Historisch Archief 1877-1940
Aanplakbiljet van A. Cassandre
EEN hoogtepunt in de kunst van
het hanplakbiljet in Frankrijk was
eertijds Chéni. Fijne pastelkleuren,
speelsche lijnen, losse*en zwierige be
lettering, dat waren de kenmerken
maar er was nog iets meer dat mo i yk
te définieeren valt, zoomin als vrou
welijke gratie met nuchtere woerden
CHEKUN
Kunst en Reclame in de ransche Aanplakbiljetten
te benaderen is. Het was, wat ik zou
willen noemen: het feestelijke element
en daarnevens het dooreenvlechten
van zwevende gestalten waardoor iets
van den droom in al zijn werk leefde.
Later kwam Steinlen. Hij gaf mér
werkelijkheid, maar ook gaf hty mér
diepte. Nooit overtrof hij zichzelf in
zijn prachtige biljet voor de bekende
Farine Lactée" met de melkmorsende
figuur en de katten. Groot kon hij zijn
in een beperkt bestek. Het is het ge
heim van alle Kunst t ....
Wat Mucha betreft (ook zijn werk
reken ik tot de Fransche affichekunst)
bleek de waardeering meer modegril.
Dat is het filterend" vermogen
van den tijd! Wat sterk is blijft;
wat zwak is vervliegt als kaf uit het
koren.
Velen hebben zich in den loop der
jaren aan het ontwerpen van aanplak
biljetten in Frankrijk gewijd. Vooral
de hoofdstad, het geweldige Parijs
had, als metropolis, goede teekenaren
van noode, maar men stampt ze niet
uit den grond t .... Niets is te
dwingen en altijd wisselen tijdperken
van bloei en verval.
Na eene duidelijk af te lezen in
zinking herleefde opnieuw de Kunst
der Reclame, zij het in gansch andere
vormen en opvattingen. Allerhande
invloeden doen zich gelden: de in
drukken van het moderne verkeer;
het trilbeeld der cinema en niet het
minst de grooteche krachten der
machine hebben niet nagelaten hun
stempel te drukken op den arbeid en
het streven der nieuwlichters, die
allereerst begrepen hebben dat als men
iets te zeggen heeft, men dit zoo
duidelijk .mogelijk dient te doen, wil
men zich voor de menigte verstaanbaar
aken.
S Deze duidelijkheid openbaart zich
vooral 7en by allen in de
letterteekening. Zeer eenvoudige, strakke, voo
een elk (dus ook voor het ongeoefend
leekenoog) zonder moeite snel te be
vatten karakters ge ven 3 de
mededeeling aan welke door de uitgave van
het biljet gediend wordt en verlaten
is de krankzinnige' bevlieging j om
dit onderdeel van het biljet door
zonderlinge ordonnantie te doen
intrigeeren, waarbij de welwillende be
schouwer voor ware puzzle's en
rebussen kwam te staan. Het aanplak
biljet ontaardde tot een soort kruis
woord-raadsel en men zag dit alras in.
Als direct gevolg kwam de reactie
van i het eenvoudige en duidelijke,
recht-op-het-doel-afgaande der nieuwe
zakelijkheid. Men was beu van al het
met kwistige hand dooreen strooien
der letters; er kwam orde, stijl en
regelmaat overheers'chen en hoe men
ook over de ultra-moderne . kunste
naren moge denken, dit eene zal men
moeten toegeven: z\j brengen dat waar
het om gaat onmiddellijk en het aller
eerst als pointe" van hun werk naar
voren en gén wonder dat zij op deze
wijze het hart van hen die het een
of het ander in breede opvatting
onder de aandacht der massa te
brengen hebben wisten te winnen. Het
kwam beide partijen ten goede.
door OTTO VAN TUSSENBROEK
Was eertijds het picturale element
overheerschend (aanvankelijk waren
de eerste affiche-teekenaren kunst
schilders, niet waar?) zoo is later het
decoratieve karakter tot volsten*bloei
gekomen, een scheidsmuur opwerpend
tusschen het schilderij als zoodanig
en het aanplakbiljet waarbij immers
van totaal verschillende beginselen
werd uitgegaan. In het eerste geval
kan men nog spreken van eene zekere
verwantschap met de vrije kunst; in
het laatste geval daarentegen heeft
zich de toegepaste kunst nader bepaald
en daardoor hare grenzen scherper
getrokken.
In beide uitingen hebben de Fran
sche artisten zich een wereld-repu
tatie weten te verwerven en niet ten
onrechte t ....
* *
Caeaandre het allereerst. Niet volgens
maatstaf mijner persoonlijke waar
deering, doch wegens algemeene erken
ning onder vakgenooten en publiek.
Als er n is wiens werk nieuw in
den tijd staat dan is hij het wel, die
hoewel geboortig in Rusland in de
Oekraïne (op 24 Januari 1901 zag hij
V in Kharkow het levenslicht), toch als
kind van Fransche ouders door en
door Franschman is. C'est par hasard
que j'ai commencéa faire de l'affiche,
fcout en continuant mes tudes de
'pelnture; mais peu a peu, je me suis
trouvépris par eet art nouveau qui
me séduisait par son cötévivant et
la place prédominante qu'il prend de
jour en jour dans notfe sociétérégie
entierement par Ie principe de
l'utilité", zoo schrijft ntf mij.
