Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 AUGUSTUS 1929
No. 272$
Wetenschappelijke Varia
Booten met staarten
door Dr. P. van Olst
SOMS doet de menschheid een belangrijke
ontdekking en merkt achteraf at de natuur
haar het nieuwe procédéreeds ettelijke t ienduizende
jaren heeft voorgedaan zonder dat de mensih er erg
in had. Hoe lang hebben reeds de vlugste visschen .
in het water 011 snelste vogels in de lucht het be
kende stroomlijnmodel (stomp van voren en naar
achteren geleidelijk spits toeloopend), waardoor
de weerstand van water en lucht zoo belangrijk
verminderen, aan menschenoogen voorgehouden eer
de ingenieurs het uitvonden.Hoe lang hebbon meeu
wen en ooievaars langdurige
zweefvluchten uitgevoerd zon
der vleugelslag, eer de nionsch
merkte dat men ook wel zonder
motor kon vliegen, on hoelang
hebben vogels met hun
vleugelspits gemanoeuvreerd eer do
gebroeders Wright hun bewege
lijke vlougoluitoinden maakten ?
En nu: hoe lang hebben
viss?hen zich .vooi-tbewogon met
hun staart vin. die zij links en
Fig. l
naar achteren naar de schroef toestroomt om op
zijn beurt in de snel voortbewogen watemül
opgenomen te wordeu kan niet vlug genoeg
toestroomen, zoodat aan den toestroomingskant van
de schroef een leege ruimte ontstaat, die het nuttig
effect van de schroef belangrijk doet.verminderen.
Deze schadelijke invloed neemt toe als de schroef
sneller draait en de schroef bladen schuiner staan;
zij neemt echter af als de schroef middellij n grooter is.
Dit bezwaar is bijna niet aanwezig bij de voort
beweging door staart-siingeriiigen, Avaarbij
betrekkelijk weinig beweging
wordt veroorzaakt in het om
ringende water, dat voldoende
tijd heeft om toe te stroomen
over de geringe afstand, waar
over de staart zich verplaatst.
Dat de slingei-beweging ge
rust kan wedijveren niet du
schroef beweging blijkt uit het
feit dat verschillende visschen
(bijv. haaien) de groote zee
schepen dagen lang begeleiden,
rechts uitsloegen, eer nu een Duitsch ingenieur heeft
geprobeerd een boot op dezelfde wijze voort te be
wegen in plaats van met een scheepsschroef. Welis
waar is er nog geen sprake van een revolutie op
scheepsbouwgebiod, zooals een paar jaar geleden
toen Flottner's rotor-schepen de antieke-
stoombootende schrik om het hart deden slaan, welke
schrik inmiddels weer aardig geluwd is. Maar de
zaak staat nog in zijn aanvang en misschien groeit
er iets bruikbaars uit.
** De manier waarop een schroef een stoomboot
vooruit brengt in hot water (of een vliegmachine
in de lucht) is volstrekt niet de natuurlijkste wijzo
van voortbeweging, want s'chroéfbewegingen bij
waterdieren zijn lang zoo veelvuldig niet als
voortbeweging door middel van lichaamskronke
lingen, waarbij ook wel een gedeelte van het lichaam
speciaal voor deze bewegingssoort is inge
richt. Een visch kan met het heele lichaam
zijdelingsche, kronkels maken, vooral bij snel en
krachtig zwemmen, maar ook wel deze zijdeling
sche bewegingen beperken tot het staartgedeelte.
In fig l is dit verschil aangegeven bij een visch
van gewoon model, en bij een paling; de bovenste
twee afbeeldingen geven deze dieren weer (van
de rugzijde gezien) bij zeer snel zwemmen, de
onderste twee echter bij een langzame verplaatsing,.
waarbij alleen de staart gebruikt wordt. Als balie
kluiver over een brugleuning of als beschaafd
Fig. 2
bezoeker van het Aquarium kan men deze
bewogegingen verif ioeren. Slechts zelden, en alleen eigenlijk
bij waterbewoners die geen echte visschen zijn,
zooals walvisscheh e.d. komt men een
staartvin?'beweging tegen, die eenige elementen vaneen
schroef beweging in zich heeft, maar de grooto
meerderheid der waterbewoners maakt niet de,
krachtige zijspieren de bekende heen en weer gaan
de trilbeweging met lichaam óf staart, inplaats van
de roteerende beweging onzer scheepsschroeven.
