Historisch Archief 1877-1940
i
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 SEPTEMBER 1929
No. 2727
Voor allen die Sukkelen
met Verstopping of moeilijken, tragen en
onregelmatigen Stoelgang zijn
Mijnhardt's Laxeertabletten
onmisbaar. Werken vlug zonder kramp of pijn.
Bij Apothekers en Drogisten. Doos 60 et.
BIOSGOPY
door L. J. Jordaan
. Tu*clilat4ky
BIJ do bcoordeeliug van ,.Broadway-Melody".
de eerste all-talkie". hebben wij het product
?zooals het ons daar gepresenteerd werd dus
los van alle feuilletonnistische lyriek over
mysterieën der toekomst," ^wonderen der techniek"
en zoo meer het volle pond gegeven. Dit scheen
bitter noodig, want het curieuse verschijnsel doet
zich voor, dat, in tegenstelling met de onfortuinlijke
zwygende film, die zich tegen miskenning en
beatrijding in moest handhaven men geneigd is op de
verdiensten en mogelijkheden der klankfilm nogal
te anticipeeren. Dezelfde Heden, die zich. tot in het
absurde hebben verzet tegen de ..silent", slaan nu
tot het andere uiterste over: zij betoonen der
talkie" een tegemóetkomendheid en verteedering des
harten, die even onbillijk als ongemotiveerd is.
Zooal niet geheel onverklaarbaar, want men com
promitteert zich niet gaarne voor de tweede maal!
Met dat al, lijkt ons deze methode funest
funest voor den publieken smaak, dien wij,
publicisten, dan toch nog immer voor het ergste
heeten te waarschuwen, funest ook voor de ..talkie"
zelve. Immers, het heeft noch een kunstenaar
noch een kunstvorm ooit geschaad, door felle.
eerlijke kritiek gekastijd te worden.... integendeel,
geen creatieve potentie geraakte door vertroeteling
en ontijdigen lof ooit tot waarachtigen wasdom.
Daarom ??geen ontwijkende
praatjes-voor-devaak over technische wonderen geen
sentimenteele bespiegelingen over bijkomstigheden. die
met het product niet te maken hebben. Wij
her.halen: de talkie" is er zij maakt zich op, de
zwijgende f,ilm als expressie-vorm te verdringen.
welnu, daarmee is de taak der kritiek nuchter en
nauwkeurig omschreven. De vraag in de naaste
toekomst is: wat biedt ons de klarikfilm is het
goed of slecht en zoo ja. tcaarom is het goed of
slecht. En minder dan de silent" nog. kan zij
aanspraak maken op kwalijk begrepen consideratie,
want zij stapt reeds in een opgemaakt bed en be
dreigt daarbij een zich perfectionneerende
uitingsmogelijkheid. Wie onzer niet laboreert aan het
zonderlinge exhibitionisme, van niet te willen
weten, wat een kunstfilm" of wat filmkunst
kan zijn houde dus zijn scorpioenen klaar....
wij hebben onze geeselen vroeger ook nimmer
{gespaard !
'..,*'*???'
*
Als artistieke productie, als kunstzinnige een
heid hét kost moeite deze woorden hier van hun
wrangste satyre te ontdoen l valt ..Showboat"
evenals Broadway-melody" buiten alle discussie.
Geen man van smaak, kan meenen wij
?dezen rommeligen warwinkel van heterogene
middelen, deze kennelijke en opzettelijke speculatie
op de goedkoopste sentimenteele instincten, aan
vaarden. ?
Showboat" is geen film is geen compositie
in welken zin dan ook: het is een voorwendsel,
een, voorwendsel tot aaneenreien van
cabaretnummers evenals Broadway-Melody" dat was.
Wat in ,het movie-tonejournaal belangwekkend en
eerlijk is als zuiver experiment en pretentielooze
reportage, werd hier samengedrongen tot een
kwasi-dramatisch geheel, dat ons in cynische
onbeGBHBBAAIi AGENTEN VOOB
AMATEÜR-KINO-ÜITRUSTING
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AMSTERDAM
schaatmlheid terugvoert naar de aloude
vaudeville ..met zang. dans, optochten en gevechten"
een spektakel alzoo, dat wij ons lichtelijk geneoivn
zouden in werkelijkheid te gaan zien, maar dat wij
in (toch altijd nog gebrekkige) mechanische imitatie,
grif aanvaarden. Alles tiTwille van de fameuze
technische curiositeit.
