Diderot, dat het
Louvre inzond, een
uitzondering te ma
ken. Van het boe
renbedrijf in het
midden der 18e
eeuw geeft een goed schilderij van
Oudry een goed voorbeeld; de
linnenverkoopster van Jeaurat, afgestaan
door het Musée Carnavalet toont, met
Oudry's boerderij de neiging tot l
gance, tot gekunsteldheid het tijdvak
en zijn kunst eigen. Intusschen
beheerscht het gobelin dat Lodewijk XIV
voorstelt op bezoek bij de Manuf acture
des Gobelins, deze zaal. Men kan de
Manuf acture voor deze inzending
moeilijk dankbaar genoeg zijn. Hier
is een geweven schilderij dat wel zeer
eigenaardig in deze tentoonstelling op
zijn plaats is. De nijverheid werd er
tot schilderkunst. Met alle theorieën
omtrent decoratieve eischen drijft dit
geweven doek den spot. Het tracht
volkomen realistisch te zijn. Het
schildert zoo getrouw mogelijk een
in zijn tijd onvergelijkelijke gebeurte
nis. Maar het realisme der voorstelling
verhindert niet dat juist het psycho
logisch moment", de afdaling van
een verheven potentaat tot een
allernederigst bedrijf, tot volmaakte uit
drukking komt. Een abstract begrip
als de heerlijkheid van het absolute
koningschap, wordt in dit gebruiks
voorwerp", voor altijd aanschouwelijk
g inbakt. .
'.?**'?
De Hollaiidsche afdeeling is beneden
gehuisvest. Zij bevat zeer verdienste
lijke portretten het zijn wel voor
namelijk portretten waarop het ver
band tusschen kunst en economie
berust die groptendeels van vroeger
bekend zijn en waaronder men dat
van Dirck Jacobs naar den'bankier
Nederlandsche vrouwen (Japansche prent)
Zeeman
prent)
Occo met voldoening
terug ziet. Maar zij
herinnert ook aan de
beteekenis van som
mige schilders van den
tweeden rang zooals
Brekelenkam, wiens
^ ..kleermakerswerk
plaats" uit het Rijks
museum hier beter dan
ginds tot haar recht
komt, voortreffelijk
staal van'dezen soms zeer fijnen schil
der en zooals Frans Post die in Bra
ziliëlandschappen penseelde gedrenkt
in een licht zoo zacht en doorschijnend,
dat men zónder de bruine kleur der
inboorlingen aan een klassieken
voorlooper van den klassieken Corot zou
denken.
Aan het artistieke peil van veel
inzendingen op deze rijk voorziene
en internationaal georiënteerde ten
toonstelling doet dit beknopte over
zicht onvoldoende recht. Men ga
haar zien.
Mr. M. F. HENNUS.
Het viertal Japansche prenten ge
ven wij curiositeitshalve, Deze ver
zameling Japansche prenten, in de
Hollandsche afdeeling, toonen hoe
deJapanners de Nederlandels hebben
gezien. De Tentoonstelling is tot 15
September geopend.
Nieuwe uitgaven
Bij J. B. Wolters, Uitgever,
Groningen?Den Haag, zijn verschenen:
Dr. J. Fransen en Dr. H. G. Martin.
Fragments d Traduire, d V usage des
classes supérieures des lycéea clftssiques
et modemea^etdescandidats au Staats
examen" et aux ejcamens de francais
L. O. Eerste en tweede deeltje.
Dr. J. Fransen en M. J. Premsela,
Prosateurs Modernes. Anthologie des
prosateurs francais du XXe siècle,.
met portretten en biografieën.
W. L. M. E. van Leeuwen, De
Xederlandache Dichtkunst sinds 1880.
Lyceum-herdrukken voor inrichtin
gen van voortgezet onderwijs, voor
studeerenden voor de hoofdakte en
voor zelfstudie.
«»??.
MorinUS Tuft
De goudweger en zijn vrouw
ft
? U"
i
j i