Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 JULI 1929
No, 2J2I
No. 2721
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 JULI 1929
17
l i
Vincent in Arles
DOOK
Mr. Dr. Benno J. Stokvis
H
KT was te voorzien. «Int een onderzoek
omtrent Vincent van (ïogh in «Ie Provence,
op grooter moeilijkheden /ouden stuiten, «lan die
welke ik bij mijn misporingcix in Brabant had
ontmoet. Want in Brabant bestond allereerst het
niet geringe voordeel van een aanknoopingspunt
in de persoon van den alom bekenden en gezieneii
predikant, tlie Vincent 's vader is geweest. Waarbij
dan nog tlient gevoegd «Ie oinstandighei«l. «lat de
schilder in zijn geboortelaiul meer en gemaklijki>r
modellen vontl dan in «len viv«-m«le. In de ..Brieven''
aan Theo beklaagt Vincent zii-h hierover veelvuldig.
Hij ko»»pt een spiegel ..pour pouvoir travailler,
d'nprès nuii-mème a défaut «Ie modèle" (Dl. III.
brief Xo. MT). want ..je désespère «Ie jamais trouvt-r
des moilcles" (No. .")!>.">). De ineiischen v«mtleii zijn
arbeid ..mal fait" «-n achtten zich te goed om door
hem te worilen gi*pi»rtrctt«'«*rtl (cf. No. ~>24).
Direct gevolg hiervan was. «lat het contact tusschen
hem en zijn omgeving hier niet zoo nauw kon wor
den als in Brabant, met weder als gevolg daarvan
dat men zich «len kunstenaar minder goe«l weet te
herinneren. Zulks ofschoon het tijdsverloop sinds
Vincent's verblijf in Arh-s belangrijk geringer is.
dan «lat na zijn leven in Brabant !
* *
Arlos is een klein stervend stadje met nauwe.
kronkelende straatjes vol hobbelige keisteenen en
kleine zonnige pleintjes, welks typische ,.
schilderachtigheilen*' (men viiult «-r o. m. «U; resten van
een Homeisclu» arena en van een Homeinsch
theater). Vincent nu*rkwaar«ligerwijz«* nimmer
geteekciul «>f geschilderd heeft. Opvallen»! is de
onzindelijkheitl. tlie (iaxiguin aanleiding gaf t»;
spreken van ..la plus sr.le ville de t out Ie midi".
Ondanks het feit. «Ip.t de schihler hier weinig
tegemoetkoming voiul (steeds klaagt hij over «Ie
h«»oge prijzen, die men hem afdwingt voor de
oenvoudigste levensbehoeften, en als h'j op het punt
staat Arles te- verlaten, mept hij uit: ,.d«''s Ie
commencement j'ai eii de Topposition bien méchante
i<'i." brief no. ó,SO). ondanks «lit alles hiel«l Vincent
van deze stail. Ifij was er «licht bij de gele schroei
ende /.on, «lie hem lief was. dicht bij «k- korenvelden
en boomgaarden, dicht bij «Ie rivier, dicht bij de
groot e blauwe zee ! Kn de uren. van zijn feilen
arbekl hier vornu-n wellicht de gelukkigste periode
,in zijn as n vreugde arm bestaan.
Vincent kwam te Arles in Februari 1X88. In
?Mei 1S81) werd hij opgenomen in het krankzinnigen
gesticht van St. Kémy. (ielijk ik iveds aanduidde, is
behoudens weinig*1 uitzonderingen, de herinnering
aan hem vervaag*!. Men weet het gebeurde van
het afgesneden «tor en «Ie prostituee in liet bordeel.
«lie het ..en souvimir'' van «len kunst cnanr ontving.
Voor- het oyerige blijven «Ie medetlcelingen
ineesti-ntijds flauw omlijnd en onzeker, 'en -beperken zij
zich tot g«'in«'cn-plaatsen als: il etait tacitumc,"'
..un peu misanthrope." il n'était pas niauvais
diable." e.t.q.. terwijl ik op 'iVi-n 'plaats mij zelfs
moest -tevreden stelh-n met het .vernemen, eener'
zegswijze uit de streek: ..Le.s peintix-s sont
comm«l«>s c«ichons: «)n l«-s cimnait seiilement r[ua'nd il sont
niorts '!"? Van een vro««geren overbnurman, die
«len schilder dagelijks zag. vernam ik het v«>lgende.