Wij kunnen ons voorstellen, dat men, over dit
onderwerp schrijvende, dergelijke dingen liefst
onaangeroerd laat en niet ongaarne van pedantisme
en wichtigtuerei spreekt, liet is ons wel maar
wij stellen" er prijs op, over de hoofden dezer scri
benten heen, ons te richten tot dat deel van het
publiek, hetwelk zijn kostelijkste en beste ont
spanning. niet in het platvloersche ,, amusement"
zoekt. En met deze lieden willen wy gaarne een
gemoedelijk woord wisselen niet vóór de zwij
gende film of teyeii de ..talkie", maar vóór de zui
vere. nobele expressie in welken vorm ook en
dus zeer zeket tegen de klankfilm in haar huidige
toepassing. En het zal daarbij onze eerste zorg zijn,
alles te vermijden, wat naar filmgeleerdheid" en
snobisme zweemt.
. Wij zijn er ran overtuigd, dat menigeen onder
onze lezers, ontroerd en getroffen van deze film is
heengegaan, dank zg de voortreffelijk voorgedragen
..spiritual" aan het slot en wij weten maar al te
goed, welk een wrevel het zou opwekken, wanneer
wij zonder nadere motiveering zouden beweren,
dat juist het inlasschen van dergelijke, opzichzelf
en in werkelijkheid, fraaie. . . . nummers, het werk
als geordend ideeën-complex, veroordeelt en on
verdraaglijk maakt. En toch, deze ontroering is een
valsche, een tweedehandsehe, een gestelene! Zij
ontstaat (by den minimaal kunstgevoeligen hoorder
althans) door assimilatie. Geen sterveling, die zich
ontveinst, dat men hem, door middel van een min
of meer loeienden loud-speaker en, een
kaakbewegend schaduwbeeld, de illusie van een levenden
zanger, tracht op te dringen geen sterveling, die
daarbij niet duidelijk de wreede, brutale vermin
king kan constateeren, welke men de levende,
eindeloo^ geschakeerde voordracht doet onder
gaan. En niettemin assimileert zich met deze
mechanische aanduiding bliksemsnel het dierbare
herinneringsbeeld onvermoed; want onbewust
van een begenadigde als Roland Hayes. Of bij
minder ervarenen eenvoudig de voorstelling van den
levenden mensch.
Xu zegge men niet: wat doet dit er toe
als ik maar ontroerd word ! Wie -toch. ziet
het gevaar in van een assimilatie van Millet's
,. Angelus" met de populaire
spiegelwjnkel-oleografie of de reproductie per gekleurde
prentbriefkaart? !
Het axioma is zoo verschrikkelijk eenvoudig
en, speciaal bij de film, zoo verschrikkelijk mis
kend, dat iedere kunst-uiting .-r- d. i. au fond:
gevoels-uiting, eerst aanvaardbaar wordt in zijn
simpelsten, directsten - maar vooral
oorspronkelijksten vorm. Wat zou men zeggen van een Beetho
ven-sonate met tableaus- vivants? Wat van een
Avondmaal" van Leonardo met Stille Nacht,
Heilige Nacht" voor dubbel-marnienkwartet? Zie
het is nog zoo weinig begrepen en toch zoo ont
zaglijk belangrijk, dat de zwijgende film wél
direct en sober, maar bovenal oorspronkelijk was
in haar uitingen. De merkwaardige en wonder
baarlijke sensatie van den close-up", is in 'welken
anderen kunstvorm ook, onvertaalbaar de
plastische uitwerking van de instelling der camera,
kan door gén andere middelen vervangen worden
de r vtkmische emotie door beeldopvolging
(montage) is langs geen anderen weg te benaderen.
