Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 AUGUSTUS 1929
No. 2725
De geest der Vlaamsche
Yzerbedevaarten
door H k. Brugmans
WIE te Diksmuiden de brug over den
tragischen Yzerstroom betreedt, ziet rechts
van zich een wit gedenkteekentje, waarboven een
zwart bronzen Christus gekruisigd hangt. Het
draagt een franseh etiket: Ie Calvaire de l'Yser,
en is dit jaar na grootscheepsehe franskiljonsche
perspropaganda en bij de hoogste officieele belang
stelling ingewijd, onder den sehamelsten toeloop
van verminkten, oiul-strijders of achtergeblevenen
van oorlogsdooden. Men spreekt bij de boeren
over het kruis van den bissehop van Brugge",
en wanneer men bedenkt dat deze prelaat zich
ten zeerste gehaat maakte door zijn willekeurig
nptreden tegen algemeen geliefde priesters en lee
raren, die de Vlaamsch nationale gedachte hul
digden, dan wordt begrijpelijk, dat uit zulk een
benaming geen bizondere eerbied spreekt. Het
monument staat dan inde West-Vlaamsche vlakte,
en niemand trekt t-r zich verder iets van aan.
Maar ter linkerzijde verheft zich. thans reeds
vijftig met er boven de
j . grond, een machtig
torengebouw, dat door
de . offervaardigheid
van ongetelden is op
getrokken, en dat men
een gebed . in steen
heeft genoemd.'Telken
j a re verzamelen zich
rond deze plek de tien
duizenden Vlamingen,
die in urenlange stoe
ten naar de weiden
trekken, waar het
Vlaamsche bloed
voor velen: het eigene
te rijkelijk vloeide.
In den nacht van 17 op 18 Augustus vertrok
van Maeseyck. bij de Hollandsche grens te half
n een trein, die de plaatselijke groep
Limburg??che Vlamingen brengen moest naar den uiterst
Westelijken uithoek van hun vaderland, waar
men hen bijna zeven uur later verwachtte.
Een ongemakkelijke, eentonige spoorreis' voor
deze rnensQhen, en Waarom? Om te luisteren naar
enkele redevoeringen, om een optocht mee te
maken, lange tijden op de been te blijven en ver
volgens kort na vieren weer te vertrekken naar hun
woonplaats, waar zij over elven aankomen
moest :en men beseffe in welken physieken toe
stand.
'Welk is het onweerstaanbare idealisme, dat in
deze omstandigheden Vergeten wij ook niet
?dat de geheele vermoeiende tocht wordt betaald
niet opgespaarde centiemen ? in de meeste geval
len!?deze menigte drijft?
Bezoeken zij louter een Fe»st der Gedachtenis?
Gaan zij terug uit nieuwsgierigheid naar de slag
velden, waar zij hun kameraden hebben zien
.sneuvelen, waar zijzelf geploeterd hebben of waar
zij verwanten verloren? Zoeken zij soms het graf
van gevallenen wier zerkjes zijn ingemetseld binnen
het groote, triomfale monument? Zoeken zjj ?
de andere, nog hartverscheurender mogelijkheid
de verheerlijking van die mishandelde dooden,
wier kruis door de belgische overheid werd
gekonfiskeerd, tot puin geslagen en voor wegver
harding bij Adinkerke gebruikt? Piëteit alleen?
Pelgrimage naar het gedenkteeken van den eigenen
-onbekenden soldaat? De wil om tegen de patriot
tische doodenvereerihg een wezenlyke,
anti-militaristische te stellen? Zeker dat alles, maar nog
veel meer. Want wie niet blind teil wezen, moet
aanvaarden, dat hier nog een andere, vóór den
?oorlog onbekende kracht losbreekt: de nationale
herleving van het Vlaamsche Volk.
Vlaanderen ondergaat zijn lot niet meer als de
geranselde trckhond, die wij nog zoo dikwijls in
zijn steden en dorpen aantreffen., het is gaan leven,
want het heeft zijn ziel hervonden in zijn eigen
smartelijke tragedie. Vlaanderen is weer een natie
.?geworden.
En nu zal men begrijpen, waarom wij op het
Revue-Operettes
door Constant van Wessem
Casanova en Rose-Marle
Of operette-revues?
