De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 14 september pagina 7

14 september 1929 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 SEPTEMBER 1929 No, 2728 J, D. STRUIJS 6 Zn, Prinsengracht 837 Telefoon 37906 BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING met RIJTUIGEN of AUTO'S) CREMATIE. - TRANSPORTEN. Lijmt alles E zoowel eenvoudige als betere uitvoering G. J. DE KONING S ZOON Keizersgracht 447, A'dam Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739 WEILL EN ZOON BONTWERKERS - DAMESKLEEDERMAKERS Barteljorisstraat 26-28 - Haarlem Modeshow 20Sept.a.s. Plaatsen verkrijgbaar a f L?per persoon aan bovenstaand adres BEGRAFENISVEREENIG1NG N. SAX Jt. P.O. ReofUrtraat M AMSTERDAM Tttef.: 30341, 3438* REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN UIKKOETSAUTOMOBIELEN W. H. POLMAN TUIN OVERTOOM 526 <- Telefoon 82660 Begrafenissen - Transporten - Crematies STEENHOUWERIJ D. WEEGEWÏJS Rapenburg. 44 - AMSTERDAM TeL 42662 MARMERWERKEN Crème de Ca ra que Een bekende Droste"specialiteit, gevuld met vloeibare rootnchocolade. del toe. datgeVroshs HJASPSBOMMEL: KERKSTRAAT 58 AMSTS3DAM r ^ l Voornaamste Kleedinginrichtin op elk gebied .No. 2728 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 SEPTEMBER 1929 Romeinsch vaartuig^ voortbewogen door middel van raderen Een vaartuig) dat ongeveer 6300 jaren geleden op den Nijl gebruikt werd Een leerrijk boek voor de jeugd . ET Nederlandsche scheepvaart- en scheepsJLl bouwbedrijf gaat de laatste juren steeds ?vooruit: de oude, gouden jaren schijnen weer te keeren en do door het veelvuldig gebruik afgetrapte ?waarheid: ons volk is een zeevarend volk. dringt :zich weer overtuigend aan ons op. Niettegenstaande auto, motor en fiets een be langrijke plaats in het sport- en uitspaniiingsleven. innemen en steeds meer aanhangers tellen, bloeien ? daarnaast ook de watersporten: zeilen, zwemmen en roeien ! Er wordt heden ten dage meer dan ooit in- en uitspanning op het water gezocht. Op en aan het water vinden ook talloozen hun dagelijksch werk. doch noch de beoefenaars van de watersporten, noch de genen die in onmiddellijk en middellijk verband met de scheepvaart hun brood \;erdienen munten uit in kennis omtrent dien bedrijfstak en ?. zijne ontwikkelingsgeschiede nis. In hoofdzaak komt dit, om? dat in onze taal zoo weinig po pulaire litteratuur op dit gebied bestaat. Wij hebben wel een tweetal watersportoi'ganeii en ? een gelijk aantal auteurs Philüpona en Van Kampen «die op dit gebied iets goeds hebben gepresteerd, doch een populaire, goed yeüluaireerde ontwikkelingsgeschiedenis der scheepvaart misten wij tot nu toe. Thans is daarin voorzien, en wel door een reclameuitgave van de Turco-Êgyptian Import ?Company, de fabrikante van ? de Filos-sigaretten. Zij vond in den commandant van'de Kweek school voor de Zeevaart te Amsterdam, J. Oder? wald, den bij uitstek deskundige, die een populair boek over De Ontwikkelingsgeschiedenis van de .Zeevaart" kon samenstellen. Het is een keurig plaatwerk eenige illustraties daaruit reprodu?ceeren wij hierby met toelichtenden tekst ge worden, waarvan men met genoegen kennis neemt. De schrijver gaat de geschiedenis van het schip na tot in de grijze oudheid; van den eersten drijvenden boomstam af, via Grieken, Romeinen, Doorsnedevan een modern schip Arabieren en v.ele andere volken eindigt hij met de groot e zVekasteelon, die thans over de Oceanen niet elkander in snelheid en comfort wedijveren. Dat een groot deel van het boekwerk aan het Xederlandsche schip is gewijd, valt geenszins te ver wonderen, waar geen land ter wereld in verhouding tot zijn oppervlakte en bevolking zooveel zee vaarders en scheepsbouwers heeft voortgebracht als het onze. Vitteraard heeft de merkwaardige trek van ons volk naar het water de viit geef ster van het album op het onderwerp van haar geslaagde reclame-uitgave gebracht. De toelichtende tekst is leerrijk; de plaatjes zijn belangrijk. Het geheel geeft een uitstekend overzicht van de ontwikkelingsgeschiedenis van het schip. Wij noemden dit een boek voor de jeugd, geheel juist is dit echter niet. De jongens in wier handen wij dit onderhou dende en nuttige plaatwerk bij voorkeur zouden zien. willen dit boekwerk ongetwijfeld gaarne bezitten, doch ook de ouderen. vaders of broers, zullen in het verzamelen der plaatjes want deze uitgave is een reclame van The Turco Egyptian Import Cv op denzelfden leest geschoeid als Droste's verzamelwerk over liidiëen Verkade's verschillende plaatjesalbums; in ieder pakje sigaretten vindt de kooper een plaatje, dat in het album moet worden geplaatst ? in dit bij eenbrengen der afbeeldingen dan zullen zij vinden een prettige en leerrijke bezigheid, en ook mis schien een verontschuldiging voor een iets meer dan matig gebruik van sigaretten. Want wanneer eenmaal aan het verzamelen is begonnen, zal de verzamelaar liefst zoo spoedig mogelijk zijn album volledig willen zien. Wij kennen de Filos-sigarét niet, maar wanueer zij van even goede kwaliteit is als dit reclame boekwerk over de ontwikkelingsgeschiedenis van de scheepvaart, dan mogen wij de aanstaande ver?zamelaavs gelukkig prijzen. C. F. v. D. Het S.S. Curacao 1827 De eenige zevenmast gaffelschoener Thomas Lawson", Begin 2oe eeuw Sport en Mode i i Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door Erika Tack j ( ii ''. 4 f Dèux-pieces in kanatiegee/ en blautc. Jas van Bordeaux rood leer Kok in donker hamnnrt bruin, mtt lichter bovenstuk. Getnoesie das Schoolcostumes voor jonge meisjes /?o6e-»m>i teau in donkere ttof met icitte kraag en manchetten Japon donke)blamc crépf'tnarocaine, niet ribs das, kraag en manchetten RECEPTEN Eieren in waterglas (op verzoek! l Liter waterglas. 9 Liter water. Los het waterglas geheel in het water op. Doe de versche eieren in een liooge. schoongemaakte inmaakpot. Giet de oplossing over déeieren heen. en zorg ervoor, dat de eieren goed onder staan. Leg een dun plankje op de eieren, om te voorkomen. dat ze naar de oppervlakte komen. Bedek de pot met een doekje en laat ze in den kelder staan. Mocht de vloeistof opdrogen voeg dan van tijd tot tijd wat water toe. Ook kan men de eieren in do inmaakpot leggen. en een oplossing van 2 d.L. waterglas, dat met 2.5 L kokend water is opgelost, na afkoeling, over.de eieren gieten. . KENNERS KOOPEN BOTER VAN OUD-BUSSEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl