Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 AUGUSTUS 1929
No. 2725
STAND AA R D
HYPO THBBKBANK
te ROTTERDAM
Directie:
Mr. H. H. C. CASTBNDIJH tn
L MOSSELMAN
De Bank geeft onder controle van het
Algem. Administratie- en Tntstkantoor
5 en 4$%Pandbr.tegen beartkoer» atf.
N. V. Rotterd. Hypotheekbank
voor Nederland
Opgericht in 1864
Maatschappelijk Kapitaal f 10.000.000,
waarvan geplaatst f 6.000.000
Verstrekt geld op eerste hypotheek.
Voor inlichtingen wende men zich tot
het kantoor der Bink, Ged. Bierhaven 25
te R'dam of tot hare Agenten.
De Directie t
Vïr. Th. Reepmaker, Mr. N. P. C. v. Wflk,
Mr. B. van Rossem.
De HolL Voorschotbank
HAARLEM. KRUISWEG 70,
De Bank verstrekt gelden tot elk bedrag
met een minimam van f 1000.?op
zakeiQk onderpand en onder borgtocht, met
in pandceving eener polis .van levensver
zekering van gelijk bedrag, en verkoopt
S % schuldbrieven in stokken van f 1000.
500,- en f 100.- tegen Beurskoers.
N.V, Insulaire Hypotheekbank
ZIERIKZEE
stelt verkrijgbaar:
f/. % PANOBRIEVEN i 98%
en tot een beperkt bedrag
5VANDBI1IEYEII W*0/»
Ni DE HAARLEMSCHE
HYPOTHEEKBANK
f
&
der Directie: ^f&T&r Mr. A. S. MI ED EM A,
P. H. CRAANDIJK en A. E. THIERRY DE BYE DOLLEMAN
en 5 pCt.«PANDBRIEVEN tegen LAATSTEN AMSTERD. BEURSKOERS
r
ROTTERDAMSCBE
SCBEEPSHYPOTHEEKBANK
HARINGVLIET 98
.
UITGIFTE van
5% Pandbrieven tegen 98 %
De Directeur: Mr. W. C. MEES
.
N. V. Residentie Hypotheekbank
's-GRAVENHAGE ' Anna Paulownastraat 97
TRUSTEE'S EN ACCOUNTANTSCONTROLE
Hypotheekbrieven in circulatie ? 13.900.000»-.
5 pCt. Hypotheekbrieven tegen 100 pCt.
Directie: K. E. ABBING. D. VAN OORD7
iiaaiaiaianiiifaiEi^^
N.V. Maatschappij voor Hypothecair Crediet in Nederland
N.V. Maastrichtsche Hypotheekbank voor Nederland
Verkrijgbaar l
4i/« % PANDBRIEVEN
tegen Beursnoteering
Deze Pandbrieven zijn aflosbaar door uitloting
binnen 25 jaar.
iianLTüjariirarajaianjafi^
Nederlandsche
Handel-Maatschappij, N. v.
AMSTERDAM.
AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en VGRAVENHAGB
Vestigingen in Nederlandsch-Indic, Straits-Settlements,
Britsch'Indië» China, Japan en Arabi
ALLE BANKZAKEN
SAFE-DEPOSIT. KOFFERKLUIS.
LEVENSVERZEKERING MAATSCHAPPIJ
Gunstige polisvoorwaarden Q C7 K l Ui P" AA
Zeer billijke premiën*
NON-VA LEU R S
in Uw Effectentrommel?
Waarom leest Ge niet steeds het
AMSTERDAMSCH
EFFECTENBLAD
Nederland's financieele dagblad
135ste jaargang
Proefnummers veertien dagen gratis
O. 2. Voorburgwal 89, Amsterdam
Tel. 32983, 33721, 32721, 43333.
