Historisch Archief 1877-1940
?il
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 JULI 1929
No. 2721
BOEKBESPREKING
<loor Prof. Dr. J. Prinsen J.Lz.
Dr. T. l'opma. Byron en het liyronittme in de
\ederl(tndnehe letterkunde. U. J. Pari»,
Amsterdam. 11)28.
Albert Verteey, Vondel herdacht, C. -4.
Mee*. Santpoort. ll>2l».
\Verken. ivm Midi iel de Stenen, uiïney. door
Dr. V. Celen. De Sikkel, Antwerpen,
zonder jaar.
Ik zocht in Dr. Popma's boek. vergeefs naar
«?«?A citaat uit ec.i brief, dien' de student Ueetsin
l X\\\\ aan 'Potgieter schreef en dat toch zo«> bijzonder
.«iied het zooge'.iav.nde Uyro.iisnie in Holland
teekent. Dit is liet: ..De schoft in «Ie Letteroefe
ningen die het poogt mijn kar.ikter onder verden
king te brengo'.v eu mijn zedelijkheid in twijfel
te trekken door mij zooveel mogelijk "iet Byr«»u
t- vergelijke.i, is we.lcr ee.i van die lage schurken
onzer litteratuur, op de mesthoop geboren, zonder
opvoeding, zonder besvhaving. zonder iets dan
H'hijnheiligaeul en lust tot schaden, /ijn .geschrijf
i* mallepr.iat. Hij begrijpt noch Hyron. noch mij.
noch Van der Pa'm. Met de;i laatst en had ik een
ampel discours over zijne gewetensvraag, l k doorzie
den leelijkert: hij weet dut ik een lievelingsilicipel
van v. d. Palm bun. zijn huisvriend meer daix cenig
ander jongaieusch: nu wil hij hem zijdelings ver
wijten met zoo'n liyroniaa i t e-doen te willen
heb1) -n. Ontmoet ik het kreng ooit. dan zal ik hem met
mijn ha idsehoeu in 't gezicht slaan en out ra*
yyeivii."
..D.im g.insjc. g'.j h'-bt het zelve gewild !" kon
men zeggen met een Versivg««l. die mij uit mijn
kinderjaren in het geheugen is blijven ha.igen.
Want inderdaad i.v zijn verblinding door het
u'i-oot Byroniaa.ische vuurwerk had Be«*ts toch
wel eenige rare dingen tentoongesteld in zijn.losé,
Kuser en (.ïuy. in (iuy vooral «Ie toen zoo populaire
bloe.ls/ua-ule. de daaropvolgende razernij niet
moord' en doodslag, dat was niet mis vóór
eehnet'ten. Hollandsehen jongen man. die hcusch niet echt
aan werelds :uart leed. maar zich in alle eer en
deugd vo«»rbeividdc tot den heiligen dienst en in
/..dke nette, voorname kringen verkeerde.
K:i nu het eenmaal zoo\vr was.zat. hij in «Ie piepzak.
was hij doodsbenauwd, «lat hij uit 'de warme hoek
jes zou gedrukt wordc.i. dat hem dat a'.les schaden
zou in h"t o:ithaal bij zijn toekoinstigen
schooni-o(j|t-pa;)a eu h'j laat zich in zijn angst ««TV drift
verleide'! tot heele leelijke w.ior.len. die niet passen
in de pen van een net jongeling, en dat nog wel
teL'.'-.iovei' 'otg'u'ter, di«* 'van goede vormen hield.
Kneppelhout .«lacht an«l«irs over Beet s zijn
Byr «u-ziekte, toen liij over Joséaan llusebvoekschreef,
xvel weinig zuiver Bcets doorziende: ..Je jouis.
«?«i. je jouis ie i e; i vrai artiste «lu succes «Ie José.
chique fois qu'iine. lettre vient in'apprendre un
iiouvel log«' «l'uu li'iiuiHc «listing.ié. une crituuie.
i -u pour parier exactement. line louange. plus r
ceii't" de ce magnifique mnrceau. je me trouve plus
irL'and, plus fier, plus puissant, je marche la t «"te
haute. les bra< arr-m lis «-t ne cè*l»< Ie pasix personne."