Altijd ai-melijk geklcctl, in «-en t«; gróót» blouse,
ging hij den ganschen «lag buiten werken. Hij was
steeds geheel absorhé.dans son art" en bekommer
de. zich om niemand. Kon hij niet schilderen' ' om
wind of' zon. dan ging hij naar d<> maisons mal
famées". Fatsoenlijke l iéil en groetten hem dan o«*k
zelfs niet, en niemand van h«in wenschte met hem
om te gaan.
Madame Carrél, Vincent» eerste hospita in Arles,.
is thans 78 jaar oud. Ik Ontmoette haai» te
Marseille en zij deelde mij van haar beperkte herinne
ringen een en ander mede. In haar logement,
rue Amad«'-e Pichbt 30 (Vincent zelf noemt in brief
No. 403 abusievelijk de straat bij haar ouden naam
..Rue Cavalerie"), woonde Vincent eenige maanden.
Hij sprak niet volmaakt vlot Fransch ; men kon
steeds hooren, dat hij een vreemdeling was. Mme
Carr,el heeft altijd gemeend, dat hij een Jtus was.
Hij was goedaardig en ijverig: ,,il ne faisait rien
qu«' travailler". Zelfs als hij at, keek hij naar zijn
schilderyen of werkte er aan. Hij werkte zeer snel.
In Urieven N«>. 484, 48"). 487 vermeldt Vincent
het ongenoegen ontstaan tusschen hem en «Ie
l'arrels in verband met de betaling van zijn
kostgcld. dat op een hooger bedrag werd g«èsteltl dan
hij meende schuldig te zijn.
Toen. Vincent niet t«»t b«*talen overging, weiger
den «Ie ('arrels de afgifte van zijn koffer en muien»
goederen. De zaak kwani voor «len ..juge «Ie paix"
«?n Vincent smaakte het genoegen op de rekening
12 francs te zien geminderd worden, terwijl boven
dien, ,.mon logcür rt téreprimande pour avoir
retenu ma malle." \'an «Ie oorzaak t«»t «Ut
rechtsg*i«ling verstrekt*» Mme ('arrel mij een antlere
lezing: er zou gei-n prijsv«-rschil hebben bestaan,
doch Vincent zou, terwijl de familie aan tafel
zat te «»ten. zijn willen komen betalen; men
zoutle hem toen hebben gezegd, «lat hij «lit wel wat
kon uitstellen; «laarop zomle Vincent zich naar
den ,.juge «Ie paix" hebben begev«»n. om in diens
handen het gelil te «leponeeivn !
Mailanu' .1. Armand is «U- wetluwe vjrh een
kruidenier, tevens amateur schilder, meermalen
in de ..Brieven" vernield, «'ii bij wieii Vincent
somwijlen zijn benoodigdlu'deii k«»cht. Zij schetst
hem als gr«mt, rossig en met een klein baardj«>:
hij was ..drole" met nianien-ii die ..tres originales"
waren.
* *
Dr. Hey. Felix .lean Baptist*- H«-y. «locteur en
nu'-decine. e«-n forsche. gezette «nule heer, niet btil
gebruind gezicht, een grijs baat'dje.' stijl, grijs
haar en een. k«>rte stugge grijze snor. is nog heden
praktizeerend geneesheer en chef van de gemeente
lijke ziekenhuizen te Arles. Aan mijn bezoeken te
zijnen huize aan «Ie ..liamjie du Point" kan ik met
bizonder genoegen terugdenken. Einde December
18S8 wen l Vincent voor de eerste maal opgeno
men in de ..Hospices civils de la Ville il'Arles,
Bouehes-du-Hhone," waar ..l'inteme" liey hem
behandelde. Dr. Hey was /.oo goed mij een aantal
nog nimmer gepubliceenlc bizoiidcrhcdcn. mede te
«leden.
