De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 7 september pagina 6

7 september 1929 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 SEPTEMBER 1929 No. 2727 J. D. STRUIJS 6 Zn. Prinsengracht 837 Telefoon 37906 BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING met RIJTUIGEN of AUTO'S) CREMATIE. - TRANSPORTEN. AUG. KAUPMANN R C. Hooftstraat 113, Amsterdam Telefoon 23308 ONTVANGEN NIEUWE COLLECTIE BED- EN TAFELGOEDEREN ZIJDEN TRIOOT EN GEKLEURDE DAMESLINGERIE BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. 9JQ. Hooftetraat M AMSTERDAM Ttlaf.s 30341, 242M REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN UJKKOETSAUTOMOBIELEN D. OBERINK 6 Co, INGENIEURS Amsterdam» Prinsengracht 456. Tel. 37452 BLIKSEMAFLEIDERS AANLEG -r- INSPECTIE ONDERHOUD. zoowel eenvoudige als betere uitvoering G. J. DE KONING 6 ZOON Keizersgracht 447, A'dam Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739 Vbor alle doeleinden jCn*m.KunstinNchting iDirkSctmabei Amsterdam. * ADRESSEER ALLEEN: 99 IN DEN SILVEREN MOLENBEECKER" KALVER STRAAT AMSTERDAM HOOGSTRAAT O 1 DEN HAAG Ol KAASSCHAAF met zilver handvat. Verkrijgbaar in 6 verschillende uitvoeringen, GLAD, F ILÉ.PARELRAND, PUNTFILÉ, PUNT-GROEF (1028) EN PISTÓOLHEFT Prlj« f 6.50 Met IMIT. ANTIEK Handvat Pril» l 7.50 Toezending door Nederland met 30 cent verhooging. MET RECHT VAN TERUGGAVE ALS DEZE NIET AAN DE EISCHEN VOLDOET. Onmisbaar in het Huishouden. Firma RRÖNËR Nicowcndijk 167» Amsterdam MANUFACTUREN EN WITTE GOEDEREN Speciaal adres voor Uitzetten en Huishoudgoederen TRICOT ONDERGOEDEREN Cerises au Kirsch DE kersen - Betuwsche Meikersen - op kirsch. Een Droste" Bonbon! (iet toe. dat ge Drosfes - Boeken voor Vrouwen Dr. ALETTA H. JACOBS HERINNERINGEN Met een voorwoord van Prof* Mr* Dr* J* OPPENHEIM Met talrijke illustraties Ingenaaid . . . . f 4*25 Gebonden . . . .f 5*50 HET VADERLAND schrijft: Een bijzonder boek van een bijzondere vrouw .... prettige en interessante lectuur. CHRISTELIJK VROUWENLEVEN: Een zeer interessant boekwerk , NIEUW VROUWENLEVEN: Boeiender dan welke gefingeerde roman ook. IN EN OM ONS HUIS: Bijzonder belangrijk is deze levensschets. ZUTFENSCHE COURANT: Dit lijkt een heel dik boek. Maar het is zoo prettig, eenvoudig en hartelijk geschreven, dat men blijft lezen tot men 't uit heeft. In eiken boekhandel verkrijgbaar* Uitgave van N.V, v. Holkema & Warendorf s tlM, A'dam* Het papier ten behoeve van dit blad f* f% A f^S\D\f E V A MICTEDf^ A All wordt geleverd door de firma W. VU Ai WWlf VHT9 AIVI9 l Kif U AM ROTTERDAM?GRONINGEN UTRECHT ALMELO, ?? Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied No. 2727 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 SEPTEMBER 1929 Eetkamer door Spanjaard Slaapkamer door Sognot HET MODERNE BINNENHUIS HET is inderdaad een heuchelijk feit. dat de laatste jaren by voortduring energieke po gingen in het werk g-esteld worden om tot betere woningtoestanden te komen, alsmede tot doel treffender inrichting van het binnenhuis. Dit geldt vooral voor woningen van kleine gezinnen (z.g. -.minimum-woningen"). Vooral bij jong-gehuwden ?of zy die trouw-plannen" hebben is het zoeken naar een behoorlijke, kleine, dus gemakkelijk ??te bemeubelen en te onderhouden woning aan ?de orde van den dag. Het ligt voor de hand, dat meubelen en meubelstoffen e.d., welke niet duur zijn en bij welker vervaardiging de hulp is ingeroepen van een beigaafd ontwerper een zeer sterk