In Kn-jppelh-iut was het echte, eerlijke,
onbczorg.le Byr.)uis:ii": lees zijn Fransche jeugdwerk
?vooral, zijn Cjloprini. etc.; in Beets c. s. was het
VAlsehe. hwt echt-Hollandsehe.
Wat is eig.'nlijk Byronisrnc? Is liet 't meestal
tam navolg.m vai motieven aan Byron verwant
en h-'t vertalen van Byrons gedichten? Of is het
een a'genvyjTUi g,'"stesstaat in \Vest-Kuropa, die
71 aar Byron genoem l w.H'dt. omdat hij er zulk een
>chittere:id specimen van was? Is het niet een
zekere zwoele geladenheid ih de atmosfeer, die op
zeer velen werkte, maar bij gelijkheid van ont
reddering toch in ganscli Verschillende vormen zich
opeibaarde? Ik geloof, dat men goed doet zich
Zeist als Woonplaats.
BOUWTERREIN TE KOOP in het centrum
van Zeist, aan den verkeersweg Utrecht
Arnhem, in de onmiddellijke nabijheid van
het Raadhuis, de Hotels Hermitage en FIgt
en het Slot van Zeist. Prachtig opgaand.
geboomte, stofvrije wegen, voorzien van
rioleering, gas, water en elcctrictteit.
Xadere gegevens worden verstrekt door de
X.V. PARK KEKSBERGEN,
Blontaulianstraat 4, Zeist.
aan het laatste te houden. Ik heb Potgieter aan
mijn zijde, die reeds in Januari 1801 aan Huet
schreef: ..Als ge Chateaubriand gelezen hebt, zeg
mij dan eens wat er toch in de lucht was, dat
onr schier tegelijkertijd na Jean Jacques,
Wert her. Obennami. Helle gaf. en, of ge niet gehioft,
dat «>ok Willem Bilderdijk aan die zonderlinge ziek
te, aan dat ..terrible ennui" heeft gelaboreerd,
dat Byr«m «>ns allen deed iiaapen." Daar is het
echte Byronisme in heel zijn omvang gesignaleerd;
men kan er oen groot deel van «Ie Fransche roman
tiek uit de dagen van H ugo bij voegen. Doch dat
iiaapen bij «tns was> slechts ««en over het algemeen
vrij waardeloos aanhangsel.
Van «lat ruime standpunt uit is er betrekkelijk
weinig echt Bynmisme ten onzent, maar toch
meer dan Dr. Popma gevontlen heeft. In de eerste
plaats is er Bilderdijk, «lien hij buiten het Byronis
me sluit: terwijl juist in'hem meer dan in eetiigen
Hollander de bacil der eeuw in volle virulentie
woekerde. Dat ktmit doordat Dr. Popma
uitsluitend naar de zekere uiterlijkheden kijkt eu niet voelt
«lat de gelijksoortige romantische pose, die Byron
en Bilderdijk aannemen, geheel afhankelijk is van
«hun omgeving. Want «Ie echte Byroniaan gaat
vóór al,les dwars in tegen al wat recu is in zijn
omgeving. Daar hun omgeving hemelsbreed ver
schilt, reageren de overig«»ns in geest dijkten aanleg
zoo na verwante persoonlijkheden van Byron en
Bilderdijk daarop geheel anders.
Met dat al is het boek niet'zonder verdienste.
Dr. Popma heeft alles verzameld wat vrijwel
reeds bekend was over «Ie Uyron-iiiode in Holland.
D.it staat nu alles bij elkaar in een dik boek en dat
is een groot gemak. Dit gemak zou noggmoterzijn,
als de schrijver, een uitvoerig register aan zijn boek
had toegevoegd. Men kan vau hem verschillen
van uu-euing «ip verscheidene punten; over het
algemeen is zijn oordeel rustig t'7i gematigd.
dikwijls oppervlakkig; artistiek meeleven in zijn
stof deed hij niet.
