Historisch Archief 1877-1940
l*
-if
"'t
F
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 AUGUSTUS 1929
No. 2723
Wetenschappelijke Varia
Het Middelpunt der Wereld
STETSON
- HATS 'M
door Dn P. van Olst
fig 1. Melkttegstelsel volgens Herschei;
(hij * is de plaats van onze zon aangegeven).
BEDOELD is niet de navel van Boeddha,
welk lichaamsdeel als ik mij wel herinner
het middelpunt der (Boeddhistische) wereld is.
Wat er wél mee bedoeld is, is niet gemakkelijk te
zeggen daar de woorden wereld" en heelal" in
de astronomische kringen niet dat uiterst vage en
alles-omvattende hebben wat deze termen in het
dagelijksch leven hebben. Men heeft oorspronkelijk
wel onder ..heelal" ook astronomisch de geheele
sterrenwereld verstaan, met de meening dat dit
heelal werkelijk alles was en dat er buiten dit
heelal niets meer was. Herschei echter, de groote
Engelsche astronoom, heeft het eerst pogingen
gedaan om dit sterrenheelal te peilen, door met
zijn eigengemaakte kijkers van steeds toenemende
afmetingen en doordringend vermogen het aantal
sterren te tellen, dat zichtbaar was in het gezichts
veld van zijn kijker op verschillende plaatsen
aan den hemel, zoowel dus in den Melkweg, die
overweldigend rijk is aan sterren, als in de
minder lichtende deelen van den hemel. Hij kwam
zoo tot een inzicht in den vorm van het
sterrenheelal, voortaan beter ons Melkwegstelsel genoemd;
dit stelsel is een verzameling sterren, die vrijwel
gelijkmatig verspreid, samen e'en lensvornüg deel
der wereldruimte in beslag nemen (fig. !)? Onze
zon staat in deze sterrenlens zoodanig dat wij, in de
richting der lange as der lens kijkend, veel meer ster
ren zien. die den indruk geven van hetgeen wij den
fig. 2. Hoc ons Mclktcegstelsel er ongeveer uit zou
zien als men het uit een punt erbuiten kon bekijken
(opname Prof- M. Wolf).
ICORSETIÈRE
KEIZERSGRACHT HZ/AMSTERDAM
TELEF. 37151
ATELIERS VOOR REPARATIËN
IN DEN HAAQ ELKEN VRIJDA8 HOTEL CENTRAL
Melkweg noemen, en in de richting der korte as
kakend veel minder sterren zien, dus de ster-arme
deelen van den hemel, die men de polen van den
Melkweg-as zou kunnen noemen. Deze voor
stelling heeft na Herschei de astronomen blijvend
bevredigd, behalve dat nieuwe tellingen en schat
tingen de afmetingen van het Melkwegstelsel
steeds hebben vergroot.
Wat ons aardbewoners echter speciaal interes
seerde was de plaats die de zon (en dus praktisch
ook de aarde) in dit Melk
wegstelsel, dit ,,zichtbare
heelal" inneemt. Het feit
op zichzelf reeds dat de
Melkweg langs een zoo
genaamde ,,groote" cirkel
langs onzen hemel loopt,
de sterrenhemel dus juist
halveerend, bewijst ree,ds
dat wy ons vrijwel in het
groote vlak bevinden, dat
door de heele Melkweg
heen te denken is.
Heelemaalprecies in het
Melkwegvlak liggen wij welis
waar niet. maar wij zijn er
toch niet zoo heel ver van
daan,niet meer dan eenige
honderden lichtjaren, en
dat is bij de millioenen
lichtjaren, waarmee men
tegenwoordig goochelt, ei
genlijk niets. Maar al lig
gen wij dus eigenlijk in of dichtbij het Melkwegvlak.