Toch heeft de trilbeweging veel'voor.-.De'snel
roteereridèschroef doet een waterzuil ontstaan
met flinke snelheid, maar het water dat 'van voren
H. RAHR
MUZ1EKHANDEL
Violen © Snaren
Achter St. Pieter 4
Utrecht-'®TeL 443
PIANO'S
zonder teekeuen'van vermoeidheid.
De bovenvermelde Duitsche ingenieur Huns
Sch m »? m heeft proeven genomen met voortbeweging
van booten door slingeringen. Fig. 2 geeft daarvan
eenig idee. De bovenste afbeelding in deze figuur
is een bootje dat machinaal voortbewogen wordt.
Aan den achtersteven ziet men (van boven gezien)
een soort van staart S, die uit ecu veerkrachtige
stalen plaat bestaat, en die er direct onder nog eens
geteekend is van terzijde gezien. Deze plaat draagt
een dwars uitsteeksel A d%t verbonden is met een
roteerende schijf W, die door de machine bewogen
wordt, die voor in de boot is aangegeven. Met eenig
inzicht in machinebeweging zal men hieruit
gemakkelijk afleiden dat het uitsteeksel A voor
en achteruit wordt getrokken, waardoor de veer
krachtige staavt"-plaat zijdelingsche bewegingen
gaat maken, zooals de stippellijn aangeeft, bewegin
gen, die overeenkomen met de
vischstaartbewegingen uit fig. l, met gruot.en uitslag dichtbij de
boot en verminderden uitslag meer naar het vrije
uiteinde toe. De boot schiet dan als een visch
door het water, rechtuit naar voren, en niet met
een neiging tot zijdelingsche afwijking uit dengoéden
koers, zooals een scheepsschroef steeds min of
meer veroorzaakt, gecombineerd met de
voorwaartsche beweging.
Op bescheiden schaal kan men hetzelfde ver
krijgen zonder machine, met eigen spierkracht.
Ook dit staat in fig. 2 aangegeven, maar nu in de
onderste helft. Dit is een bootje, waarin een zit
plaats is, maar zoo dat men niet als bij roeien naar
den achtersteven kijkt, maar juist Vooruit. Vóór
deze zitplaats is een houten draaistuk D, waar
tegen men de voeten kan zetten. Dit draaistuk is
door stevige strengen verbonden met de draaibare
dwarse hefboom H aan den achtersteven, welke
hefboom onwrikbaar zit aan dezelfde soort veer
krachtige stalen Staart als bij het bootje erboven.
Door de beenen beurtelings te strekken zal men
dus de hefboom II doen draaien over een hoek
van negentig graden, waardoor de staart" weer
dezelfde vischstaartbewegingen maakt, die eerder
beschreven zijn en ook hier nog even zijn aangege
ven. Met dit bootje (roeiboot je mag ik niet zeggen,
maar laten wij het een slingerstaart-boot je noemen),
heeft de uitvinder een snelheid van een twaalftal
kilometers per uur bereikt, dus een zeer fatsoenlijke
snelheid, die een roeier nog niet spoedig haalt.
Misschien maakt een of ander knutselaar, die de
Groene leest, in dezen Vacant ietijd nog wel mens een
dergelijke. staart aan zijn lichte catio; heel veel
materiaal is er niet voor noodig. ?'?? .
fig. 1. Zwemmende vissrlien. van boven gezien.
De bovenste ticee afbeeldingen geven de beiceging aan
bij groote snelheid, de ondernte ticëe bij een matig
vaart je. (Sc. Am.)
fig 2. Booten met vischstaarten. De bovenste voor
machine-beweging, de onderste voor spierbeweging.