Men kan het genre allebei die namen geven.
Het is over het algemeen moeilijk uit te maken
of wij te doen hebben met een revue, waaraan .men
een inhoud" heeft gegeven, dan wel met een ope
rette, die een revue is geworden. Dat hangt meestal
van het standpunt van den libretto-schrijver, maar
vooral ook van dat van den componist af.
Er gingen dezer dagen twee premières, die van
JohannStrauss' Casanova" in Carré, en die van de
Amerikaansche operette ..Rose Mary" in het
(> rand Theatre. Beide noemen zich revue-operettes.
Casanova" is een omwerking tot een revue, maar
werd in werkelijkheid een revue met als inhoud"
Strauss' operette. Men mag in dit geval de kwa
lificatie ,,inhoud" inderdaad tusschen
aanhalingsteekens zetten. De inhoud van Casanova" slaat
inderdaad het record van alle inhoudloosheid, die
wij bij operettes gewend zijn. De figuur van Casa
nova is het eenige wat al deze scènes kan verbinden,
en als zoodanig leende het onderwerp zich vóór een
bewerking tot een revue met kleurige tafereelen
uit de verschillende landen en steden, waarin wij
afwisselend worden verplaatst. Dit was ook de
bedoeling van den bewerker, die waarschijnlijk een
prentenboek a la Duizend en een Nacht op het oog
had met zijn bewerking. Doch dan had de Holland
sche voorstelling ook veel grootscheepscher opgezet
behooren te worden, meer kijkspel, minder operette.
De wijze, waarop door Max Gabriel ons thans
deze bewerking werd voorgezet, bleef in hooge
mate onbevredigend. Temeer, omdat men door
de verzorging van costuums en decors er aan
herinnerd werd. dat hem inderdaad iets als
een kijkspel voor den geest had gestaan. Een
grootscheepsche entourage had ook de aandacht
meer afgeleid van het leege geval zelf, leeg van
aannemelijk gebeuren, leeg waar de humor veel
had kunnen redden, ? niet n komische rol
kreeg een kans, waarlijk komiek te worden
en leeg helaas ook wat de muziek betrof, die,
zelfs mét ontleeningen aan andere Strauss-muziek,
o.a. Geschichten aus der Wiener Wald" en aan
den modernen tango, in de revue^scènes niet
meer gered kon worden van haar allang ingetreden
dood. Men zat zich tot geeuwens toe te vervelen,
sperde alleen zijn oogen open van verbazing,
dat dit een succes-operette te Berlijn heette
geweest te zijn, en ergerde zich aan de armzaligheid
van uitvoering in de als revue bedoelde scènes,
'waar door een ..ontstemd" zangkoortje en slecht
afgerichte danseresjes - de elegante Casanova
niet te na gesproken een slap gedoe werd gaande
gehouden mét vage herinneringen aan een revue.
Wat hielp het of er goede stemmen bij waren, als
de zangers zelf er geen animeerend gebruik van
maakten? Het Hollandsche taaltje.dat zij te zingen
en te spreken kregen, was een beschamend staal
tje van Holland op z'n smalst!"
Maar laten wij van deze jammerlijke mislukking
afstappen !
En nu de andere première, die van Rose Marie."
Ook hier een succes-operette, die eenige duizenden
voorstellingen in de wereld kon boeken en die nog
pas in Parys haar eerste duizend-tal afsloot.
Rose-Marie" wordt eveneens als show-operette.
revue-operette uitgebracht. Doch hier hebben wij
werkelijk te doen met een operette, die revue is
geworden, d.w.z., die van opzet een echte operette
is gebleven met een kleur-versterking" van revue
scènes. De inhoud" van dit werk is inderdaad
een aannemelijk geheel, wel niet van rste-klasse
gehalte, maar wat doekdit er toe: in difc opzicht zijn
wij allang niet meer verwend en verwachten wij
ook niets. Het was alles aardig en onderhoudend,
de clownerieën werden vaak voortreffelijk uit
gevoerd, men lachte, men amuseerde zich en
genoot ook dikwijls. Want er werd meestal goed en
altijd met veel entrain gezongen en,gespeeld, er
zat gang, vaart, in het geheel, en hoewel de
grootscheepschheid van bijv. de Parijsche voor
stelling blijkbaar moeilijk was te bekostigen.
