Historisch Archief 1877-1940
te
1
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 SEPTEMBER 1929
O VERPEINZINGFN VAN DER HEIST slfi*REN
*^r r M?M. l. M. . M^éJL JL T JL-/ JL JL T \^f M~éJL T OOEDB SIGAREN IN REH BESCHAAPDR VKRPAKKlün
in de Trekschuit tusschen Middelburg en Veere
door Dr. Hendrik Willem van Loon
DE tekst van mijn preek van heden luidt: ..Wie
was een zekere Alexander C'ohon die ik ver
leden Vrijdag geheel bij toeval ontdekte en voor
wiens simpele oeuvre ik u niet genoegen 1)5 percent
van alle roman-gezeur en 100 percent van alle
dichtgeschrijf geef, welke ik gedurende den loop
va» de laatste jaren op aanbeveling van
welmeenende boekhandelaren gekocht heb."
Het wns werkelijk een toeval. Ik wist niets van
genoemden C'ohon af en weet eigenlijk nog niets
van hem. Ik schrijf over hem zonder eenige schroom
omdat ik vermoed dat de brave man reeds lang
ergens op een buiteiilandsch kerkhof rust. 1) Hij werd
volgens de Introductie die in zijn boek gedrukt
staat in de zestiger jaren geboren en bracht vele
jaren van zijn loopbaan in een Indische Militaire
gevangenis door. Dat is natuurlijk geheel zooals
het behoort. Men gaat naar Indiëom er geld te
verdienen. Niet om er oorspronkelijke gedachten
te hebben. Hoe of deze rare jongeling dun ook
ooit in Indiëverzeild raakte is mij een raadsel en
hoe hij dacht in het heerlijke Insulinde langer
dan een week uit het cachot te kunnen, blij ven is
een probleem even duister als u ie nu werkelijk de
Navolging van Christus geschreven heeft. Het
komt er ook weinig op aan. liet was misschien
noodig om van den gewezen Milicien datgene te
maken wat hij worden moest, een van de weinige
menschen die de onhandelbare Hollandsche taal
leerde beheeren alsof het koekedeeg was waarvan
men alles kan fabriceeren. dansende mannetjes
of hollende paardjes of diep-peinzende philosophen
of het portret van Domela Nveuwenhuis of
d'onsterfelijke Willem van Doinelaasche nagedachtenis.
Het boekje zelf (en als iemand het niet op mijn
tafel had laten slingeren dan had ik liet nooit
gelezen en als de Parijsche trein niet zoo laat was
geweest dan had ik het nooit uitgelezen) het
boekske zelf heet de ..Uitingen van een
Reactionair" en drie honderd jaar geleden had meu den
schrijver op het Groene Zoodjo in kokende olie
zachtjes gaar gekookt. Want hij schijnt iemand
geweest te zijn met die zeldzame eigenschap
behept welke men in dit land van zelf-genoegzam
zel.f-tevredenheid het allermeeste noodig heeft,
iemand die zoo veel eerlijke bewondering voelde
voor het werkelijk Ware en Goede en Echte, dat
hij geen wierook over had om te verbranden op
de altaren van de valsche Goden waarmede, de
vruchtbare Gouwen van het Bataafsche
schiereiland zoo dichtelijk bevolkt zijn dat men lang
zamerhand van het oorspronkelijke landschap niet
veel meer te zien
Nu is het een dwaas iets om een lofrede te houden
op iemand die dezelve toch waarschijnlijk nooit
onder de óogen zal krijgen. Posthume eer is een zeer
hol genoegen. Jan de Wit en Jan van Barneveldt
hadden waarschijnlijk liever kalm in hun bedje
den dood afgewacht, zelfs als men hun de conditie
gesteld had dat zij nooit een expiatoir standbeeld
zouden krijgen. Rembramlt bekijkt waarschijnlijk
zijn ijzeren conterfeitsel in de stad die hem liet
1) Alex. Cohen is^ springlevend en gezotidiliij woont
als heerénboer, in 'Frankrijk, na de journalistiek
vaarwel te hebben gezegd. Dr. van Loon heeft
ongetwijfeld een exemplaar in handen gehad van htt
onlangs verschenen boek fan Alexandet Cohtn, dat
door de Hpllandia drukkerij werd uitgegeven, lied.
