Historisch Archief 1877-1940
i
HET GEHEIM VAN ELGAR WADLACE
Wat is het geheim ran Elgar Waölucf''
Het einde van dit rerhaal geeft het
verrassende antwoord.
1. DE TIJUKK
D K ma», dien geheel misdadig
Londen den Tijger" noemde, de
man. die, zelf buiten schot blijvend,
als organisator van reusachtige
bankinbraken, pyramidale
juweelendiefstallen, kolossale oplichterijen, vele
malen millioenair was geworden, dij
de eigenaar was van niet minder dan
drie aristocuatische speelholen, waar
met valseh spel otmoozclc edellieden
werden beroofd. Sir Joseph (Slee.
verschikte zijn monocle, en keek.
gemakkelijk achterover in zijn
('Jasterfield liggend, zijn gasten aan met dien
argeloozen blik. die hen altijd deed
huiveren. Hij was in avnndtnilet. als
altijd, een hoogst gedistingeerde ver
schijning, slank. veerkrachtig, ondanks
y.ijn zestig jaren.
\ >
..Jij. Bertie. hebt er natuurlijk
nie.ts tegen tienduizend pond te ver
dienen." sprak hij. up Lord Hert ie
Tiddlewinks y.ijn koelsten blik ves
tigende, ..te minder, wanneer ik er
dan meteen voorlonpig van afzie- je
als valseh speler aan <le kaak
t<stellen. tën jij. (! ladys." de jongste
dochter van den hertou vati ('larence
sloeg haar vrijpostige kijkers neer
toen ze den kouden blik uit y.ijn half
gesloten oogleden ontmoette, en bloos
de tot onder haar jongensachtig kort
geknipt haar ..jij verdient ook wel
graag, een slordige tienduizend pond.
vooral als ik je beloof dat er geen
woord over mijn lippen '/.al komen
betreffende het parelsniier van die ?
onnoozele I^ady Wilbermore,". . . .
Het meisje sprong haast van haar
Abonnementsprijs van
DE GROENE"
per jaar:
Nederland. . . . . f 10.
Indië(Zeepost) 10.
(mail). . 13.50
Argentini
Belgi
Duitschland
Egypte
Frankrijk f 11.50
Griekenland ,
?
Oostenrijk "i
?, ?. (
Spanje "
Tsjecho Slowakije "
Zuid-Afrika '\
Denemarken -j
Italië;
Noorwegen {
Zweden
Engeland f 13.50
Zwitserland
Amerika
Australi
Azi
Een Thriller"
door Cornelis Veth
stoel, en keek schichtig om zich heen.
Lord Hert ie be<kt zenuwachtig op zijn
nagels.
..Wat moeten we doen?" vroeg hij.
De Tijger sloot, vermoeid de oogen.
..Moeten o niets foei. moeten,
wie praat nu van moeten l' Als je y.óó
begint...."
..Maar," zei Lord 'Bert i e.
De Tijger glimlachte, maar bleef
met gesloten oogen zitten. Toen hoor
den /.e een akelige stem ergens in de
kamer op eens iets fluisteren, dat
weinig verband scheen te houden met
het gesprek dat tofc nu toe gevoerd
was.
Hi't is unnioijclijk (icot kipjienvel te
krijtje n ain Kltjttr \Vadlttcf"
Het was Lord Bertie's beurt om op
te. springen.
..Wat zegt gij?"
De Tijger zweeg. Zijn glimlach ver
dween. Hij opende de oogen. Hij
opende ook de lippen, maar hield de
kostbare, fraaie tanden op elkaar
geklemd. Daartusschen siste hij plotse
ling weer demonisch:
..//«?/ lx uiniHHjelijk, fir.cn kijificvcl
ti.' krijt/at run Kltjur H'(/<//r«.r."
Lord Bertie haalde de schouders
<»p. en deed alsof hij wilde heengaan.
..Kom (iladys," zei hij.