Den morgen na den nacht, waarin Vincent zich
het oor had -afgesneden, kwam (iauguin bij Dr.
Hey, en verzocht «lieils hulp en opname in het
hospitaal. Toen Dr. Hey («auguin vraagde hoe
Vincent 'in dergelijke opwinding had kunnen
geraken, antwoordde («auguin. dat het was gew«»est
oiii een redetwist betreffende een .,qtiestiim de
peiiiture". Vincent wertl naar het hospitaal
vervot-nl en het bleek, «lat hij veel bloed verloren
had. De vrouw, die het oor van Vincent ontvangen
had. bracht dib na eenige «lagen aan Dr/Hey. die
het vel«> jaren op .sterk water bewaarde^ tot het
bij gelegenheid van een verhuizing naar Parijs
verloren ging. ~
To«?n men van (Jogh bij Dr. H«-y bracht, stanu-Ul
hij onnamenhangend*' woorden (..il balbutiait'des
inots 'incoherents") «*n de eene «'pileptische aanval
volgde «len anderen. Hij werd opg««sloten in oen
.jcabamm". Na «lri«* dagen kon hij worden, ver
plaatst naar «Ie gein«>enschap met anderen. Hij
was toen .fcomnu;. hébeté." In die .eerste periode
was Vincent. ..compl«»tcment fou." In heldere.
oogenblikkeri gaf de schilder zelf toe, als een aan
val naderde, niet to weten wat hij de«;dl Hij was
onder meer bezeten d.oor het i«lee fixe. «lat *-r slechts
twee kl(»uren' best ruiden «-ir j)lacht steeds te her
halen: ,.Il n'y a «me «leux couleurs. lo rouge et
1«> v'ert. toutes les' aütres couleurs He sont que
complémentaires. I/argiimeiit: reganh'Z Ie pr
vert. ou il y a des coquclicots rouges, c'est la seule
«?ho.sc «tui existc !" Een van de oorzaken
deiziekte acht Dr. H«*y, naast «(Verwerking, onder
voeding. Op een klein kacheltje in zijn atelier
ko«>któ Vincent, als hij van x.ijii werk thuis kwam.
Hij at dan meestal'half-rauw. Dikwijls ook at hij
in het geheel niet en Jeefdt; van koffie 'met rhum,
of wel alleen van alcohol.
Toen Vincent beter werd, ving hij spoedig aan
te schilderen. Hij maakte ó.a. \een portret van Dr.
Hey. dat deze onbewust van du beteekénis. die
het. bezat, later voor geringen prijs van de hand
deedi Naar onlangs verluidde, zoude het stuk thans
in een museum te Moscou hangen. In het hospitaal
schilderde Vincent de beroemde ziekenzaal. Toen
het werk gereed was, bood hij het Dr. Rey ten
geschenke ean. Deze weigerde. Op dat moment
trad in Dr. Key's cabiriet de heer Huard binnen,
econome de l'hopital" en directeur van het
museum te Arles. Vincent wilde het daarop dezen
schenken, doch de heer Huard antwoordde la
chend: Que voulez vpus que je fasse avec de cette
cochonnerie?" Tenslotte werd het doek aanvaard
door den Heer Housseau, sécrétaire de l'hopital.
Op verzoek gaf deze het later aan den Heer Nevièi-e»
..pharmacien de riiopital." die het tenslotte
v«uueen hoogen prijs aan een handelaar verk«>cht.
Ook in de periode, dat Vincent aan de beterende
hand was, kwamen steeds kleine inzinkingen. Zoo
trad de schilder, die met Dr. Hey op
vertrouwelijken v«>et was geraakt, eens diens ..cabinet"
binnen, toen «Ie dokter bezig was zich t«! scheren.
Vincent liep op hem toe. roepende: Ueef mij l'w
mes." ..je veux y«uis raser" !
In Dr. Hey's stut! eer v«irt rek hangt iu>g heil en <li?
reproductit» naar Hi'inbrandt's AnahnnischeLes".
hem «Itior Theo uit dankbaarheid voor de goede
zorgen aan Vincent bcst<>cd gesclumken. In «Ie
..Brieven" is van dit geschenk heihaahlelijk
sprake. (Bijv. Xos. 5(511, Td. 072).
