Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 SEPTEMBER 1929
No. 2728
Dramatische kroniek
door Top Naeff
Botterdamarh-Hofstadtoonerl: Jullus
Caesar cm. het draaltooneel.
DE tooneeltoestanden in den Haag zijn beter,
minder "vertroebeld en rechtvaardiger, dan
in Amsterdam. Dit houdt in hoofdzaak verband
met do persoon van Cor van der Lugt Melsert, die
daar, als directeur van het
Rotterdamsch-Hofstadtooneel, maar vooral als kunstenaar, een plaats
inneemt, welke niemand hem betwisten kan.
In Amsterdam werd de Stadsschouwburg sinds
men dezen aan e.en .,vasten bespeler" ging verhuren,
de inzet van een kansspel, waarbij het meer op
de schoone voorspiegelingen en den vlotten handels*
geest aankwam, dan op erkende en beproefde
kunstenaarscapaciteiten.
In den Haag was dit anders. Daar had men in
van der Lugt den man. die voor den Koninklijken
Schouwburg juist de talenten meebracht, waarmee
men in de sfeer van deze stad het beste gediend
was, afgezien van zijn gebleken bekwaamheid
ook als zakenman.
De theater-atmosfeer in den Haag is zeor ver
schillend van die te Amsterdam. Amsterdam zou,
wilde het als tooneelstad tellen, met een veel
sterker ensemble en veel machtiger praestatiès
vóór moeten gaan. Den Haag vraagt een lichtere
tooneelkunst, die, intiem en gracieus, binnen een
meer beperkt kader, daarom niet van minder
gehalte wil zijn. In de kunst mag een grootsche
opgave impuneeren, wanneer de vervulling daarvan
beneden de streep blijft, die zij van nature trekt,
dan is men altijd nog beter gebaat met een een
voudiger schema, waarbij een hoogere graad van
volkomenheid, van harmonie tusschen willen en
kunnen kan worden bereikt.
In den Haag staat Cor van der Lugt. als
regisseur en acteur, borg voor het werk. dat binnen
zijn vermogen ligt, waaraan. hij zich wijden kan,
en dat zijn stempel draagt. AVaarvoor hij boven
dien in zijn vrouw, Annie van Ees, een actrice
heeft, wier begaafdheid in haar genre al evenmin '
als de zijne, twijfel laat.
Twee kunstenaars, die op hun terrein een
terrein, dat voor de stad als geknipt is veel
kunnen, die desnoods samen een stuk dragen,
wier werk altijd boeit, omdat het op de natuurlijke
basis van het aangeboren, en niet nagemaakt talent
steunt.
Het Hofstadtooneel heeft zich onder dit direc
teurspaar bemind gemaakt en gehandhaafd in den
Haagschen schouwburg en de Gemeente blijkt het
sympathiek en terwille. De zaal, met haar warme
bekleeding van oud-goud, onderging in den loop
der jaren, evenals de entree, menige restauratie.
Maar aan het tooneel en het achtertooneel
ontbrak volgens alle deskundigen het noodigste.
Dit achterland heeft uu in de zomermaanden
een knap stuk werk zijn radicale verbetering
gekregen en een van de voornaamste zaken, die
aan den tooverslag van het changement tegemoet
zal komen, is het draaitooneel. Ik ben in de ver
gevorderde techniek van het tooneel te- weinig
onderlegd om uit te maken of het draaibaar tooneel
in de praktijk inderdaad die voordeelen biedt, welke
sommigen (niet allen) eraan toeschrijven. Maar ooi;
hier is, dunkt mij, het inzicht van den tooneelleider,
die ermee werken moet, doorslaande.
Aan hakespeare was in dezen verheven malle
molen het eerste toertje, als ik het zoo zeggen mag,
gegund. Julius Caesar." Een werk, buiten de
lijn en boven de macht van dit gezelschap, doch
sterk genoeg in zichzelf om te boeien in eiken
staat.
Er bestaat nauwelijks een tweede drama in
de litteratuur, dat ons door de eeuwen heen
zoo nabij blijft als dit, dat de machtigste gevoe
lens, de geheimste driften der menschheid, van
de edelste tot de gemeenste, blootlegt, en ze ons
doet beseffen boven onze begrippen van goed
en kwaad, als een niet te keeren natuurgeweld.