propaganda-middel vormen tot smaakverbetering van het koop krachtige publiek. Het is^ gebleken dat voor der:gelijke producten levendige vraag bestaat en dit nu is het merkwaardige: in de meeste gevallen ?wordt met beperkte middelen een schooner aan kleeding van het binnenhuis bereikt dan daar ?waar kostbaarheid vertroebelend werkte. Het verlangen naar vereenvoudiging, het streven Uéver ón werkelijk fraai kunstvoorwerp te be zitten, liever dan twintig dingen zonder ziel. voerden tot het inzicht dat wat naast de benoodigde meubels enz. diende te worden aangeschaft, dus naast hetgeen het daadwerkelijke nut diende. ook werkelijk tot verfraaiing der woning zal moeten ? .medewerken en daarbij komt dan ook het streven der moderne zakelijkheid in het geding: wen ?omringe zich met dingen die men'bij de handeling ?cfer beivoning niet missen kan en Me al het andere ?buitenshuis.... >? Er is eens gezegd dat het eigenlijk hier om. gaat: ?dat in de ideale woning geen enkele.eigenschap de .leiding neemt maar dat daarbij de gezamenlijkheid, ?de som van alle eigenschappen als eenheid dient ?te gelden waarbij het woning-apparaat in alle ?opzichten dient te beantwoorden aan het voorop.gestelde doel. Dat daarbij naar het oeconomisch uitbuiten van alle beschikbare hulpmiddelen dient ?te worden gestreefd ligt voor de hand. >% In de naaste toekomst zal zeer zeker dit alles InTsterkere mate kunnen worden bereikt en wat mij persoonlijk betreft: zij verlosse de huisvrouw ? allereerst van den al te tijdroovenden romp slomp" waardoor meer tijd vrij komt voor; arbeid van hooger orde, ook al neem ik aan dat men tijdens het,, vaten-wasschen" een vers van Boiitens reciteeren kan (hoewel intussohen de auteur van .het poëem daar wel gegronde bezwaren tegen zal .hebben t....) Reeds' hebben tal van moderne hulpmiddelen door Otto van Tussenbroek veel gemak gebracht:, de centrale verwarming en daaraan verbonden warmwatervoorziening, aller hande aanwending van electromotorische krachten enz. spaart een zee van tijd en in samengang met deze practisch-méchanische hulpmiddelen kan de woninginrichting eene moderniseering onder gaan, waarvan dit het verblijdend eindresultaat kan zijn, dat ook door het benutten der machine bij de vervaardiging van fraaie meubelen nieuwe mogelijkheden worden geopend. Een dezer moge lijkheden is de z.g. serie-productie naar een door een bekwaam kunstenaar uitgedacht model dat dus als standaard-type dienst doet. Het kan niet anders dan de binnenhuiskunst in1 het algemeen en het aesthetisch uitgevoerde meubel in het bijzonder, ten goede komen dat ver scheidene talenten zich hierop hebben ingesteld. Opgericht werd de Bond van Kunst en Industrie, eene Vereeniging van fabrikanten en uitgevers. welke in samenwerking met kunstenaren streeft naar de voortbrenging van een fabriekmatig vervaardigd, schoon en deugdelijk product. Daar toe kunnen mede lid worden de lichamen welke de verspreiding van het product bevorderen, onder nemingen welke bewezen hebben althans in staat te zijn tot vervaardiging van hoogstaande industvieele kunstnijverheidsvoorwerpen en deze ver vaardiging als een met ernst opgevat en voor naam deel harer industrieelen arbeid te beschouwen. Men voelt het: een ideëel doel dat inderdaad aller belangstelling verdient en ook dit is weder een stap vooruit: het binnenhuis kan ervan profiteeren waar in den laatst en tijd meer en meer goede dingen voor luttel gelds op de markt werden gebracht. Pe