werd met beperkte middelen, daar de decors en
costuums op kleinere schaal zeker even goed ver
zorgd bleven en veelal getrouw naar de
ensceneering in het Parysche Mogador-theater waren
gecopieerd, de gewenschte indruk verkregen. Beden
kingen kan men natuurlijk wel hebben, maar
het verdienstelijkste van deze voorstelling was,
dat men ze moest opzoeken. Het orkestje was
te zwak bezet, niet alle figuren leenden zich even
goed voor hun rol: Jean Janssens bijv. mist de
heroiek van de ruige gouddelversfiguur van Jim
Keynori (en was dat nou lief van hem om ons
Hollanders te laten voelen hoe stroef onze taal
zingt, door als contrast het beroemde lied Oh,
ma Róse Marie" nog eens in het Franseh voor ons
over te zingen? In het huis van den gehangene
spreekt men niet van den strop, luidt bij ons een
spreekwoord). Maar de vertolkster van de
RoseMarie-rol, Dilla Romane, de Framjaise, die op
zoo'n aardige manier Hollandsch kweelt, Berthe
Verzwijfer als 'Lady Jane, Van Eysden als de
sergeant van de bergpolitie, Frits Vaerewijck als
de geweldige Herman en Schilthuyzen als Hawley
maakten alle van hun partij iets goeds, en het
bar-danseresje Wanda vond in de sluipende en
zwijgende lenigheid van LizzyValaslco's bewegingen
een- suggestieve uitdrukking. En wat de door
Louis Mets bewerkte muziek van Friml en Stothart
betreft, de beroemde nummers: Rose Marie",
het Totem Tom-tom" en het Indiaansche liefdes
lied zijn allang gemeengoed geworden door
gramofpon en jazzband en wij hernieuwden de kennis
making met een stralend gezicht.
Alles bij elkaar een voorstelling, die zeer te
waardeeren was en die ook voor Holland van deze
operette een groot succes belooft te zullen maken.
officieele podium van deze, toch onpolitieke,
neutrale, Katholieke, Vlaamsche en volksche
be? tooging, geen enkel kopstuk aantroffen van de
Katholieke, Vlaamsche, democratische"
kamergroep, terwijl nagenoeg de geheele leiding van de
nationalisten aanwezig was.
Van Cauwelaert ontbrak op een demonstrate,
waar geen enkel woord den rechtgeaarden Vlaming
bij mogelijkheid kwetsen kon. Haar Borms kreeg
ovatie op ovatie en werd tenslotte door duizenden
geestdriftigen in triomf door de stad geleid- onder
staatsgevaarlijke kreten, waartusschen het,«oranje
boven" niet ontbrak. ?
En dit brengt ons logisch op het al of niet
loyalisme van dezen dag. Zeker hebben niet alle
deelnemers hun stem uitgebracht op de nationa
listen, zeker zijn niet allen tegen den bélgischen
staat als zoodanig. Maar of er bij die duizenden en
duizenden harten ook maar n enkel is, dat, naar
de traditioneele uitdrukking luidt, voor Belgi
klo)>t wij gelooven .er'niet veel van. Van scha
keering tot schakeering gaat het in de gemoederen
der bedevaarders van mokkende onverschilligheid
tot opstandige afkeer. En wanneer men daarbij
bedenkt, dat hier het jongste, vurigste, en wij mogen,
wel zeggen: beste deel van yiaanderen's volk
vereenigd was, dan kunnen wij niet beweren, dat het er
voor de komende belgische verjaringsfeesten yan
1930 uitermate vroolijk uitziet....
Smalfilm Amatetir-Kinematografle onder
Kino-technisohe leiding van Jori» Iven»
FOTO-, PROJECTIE. EN KINO.HANDEL"
CAPI
115 KALVERSTRAAT AMSTERDA
OENERAAL FILM O AGENTSCHAP
Bl| CAPI vakkundig* raad en voorlichting.
