Historisch Archief 1877-1940
Matissf Lef- fleiHolse't'fs 11 la i'tvli-rt'
(Collectie Pan' (itiiUantt.f) Laa!nle icrh.dc Fauvisitte
WKLKK ixiaatstaf moeten wij
aanleggen, om ons een jxxist
begrip te vormen van het doel der
ixiexxAvste stroomingen, die na het
zegevierende Cubisme. iix de fransche
schilderkunst 1) zijn opgedoken'" Ligt
aan deze niexiwe tendenzen. welke
sinds 1009 (ontstaan varx het Cubisme)
elkaar in sixel tempo opvolgden, een
samen vat t enden zixx, een synthese
ten groixdslag of baseeren ze loxiter op
theoretische verzinsels of op snobis
tische ..tam-tam". ten doel hebbende
de aandacht op zichzelf te vestigen en
den in conventies verstijfden burger
op te schrikken? Geenszins. Deze
acties en reacties, zijn het
noodzagevolg eener evolxitie. waarin
elke etappe door een ixiexxw ..Isme"
wordt uitgedrukt', lix de wetenschap,
in de politiek, in de filosofie, in de
architectxxxir. kortom op elk gebied
van de menschelijke activiteit deden.
en doen zich steeds zxxlke stroomingen
en t egenst roomingen voor. waarom
dxis zouden ze zich ook xxiet in de
kxxixst. het eenigste domein van het
vrije, scheppende initiatief, voordoen l"
Afgezien van onze persoonlijke..
voorkexxr exx ..sixxaak". afgezien vaxx
de juistheid of onjuistheid der stel
lingen, die aan de ixiexxwe richtingen
ten gx'ondslag liggen, dienen we, om
een .jxxiste oriënteering mogelijk te
maken.twee dingen voorop te stellen:
Ie. dat het doel aller actieve- bewegin
gen, onverschillig onder welk ..isme"
ze geraxxgschikt worden, steeds n
" .7 J
:
-n
t
A/animo
Femiïics a Itiicau llunc
tfco-klua&iciim; e
FRANSCHE SCHILDERKUNST
De Nieuwe Richtingen h
en hetzelfde is, n.l. de kunst ('n begrip
dat in onzen tijd een totaal nieuwe
bet eekenis gekregen heeft) bevrijd van
alle Hfi-unthiire tendeixzeix en
psychologieën, als ^roblcetn voor zich, dus
geheel met haar .eigen middelen
toteen dei i Hit'tere oplossing te brengen;
2e. dat alle reactieve bewegingen.
onder welke naam ze ook verschijnen
(neoklassicisme, sur-realisme,
spoixtaneïsme, enz.) steeds ten doel hadden
(en hebben) de kunstenaars der eerste
catagorie. die der z.g.n.
avaixtgai-de", in hun voorwaartsche
beAVeging te belemmeren door de pro
bleemstelling twijfelachtig te maken
of door zieh daanm qxxasi in het
geheel niet te bekommeren. IMt
laatste is. zooals wij zullen zien. vooral
bij de neo-klassieisten en surrealisten
toe te schrijven aan een gebx-ek aan
vertrouwen aan de zelfstandige
xiitdrukkingskracht der Kunst.
Ofschoon ik er van overtuigd ben.
dat vele kunstenaars der moderne
reactionaii-e richtingen geheel ter
goeder trouw zijn (de sxixTealisten
.C'hirico en Miro b.v.) is het
kenrixerkend. dat de kunstenaars der eerste
categorie, de z.g.n. revolutionairen.
die in scheppende agitatie om een
definitieven kunstvorm worstelen en
daarbij zeer dikwijls, zooals
Madigliani, het leven laten, eeix duide
lijke voorstelling hebben van het doel
waarop zij aansturen, terwijl de
kxmstenaars der tegenstroomiixg, de
z.g.n. reactionairen, daarvan totaal
onbewust zijn. Zelfs Matissc, de grond
legger der spontane richting
,,Fauvisme". voorlooper van het Cubisme.
was zich steeds volkomen bewust van
het doel waarheen van Maiiet» via
Cezanne werd opgemarcheerd.
Door het cubisme werd het doel nog
meer bewust en kwam de schilderkunst
iix eeix nieuwe phase; de eerste cubisten.
Gleizes, Metzinger. Delaunay en
Braqxie spraken reeds van een ..pein
ture pure". Wat Matisse bedoelde
met 'n ..teehniqxi.e pure", kwam geheel
overeen nxet wat de cubisten omstreeks
1910 verstonden onder ..peinture
pure". 2)
II
Het Cttbisme. In de laatste
periode van het post-impressionisme
was alles als het ware aan het vloeien
geraakt, kleur. lijn. vorm alles smolt
te zamen. De religie van het natura
lisme met haar grondfornxule: ..uu
oeuvre d'art est xm coin de la nature
vxie a travers xm temperament", had
tot in de ..factuur" doorgewerkt.