De Tijger keek hen onverschillig na,
en. mompelde slechts, toen zij al bij
de ? deur waren: .
..Ken povere tienduizend pond elk.."
Zij keken elkaar min, en keerden
terug.
Sir Joseph ging nu voort, alsof
hij in zich zelf sprak: ,.Elgar Wadlaco
schrijft eenige boeken per week. Ze,
worden gedrukt in oplagen van vele
duizenden, vlot verkocht, vertaald,
verslonden. Hij kan er niet genoeg
schrijven. Er is altijd vraag naar. Ze.
kunnen niet te slecht zijn. Hoe onmo
gelijk ook het geval, hoe onbenullig de
intrige, hoe onwaarschijnlijk de
menschen en toestanden, het doet er
allemaal niets toe. Zijn misdadigers
zijn om je dood te ergeren zoo stom,
zijn detectives weten alles zonder dat
ergens uit blijkt, hoe, ze zijn altijd bij
de hand, zonder dat hij de' moeite
neemt te, verklaren hoe zij er komen. ,
Hij geeft zich trouwens nooit de
moeite om iets te verklaren. Het
publiek slikt alles, l J 'at Iszljnyehelm ?"?
Hij sprak deze laatste woorden op
eeu zoo kwoadaardigcn toon, dat du
beide diep verdorven edellieden bijna
van hun stoelen vielen. Uit een hoek
van de kamer klonk een ijzig lachen.
,.Ik moet zijn geheim weten," ver
volgde de Tijger. Hoort gij. Ik moet
zijn fjeheim iceten, het kante tcat-het teil!'"
Uit den grond,'onder het Perzisch
tapijt, kwam een duivelachtige gil.
Hoe verhard de beide jonge aristo
craten ook waren, zij sidderden van de
koude wreedheid die de Tijger in deze
laatste woorden legde. Hij had met
zijn geniaal instinct voor de
miseen-scène het licht uitgedraaid. De
kamer was in half donker gebuid.
De beide diep gezonken leden van de
upper ten keken huiverend om zich
heen.... Overal hijgde, en siste het.
Wat wilt u van ons?" sprak
Lord Uertie eindelijk met schorre stem.
De Tijger had zijn .onverschillige
houding weer aangenomen. Hij nam
een keurig gebonden boekje van de ,
tafel. De geluiden hielden plotseling
op.
Lees hierin," zei hij achteloos," van
's avonds elf tot 's nachts twee precies.
Op dat tijdstip zal het u onverbidde
lijk worden afgenomen, door mijn
tuinman, die door het venster xal bin
nen komen, l )oe er dus de knip niet op.
- Zwijg ! De bladzijden die je hebt
gelezen, verbrandt je voor zijn oogen.
Houd je mond. Onthoud dus alles
was je gelezen hebt." Het was een
roman van EJgar Wadlace: ..De
Kweller"
Maar...." zei Lord Bertie ver
bijsterd ....
De Tijger stond op. en maakte een
gebaar oiu te beduiden dat hij het
gesprek als geëindigd beschouwde.
..Het is een aardig verhaal, dat je
zal interesseeren. Bertie. Er worden
eenige barbaarsche pijnigingen in be
schreven, waardoor men iemand noopt
een geheim te A-ertellen (hier hoorde
men een afgrijselijk gekerm). Meer
niet."
,.Kn ik." zei (Uadys. ..hoe verdien
ik mijn tienduizend pond."
Ja." zei de Tijger, gapend. ..jij hebt
slechts een samenkomst met Elgar
Wadlace te bewerkstelligen."
Hoe kan dat? Ik was met hem
verloofd en wij hebben getwist. Hij
wil mij niet zien."
..Hij zal komen, (ia nu. Bertie. ik
zal je overmorgennacht om kwart
voor vier opschellen. l^aat mij niet
wachten. Tot kijk. allebei."