Abonneert U op QNZE AARDE
Rijk geïllustreerd maandblad
Prijs per jaargang f 10, f r. p.p. f 10.75, Zeepost f 12, Buiten!. 113.50
Proef No. gratis. Uitg. van v. Holketna & Warendorf's U.-M., Amsterdam
Voornaamste Kleedinginrichtin
op elk gebied
No. 2725
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 AUGUSTUS 1929
Begrooting en Bedrijven
door G. A. Klaasse
LKVSKKS. die mochten hopen dat ik hen hifi- /«m
onthalen op een stukje chroiii<|.uu
scarulaleuse ovi'i- «Ie jongste strubbelingen in ons college
VJUi vi-oede vaderen moet ik teleiu^tellen. liet is
?niet mijn bedoeling <>m dit keel- va.ii het smalle
pad der et'oiiomie at" te stappen oiu den breedeii weg
te betreden die voert tot.... de politiek. Want
?wanneer men denkt aan begroot 'mg en
gt-meeiite.bedrijven dan verbindt men daaraan onwillekeurig
de tfutUu'hte aau wethoiidei-js. die hun mandaat
ter beschikking hebben, gesteld. Inderdaad is het
onderwerp er n dat in hooge mate du practische
gemeentepolitiek raakt. JCn dat niet meer wet
houders erover Ki'struikeld zijn, vindt zijn oorxaak^
wel uitsluitend in het feit dat men een melkkoetje
niet gauw zal prijsgeven. Zelfs wanneer men met
e^intf liet beestje exploiteert ! Een
staatsman heeft eens met betrekking tot
de voorziening in de behoefte* aan inkomsten van
<le («verheid de stelling verkondigd, dat de eenig
juiste weg is: ..l'lut-k the goose wit h as little squaw
king as possible." Kn dat moge nu geen ideaal
principe zijn, het getuigt van practisohen zin.
Welnu, wat ligt er dan meer voor de hand dan den
gemeentenaven te laten bijdragen aan de uitgaven
y.óó dat /ij meenen niets bij te dragen. Zóó dat zij
denken van de gemeente goederen of diensten te1
betrekken, zooals zij die evengoed van anderen.
afnemen. Aan de/e gedachte is het
retributiejsysteem ontsproten. Maar nog veel beter kan men.
do storting in de gemoenteruif camoUfleeren,
wanneer men niet een kennelijk ,.sociale1' dienst
als onderwijs, bestrating, en/, tegen een retributie
bewijst, maar een normaal handelsobject:
electrisfhe stroom, water, visch te koop aanbiedt. Kil
dan de prij/.en aldus vaststelt dat uit de behaalde
winst de gemeentekas een flink inkomen kan
putten. .Maar nu loop ik £eitelijk op de conclusies
?vooruit.
Tariffpolltirk
f Wat is d»- kern van het -vraagstuk? De kwestie
die wethouder ter J l aar deed besluiten zijn functie
neer te leggen makt di<- kern ongetwijfeld niet.
Het ging daarbij niet om de bijdrage, welke de
winsten der bedrij ven aan het bridget leveren. Maar
?om een eenmaal gedane toezegging inzake de tarie
ven ? voor deel Heiteit.
IV principieele vraag, 'die hier gesteld moet
worden is: Wat moet de prijspolitiek van een
overheidsbedrijf zijn: dietit zij gegrondvest te zijn
op dezelfde beginselen als die van particuliere
ondernemingen; en mag een overheidsbedrijf winst
maken. Kr zijn natuurlijk in dit verband nog
velerlei andere vraagpunten. Al was het alleen maar
?de prealabele: wanneer dient «Ie overheid als
'onderneemster op te treden. «»n wanneer zij zulks
?doet dient dat dun te geschieden niet uitsluiting
van elk ander. Maar die vraag wil ik hier met
.stilzwijgen voorbijgaan. l.*at probleem is trouwens
7.00 veelomvattend, «lat het in enkele kolommen
nauwelijks scherp te stellen is. laat staan dan te
beantwoorden.
? ... ? '*,*'..'.
Wanneer Uien de prijspolitiek van verschillende
overheidsbedrijven oppervlakkig beschouwt, dan
is men geneigd daaruit te besluiten, dat bij de
vaststelling van prijzen en tarieven wel heel anders
te W'i-k wordt gegaan dan bij particuliere onder
nemingen. Immers voor n artikel of liever n
soort dienst heeft men niet n maar'verscheidene
prijzen. De gemeente-electriciteitswcrken hebben
voor stroom, voor steeds dezelfde stroom een veel
heid van prijzen. Kr is een prijs per K.W.U., er
is vastrwht. vrijrecht; hier en daar heeft men een
'krachtstroom, en een lichtstroomtariéf. Kr is een
prijs voor nacht stroom en tenslotte zijn er een
'groot aantal speciale tariefovereenkomsten, die elk
op zjchzelf st Aan. Terwijl toch in den winkel u en ik
en iedereen voor een brood eenzejfden prijs be
talen. Wanneer .men du kwestie op de keper be
schouwt dan blijkt echter dat de oorzaak van die.
prijsdifferentiatie" niet ligt in het feit, dat het
overheidsbedrijf een uitzonderlijke prijspolitiek
wenscht te voeren. Veeleer is die bijzonderheid
navnv samenhangend met den aard der bedrijven.