No. 2725
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 AUGUSTUS 1929
RECLAME
door Wybo Meyer
H»-t Worel«l-M«'claim?C'onKren der Inter
national Advrrttalng-AHaoclatlon te Ber
lijn, 11?15 Augustus
ZOO zag dan, na het Londensche Congres van
1024, het groote Wereld-Verbond van al wat
l>ij Reclame op een of andere wijze is geïnteresseerd:
The International Advertising Association, haar
'kosmopolitisch ledental thans bijeen in Berlijn.
liet is met dit Congres al niet anders dan met
.andere: nu reeds de beteekenis ervan in haar
vollen omvang te réaliseeren behoort tot de vol
strekte onmogelijkheden, liet rustig overzicht
van het vele en waardevolle dat het bood, krijgen
wij pas wanneer do gezamenlijke Verslagen der
?zittingen in boekvorm voor ons liggen. Een deel
«lezer beteekenis wordt ons nu slechts duidelijk,
wanneer wij de mas
sa's drukwerk be
schouwen, die ieder
onzermecbracht naar
huis.
Maar overigens
moet men zich
voorloopig nog bepalen
tot conclusies. En
wanneer men
zichzelven dan deze vraag
voorlegt: wat is, in
enkele woorden, de
directe waarde van
deze internationale
bijeenkomst, dan kan
daarop maar n
«6saluut antwoord
geWr C. C. Younggreen. New York. geven worden. Dat
President der ..International Ad- is: het persoonlijk
vertlslng Association , welke met , , , , , ,
dit Congres haar 25e jaarlijksche contact, dat door
bijeenkomst hield. Keorx briefwisseling,
hoe aangenaam of hoc
\iitvoeri(t»die ook zij. vervangen worden kan. Vooral
komt deze waarde naar voren in de
sectie-vergaxlerimjen, de kleine bijeenkomsten waaraan alteen
vakgenooten in engeren zin deelnamen. Bij de
algemeene zittingen is het schier uitgesloten, om terstond
iets mee te
nemen" van
het.daar ge
sprokene. De.
voordrach-,
ten moesten
daar uit den
aard der M
?znakbeknopt
zijn. Ook de
kans op per
soonlijke
voeling is bij
deaïgemeene
vergaderin
gen geringer.
Immers: niet
ieder [stelt
belang in het
onderwerp,
dat een spre
ker daar be
handelt,
ergo, hij blijf t
er vandaan,
maakt liever
?zün tijd
ren. dabei door
gehoor te
ge? ven aan een
-der zeer tal
rijke
uitiioodigingen, welke hem de gelegenheid biedt om iets
te zien dat hij misschien nooit weer zal zien en dat
.daarbij hem voor zijn beroep van nut kan zün.
Maar op de sectievergaderingen vindt hij zfln
'collega's van heinde eri ver. Soms concurrenten,
maar altijd lieden wier belangen paralel
looipen met de zijne en wier belangstelling speciaal
Is toegespitst op nzelfde onderwerp. Op
deze bijeenkomst zag men het menigmaal
gebeuren.' hoe twee menschen zich aati lelkaar
voorstelden om in 't volgende moment in laéhei
uit te barsten, wanneer ze ontdekten dat hunne
namen e'.kander uit schriftelijke relatie al
sinds jaren bekend waren! Daar zag men ook, hoe
Dlrektor Max Rlesebrodt.
President v. h. Kontinal Reklame-Ver
band" (onderdeel der Int.Adv. Association)
tevens Voorzitter van dit Congres. Rlght
Hon. Lord Riddell. London. President der
British Advertising Association.
Vicevoorzitter van het Congres.
menschen, die elkaar al wie weet hoe lang zonder
succes ..achterna liepen" elkander hier plotseling
ontmoetten. Daar werden re«ls gelegde banden
nog strenger aangehaald, daar leerde de n wat
van den ander, daar werden vele punten, die bij
briefwisseling wellicht aanleiding waren geworden
voor een geschil, in een oogwenk op prettige wijze
door mondelinge discussie opgehelderd.
* *
*
Bracht dan dit Congres als (jeheel geen algemeen
voordeel voor alle deelnemers? Moet dan all f»
wat het aan waarde inhield eerst later ons deel
worden? Later pas, wanneer bestaande relaties
worden voortgezet en nieuwe worden bevestigd ?