De spoiitaneïteit .had haar toppunt
bereikt, men boi*stelde er ongebreideld
op los. liet schlhlcroi mocht niet
langer dxiren dan het sirn. Sxxel, raak.
regelloos en vooral, bezinningslóos
moest het schilderen zijn. (Fauvisme).
Het cubisme maakt hieraan een
einde, het vond een nieuw evenwicht
tusschen do . verschillende schilder
kunstige factoren en herstelde de
teekening, de'lijn.'Aanvankelijk was
cle kleur bijzaak. Hoe bijkomstig het
..onderwerp" was, blijkt reeds genoeg
zaam uit het feit, dat de cubisten een
gemeenschappelijk, collectief onder
werp of motief hadden: het stilleven,
de gitaar, een courant, een flesch.
Waar hét op aan kwam was het
scheppende initiatief, dat het collec
tieve onderwerp steeds weer opnieuw
tot een picturale schoonheid herschiep.
Cézanne's de vies: sensations .colorées'
werd bij de cxxbisten sensations
reconstruient". De verhouding der cubisten .
tot de natuur of tot de hen omringende
voorwerpen, was van geheel anderen
door THEO V.
aard dan die hxuxner voorganger.
de fauves, de impressionisten enz. I>
eubisteix ontdeden zich geleidelijk va-L
alle pittoreske invloeden die het licli:
op de voorwerpen uitoefende. De/
laatste waren voor het kunstweiv
slechts van belang ixx verband mi
hxm vorixx. materie en zwaarte.hetgeeu
vooral in de laatste periode van hè'
cxibisme (bij Léger en l'icasso) tot het
lyrische arabesk voerde.
Deze wedex-opboxxw van het schi ?
derij, had oxxxstreeks 1912 een niexuv ?
en zeer formeele esthetiek geschapei.
Albei't Gleizes en Metzinger schveve i
een zeer heldere uiteenzetting over hi'
cxibisme (Le Cubisme. Ed. Figuièr»
terwijl de voorlooper der niexxwe dicht
kunst Gxxillaume Apülinaire zijn b.
x-oemd geworden verdedigingen in h<
dagblad L'Intransigeant" ? publiceei ?
de.Txxsschen!910
?en 1912 wnren.de
cxibistische mani
festaties van dien
aard, dat zelfs in
den Senaat geïn
terpelleerd werd:
men wilde
opexxSchilderkunst en Plastiek
J.
'Is. F-.
Xco'i
baar stelling
xxenxen tegen een
zoo onbegrijpe
lijke exx bizarre.
kunstuiting als
het cxibisme. Het
publiek was jxiist
begonnen Cezan
ne en Matisse te
waardeeren, doch
hier stond men
plotseling voor
een nieuw
vormpr< >bleem voor een
andere wijze van
zien en schep
pen. Het cubisme
had afgedaan met
het van de
Henaissance geërfde
vorm- en compositiebegrip. De ver
houding die het pxibliek tot C'ézann.
had, was te danken aaxx het con
flict txxsschen renaissancistisch vorm
en eompositiegevoel eix een nieuw';
en frissche schilderwijze. I lx Cézaii
ixe stierf de llenaissance. terwi/
in de gi'ootsche en gewaagde: kun;-.
van Mntisse een nieuwe geestelijk
conceptie begon door te bleken. Hf
cubisme profiteerde hiervan exx voo
de vakkundige critiek is de
klo<.tusschen" het Fauvisme. van Matiss*
en hot cubisme der initiatoren
(C>leizeiBraque, l'icasso) niet zó'ó groot
al.men aanvankelijk dat;ht. A*ele( prae-1
cubistische werken (uit 190IÏ190!»
sluiten aan bij de post-faxn'istischr.
van een Dérain of l'icasso.
