Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 SEPTEMBER 2929
No. 2729+
i
t
Makelaar J. D. R.Nienaber
G Ft AT f S TOF
EEN VERGISSING
door Dr. E. Slijper
DE Rechten der Minderheden, die door de
gebeurtenissen na den Oorlog politiek tot
erkenning gebracht zijn. hebben belangstelling
gewekt voor de Cultuur van bevolkingsgroepen,
die te voren niet buiten den kring bekend waren
ran hen, die dien groep vormden.
Een opflikkering, Van vrijzinnig godsdienstig
luven heeft aandacht geschonken ook aan de grond
slagen en uitingen van andere godsdiensten.
Daardoor is het te verklaren, dat het boek van den
Haarlemschen Rabbijn de Vries over Joodsche
gebruiken zoo groot on. en om zijn volkomen be
trouwbaarheid wel verdienden opgang gemaakt
heeft.
Nu is bij dezelfde uitgevers. Thierne te Zutfen,
in hetzelfde formaat en in-dezelfde serie een ander
boek verschenen dat de (geschiedenis der Joden
in Nederland, althans Hoofdstukken daaruit,
behandelt 1).
Détitel is wat te voornaam voor wat hier ge
boden wordt, maar dat is de schuld van de Uit
gevers, de schrijver had den voorkeur gegeven
aan het bescheidener Schetsen. Voor een beoor
deeling van den inhoud doet dit er weinig toe;
di.o beoordeeling moet. voor zooverre hot betreft
het uiterlijk van dit boek. onverdeeld gunstig
uitvallen; de uitgever heeft in alle opzichten ervoor
gezorgd, dat de druk en de illustraties aan alle
eischen. hoe hoog ook gesteld, voldoen. Daarvoor
verdient de firma dan ook dank zonder eenige
restrictie. Jammer, dat hiermee ook alle goeds
gezegd is van dit geschrift, wat ervan gezegd kan
worden.
Het krioelt van drukfouten: en men begrijpt
niet. dat de corrector van de firma Thieme zij
zal er toch wel een hebben al is het maar uit
zuinigheid, niet alle overbodige -n in den eersten
naamval en alle onbegrijpelijke komma's geschrapt
heeft. Namens de firma Thieme moet toch iemand
liet handschrift gelezen hebben op grond waar
van in den titel aan Hoofdstukken de voorkeur
gegeven is boven Schetsen: welnu, waarom heeft
die persoon niet tegelijk hier en daar en overal den
htijl wat gefatsoeneerd? Schrijven, is een kunst,
oen kunst, die men leeren moet.
(«eschiedenis schrijven is bovendien een kunst,
die men ook leeren'moet. Zoo dient men te weten.
boe men met citaten om moet gaan. Zeker een
ieder heeft het recht te citeeren. desnoods heele
hoofdstukken, maar dan eischt de wetenschappen
lijke fatsoensleer, dat men duidelijk doet uit
komen, waaraan het geciteerde ontleend is en hoe
ver het citaat gaat. Dit geldt ook voor plaatjes;
<>ok daarbij dient vermeld, waaraan de photo ont
leend is, opdat de lezer, zoo hij er lust in heeft,
c introïeeren kan of het plaat je wel echt is, of uit
welken tijd het stamt, (over pagg. 10. 70.
104<0Dan moet een historiograaf heel precies citeeren,
oijk wanneer het een vreemde taal betreft. En nu
staan er eenigo I^atijnsche citaten in dit boek.
waarvan ook een derde klasser van een tiyinnasium
al kan constateeren. dat het zóó onmogelijk goed
kan zijn overgenomen, omdat do maat ? het
zijn verzen.-?niet klopt..Pag. 'M amor Dei. moet
zijn amore Dei; het is een pentameter. ,
Libertas conscientiae incrementum republicae
dat is door een eerste-klasser omstreeks Kerstmis
al wat kras. (pag. 129).
Een andere eisch aan den geschiedschrijver te
Stellen is nauwkeurigheid. Iemand mag niet op
pig. 4 Dr. Vossel heetén en op' pag. 5 Dr. Forsel.