Baar waar electrische centrales niet door de over
heid wórden geëxploiteerd treft men hetzelfde
verschijnsel aan. Kn de Heli-telefoonmaatschappij,
heeft met de overheid in de Vereenigde Staten,
waar zij het telefoonnet exploiteert, maar heel
?weinig te maken. Kn toch heeft zij, uit bedrijfs
economische- overwegingen, speciale nachttarieven
e. d. ingesteld.
Hier ligt dus de grootste moeilijkheid teti aan
zien van de tarief politiek ook niet. De groote vraag
is: Mag een overheidsbedrijf winsten maken 'r Kn
om die vraag te beantwoorden moet men in de,
eerste plaats hebben uitgemaakt, wat de bestaans
reden van het overheidsbedrijf is. Waarom laat
men bepaalde industrieën bij voorkeur door de
overheid exploiteeren. l'itgestreden is inen over
die vraag nog geenszins. Maar in onze maatschappij
dankt het gemeentebedrijf zijn ontstaan in elk
geval niet aan de overtuiging dat over het ulyenieen
de overheid beter dan de vrije kapitalistische"
ondernemer de productie kan verzorgen. Het
zijn slechts sociale bedrijfstakken, die men binnen
het overhoidsbeheer trekt. Kn wel die takken,
waarbij een eisch van economie is, dat vrije, con
currentie zich niet kan uitleven. Terwijl het boven
dien bedrijven zijn. die ten alycuieenen nutte
werken, welker producten dus vrijwel algemeen
worden gebruikt. Daar heeft men de -keus tussdien
geconsessionneerde particuliere ondernemingen en
zuiver overheidsbedrijf. Soms kiest men het n.
soms het ander, liet valt niet te ontkennen, dat
juist tengevolge van het public utility"-karakter
het sociale element niet geheel buiten de. gestie
dezer ondernemingen gehouden kan worden. Soms
zal men ertoe komen om een spoorlijn of een elec
trische kabel aante -leggen 'in <-«'U gebied' waar d»
kosten van aanleg en exploitatie '' niet gedekt
kunnen worden, wanneer de normale tarieven in
die streek worden geheven. Kn uit maatschappelijke
overwegingen zal men dan toch' de algemeene
tarieven ook daar laten gelden, en dat rayon des
noods met verlies exploiteeren.
Maar overigens bestaat er. geen principieel ver
schil tussc-hen het overheidsbedrijf - <-n <!<? parti
culiere onderneming. De opzet is niet om de lagere
klassen der bevolking een nuttig goed te leveren
of een dienst te bewijzen tegen minimale, betaling.
die de. posten. niet dekt, evenmin om den. gegoeden
burger het gemeentelijk moiiopoUeproduct tegen
een fancy-prijs te verkoopen. Het particuliere
bedrijf wordt slechts uitgeschakeld omdat sociale
belangen vaak op zuiver privaat economische basis
niet het best te vervullen zijn.
Winst of sluitende rekening
Is er mi een reden 'oin op het stuk van streven
naar winst wel een grens te trekken tusschen
overheids- en particulier bedrijf;1
Wanneer wij eens een oogenblik aannemen dat
zulks niet het geval is. dat de gemeentegasfabriek
even winzuchtig mag worden geëxploiteerd als een
vennootschap-gasfabriek', wat is dan de conse
quentie? Mag men dan eoiicludeeren: dan mag dus
ook de gemeentekas worden gespekt met zoete
winsten uit de bedrijven? Op dit punt bestaat
geen eenstemmigheid. Maar .laten wij eens rond
kijken, en de vraag ontleden; wat zien wij dan.
Dut o}> d?n hnujcn duur (wat men in de economie
noemt: jn statischen toestand) het iHirliculicr
bcftrijf (/ecu tciiint intuikl. Dit klinkt wellicht para
doxaal. .Maar dat komt omdat het begrip winst
zoo rekbaar is. Wanneer iemand een ton in. zijn
/aak heeft Rein vestoord, e.n hij per jaar een in
komen daaruit kan trekken van 5 mille, waarna
juist de kosten on afschrijvingen gedekt zijn, dan
zal hij zeggen dat zijn, winst vijf duizend gulden
bedraagt. Maar feitelijk heeft hij winst" en in
komen"1 verwart. \Vant de vijfduizend gulden zijn
slechts de rente op zijn kapitaal.
Kn nu mag men over het algemeen als stelregel
aannemen: waar vrije concurrentie heerscht zal
op den duur een bedrij f 'niet. moer opbrengen dan
kosten, afschrijving en rente. Natuurlijk moet deze
regel met een korrel zout genoten warden. Dit
grootste prikkel voor den zin tot ondernemen ligt
juist in déhoop om meer dan die normale opbrengst
te maken. Maar 'hoop 'kan wel eens in rook opgaan,
Hotel-Pension 'T V E LT-H U Y S"
HATTEM.