Levend zijn, nuttig zijn, dat is wel
Aanplakbiljet v
Wat in den laatsten ty d in Frankrijk
verschenen is op het gebied der
affiche-kunst toont opnieuw ten
duidelijkste aan dat ervoor
kunstenaren met een oorspronkelijk talent
begaafd, grooter kansen tot ontA
plooiing open liggen dan in het,
helaas te kleine Holland mogelijk
schynfc (het kón anders zijn !!) Spoor
weg- en Stoom vaartmaatschappij en;
Industrieën en Handelsondernemingen
van beteekenis; Concertb
reauxSchouwburgen, MusichalTs en Cin
ma's verstrekken voortdurend op,
drachten en goede aanplakbiljetten
zjjn dan ook, verblijdend, regel ge
worden in stede van zeldzame uit
zondering. Met dit gevolg dat de
Fransche affichekunst zich vrijelijk
ontwikkelen kan.
Natuurlijk: ik noem hier den naam
Aanplakbiljet van Charles Carlu
Zenuwfttlllend
en zeniiwsterkend is de werking van
MIJNHARDT'S
zenuwtabletten
'Glazen BuisjeTS et. Bij Apottu en Drogisten
Colin
,het groote verlangen. De kunstenaar
staat niet langer naast de gemeenschap
maar hij heeft zijn plaats veroverd,
midden tusschen de werkers in de
maatschappij. Men heeft hem noodig.
Reeds eerder heb ik over Cassandre
gesproken. Een zijner latere proef
nemingen is die de* foto-montage. In
een biljet voor de bekende Galeries
Lafayette te Parijs (1928) heeft hij
het vriendelijk lachend fotografische
portret eener knappe vrouw zoodanig
, gecombineerd met eene zacht ver
vloeiende teekening dat er juist door
het in het oog vallende der verkregen
eenheid een ding ontstond dat men
niet onopgemerkt kan voorbijgaan. De
kleur der plaat is kersenrood op Wit
papier, zwart en blauw. De foto
reproductie in raster-clichébleef in
halftint, ongekleurd, dus grijs en hier
komt het eerUJkheids-verlangen weer
duidelijk tot uiting: Cassandre geeft
dit nieuwe middel van uitdrukking
voor wat het is en schuilt opzettelijk
naar voren dat.hier een foto benut
werd.
Eenvoudig en strak zijn de letters
geteekend met gebruikmaking eener
opgespoten verdonkering hier en daar
waardoor deze optisch iets naar voren
schijnen te komen.
* * *
Op een heel andere manier uit Paul
Colin zich in een geestig, in louter
zwart en wit gehouden, biljet voor de
pianisten Wiener en Doucet. Hoezeer
origineel geeft hu de beide vleugels
weer, van boven er op neergezien.
Men herkent een der spelers, aan wien
alles doucet" is, dik en rond, aan den
rug, en den ander, mager en droog
als een harde Wiener"-taart, aan
zijn onafscheidelijken uilebrüen dan,
als toevallig, komt nog even aan den
linkerbenedenhoek het woord Pleyel
meespreken, in het niet vallend met
dat waar het om gaat in groote letters:
Wiener en Doucet l
Een ander, in Holland geheel onbe
kende teekening van Colin (die om
streeks 1928 in Parijs op den voor
grond begon te komen met zijn werk
voor het Théatre des Champs Elysées)
is die voor de sla-oUe van het merk
Croix Verte". Men ziet een groot
groen kruis en daarop staat een
maagdelijk blank bordje met twee
pommes de laitue", allerliefste
kropjes sla, zooals Franschen deze
afzonderlijk eten, hard en knappend.
's Lands wijs, 's lands eer l
-._ Maar het typische is lüer tevens de
diagonaal gestelde lichtbundel welke
dat bordje, die kropjes. en mes en
vork, noodig ^ ter verorbering, be
licht .... En voorte als basis: groote
letters, links en rechts van het kruis.
De kleuren van de plaat zijn geel
(sla-olie-geel 1), groen en_zwart.m
* *
* ? .
Een kranig werkstuk is wat Jean
Carlu voor het OceanografischMuseum
in Monaco maakte. Hij gaf in korrelige
teekening, als met luchtbellen om
geven, wonderlijke vischgestalten
achter elkaar geschoven: een gele, een
witte an een roode tegen dof zwart
fond en, dan ia een phosphoriseerend
groen en, blauw den tekst. Ook hij
is een der jongeren van wien men meer
zal hooren.
. ? ' ?* * ?
£iYoor het bekende boek van Paul
Morand Magie Noire" heeft Liloa
(een pseudoniem), een grappig en zeer
levendig winkelbüjet ontworpen, afge
drukt in rood en zwart op wit papier,
waarop zijn afgebeeld een
saxophonist en eeu negerin recht tegenover
elkander; hij met zijn kittige
butterflystrikje op een als een plank gesteven
shirt-front; zij met haar talisman van
tijgertanden om den donkeren hals:
de wilde beschaving, beschaving der'
wilden I Het Amerika der jankende
jazz-bands; het Afrika der oer
instincten .... Het zijn slechte enkele
HEIüSEWEG 11-17 «AMSTERDAM
'Overhemden naar maat
Bij on» verkrijgbaar N.R, V. MQNTA SCHOENEN_
Aanplakbiljet van Lilos
voorbeelden die ik hier geef maar men
heeft het reeds aangevoeld: er is eene
bloeiende affichekunst levend in hét
vaderland van een Chéret waarop
men terecht trotsch mag zijn.
Zij bewijst niet alleen dat er talenten
te over zijn op dit speciale7~gebied,
maar ook dat men de waarde daarvan
begrijpt door het in ruime mate ver
strekken van opdrachten. Blijven déze
uit dan kan er van eenigérlei bloei
uitteraard geen sprake zijn l.... >. - j
j
't
l r
t
.Ui
Aanplakbiljet van Paul Colin