Het blind verzet van de menigte tegen den ver
heven geest, zoodra deze zich souverein toont in
den eakelen uitstekende onder hen het kruis
drama van alle tijden nam hier bij Shakespeare
sculk een wijde vlucht, wijl hij niet een persoon,
noch een symbool, maar een realiteit: de Staat,
het ..GemeenebestY' tot inzet maakte van de
eeuwige worsteling om het herstel van het even
wicht. ,.O ware het mogelijk Caesar's geest te
treffen, en Caesar niet te deren" Zóó voelde het
de beste, Brutus. En wij weten nog altijd niet,
of het een dwaling is, die altijd weer den vastbe
raden mensch offert aan de rustelooze idee" en
aan het trouweloos gepeupel....
Toen in 1020 Cor van der Lugt de eerste poging
waagde een weerschijn van den glans, welke dit
drama omstraalt, op het Rotterdamsch tooneel te
wekken, heeft niemand minder dan Karel van de
Woestijne de inleiding voor het programma 'ge
schreven. Wij vinden deze inleiding ook thans
daarin herdrukt, als nog een weemoedig geschenk
van den dichter, die den universeelen geest dieper
heeft gepeild "dan wij. En het zou geen val hebben
hebben daaraan op dit oogenblik veel toe te
voegen....
Het draaitooneel, dat mij in het algemeen meer
van waarde voorkomt voor het blijspel dan voor
het klassiek drama heeft bij deze reprise, eerlijk
gezegd, niet mijn onverdeelde geestdrift gewekt.
Daargelaten de nauwere ruimte, die dit werk met
zijn wijde pei-spectieven drukte. . . . Daargelaten
de belichting, die de bouwdoos van het decor in
zóó feilen schijn zette, dat het nét-echt geverfd
marmer hopeloos papier bleef. .. . Daargelaten
een verwonderlijk grapje met de Senatoren, toen
het tot meel voor onze oogen begon te draaien en
de 'heeren in wat men zou kunnen noemen
..keunelijken staat" het Kapitool binnen zwaaide. Dit
zijn minder geslaagde proefnemingen, die ver
beterd kunnen worden. Maar de strop voor
Van der Lugt's regie was, dat juist wat liet waarde
volste in zijn vroegere vertooning was: de psycho
logie o/i Jtet gelaat van de menigte, het meeleven
met de sprekers op het gestoelte, de snelle wisseling ,
van ingenomenheid tot twijfel, tot verguizing,
dat dit belangrijke geen kans kreeg, omdat de
inrichting van het tooneel liet volk de hoofd
persoon in deze scènes! als in een trechter
had gemetseld, waaruit we slechts de armen en
vuisten zagen opsteken en waaruit een schoolsch
reageerend stemmenkoor al het overige moest doen.
Hiermee heeft de regisseur zichzelf op voor alle
partijen spijtige wijze gehandicapt. Te meer,
waar van de vervulling der afzonderlijke rollen
geen wonderen te verwachten waren, hadden we
zijn kracht dadr willen zoeken en bij een andere
mise en scène ongetwijfeld ook gevonden, getuige
de Rotterdamsche opvoering, waarbij de psychi
sche infectie der massa aan de Forum-scène,
een treffend relief gaf. Zonder voor het overige
in détailcritiek te vervallen, ieder gaf wat hij te
geven had, en ik heb de vertooning ook slechts;tot
en met de Forum-scène kunnen bijwonen, staat
tegenover dit, voor mij stellig bezwaar, als winst
op.de vroegere vertooning: het duidelijk reciet.
Men kan dit werk op een ander niveau zien dan
het geboden werd, men kan zich gemakkelijk ver
tolkers van de rollen denken, wier menschelijkheid
dieper aanslaat en wier karakteristiek door fijnere
geslepenheid boeit.... er was in deze voorstelling
bij allen een streven naar eenvoud en helderheid
ten opzichte van den tekst. Bij de gewilde achter
stelling van het dichterwoord, terwille van de
beweging en het theatraal effect, waardoor ons
de < helft van dat waarop het op aankomt, vaak
ontgaat, kreeg dit eerlijk en eerbiedig streven een
bijzondere verdienste. Hoewel de plastiek van het
woord bij de meesten zwak bleef,1 hoewel men
langs dezen weg nog niet.steeg tot het visioen,
hebben wij toch aldoor den klaren bouw van het
werk kunnen bewonderen en. geluisterd naar
Shakespeare's stem.
Van Gasteren droeg als Brutus deneerepalm weg,
Hij was de eenige, die den grooten stijl op het tooneel
bracht, al in het dragen van den mantel, en'in
het nachtelijk uur der samenzwering met Palmers
als zijn schildknaap, en .Louise Kooiman als
I'ortia", atmospheer schiep.