(S.c. Am.)
'n Straattooneel
door Henrik Scholte
VereenigüToonecl ;
VOOR de huurkost 121 in de New-Yorksthe
Pijp, die er uitziet en functioneert als een
slagklaar ovchestrion met poppetjes, is het
knapjes Hartjesdag geweest. Een man, in een
vlaag van waanzin, doodde zijn vrouw, en haar
minnaar, en verstak zich in het sousterraiu. Als
dan achter de coulissen de revolvers geladen wor
den voor de tweede drie-om-een-dubbeltjes rel.
komen twee mirses op, twee sjieke, twee
tweelingmirses ach wisten de moeders slechts door welk
een wijk hun bloedjes gekruid worden! en,
n oog op de viei-uurs-editie (waarin reeds een
lap cliché), best'aren zij het huis waar het ge
beurde". Dat kleine scènetje verraadt geest en
bedoeling.
Een man, die een brand heeft gezien, kan nu
eenmaal tegen den ander zeggen: ,.je hebt wat
gemist." Een man, die voor een moord nét te laat
kwam. kan zeggen: ik ben er toch bijna bij ge
weest." Nu het publiek beu is van tooneel" en
om feiten, feiten roept in plaats van om den auteur,
nu gewoon zijn" een modewoord is en het kran
tenbericht kunst, nu maken de heeren verslag
gevers een gulden tijd door. Een greep uit het
algemeene. een schot, wat schvijnemls, een beetje
van ..zoo is het leven" en dan maar vol gas Werke
lijkheid. .. .Was het oude realisme niet zijn sociale
tendenz niet nog beter;' Tien pagina's van hoe een
man zijn tanden poetst of zijn asperge eet.... daar
lachen wij nu om. Maar wij geven grif een dure
loge voor zooveel mogelijk ..thrill", bebloede lakens
en vrouwengegil, en alle détails, die we net nooit
zien, maar in de krant gretig lezen. I k dacht eerst,
dat ,.Im Westen Nichts Neues" een goed, nobel
boek was en Remarque een waarachtig
kunstenaarMaar hij maakte S 100.000, kwam met
Laemmleop een plaatje, lachend , en de talkie volgt. Hij
verlaagde zijn boek daarmee tot hetzelfde peil,
waar'Amerika hem met stukken als dit tege
moet komt. Kun je nog rillen, ril dan mee. Maak
headlines waar en ga entrees tellen. "Uit de
Hemawinkel: Spotgoedkoop en Alles moet weg!
Het Vereenigd Tooneel houdt van deze gefoto
grafeerde sensatie-stukken, de regie heeft er een
kluif aan en het is een dankbare show voor het
gezelschap tevens. Als zoodanig is deze
Streetscène" dan ook zeker niet de minst geslaagde en
van de opvoering heeft Mevrouw Ranucci alle eer.
Wel lag het er wat dik op: allereerst de wijze,
waarop Huf, laten wei maar zeggen zich uitleefde,'r
zoodat men zich verwonderde, dat niet werkelijk
elk. schot raak was en de tooneelknechts voor
mirakel uit de coulissen vielen. Ook werd er op de=
toch reeds overduidelijk geprepareerde effecten.
niets bespaard, terwijl anderzijds op het Pleasure
Garden"-gebazel hoe poove'r blijkt dit tekstje
op het alsdan onnatuurlijk stil geworden tooneel!
wol wat besnoeid had kunnen worden. Maar dan
waren er toch momenten, groepeeringen, vooral
in de eerste, verreweg de beste acte, die het stuk
. over hét gevaar van een dilettanten-revue heen
hielpen. Het was zeer zeker een opgav*;, met
zooveel losse scerietjes, niet zooveel vogels van
diverse pluimage een ensemble te scheppen, dat,
puur van speloogpunt uit, goede kansen bood en
vooral ook figuren van het tweede plan R?e
Beyer in een klein, vaal type, Dom de Gruyter
vooral in een driedubbele n Wensing in een bijna,
pantomime rol het volle recht deed wedervaren.