Vincent was zeer trotsch t-n sprak nimmer van
«Ie armoede, waarin hij verkeerde. Hij klccddtt zich
vre*-md. Hij bezat e<*ix klein spraakgebrek (..un
IH'tit défaut de langue)."
Kv is in 1022 ter gelegenheid van Custave
('»»«iuiot's bezoek aan Arles e«*ix oogenblik sp/aki*
van g»-weest, «lat het gcruim«»n tij«l «loor Vinc«-nt
b»>wi>onde luiis Place Ixmnrtinc 2. door C«»<iuiot eu
Dr. H»«y zon worden aangekocht «>m er e«»ii Vau
(logh-museiim in te vestigen. Dit plan is toen
nu't v»'i-\vt»g'.t'tiliikf- InmitUlels werd «
geU-den liet huis, dat jarenlang onhcwo«tnd bleef.
w«'tlel- verhuui'd; de gev«-l wertl gedeeltelijk af
gebroken en vi'i-aiuh-nl. Doch Vincent's knmcr
isvrijwel intact gebleveii. Dr. Hey's mededeeling.
«lat volgens sommigen op den.muur achter het
witsel img schilderingen door Vincent zomh-ii ver
borgen zijn, scheen mij bij oppervlakkig onderzoek
onjuist.
Door de zorgen van den heer Felix Sevtvt.
conseivator van «Ie stadsbibliotheek, is in Mei
11)22 a.an «U- voorzijde van het huis, onder een
kleine pk'chtigheid, «'«-n 'gedenksteen ic«-plaat»t.
Ongeveer 80 intcekenaars hielpen de kosten
hieiv«»or dragen. Het opschrift «lezer plaquette luidt:
..l.e peintre hollamlnis .Vincent van (Jogh halnta
cette mason en 1S87 et 1888". Opvallend i*
hierin de flagrante onjuistheid in h«>t jaartal:
immers Vincent vei-bh-ef te Alles in de jaren 18SS
«?n 188!l»
De lieer Jean .Tonquet kwam «loor erfenis iu
h«-t bezit van d«-n i-ieten ..fauteuil de trava-il".
«lie Vincent gezegd wordt in zijn atelier' Placi;
Lamartine bij voorkeur te lu-bben tr«-hezig«l.
Op mijn. iiavrage -naai11 wedei-waanügheden van
te Arles gebleven schilderijen vernam ik de
beid.volgende verhalen. ?? .
Vincent had voor Dr. Salles. ..un heurcux con
trast o avec d'autres ici" (brief No. ."80), «li«» zi.ju
vriendschap had verworven, een klein schihlerij
vooi-stellende bloeiende geraniums, vervaardig»!..
Diens dochter, gehuwd niet den' tegenwoordigeii
jiredikant Ds. l^asergues. verkocht het stuk
vooi200 francs.
Ik «mtmoettè«Ie dame. die in het bezit is ge
weest van «'en bébé-portret met ring aaiv een
ving«-r. Dit stuk lag jaren in <>en'rommelkinneiv .
«Ie kindeivn speehleii en sloegen elkander er m«'d»»
T«'nsl«)tt«' (uitstond <-én diep«» scheur in du wang.
Ifet was-haars? inziens een uitermate U>elijk doek.'
en- wie het zag. bezigde* uitdrukkingen a-ls ...Ie
mV«HIS en «loniK'i-ai pas quarante sous." Tot vooir
ei'iiigc jar««n een N«'«lt>i-lan«lsch verzamelaar kwam
en het kocht voor.frs. lö.OUO.?. Van andere zijd««
vernam ik, «lat d«v eclitgeimot der b<;d<>el«l«' dame;
(hi«>i% Z. te noemen) aldus het betreffend»? stuk ,lmd
verworven. Voor' d«> familie («inoux. «Ie eigenaai-s
van het huis Place l^amartine 2, schilderde Vincent..
het jongste kind. De heer (Ünoux 'vert«tonde h«-t
portret aan zijn kennissen. Het viel in «len Mtnaak
van d«*n keer Z.. die zelf amateui'-schiUler, In-t
t«*r leen vroeg om het te copiëren. To«*n intusscheii
«Ie heer (Jinoux voor een klein bedrag schuldenaar
werd van Z., weigerde de laatste afgifte van het «loek.