In vroeger «lagen bracht de mes mede. dat ieder
professor, ook buiten »Sintci-klaa«. bijna ex officio.
verze i maakte, hij moge dan jurist, thtMtloog of me
dicus geweest zijn.Immers zij warenallen Latinisten.
En Welke Latinist schreef toen geen Latijnsche
verzen? Ook toen onze moderne tijden daagden.
kwam het wel voor. dat e«-n professor z«>lfs naar'de
profane Hollandscho lier greep en zangen zong,
<li«' ook thans nog met welgevallen gehoord wortleii.
David van Leniiep is nog altij»! ber«iemd door zijn
Hollandschen Duinzang e,i ik behoud een bijzondere
sympathie voor het (ieldersch av-indtafereél dat
.?Prof. Lulofs een honderd jutï'r geleden? teekende:
Mat rust «Ie gloor van 't stervvud Westerrood
Op 't akkei'veld. bedekt niet golvend graan:
't (iestarnte steekt aan 's hemel* blauw gewelf
Iteeds hier en «laar zijn stille vuren aan.
Hoe statig hangt «laar boven 't oikonwoud
D«i gouden lamp dei: vriendelijke avondster
Kn schiet, door 't minste wolkje ni«>t omfloerst.
Xoo koel, zoo kalm haar stralen heinde en ver enz.
Om van Jan ten Brink niet te spreken. Prof.
van Limburg HrouWer. schreef zelfs r«»mans. die''
nog steeds tot de goede ea typeerende van hun tijd
behooivn.
Xeldzamer is het, dat geboren dichters het lat«-r
tot een professoraat brengen «-71 ook in die
«maliteit een g«u»d figuur maken. Daar is o.a. Pieter
Xieuwland. «h» zoon eens t immermans, een dichter
van verheven zangen, die het daarna in zijn korte
?leven te Luiden tot hoogïcraar in'«Ie natuurkunde.
hoogere'wiskunde, burgerlijke en krijgsbouwkunde.
<le sterrenkunde enz. bracht, een last waarvoor
p thans de schouders van zes hooggeleerden nauwe
lijks toereikend zouden zijn. Kn , kwam niet' de
dichter Josephus Albertus Alberdingk Thijm van
de cona^rv-en tot de t«)ga? Bilderdijk heeft zich
zelf tot professor moeten maken, in partibus
infideliuni.
Tot «leze zt'ldzaamhcden 'behoort «x'»k de' dichter
Albert Vcrwey. In zijn ..Vondel herdacht" heeft
hij met smaak en gi-atie zijn dichterschap niet zijn
professoraat weten te. verèonigen» Toen Leidsche
jongelui op het toonenl Vondels stoif dag herdach
ten, was hij als Leidst-h professor in de geschiedenis
der XcderlaTulschc letteren de aangewezen man
om vooraf een kort woordje te spreken. Als dichter
heeft hij zich \an die taak gekweten. Wat den
inhoud betreft had hij .dit alles gewoonweg in
eenvoudig, smakelijk proza kunnen nleedeelen,
rustig veraanschouwelijkend, beschouwend en
beSTETSÖ1
N.V. J. S. ME U W 8 E N' S
O ro o t ? t ? keuze. ? ? - 8TET8ON»
toogend. Doch wat heeft zijn dichterlijk talent
aan deze weinige woorden en gedachten eeniuilden,
breed.cn zwier gegeven.
Voordat op dit tooiieel «Ie speelsche jeugd
Van de Alma Matei* voor haar jaarlijksch feest
Vw aandacht vraagt, voldoe ik aan haar w«>nsch
Do«»r tot u. schoonen. wijzen en geleerden.
Als bloem van Leiden in dit huis vergaêrd.
Een woord te spreken van herdenking.
Zoo heft hij aan in minnelijke statigheid. Inder
daad het dichterlijk rhythme heeft aan deze woor
den een hoogere wijding gegeven, en de kalme,
waardige bewogenheid verhoogd.