liggen wy dan ook nog bij het centrum van den
Melkwegring, dus werkelijk in het midden van het
zichtbare heelal. Ook dit heeft men lang geloofd,
vooral zoolang men nog den mensch als den hooi
en de glorie der schepping beschouwde. De aarde
was reeds lang onttroqnd van haar centrale positie,
maar nu was zij tenminste nog de eenig bewoonbare
bol in het zonnestelsel, dat dan toch fijn het middel
punt der wereld vormde. Deze illusie is echter
ook verdwenen. Reeds de onlangs overleden
Hollandsche astronoom Dr. C. Easton heeft jaren
geleden de onderstelling geuit, op grond van zijn
eigen jarenlange Melkweg-studiën en teekeningen,
dat het Melkwegstelsel toch anders is dan Herschei
zich voorstelde en dat het meer lijkt op een groote
«piraalnevel. zooals er aan den hemel honderden
te vinden zyn, en waarvan de groote nevel in
Andromeda (thans aan don helderen avondhemel
als een flauwe lichtvlek zichtbaar boven den
Oostelijken horizon) een typisch voorbeeld is.
Deze nevels lijken op een draaiend vuurwerk,
waarvan de vonken in > spiraalvormige stroomen
wegspatten om de helderder kern heen (fig. 2).
Doordat wij in het vlak van dit sterren vuurwerk
liggen, zien wy in de richting van dit vlak de
sterrestroomen geprojecteerd op den hemel in den
vorm van den Melkweg. 'Uit de onregelmatigheden,
splitsingen, helderder deelen e.d. van den Melkweg
leidde Easton zelfs den vorm van deze
Melkwegspiraalnevel ongeveer af. De kern van deze spiraal
lag niet bij onze zon, maar ver er vandaan, ongeveer
in het sterrenbeeld de Zwaan, die thans 's avonds
laat recht boven ons hoofd langs den hemel vliegt.
Op 't oogenblik is men verder in deze materie
gedrongen, o.a. door middel van de geheimzinnige
Cepheïden. Dit is de naam van een eigenaardig
soort veranderlijke sterren, die op een zeer karakte
ristieke manier regelmatig van lichtsterkte wisselen,
zonder dat men nog precies weet wat de oorzaak
dezer veranderlijkheid is. Maar wat men wel weet
is dat de werkelijke helderheid dezer Cepheïden
ten nauwste samenhangt met de tijdsduur, waarin
hun helderheid wisselt, ook al weer zonder dat
men weet waarom dit zoo is. Men weet echter
'fig. il. Melkweg in de buurt van het centrum van het
Mclkiregatelsel (opname Prof. M. Wolf).
N.V. J. S. MEUWSEN'S
O ro o t ? t ? keuze. - . - ATETSOMS
/.eker dat een Copheïde, die honderd maal helderder
is dan onze zon, in eenige uren haar helderheid
doet wisselen, en, een Cepheïde die tienduizend
maal helderder is dan onze zon, eenige maanden
noodig heeft voor een complete lichtwisseling.
Ziet men dus een Cepheïde, die eenige maanden
noodig heeft, dan is deze stellig tienduizend maal
helderder dan onze zon. Onze zon zelf zou op een
afstand van ruim drie lichtjaren een sterretje zijn
van ongeveer de vijfde grootte slechts. Zien we nu
een Cepheïde van de vijfde grootte, met een licht
wisseling van eenige maanden, dan kunnen we
hieruit haar werkelijke afstand afleiden. Immers
zij is (zooals haav
lichtwisselingsduur aanwijst)
tienduizendniaal helder
der dan onze zon en zou
dus als zij ook drie licht
jaren van ons verwijderd
was, een tienduizend maal
helderder sterretje zijn
dan een ster van de
vijfde grootte.?Wij zien
haar echter zooals ik aan
nam, toch slechts als een
ster van de vijfde grootte
en dat kan alleen maar als
zij verder weg staat, l laai
de lichtsterkte afneemt
niet het quadraat van
den afstand, dus oen
ster. die drie of tien
maal verder staat, negen
of honderd keer
lichtzwakker wordt, volgt
/hieruit dat onze Op-.
heïdo niet op drie lichtjaren van ons verwijderd
is maar op honderd maal grooter afstand, dus
driehonderd lichtjaren, zonder dat men dit nog
verder behoef t na te meten. Met deze merkwaardige
methode., waarbij dus uit de schijnbare helderheid
van een Opheïde en de duur van haar
lic'htwissrling haar werkelijke afstand kan geschat worden.
heeft o.a. de Amerikaansche astronoom Shaplvy
belangwekkende ontdekkingen gedaan op gebied
der afmetingen van het zichtbare, heelal.