BRANDBLUSSCHER
.HOLLANDIA
SPANJAARD5.C
FABRIEK ESPANA
UTRECHT
SCHILDERKUNST
door A. Plasschaert
Hrt Haagwhc Muncum. XU»uwe
aanwlnHten ; Inleiding
Wat een museum, wat een museumdirectie aan
koopt, dat bewijst de gesteldheid of soms de vrees
van zulk oen directie; dat bewijst haar bevoegd
heid, haar politiek inzicht, haar vrees voor
mogelijken aanval, dat bewijst tevens, wanneer zij wat
gemaltraiteerd wordt door een commissie, haar
ondergeschiktheid aan die commissie, of aan zulke
commissies, die haar altijd ietwat het brevet van
onbevoegdheid geven, zóó zij ten minste niet enkel
decoratief werden, en als ijle versiersels ergens
schijnen te hangen in de directiekamer, waar nie
mand meer naar ze kijkt. Want hoe ge ook het
aanwezig zijn van zulke commissies wilt verklaren.
er zijn daar vele zin- (of onzin-) volle wendingen
voor te verzinnen. Zij zijn op zijn minst een wan
trouwen tegen de directie, een maatregel van voor
zichtigheid tegen onkunde of eenzijdigheid. Ik zeg
hiermee niet, dat zo altijd nutteloos blijken zelfs
bij Hollandsche directies, maar ze zijn steeds be
lemmerend, en verwarren en verwateren altijd de
verantwoordelijkheid. Wanneer zij ontstonden om
dat de directie en haar inzichten niet werden ver
trouwd (in geestelijken zin), dan is er maar n
ding te, doen; zulke directie te ontslaan, te"pensiïT-"
neercn, op rantsoen te stellen, en een nieuwe, di
rectie te kiezen, die beetre vei-zekerdhi'id geeft.
en die als inzicht zeker door n partij niet wordt
aangetast, n partij der schilderkunst. (Je zult
zeggen, dan is er een barre kans op nzijdigheid.
Maar er zijn eenzijdigheden (iedere schilder, iedere
beeldhouwer is in zijn werk persoonlijk d.i. een
zijdig in bepaalden zin) die zeer schoone resultaten
geven; wij kennen 'verzamelingen vol van zulke
eenzijdigheid, en als die gemist \yerden. was zeker
n periode onzer schilderkunst in ons land slecht
te kennen. Een diep-gaande hartstochtelijke een
zijdigheid is altijd beter dan de dikwijls opper
vlakkige veelzijdigheid van commissies; de keuze
van zoo'n commissie lijkt op veel water en weinig
wijn. Natuurlijk is een diepe veelzijdigheid
bestaanbaar; wij kennen zoodanige, maar ik her
haal: liever een straffe eenzijdigheid dan de veel
zijdigheid eener massa. D'eene' toch verrijkt: de
andere verschraalt in der daad; zij is van haar
wezen uit een armoede. Een commissie is dus
steeds een gordijn, waarachter, mooglijkerwijs,
lafheden gebeuren (wie ervoer dat nooit; een dic
tator staat voor al zijn doen en laten; hij is of lof
waardig dadelijk, of dadelijk schuldig. De kritiek
kan den verantwoordelijke in het gevecht per
soonlijk betrekken; een commissie heeft iets van
een half pond week vet; als ge dat wilt knijpen,
spuit het of glijdt het tusschen de1 vingers dooi'.. . .
