Historisch Archief 1877-1940
6
f
i
'*
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 AUGUSTUS 1929
No. 2722
Radio en grammofoon
Draadloos
ver-zien
door L. J. van Looi
!? de praetische
la aantocht ?
TOEN ik «.'enigen tyd geleden ia
een tweetal artikelen de draadlooze
overbrenging van foto's behandelde,
wees ik op de overeenkomst, die
tusschen de daarbij toegepaste me
thode en de systemen voor draadloos
ver-zien, televisie, bestond.Enik merk
te daarbij ook op, dat, waar de beeld*
overdracht welhaast perfect is, de
televisie nog niet zoo ver is, dat er
met een praktische toepassing reke
ning gehouden moet worden.
Intusschen is die toestand eenigszins ver
anderd er moet thans wel degelyk
aan een soort televisie-omroep binnen
niet al te langen tijd gedacht worden.
Deze verandering van toestand is
niet te danken aan de een of andere
opzienbarende uitvinding, die de tele;
visie met n stoot een eind vooruit
heeft gebracht, z\j is veeleer het
gevolg van een naarstig uitzoekeu
van de mogelijkheden, die met de
bestaande apparatuur bereikt kunnen
worden, waardoor men gekomen is
tot het construeeren van apparaten»
die toevertrouwd kunnen worden
aan de leeken-radio-geïnteresseerden
luisteraars" kan men de toekomstige
televisie-bekijkers moeilijk noemen!
In Duitschland is men thans zoover,
dat de Hongaarsche uitvinder von
Mihaly een apparaat heeft samen
gesteld, dat bewegende beelden over
een gewonen radiozender kan uit
zenden met de scherpte van een niet al
te beste fotografie. Binnenkort zullen
de uitzendingen over den
Berlijnschen Witzlebenzender aanvangen.
Alle systemen van televisie werken '
volgens eenzelfde principe. In alle
systemen maakt men gebruik van
een inrichting, die het te televiseeren
beeld in uiterst kleine stukjes ver
deelt, welke beeldstukjes in de juiste
volgorde en in de juiste
toonverhouding draadloos worden overge
bracht en aan de ontvangzijde te
zamen gevoegd, zoodat het origineele
beeld weer wordt verkregen.
Het verdeelen van het beeld ge
schiedt met een zgn. Nipkowsche
schijf of een Weillers' rad. Voor wij
echter zullen bespreken, wat deze din
gen zijn, moeten wij weten, waarvoor
zij dienen. Men stelle zich daarom
even een foto Voor, die in kleine
vierkantjes is verdeeld, alsof de foto
óp millimeterpapier was afgedrukt.
Elk vierkantje van zulk een foto zal
een eigen tint hebben, het eene vier
kantje zal iets donkerder zijn dan
het andere. Wanneer het mogelijk
ware om al die onderscheiden tinten
een nummer te geven en de vierkant
jes-zelf ook te nummeren, dan zou
men in staat zijn, om een getrouwe
copie van défoto te maken op een
stukje papier, dat van dezelfde in
deeling is voorzien, alleen door aan
den copyist, bijvoorbeeld telefonisch,
de nummers op te geven. Wij zouden
dan défoto hokje voor hokje
overtelefoneeren.
Er bestaat echter een andere me
thode om verschillen in tuit over
grooten afstand merkbaar te maken,
een methode, die bij de beeldtelegrafie
wordt toegepast, zoowel als bij de
televisie. Daarbij worden de
tintverschillen omgezet in verschillen van
electriscihen stroom. Men belicht daar
bij de vierkantjes n voor n met
een feilen lichtstraal en het door dat
vierkantje weerkaatste licht vangt
men op in een zgn. foto-cel. Een
foto-cel laat geen stroom door in het
donker, maar als er licht op valt,
gaat er meer stroom door naarmate
het licht intenser is. Een licht getint
vierkantje zal meer licht weerkaatsen
en dus een grootere stroomsterkte
door de foto-cel laten gaan dan een
donker getint vierkantje. Wij krijgen
dus van elk vierkantje een bepaalde
totaal-lichtweerkaatsing, die in de
foto-cel een stroom van een bepaalde
sterkte verwekt.
Door die stroomverschillen langs
een kabel of door een radiozender te
verzenden en aan de ontvangstzijde
te benutten, kunnen wij ook een
beeld overzenden. Het is duidelijk,
dat het er voor het resultaat-zelf niet
opaan komt, hoelang men doet over
het overseiuen van een foto. Tijd
begint pas te tellen, als men de zaak
ekonomisch wil exploiteeren.