Thans is men bezig om de vraag waai- de zon
ligt ten opzichte van het middelpunt van het
Melkwcgstelsel op te lossen door een systematisch
onderzoek dat over tien a vijftien jaren zal loopen.
waarbij de veranderlijke sterren op de aangeduid*?
wijze gebruikt zullen worden. Men is reeds zoover
gevorderd dat men Easton's spiraal wel als vast
staand mag beschouwen, waarvan de heldere kern
(dus het centrum van het heelal) te zoeken is in
de buurt van de sterrenbeelden de corpioen en
Ophiuchus, waar een enorm aantal sterren gecon
centreerd is tot een kern van ruim vijftigduizend
lichtjaren dikte. Deze kern, die door rvoorUggende
donkere nevels voor een groot deel aan ons oog
onttrokken wordt, ligt naar schatting veertig
duizend lichtjaren van ons af. zoodat wij lang niet
zoo centraal liggen als enkelen misschien wenschten,
i n verband met hun levensbeschouwingen. ? Thans
's avonds laat aan den Zuidelijken hemel, kan men
dit wereldcentrum beschouwen.
Smelfilm Amateur'-Kinematografle onder
Klno'technieche leiding van Jorle l ven e
' rOTO-, PROJECTIE- EN KINO.HANDEL"
CAPI
115 KALVERSTRAAT A M s T EU o A M
OENERAAL FILMO AGENTSCHAP
?II OAPI vakkundig» raad on voorlichting.
No. 2723
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN w AUGUSTUS 1929
Een complete filmuitrusting in Méliès' tijd
B I O SC OPY
Van Trilbeeld totTalkie
door L. J. Jordaan
Losse invallen bij het doorbladeren van
een filmalbum
III. Een vergeten flIiufantuHt
WIE was Georges Méliès?" vraag ik mij
zelf af en ik kijk met eenige verlegen
heid naar het oude, niet te reproduceeren
autotypietje in mijn alhum.
Dan verrijst geleidelijk
voor mijn geestesoog het
l:eeld van den
lang-vergeten. eertijds beroemden
trucqeur. die door zijn
merkwaard'ge wonder
-films de werold van om
streeks 1000 in rep', en
roer bracht. Speciaal zijn
0ilm: De reis naar de
maan" van Jules Verne, komt in myn herinne
ring terug, als iets ongehoords en
verbazingwekkends: Het gieten van het vermaarde projectiel
het schieten naar de maan?de reis door het lucht
ruim de aankomst der reizigers in het binaire
landschap . . . alles durfde deze onvervaarde
metteur-en-scene te verfilmen. En ik zit in stomme
verbazing nei-r. ovov de ondankbaarheid en onrecht
vaardigheid van de Muze der Historie in het
bijzonder der filmhistorie die van een derge
lijke figuur zelfs den naam niet vermeldt. Want
dit koene scenario, dat aan de operateurs van
onzen fabelachtig geoutilleerden tijd, handen vol
werk en dagen van hoofdbrekens zou kosten, werd
verfilmd omstreeksch.... 1904! Laat deze film
voor onze verwende oogen primitief, of zelfs
stumperig geweest zijn wat nog lang niet zeker
is ! ??welk een durf, welk een fantasie, welk een
originalliteit, om in een periode, die nog nau
welijks het Uitgaan eener fabriek" en de Aan
komst van een trein" te boven was, een dergelijk
werk te ondernemen! Komaan ik wil wat
meer weten van den merkwaardigen pionnier, die
Méliès eenmaal was. Maar waar de sporen van
dezen cinematografischen oer-mensch weer te vin
den en te volgen, tot in den grauwen v6ör-tijd?
De officieele, artistieke geschiedenis van de film,
maakt zich met de bekende Eerste openbare film
voorstelling door de gebroeders Lumière in het
Grahd-Caféte Parijs, 28 December 1895," van
een tijdperk af, dat voor de ontwikkeling van
du cinematografie van ontzaglijke beteekenis
is geweest. En wat zeggen mijn vrienden,
do technikers? Hier heb ik: How motion-picture»
are made" by Homer Croy. Het boek zwijgt over het
geval Méliès in het Amerikaansch en verder in alle
talen. Vervolgens: Moving-Pictures and how they
are made," by F. A. Talbot. Waarachtig daar
GENEBAAI/ AGENTEN VOOR
AMATEUR-KINO-UITRIJSTIWe
FOTO-SCHAAP & Go.