Ik zou dit alles,' als inleiding, niet neerschrijven.
wanneer ik het ambt van museum-directeur, voor
al van een strijdend" museum niet belangrijk
vond. Zeker maakt de directie van een museum
geen kunstbeweging; zij helpt een schakeering
deikunst niet in het leven, ?maar zij kan, door haar
autoriteit over vele wankclmoodigcn. de makei-s
van een niéuwe beweging helpen leven, en daar
door al het goed der natie met het-geld dier natie
verrijken. Een directie moet een stoutmoedigheid
bezitten, uit hoofde van haar wezentlijk inzicht
(dat is iets anders dan weten !), die niet schroomt
dingen te doen. die de bevréesdheid der commis
sies, of de achterbaksche naijver van commissie*
(doofpotten zijn dat van goede voornemens) na
laten. En, het is.zeker, te betreuren, maar waar,
wie bcheerscht soms zulke commissies? Niet de
groote schilde!**, of beeldhouwers of kritici, maai
de gladde prater, de ,,gekleede jas", die weinig
bevangen van eigen werk, tijd heeft, waar de an
deren tijd missen.
' ? ?' ', ? '? ': '
Aan het hoofd van een museum sta dus n on
bevreesde, vol inzicht, een gevoelige vol stoutmoe
digheid. Die regele den aankoop. En.... wat leert
ons de groep der nieuwe aanwinsten van het Haag*
sche Museum?
i ? ._ . '
l>e laatste werken van Kelder
Er is een niet voorbij te ziene wijziging in de
laateie Kelders", in de tooneelen met de paarden
bovenal. Misschien zoudt ge, oppervlakkig zeggen:
de invloed van Permeke verdween, en Kelder, die
een tijd lang ging tot het donkerst gamma, vindt
weer behagen ia een openbaarder kleur. Hij keerde
dus weer tot den colorist, die hij was; hij toonde
weer meer opentlijk den eigen aard in de kleur (in
den vorm deed hij «lat steeds !) Maar deze consta
teering zou een onvolledige zijn, en niet
geheel-enal geven wat ge ziet, en niet volstrekt zuiver be
palen wat er nu is. Er is in het werk van Kelder
tegenwoordig zeker een meer muzikale stemming
dan er ooit was; de vormen worden meegesleept in
de melodie, die het geheele schilderij is geworden.
Er is in het werk een romantische, weligheid en
volheid van kleur, die er in de goede perioden niet
was; er is een stemming, die aan partijen van het
schilderij een bizarre statigheid geeft, en aan de,
achtergronden het geheim van een wordend ge
zang, of van een dralende herinnering. K n deze
dingen zijn. zooals ik u zeiile, voornamentlijkte vin
den in de tooneelen. met paarden en ruiters in
landschappen, die hij tegenwoordig schildert, in
de paarden en ruiters dravend vóór een achter
grond, die meer A'an du phantasic is dan de na boot-.
sing van een landstreek. .
NIEUWE VERZEN
door A. Defresne
l'oyim/ tot Afstand, donr E. l)n I'erron.
Hij .4. .4. 'M. Mol*. Muiixtncht l!»28.
VERVELING....
JTi-t is heel erg moeilijk e,en gowle clown te zijn.
vandaar dat zij onder de (lichters zoo zeldzaam en
zoo kostbaar zijn. De tragi-comische
ge«'Stesp;estel«llu-i«l is namelijk ze«*r samengest«-l«l. uit* rst
versclu-itlen in hare uitingen en van aard zeer merk
waardig, lE«-t. merkwaardige is in het bijzomler
g«*l«*g«*n iii het feit. dat twee gevoelens, die in
wezen tegenstrijdig zijn. tegclijkci-tijtl «iptretlen
niet alleen nuu'.r als ei-ne oogenschijnlijk
onontIecilbRi-e eenheid in lu-.t bewustzijn vci-.sbhijnen.
Aangezien men geheele boeken er over schrijven
kan. verlangt* men van mij niet eene uitvoerig»*
beschrijving il*-r tragi-cttmische geestesgestel«lhei«l.