De Cassius" van Balledux was als contrast tot
dezen primitieven Brutus te weinig intellectueel.
D. van Ollefen Jr. als ,,Marcus Antonius" toonde !
whs weinig van den boerschen diplomaat, die zich'
niet in de kaart laat kijken, hij gaf een romantischen
WEILISEWEG 11-1?«AMSTEQOAM
torhemden naar maat
Bij ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
Antonius, wiens demagogie een kind zou hebber»
doorzien. De opstelling van het lijk van Caesar,
zóó dicht bij den spreker, dat de baar trilde bijjelk
gebaar, leek mij voor den spreker op het
gestoeltebezwaarlijk, en bij een werk van deze voornaamheid:
ook voor de toeschouwers ietwat stuitend.
Van de vrouwen, die twee prachtige kleine
vrouwenrollen, in wier zoo verschillende lief
lijkheid, het liefdeleven en gezinsleven der
hoogeRomeinen treffend gestalte krijgt, noemden wij'
al Louise Kooiman, wier eigenaardige, donker be
zwerende stem de rol van Poitia ten goede kwam.
Om een Julius Caesar te vinden moet men
goed zoeken. Ludzer Eringa bracht er een mooien.
kop voor mee, maar voor het machtsvertoon.
van den grooten Caesar ging hij te stram in de hou
ding staan en het scheen ons toe of hij den tekst
niet altijd juist opvatte. Caesar's opmerking bijv.
tegen zijn lieve vrouw Calpurnia: Kies u een.
plaats recht in Antonius' weg", moet niet als een.
bevel klinken, de 52-jarige Caesar glimlacht erbij
om zijn eigen bijgeloof, en werpt den raad, waar
mee hij de onvruchtbare immers niet wilde kwetsen
als een weemoedige scherts in het voorbijgaan
daarheen.
Maar een merkwaardige verrassing bracht
deze zelfde Caesar op het einde van zijn kort
tooneelbestaan. Eén oogenblik, dat plotseling het
geheele spel ophief in de sfeer van ontgoocheling
en ondergang, waarin het behoort te leven. Het
was toen hij, door de dolksteken getroffen, ster
vend, met inderdaad brekende oogen, op
Brutust oewankelde en de beroemde woorden, zonder
pathetiek, uit de diepte van een edel, aan den
genadeslag dezer dierbaarste vriendschap dood
bloedend menschenhart, hem van de lippen.
vloden: Brutus, ook gij...."
HERFSTBRAND
De kleuren die de aarde dragen,
Zijn soms in sombre iveemoedsvlagen,
Als pijnen door-mijn hart gegaan,
Wal 'k door den Zomer wist te dragen,
Wat 'A; wilde torschen zonder klagen,
Is in den-Herfst soms doodgegaan.
Want kleuren zijn een vrij gebed,
Van rijpgeworden aardsche vreugden.
Een sterken gloed heeft ons gered,
En kloek voldragen onze deugden,
Maar onze krachten nemen af,
En kleurloos worden ónze dagen.
Wie zal in 'a Winters kleurloosheid,
Ons kleuren van de eeuwigheid,
. In vreugden-rijken volheid strooien,
Wie zal in 's levens geurloosheid,
Met geuren van verhevenheid,
Ons kille droeve hart vermooien.
Sotns in de dogen van een kind,
Soma in verlaten barensiceeën.
Soms in de handdruk van een vrind,
Soms in het woelen van de zeeën,
Soms in een vrouwe stil bemind,
Soms mei ons eigen hart getweeën.
Maar altijd eenzaam, altijd droef,
.Blijft in ons hart het leven kktgett, ,
Want wat de eeuwigheid begroef,
Jïlijft toch nog naar eeuiciyhedeti vragen.
JANSIERHVYS
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam*
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
' Negerkunst & Ethnographica
No. 2728
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 SEPTEMBER 1929
AAN DE ALLERHOOGSTE
EISCHEN VOLDOEN DE
SPECERIJEN
E IMPORTEERT GEMALEN
.NVERPAKT IN BUSJES
DOOR:
ALBERTOADEfiSt
DEN HAAG
UIT ROTTE's STAD
door Erasmiaan
WARE onze beroemdste, «tud-medeburger
mogen wij helaas niet zeggen, maar dan
toch de vermaardste der mannen, dio deze goede
stad heeft voortgebracht, in haar prille jeugd,
toen zij nog niet meer dan een schamel en schuchter
visschersstadje was aan den wijden fceeboezem
der Merwe. ware de auteur van lx»f der Zotheid,
nog eens na 4 eeuwen opgestaan om zijn
gebooortestee te aanschouwen, hij zou de vorige week hier
een spektakel hebben kunnen gadeslaan, dat hem
«tof voor een nieuwe, ditmaal zeker schrijnender
satyre op de menschelijke dwaasheid had kunnen
leveren.