Daarmede en niet door aan het tooneel
pntstolene acteursfratsen, niet door aan de litte
ratuur ontfutselde intriges en teksten, heeft
de (zwijgende) film, na langen, taaien strijd
na veel zoeken en mistasten zich een eigen
plaats onder de kunsten, veroverd. Het is van secun
dair belang, hoeveel of hoe weinig zuivere en gave
kunstwerken de zwijgende film produceerde: , het
verheugende, het kostbare feit, was, dat zy haar
eigen sterke, schoone, taal begon te ontdekken
dat zij meer en meer zich wijdde aan het kuischen
en vervolmaken van die taal. En nu zien wij
een, opzichzelf ernorme, uitvinding als de syn
chronische film, dit alles vernielen door imitatie
zang en imitatie-dialogen, welke men in het
eerste, het beste cabaret beter en volmaakter
hoort ! Is het dan wonder, dat wij der klank
film toeroepen : Halt! Niet aldus t 'Wij hebben
ons heftig verzet hét eerst en het felst !
tegen alle wanprqducten der zwijgende film,
die toch alleen maar experimenten waren, welke
H ATS
N.V. J. S. MEUWSEN'S
Qroot»t* keuze. . . . STETSONf
niets vernietigden niets hinderden. Hoe krachtig
moet dan niet ons verzet zijn, tegen een toe
passing der klankfilm, welke de autonomie van
een nieuwen kunstvorm tot een aanfluiting dreigt
te maken, de geestdrift en de liefde van haar
aanhangers ridiculiseert!
Men zal opmerken, dat wy geen woord wijden
aan de technische tekortkomingen van de talkie".
Het doet niets ter zake, of de lieftallige
Laura La Plante ons door haar zacht geschrei
aan de roofdieren-galerij doet denken het is
van geen beteekenis, wanneer de lichtzinnige
grapjes van den jeune premier, het boniment van
den kapitein en de sermoenen van de verontwaar
digde schoonmama, uit denzelfden grafkelder
schijnen te komen. Wij zullen er de talkie" niet
om verwerpen wy kunnen haar er evenmin om
aanvaarden, wanneer al die tekortkomingen over
wonnen zouden worden. Want een volmaakte
imitatie der realiteit, is op zich zelf dood en zinne
loos, waar het gaat om emotie, om kunst. Wat de
talkie" nu doet is nabootsen kunst is her
scheppen l
Hoe en of de synchronische film. de mogelijk
heden van de cinematografische kunst zal kunnen
.versterken? Ons dunkt, er is meer dan genoeg
over .getheoretiseerd het heeft geen enkelen
zin in die richting speculatieve theorieën saam te
flansen. Waar wij mee te maken hebben, zijn de
resultaten en wy, critici en publiek, hebben scherp
toe te zien en onverbiddelijk te oordeelen.
Immers wat men in de bakermat van de
,.talkie" van ons wil, is voorloopig, ons geld en
niets dan ons geld.
Aan ons wat wij er voor in ruil wenschen te
,ontvangen !
?VRAAG. NOOIT....
Vraag nooit het hart waarom; is in dit leven
Eén ding bestendig, n gevoelen zeker?
Wij drinken allen uit een zelfden beker
Wijn en de droesem en hetzelfde beven
Is in de handen, die den beker nemen.
Vraag nooit waarom; wanneer het lichte gonzen
Van 'i bloed een nieuwe wijs zingt en voor onze
Blikken weer nieuwe vergezichten zweemen..
Het is zoo, goed van niets denzin te vragen;
Geen antwoord dekt de vragen van het hart,
Dat eensklaps jubelt en dan weer gaat klagen,
Dat over leed een leven weg kan dragen,
Een leven, dat gedrenkt is in zijn smart,
En voor n uur geluk zich zelf zal wagen.
JAN J. ZELDEN THUIS
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 80190-82595
Groote en kleine Zalen voor Déjeunera,
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.
No. 2727
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 SEPTEMBER 1929
SEPTEMBERMAAND IN AMSTERDAM
Teekeningen voor de Groene
A msterdammmer"
door Daan de Vries
C. Laseitr
(in Dicky)
Cor Ruys
(in Alibi)
Joh, Kaart
(in Dicky)
Louis de Bree
(in Alibi)
Mien van Kerckhoven
_i (in Alibi)
Y
?n .
NIEUWE VERZEN
i
De Lichte Uren, door Margot Vos, bij E. Que
rido. Amsterdam 1929.
??*?