Fiits van Dijk had het niet makkelijk met iets.
wat in Amerika blijkbaar een dichter moet voor-,
stellen. Kaart jongleerde op een nieuw
prachttype, dat jammer genoeg bij alle luidkeelsche narig
heid naderhand in geen velden of wegen te bespeuren
. was, hoewel dat toch, juist een kolf je naar zijn
Italiaansche hand geweest moot. zijn. Vera
Bondam trachtte een roos van Jericho te doen
ontbloeien aan dezen New-Yorkschen Jordaan en ,
had zeker geen schuld aan het wat rare i slot.
Gusta Chrispyn gaf een mooie, wat zware toon aan
haar goedkoope rol. En Paul Huf, die kennelijk
van Dalsum gaat vervangen, was dreigend, ex
pressief in zijn ik ruik menschenvle
sch"houding, met het vergeeflijk teveel van een speler,
die te consciëntieus had nagedacht over een rol,
die het niet waard was. Bij alle bewondering ver
wekte zijn verschijnen consternatie tevens.
En zoo deed het stuk.
No. 2725 *3ftfft|Mtfc&* ?$*?
GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 AUGUSTUS 1929
Amsterdamsche markten
door S. KALFF
ii
Aan de Westermarkt en hare naaste
omgeving was de herinnering aan
beroemde personen verbonden. In de
Westerkerk werd Rembrandt be
graven en een gedenkplaat gehecht
aan den pilaar bij zijn graf. In een
dichtbij gelegen huis werd Bilderdijk
geboren; in het huis No. O, op de
markt zelve, woonde in 1634 Descartes,
blijkens den gedenksteen die in den
gevel van het perceel werd aange
bracht. En op den hoek van Wester
markt en Keizersgracht woonde een
maal de bekende kunstliefhebber
Lucas van Uffelen, die een prachtig
schilderijenkabinet bezat, meest van
Italiaansche meesters. In den loop
des tij ds handhaafde deze markt het
stil en rustig aspect, dat haar van
ouds eigen was; een tijdgenoot, die
de dagen zijner jeugd herdacht, Jan
Musch, schreef er van:
De Westermarkt had altijd iets
plechtigs en stils, zoo dicht bij 't
geroezemoes uit den Jordaan, in de
luwte, in de schaduw, in den wat
bleeken ernst van die oud-indruk
wekkende kerk, waar naast-aan de
keien in al maar wijdere kringen om
elkaar heen lagen, met n heel groote,
platte in 't midden, 't Was er rustig
als op het kerkeplein van eenoud
provinciestadje en fijn om te tollen,
kuiltje te schieten, te punteren en
kiepers te spelen, of haasje-over te
springen over de paaltjes. Tot daar
tegen de lente vast en stellig met dat
hard kille weer 't bont en klaterend,
't orgelketsend en poffertjes en wafels
en plaatkoeken walmende rosse
wonder ontstond van de
voorjaarsmarkt."
Veel drukker dan op die Wester
markt was 'top het Amstelveld,
vooral sedert dit wegens gebrek aan
ruimte op de Nieuwmarkt van een
week- in een dagmarkt was veranderd.
Daar bruiste het volksleven in al z'n
volheid, somtijds in al z'n dolheid
wanneer er Voorjaarsmarkt en
Sinterklaasmarkt werd gehouden of de
kermis gelegenheid gaf om uit den
band te springen. Hier werd de meest
verscheiden waar verkocht, van
zooileer af tot oude boeken toe, met nog
twee specifiek-Amsterdamsche arti
kelen t duiven en geintjes. De duiven
niet alleen voor de kerk, maar ook
voor het omringende kerkhof. Van
die vier kwam er slechts n tot
stand, doch in den vorm Vftn een
groot houten gebouw, dat op 9 Maart
1670 werd ingewijd met een preek
van ds. Ruiaeus. De kroniekschrij
ver C. v. d. Vijver drukte zijne
verwondering uit dat de giften voordeze
kerk niet grooter waren vooral uit
de Jordaan, waar de duivenmelkerij
eene liefhebberij en ook eeue bijver
dienste was; de geintjes werden
eigenlijk niet verkocht, maar op den
koop toe gegeven. Er was een tijd,
waarin deze markt met den onder
gang bedreigd werd, n.l. toen de
stedelijke regeering het plan had
opgevat om vier gereformeerde ker
ken te bouwen en voor een daarvan
het geheele Amstelveld in beslag te
nemen. No. l werd herbouwd, omdat»
gelijk hij schreef, ,,deze het meest
van alle kerken wordt bezocht, en
den armen door de collecte ruime
aalmoezen oplevert." Het duurde
nog tot het jaar 1840 alvorens de
kerk geheel, vertimmerd werd, maar
het plein er vóór werd niet voor de
dooden bestemd, het bleef aan de
levenden.
