Historisch Archief 1877-1940
i
>> a.
£>£ GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 SEPTEMBER 1929
No. 2730
Dramatische kroniek
door Top Naeff
-171
E
.lolmn do Meester en «U»
Hoedjeuit Florenee"
71 FX ding «u** meu Joh. do Meester J r. tot
eer nageven: terwijl In Nederland de daden
egateerde gezelschappen
oordeelt moelijk te bergen, is hij degene geweest,
d I" In bundeltje opnam en, naar een Bekere
ekonmt '/.ijn handen uit de mouwen stak.
it t U dat de kunstenaar terwille van zijn kun*
met l f e honger leed, is lang voorb.j, niemand
"on deJe romantiek ook meer begeeren. en geen
vakvereeniging zou haar gedoogen. Maar m wat
Joh de MeeJer vijf jaar geleden ondernam, was
tóch nog iets van dien onstuimigen moed onzer
. die niet afwachtten tot een of f ideële
m--eUig 'stede. Hij toog met
iseerde schouwburgen en met
een
vnipathie geleden, die den arhstieken leulei
,.?zijn gezellen onverdeeld toekwam.
I,i hoever er voor dit in elk geval seenisch
belangwekkend streven hier in Nederland meer dan
Snobistische belangstelling te wekken zal z.jn,
In hoever de Meest,r's werk nu. hij in ..beteren
urn" raakt, zal winnen of verliezen, moeten we
wach en. Op het tooneel hebben een bedelde
'l tn begaafde handen dikwijls van den nood
In deugd gemaakt en stellig lag een deel van de
b^ormï. dïe van het Vlaamsche troepje uitging,
in een zekere met zwier gedragen armoede.
i)e tijd, dat deze soort van theatrale improvisatie
als iets frisch en genoegelijks verraste, is misschien
ok alweer een beetje voorbij. Het land. waar%an
men ze. via Berlijn en Parijs, heeft afgekeken, het
nieuwe Rusland, heeft onder den geweldigen druk,
waaronder het sociaal en politiek leeft, behoefte
aan geheel andere acties en reacties dan wij hier
in onze weltevredenheid. Daarbij brengen, de m
het algemeen onvergelijkelijk begaafde Russische
kunstenaars juut voor de gemoderniseerde C
ommedia dell' arte alles mee wat het genre aan
persoonlijke fantasie vraagt. Zoodat men vooral
als het nieuwtje eraf is. bij de beste mutatie m
een ander land toch licht voelt te ver beneden
HETBOEK
VAN DE
?IH1IIHUI
DOOR IACQUES URLIIS
MET 'DERTIG PLATEN.
PRIJS IN PRACHTBAND f 3.90
? , UITGAVE VAN
N.V. VAN HOLKEMA &
WARENDO R F'S U.M.;-L- .AMSTERDAM.
deze voorbeelden te blijven. Het kinderlijke van
don waren kunstenaar wordt dan al gauw kinder
achtig en de ledige inhoud laat. vermits niet ieder
acteur een wereld" in zichzelf is, onbevredigd.
Ken en ander maakt, dat wij dit soort van
tooneel. al heeft het indirect een goeden invloed
geoefend, de zwaarte van den dialoog opgelucht.
de scenische mogelijkheden vergroot, de
behchtingsproblemen bevorderd en aardige proeven
van theaterkunst getoond, op zijn tijd
waardeeren. zonder het als theater der toekomst
te overschatten.
Voor zijn debuut op het Leidsche Plein had de
Meester het, naast Moskou, ook dichter bij luns
g^ocht, n.l. in zijn vaderstad en de heugenis
aan derzelver oude glorie: het Rotterdamsche
kermisstuk. .,Fileas Fogg", ..Onze Don Juans .
t. a waarin de oude Rosier Faassen met zn
beminnelijk neusgeluid de coupletten zong en
(iuusjo Poolman een schat van een soubrette was.
Vlleen dit waren in hun tijd authentieke
zang«pélen"/zooals nog De bruiloft van Klom en
Hoopje" een onver valscht zangspel is. Labiche s
bekoorlijke oomedie: ..Le chapeau de paille
d'Italië'' een verwikkelingsklucht van den
eersten rang - is dit niet, men moet het al ietwat
klassiek geworden werkje veel geweld aan doen
om er een ..vaudeville" met revue-allures van te
maken. En eigenlijk begrijp ik niet recht waarom
men, alle moeite en kosten voor zooiets over
hebbende, niet liever een keuze heeft gedaan int
de oude zangspelen, zooals bijv. de meester m
het vak Joh- Nestroy. er een heele collectie heeft
nagelaten, die nog elk seizoen tot den roem van
het Weensche Burgtheater bijdragen. Deze
zangspelen hebben, bij alle kluchtigheid, een inrierhjke
melodie in zich. waarop ze. gesproken, gezongen,
gedanst, zoo licht en harmonisch daarheen zweven,
als feitelijk nooit met een adoptatie in den trant
van Het hoedje uit Florence" te bereiken valt,
Het zwaartepunt verplaatst, vindt men bezwaarhjk
de juiste maat voor alle gewilde bestanddelen, en
krijgen wij van het goede licht te veel. Zoo kwam
««dit Hoedje", door vele handen gegarneerd
Stoon KiSt", de'.,bewerker", RenéMoulaert, de
knappe ontwerper van costuums en decors, de
componist Jacques Ibert - een beetje
..overdressed" voor.