Hoe komt schrijver aan dezen geleerde, waar heeft
deze geschreven, wat schr. van hem aanhaalt'.
Wie het boek leest, begrijpt het antwoord op deze
vraag ! .Marranen hebben nu eens rr, dan weer
'«n r., .;;?'?
Een uitgebreide kritiek op dit boek behoort in
een vaktijdschrift eerder thuis dan in deze kolom.
Toch is het zonde om den lezer staaltjes te ont
houden van logisch denken: als: pag. 110 hij
overEen gesjochte Thesaurier
Teekening voor de Groene Amsterdammer9* door L. J. Jordaan
Minister de Geer: De toestand is zeer zorg-eischend...:/"
leed er en schreef er zijn werk. ... voorzien van
een approbatie van het Amsterdamsche
rabbijnencollegie, hetwelk in Duitschland vele malen her
drukt is.
Of het zijn onrustig geweten was dan wel bijster
een voorgevoel, die hem deze voorspelling deed
wagen (pag. 18).
Waarvoor de Utrechtsche bisschop in 1349 per
soonlijk te Deventer was. pag. 28, ja, hoe anders?
Onbegrijpelijk is het hoe'pag. 04 Don Gyl's
gade teleurgesteld wordt bij het bekijken van het
nieuwe huis in de Bierstraat. ..Het viel erg tégen
vergeleken bij de fraaie ruime huizingen te Ant
werpen, Keulen en Turnhout en Zevenbergen,
waaraan men nog een jaar huur had", pag. t)3.
Vraag: hoeveel plaatsen zijn het er? drie of vier?
Waaraan had men huur? aan alle drie <>f vier?
Maar in Zevenbergen hadden ze vier dagen in
een logement lui n intrek genomen en waren blijk
baar direkt doorgereisd.
Dat de Marranen andere namen droegen in
Spanje dan de Bijbelsche. die zij later kozen, is
begrijpelijk, maar wanneer «Ie schr. herhaaldelijk
decreteert: om maar n voorbeeld te noemen:
Imannel AÏvarez alias Ishac of: AndréItodrigo
on fnigo zijn dezelfden als André(Andries) Lopes
en nigo Lopés of als Jacob en Aron, pag. 93, dan
vraagt men: hoe weet go dit alles zóó precies?
Schrijver beschikt over een ongebreidelde
phantasie,1 een ontoombare verbeeldingskracht. En dat
is voor den ernstigen geschiedschrijver een groot
gevaar, vooral wanneer hij niet zelf critiek en
zelfbedwang geleerd heeft te gebruiken. Ken rem,
liefst vier remmen heeft deze schrijver noodig,
juist omdat zijn ijver en zijn'werkkracht zou. groot
zijn. ?
Ken geschiedenis der Joden in Nederland, naar
Nederlandsche Munt
Hollutd'i beste 10 ceata
de eischen der wetenschap en met
betrouwbareuitkomsten, kan eerst geschreven worden, als
eiticn of twaalf detailstudies als die van wijlen.
Helene Poppers over de Joden in Overijsel ge
leverd zijn. H. J. Koenon, naar wiens nóg altijd
opengebleven, plaats als historiograaf der Joden
in Nederland, schr. bcgeerigc blikken richt, was
n man van geschoolde kennis, en van eruditie.
??en man van sobereii stijl en -.onbegrensde
ze/lferitiok. Zoolang, zijn evenknie zich niet aandient..
blijve zijn plaats onbezet en de geschiedenis dei'
Joden onbeschreven. Daarbij varen de Joden wel,
daarbij leidt de geschiedenis geen verlies.
, Hot hinderlijkst aan dit' boek is de vergissing.»
uit goedigheid ontstaan, dat Professor Brugmans
d'"en voorwoord voor geschreven, heeft een.
vlag. die de lading niet dekt.
Wrocht.