Niet alleen voor de nering, maar ook
voor het handwerk, want in de 18de
eeuw werden hier steenhouwerijen en
steenzagerijen gevestigd waarover J.
ter Gouw in 1890 schreef: Wij hebben
die nog in vollen bloei gekend en er
de muziek gehoord van 't schor en
slepend gekras der steenzagers,
doormengd met het dof en eentonig geklop
der steenhouwers; een muziek waar
aan vóór omtrent een twintigtal
jaren een eind is gemaakt, om ze
te vervangen door den nagalm van
de oude Botermarktsche
maandagspret."
Er werdon hier bedrijven uitge
oefend, die men niet zoo licht óp
andere markten zou aantreffen. Justus
van Maurik zag er den artist in 't
doorrooken van pijpekoppen, van
welke hij eene geheele rij in verschil
lende trappen van bewerking vóór
zich had uitgestald, en waarbij hij den
voorbijganger in zuiver Jordaansch op
de voordeelen van zijn procédéop
merkzaam maakte. Een andere proeve
van dat dialect werd geleverd dooi
den jongen, die van een waaiervormig
gevouwen stuk papier allerlei voor
werpen maakte en ze aankondigde als:
een korrenet gelaik de
dienstmaaissies drage,een Parijsse strooie pet, een
Engels zoutvat, een stallantaren zon
der licht, en as je wat geeft heb ik
ook wat." De Kippenhoek" van het
Amstelveld, waar allerlei levend ge
vogelte, ook honden en katten ver
kocht werden, had gemeenlijk druk
bezoek, en er waren enkele klanten
die en gros kc chten. Aldus de juffrouw,
die men een kooi vol vogeltjes zag
koopen, alleen om de voldoening te
De Noordermarkt
Amsterdamsche Markttypen
kunnen hebben het deurtje open te
zetten en de kleine gevangenen over
hot Amstelveld te laten dwarrelen.
rt Was een uiting van dierenliefde, die
de straatjeugd verblufte, en hun
verschillende opmerkingen ontlokte.
..Ze is van de Sophia-vereeniging!"
Xee, 't is 'n madam van de Keizers
gracht; ze heit al wat vinkies
losgclate" ..Je kunt geld aiv d'r
verdieue, 't is 'n beschermster van de
beeste" ..Ja, en 'n beest voor d'r
meide !" vulde een vrouw aan, die 't
scheen te weten.
Het «mdroest werd hier niet op
tafels of banken, maar op de
straatsteeiien tentoongesteld: van daar dat
men die uitstallingen bleekjes" noem
de. De kleerkoop had er mede zijn
vaste plaats, en tevens zijne vaste
methoden om de buiteiilui zijne waar
aan te praten, 't Gebeurde, dat, hij
hun een chambereloak voor een over
jas verkocht. Tot de bekende typen
behoorde Jaapie met zijn Groningen
koek, die eeuwig ..vars" bleef, de
zuuvkoopuian met z'n .,lekker zuur
van 'n cent een pik!" de
kiezentrekker genaamd de Zwarte, diézijn
bewerking als volkomen pijnloos aan
kondigde, en daarbij liegen kon als ?
een kiezentrekker; de man met de
ravekiek, die van zijne schokkende
tafreelen tekst en uitleg gaf als
spelrecornmandeerdei'"; de liedjeszanger,
die zijne ncents^elegiën verkocht, en
bovenal de koning der
marktschreeuwers Kokadorus met zijn getrouwe
Cheffie.
