De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 21 september pagina 7

21 september 1929 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

i i tj l ? ?'!' l Jan Sluyter*. bij van l, l «.-r ?jju vooral [rood. en. dan geel. het te Amsterdam formaat doet meer vierkant aan dan IV X ci/c r in. de v n «uw die y.it op een kanapé. is niet alleen hier cf/f gewoonlijk het doet bij dezen schilder. Maar dit alles is het wezen niet van ?ifirïjk «-er/.', maar zou dat op elke het schilderij, noch geeft het voldoende tentoonstelling van Sluyters zijn. De uitleg van zijn belangrijkheid. De kleuren, die het werk beheerst-hen. belangrijkheid is Jifl grootsche. Het NEE ANDS Jan Sluyters in de CHILDERS Kunstzaal van \Jier J. H. Gosschak bij d'Audretsch groot e in den vorm. in de kleur, in de samenstel vanrhet werk is zelden zóó 4» zwaar en zcker^bij'Sluyters te vinden. De zware figuur van devrouwlieerscht; /.ij heerscl it y >J »' deze*t ent«>< >nst elli n g. De/e Negerin is een der besten, die Sluyters ooit Haaijliaai. die hem stee»Is do«ir haar verschijning aa>m-tte. ma-ikte. liet is een M-hilderij voor een mu seum, tenminste als dit luchtig be dekte naakt den museumdirecteuren en hunnen commissies van te brave schilders mei in een onpicturalen angst (ilie^mij voor mij uit ecu onfrissi'hen geest voorkomt') te onkiesch lijkt, en een onzuivere .zinnelijkeheid z»»o doend te keer zou gaan tegen »le scheppende zinnelijklieid. Ik herhaal: ilit schilderij met zijn zware en gr»»otsche figuur hoort ten eerste thuis in een openbare verzameling of in ' een collectie waar stoutmoedigheid tegen over alle benepenheid te vinden ?is. vereenigd met zekere keuze. Ken ander naakt (No. 1-1) is een voorbeeld vau de meer pretieu/.e vrouwefiguren, die .Sluyters een. tijd heeft geschilderd.' en die ik gaarne de serie der steriele vrouwen noem in dien zin. dat door den schilder in de figuur liet ijdle behagen om d "eigen ' schoonheid bovenal gegeven wordt; ge zoudt het Sluyters' stoet van vrouwelijke Narcissen kunnen noemen. Ilier is de kleur, dat spreekt van/elf, veel ijler; het vrouwelijf is daar geen tooneel voor verlangens en moeiten, maar alleen een scène voor onvruchtbare ijdelheid, vóór' schoon heid zonder mogelijk moederschap. Van Yle ?'vrouweportretten, . die na deze figuren kunnen genoemd, worden (niet te vergeten is het naakt niet witte kan). is*dat van Mevr. Sluyters (klein formaat) fijn. dat, van mevrouw KV Zwart met rozen een goed voorbeeld van een wei-opgetaste opdracht. Met de teekeningen naar kinderen, die ik niet meer te definieeren heb, zijn dan de figuren etc. vermeld, die deze tentoonstelling haar fleur geven, wan neer ge tenminste het schilderijtje van het V'ierwaldtsattermeer er niet bij wilt nemen, dat, zuiver, meer land schap toch is dan figuur. Eigenaardig doen tusschon de dikwijls felkleurige Sluyters twee landschappen aan, waar van vooral^het eene in parelmoeren grijzen^afzonderlijk is. Schilderkunstkronik door A. Plasschaert ,? _ _ , ?\ ' i' Dan resten nog de bloemstukken en stillevens. Zeldzaam vol (als vu! ling n als kleur) is met zijn rood. \..