1) Jttf. Zwarts, Hnujtlat'iikken uit de (,ie*sclned
ntsder Jutten in XfdcrlanfL Zutjihen. TT'.'J.
en Cie, l'J2'J.
imnnniiiunuuiiiiitnnninfnn 4n Dnunnnnounnnniniiiiiiiiniuiuliii
J. B. BENNER 6 ZOON
DTANFOT-TATsJriPT gevEstign tan
STlfllV\jn.t\L\LJSll-l HOKLKVEKANCIKK
DEN H A A G 97 N O O R D E I N D E
mnniiniimiiiiiiiiüiiimniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHHniiiiiiiiitiiiiiimiimiiiiiin
Isadc Israels, Ezeltje rijden (Afbeelding van de met waterverf bijgewerkte reproductie.}
Vreemde praktijken
Bedrog op Amstcrdamsohe Veilingen.
HET rnoet ongetwijfeld een groote vol
doening zijn voor levende schilders, te
weten dat je nagemaakt wordt. Niet alleen maar
zoo'n beetje na-geschilderd, zóó dat je tot de ont
dekking komt dat je .,school" hebt gemaakt, als
je niets anders had willen doen dan kalmpjes
Vertellen hoe je 't nou in je eentje zag.... neen
zóó nagemaakt, dat je in catalogi werken tegen
komt onder je eigen naam. die je nooit van je
levensdagen hebt geschilderd. Het is misschien
wel eens een beetje zuur, om te zien hoe anderen
geld verdienen met den verkoop van doeken of
teekeningen, die je ze indertijd voor een zacht
prijsje hebt afgestaan, maar het zou toch wat al
te ver gaan, als je je verontwaardigd toonde over
het feit, dat eenige schelmen zich op Amsterdam
sche veilingen verrijken dóór middel van den
verkoop van schilderijen, die je1 nooit hebt ge
schilderd. Verontwaardiging daarover is overdre
ven. Je hebt'ze niet geschilderd, dus het gaat
je niet aan. En verder bewijst het feit dat je nage
maakt wordt je verdienste.
1 ' .#.'*' , ? ' -. ?
* . ?
Ik vermoed dat deze filosofie dan (tokten grond
slag . ligt' aan de juridische overtuiging waarmee
de veitingscondities zijn opgesteld, die-,behelzen.
dat alles .,voetstoots" wordt verkocht zonder
actie of rafactie hoe ook genaamd, of zij aan
beschrijving, benaming oïwat dan ook .al dan
niet beantwoorden," xooals dat heet. Maar- tor
zake.
Op een veiling, die op dit oogonblik te Am
sterdam wordt gehouden, werden V«K»I* eeriig»;
dagen schilderijen geveild. De catalogus beslaat
verschillende hoofdstukken. Kr is <?r o.a. óón,
behelzende de No's 4UÜI tot 1780 geMtHd Schil
derijen', Aquarellen, enz. Eenander iNo's l KOI tot
4885) vermeldt Gravures, Prenten, enz. Maar om
op de eerste va.n. déze twee lijsten terug te koim»u;
onder de schilderijen vindt men: 4<J4(i Jozef
Jsraels, penteekening, 4047 (Jabriel, teekening,
, 4606 Schelfhout, bosehgeziclit, 4705) Josef Israols.
aquarel, 4740 Jósel' Jsraels, landarbeider,
teekcning, 4747 Isaac Israels, Ezeltje rijden, aquarel,
4718 Isaac Israels. Dame met Parasol, aquarel.
Om enkele der belangrijkste namen op te noemen.
Het is het op deise veiling verkochte ..aquarel"
No. 4747, dat hier boven is afgebeeld. Een ver
zamelaar had het daar gezien en aan een
makelaar opdracht gegeven voor hem te bieden
tot een behoorlijke limiet. De makelaar verwierf
liet aquarel voor zijn principaal, die het stuk thuis
eens rustig bekeek, hier en daar eens advies inwon
en al spoedig tot de ontdekking moest komen.
dat er hier van een aquarel geen sprake was. maar
dat liet e»m listig ingelijste, met icttttrvfrf bijr/ciccrktc
reproductie betrof, waarop het raster van de re
productie-techniek zelfs nog te onderscheiden viel.