Van de werken van tien Duinkerkschen dichter
Michiel de Swaeii. waarvan ik het eerste deel hier
besprak, verscheen intusschen deel II en 11 T. Deel
II bevat «Ie drama's Mauritius en De Zedighe Dot>t
van ('arel den Vijfden en een studie over de
Nederduitsche Digbkimde; deel III de eerste helft van
een bveed opgezet dichtwerk Het leven en de dood
van Josus Christus. Al deze dingen zijn . voor
Ons stellig va:i historisch belang; voor het Zuiden
vertegenwoordigen ze tevens een groot nationaal
belang. Daar is Michiel de Swaeii «Ie star in den.
duisteren nacht.
Welk een afstand tusschen dit leven van Jezus
en aan den eeiien kant het dei'tieiido-eeuwsche
Van den Leve,ie ons Heren en aan den anderen
kant: Klopstock's Messias; Kenan's Vie de
Jésus. Daar ware een interessante causerie over te
schrijven. Wat de- zuivere, eenvoudige litteraire
schoonheul betreft, zou ik mij vermoedelijk aan
het dertiende-eeuwsche Van «lel! Levene houden.
o«ik Vlaamsch werk.
Als deze belangwekkende uitgave voltooid is,
kom ik nog wel op het geheel terug.
J. PRINSEN J.Lzn.
tt
ADVERTEERT in
DE GROEJSE AMSTERDAMMER"
. »» een zin die ge dikwijl* leest.
Waarom juist in de
GROENE AMSTERDAMMER..?
OMDAT het
gewoon billijk
advertentietarief
buiten0 _-..., is. De GROENE wordt
immers bij uitstek gelezen door het beste
publiek door het publiek dat iets te
besteden heeft.
Ge BETAALT DUS NIET vooreen
verspreiding, die drukkosten, porto en
papier kost en waarmee ge tienduizenden
lezers bereikt, die niet in <de eerste plaats
tot het koopkrachtige publiek behooren.
MAAR HET BETAALT U in dit blad
te adverteeren waarvan ge weet dat uw
onkosten direkt worden aangewend om U
in contact.te brengen met het koopkrachtige
publiek.; .
Smalfilm Amalcur-Kinematografie onder
Kino-teehniache leiding van Joris Ivens
FOTO., PROJECTIE- EN KINO.HANDEL"
CAPI
115 KALVERSTRAAT AMSTERDAM
GENERAAL FILMO AGENTSCHAP
Bli CAPI vakkundige raad «n voorlichting^
No. 2721
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 27 JULI 1929
VAN TRILBEELD
TOT TALKIE
door L. J. Jordaan
Losse invallen bij het doorbladeren van
een filmalbum
II. lift
MIJN nederig album heeft althans «lit met do.
groote wereldgeschiedenis genieën, dat het bui
tengewoon discreet is ten aan/Jen der
voor-historische tijdperken.... het vermeldt er zeer weinig
van ! Wel -/weven tusschen spaarzame documenten
uit dien zoo dichtbijen en zoo vér-verwijderden
tijd. tal van anecdotische herinneringen. Maar
helaas «lit alles behoort niet in deze
rubriek van een notoir-fanatieken en
y.waar-op-de-handschen schrijver. Ik
stel ze dus gaarne ter beschikking van
amusanter collega's.
Hevenons a notre rigueur !
liet >vas dan een tijd van zoo
vol'maakt wanbegrip ten aanzien van het
nieuwe materiaal, als wij ons nu nau
welijks meer kunnen voorstellen
«fii periode van A^erbijsterende kitsch.
juaar van een ontwapenende naïveteit
teveiv*. Want wij moordden en ver
vloekten belangrijk in die dagen
bet is waar wij wisten niet onze
handen niet veel anders uit te richten.
«lan 7,e op het'hart te leggen of ten
Ju-mel t«b lu-ffeii wij hanteerden dolk
i-n revolver met meer zaakkundigheid
dan de orthographie onzer moedertaal. . . . maar
Avij waren daarbij zoo verrukkelijk oprecht en t«'
£>u-der trouw ! Wij beloonden de Deugd en straf
ten d«> Snoodheid met zooveel hartstocht en
overluiuim:. als liet wankele decor en de ietwat
benauw«le ruimte slechts toelieten en wij waren
t.evmlen mot de paar gulden, in het zweet onzes
aanschijn* ? verdiend plus de toejuichingen van den
Nieuwemlijk «--.a. Noch de Kunst, noch de
Mtllioeiiehdroom had onze kuische hersenen besmet en
<l«> ..Titau-Van-lIet-Witte-Doek". zoowel als de
landgoederen te Ueverley-llills waren
onwezenlijker voor ons, dan de verschoten trijpen
st-hijnweelde onzer high-life salons en «Ie stumperig
geklodderile landouwen onzer achterdoeken.
Intusschen wie'vermag het mysterieuze groei
proces der «lingen na te speuren? Wie
«mdeischeidt reeds in deze wanhopige e«>llaboratie van
schmiere-acteurs en knoeiende
fotografen, de cellenbouw van het
.komend Wonder?
* *
, * ?
K n toch - het gistte en werkte
reeds achter de primitieve coulissen
do7.«M- varekiek ! Voor mij ligt «!«?
foto ? van een heer-anno-Tien een
heer in laag-getailleerd colbert
en met «Ie onvermijdelijke matelot
op Jjhet vriendelijk-c«invetitioneele
hoofd. J lij steunt met de linkerhantl
op een laag tafeltje en heeft de
rechter elegant in de zijde en ik
verwed er een lief ding om, dat zijn
naam u niets mér zegt, dan dit
-typisch' wezenl*loze cabinetportret
uit lu-t eerste decennium onzer eeuw.
liet is de heer Ole Olseh uit Ko
penhagen, directeur der Nordisk
Filmcompany
De Nordisk" hoevelen onzer heugt nog deze
indertijd zoo beroemde onderneming? Wie associ
eert, haar nog met lang vergeten grootheden 'als
Valdeinar Psylander. (iunnar Tolnaes,
-Viggo'.Lar?sen en Olaf Fönss? En niettemin is het deze Mon
sieur Qiielcoiin,ue, oud-acteur, oud-cabaretier.
scharrelaar in films, uit wiens brein de eerste vage
ideeën ontsproten',' welke later een Mauritz Stiller
en een Victor Sjöström zouden inspireeren tot
'? werken, die de wereld in bewondering brachten
van Neu-Babelsberg tot Hollywood. En men
vraagt zich af, als bij zooveel pümniers en ontdek
kers, wat er t«>ch wel onder dien stroohoed ihag
zijn omgegaan wat? de man-zélf vermoedde van
de draagwijdte zijner aarzelende pogingen! Na
tuurlijk de Nordisk was een «mderneniïng
' .oen affaire*, zooals de Amerikaansche concerns en
de Ufa, ja, tenslotte zelfs de Kovkino en wij mogen
in alle gemoedsrust aannemen, dat het dezen heer
Olsen in de allereerste plaats <»m de dubbeltjes of,
zoo men wil, om de kronen en ore te doen was.
Maar met dat al lanceert hij een filmspeler als
Valdemar Psylandei durft hij de onmogelijke jonge
Asta Nielsen voor de lens brengen ontdekt hij
in tien albino Olaf Fönns een zeldzaam filmmasker
.en jaagt hij voor het eerst dien klaren, koelen stroom
van Scandinavische viriliteit door het brakke film
water, welks heilzame werking wij later uitsluitend
aan Sjöström en Stiller zouden toeschrijven. O.
zeker - er valt niet aan te twijfelen: de
poquemakendu films dier dagen zouden voor ons onge
nietbaar zijn maar wij hebben wel zooveel ge
leerd, dat, als er iets relatief kan genoemd worden.
het de verdienste van cinemat«jgrafische experi
menten is.
En men vergete niet, dat de Nordisk de aandacht
naar het film verschijnsel weet te dirigeeren. lang
voor Chaplin debuteert en (Jriffith
zijn opzienbarende technische ontdek
kingen doet lang voor de Duitschers
beginnen te experimenteeren en S
verin . Mars met ,.L'agonie des aigles"
de Fransche film tracht omhoog te
stuwen. Het heeft mij dan ook altijd
verwonderd, «lat Moussinac in zijn
overigens zoo consciëntieus handboek:
,.La naissance du cinéma", dit
Deensche pionnierswcrk volkomen negeert.