Margot Vos heeft eigenschappen van een groote
dichteres. Zij bezit het talent om hare ontroeringen
op den lezer over te brengen. In haar gemoed leven
sterke gevoelens, al is hun aantal te gering en hun
aard te eenzijdig'om een oeuvre voort te brengen,
dat men tot het beste zou kunnen rekenen.
Met deze sterke maar eenzijdige gevoelens toe
gerust maakt zij drie soorten verzen, 1. die het
leven en de menschen, 2. die de.natuur tot object
hebben en 3. eenige speelsche liedjes. Het belang
rijkste object concentreert ook de sterkste gevoe
lens der dichteres op zich. En nu is het zeer eigen
aardig, dat naarmate de gevoelens zwakker worden
en de objecten minder belangrijk, de gedichten ook
minder goed worden. Dit nu is geen onvermijdelijke
sang vau zaken, want van zwakkere gevoelens op
onbelangrijke objecten ingesteld kan een poot
kunstenaar toch zeer goede verzen maken, mits er
«ene innerlijke evenredighied is tusschen. zy"n vorm
an. inhoud. Meestal ziet men zelfs het tegenoverge
stelde gebeuren, namelijk, dat bij sterker en
beVerzoeke bij opgave van ver
huizingen duidelijk te vermelden
of deze tijdelijk of blijvend zijn.
langrijker worden der gevoelens en objecten de
hoedanigheid der verzen vermindert. Deze gang
van zaken is begrijpelijker, aangezien het
beheerschen der vqrmgeving van een sterk gevoel meer
talent, meer geestelijk kracht vereischt dan de
uiting van een zwak. Maar bij Margot Vos is dit
andersom. Haar liedjes zijn akelig wee van ver
standelijk aangebrachte klanknabootsing. Hare
natuurverzen zijn reeds iets beter, maar maken
toch den indruk alsof zij natuurverzen maakt
omdat dit nu eenmaal zoo bij het dichterschap
schijnt te behooren. Zij vindt de natuur onbelang
rijk, hetgeen begrijpelijk is als men ervaart, welke
sterke gevoelens* de dichteres op de menschen en het
leven ingesteld heeft. In de uiting dezer gevoelens
maakt zij hare beste verzen, waarvan hier een voor
beeld moge volgen.
Mijn vreugde is meer dan een schat in de lucht
En mér dan een klok in de wouden;
Ze is 't levende lied dat in machtige vlucht
Van glanzende wieken ontstijgt aan de zucht
Der tijden die 't vrucht'loos weerhouden
lïoode Geranium j door M. W. Vos, bij
E. Querido, Amsterdam. Ongedateerd.
Bij 'Marie''W. Vos kunnen wij precies het tegen
overgestelde waarnemen als bij Margot Vos.
Begaafd met veel minder talent dan deze toont zij
zich in het behandelen van een zwak gevoel in staat
tot het vormen van eene a.ardige visie, eene eenheid
van voorstellingen, die niet verbrokkeld is door
bijkomstigheden, kan zij een liedje zingen, dat met
blijheid gelezen wordt, zooals onderstaande:
? il
5 -ir
Moeder, met je schaar, knip-knap.
Happend door de lange lap,
Zie'k-je vriendelijk,'f link. gesichti
Glanzend onder 't lampelicht,
Denk ik, hoe je levenslang
Hebt geknipt, gestukt, gemeten,
Menigmaal gekeerd en bang,
Lang getuurd op het kaal versleten.
De dichteres faalt echter van het eerste tot en
met het laatste woord als zij sterkere gevoelens wil
gaan uiten. Het gedicht wordt pathetisch, hol, het
rhythme dood, vol klinklaar gerijmei, als Mussolini.
en de Beul van Batavia. Met wat minder
overijldheid in het uitgeven en wat meer zelfcritiek zou
toch een alleszins aannemelijk en meer genietbaar
bundeltje samen te stellen zijn, dat het eigen ka
rakter dezer dichteres, onbedolven onder niets
waardige rimram tot zijn recht deed komen.
A. DEFEÈSNE
Smainim Amatour-Kinematografle onder
Kino-teohnivehe leiding van Jori» Ivens
FOTO., PROJECTIE. EN KINO.HANDEL"
CAPI
115 KALVERSTRAAT AMSTERDAM
GENERAAL PILMO AGENTSCHAP J
?U CAPI vafcfcundlg» raad »n voorlichting.