Eenvoudig een kleurendruk.
Het bedrog gine zelfs nog verder. In. een van
de hoeko.n van de reproductie was een
th-ukkersmork ingeperst, tlat met een of ander klein voor
werp '.was wegge-hamerd. Op do vergrootinjjr. dit»
hierbij gereproduceerd is. ? kan men' dat. duidelijk
zien. Jammer genoeg zijn do i «gestempelde letters
van het drukkersnierk niet meer goed leesbaar.
I)t> makelaar, terstorul thjor '/.ijti priucipjial
van lift bedrog op de hoogtt- gesteld. xett<»
allfs.'«loor «m den koop weer (ingedaan te nmkcu. Dit'
schijnt dan ook vrijwel onmiddellijk te zijn getukt.
I.)e veiling was en is -?trouwens nog aau den
gang. Het wiis dus voor de voilingsdiroctio niet
eciiK zoo liiooilijk om tegenover den min of meer
.gedupeerden makelaar coulant te.zijn. Ze kon tiet
prentje terugnemen eri aan dengeon, die het te
koop gesteld had eenvoudig /eggen: niet verkocht.
Er is dan ook op dit oo^nblik geen reden om an
te nemen, dat de veilingsdirectie op een of andeer
wijze aan het geknoei mede-schuldig was.
Aan den anderen kant is er wel degelijk van een
opzettelijke veryalschimj; sprake. Moge de indeeliny
van den catalogus slechts een vermoeden hiervoor
opleveren, een bricij* vormt het opzettelijk
weghameren van het drukkersnierk. zoowel als het
bijsnieereiïvan waterverf op sommige plekken.
Het is natuurlijk'uitgesloten, dat veilingscondities
voor dergelijk opzettelijk onwettig geknoei een
juridische bescherming zouden, opleveren.
No. 47 tS is hoogst waarschijnlijk een op dezeHd<*
wijze bijgewerkte verval«ehing.
Intusschen neemt dit ueknoei op de
Amsteidamscho veilingen onrustbarend toe. En wanneer
de veilingsdirectiés. hier buiten staan -?en
eii« geen.r*.»dt-n om dat niet aan te ne.rnen dan zijn
, zij /.elf het slachtoffer van een'of meer bedrieger*.
die deze plantjes wat. bij-kladden, zoo mogelijk
van het di-ukkersinerk ontdoen, keurig inlijsten
eu ten verkoop bieden.
Dat dit geknoei toeneemt, blijkt uit den cata
logus van e,eii veiling, die. Dinsdag en Woensdag
?gehouden ' word ..van oen inboedel, wegens ver
trek," in een heorenhuis. Ook daar vermeldde de
catalogus een kapittel '^schilderijen". Ook daar
verscheen hot stel reproducties, onder den naam
van: ISAAC ISHAEL-J. óól E/oltje rijden, 555
Dame niet Parasol. 55ti Haiieerondo Dame. Hu
gointrigeerd d(«»i' de hierboven genoemde ver-'
valschiug, die ik juist te zien. had gekregen,
giuu.ik eens kijken.
Ja wol. «Heen «l aan do lijsten waren de stukken
te herkenii'-ii. ..KV.eltje rijden" was er weer» maar
het was niet hot. teruggcnomon nummer 47.47
van «Ie fliuU-ro veiling, want dat was nog,'op zyn
.korte 'omzwerving, bij don clichéthaker van De
(Iroone". Neen. liot was .maar een broertje. Verder
waren deze schilderijen zoo hoogongehangen.dat
/e nioosteii x wo.rdon afgohaakt om nauwkeurig
bekeken te worden - - ??: waarna, mij., terstond bleuk.
dat het dezelfde serie reproducties was, als die
waaruit No. 1747 stamde. Het. is echter y.eer do'
vwiajj, of oen look dat had kunnen xien. Waar
schijnlijk niet.
Men zij dus op zijn hoede.
PRINTAÏOH