Zeer. zeer in het kort vermoed ik. «lat aard en
wording als volgt is:
Naar aanleiding van d.itg«*np. dat wij overeen
gekomen zijn ,.het leven" te noemen, in den
wijtlsten zin des woords. ondervindt een
kunstenaarsgeiiuted'le«'d. Maar precies op datzelfde oogenblik
treedt een luitimiioetl. een inachtsgevtu'l «les dich
ters, op. uit hoofde van welk gevoel hij zich voor
die leeds«in«lervinding niet meer ontvankelijk, zich
..boven het leven verlxevt-n'' waant. Het leed of
Iu*t le.v«-n krenkt dus zijn machtsgevoel en' hij
? tmlérvimlt ook weer op hetzelfde oogenblik een
haat ten opzicht.* van dat onlustgi'Voel of het ver
oorzakende leven. Die haat is echter niet zoo sterk.
«lat leed of leven bescholdcn wttrden. «loch slechts
bespot. Als de haat is ingesteld op het leed. bespot
hij zichzelf, is hij «tp h«*t bestaan gericht «lan be
schimpt hij het leven, terwijl het resultaat van dit
proces -zich als ,een een!ieid aan het bewustzijn
voordoet. Bij de uiting van het gevolg van «lit
womlerlijko «-n z«-er g«*e«»mplic«>er«lt> pr«'>ces. kan een
kunstproduct ontstaan, dat bij den lezer hetzelfth'
innerlijke proces t«-ngevolgc heeft. d«» lach van;tlen
spot zijn mond kittelt. tel-wijl tl e tranen van het
leed zijne o«*g«>ii branden.
De 'tragi-coinische geest t-sgesteldheitl is nu
daarom zoo versclu'iilen iiihan* uiting»-n omdat het
lee«l »*ii de spot-haat, wat sterkte b» treft, in
eiiulelooze variaties kunnen vt*rsc,hillen..
Ken vt'i-dere nierkwa-ardiglieiil is. dat?hoewel de
tegenstrijdige ge.v«ieli*ns zich als i*eii«' i'i-iilu'id a'an
het'.bewust zijn v«iord«>«*ix ^- in het kunst jmxluct ?
t«»ch hunne ivpresentatiyv»» . .elénioixten onmis
kenbaar aan te wijzen zijn. Aangezien «Ie betrokkt'ix
gevoelens' tegeixstrijdig. zijn. zullen zich'ook hunne
v«?rtt*genwoor«ligendi' elcnwnteix z«t<> 'verhouden.
D»; tragi-comische kunst is dus in liet bijzomler die
«Ier tegenstelling»»!!. De tegenstellingen zijn »>p twc«*
terreinen t«» produceeren, op dat Van du. rede .en op
«lat van het gevoel.' In liet eerste geval zal «Ie
dicht«»r bizarre, logische Onzin schrijven, zooals De
^ch«i«)lmeester, in het andere geval zal hij verzen
maken met sterke- gevoelscontrasten, zooalt) Piet
Paaltjens. Indien eon dichter do«u* welke oorzaak
«lan ot)k die gevoelstegenstellingen gaat vereterkon,
zal hij bijgevolg tmverniijdelijk in obsceniteiten
zijn heil moeten zoeken. De laatste verzen van B.
Brecht en van een groot deel der jongere Duitsche
dichters zijn daar even zoovele voorbeelden. van.
Du Perr«jn nu heeft in bovengenoemden bundel
1 de jiretentie een dichter-clown te zijn in
bove.nomsphreven zin. Het komt mij v«»or dèt liet
gro«>tHet verontruatendat kenmerk van den tijd
waarin yij, medemensch, yeboren zijt,
is d'onmacht tot een goede tijdsverdeeliny....
fin of ye van den day acht uren zicoeyt
of u met korteren werktijd veryenoeyt,
. .als ye niet tcerkt. ... beul nipt u de verveliny.
In bioscoop, bar, dans- en speellokaal,
bij 't levend beeld, bij flonkerenden bokaal
bij (Ie roulette' en sajophonc-bettpeliny,
in 't populair en opyesmukt café,
en de paleizen lanys de blauwe zee
heerscht oppermachtig, onbetu-ist: ^erveliny.. . .