Feitelijk t«>ch is de eenige filmische
prestatie van beteekenis in dien tijd.
het eerste werk van Bassermann (..De
Andere" naar Paul Lindau) maar
dit is per slot van rekening niets meer.
dan de vo«»rbijgaande geniale gril van
Olaf Fönru een groot tooneelspeler.
Wat is intusschen het bijzondere in
de productie der Nordisk? I n de eerste plaats begint
zij selectie toe te passen bij «Ie keuze harer sujetten.
Een filmspeler is voor haar niet meer
een tiende-rangsch acteur met pruik en
aangeplakten baard, maar een
menschtype. dat aan zeer bijzondere en speciale
«,'ischen heeft te voldoen. Met die intuïtie
voor den mensch als ..a thing of beauty",
wordt de eerste primitieve aestethische
idee aan de. film verbonden. Het doet
niets aan «Ie waarde van dit principe af.
dat de Amerikanen het later a out rance
zouden uitbuiten en tot het tegendeel doc-ri
verworden :?in de filmproduct ie van dien
tijd beteekent liet een «»ut waken van het schoon
heidsbegrip. Men houde daarbij in het oog. dat
aldus n «Ier essentieel-organische elementen van
de film: haar visueele karakter, werd erkend en
naar voren gebracht. Tegelijk daar
mee wordt .het merkwaardige ver
schijnsel out «lekt en benut, dat wij
Jat er als ..photogenie" bij Delluc
zullen'tei'Ug vinden. Ik noemde reeds
den naam Olaf Fönss. en ik wil in
dit verbaml even bij «leze vergeten
?figuur stilstaan. Fönss was. naar
men zegt. een albino in ieder1
geval een vrij onbeduidende ver
schijning. Welnu getransponeenl
in het zwart-wit der fotografische
opname, met slechts enkele lichte
accenten in «Ie grime, vertoonde «leze
Noor het imposantste filmmasker.
dat ik o«>it aanschouwde». Als acteur
bete«4cende hij niet veel -?zijn spel,
zoo hiervan'ooit sprake mocht zijn.
was stroef en moeilijk. Maar in het
primitieve conflict der elementaire
hartstochten, was hij de kracht
de abstracte, mannelijke kracht,
verzichtbaard en vei-stof f el ij kt in dit ongelooflijk
'.sterke en schooiie masker. Ik herinner mij een
overigens ras-echte draak: ..Hoiuunculus" een
serie van de zotste en onwaarschijnlijkste avontu
ren, waarin F.inss de titelrol van den Kunst-'
mensch" creëerde; Aan het eind van zijn Sue'sche
-gruweldaden gekomen en door een woedende
nieiischenineniste in zijn huis belegerd, begeeft
hy "zich tenslotte alle«;n en ongewapend naar bui*
1 ten, , antwoordend o op de vraag van zijn angstigen
dienaar, hoe hij zich ruimbaan, denkt te maken....
f.Door mijn V»7!" Hij schrijdt o ver den drempel
recht op de lens toe en het grooter en grooter
?worden van dezen uit marmer geslagen kop, mot
dun feilen houw ,van den oriwrikbaren mond en de
staal-lichtc pupillen in duistere oogspelonken, zal
mij onvergetelijk blijven. Ziehier een zuiver en
Albert Bessnrmann
Valdemar Psvlander
in de
goede
Olsen
onvertaalbaar
cinemat«»grafisch effect
^een emotie, recht
streeks ontvlamd
dooi* de enkele visu
eele impressie.
Fönss' tegenhan
ger was de reeds
terloops genoemde
Valdemar Psylander.