Zooals u weet is het groote uitbreidingsplan.
dat slechts beantwoordde aan de
mmimunibehoeften van onze nog steeds aanwassende bevol
king, zonder boe of ba door gedeputeerden van
Zuid-Ilolland en. erger, door de (vorige > RegeeHnsr.
waarin een oud Rotterdammer. Mr. Kan, Minister
van Binnenlandschc Zaken was. in de prullemand
gesmeten. Kans. dat de nieuwe Rpsieermg van Ruys.
wiens devies ongetwijfeld zal blijken «luieta non
movere, oftewel geen onnoodige rompslomp, dit
plan zou goedkeuren, is er helaas niet.
Kn zoo zit Rotterdam, waar hot al zooveel jaren
in heeft gezeten, namelijk in de knel. Jn de knel
in letterlijken zin, want. wat Amsterdam nu
sinds «'enige jaren heeft, armslag voor t>en ietwat
groot-opgezette uitbreidingspolitiek. beantwoor
dend aan do ..eischen dezes tijds" heeft het niet.
Kondom. ten Noorden van de Maas althans, is
het au bout de son Latin. d.w.z. van zijn grond.
Ja, de toestand is al zoo gek geworden, dat uit
breidingsterreinen van de gemeente, haar
eigendoin tevens, in de communale rechtssfeer van een
der randgemeenten liggen. En hoezeer die enghpjd
prangt kon men nog onlangs in onze groote krant
lezen van haar uiterst wij/en en uieuwerwelschen
bouwkundigen medewerker, die, klaar als glas,
aantoonde, dat van het nieuwe, dezen zomer door
den Raad aanvaarde uitbreidingsplan-Blijdorp,
ten Noorden van den spoorweg naar .Schiedam,
niets, maar dan ook niets deugt uit een oogpunt
van waarlijk moderne stedebouwkundige eischen.
Het is waar: de man kwam met zijn kritiek, toen
het plan er door was en de krant, waarin de kritiek
kwam, had het plan heel mooi gevonden. Maar
wat wilt u? In een moderne groote krant weet de
linkerhand nu eenmaal niet wat de rechter-,
de eene redacteur niet, wat de andere doet. En
zoo kan men er vaak op dezelfde pagina lezen, dat
iets wit en ook dat het zwart is. Hetwelk ook,
zooals ieder eenigermate philosophisch geschoolde
geest weet, zeer goed kan.
Doch op onze schapen terug! Dat Rotterdam
uitbreiding, een groote en belangrijke uitbreiding
dringend noodig heeft, daarover is iedereen het
hier wel eens behalve misschien Mr. A. v. d.
Hoeven, onze eminente feestredenaar bij alle
gelegenheden, waar er wat te bejubelen valt.
En nu staat de zaak zoo, dat het besluit van
Mr. Kan, waarbij zijn geboortestad de das nog
wat strakker werd omgedaan, in' hooge mate
vreugde en misschien ook wel wat spot heeft
gewekt bij'.de twee kleine gemeenten, diéin 't
Noorden Rotterdam het ergst beëngen en hin
deren. Hinderen in dubbelen zin. Actief zoowel
als passief om zoo te zeggen. Beide gemeenten, het
vroeger zoo liefelijke, om een oud kerkje met een
VAM HELLES
TABAK»
fraai kerkhof op een
zandheuveltje geschaarde
llilligersberg. en, het veel
minder fraai, doch ten
deele nog wel, tot voor
een jaar of tien, schilder
achtig aan de Bplitsing
der Delfshaveiiselm en
Schiedamsche Kchie gele
gen Over- of Ouwerschie,
yjjn thans, demographisch
en sociaal, niets meer dan
Rotterdamsohe
,,Vororte." Maar naarmate
deze plaatsjes inderdaad
meor deel van Rotterdam
zijn geworden
Overschie in de laatste jaren
vooral door een toe
vloed van Rotterdamsche
bewoners van villatjes
is, naar 't schijnt, bij
hun machthebbeiijes het
gevoel van eigen-waarde,
men zou het ook
eigengerechtigdheid of. nog
fraaier,
onafhankelijklieidszing kunnen noemen,
grootei' geworden. En met
name Oveischie verzet
zich sinds eenige jaren
niet hand en tand tegen
de gedachte, dat het opge
slokt zou kunnen w«>r len.
verzuimt ? daarbij geen
gelegenheid om de groote
havenstad speldcprikkeri
toe te dienen en dwars
boomt haar o.a. door den
aankoop van gronden,
zoogenaamd voor een
uitbreidingsplan, zooveel
het vermag.