>-v\ oranje en wit het bloemstuk JCo. ?">, terwijl de magnolia» (No. l) ongew< on1 zijn door verhouding tusschen acht"igrond en bloemtakken. De s-Mllevens .bestaan uit marionetten van H. v. Tus senbroek, het stilleven met het perzische kleed, dat met de witte kan. Die met de marionetten ' geven deze dingen groot. Vooral dat met de twee poppen; dat met h«-t perzisch kleed is ongewoon «'n heeft een fout, dat het boven niet eindigt (als bouw het schilderij be schouwd). De weergave van dat .kleed, waarvoor een vaas staat, i* echter als uitdrukking van de stof ??n als kleur fraai en nauwkeurig. Door dit alles is deze tentoonstel ling van Sluyters' werken, waarbij er ??en aantal zijn uit den laatsten tijd. een verzameling om te gaan zien; gezien moet zij worden echter om het schilderij der Xe1 ' gerin. i Bij van Lier, op de tweede ver dieping van de nieuwe boven zalen, die op ge lukkige w'.js^mjt Sluyterstentooni stelling zijn ingewijd, vinden wij een aantal oude bekenden. Jan van Herwijnen, Polet, Badecker, Baoul Hynckes, Willem Schuhmacher, van Uytvanck, Charley ooróp en anderen. Deze expositieJop de boven verdieping h permanent. De hierbij afgebeelde schil derijen en tekeningen zijn reproducties naar werken van JanSiuyters. van J. II. <«ONbij d'Au«lretkcli. Dun Ueisschetsen zijn zou iets als causerie<-n: dat zijn de/e ook van (.tosschaik. Meer niet. mimlei- niet. Dat is dus in 't algemeen, wat y,e zijn. liet /ijti hier teeketxiligeii, nu en dan met een kleurtje spruakgrager gemaakt. .Maai' al zijn het teekeningen. »laii is dadelijk de opmerking neer te schrijven, dat ze geschilderd ? hadden moeten zijn. Dat zit zóó in de geheele geaardhcul van deze werkjes Aan Oosschalk. Kr , zijn schilderijen, die gel eekend moes ten wezen, dat komt ook voor - - maar ongetwijfeld waren deze caux-rietjcs over het landschap «-n over liet stads gezicht meer tot <le volledigheid van htm wezen geraakt, /.óó ze in oli«-verf. in kleur, waren uitgedrukt. (Je kunt bij de/e rciss-chctscn /óó ge wilt tAVee soorten omlerscheiden: 1°. waar het geheel hoofdzaak. 2*. waar de teekenaar het détail tot hoofdzaak wou maken. Maar al ziet ge dat in ze. daarom is toch bij (!osschalk's teekeningen de détailleering meer een voornemen om vastheid, en is de Wat romantische weergave van het geheel in het licht hem hoofd/aak. Kn . maar schijnbare tegenspraak voor wie weet te zien de teekem'ngen i'iu-t vele détails (maar niet om die détails gemaakt ) zijn de betere. want al deze détails, kleine streepjes. die als puntjes werken, geven het gevoel van het vullend, levend licht (vergelijk bijv. zulke teekening eens met een van Verster). Het spreekt vervolgens van zeil'. dat ze niet alle van gelijke waarde zijn : niet iedre causerie is brillant. Bij de landschappen zijn twee por tretten gevoegd. Een altijd weer beves tigde waarheid: Voor het ras waar toe («osschal k behoort', en dat in kunst uit is op expressie, deze twee portretjes zijn aardig ' tusschen de overige dingen, ze zijn, ondervonden en gemaakt. Tentoonstellingsnfeuws De tentoonstelling1 van Hedendaagsche en Duitsche Grafische Kunst in dézalen van het genootschap .,Arti et Amicitia" te Amsterdam is tot des middags 5 uur geopend. Albert Loots houdt van zijn schil derijen en teekeningen dit najaar een Atelier-tentoonstelling" in zijn Ate lier te Nijmegen, Spoorstraat 2o. Ter gelegenheid van den zeventigsten~ ver jaardag^v an_C yrielJLJu ysse wordt te Antweipen eene tentoon- bekende werken van den schilder stelling ingericht van het werk van . Aert. de Gelder geëxposeerd. In de den jubilee renden* schrijver en van lijst van de Gelder's alle aiiikelen en bijdragen, waarin hij en zijn werk worden behandeld. In den kunsthandel ouwes te Amsterdam is een van de weinig (in het boek over htm door D.-. Karl Lilienfeld) staat het als ..D^ Waarzegster" vermeld. ?il '4

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl