Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 SEPTEMBER 1929
No. 2727
J. D. STRUIJS 6 Zn.
Prinsengracht 837 Telefoon 37906
BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING met RIJTUIGEN of AUTO'S)
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
AUG. KAUPMANN
R C. Hooftstraat 113, Amsterdam Telefoon 23308
ONTVANGEN NIEUWE COLLECTIE
BED- EN
TAFELGOEDEREN
ZIJDEN TRIOOT
EN GEKLEURDE
DAMESLINGERIE
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
9JQ. Hooftetraat M AMSTERDAM Ttlaf.s 30341, 242M
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN UJKKOETSAUTOMOBIELEN
D. OBERINK 6 Co,
INGENIEURS
Amsterdam» Prinsengracht 456. Tel. 37452
BLIKSEMAFLEIDERS
AANLEG -r- INSPECTIE ONDERHOUD.
zoowel eenvoudige als betere uitvoering
G. J. DE KONING 6 ZOON
Keizersgracht 447, A'dam
Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739
Vbor alle doeleinden
jCn*m.KunstinNchting
iDirkSctmabei
Amsterdam. *
ADRESSEER ALLEEN:
99
IN DEN SILVEREN
MOLENBEECKER"
KALVER STRAAT
AMSTERDAM
HOOGSTRAAT O 1
DEN HAAG Ol
KAASSCHAAF
met zilver handvat. Verkrijgbaar in
6 verschillende uitvoeringen,
GLAD, F ILÉ.PARELRAND,
PUNTFILÉ, PUNT-GROEF (1028) EN
PISTÓOLHEFT
Prlj« f 6.50
Met IMIT. ANTIEK Handvat
Pril» l 7.50
Toezending door Nederland met
30 cent verhooging.
MET RECHT VAN TERUGGAVE
ALS DEZE NIET AAN DE
EISCHEN VOLDOET.
Onmisbaar in het Huishouden.
Firma RRÖNËR
Nicowcndijk 167» Amsterdam
MANUFACTUREN EN
WITTE GOEDEREN
Speciaal adres voor Uitzetten
en Huishoudgoederen
TRICOT ONDERGOEDEREN
Cerises au
Kirsch
DE kersen -
Betuwsche Meikersen - op
kirsch. Een Droste"
Bonbon!
(iet toe.
dat ge Drosfes
- Boeken voor Vrouwen
Dr. ALETTA H. JACOBS
HERINNERINGEN
Met een voorwoord van Prof* Mr* Dr* J* OPPENHEIM
Met talrijke illustraties
Ingenaaid . . . . f 4*25 Gebonden . . . .f 5*50
HET VADERLAND schrijft: Een bijzonder boek van een bijzondere
vrouw .... prettige en interessante lectuur.
CHRISTELIJK VROUWENLEVEN: Een zeer interessant boekwerk
, NIEUW VROUWENLEVEN: Boeiender dan welke gefingeerde roman ook.
IN EN OM ONS HUIS: Bijzonder belangrijk is deze levensschets.
ZUTFENSCHE COURANT: Dit lijkt een heel dik boek. Maar het is
zoo prettig, eenvoudig en hartelijk geschreven, dat men blijft lezen tot
men 't uit heeft.
In eiken boekhandel verkrijgbaar*
Uitgave van N.V, v. Holkema & Warendorf s tlM, A'dam*
Het papier ten behoeve van dit blad f* f% A f^S\D\f E V A MICTEDf^ A All
wordt geleverd door de firma W. VU Ai WWlf VHT9 AIVI9 l Kif U AM
ROTTERDAM?GRONINGEN
UTRECHT ALMELO,
??
Voornaamste Kleedinqinrichtin
op elk gebied
No. 2727
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 SEPTEMBER 1929
Eetkamer door Spanjaard
Slaapkamer door Sognot
HET MODERNE BINNENHUIS
HET is inderdaad een heuchelijk feit. dat de
laatste jaren by voortduring energieke po
gingen in het werk g-esteld worden om tot betere
woningtoestanden te komen, alsmede tot doel
treffender inrichting van het binnenhuis. Dit geldt
vooral voor woningen van kleine gezinnen (z.g.