2. [>E TflXMAN
(?'eruïneerd als hij was. en onder
bedreiging van schandelijke onthul
lingen, .had Lord Bertie geen andere
keus, dan de geheimzinnige bevelen
van den Tijger op te volgen. Na een
dag van doodelijke verveling nam hij
om elf uur het boek en las het relaas
van de afgrijselijke kwellingen, in het
verhaal beschreven. Zijn plezier werd
vrijwel bedorven door de noodzake
lijkheid, alles van buiten te leeren.
Tegen twee uur in (Jen nacht- werd hij
geducht zenuwachtig met het oog
op het aangekondigde bezoekT dat
zich inderdaad niet liet wachten.
Nauwelijks had de klok twee geslagen,
of het raam achter hem werd open
geschoven. Een man klom over de
vensterbank. Deze man had zich
veel moeite gegeven om er als een
tuinman uit te zien. hij droeg een
blauw schort, en had een hark in de
hand. Toch leek hij meer op een
bijzonder woésten tuchthuisboef.
Geef op dat
boekie," zei hij
zonder
eenigein, leiding of be
groeting.
Bertie gaf het
hem. Hij scheur
de er de bladzij
den uit. die Ber
tie gelezen had,
wierp die tri den
haard, en wacht
te tot het papier verbrand was.
Tot morgen nacht twee uur. Heb
het hart niet'dat je'.voor elf uur in
het boek leest!" :
De volgende dag verliep op precies
dezelfde wijze. Om twee uur 's nachts
verscheen de schurkachtige tuinman
weer, en verbrandde het gelezene.
Denk er om', dat hij je vannacht
om half vier opschelt. Hij houdt niet
van wachten." rf
Bertie was juist ingeslapen, toen
d-,telefoonschel ging.
..Jij daar Bertie? Je weet w«-l
speaking. Ssst. Jij houdt je tm»nd.
Ik praat. Ik zou het erg prettig vinden
als je kennis maakte met schipper
Uriah Migg van de Hooit» Anna"
Ssst l (Jeen woord! Ben je daar nou:!
Zeg, als je soms een bijzonder dik
kjuffrouw ziet, pas dan op !"
3. Mrs. WAHNJSIC
Bertie legde den hoorn neer. Hij
', had het onpleizierig gevoel dat «-i
iemand achter hem stond!.... Hij
keek om. In de deur stond een bijzon
der dikke juffrouw.
..Hands up !" zeide zij niet on
vriendelijk. Maar een revolver
wa«op Bertie gericht.
.,Ik weet alles," zei de dikke vrouw.
Zij schudde gemoedelijk het hoofd.
zoodat haar dubbele onderkin wap
perde. .,Jij en (.'ïladys. die heimelijk
getrouwd zijn...."
Bert ie maakte eerx gebaar van schrik.
..Ja, ja, mijn beste Lord Fiddlewink*.
zei ik niet, dat ik alles wist? Pas op !
Ik ben de vrouwelijke detective
M»>Warner. Heken niet te veel op mijn
dikte, want ik ben toch over.il waai
je me niet verwacht. Neem je in acht
voor kapitein Migg, want hij is .-en
gevaarlijk heerschap. Dag !"
Zij verdween. Bertie log den heelo-u
nacht wakker.
Den volgenden nacht -?hij ha-1
het boek nu uit verkleedde Bert i*
zich als matroos, en liep verschillend»'
zeemanskroegen af op zoek naai
schipper Uriah Migg. In de zesd^
kroeg werd hem een groot, zwaai - ,
gebouwd man aangewezen, met <:?»:»
hoogst ongunstig uiterlijk. Juist op
het oogenblik, dat hij den man
wildaanspreken. . overhandigde de waard
hem een briefje
Bertie vouwde het open en las:
..ff et i v onmogelijk neen kifi^fm-ti
te krijtjcn van Klijar Wadlace.''
Hij huiverde. ..Wie heeft dit
b-zorgd?" vroeg hij.