SPUI 8 AMSTERDAM
vind ik onder Chapter XVIII The Firat
at Cinemutographic Mag'te and the Artifices adopted,
den naam Móliès ..,. The trick-film oices ite
inception to a tcell-known French preatidigitator,
Monsieur Milieu." En dan volgt een halve pagina
pro memoria Georges Méliès het is niet veel,
maar het prikkelt opnieuw mijn belangstelling.
Wat heeft de Duitsche gründlichkeit te vertellen in
Der praktische Kamera-mann. Band II Der
Trickfilm" en hoe verantwoordt zich het nationale
geweten in Coissac Histoire du Cinématographe" ?
Zij deelen beide verschillende bijzonderheden mede
en uit al die elkaar aanvullende détails, laat zich
een der meest curieuse en belangrijke existenties
reconstrueeren. die de geschiedenis der film gekend
heeft.
Georges Méliès dan, was sedert 1888 eigenaar
van een soort goocheltheater, het Théatre-Houdin
en genoot als prestidigitateur-illusionniste in het
Parijs van die dagen, een groote vermaardheid.
Op zekeren dag bezoekt hij het historische tablis
sement der Gebr. Lumière op den Boulevard des
Capucines en ziet er de eveneens historische Aan
komst van een trein" en het Uitgaan eenér fa
briek". Als de bliksem moet de nieuwe uitvinding.
ondanks haar primitieve resultaten in de hersens
van dezen zonderling en 'fantast zijn ingeslagen,
want zonder aarzelen begeeft hij zich naar Monsieur
Lumière en biedt hem 10.000 fr. voor zijn apparaat.
Lumière weigert en slaat ook een bod van 20.000
resp. 50.000 f r. van de hand. Méliès laat zich niet
ontmoedigen en zoekt langs andere wegert zijn
doel te bereiken, met het succesvolle resultaat, dat
hij twee maanden later een eigen
,.Kinetoscopetheater" kan openen op den Boulevard des Italiens.
Tot zoover is zijn levensgeschiedenis die van
iederen energieken gelukzoeker: de onderneming
heeft succes wordt door circa 1000 personen por
dag bezocht en werpt belangrijke baten af. Dan
echter Wordt hij bezeten door den demon der
experimenteel-zucht - zijn gebaar Wordt, in plaats
Een beroemde film-truc: Het in-gecopieerde monster.
van doortastend, geniaal zijn blik, in plaats
van zakelijk-scherp, viskmnair en hiermede i's
zijn lot bezegeld: hij wordt van de lijst der toe
komstige Fords en Morgans afgevoerd zijn weg
buigt onherroepelijk af van het President-Commis
sariaat eener millioenen-vennootschap, naar het
failliet en de vergetelheid.
Hij heeft een paar maal zelf gefilmd niet de
gebrekkige kinetoscope dier dagen en een enkele
blik door de lens heeft hem een nieuw, ongekend
wonderland geopenbaard. Zijn fantastisch en
vindingrijk-.brein .van beroepsgoochelaar, toovert
hem de stoutste visioenen voor. Waarom het uit
gaan eener fabriek en niet het magische verdwijnen
van den levenden mensch? Waarom de aankomst
van een trein te Versailles en niet de aankomst van
een projectiel op de maan? Het is weer liet toeval
het onvermijdelijke, stomme, geniale toeval
der ontdekkers, dat hem leidt! Filmende op de
Place de l'Opéia, moet hij plotseling zijn opname,
wegens een of andere alledaagsche stoornis onder
breken hij filmt verder en ziet bij de projectie, hoe
de omnibus Madeleine-Bastille zonder eenigen
overgang verandert in een lijkstoet, de mannen*
in vrouwen, de politie-agent in een kellner. Het is
het groote moment van zijn leven: de eerste
verwandlungs-trick" is gevonden!
Van nu af is hij voor het'praktische leven, het
leven van den ordentelrjken zakenmensch verloren.