Met zijn
licht-bewogen,gev«>elig mas
ker en sterke dra
matische potentie.
vertegenwoordigde
hij het lyrische spel
element . N< >g eens:
het zal wel buiten kijf zijn. dat zijn films door <ms
niet meer aanvaard zouden kunnen worden maar
het z«*gt heel wat. dat een tijd. die de film met hoon
en minacht ing achtervolgde, tegenover deze ernstige
kunstenaarspersormlijkheid in bond. Men betoonde
hem een openlijke belangstelling en sympathie en
de omstandigheid, dat de kranten bij zijn vroegen
dood. voor het eerst een woord van warme waar
deering wijdden aan een filmêpeler, mocht wel als
een bijzondere g«jbeurtenis worden aangemerkt.
Ik kan nog niet van d<- ..Nordisk" afstappen:
hier heb ik een uit knipsel uit de N. Hotterd. ('t.
van Aug. 191.'J. getiteld ..Filmuitspattingen".
Het document is gesteld in den bekenden veront
waardigden Urav.e-Hendriktoon. die jarenlang
gebruikt was tegenover den cinematografische!!
zondenbok. Wat behelst en deze fanieuse ..Filmuit
spattingen"? Niets meer of minder, dan de verfil
ming van Ilauptmann's ..Atlantis" door Olsen en
zijn Nordisk Fihney. De schrijver windt zich ver
schrikkelijk op over deze gruweldaad en het valt
niet te ontkennen dat zijn motieven in onze oogen
nogal dwaas en onredelijk schijnen. Wat hem in
de eerste plaats hindert, zijn de ISO.(l( 10 kronen.
die het geval k«jstte een feit. zou
men zoo zeggen, dat hem nietr- aanging.
Voorts is hij hevig gechoqueerd door de
omstandigheid, dat Olsen het groote Atlan
tische ttmmschip ..Tietgen" van de Ver.
Stoomboot Mij. huurde. ......Kon men
zich iets ergerlijker* voorstellen" -*- roept
hij in arren moede uit ..dfin dat :ulk een
Mij. op een httrer schepen met behulp ftiti
debenmnnintt de komedie laat vertoonen, hoe
bij een ramp ter :ce de me»nchen veehten om
in de reddinybonten te komen en hoe ~ij
yolven Hi/nen te H'ortttelen'ï" Maar mijn
heer. zijn wij nu geneigd 'te vragen, had t
gij dan gewild, dat de oudergang van een
Atlantisclien stotmier do«>r een tjalk in een stads
gracht ware voorgestehlr
...V»* moet de rertoonin;/ noy plaals hebben
rtin den on<lfr>ian>i van het m'hip. Hiervoor heeft
men een kopie ra n de ..Tietijen" laten vcrVoiirtlii/en.
en dit t/eriHimte (!) dut zoo yctroitie tnnyelijk het
m-hip ireeryecft. zul dun in bntnin;/ knmen ntet het
irrnk en ondert/min. Kr \# natuurlijk .een zekere
bfhendii/heid noodii/ om de erhte tooneelen en de
bedriei/elijke nayebootaic ongemerkt in elkaar "te laten
nvcrytia-n'. ..."
Inderdaad'?-daar is voor zulk werk eon ..zekere
beheiiiligheid" noodig en het is «leze ..behendigheid"
sindsdien als montuye bekend, die van de fotografie
der (eveneens) gehuurde ..Potemkin" en. derzelver
bemanning, welke (evenzeer) ..vecht om in de
reddingb«)oten te komen" en ..in de gt>lven ligt. te
worstelen" -een «Ier aangrijpendste kunstwerken
van onzen tij«l wist te maken.
Want men houde bij «lit alles wel in het oog, dat
dit domino, zwetserige geschrijf?- typisch voor de
goedkoopc- en vrij laffe flimhetze dier dagen en
lang daarna ! van het resultaat, den eenigen grond
voor gerechtvaardigde afkeuring, niet rept!
Daarom wensch ik hier een posthuum saluut
te brengen aan onzen pionnier-met-de-matèlot
die tegen dergelijke bestrijding in, zijn icerk wist
door te zetten.
GENERAAL AGENTEN VOOR
^f^gfffgffff
AMATEIJR-KIXO-UITRUSTING
FOTO-SCHAAP & Go.
« *» T- T 8 A M « T F, It l» A M
!
'li
i!
4
i