Historisch Archief 1877-1940
J1
.1 i*
H
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 SEPTEMBER 1929
Dramatische kroniek
door Top Naeff
No. 2729
Het Oost-Aederlandwch Tooneel.
comedie van bet «eluk. door Evreïnoff
E H zijn menschen' met een voorliefde voor
nieuwe tooneelgezelschappen, ook dan wanneer
liet nieuwe voor een groot deel bestaat uit het oude,
vn de omstandigheden, waaronder gewerkt moet
worden, de nieuwe combinatie helaas ook al niets
beters beloven dan het onvermijdelijk
nomadenbestaan Arnhem, Hengelo, Heerlen enz.
t>n het overkropt programma dat. het mag zich
bij de diverse gezelschappon onder verschillende
concurreerende deviezen van patriottisme,
ultra"modernisme of wat andei's aanbieden, uit den
aard der zaak uitdraait op de stukken, die in het
buitenland succes hebben: voor zoover men zut»
gelukkig is geweest daarop bijtijds de hand te
leggen. Voor anderen is een nieuw
tooneelgezelschap niet meer dan een naam. waaraan, als alles
goed gaat, zich eerlang een ensemble en een reper- .
toire zullen verbinden. Voor hen blijft voorloopig
de vraag: Zal het Oost-Nederlandsen Tooneel be
klijven? Zullen de gaarne erkende gaven van Albert
van Dalsum toereikend zijn om uit dit groot
opgezet gezelschap een vaste kern te kweeken en
een staand repertoire op te bouwen, dat, op peil
gehouden en doorloopend bezield, een borstwering
vormt tegen den premières-stroom en een rust
punt heteekent in het jagend en sloopend bedrijf?
En zal de Geldersche hoofdstad, die al menig
blijk gaf van hartelijk kunst-initiatief, dan, met
trots op haar eigen gezelschap, het voorbeeld
geven aan alle Nederlandsche gemeenten, welke
het tooneel zouden kunnen en moeten steunen,
omdat het zonder dien steun nu eenmaal, hier en
nergens, gaat?
De eerste voorstelling is in elk geval een geluk
kige greep geweest. Een goed stuk en een goed
bezette, goed doorwerkte voorstelling.
De Rus Evreïnoff behoort met huid en haar tot
de groep Pirandeilo, een relatie, waarover het
programma hem waarlijk niet behoeft te veront
schuldigen ! Want dit is inderdaad, over alle
leege experimenten en aanstellerijen heen ..het
model'ne tooneel". dat na de groote periode
(IbsenStrindberg), nieuwe krachten heeft geput uit de
moderne wetenschappen (psycho-analyse enz.)welke
in de laatste halve eeuw de mensch nader tot den
mensch. in het bijzonder tot den kunstenaar,
hebben gebracht. De lijn. die met Wedekind en
tot op zekere hoogte Shaw. dramatisch doodliep,
werd door den oorlog en zijn gevolgen in de richting
van een actiever humanisme gebogen dan de groote
..pessimisten" nastreefden, Niet minder bewust
was aan Ibsen. Strindbevg, Tschekow. het
..averechtsch wereldbeeld", niet minder ging hun het
tnenschenleed ter harte, doch deze schrijvers be
rustten in hurt litteraire machteloosheid, zij wisten
geenjbeteren troost te brengen dan de dichterlijke
?verwijzing naar het metaphysische. naar het
niet-zijn van droom' en dood. dat zij streng van
het aardsch bestaan gescheiden hielden. Geen
hunner helden was hc-t ..Stirb' und Wei-de" gegeven,
zij vulden met hun klachten^een lijvigklaehtenboek.
en als zij niet vrijwillig den weg ..naar de molen
beek" gingen, bleek de lawine een uitnemend
requisiét.....
Pirandeilo en de zijnen hebben zich in een meer
strijdvaardige houding 'tégenover leven en lot
gesteld. Zij willen het lijden der menschheid niet
alleen constateeren, zij willen het ^trachten te
verlichten. Het na-scheppen is hun niet genoeg,
. zij willen de voorzienigheid danjnog een handje
helpen bij haar ondankbare taak. En zij doen dit
door niet langer het verbeeldingsleven af te scheiden
van den daagschen dag. maar het als een ingrij
pende, realiteit; een werkelijke macht, daarin op te
nemen. De meesterwerken van Pirandeilo d»'
eenige, die vooralsnog met den groot en maatstaf
gemeten kan worden zijn alle uit die behoefte:
ti- lenigen, te herleiden, om te vormen, geboren.