HJj wordt een maniak hij wordt pp ztfn wijze een
der zeldzame, taaie zoekers naar het Wonder en
behoudt na alles geofferd te hebben: geld, energie,
talent slechts het, smartelijk ontnuchterend wonder
van den nooddruftigen dood-in-vergetelheid. Welk
een enthousiasme voor de prille uitvinding in
Een moderne projectie-installatie
oen tijd die nog verbaasd staarde naar d<; fiets
en de tooverlantaarn ! Welk een brillant vurnuft.
welk een onuitputtelijke fantasie in een wereld,
welke zich nog vergaapte aan een vrouw, die de
straat overstak en een diender, die in een tobbe
met water viel! Want in de korte, koortsachtige
periode zijner werkzaamheid, ontdekt deze bezetene
reeds al de voornaamste grondstellingen, waarop
do huidige cinematografische techniek (en kunst !)
verder bouwt. Hij vindt, behalve de reeds vermelde
verwisselings-truc, door stopzetting der camera.
in de jaren tusschen 1805 on 1000 respectievelijk
het zgn. abblenden" of ..fade out", zijnde het
geleidelijk A-erdwijnen van het beeld door sluiting
van de lens de dubbele of meervoudige belich
ting, tot het verkrijgen van transparante ver
schijningen het afdekken en over-copieeren om
dezelfde persoon meermalen in het beeldvlak t o
brengen hij gebruikt
mannequins voor gevaar
lijke momenten, maakt
..onderwater-opnamen''
mot levende visschon i-u
menschen (L*Empire do
Neptune) hij richt
fichijngebouweii op en laai
(oveneens door onderbre
king der opname)
levenl oo/o voorwerpen uit zich
zelf bewegen ja. hij vertraagt en versnelt zelfs
reeds hot tempo dor opname on levert uldus het
prototype der versnelde on verlangzaamde film.
Dit alles ontdekt hij met den verklaarden,
luoirden blik van déu fantast' ? veeleer dau door do
systematische' redeneering van den uitvinder.
Want al dezo kostbare trouvaillos zijn hem slechts
middel middel om zich te verliezen in het foto
grafische-wonderland. Immers'hij filmt, filmt.. ..
^maakt het ee.no cinematografische wonderverhaal
na het andere -?is daarbij zijn eigen .scenario
schrijver, regisseur, operateur en zelfs speler 1
Zoo stort hij zich hals over kop in een
vreemde fa^cineerende atmosfeer, waarin do
ouverbiddelijkste natuurwetten naar zijn welbe
hagen opgeheven worden waarin dwergen
on reuzon leven feeën op onnaspeurlijke wijze
vei-schijnen en verdwijnen met zwaartekracht
en traagheidswetten gespot wordt. En deze wilde
droom, waarin hij naar do maan vliegt en als
Gulliver een maatschappij van pygmeeën beheerscht
wordt plotseling afgebroken door den- deurwaarder
vernietiger van zoovele wereldrijken der fan
tasie! Het einde is sneller dan zijn vlucht naar de
maan zijn val dieper dan de afdaling in
L'empire de Neptune" zijn verdwijnen geheim
zinniger dan dat van de fee in Magie noire."
En de golven van het praktische leven hebben zich
voor de zooveelste maal gesloten boven hot hoofd
van een koenen zwemmer, die tegen den stroom
op wilde.
.'.-,' * *
. ?' . " ? *' ? ' . ? ?
Hoe oordeelden de tijdgenoot n over deze
trucfilms? Men kan zich het proces gemakkelijk voor-.
stellen: aanvankelijke verbazing, dan minachtend
amusement en ten slotte onverschilligheid. Nie
mand en hijzelf waarschijnlijk het allerminst ^
vermoedde welke gewichtige technische ontdek
kingen deze fanatieke querulant met zijn hard
nekkige tooverfilmliefhebbery voor het nageslacht
bewaarde. En de grimmige humor van het noodlot
wil, dat de hardnekkige werker, [die,* naar men
aannemen mag noch den tijd, noch de bekwaam
heid had, om een zijner tallooze ideeën behoor
lijk op papier te zetten .?in zijn vaderland tal
van navolgers telt die riemen theorie schrijven on
een halve film per jaar maken.
Dat is de. groote 1 verwandlungs-trick" des
levens: Van den werker in den rudit....
l