Neen, dat zeker niet De practische vruchten
ervan nam elk deelnemer reeds nu mee naar huis,
geen hunner vertrok uit Berlijn, of hij kan gelden
als de levende personificatie van een. geestig
prentje, dat verscheen in het Officieel Orgaan"
van het Congres: Een gedelegeerde die naar huis
gaat. zeggende: ..I'mjust chock f uil of prof it making1
Ideas J" Uit den koffer dien hij torst puilen aan
alle kanten papieren waarop staat:
Ideas. New Ideas. Business hints, Profit making
plans. Zóó is het werkelijk, allen congressisten er
varen het, daaraan heeft men niet te twijfelen. Vol
nieuwe plannen en ideeën, vol opgedane nuttige
ervaring.
Ineen volgende beschouwing hoop ik eenige der
voornaamste onderwerpen, welke op dit Congres
aan de orde waren, te behandelen.
Centraal Hara-kiri
door L. J. Jordaan
De film ..C*(>vaiiB;pnts" O oor (lp Centrale
K«'Urlii«s-t'omnii**ii' afgekeurd
BIJ het ter perse gaan van dit nummer bereikt
ons het sensationeele bericht, dat Raismann's
film Gevangenis'' door de Centrale Keurings
commissie is afgekeurd. >'u zij het verre van ons,
dit lichaam van welke zonderlinge en lichtelijk
onverstandige handelwijze dan ook, terug te
willen houden. Waarom zouden wij ? Hoe spoediger
en hoe doeltreffender het achtbaar college hara
kiri pleegt, des te aangenamer zal het ons zijn en
dit besluit is zonder twijfel een forsche stoot in de
goede richting. Wanneer wij dan ook den droeven,
maar noodzakelijkcii plicht vervullen, de jongste
démarche van ons aller censor morum te
signaleeren. dan hopen wij van harte, dat de Commissie
zich hierdoor niet zal laten ontmoedigen en vast
beraden moge voortgaan op den ingeslagen weg
. . . .den Weg del zelfvernietiging.
Bij de bespreking der film Gevangenis" na de
vortooning door de Nederlaudsche Filmliga, hebben
wij uitvoerig uiteengezet, waarom ons .dit werk
zooal niet superieur, dan toch van groote artistieke
waarde toescheen. In ieder geval torenhoog uitste
kend boven den stroom van minderwaardige pro
ducten, welke wekelijks met den zegen der
Centrale Keuringscommissie op het weerlooze
publiek wordt losgelaten. Men zou de vertooning
' van een dergelijk werk alzoo met eenige reden een
publiek en zelfs een zedelijk" belang kunnen
achten dit laatste dan wellicht niet in
commissorialen zin opgevat. Al hetgeen de motiveering van
een , i verbod van Vertöoning in het openbaar" tot
iets ongemeen interessants maakt te meer,
waar zulk een motiveering de wenschelijkheid
en toelaatbaarheid" der filmcensuur aan een
onwillekeurige herziening onderwerpt. Het is toch
veler en ook onze meening, dat een lichaam als de.
Centrale Keuringscommissie, zelfs met de beste
voornemens bezield, voor een taak wordt gesteld,
die verre boven haar bevoegdheid uitgaat. Hoe
langer zoo meer, begint een zeker deel der film
productie zich toe te leggen, op hetgeen men in d
wandeling kunst" pleegt te noemen en'hiermede
\vordt déoorspronkelijke opdracht der comissie:
het in ordentelijke banen leiden van een
volksyermaak, waaraan weinig of niets te bederven valt,
op fatale wijze overschreden.