..Faire une ame moins t rist t-.... Al is het maar
voor een oogenblik. al is hot dank zij een lieve
leugen De naakten kleeden", Op de grens
der twee werelden ? de zoogenaamde werke
lijkheid en de verbeeldingswereld trekken
deze schrijvers een nieuwe wereld op. waarin de
illusie, de kracht van het hart, sterker wil zijn
dan leveii.eii dood.
GALERIJ VAN MODERNE KUNST
W. H. HOFSTEE DEELMAN
Vondelstraat 10 Amsterdam
HOLLANDERS EN PARIJZENAARS
VAN ONZEN TIJD
* *
Het doel heiligt bij déPirandellisten alle midde
len. Evreïnoff. plus royaliste que Ie roi. vond v
ooizijn ongelukkigen een remedie uit, dat ons op
het eerste gezicht haast een paardenmiddel lijkt.
Zijn deernis gold niet zoozeer de door het lot
geslagenen. dan wel de door het lot veronachtzaamden,
de voorbij-gezienen. Het onaanvallig meisje,
naar wie geen man kijkt.... De onderwijzeres, die
in haar plicht verzuurde De jonge man.
met zóó weinig vooruitzichten, dat het hem voor
komt of er aan zijn leven, indien hij er vrijwillig een
eind aan maakt, niets verbeurd kan zijn
Allen, kortom, wie het minderwaardigheidsgevoel
tot stervens drukt.
Voor deze ongelukkigen wil de schrijver, in de
gedaante van Dr. Fregoli, iets doen. Vermomd als
een oude kaartlegster (een zuster van Indra's
dochter") lokt hij de klachten uit de diepste
schachten van hun schuw, vereenzaamd wezen.
Zilveren pillen van illusie, dat is het wat zij be
hoeven. In de onwerkelijke wereld van het tooneel
vindt Dr. Fregoli zijn helpers. Een jeune premier,
een soubrette en de comiek zijn tegen behoorlijk
honorarium bereid hun rol op zijn barmhartig
schouwtooneel te spelen. De jonge minnaar zal
met zijn kus op het gelaat van het onaanvallige
meisje de schoonheid tooveren van den eersten
blos. De soubrette zal den levensmoeden jonkman '
het lieflijke dezer aarde toonen in de gestalte van
een goedgezind dienstmeisje in het pension waar
hij woont. De komiek zal den triestigen pension
maaltijd verlevendigen met anecdoten. waarvoor
hij per stuk wordt betaald. Hij zal ook die arme
sch'ooijuft'rouw eens wat anders laten hooren dan
het a.b.c. En de oude heer boven, die al zoo ondra
gelijk lang naar een brief van zijn zoon verlangt
... welnu, die zal zijn brief eindelijk hebben, al ligt
de arme jongen al lang op den bodem der zee.
Een mensch kan niet altijd-door lijden... . een
oogenblikje, soulaas. Wij zien dit spel van lieve
en hoogo bedoeling voor onze oogen gespeeld
worden, wij zien er het tragische en het comischc
van tegelijkertijd. Wij zien de ge'zichten opleven,.
Het leelijke meisje ziet er in haar beste jurk "al
veel beter uit. Het blonde dienstmeisje is zoo lief
als de dienstknecht in het huis. de jongeling voelt
zich'wel zeer bevoorrecht.... Alleen de school
juffrouw.-dat zit te'diep.... een moeilijke patiënte !
Een beetje ons hart vasthouden doen we wel
tegen dat het onvermijdelijk démasquénadert.
Zal het remedie niet nog erger blijken dan dtv
kAvaal? Xeen. zegt de schrijver^ En hij overtuigt
ons. Het komt er allemaal niet zooveel op aan.
óf ..het geluk" achterna'beschouwd wat, meer of
minder onecht blijkt te zijn geweest. > .. De illusie.
de korte vervulling, de. idealizeerende herinnering.
? dat zijn de machtige factoren, die ons door het
leven heenhelpen. Geluk noch leed kunnen te
duur gekocht zijn. Zijn leven en dood daarom
zoo tragisch als wij gelooven? De schrijver besluit
met een rondedans, waarbij zij beide hand in
hand gaan...."
,,Et tout finit par des 'chansons"... .Dat zei
Figaro ook al.