-.minimum-woningen"). Vooral bij jong-gehuwden
?of zy die trouw-plannen" hebben is het zoeken
naar een behoorlijke, kleine, dus gemakkelijk
??te bemeubelen en te onderhouden woning aan
?de orde van den dag.
Het ligt voor de hand, dat meubelen en
meubelstoffen e.d., welke niet duur zijn en bij welker
vervaardiging de hulp is ingeroepen van een
beigaafd ontwerper een zeer sterk propaganda-middel
vormen tot smaakverbetering van het koop
krachtige publiek. Het is^ gebleken dat voor
der:gelijke producten levendige vraag bestaat en dit
nu is het merkwaardige: in de meeste gevallen
?wordt met beperkte middelen een schooner aan
kleeding van het binnenhuis bereikt dan daar
?waar kostbaarheid vertroebelend werkte.
Het verlangen naar vereenvoudiging, het streven
Uéver ón werkelijk fraai kunstvoorwerp te be
zitten, liever dan twintig dingen zonder ziel.
voerden tot het inzicht dat wat naast de benoodigde
meubels enz. diende te worden aangeschaft, dus
naast hetgeen het daadwerkelijke nut diende.
ook werkelijk tot verfraaiing der woning zal moeten
? .medewerken en daarbij komt dan ook het streven
der moderne zakelijkheid in het geding: wen
?omringe zich met dingen die men'bij de handeling
?cfer beivoning niet missen kan en Me al het andere
?buitenshuis....
>? Er is eens gezegd dat het eigenlijk hier om. gaat:
?dat in de ideale woning geen enkele.eigenschap de
.leiding neemt maar dat daarbij de gezamenlijkheid,
?de som van alle eigenschappen als eenheid dient
?te gelden waarbij het woning-apparaat in alle
?opzichten dient te beantwoorden aan het
voorop.gestelde doel. Dat daarbij naar het oeconomisch
uitbuiten van alle beschikbare hulpmiddelen dient
?te worden gestreefd ligt voor de hand.
>% In de naaste toekomst zal zeer zeker dit alles
InTsterkere mate kunnen worden bereikt en wat
mij persoonlijk betreft: zij verlosse de huisvrouw
? allereerst van den al te tijdroovenden romp
slomp" waardoor meer tijd vrij komt voor; arbeid
van hooger orde, ook al neem ik aan dat men
tijdens het,, vaten-wasschen" een vers van Boiitens
reciteeren kan (hoewel intussohen de auteur van
.het poëem daar wel gegronde bezwaren tegen zal
.hebben t....)
Reeds' hebben tal van moderne hulpmiddelen
door Otto van Tussenbroek
veel gemak gebracht:, de centrale verwarming en
daaraan verbonden warmwatervoorziening, aller
hande aanwending van electromotorische krachten
enz. spaart een zee van tijd en in samengang
met deze practisch-méchanische hulpmiddelen kan
de woninginrichting eene moderniseering onder
gaan, waarvan dit het verblijdend eindresultaat
kan zijn, dat ook door het benutten der machine
bij de vervaardiging van fraaie meubelen nieuwe
mogelijkheden worden geopend. Een dezer moge
lijkheden is de z.g. serie-productie naar een door
een bekwaam kunstenaar uitgedacht model dat
dus als standaard-type dienst doet.
Het kan niet anders dan de binnenhuiskunst
in1 het algemeen en het aesthetisch uitgevoerde
meubel in het bijzonder, ten goede komen dat ver
scheidene talenten zich hierop hebben ingesteld.
Opgericht werd de Bond van Kunst en Industrie,
eene Vereeniging van fabrikanten en uitgevers.
welke in samenwerking met kunstenaren streeft
naar de voortbrenging van een fabriekmatig
vervaardigd, schoon en deugdelijk product. Daar
toe kunnen mede lid worden de lichamen welke de
verspreiding van het product bevorderen, onder
nemingen welke bewezen hebben althans in staat
te zijn tot vervaardiging van hoogstaande
industvieele kunstnijverheidsvoorwerpen en deze ver
vaardiging als een met ernst opgevat en voor
naam deel harer industrieelen arbeid te beschouwen.