SCHAKEL
HÊILIGENV&S 11-1?* AMSTEQDAM
uerhemden naar maat
Bij ons verkrijgbaar N. k. V. MONTA SCHOENEN
verhongeren met een schamper oog en van (iogh
rilt ongetwijfeld bij de gedachte dat als het nage
slacht genoegzaam aan hom verdiend zal hebben
hij ook aan een standbeeld zal moeten gelooven.
Dergelijke dingen moest men maar voor de
Tollenseii en do Ary Scheft'ers reserveeren. Kn ik begrijp
ook eigenlijk niet waarom ik dit schrijf behalve
dat het mij van het ha'rt moet; wat is dit een raar
land waar menschen met een. dergelijke gave
volkomen onbekend kunnen blijven, verdwijnen
kunnen, nooit-van-gehoord kunnen voortbestaan
en met al hun begaafdheid minder eer en roem
kunnen oogsten dan een kapelaan of bedienaar
des woords die vijfentwintig jaar lang de kas van
een jongelings-vereeniging beheerd heeft.
Deze mij volkomen onbekende Alexander uit
Leeuwarden (ik geloof dat hij uit Leeuwarden
stamde alsof uit dat Noordelijke en kimde
dorpje ooit een eerste klasse stuk literatuur kon
komen) heeft iets gedaan dat hem zeer weinigen
van zijn zoogenaamde Collega's die heele hoofd
stukken in professorale Literatuur-geschiedenissen
aan hun f ut iel gebeuzel gewijd kregen, dan ook
maar in de verste verte, konden nadoen. Hij heeft
het Ifollandsch verheven tot een vorm-van
uitdrukking die vrijelijk vertaald door elk beschaafd
menseh van elk half-beschaafd land begrepen zou
kunnen worden. Hij is eindelijk weggekomen van
de stille gracht met het stille huis en de stille en
leelijke maar diep-bezielde jonge dochteren die
onze roman-wereld bewonen. Hij is internationaal
in voelen en denken en toch intens nationaal. Hij
schijnt van zijn leven «tok eens een tijdje voor
Vadertje Holdert van de Sinterklaas-straat gewerkt
te hebben, maai; hoe dit rare huwelijk ooit tot
stand gekomen is en hoe en wanneer het weer uit
mekaar geraakt is. weet ik niet. Inderdaad ik weet
zoo weinig van den man af dat ik misschien met
een mystificatie te doen heb. Het kan best dat
deze Hollandsche Sacha een jongere broer van
wijlen Ossejan is en dat hij nooit bestaan heeft.
Dan geldt mijn halleluja den voortreffelijken
mystificateur die dit kunstwerk tot stand bracht.
* * . ?
*
Men vraagt mij dikwijls waarom ik mijn eigen
taal er aan gegeven heb en Engelsen of Duitsch
schrijf en geen Hollandsch en mijn antwoord is
dat de Hollandsche taal bezig is zelfmoord te
plegen. De zoogenaamde schoone letteren hier te
lande zijn op een deftig hofje gaan wonen en willen
niets meer te doen hebben met den gewonen man in
de straat. De gewone man wreekt zich door dit
hofje links te laten liggen. Leest hij nog eens een
boek ? dan moet het op zijn Merijntjesch eenige
. stal-termen gebruiken om hem te doen gevoelen
dat het .,echt spul" is. Met een heelq enkele uit
zondering hangt de hollandsche romantische
schrijverij gelijk de doodkist van Mahoemet in de
lucht, tusschen de aarde en den hemel. De gesproken
taal, bij gebrek aan een werkelijk levend tooneel,
is op den kansel gevlucht. Ik heb het misschien
altijd slecht getroffen en er zullen wel uitzonde
ringen zijn, maar om het even of men den Bosch
of Huizen inschakelt, zooals de taal door de
heilige broederen verminkt en verzalfd wordt is
een schandaal dat ten hemel reikt. Wat men in de
Tweede Kamer en bij publieke gelegenheden te
hooren krijgt is vréeselijk. Van eenigen invloed
van een hof-taal kan men bij volkomen afwezigheid
van een hoofsch leven niet spreken.
