Historisch Archief 1877-1940
li
!L \
i '
N
E U
C
Werk van Dr. W. G. N. vm der Sleen, Marie Schmitz
en Emmamel de Bom
EKEN
De lyenar of Goede Geest van Er.nore
H KT aantal besehrijvingen van R'i/.en in
VoorIndiëdoor Nederlanders is weder met een
vermeerderd. Onder den titel Xi'Ti-ihu-liicn door
Jiritarli-Indiïgaf Dr. W. (;. N. van tier Sleeii
een getrouw verslag van de indrukken, die hij in
het oude wonderland ontvangen heeft. Kigenlijk
gaf hij mér: een klein historisch-volkenkundig
overzicht en een blik op de voornaamste gods
diensten. Wij bezoeken Jïoinbay en Nasik. Agra
en Ik.-li en later Travaucore. Wij aanschouwen
de wildernissen van het binnenland: de
platitenweelde va-i het oerwoud en den
bamboejungle. Ook dalen wij af naar de Parel kust met
Tuticoriii. dat eens een Xederlandsche haven was.
Wij be/neken ook Madura (niet. te verwarren
met het eiland van dien naam in oii/.en archipel !)
cu ten slotte Madras en Adyar. vermaard' als
theosofisch centrum in Indié; Hier staat de
wavingin. waaronder Annio Besarü. als zij hier
vertoeft, haar predienties houdt: het Indische
..Ommen."
Men kan alle boeken, die over Yoor-lndi
geschreven worden, in twee groote groepen.
verdeelen: de pro-Engelsche en de aiiti-Engelselie.
Dr. van der Sleen staat onvoorwaardelijk aan den
pro-Eiigclschen kant. Van /.elf bestuur door Indiërs.
..home rule". ..swaradj" moet hij niets hebben.
Hij sluit zich geheel aan bij de conclusies van
Miss Mavo's Mutlirr Jmliu: aldus zijn uitdruk
kelijke verkla-ing in het voorwoord. De tegen
spraak van Ftithcr India en A. Kon. of ? Motlicr
India (indertijd in De (Jroérie uitvoerig bespro
ken) acht hij van geen waarde.
Terecht wijst de. schrijver er op. dat de kennis
over Voor-Indië. gelijk die op onze middelbare
scholen wordt bijgebracht, zoo gering is. De loop
der rivieren, de hoogte der bergen, de bodem
gesteldheid worden geweldig belangrijk geacht.
Van Voorlndië's cultuur-beteekenis voor het
westen wordt nagenoeg niets geleerd. ^0^
De schrijver van dit boek heeft velerlei willen
geven. Gevolg daarvan: over ieder der vele
onderwerpen geeft hij uitteraard slechts weinig.
Een latqnsch spréukje van een bekend wijsgeer
omkeerend, zou men van zijn arbeid kunnen
zeggen: multa. non multum. Dit is jammer, want
het voert tot oppervlakkigheid; doch het is in
een boek van nog geen twee honderd
vijftig?! bladzijden/ - onvermijdelijk.
SStui glijdt de schrijver wat al te
vluchtig heen over de theosofische
beweging. Ken beetje naief klinkt
toch wel het volgende:
ik had op deze plaats (nml. te
Adyar) wel wat litteratuur willen
vergaren over de/,e merkwaardige b«.
weging (nml.de theosofie); er is daar
Boekbespreking door Mr. H. G. Koster en
Prof. Dr. J. Srinsen J.Lz.
wauani zou kunnen bereiken. Wie de leerredenen
van Boeddha gele/en heeft, bijvoorbeeld in de
letterlijke vertaling van Eugen Neumarin, weet.
dat juist het dagelijksch mediteeren over de
aardsche ellende door Boeddha dringend wordt
aanbevolen. Dr. van der Sleeu
verwart hier het zuivere Boeddhisme
niet methodes, welke door
Yogabeoefenoars worden in praktijk
gebracht, Afgezien echter van der
gelijke onnauwkeurigheden, is Dr.
van der Sleen's werk een uit
nemend bouk, een waardevolle bij
drage tot de kennis van het huidig
Voor-Indië. , ' [ II. (!. K.