Men voelt het: een ideëel doel dat inderdaad
aller belangstelling verdient en ook dit is weder
een stap vooruit: het binnenhuis kan ervan
profiteeren waar in den laatst en tijd meer en meer
goede dingen voor luttel gelds op de markt werden
gebracht.
Pe beteekenis der machine in de meubelkunst
is vooral waar hout- of metaalbewerking aan.de
orde is, buitengewoon belangrijk. Zeker: het
kostbare unicum, het handwerkelijk voortge
brachte meubel zal zich blijven handhaven, doch
wie in grooten kring de aesthetische opvoeding
propageert zal zonder twijfel de meening onder
schrijven dat eerst als het goede en betere waarlijk
bereikbaar wordt er waarlijk kans van slagen is
om van verbetering van smaak te spreken omdat
immers aan de vraag naar het schoone tébeant
woorden valt ! Wie duur uit wil zijn kan terecht,.
maar ook.... wie goed en goedkoop geholpen
,wil zijn kan zich het huis meubelen naar wensch
en volkomen voldoening!
?'.,.. , * * ? : '
' « * '? '
Het is misschien wel eens aardig" en leerzaam
om twee zeer verschillende opvattingen tegenover
elkander te stellen n te vergelijken. Ik koos
daarvoor een,slaapkamer ontworpen door Sognot
(van de ateliers van het bekende magazijn Le
Printemps" te Parijs) en eeh^eetkamer in een
landhuis te Hergen door F. Spanjaard. In het
eerste geval spreekt alles van een verlangen naar
rijkdom, waarbij echter dit weder het groteske
is, dat alles in werkelijkheid^een veeleer armen
indruk maakt. Dat komt omdat het vertrek gees
telijken inhoud mist.
De kleuren waren niet slecht (groen ,en dof
geel en'donkerbrons) maar ondanks de.toepassing
in kostbare materialen weinig intiem. Daaren
boven heeft het geheel iets zeer tweeslachtigs: er
is een conglomeraat van A: de ronde lijnen (fau
teuil op den voorgrond, divan en teekening
vloerkleed) en B: het vierkant (architectuur van
het vertrek, behangpatroon en bed) waarbij de
ontwerper eigenlijk in beide beginselen faalde.
Dit is oorzaak dat zijn kaïnerinrichting karakter
mist en in geen geringe mate ook: stijl, zoo wij met
Dr. Berlage stijl opvatten als eenheid in vorm
geving. Er is hier geen. eenheid, slechts onrust.
En^dat inleen.. ?. .rustvertrek,_een slaapkamer !
Hoezeer anders ging Spanjaard te werk. , die
zich een waardig Hollander toont. Hij geeft
een stil spel van vlakken, een samenspraak
van kleuren waarin verschillend materiaal een rol
speelt en waarin alles, schijnbaar eenvoudig, toch
geestelijken inhoud verraadt en een eigen cachet
heeft. Er is vooral: huiselijkheid en rust!
Het vertrek krijgt weinig zon. eerst, laat in
den middag. Dus liefst vroolijke tinten en vooral
licht blijven, meende de ontwerper terecht. Een
wit plafond, warm geel, effen behang, een
roomwitte betimmering met zwart, zwart-gebeitste
meubelen met dito bekleeding met op den vloer
een effen cocoskleed naturel kleur met bruinen
rand en tegen de vensters effen glasgordijnen eu
overgordijnen in groen biljartlaken.
Alles is hier op elkander afgewogen en alles
is hier verantwoord.
Daarover zou heel wat te zeggen zijn. Dat kan
in dit beperkt bestek niet geschieden maar waar
de Hedactie van dit blad mij vroeg om eene bij
drage voor deze rubriek tot onderwerp hebbende
de inrichting van het huis meende ik in het kort
vooral den nadruk te moeten leggen op het zoeken
naar rust en eenvoud bij de nieuwere inzichten
overheerechend tot uiting komend en op de belang
rijkheid der machinale hulpmiddelen.
Onze tyd is rijp voor vele dingen, ik zou zoo
zeggen: laat ons de kansen benutten. Dat sommigen
veel vooroordeel daarbij moeten overwinnen is
zeker doch: wie niet tnet zijn tijd meegaat, kijkt
door venceerde ruiten 1....
KENNERS
KOOPEN BOTER
VAN OUD-BUSSEM