Het eerste bedrijf deed het beste verwachten,
een even fijn als suggestief bruidsvertrek,
bloesemrose decor, waarin de vervaarlijke luitenant van
Rob Geraerds en de schuldige dame van Mmny
ten Hove den bruigom Kaart op het ongelegendste
oogenblik zijns levens op het lij vie en. Het
aardigste was daarbij, dat het voorspel, waarin
het argeloos paard van dezen bruigom den hoed
der met den luitenant minnekoozende dame
voo'r zijn hors d'oeuvre opeet, niettegenstaande
ons deze champetre episode op het tooneel helaas
onthouden bleef, zóó sterk in de fantasie door
werkte dat we er dit geheele bedrijf plezierig van
vervuld waren. De decorateur had het
conterfeitsel van het dramatisch paard welverdiend op
het doek geschilderd. ' ? ??
Xa het eerste bedrijf werd het m alle opzichten,
ook wat het optreden van het koor der
bruiloftsgasten betreft, minder fijn en meer cliché. De
Odyssee van den bruigom om een duplicaat van
den afgegraasden hoed te bemachtigen -~ want de
schuldige dame durft niet zonder hoed naar de
echtelijke woning terug tékeeren en hangt den
dgenair van het paard als een k it der wrake aan
-_ vermaakte dank zij de snel wisselende situatie,
den sleep van menschen en narigheden, die met
e argwanende bruid voorop, tot middernacht
den ongelukkige op de hielen zaten, maar ver
moeide en verveelde tegelijkertijd, doordat de
dialoog gelardeerd met al te flauwe actueele en
tilaatseliike grapjes daarmee geen gelijken tred
hl^eixgaSch beneden peil raakte, hetgeen de
auteur l^biche allerminst helpen kon.
De meeste leden van het Vereemgd Tooneel
wisten zich ook niet zoo gemakkelijk aan den
. vereischten film-stijl aan te passen, waarvan de
consequentie feitelijk zou zijn, als an het beroemde
circus-prentenboek van. Rabier, door de muren
en de daken heen te vliegen. Ik kon me
Voor allen die Sukkelen,
met Verstopping of moeilijken. tragen en
onregelmatigen Stoelgang zijn
Mflnhardt's Laxeertabletteir
onmisbaar. Werken vlug zonder kramp of pijn.
Bij Apothekers en Drogisten. Doos 60 et.
begrijpen, dat Hunsuhe met zijn dierbaar oranje
boompje ten slotte dacht: ik doe het maar op 7/11.
oud-parlevinksch, dan komt het ook terecht.
En Kaart, als de bruigom, op wien het leeuwen
deel aankwam, en die er'zich dapper, maar
doodgewoon-komiek doorsloeg, raakte bij zijn mono
logen heelemaal verward in de herinnering aan.
den onuitstaanbaarsten aller vergane grootheden:
tien gevierden Xutsvooi-drager: hetgeen wel niet
de bedoeling zal zijn geweest. Alleen een flinke
scheut ironie had dit reliquie kunnen redden. Paul
Storm, met een kop a la den dichter Paul Fort.
deed een gooi naar het groteske, zonder dat het
ook hem gelukte boven het clichéuit te komen.
Slechts ne leek mij precies wat zij zijn moest,
n.l. de bruid, Yvonne, Dubois, kostelijk van blanken,
ingetogen humor!
Voor de overigen was het succes hunner prompte
en lachverwekkende verschijning. Wij zijn hier
nu lang zoo deftig niet meer als in den tijd toen
Kotzebue's groteske ..Die deutschen Kleinstadter",
.wegens de earicaturale losheid van het geval
plechtig werd afgewezen. Van het begin tot het
einde in de pofferstemming! En toen op het
laatst de voortvluchtige chapeau de paille nog
aan een draad de lucht in ging we hebben dit
meer gezien, maar geven toe dat de symboliek
zelden zoo treffend tot haar vecht gekomen is
verstond men van de pret geen woord meer. Wat..
geloof ik. mede tut de illusies der jongere
kunst behoort.