Men begrijpt dus welk
een vreugde de
pennestreek van Mr. Kan bij
deze strijders voor de
autonomie van de kleine
gemeente '? dat is de
leuze, waaronder de/e
Ludferisten optrekken
verwekte. En wat hebben
de guiten nu verzonnen
om de groote. maar zoo
machteloos gebleken
buurvrouw eens lekker- ?? ? ' ? ""?? "
tjes te treiteren?
De burgemeester van Ouwerschie,* die een
slimmerd schijnt te zijn, is op 't lumineuze idee gekomen
dat het nu het tijdstip was om die Rotterdammers
eens te laten zien, dat Ouwerschie er nog is en dat
het niet van plan is te verdwijnen, zoomin als het
Koninkrijk der Nederlanden, omdat het aan
Duitschland grenst. En hij heeft erop gevonden.
het plaatsje zijn 1000-, zegge duizend-jarig bestaan
te laten vieren. De man sloeg daarmee drie vliegen
in n klap. Hij liet zien, dat zijn gemeente oudere
rechten heeft dan de groote havenstad, wier
000jarige verjaardag bovendien verleden jaar, door den
dood van burgemeester Wijtema, zonder iets, dat op
feestelijkheid ook maar leek. voorbij is gegaan.
Hij demonstreerde den vasten wil der
Ouwerschie-ers thans voor een groot deel Rotterdam
sche forensen om pal te staan voor hun
aeloude onafhankelijkheid. En, last iiot least, bij
bezorgde zijn gemeentenaren een aardig voor
deeltje.?door een massaal bezoek van Rotter
dammers.,
En zoo hebben wij dan verleden week het onver
getelijk schouwspel kunnen beleven, dat Ouwer
schie, waar 1000 jaar geleden nog niets te vinden
was dan riet en moeras, de glorie van vijri
1000jarig verleden in de gedaante van een paar opge
smukte moderne vehikels door Rotterdam'n straten
paradeerde en dat de burgemeester in gloeiende
taal. gesecundeerd door de collega's der andere
bedreigde randgemeenten, zijn onderdanen opriep
om pal te blijven staan voor Ouwcrsohie's onafhan
kelijkheid. Kn 's avonds was de Rotterdamsche.
politie,, goedig en bereidwillig^ter beschikking
gesteld door Rotterdam's burgemeester, noodig «nu
te maken dat in de 1000-jarige
stedc^geenjjngelukken gebeurden. m
Waarlijk: hier was stof voor een*aardigo*satyre.
Maar het schijnt, dat de satvro injtotterdam nie;t
goed aarden wil. Wij zijn er zekerste druk voor
bezig.'
Het Shearer-schandaal
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Een muisje met een staartje!
Nieuwe Uitgaven
Prettig' piano studecren. Leidraad\voor
het eerste leerjaar en het begin van het 'tweede
leerjaar. Satnengcnteld door Johanna Veth. Uitgave
J. A. H. Wagenaar. Utrecht.
Wie pianoles wil geven aan kinderen, moet belang
stellen in kindermuziek. Als altijd weer dezelfde
leerboeken gebruikt worden, dan is het onderwijs
vervelend voor onderwijzers en leerlingen. De onder
wijzer moet voortdurend zoeken naar de beste en
aangenaamste muziek. Om dit te ' vergemak
kelijken is het doel van dit bot-kje.
Zl|na M*|«*t«il, dan Koning van
, Engvland.
Zl|n« Konlnkll|N» Hoogheid. d«n
Print van Walt*
Zl|n* Koninklijk* Heoghald. dan
Hirlog »an York.
Zl|na Hooghald. dan Hanog »mn
Manchaatar.
Zl|n« Hooghald. dan Martog van
Walllnglon.
Zljnf Hoofhald. dan Hertog van
i Montrpta*
Vertegenwoordigers:
GEBRS.BOER
Wijnkooperij
Anno 1795
'Vlaardingen - Bordeaux
i*«
t !
n
V'
: S '-.?
r f
? i