De taal yerschoolineestert en verdomineert dus
langzamerhand.
Degenen die haar nog gebruiken kunnen, be
ginnen in pui-e wanhoop voor een half dozijn van.
hunne vrienden een beetje literaire kaviaar op te
dienen en daarmee uit. Officieel Nederland is
tevreden als het kan wijzen" en met dankbaar
heid kan herinneren" en uit volle borst kan in
stemmen". De kranterunenschen die virtuozen
zijn op hun moeilijk gebied, -worden voor allerlei
akkevietjes gebruikt maar mogen met hun fraais
niet in de mooie kamer komen en een zekere Cohen
Alexander, die het wonder volstaan heeft van
doodnuchtere wandelingetjes in Parijs en van
nuchterder Koninklijke bezoeken terzelfder plaatse
Bruegheliaansche tafreelen te maken verdwijnt.
komt er weer zonder dat iemand de brandklok
geluid heeft om den volke te berichten: hier is
iemand die wat kent.
Het is werkelijk een raar land. Het puzloiieert
meer knappe menschen dan bijna eenig andere
natie. Kn het geneert zich voor deze oorspronkelijke
vernuften en leest het duffe gepruts van zedige
Noorsche juffers bij de ton of neemt Upton Sinclair
serieus of verdiept zich in de groote
toekomstdie achter het meerendeel van de Fransche schrij
vers ligt. Kn ik zit met mijn probleem wie is
die Alexander C'ohen:1
Tentoonstellingen
Kunst/aal van Lier. Rokin 12(5, Amsterdam.
Permanent blijft er tentoongesteld een keuze
uit het werk van jonge Hollandsche Beeldende
Kunstenaars w.o.: Jan v. - Herwijneii, Ilaoul
Hijnckes. Johan Polet. John Ktidecker, W.
Schuhmacher, Oharly Toorop en anderen.
Kunstzalen d'Audretsch, Den Haag.
Teekeningen van Jos. Henri Gosschalk. Tot 29 September.
Huize van Hasselt. Werken van Adr. van der
Plas. Tot l October.
Arti et Arnicitiae" te Amsterdam.
Duitschegrafische Kunst. Tot l October.
Zuid-Hollandsche Vereeniging voor Kunstnij
verheid, zaal van den Rotterdaïnschen Kunst
kring, Witte do Withstraat 35a. Tentoonstelling
van Mobiele Meubelen en Bruikbare Gebruiks
voorwerpen. Tot l October.
Museum voor Ouders en Opvoeders,
's-Gravendij kwal 26b., Rotterdam. Tentoonstelling van het
modern Handwerkonderwijs. Tot l October.
Amsterdamsch Ateliers voor Binnenhuiskunstr
Westeinde 25, Amsterdam. Tentoonstelling
Edeismeedwerk door J. Kriege. Tot l October.
J. H. de Bois, Kruisweg 08, Haarlem. Expositie
van nieuw werk door Cees Bolding. Tot 15 October.
Kunsthandel W. H. Hofstee Deelman, Vondel
straat 10, Amsterdam. Doorloopende tentoon
stelling o. a. van Werken van A. J. G. Colnot>
P. van Wijngaerdt, L. Gestel, K. van Dongen,
Ch. Kvapil.
Metz & Co. Amsterdam. Tentoonstelling van
Marokkaansche tapijten.
Kunstzalen TJnger & van Mens,
Eendrachtsweg 27, Rotterdam. Tentoonstelling van nieuwe
werken door H. A. van Daalhoff.
l
Stedelijk Museum, Amsterdam. Tentoonstelling
de Brug". Tot l November.
Albert Loots, Spoorstraat 2dt Nijmegen. Atelier
tentoonstelling. Tot l November. '
BERGT UWEN INBOEDEL
BIX VOORGENOMEN VESTIGING IN
DEN HAAG OF IN HET BUITENLAND
BZJ DK FIBMA BATENBURG & FOLMBR
TE 'S-GRAVENHAGE,HmJGHN8PABK22
TELEFOON 11030
EIGEN GEBOUWEN. Bespreking kosteloos
8PBO. BlNNBKL. HN INTBBN. TBA3TBPOBVHM
No. 2730
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 SEPTEMBER 1929
SPREEKZAAL
Amsterdam's aankoop van kunstwerken
Tentoonstelling van Schilderijen, door de Gememte
Amsterdam aangekocht uit het crediet voor
opdrachten aan en aankoop van werk van
beeldende kunstenaars, 1929.
n l oen ongeveer een jaar geleden het crediet
vooiTopdrachten aan en aankoop van werk van
"beeldende kunstenaars" pardoes verdubbeld werd,
kon men verwachten dat voortaan, door het
bestuur van Amsterdam, bij middel van' haar
npecialen dienst, mede richting gegeven zou
worden aan het openbare kunstleven.
Ik opperde toen verschillende wenschen, waar
van er thans een, oppervlakkig beschouwd, ver
wezenlijkt wordt. n.l. de tentoonstelling van de
aangekochte schilderijen.
Oppervlakkig beschouwd; want in werkelijkheid
lijkt me deze geste van de Gemeente al zeer
liefdeloos, en daarom in tegenspraak niet de be
doeling van 't raadsbesluit, dat er de eerste aan
leiding toe was. Nu weet ik wel dat het terrein der
kunstbescherming moeilijk te betreden is, voor al
voor degene, die niet wegvast is; en daarom is 't
te begrijpen, dat de democratie hare eerste stappen
aarzelend zet. Maar zoo triestig als 't nu gebeurt,
behoefde het toch waarlijk niet te zijn. 't Is alsof
men iemand bij u introduceert tegen wil en dank.
..Hier heb je nu die en die. zie mi maar wat je aan
hem hebt, mij kan 't verder niet schelen.'^ Kr was
'n enkele korte aankondiging in de couranten, de
tentoonstelling zou van 28 Sept. tot 5 October
duren. Over een officieele opening niets. Andere
pogingen om belangstelling op te wekken: geene.
In 't Stedelijk museum benoden bij de trap een
pijl. met erboven een gedactilografeerd vodje
papier, dat verwijst naar de tentoonstelling. Boven
in de hal nog een pijl mét weer zoo'n vodje. een
hoek om weer zoo'n pijl. Dan is men op de tentoon
stelling, er staat een tafeltje niet erop weer wat
vodjes papier, dat blijken catalogi te zijn. Met n
hiervan gewapend kan men rondkijkend z'n
conclusies trekken. Wie kan 't den eenvoudigen
Ainsterdamschen burger euvel duiden, die over de
vage aanduiding op den catalogus heenlezend.
verbaasd en lichtelijk verontwaardigd zich af
vraagt Is dit nu voor dertig duizend gulden"?
Want er zijn geen' foto's van opdrachten, er is geen
enkele uitleg in den catalogus. Wat er wel is? De
werken zelf en het mooie licht waarin ze hangen.
Maar verder niets dat blijk geeft van eenige be
wondering voor wat men veroverd heeft op een
materialistisch-gezinde gemeenschap. Ik wil wat
de keuze enz. der werken betreft, hier geen op- of
aanmerkingen maken, ik laat 't in het midden of 't
in den zin van het raadsbesluit gelegen heeft, dat
ook aangekocht kan worden van Uier ter stede
wonende buitenlanders en van niet in Amsterdam
wonende kunstenaars. Ik zou zelfs het ruime in
zicht van afdeeling kunstzaken in deze bewonderen
kunnen, als er bij aanvragen wat betreft woonplaats
en geboortegrond voor allen eenzelfden maatstaf
werd aangelegd.