? i
* *
*
Dit prachtig gegeven mot zijn milde tendenz en
zijn schrijnende melancholie werd door den
schrijver} naar den eisch des tijds. die wars is van
compositie en concentratie, wel'wat verwaterd en
gerekt. Jammer ! Had hij zich beperkt, zijn stuk
zou louter genegen bewondering wekken.
Na den mopien opzet kon het geheele tweede
bedrijf, hoe dierbaar ook aan het publiek, dat
tooneel op het tooneel altijd uitermate waardeert.
gemist worden.
1 Hetzelfde geldt voor de ensceneerin*. aardig,
vernuftig en onderhoudend, maar meer afleidend
dan tot de kern voerend. Men zag o.a. in III.
boven de eetkamer van het pension, de tweede
verdieping verdeeld in kleine open platforms.
waarop de pensionnaires. ter accompagnement
van de handeling beneden, hun gemoed uit
spraken. De aanblik was voor wie deze
modieuse bouw-orde niet kent, ongetwijfeld verras
send, maar wat blijft er over voor onze ver
beelding, wanneer er niets meer aan haar eigen initi
atief wordt overgelaten? Men schakelt tenslotte
ook alle suggesties uit, die verder strekken dan hét
geforceerd realisme van zulke presenteerblaadjes.
De regie had er intusschen knap mee gewoekerd.
het klopte en sloot en leefde voortreffelijk, al was het
tempo wat langzaam en het accent dikwijls wat
zwaar. Hulde ook aan de spelers, die allen hun beste
beentje hadden voorgezet.
Van Dalsum zeer suggestief als de kaartlegster
in I. verviel in zijn volgende vermomming, als de
grammofoonplaten-handelaar Schmidt", waaron
der hij de regie voert, in het Pension Jakowlewna, in
zijn bekenden, bizarren toon, die, hij moge de onwe
zenlijkheid van zijn verschijning souligneeren,
tekort deed aan de milde philósophie van deze
figuur (vertegenwoordiger van den schrijver zelf)
aan wien niets menschelijks vreemd bleef, aan den
humanist a outrance. Wij hadden aan den stillen
glans op zijn gezicht moeten zien, dat hij blij was
met het aanvankelijk succes van zijn ,,comedie"
toen de menschen, zijn arme patiënten, een
ietsje vroolijker begonnen te kijken.
Niet op het plan, waarop zrj behoorde, stond
,.de hoofdonderwijzeres", al gaf de actrice, mevrouw
Mertens?de Jaeger, verdienstelijk spel. Deze figuur
is veel dieper, zij wortelt in een wereld van ont
bering en verbittering. Eerst dan, wordt zij in haar
mallotigheid deerniswekkend.
Over hoe goede krachten het nieuwe gezelschap
beschikt, bleek uit het werk van Jules Verstraete,
Willy Haak, van Warmelo, Cruys?Voorbergh.
Een puik van een electricien" bezit het in
Sternheim. En in Charlotte Kohier brengt het,
laten we hopen, eindelijk de Nederlandsche actrice
, op haar plaats, die het buitenland ons weldra
benijden zal. Haar Lydia", het misdeelde meisje.
misschien iets te veel ,,Sprotje" wat de grime be
treft, was prachtig: het gepersonifieerd
Hefdeverlangen in al zijn schrijnende hunkering, in al zijn
verstikte innigheid.
REMBRANDT THEATER
HET JUBILEUM -PROGRAMMA
DE CHARMANTE FILMSTER
LYA MARA
heeft een enorm succes in haar film:
MIJN HART IS
EEN JAZZBAND
? .. .._ ...._? ? 1 _ , " . .
DE GROOTE FEEST-SHOW
is ook GEPROLONGEERD en wordt door het
Publiek begroet en beloond met een hartelijk applaus.
Bezoekt deze week met uw Familie de gezellige
Feest-Voorstelling in ons Theater, welke toegankelijk
is voor eiken leeftijd.
OMEDIE VAN HET
Opgevoerd door het Oost-Nederlandsch Tooneel
onder regie van Albert van Dalsum
Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door
Valentijn E. van Uytvanck
ELUK
i
!
1', <I
?v;
(
1 / Y
'i A
ttenn Eerens
' Albert van Dalsum
. Charlotte Kohier
Willy Haak
\
Philippe la Chapelle
^°J k^ \V
/ / ^ v V
Sara Heyblom
.. >
'l
f.*.Anna Sablairottes
Jules Verstraete
'^
Die/? van Veen