Daar het cubisme het uitgangspunt j
was voor velerlei vernieiwingen. w
r/A1 ficbied, is het voor een goede oriën
teering noodig. dat wij ons omtrent
deze wijze van zien een juist oordeel
vormen.. Memoreeren wij dus in het
N DOESBURG
Tegenover deze ,,negatieve" inteixsies,
stelde het cubisme de volgende posi
tieve en niexxwe waarden:
schilderkunstig-constructieveix opboxxw van
het schilderij met alle primaire, tech
nische middelen. Niexxwe strxxctxixxx'
der oppervlakte door verrijking der
l'actuurwaardeix, daarbij zelfs gebruik
makende van de meest heterogene
materialen, als papier, zand, glas.
houtimitaties, letters en cijfers, ruige
en gladde oppervlaktexx, enz. Geox-ges
Bx'aqxxe, die xxit het huisschildersmétier
was opgekonxen, verniexiwde en ver
volmaakte, nxet een ongekende
gex-afineerdheid, de> techniek, het hand
werk, daarbij gebruik makend van
materialen, dxo een schilder van
geringere genialiteit beneden zijn
waardigheid als .,kunst"-schilder zou
geacht hebben. Deze
factxmrverniexxwitxgen zouden op zichzelf niets te
beteekenen hebben, indien. en het
is noodig dat de leek zich daarvan
een begrip vormt,
achter elke
peixseelstreek de
zer geniale pion
ieren niet een
niexiwe
geesteshoxiding. de beel
dende belijdenis
eener réligion
creatrice", stond.
Wat voorts in
het cubisme als
nieuwe tendenz
belangrijk was,
wil ik de construc
tieve bepaaldheid
noemen, zij het
dan ook een
x-elatieve bepaald
heid ten'opzichte
eener ..vloeibaar"
geworden
postimpx-essionist ische.
schilderwijze.
la
De kubistische
schiidercultuur
zette zich tot in den oorlog voort.doch
de kunstenaars verspreidden zich en
deze verspreiding,'' door den oorlog
veroorzaakt, leidde.' onvermijdelijk tot
een ' ,,verindividualiseering" als
natxiurlijk gevolg van temperaments
verschillen. De groote heroïsche pe
riode van het collectieve cxibisme"
was in 1915 ten einde en wat nu
volgde moest tot een tijdelijke in
zinking aanleiding geven 3).
Van 1915 dateert do tweede ..in
dividualistische periode" 'van het
cubisme en hoewel eenige nieuwe
fransche schilders (Le Fresnaye,
Lothe, enz.) dei cubistische beginselen
adopteerden, begon langzamerhand de
twijfel aan de overwinning, aan een
..art pxxre", de 'overhand te krijgen.
11 ad men omstreeks 1911 het
orna« ment verre boven het beschrijvende"
verheven, thans vreesde men in een '
simpele decoratieve schilderkunst te
zullen vervallen. Zoodra nu deze
1 twijfel aan een absolute, reine
schilderkoi-t de intcnsies die door het cubis^ i kunst, op het linnen merkbaar werd
tische schilderen een positieve gestalte
kregen:
Ie. de definitieve breuk met het
grieksch-x'omeinsche, door de renais
sance op nieuw opgewarmde, statische
vormgevoel: 2e. onderdrukking van
alle beschrijvende, psygologische
tendenzen, de imitatie van natuurlijke
licht- en perspectivische vormillusies.
(bij Picasso reeds omstreeks 1918)
lieten de tegenstanders niet na, hiervan
profijt te trekken, door, daarin
door de markt ondersteund,, het
cubisme dood te verklaren. Aangezien
het -hieruit ontstaande conflict sterk
eagéerende strooming'en (als neo-klas
sicisme, Dadaïsme Surrealisme,
neo-Fauvisme, enz.) in het leven riep,
j
is het van belang, dat wij de ware
oorzaken hiervan K-oren keunon. Door
den nieuw ingetreden oorlogstoestand,
was er voor nieuwe kunst nog maar
een geringe belangstelling. Do grenzen
waren gesloten, zoodoende bestond
er ook geen geestelijke aansporing
riieer. Duitsehland, dat enorme hoe
veelheden aan kunstwerken verslindt,
kocht niets meer. De internationale
manifestaties vóór 1914 hadden in
den kunsthandel groote beroering
teweeg gebracht, de ^impressionis
tische stocks" bleven onaangeroerd.
Velen der jonge kunsthandelaren
waren na aan een bankroet. De
exxbistische werken (die thans met goud
belegd worden) boden nog geen
eommercieele garantie. Het publiek be
greep nauwelijks het post-impressio
nisme en de cubistische schildere
bevonden zich, materieel, in den
ellendigsten toestand die men zich
denken kan. De nieuw opgekomen
,.collectiommrs", zij die hun oorlogs
winsten in kunstwerken wilden aan
leggen, hielden zich of bij het gegaran
deerde impressionisme of eischten een
gemoderniseerd archaïsme. Al deze
en nog vele andere oorzaken, hadden
de tijdelijke inzinking ten gevolge
die tusschen l O IS en 1920 in de nieuwe
fransche schilderkunst te constateeren
is. De kunsthandelaars dieteerden aan
de kunstenaax-s den stijl die zij volgen
moesten en zoodoende werd bij hen.
die te zwak waren om aan de/.e
commercieele dictatuur het hoofd te
bieden, het eerst een reactie op hun
eigen beginselen, op hun heiligste
overtuiging merkbaar....
yco-kluss'n ittmc. Eenzelfde toe
stand deed zich ook in ItaliëvoAt' en
het is zeker merkwaardig, dat de.
voorheen sterkste 'Vertegenwoordigers
van het Italiaansche Futurisme: ('arlo
CaiTH. De Chirico. Keyerini de eersten.
waren, die den terugtocht bliezen.
Doch deze terugtocht ging niet slechts
tot de Heuaissance en haar statisch
vormgevoel, zij ging veel vertier n.l.
tot de Etruskisehe en Homeinsehe
beschrijvende voruicultuur. Zeer ty
peerend is dit bij den ItaliaanMduxhno
Canijiii/li. wel een der meest talent
volle der neo-klassicisten.
Zeer dikwijls kan het den vooruit
gang der kunst ten goede komen,
zich plotseling in het mysterie eener
vreemde vormcultuur te werpen, ten
einde daaruit waarden.op te diepen.
die voor de vernieuwing belangrijk
zijn. Op de/e wijze heeft 'het primi
tivisme der negerkunst . het Cubisiue
(voornamelijk het werk van l'icasso)
zeer sterk beïnvloed en op het gebied
der ??muziek door de ixeger-J.azzhand
een nieuw dansgevoel en een nieuw
muzikaal gehoor (rhychme) gebracht.
De muziek van Strawinsky heeft zich
uit dezelfde (Ymgoleesche elementen
ontwikkeld als ,het Cubisme van.
Picasso. In verband met het in 11) IS
opkomende neo-klassicisme was het
echter iets anders, aangezien de
Eti'uskische en Grieksch-Komeinsche
morphoplastiek reeds door. anderen
culturen ijcfibaorbec.rd en tenslotte
uitgeput was. Cézanne's kunst was de.
laatste poging tot herleving van het'
klassieke vorm- en eompositiegevoel.
Ongeveer op dezelfde wijze, n.l. als
beeldend conflict wast Delacroix's
kunst dé,laatste, poging, om ?do ..be
schrijvende", preekende, romantische
kunst te doen herleven, terwijl met
Vincent van Gogh het psychologische
onderwerp beëindigd werd.
Het nieuw opgekomen klassicisme
had dus geen cxiltureele mogelijkheid
en kon zich dus slechts in den kunst
handel op den markt een
levensvatPablo
(Collectie Kosciibery
f'e tut ti re"
Pari?,) Cubimtte tlir litnbte juriodt;
J'J 2
baarheid trachten te verzekeren. Gino
Severini, eens een der losbandigste
en onstuimigste der futuristen,
tracht. te in zijn boek: ,.Du cubisme au neo
classicisme" het archaïsme weten
schappelijk te fumleoren. Hij beschil
derde in de oude frescomanier kerken
in Zwitserland en keerde omstreeks
1920 naar Parijs terug in de vaste
overtuiging het klassicisme over alle
andere richtingen te doen zegevieren.
Doch deze wensch werd niet vervuld,
al vormde er zich ook al een kleine,
groep aanhangers (waaronder
Despxxjols de meest academische, Campigli
de meest scheppende was) zoo broed
den er toch andere krachten in Parijs.
sterk genoeg om aan alle reacties het
hoofd te bieden.
Parijs 1920, Juli
(\Vonlt vcrvolfjil)
1) Het begrip franse hèkunst
vat U1 men hier z-o ruim mogelijk
op. De franschen zelf bes'-'houwen
alles wat op franschen bod» m (te
Pa-ijs ontstaat nis fransen. D.)
2) Deze uitdrukking is niet nieuw
en werd ook reeds eerder (b.v. door
Ingres) gebruikt, doch het begrip
betreffende ..technique" en ..peinture
pure" waren nieuw. Met het kubisme
kwam de kunst op een hooger
menschelijk niveau.
Aangezien ons oordeel omtrent de:
innerlijke drijfveeren, die een nieuwe
ttitingswijze in de kunst doen ont
staan, steeds min of meer op veronder
stellingen berust, kunnen wij met meer
zekerheid over de konkrete uiterlijk
heid spreken.
3) Vergaten we echter niet. dat h't
cubisiu» zich op ne-itrahm lxul< m a!s
,.part pure" verder ontwikkelde.
Pabfo Picaxso . Portret de Mme P.
(Coll'ctie Paul lioae.-iforff Paris) yeo-klaaskistisclt» )l?htiny
't
'