Immers zij moet thans andere dingen dan naakt
of gekleed, fatsoenlijk of indecent, ordelijk of
oproer i g. t ogen elkaar afwegen. Zij moet uitmaken
wat, ongeacht de behandelde, materie, al dan niet
is opgeheven tot de boven-tijdelijke
bovenmaatschappelijke visie van den kunstenaar on
ziedaar een treffen fcusschen twee grootheden, dat
MIJNHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten 60c'
Laxeer-Tabletten.. 60et
Zenuw-Tabletten .75ct
Staal-Tabletten.. 9Oc'
Maag-Tabletten 75"
Bij Apoth. en Drogisten
bijna belachelijk van ongerijmdheid is. Van alles
op deze rare wereld vol misverstanden, begrijpen
een kunstenaar en een commissie" elkaar wel
het minst. De kunstenaar spreekt en denkt in
subliminale complexen - de commissie" in
paragrafen en reglementen. De kunstenaar richt
zich tot de naakte, nederige menschelijke ziel ?
de commissie" is een verzameling notabelen met
nette colberts en verantwoordelijkheidsgevoel. De
kunstenaar doet een beroep op het diepste en
heimelijkste in ons de commissie" herleidt de per
soonlijkheden tot openbare
Vergaderings-trivialiteiten. Hoort nu, tot welke pijnlijke consequenties
oen contact tusschen deze volmaakt ongelijksoor
tige grootheden leidt:
Wij kunnen u niet toelaten" zegt de commissie
tot den kunstenaar Raismann omdat gij bewind
voerende personen, speciaal den directeur eener
gevangenis, op belachelijke eu zelfs liederlijke
wijze hebt voorgesteld, tegenover de nobele poli
tieke gevangenen !" ..Hoe nu?" vraagt de kunste
naar verbaasd leeft mijn Scharfsky dan niet.
zooals een Jago en een RodionRaskolnikof leven?
Is hij niet waarachtig gezien en in al zijn gro
teske minderwaardigheid met deernis gezien?
Moet hij verdwijnen, waar het larmoyante
tooneelkappers-product van een Jannings-grootvorst mag
voortbestaan? En liederlijk? Maar in welk opzicht
is deze pitoyabele, vereenzaamde ge vangenist yran
?met zijn ruwe, maar menschelijke sexualiteit,
liederlijke!' dan de perverse dubbelzinnigheid der
geraffineerde Amerikaansche filmsterren?"
Bovendien" gaat de commissie onverstoorbaar
voort, bevat deze film een bespotting van gods
dienstige handelingen...:" Kent gij den Dies Irue
uit Berlioz'.Dtt»w«<fO>i de Fam-t ?" vraagt'de kunste
naar.
Tenslotte" vervolgt de onverbiddelijke com
missie komt de tegenstelling tusschen de
laagstaande machthebbers en de hoogstaande onder
drukten weer tot uiting en aldus vervalscht gij het
wereldbeeld !" De kunstenaar is een wellevend
man, dus lacht hij niet om deze rhetorische uit
barsting, maar vraagt beleefd: Welk wereld
beeld meent gij ? Het uwe of dat ..van uw geacht
medelid, of dat van Goethe, of het mijne? Daar
is het wereldbeeld" van konkelende» sjacherende
politici, die het gewicht van den vrede in (Engel-.
sche) ponden en dollars zoeken te bepalen daar
is het wereldbeeld" van een dictatoriale
geWeldheerschappij daar is ook het wereldbeeld"
van een knoeiend jammerlijk mislukt
revolutieidealisme..... wie van ons zal het wagen, de feite
lijke waarheid van al die subjectieve wereldbeel
den" vast te stellen? Ik ken niet anders dan mijn
wereldbeeld" van den eeuwig-revolteerenden,
eeuwig-falenden mensch.... altijd dezelfde, of
zijn ideologie al dan niet juist zij. Of meent gij,
dat De Lamartine's Girondins" eerst dan een
toelaatbaar" kunstwerk zou zijn geweest, wanneer
A'ergniaud c.s. eens werkelijk de Marseillaise had
den gezongen op het schavot gelooft gij, dat
Dantón" eerst dan voor vertooning in het
openbaar" geschikt ware, wanneer Büchner's held
in alle opzichten met de historische figuur
strookte?"
Ik verklaar de discussie voor gesloten" zegt de
voorzitter De film Gevangenis" is verboden !"
?" * ? , .' ? ?? "" .
Nog eenige van dergelijke overwinningen en de
Centrale Keuringscommissie is verloren.,..
GENERAAL AGENTEN VOOR
AMATEUR-KINO-UITRU8TING
FOTO-SCHAAP & Co.
8 P TT T
A T*f H T F, R > 4 T»
?h
?l
l