Een ander aspect vertoonde de St.
Anthonies- of Nieuwmarkt, die ge
durende zekeren tijd den officieelen
naam van Oóstérmarkt droeg, als
tegenhanger voor Noorder- en Wester
markt. Doch de goêgemeente liet
zich dde nieuwe benaming niet
opdringenjNiemvmarkt was nieuw genoeg.
Het plein was in verscheidene bij
zondere markten af gedeeld, en een
groote plaats werd ingenomen door de
kleerenkoopers, de z.g. lapduyvels.
De naam was in overeenstemming met
laphel, de bewaarplaats die in iederen
kleermakerswinkel te vinden was voor
het bezuinigde". Bij de Keizersstraat
stonden de Noordhollandscho boeren
met hun kaas en eieren, en bij de
Barndesteeg de Noordwijker hove
niers met hunne boom-en ', ;
veld vruchten, en ook niet ~ 'i?*
de Noordwijker kruiden.
In later tijd werden mode
artikelen, galanteriewaren
en ongeregelde goederen
hier hoofdzaak; het voor
naamste looppad tusschen
de rijen kramen werd
«chertsenderwijs
Kalverstraat genoemd.
De markt 'werd beheorscht'dooi- de
St. Authunieswaag, een der oude
stadspoorten uit de 15de eeuw, die na.
vele lotwisselingen tot een oudheid
kundig museum werd ingericht.
Er kleefden ook sombere herinne
ringen, aan die St. Anthomes- "f
Geldersche Waajw', want daarvóór
stond vroeger het schavot opgeslagen.
en voor het markt publiek waren de exe
cuties altijd ceu gewaardeerd kijkspel.
Behalve eene Maandagsmarkt was
er ook eene Zondagsmarkt, die te
vinden was in de Jodenbuurt,
Markensteetr. Valkenburgerstraat. Oude
Schans en Joden-Houttuinen. Daar
werd in de morgenuren allerlei koop
waar geveild, die in de Wc-ek op
Nieuwmarkt en Waterloopleiu te
vinden was. Men zag er handwagens
met zuur, vruchten, visch, vooral
schelvisch bij kruiwagens» vol. Voorts
oudroest, glas- en aardewerk, petten,
parapluies. schoenen, knoopen.
koperwerk, oude kleeren. enz.: de straat
zag er uit alsof er >kermiégehouden
Werd. Het publiek bestond meest uit.
boeren en schippers uit den omtrek,
handwerkslieden, militairen, zeelieden.
dienst- eu fabrieksmeidem aangelokt
door het marktgeschreeuw van de
Joodsche koopvrouw: What 'n
rommer, mense. what 'n ronimer ! Alles
foor 'n beet je !'' De meeste bezoekers
waren in hun Zondagspak. en, schroef
mr. v. Someren Brand. ..iets zóó
ploertigs als een Hollandsche werkman
in zijn Zpndagspak is er, geloof ik. 'op
heel de waereld niet te vinden." Na
het middaguur begon dit nuirktbeeld
echter snel te vervagen'en vóór 2 ure
waren al die duizende todden en
vodden opgeborgen; de kraampjes
' afgebroken, de handkarren wegge
reden, en herkreeg deze wijk weer
eenigszins hare alledaagsche phy.si<
>nomie: al heerschto er in de
Jodenbuurt ook nimmer de diepe rust, welke
de vreemdeling gehouden was om op
den sabbath binnen de-muren' van.
Jeruzalem in acht te nemen.
De 'markten van Amsterdam vorm
den van ouds een sprekende trek in
het stadsbeeld, en doen het ,'iiog.
't Waren kermissen in 't klein, plaat
sen waar het volk niet alleen kwam
om te koopen, maar ook om zich te
verinaken.
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam*
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Moderne schilderijen en plastieken
' Negerkunst & Ethnographica