beteekenis der machine in de meubelkunst is vooral waar hout- of metaalbewerking aan.de orde is, buitengewoon belangrijk. Zeker: het kostbare unicum, het handwerkelijk voortge brachte meubel zal zich blijven handhaven, doch wie in grooten kring de aesthetische opvoeding propageert zal zonder twijfel de meening onder schrijven dat eerst als het goede en betere waarlijk bereikbaar wordt er waarlijk kans van slagen is om van verbetering van smaak te spreken omdat immers aan de vraag naar het schoone tébeant woorden valt ! Wie duur uit wil zijn kan terecht,. maar ook.... wie goed en goedkoop geholpen ,wil zijn kan zich het huis meubelen naar wensch en volkomen voldoening! ?'.,.. , * * ? : ' ' « * '? ' Het is misschien wel eens aardig" en leerzaam om twee zeer verschillende opvattingen tegenover elkander te stellen n te vergelijken. Ik koos daarvoor een,slaapkamer ontworpen door Sognot (van de ateliers van het bekende magazijn Le Printemps" te Parijs) en eeh^eetkamer in een landhuis te Hergen door F. Spanjaard. In het eerste geval spreekt alles van een verlangen naar rijkdom, waarbij echter dit weder het groteske is, dat alles in werkelijkheid^een veeleer armen indruk maakt. Dat komt omdat het vertrek gees telijken inhoud mist. De kleuren waren niet slecht (groen ,en dof geel en'donkerbrons) maar ondanks de.toepassing in kostbare materialen weinig intiem. Daaren boven heeft het geheel iets zeer tweeslachtigs: er is een conglomeraat van A: de ronde lijnen (fau teuil op den voorgrond, divan en teekening vloerkleed) en B: het vierkant (architectuur van het vertrek, behangpatroon en bed) waarbij de ontwerper eigenlijk in beide beginselen faalde. Dit is oorzaak dat zijn kaïnerinrichting karakter mist en in geen geringe mate ook: stijl, zoo wij met Dr. Berlage stijl opvatten als eenheid in vorm geving. Er is hier geen. eenheid, slechts onrust. En^dat inleen.. ?. .rustvertrek,_een slaapkamer ! Hoezeer anders ging Spanjaard te werk. , die zich een waardig Hollander toont. Hij geeft een stil spel van vlakken, een samenspraak van kleuren waarin verschillend materiaal een rol speelt en waarin alles, schijnbaar eenvoudig, toch geestelijken inhoud verraadt en een eigen cachet heeft. Er is vooral: huiselijkheid en rust! Het vertrek krijgt weinig zon. eerst, laat in den middag. Dus liefst vroolijke tinten en vooral licht blijven, meende de ontwerper terecht. Een wit plafond, warm geel, effen behang, een roomwitte betimmering met zwart, zwart-gebeitste meubelen met dito bekleeding met op den vloer een effen cocoskleed naturel kleur met bruinen rand en tegen de vensters effen glasgordijnen eu overgordijnen in groen biljartlaken. Alles is hier op elkander afgewogen en alles is hier verantwoord. Daarover zou heel wat te zeggen zijn. Dat kan in dit beperkt bestek niet geschieden maar waar de Hedactie van dit blad mij vroeg om eene bij drage voor deze rubriek tot onderwerp hebbende de inrichting van het huis meende ik in het kort vooral den nadruk te moeten leggen op het zoeken naar rust en eenvoud bij de nieuwere inzichten overheerechend tot uiting komend en op de belang rijkheid der machinale hulpmiddelen. Onze tyd is rijp voor vele dingen, ik zou zoo zeggen: laat ons de kansen benutten. Dat sommigen veel vooroordeel daarbij moeten overwinnen is zeker doch: wie niet tnet zijn tijd meegaat, kijkt door venceerde ruiten 1.... KENNERS KOOPEN BOTER VAN OUD-BUSSEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl