Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 SEPTEMBER 1929
No, 2728
J, D. STRUIJS 6 Zn,
Prinsengracht 837 Telefoon 37906
BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING met RIJTUIGEN of AUTO'S)
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
Lijmt alles
E
zoowel eenvoudige als betere uitvoering
G. J. DE KONING S ZOON
Keizersgracht 447, A'dam
Tel. 43688. Opgericht Ao. 1739
WEILL EN ZOON
BONTWERKERS - DAMESKLEEDERMAKERS
Barteljorisstraat 26-28 - Haarlem
Modeshow
20Sept.a.s.
Plaatsen verkrijgbaar a f L?per persoon
aan bovenstaand adres
BEGRAFENISVEREENIG1NG
N. SAX Jt.
P.O. ReofUrtraat M AMSTERDAM Tttef.: 30341, 3438*
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN UIKKOETSAUTOMOBIELEN
W. H. POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 <- Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
STEENHOUWERIJ D. WEEGEWÏJS
Rapenburg. 44 - AMSTERDAM TeL 42662
MARMERWERKEN
Crème de
Ca ra que
Een bekende
Droste"specialiteit, gevuld
met vloeibare
rootnchocolade.
del toe.
datgeVroshs
HJASPSBOMMEL:
KERKSTRAAT 58
AMSTS3DAM
r ^
l
Voornaamste Kleedinginrichtin
op elk gebied
.No. 2728
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 SEPTEMBER 1929
Romeinsch vaartuig^ voortbewogen door
middel van raderen
Een vaartuig) dat ongeveer 6300 jaren
geleden op den Nijl gebruikt werd
Een leerrijk boek voor de jeugd
. ET Nederlandsche scheepvaart- en
scheepsJLl bouwbedrijf gaat de laatste juren steeds
?vooruit: de oude, gouden jaren schijnen weer te
keeren en do door het veelvuldig gebruik afgetrapte
?waarheid: ons volk is een zeevarend volk. dringt
:zich weer overtuigend aan ons op.
Niettegenstaande auto, motor en fiets een be
langrijke plaats in het sport- en uitspaniiingsleven.
innemen en steeds meer aanhangers tellen, bloeien
? daarnaast ook de watersporten: zeilen, zwemmen
en roeien ! Er wordt heden ten dage meer dan ooit
in- en uitspanning op het water gezocht. Op en aan
het water vinden ook talloozen hun dagelijksch
werk. doch noch de beoefenaars
van de watersporten, noch de
genen die in onmiddellijk en
middellijk verband met de
scheepvaart hun brood
\;erdienen munten uit in kennis
omtrent dien bedrijfstak en
?. zijne ontwikkelingsgeschiede
nis.
In hoofdzaak komt dit,
om? dat in onze taal zoo weinig po
pulaire litteratuur op dit gebied
bestaat. Wij hebben wel een
tweetal watersportoi'ganeii en
? een gelijk aantal auteurs
Philüpona en Van Kampen
«die op dit gebied iets goeds
hebben gepresteerd, doch een
populaire, goed yeüluaireerde
ontwikkelingsgeschiedenis der
scheepvaart misten wij tot nu
toe. Thans is daarin voorzien,
en wel door een reclameuitgave
van de Turco-Êgyptian Import
?Company, de fabrikante van
? de Filos-sigaretten.
Zij vond in den commandant van'de Kweek
school voor de Zeevaart te Amsterdam, J.
Oder? wald, den bij uitstek deskundige, die een populair
boek over De Ontwikkelingsgeschiedenis van de
.Zeevaart" kon samenstellen. Het is een keurig
plaatwerk eenige illustraties daaruit
reprodu?ceeren wij hierby met toelichtenden tekst ge
worden, waarvan men met genoegen kennis neemt.
De schrijver gaat de geschiedenis van het schip
na tot in de grijze oudheid; van den eersten
drijvenden boomstam af, via Grieken, Romeinen,
Doorsnedevan een modern schip
Arabieren en v.ele andere volken eindigt hij met de
groot e zVekasteelon, die thans over de Oceanen
niet elkander in snelheid en comfort wedijveren.
Dat een groot deel van het boekwerk aan het
Xederlandsche schip is gewijd, valt geenszins te ver
wonderen, waar geen land ter wereld in verhouding
tot zijn oppervlakte en bevolking zooveel zee
vaarders en scheepsbouwers heeft voortgebracht
als het onze. Vitteraard heeft de merkwaardige trek
van ons volk naar het water de viit geef ster van
het album op het onderwerp van haar geslaagde
reclame-uitgave gebracht.
De toelichtende tekst is leerrijk; de plaatjes
zijn belangrijk. Het geheel geeft
een uitstekend overzicht van
de ontwikkelingsgeschiedenis
van het schip.
Wij noemden dit een boek
voor de jeugd, geheel juist is
dit echter niet. De jongens in
wier handen wij dit onderhou
dende en nuttige plaatwerk bij
voorkeur zouden zien. willen dit
boekwerk ongetwijfeld gaarne
bezitten, doch ook de ouderen.
vaders of broers, zullen in het
verzamelen der plaatjes want
deze uitgave is een reclame van
The Turco Egyptian Import Cv
op denzelfden leest geschoeid als
Droste's verzamelwerk over
liidiëen Verkade's verschillende
plaatjesalbums; in ieder pakje
sigaretten vindt de kooper een
plaatje, dat in het album moet
worden geplaatst ? in dit bij
eenbrengen der afbeeldingen dan
zullen zij vinden een prettige en
leerrijke bezigheid, en ook mis
schien een verontschuldiging voor een iets meer
dan matig gebruik van sigaretten. Want wanneer
eenmaal aan het verzamelen is begonnen, zal
de verzamelaar liefst zoo spoedig mogelijk zijn
album volledig willen zien.
Wij kennen de Filos-sigarét niet, maar wanueer
zij van even goede kwaliteit is als dit reclame
boekwerk over de ontwikkelingsgeschiedenis van
de scheepvaart, dan mogen wij de aanstaande
ver?zamelaavs gelukkig prijzen.
C. F. v. D.
Het S.S. Curacao
1827
De eenige zevenmast gaffelschoener
Thomas Lawson", Begin 2oe eeuw
Sport en Mode
i i
Teekeningen voor de Groene
Amsterdammer" door Erika
Tack
j (
ii
''. 4
f
Dèux-pieces in kanatiegee/
en blautc. Jas van Bordeaux
rood leer Kok in donker
hamnnrt bruin, mtt lichter
bovenstuk. Getnoesie das
Schoolcostumes voor jonge meisjes /?o6e-»m>i
teau in donkere ttof met icitte kraag en manchetten
Japon donke)blamc crépf'tnarocaine, niet
ribs das, kraag en manchetten
RECEPTEN
Eieren in waterglas
(op verzoek!
l Liter waterglas. 9 Liter water.
Los het waterglas geheel in het water op. Doe de
versche eieren in een liooge. schoongemaakte
inmaakpot. Giet de oplossing over déeieren heen.
en zorg ervoor, dat de eieren goed onder staan.
Leg een dun plankje op de eieren, om te voorkomen.
dat ze naar de oppervlakte komen. Bedek de pot
met een doekje en laat ze in den kelder staan.
Mocht de vloeistof opdrogen voeg dan van tijd
tot tijd wat water toe.
Ook kan men de eieren in do inmaakpot leggen.
en een oplossing van 2 d.L. waterglas, dat met 2.5 L
kokend water is opgelost, na afkoeling, over.de
eieren gieten. .
KENNERS
KOOPEN BOTER
VAN OUD-BUSSEM