. Het antwoord was. zooals hij al
' vreesde:
..Een buitengewoon dikke juffrouw.'"
Wist dat vrouwspersoon dan alles r
4. URIAH MIGG
Toen Lord Bertie wat van zijn
schrik bekomen was, zag hij kapitein
Migg juist de
kroeg uitgaan.
Hij volgde
hem. De schip
per van de
Róoie Anna"
bekeek, den
nieuwen ma
troos van het
hoofd tot de
voeten. ' H ij
pakt eBertie bij
den schouder
eri draaide ,
hem om, om hem van allo kanten' t»»
bekijken. Hij brak Bertie's mond ?
open en betastte zijn gebit, hij trok
hem aan den neus, kneep hem in
d«wangen en in de'armen, schopte hem
tegen de schenen. Toen spuwde hij
voor Bertie's voeten. ..Bah," zei liij
niet veel zaaks. Maar als de Tijger
je stuurt móet ik je wel nemen.
Kom mee!"' Hij bracht Bertie
naaieen oude lekke schuit, de Itooie
Anna." ;
..Ziezoo" zei kapitein Migg toen ze
op het dek waren. Nu naar 't voor
onder, jij fijne zoetwaterzwabber !''
Marsch !" Hij draaide Bertie weer
om en gaf hem een schop tegen zijn
achterste, zoqdat onze jonge lord op
niet zeer waardige wijze het vooronder
binnen kwam vallen.
No. 2730
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 SEPTEMBER 1929
Toen Bertie's oogen wat aan het
donker gewend waren, keek hij om
zich heen. Verschillende voorwerpen
logen op planken gereed of hingen
aan de muren.
Hei waren de
))ijtnyiny$-ini<truincnien in het boek beschreven....
O. EEN ONTMOETING
De Tijger maakte zich gereed om
naar de Bachelor:Club te gaan, waar
van hij lid was, (want zoo hoog waren
de connecties van dezen misdadiger,
zoo groot was de vrees, die hu iedereen
inboezemde, dat deze zeer selecte
club hem niet had durven
deballotteeren).
Toen hij zijn appartementen ver
liet trad hem een bijzonder dikke
juffrouw in den weg. Zij glimlachte
genoegelijk.
Het gelaat van den Tijger verried
geen de minste aandoening. Slechts
een van zijn neusvleugels trilde even
en niet meer dan vier maal. Toen
was hij zichzelf weer geheel meester.
.,lfct is
OHHIOtfClijk," zei de dikke
"~ vrouwelijke detec
tive, terwijl zij Sir
Joseph'» knoops
gat niet haar dik
ken wijsvinger ver
geefs trachtte te
doorboren. . ,<ICCH
A'i/j'priW te krijyen
rax. ."
Nu trilde toch de
andere neusvleugel
van den Tijger. Hij verbleekte....
..Houd op!" riep hij.
zijn, Sir Joseph" zei
knikkend met haar
-,Ja" zei («ladys met haar bemin
nelijkste lachje. Waarom niet? Een
bewonderaarster. Beu ik dat niet?"
Klgar was weldra weer geheel onder
de bekoring van deze geraffineerde
vrouw.
Wat gaan we doen?" zei hij toen
zij gedineerd hadden.
O," zei (iladys, in de handen klap
pend, Ik wil zoo graag de haven
zien !"
Zij namen een iaxi. Zij stapten uit.
Het was donker. Het silhouet van
de Hooie Anna" teekende zich fan
tastisch tegen het blikkerende water
af.
Opeens was het gebeurd. Elgar
Wadlace had een slag op het hoofd,
een prop in den mond. en lag op den
bodem van een roeiboot, gekneveld.
L'riah, door zijn schurkachtige be
manning geholpen, had hem weldra
in 't vooronder gesleept. Bertie, nam
nu de leiding, ticheel volgens de
voorschriften van het boek verdeelde!
hij de instrumenten. De prop werd
het slachtoffer uit den mond genomen.
..Deel uw.geheim mede!"
..Nooit" riep Elgar Wadlace.
..Doe uw werk !" zei Bertie tot
de anderen, met doffe stem ! tgg
De eerste schrille kreten van den
ongelukkige vervulden het vooronder.
Ze deden het bloed stollen....
Plotseling verscheen ergens een
licht. Zij keken op. Een bijzonder
Het nieuwe progamma-omslag van den
Amsterdamschen Stadsschouwburg
peek ti cloppfnburg
tooncel
stadsschouwburg
Wij geven hierbij de achter- en voorzijde van het uitstekend
geslaagde nieuwe programma-omslag van den Amsterdamschen
Stadsschouwburg. Dit omslag is ontworpen door den kunstschilder
Raoul Hynckes. De stadsdrukkerij verzorgde den druk
..Ik zal er
Mrs Warner
dikke hoofd.
er zijn !"
..Denk er oin ! Ik zal
(i. DE HEDDINt;
Klgar Wadlace, de hal
restaurant binnenkomend.
stoord.
,.Jij !" riep hij uit.
van het
keek ver
dikke vrouw, een revolver in de rech
terhand, verscheen in de opening....
7. HET GEHEIM
k
Toen de Tijger een half uur later
door de telefoon het mislukken van
x.ijn plan vernam het was de be
kende stem van Mrs. Warner die
sprak . zweeg hij een oogenblik.
Toen sprak hij:
..Hoe komt het toch. dat u alles
weet, dat u overal op het juiste
oogenblik verschijnt?"
..Dat is mijn geheim" antwoordde
de vrouwelijke detectieye. ...
..Is dat «»ok het geheim van Elgar
Wadlace?" vroeg de Tijger.
Een vette, maar niet onaangename.
lach klonk door het toestel.
..Wel neen. Het geheim van EJgar
Wadlace wel. dat had ik u al
dadelijk kunnen vertellen. . . .
V V
..//<?/ is onmw/elijk. ..."
..Houd op !"
.,Laat mij uitspreken. H ft »'.?* on~-,
tnoijclijk. te dom ie zijn rour Eltjur
\\~utUui-c. ..."
R I VA L E N
door Henrik Scholte
Xicuw Xoderlanclsch Tooncrl
SAALBORN heeft het tooneelseizoen met 'een
knalbom willen inzetten. Jammer, dat die
meer naar de zijde van het tooneel dan naar de
zoal gesprongen is. Nu is ongetwijfeld de
accomodatie van het gebouw, waarin hij speelt -
Hollandschc .Schouwburg en het gemis aan vol
doende eerste rangs-spelers een handicap, die
door geen reclame vooral' te verhelpen is. En er is .'
stellig in nieuwe intentie, otik in de regie van dit ?
oorlogsstuk, al komt die op de meest ongelegen
oogenblikken. Er is in de eerste acte, als achter
grond" van een Russisch gecomponeerd
tooneelbeeld van een .half platgeschoten compagnies-,
bureau, een reusachtige kaart gespannen,
fascineerertd, mede omdat de namen fascineerend
alleen reeds zijn: Hoissons. ('halons, 'Verdun. Er is.
vooral in deze eerste bedrijven, een overdrijving.
charge, die stellig tooneelmatig zou kunnen zijn.
Maar niet in een stuk, waaryoor déInleiding
nogmaals het mooie woord tranche de vie"
meent te moeten gebruiken. Er is, in de groot c
twist tussehen Sergeant Quirt en Captain Flagg,
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 ~~ Amsterdam.