SPREEKZAAL
NOG een enkel woord over het Naschrift vaiu
den Heer Feenstra. Rechters als de Dortsche.
schrijft hij, vindt men ook alleen in een provinciale
omgeving te midden van provinciale
eigengerechtigheid omdat daar slechts een
saamhoorige knoeisfeer kan voorkomen, die niet past
en niet bestaan kan in het breedere,
kritischdiepere leven van do groote stad."
Vergeet de Heer Feenstra dan de zaak Dieyfu».
en de kuoeisfeer die haar omgaf.... téParijs v
Het is heusch een groote-stadsche eig
ngerechtigheid om het cultureel inzicht van de Provincie"
achter te stellen. Stad en land leveren personen
en groepen van allerlei soort; oppervlakkigheid
en diepte treft men zoowel hier als daar.
Lunteren, 23 Sept. 1929. B. DINGER
(Discussie gesloten. Red.)
Aan Prof. Prinsen
Wijl wij nimmer een boek het licht doen zien..'
zonder dat het jaartal van verschijning daaiïix
vermeld wordt, trof ons bij Uw titelbeschrijving
aan het hoofd Uwer bespreking van Frans Coenen,
Reizen" in De Groene Amsterdammer" van.
21 September de vermelding zonder jaar". fh
De professor is hier zeker verschalkt door de
van dm gangbare typographie min of meer afwijken
de zetwijze van dit boek. Achter in het boekje is
een colophoon afgedrukt, waarin wel deugdelijk
het jaartal van verschijnen staat opgenomen. Wij
weten wel, Hooggeleerde Heer, dat onze opmerking
een kleinigheid is in de oogen van het publiek, en
misschien zelfs in die van U, maar vóór ons is het
verschijnen van een boek zonder jaartal
eenonvergeeflijke daad.
- QÜEBIDO U.MV
PIANO'S-ORGEL
DENHMG
LAAN VAN
flEERDERVCORT
100
TELEF: y/öc7
HET HOEDJE UIT FLORENCE
Opgevoerd door Het Vereemgd Tooneel" onder regie van Johan de Meester Jr.
Teekeningen voor de Groene Amster
dammer" door Valentijn E.van Uytvanck.
Frits van Dijk
Johan Kaart
Yvonne Dubois
Willem Hunsche
Minny 'ten Hove
Lucas Wensing
MUZIEK
door Constant van Wessem
Ihert'H muziek bij ,.H*-t liovdic
"uit Florertce"
OOALS RenêC'lair de film l ^.biche's
- komedie uitstekend ..filmisch*' heeft weten te
maken, maakte Jacques Ibert met de muziek, die
hij er voor schreef er iets van, dat ook ,,muzikaal"
alleraardigst is geworden. Is het operette, is het
revue? Het is in ieder geval meer dan de gebruike
lijke intermezzo-muziek. '
De muziek^ vt>or kleine orkestbezetting, zet
dadelijk met een goede vaart in, zij het dan ook
een wat klassieke" vaart. En zij blijft actief
aan de handeling deelnemen, als geladen met de
nervositeit'. . die dit heele snelle en dwaze «tuk
kenmerkt, losbarstend daar. waar de situatie geen
woorden meer heeft, alleen nog maar
uitroepteekens. nu eens feestelijk de vroolijkheid' uit
schreeuwend in dolle finales met marschen en walsen
dan weer met een enkel ihstrument de gevoelens"
bij een monoloog onderstreepend., maar steeds
opspringend als de duvel'.uit het doosje, muziek,
die in zijn geluid duidelijk gebaar blijft en met zijn
vaudevjlle-karakter uitstekend den ,,tooneel"-toon
behoudt. De melodiën, die Ibert gebruikt, hebben
de charme van herinnering". Er is een Weensche
wals bij, die alle melancholie van schpone oude
tijden belichaamt! En.Speenhoff's Schutterlied",
dat als marsch de laatste acte opent,'zal menig
vaderlandsch hart goed hebben gedaan. Inderdaad
het knappe van Ibert's muziek is ook, dat zij de
parodie zoo muzikaal verwerkt.
De uitvoering der muziek bij de vertooning van
..Het hoedje uit Florence" door het Vereenigd
Tooneel op het Leidscheplein verliep uitstekend.
Met, vaardige, en strakke hand hield Arnzeniuis
de leiding en' zorgde, dat de muziek al haar werk
deed daar, waar zij er voor was aangewezen, zoodat>
het muzikale aandeel iu.de opvoering allen lof
verdiende.
BRANDBLUSSCHER
HOLLANDIA
SPANJAARD*C5
FABRIEK ESPANA
UTRECHT