Iets anders wordt het echter als
men in plaats van foto's, levende
beellu hut stelsel van vou Mihaly wordt
het beeld verdeeld door middel van
de bekende Nipkow'sche schijf, een
schijf, waarin een spiraal van zeer
kleine gaatjes is aangebracht. Wan
neer achter zulk een schijf een fel
licht wordt opgesteld zóó, dat het
licht slechts door n gaatje tegelijk
kan stralen, dan zal blijken, dat de
lichtstraal, wanneer men de schijf
draait, een daarvoor geplaatst voor
werp geheel zal afzoeken". Elk
stukje van het voorwerp wordt be
schenen en men kan deze schijf een
zoo groote snelheid geven, dat dit
afzoeken vijftien maal in de secunde
gebeurt. Wij bezitten foto-cellen, die
deze groote snelheid van
stroomveranderingen uitnemend kunnen vol
gen, zoodat het lijkt, alsof niets iu den
weg staat, om de televisie maar dade
lijk in de praktijk toe te passen.
Helaas ontbreekt er nog wel een
en ander aan. Want zooals een foto
in een krant wint aan duidelijkheid»
naarmate het raster", fijner is, zoo
zal ook het televisie-beeld beter zijn,
naarmate de vierkantjes" het ras
ter dus kleiner zijn. Het vergrooten
echter van het aantal beeldpunten"
brengt zooveel moeilijkheden mee,
dat de uitvinders daarbij nog slechts
aan het begin van den weg zijn.
Het begin echter is er en het schijnt,
dat von Mihaly het het best begrepen
heeft j dat met dit begin reeds iets te
T
NAA* VERSTE H«H
EN ZENOf^
i. Sterke gloeilamp
2. Lens> die door 3, een raampje^ het licht concentreert op
4. de filmstrook
5. Doorsnede Nipkowsche schijf^ waar door het filmbeeldje
verdeeld wordt. De lichtstraal valt dan in 6, de fotocel
den. wil overseinen en die beelden
aan de ontvangstzijde niet stukje voor
beetje op een papiertje wil opbouwen,
maar ze dadelijk, als levend beeld,
wil zien. Dat is televisie en daarbij
komt heel wat meer kijken. Want
hierbij is de beheerschende faktor:
tyd.
Om op een projektiedoek iemand
te zien bewegen, zooals hij dat in het
gewone leven doet, is het noodig,
dat per seconde acht a tien beeldjes
minstens op het doek verschijnen.
Dan ziet ons, oog, dat den indruk van
elk beeldje even vasthoudt, nadat
het beeldje zelf al weg is, de heele
reeks beeldjes als n ononderbroken
beeld en de bewegingen, die de per
sonen, in het beeld maken, lijken
vloeiend, ononderbroken. De
bioskooptechniek staat op dit getal van acht a
tien nog een ruime zekerheid toe
de films worden met ongeveer 15 beeld
jes per Seconde op het doek geprojec
teerd. Iets dergelijks zal men dus bij
de televisie ook moeten doen.
Wie even over dit probleem na
denkt, ziet de ontzaglijke moeilijk
heden. Wij moeten dus als het ware
15 volledige foto's per secunde over
brengen. En toch is dat niet de groote
hinderpaal voor de televisie. Want
zóó 'ver is de techniek wel gevorderd,
dat een dergelijk aantal volledige
beelden geen bezwaar meer oplevert.
beginnen" was.
Het is thans mogelijk, om een niet
al te groot voorwerp, om het even of
het een. dood voorwerp, dan wel een
levend bewegend mensch is, te tele
viseeren met de duidelijkheid van een
niet al te beste foto. Dat lijkt voor de
praktik maar half belangrijk, maar
von Mihaly zocht een anderen kant uit.
Hij wierp zich op den film-omroep.
Dat idee is goed de televisie zit
namelijk ook nog voor een groot deel
gebonden aan de toch nog zwakke
lichtgevoeligheid der foto-cellen. Het
moet een zeer sterk licht zijn, dat van
de te televiseeren persoon afstraalt,
wil de foto-cel behoorlijk reageeren.
Wat dus op bjjv. twee meter van de
fotocel verwijderd is, weerkaatst niet
meer voldoende licht om de cel te
laten werken. Een kamerinterieur kan
men dus niet overseinen. Maar wan
neer von Mihaly een film overbrengt,
dan kan hy door het plaatje van het
kamerinterieur net zooveel licht zen
den als hij zelf wil en, wat nog belang
rijker is, het is geen weerkaatst licht,
dat de fotocel treft, maar het is
licht, onmiddellijk van de lamp, in
intensiteit slechts veranderd door de
min of meer donkere partijen van het
filmbeeldje. Het werken met films
heeft dus groote voordeelen, al blijven
natuurlijk démoeilijkheden met be
trekking tot het raster gelden. Er
zyu echter tal van vereenvoudigingen
ten opzichte van de gewone televisie,
die het vou Mihaly mogelijk maken om
zijn stelsel binnenkort in praktijk te
brengen. Voor de ontvangst van de
uitzendingen heeft hij een toestel
gekonstrueerd van bijster eenvoudige
konstruktie, waarbij de grootste moei
lijkheid, namelijk die van het syn
chroon (even snel) loopen der moto
ren, overwonnen is, doordat in Duitsch
land thans alle electriciteitsnetten
onderling verbonden zijn, waardoor
van een synchroonmotor kan worden
gebruik gemaakt.
Er zal dus binnenkort ik ver
moed reeds binnen enkele maanden
in Duitschland een begin worden
gemaakt met wat de volksmond zal
noemen: televisie-uitzendingen. Hoe
belangrijk deze uitzendingen ook zul
len zijn, wij mogen niet vergeten,
dat zij geen zuiver beeld geven van
den stand van het tele visie vraagstuk,
Zij geven slechts weer, wat een be
kwaam constructeur met de middelen,
die de resultaten der televisie hem
verschaften, kan bereiken voor het
amusement van den
radiotoestelbezitter,
WütuMuwKttiiMimiuwwi
DAGELIJKS EEN
mnri s CENT
IM-YIE REEP
(Puur Choc. rood etiket.
Volle melk Choc. blauw
etiket)
met een wetenschappelijk
vastgestelde dosis Eviunis
vol vitaminen preparaat
bereid, beteekent behalve ver
snapering en krachtig
voedsel, tevens
Gezondheid en
Levenskracht
INSTALLATEUR OK*
UU* HET
KON.PALD*
Binnenhuis-Architect
Modern. Antiek
Showrooms
No. 2722
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 AUGUSTUS 1929
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
Dynamit-Benzol
door Melis Stoke
WE waren in Alt enahr aangekumen.
.,Kinfteven zei ik T- als
jullie nu hél lief bent dan geen Ave
morgen naar de race-autotjes kijken I"
En ze zijn zoet geweest, ik verzeker
hot u. P'n wanneer ik nog hoofdpijn
liob en versuft ben van de genietingen
van dien dag, dau komt dat niet
door de kinderen en niet door de
raceautotjes, maar uitsluitend' door vijftig
of zestigduizend menschen die het
zelfde plan hobben uitgevoerd als wij:
het bijwonen van de internationale
autorennen op de N rburg-K ing bij
Adenau, in den Eiffel..
Het was ontzettend, beklemmend.
overdonderend, afgrijselijk....: een
nachtmerrie van. olie. benzine, stof
en dynamit-benzol. (Het laatste is een
ontplofbaar mengsel voor
ontstekingsmotoren, dat, aangewend iu combi
natie niet een open uitlaat, stoffige
wegen en claxons, eene helsche uit
werking heeft.)
Toen wij den avond tevoren waren
ingeslapen beseften wij niet dat de
veldslag des morgens van den wed
strijd tegen het eerste grauwen be
ginnen zou. Maar tegen vier uur in
den morgen ontwaakten wij door een
dreunend geraas, geknal, geclaxon,
getoeter.... Een scherpe reuk prik
kelde onze neus. TJit het raam kakend
zag ik een onafgebroken stroom van
motorrijtuigen en motorrijwielen voor
bij het hotel rollen.
Ik weet niet hoe lang, de slag bij
Waterloo heeft geduurd. Hét kan
niet langer en niet oorverdoovender
zijn geweest dan dit helsche défilé.
Hoestend, proestend en versuft zaten
wij op het balcon. Door wolken van
stof en oliedamp zagen wij het
voorbijda/veren der krachtvoertuigen. Telkens
Ayas er een opstopping en gedurende
het oponthoud bleven de tientallen
motorfietsen doorknallen, -knetteren,
daveren, stinken....
Pang-pang.... boem-boem. .. rrrr
.... Daartusschen claxongegil, gefluit,
loerende oogen achter glazen brillen,
hoofden gepakt in leder en doek.
knarsende remmen, brullende toeters
in allerlei toonaarden.
Onafgebroken duurde dat zes en
een half uur voort. Het was een eigen
aardige tractatie voor de kinderen
en do jongste, onbekend met het wezen
van wedstrijden, informeerde eindelijk
bedroefd wie het nu 'gewonnen had.
Tegen elf. uur schreeuwden we
elkander boven Ju-t gedreun in de
ooren dat we nu ook maar zouden
gaan. en een kwartier later waren we
opgenomen in de' helsche stroom.. . .
Drie nieter rijden.... stilstaan....
een meter vooruit.... bijna een ge
kneusd spat bord. . . .weer een meter
vooruit. . . . drie uren lang bijna
in een optocht die men. kilometers'
vooruit, als een vette worm langs de
bergwegen zag slingeren.