Eigen dennenbosch van 5 H.A. Ten
nisbaan. Garage. Kamers met
stroomend water. Centrale verwar
ming.?Prosp. op aanvrage. Tel. 17.
en de ondernemer kan zich vaak al gelukkig prijzen
wanneer hij de rente op zijn kapitaal verdient.
Kn in een bedrijfstak die al geruimeii tijd bestaat,
waar geen patenten e.d, de inkomst positie ver
troebelen. zal inderdaad de concurrentie het rende
ment binnen niet al te ruime grenzen houden.
Die grenzen zijn alleen niet aanwezig wanneer een
onderneming een monopolie heeft. Dat is b. v. het
geval wanneer een particulier»! onderneming een
concessie exploiteert. Kn in die gevallen zorgt dan
ook de overheid, dat de tarievenpolitiek gecontro
leerd wordt. Voor overmatige winsten is dan zeker
geen plaats. liet geval der Amerikaansche spoor
wegen heeft duidelijk bewezen dat dan eerder van
verlies sprake is. Maar ook thans, nu de I. C.C.
daar wat liberaler opvattingen heeft, en inziet
dat het niet persénoodzakelijk is dat een
concessiebedrijf permanent verliest, wordt ook nog angst
vallig de hand gehouden aan het systeem: niet
meer opbrengst dan normale intrest. Kn daarom
ontmoeten ook de taxaties van de kapitaalswaarde
der activa, die natuurlijk de grondslag vormen
voor de calculaties, zooveel belangstelling in
Wallstreet.
een l>t>lastingblJjet
Kn wanneer nu het overheidsbedrijf wel winst
maakt dan het eekent dat niet meer of minder dan
dat de tarieven hooger zijn dan bij ..kapitalistische"
exploitatie en vrije concurrentie. Want juist de
algemeen-nut s-bedrij ven zijn niet van dien aard
dat het ..durchsetzen neuer Kombinat ionen"
groote winsten zou kunnen opleveren. Kn al was
dat zoo (het koersverloop van aandeeleii in elec
trische ondernemingen in de laatste jaren bewijst
dat de kans daarbij niet uitgesloten is) dan wil
dn t Uog niet zeggen dat ook bij
overheidsexploitatie een/elfde toestand weiischelijk is. Tuist omdat
de economische rechtvaardiging Aan de groote
winst: de prikkel tot productie, die noodzakelijk is
zoolang het particulier initiatief de productie
regelt niet aanwezig is. wanneer de overheid het
bedrijf ter hand neemt, mag men besluiten, dat
voor ..winst" dan geen plaats i*. '
Xoodat men veilig kan eoncludeereii. dat de
tarieven van overheidsbedrijven, die een
noenieiiswasirde winst opleveren een belangrijk contingent
iiiiliiTftc In luxt hiu bevatten. De gemeente maakt
in zulk een geval van haar monopolie-positie
gebruik oin de gebruikers, van haar voortbrengselen
een belasting op te leggen. ,
Waarmee de tarievenpolitiek. die tot winst voert.
ilog niet veroordeeld behoeft te zijn. Wanneer men
meent, dat het ? weiischëlijk is om naast de directe
belastingen-, die slechtst een de^-1 der bevolking
treffen, ook andere rechten te heffen onafhankelijk
van het inkomen' der aangeslageiien (en hiervoor
acht ik persoonlijk veel te zeggen: maar bij de
beantwoording van deze vraag gaat de politieke
overtuiging een krachtig woord meespreken),
dan kan men zulks doen via de gasfabriek. Wanneer
inen geen logischer systeem weet te bedenken.
Het axioma van den geplükteu gans. dat ik hierboven
aanhaalde, pleit daarvoor in elk geval. Maar
hoofdzaak is dat inen weet wat men doet. Het
gevaar schuilt hierin, dat men de financieele poli
tiek- niet irioor.in. haar -juiste verhoudingen ziet.
In elk geval is er dit onlogische: dat men de indirecte
belasting heft van een bepaald product, niet omdat
men daar de heffing het beste acht, maar omdat
toevallig de overheid daarvan zelve den prijs vast
stelt. Maar de wethouder van fihancien, die deze
bron van inkomsten zou willen laten opdrogen zal
wel ver te' zoeken zijn !
Bezoekt de Hollandsctie Badplaatsen:
ZAND VOORT:
HOTEL D'ORAHGE «D
HOTEL DBIKHUIZEN"
'WIJK AAN ZEE:
' BADHOTEL «D
ZEE-DEPENDANCE,
?'