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
Negerkuntt & Ethnographica «r-.
een sprong van Saalborn over het heele tooneel
heen. waar Douglas Fairbanks een puntje aan kan
zuigen. Maai- als er mi eenmaal werkelijkheid en
niets dan de werkelijkheid, moet zijn. wel. dan is
het toch wel een beetje ^onderling, dat Sergeant
Quiï't die sprong waagt, nadat zijn been juist
stukgeschoten was. Dan doet de affiche voor de
tentoonstelling l$)2i) in Barc.elona een beetje
zonderling aan voor een stuk van 1917. en dan
ziet men de lichtreclame van het estaminetje niet
over het hoofd in e;en door vliegerbommen
platgeschoten dorp, waarin zelfs een kaars te veel
zou zijn. Kr is. in de epiloog, een terugwijken van
het geheele decor technisch ongetwijfeld knap,
waardoor, in mooi liclit. het effect van opruk
kende soldaten wordt verkregen. Maar helaas.
juist dat herinnert er eens te meer -aan. dat er
een film aan vooraf ging. die ..What Price (ilory"
heette. ' ,
Al behoort het niet tot mijn competentie.....
deze film was een stuitend mengsel van onbe
langrijke intrigue en kanongedonder. Ik heb mij
laten vertellen, dat het oorspronkelijke stuk
van Andersoii en Stalling .betei-"was.'omdat het
«Ie volle zwaarte liet vallen op de tegenstelling van
twee oude rotten, die overal in de wereld gevochten
hebben, en de onnoozelheid der recruten. onver
antwoordelijke slachtoffert! van een oorlog, dien
de beide door de wol geverfde ..rjvalen" als hun
handwerk opeischeh. Toen Hollywood, als gewoon
lijk, op het idee kwam oni dit spelstuk te ver
filmen, was Stalling idealist'genoeg oin te weigeren.
Voor de film schreef hij daarop ..De (ïiiRite Parade",
Maar toen dat er inging als koek. was de'-, dollar
hem te machtig, en zoo kwam ook ,,What Price
(ilory" als een slechtere en slappere imitatie op
het witte doek.
Wat de Duitscher Zuckermayer als bewerker
met het stuk gedaan heeft, weet ik niet, maar
als er wat aan te verknoeien viel, heeft hij het stellig
gedaan. Het gaat thans alles om het effect, niet
oni den oorlog. De speech van den intellectueel
in de derde acte. een kleine rol, maar een
hoogtepunt is hier bijna geheel gecoupeerd.
al maakte Elias van Praag van de rest nog iets.
In plaats daarvan komen wij in de derde acte
tegenover een troep schreeuwers, die elk voor zich
bederven wat n shellshock teweeg had kunnen
brengen: afgrijzen en nog eens afgrijzen. Saalborn
liet dit dik-op spelen in een foei-leelijk en onhandig
decor, met een permanente granaatexplosie op
het doek en oen onhandige gelxiidsimitatie van een
vuilnisratel bijzijden. Ai, leg deze acte een* naast
Raynal's ..Tombeau". waar geen stuk loopgraaf
in voor komt en dat in een slaapkamer speelt.
tussehen twee menschen.... En dat het recht
heeft om den eeretitel: Het (Jraf van den C m ba
kenden Soldaat te .dragon.
In de bewerking van. Zuckermayer is dit stuk
als een wat laat komende Duitsche wraak. Het
is een klucht, in welker waarheid men ondanks
het goede spel van Tourniaii'e en het verblijdend
kalme acteeren van Saalborn. geen oogenblik
gelooft. Flor de l Broche als de man van liet ge
luidje, acteert zonder twijfel kostelijk, maar het
is meer-de big van het l(5Sste, die hij speelt, dan
een bijrol in een stuk. dat ons den oorlog naakt wil
brengen, opdat wij hem verafschuwen.
Maar tenslotte, waarom moeten wij in de laatste
jaren, in film, tooneel en litteratuur, telkens en
telkens weer zoo opzettelijk met onzen neus op
het verleden gezet 'worden, als een hond. die men
naar de plaats brengt, waar" hij zijn ongelegen
misdaad deponeerde? Ja, tilts het tooneel was !
ING
ITUYNENBURG HUYSI
'. 5