Toen eindelijk: Adenau. centrum
van de'Nürburir-lting. de aehtvormige
autorace-baan. Onafzienbaar strekten
zich in de bergweicir.de autoparken
uit: tienduizenden wagens.in klompen
en .reeksen, ssoo ver men kon zien. En
langs de bazaltbaan. krinkelend dooi
de bergen, over de betonnen viaducten,
gierden -inderdaad do race-autos....
in een flits voorbij, nazingend in de
ooren met de treurige kreet van een
projectiel.
Het was een adembeklemmend
schouwspel: de hoofden van twee
brooze. zwakke menschen, juist uit
stekend boven den rand van de
langsflitsende wagens in hun krankzinnige
vaart. We klommen tot,boven op de
berg waar, als monument van levens
behoud, een restaurant lokte. Daar,
op yeiligen afstand van het spel met
den dood, drong en elleboogde men
om flesschen spuitwater en bier,
broodjes met worst en stukken choco
lade. Gezeten in gemakkelijke stoelen
kon men op een afstand van eenige
honderden meters de hèlgekleurde,
wagens de' bochten en hellingen zien
nemen, en tusschen de bedrijven door
kon men dringen en duwen voor de
buffetten, die alras waren verkeerd
in stapelplaatsen van ledige flesschen.
beplast en omspoeld met gestort»»
drank, slagvelden van honger, op
winding en dorst.
Het was een wonderlijke sensatie
ilie tienduizenden stille auto's in de
parkeervelden te zien staan, thans
alle stom en geduldig. Alleen d«;
renwagens waren aan het woord. Ze
gierden en floten langs de lange
einden, slaakten in de bochten «-n up
de afgaande hellingen met haro
remmen soms kreten van nood of
angst en loeiden tegen de hoogten op.
Wij. met de wetenschap dat de
tienduizenden nu noj* slechts decora
tieve, maar straks weer razende auto's
der toeschouwers, hun duivelsche \vcrk
van den afgeloopeu morden weer
zouden beginnen, haastten ons tijditr
van het terrein der rennen en brachten
de kinderen erjrens in veiligheid waar
stof en oliedamp slechts lot con
fractie konden doordringen.
Maar dirn avond, iu het hotel. was.
tot in het holste van den nacht, hot
gedreun en geratel weer lanjis do
vensters.
Wat de vermoeienis .wellicht tot
tempering van .do inotordr»fl«-n. bij
droeg, bleek echter ruimschoots
gecompenseord door een eigenaardig»*
prikkel die van al deze toeschouwers
op hun beurt renners had gemaakt.
Opgewonden on meegesleept dooi- het
aanschouwde, misschien ook ver
langend naar hunne verafgelegen
woonsteden, -was het tempo van het
défiléZoodanig vei-sneld in vergelijking
met dat van den morgen, dat,
botrekkelijk spoedig, gaten on hiaten in
den stoet optraden....
Eovst langzaam.... langzaam word
het gedreun en geknal minder.'...
Toen verschenen de buffetautos, vol
gepakt met landerig .personeel.,...
Het-werd stiller en stiller. Nog een
enkele maal schrokken wij dien
nacht wakker door plotseling
mitraileurvuur van- een groep
dynamitbenzol-motorrijders....
Toen de zon hoog stond lag de
wereld stil verbijsterd.... ver
pletterd.
Beschaamd om ons initiatief van
den vorigen dag reden wij met de
kinderen een ruime, frissche natuur
PRIMA
tegemoet. Niemand i'epte meer van
het iu stof »MI oliestrtnk getiotone, en.
als eoiv van de .kinderen hoest t o van
de doorstane stof kuur. verweet ik mij
verdwazing.. . . hot ntoo»iioopon van
jeugd on onschuld 'in het naar tomjto
hunkerend streven van tloy.ou tijd... .
ABONNEMENTSPRIJS
van ,,Dc Groene Amsterdammer"
per jaar. bij vooruitbetaling
franco per post:
Voor Nederland . . . f 10
,, Ned.-Iridiëp/mail. 13.50
,i >> p/zeepost 10.
ab. binnen Europa ,, 11.50
uitgezonderd:
Engcland-Italie', l t z en
Zwitserland e.a. J " 1Ó'5
,, Amerika . ..... 13.60
Zuid-Afrika. . . 11.50
,, Belgiëdirect
.uit Holland 150 francs
via denNed.
Bhl. Antwerpen 125
Postgiro No. 72880
Gemeentegiro ,, G. 1000
.1!
i
t
.'? j
t
,?
,^
t
;i
;f
' M
;fr
J
l