Maar wat ik niet zetten kan is. dat men zoo
OPRUIMING
j TOT 7 OCTOBER
AMEUBLEMENTEN
ENKELE MEUBELEN
HOOFDMAGAZIJN
DEN H A A a
Fransch-Duitsche toenadering
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door Jok. Braakemiek
Briand en Stresemann: Wij hadden ons de toenadering toch anders voorgesteld?!"
weinig belangstelling toont voor wht toch uit eigen
beleid en keuze tot stand kwam. Niemand zal er
aan twijfelen dat 7.00 er maar oenigo waarachtige
toewijding do inrichting dezer tentoonstelling
geleid had, deze heel wat fleuriger bij 't publiek
geïntroduceerd zou y.ijn.
Nu is dit alles troosteloos en misleidend, terwijl
de indruk die er van uitgaat het streven der raads
leden, welke ervoor geijverd hebben, niét recht-,
vaardigd.
..Schrik niet mevrouw 't zijn maar geuzen."
En geuzen zonder vuist, zonder schepen, en zonder
de kracht van het botte getal, die daarom in
deemoed begrijpen leeren, maar berusten: nooit!
JAN CKKCOIltK
Nederlandsche Efficiency
In de slotzitting van het Congres op Donderdag
5 dezer sprak ')r- ^- ^^ uit '^ü''icn over,
d«Rationalisatie van het Onderwij.s in de Talen."
Hij meende, dat .,Efficiency", die tot zulke be
wonderenswaardige resultaten hebben geleid in het
zakenleven, ook diende te worden toegepast op
de studie (en het onderwijs) van vreemde talen.
J n Nederland is het Onderwijs in de vreemde
talen al 20 jaar Vang gerationaliseerd op de basis
van. .^Efficiency". Heeds in 11)01», toen 'de nieuwe
Taalmethode van den Iveer D. Wachmaun,
OudLeeraar bij het Openb. en liijz. Middelb. en
llandelsonderwijs, op de Middenstands-tentoonstelling
verscheen, begrepen de middenstanders, de
practische handelslieden. terstond, dat di tReform
Taalonderwys door zijn eenvoud en doelmatigheid
meer met hun handelsgeest overeenstemt dan'
alles'wat zij in hun jeugd op school hadden moeten
slikken. De deskundige pers heeft alle leergangen
van den heer Wachmann met groote ingenomen
heid begroet en als uiterst practisch en doelmatig
erkend.
Het is mij een behoefte er op te wijzen dat het
STEUNZOLEM
NAAR
Instrumenrhandel SCHMEINK
Spuistr».2è6, Tel.4O2OO. Amsterdam
kleine ^ederland op het gebied van ..Efficiency
bij het taalonderwijs" alle andere lauden, met
inbegrip van Amerika. 20 jaar vooruit is.
J. KOO1STHA
i . ' ' ? t
Vreemde praktijken.
Een veilinghouder schrijft ons, naar aanleiding
van het stuk ..Vreemde Praktijken'" dat hem
dikwijls aanbiedingen zijn gedaan van schilderijen*
kooplieden-reizigers. om 'z.gtii. .meppers" (dat zijn
minderwaardige stukken) bij een. boedelveiling
te mogen voegen; doch zoo goed als hij dit heeft
geweigerd zal een ander,- die een naam te verliezen
heeft, dit ook doen en zich niet tot ,d0rgelijke
praktijken leenen. Moeilijker is het echter voor
een veilinghouder wanneer dergelijke stukken
werkelijk in een boedel voorkomen; want het is.
genoemde veilinghouder zelf overkomen dat hij
schilderijen moest verkoopen, waarvan hij wist
dat deze kortelings voor hoogen prys gekocht
waren op een veiling van reizende, zelf publieke
veiling houdende schilderijenkooplieden, die z.g.n.
in opdracht handelen.
il
.
.7»
?*;?