En, of ye thuiskomt uit hel daverend
kootra n <le machines, of uil wit kantoor,
naar uu- yezin en naar ..de zoete sireeliny
i-an runt na arbeid".... eindt ye. u'ddr me jttichi
eau echtyi-tioot mr loonie schreden richt
tot /laaf verslrooiiny. nreral. . . . verve.iny. . . .
En of-ye die vervel!»!/ nu ontvlucht
naar Schcveninyen, in de alpenlucht,
naar 't Kalf je, naar den Deyl. de J'yreneeén,
een bioscoop van rijf i'n zcstiy cent
of in een J'alacet u-aary'een-nummcr bent.
of Soord'. of Oost' of Middcllandsche zee'fit,
. .bij 'n match, die 't slappe zenuwstelsel spant.
of docllooti autorijdend door het land.
naar 'n nieuu- hotel (der vrienden aanbevcliny
veisclmft het leven lelkenu'peispietief .'?)
..'t loopt «Hen uit op het recitatief:
. .verveliny. .altijd. . . .Overal: rerveliny. . . .
Ze sluipt u na, het treiterend harpuis,
ze teryt u yinds. . . . als op uu- divan thuis. ...
D'ómycviny schenkt slechts temporair verhel i n<j
van 't feit dat ylj u, machteloos en toom,
ycicorpen hebt in 't icieyen van den droom
icaaruit men niet ontwaakt....: van de verveliny. .
En cynisch doodt men uit baldadiyhcid
hetyeen ons overblijft na d'arbeidstijd. .
. .blasé. . .. verzadiyd van de toebedeeltny
met alcohol, sensatie en muziek. . . .
Een bleeke, kleffe, klcitrcloozc kliek
in 't ki-onkeliy karrespoor van de verveliny. . . .
MELIS STOK E
ste deel der verzen mislukt is. Noch het tragisch-'
noch het comisclu* elein» nt is st*rk genoeg in zijn
gemoed aanwezig. De .logische onzin-is bet»*i»k»*nis«
loos en de gevoelscontrastell /-Hn ft«n Weerszijden
sentimenteel. Nergens varieert hij de
sterkteverhouding der beide elementen.. Zijne ver/en zijn
bijgevolg voor het grootste deel-eentonig en?
v»>rvelend, eene eentonigheid, die nog versterkt 'wordt
doordat hij de.' tegenstellingen louter technisch per
regel afwisselt. De/i* -tegenstellingen ' zijn nu eens
'gezocht op het terrein .«Ier rede. dan weer op dat'
van liet gevoel. Onmiskenbare overeenkomst
vei'tooneii.de .gedichten''.«hm ook /ir.owel met die vah
den Scnooliiieestei' als met die van Piet Paaltjeiis.
terwijl die tier heide laai sten dan oneindig' veel >
btter zijn. Ook Du Perron vertoont de eigenaar
digheid der'.contract\vrstcrking. Heeft Br«*«-ht
echter den moed «Ie zuiverste liefttt'lligheid te,
hesmetten met de groot .".te smerigheid, hij Du
Perron zijn «U* begrippen anus en gonorrhoe al heel
erg. Bivcht kan een ploert zijn. Da Perron is 'nooit
nu-er' dan een stoute jongen.
Du Perron zal bij het. lezen van een afkeurend»'»'
kritiek een iniiHU'rwiiar«Ugh<»idsKev«>cl onder
vinden. Daar is hij-,blijkbaar, bang vo«>r. In niet
minder dan vijf verzen g»vft hij op hot sl«>t van zijn
bundel ten minste» aan met welke gevoelens 'MI
meuningen hij »>p «-en ongunstige kritiek zal
,ii»ageenm, ten einde aan «Ie ondervinding van dat
minderwaardigheiilsgev» n*l te ontkomen. Dit zijn
minachting, haat, in scheldwoorden en spot.
medelijden en vooral machtsgevoel. Dit zijn veeg»»
teekenen, vooral indien «leze gev«ielens sterk op
treden naar aanleiding van een mogelijk afkeurend*'
meening van de een <»f andere directrice van een
leestrommcl. Maar het ergste is dat bedoeld" '
verzen nog de beste zijn.
'A. DEFHEÖNE
i!?
\
\
II
i'l