*_ Nh_t l
it den toon, dien we bij Marie Schniitz kennen en
n,tardeeren. Adam Heemdrift is de gweldige figuur
' het heele boek beheerscht; al de rest is bijwerk,
materiaal om de beteekenis van Adam aan te
il-monstreeren.
* Die ^bankdirecteur Adaml[is een
E;terst gecompliceerde figuur, een
i-sche heersehersnatmir, een
hernlischögestalte fyziek en geestelijk;
ii telligent en kunstzinnig, de kunst
ii anderen mild steunend, royaal,
i'd, eerzuchtig, een gebieder die
''n tegenspraak duldt, vol
onderuiingsgeest en met een helderen
k op zaken, vol scherpen spot,
zijn machtige zwelling rijp was als een
rijpe vrucht, brak hij, en e^n val van
ruischende klanken stroomde uit zijn
openbreking neer, zooals regen
neerruiseht over een stil land." Zot) gaat
Marie Schmitx dot ir in de teekening
van dit voortreffelijk vioolspel, nog
een pagina lang en we zien een
kunstenaar in Adam, die ^meester is
inj zijn vak. J k zou willen zeggen:
Een kijkje in een\inlandsche stad
Hoe de palmwijn getapt wordt
ook een groote, boekwinkel; helaas
was deze bij onze beide bezoeken
gesloten." Alsof .theosofische littera
tuur alleen te Adyar verkrijgbaar ware
en niet in alle landen ter wereld en in
alle talen! Ook gaat het niet aan
Krishnamurti met een paar min
achtende zinnetjes in een hoek te
zetten, alsof het een ondeugenden
.schooljongen gpld. Wie Krishnamurti
beoordeelt, is verplicht een zielkun
dige verklaring van deze eigenaardige
persoonlijkheid te geven.
In schrijvers uiteenzettingen van
het Boeddhisme troffen mtf onjuist
heden. Hij dicht het Boeddhisme een
god" toe, terwijl inderdaad het
zuivere Boeddhisme door en door
atheïstisch is. Onjuist is ook de voor
stelling alsof Boeddha zijn
volgelin,gen den raad gaf, niet aan de aardsche
ellende te denken en dat door aan-'
nieta-denken de mensch het
nirEen eerhngenklasmder een boom
Marie Schtnitz, Het groote heimwee.
Mij- voor goede en goedkoope lectuur,
Amsterdam, 1929.
Emmanuélf de Bom, Dagwerk voor
Vlaanderen, Mij. voor goede en
goedkoope Lectuur, Amsterdam,
1929.
Hoog op zijn glanzend zwart
paard reed de man langs den witten
weg, die als een reep dorheid in de
weelde der zomerlanden lag uitge
sneden." Dit begin herinnert wel
even aan den traditionelen inzet der ouderwetsche
historische romans: Op een warmen Juli-avoiul
rijden twee jongelieden in een snellen draf den
straatweg" enz. Men kent het uit de Koningin
zonder kroon. Maar de toon, de teekening, men
hoort het al direct, staan er natuurlijk mijlen
af n boven. Toch lijkt
het, of dat eerste hoofdstuk
Aarde" goed geschre
ven, daar gaat niets vanaf
niet van Marie Schmitz
zelf is, of ze daar wat an
ders gezocht heeft in haar
teekening en uitdrukking,
iets kleurrjjk-onreëels en
symbolisch, dat toch wel
heel sterk een schoone
realiteit voelen Iaat. 't Is
of ze wou, iets van wat Aart van der Leeuw zoo
heerlijk bereikte in zijn Speelman. Ik voel nog al
eens schilderwerk by wat ik lees en dan zou ik zeg
gen: Diaz.
fra dat begin wordt alles een gewone roman
als
De illustraties
zijn ontleend
Sleen's boek
iemand van sluw beredeneerd
overvooral in zijn omgang met
|vi ouwen, die hij in zijn felle zinner
ijkheid zich weet te bemachtigen
;u-. het hem lust, om ze daarna
:r>uder eenige gewetenswroeging aan
zelf over te laten. Het was alles
minere slechts spel tot zijn
Veri.iak. Deze zelfde bermensch wordt
i'lkens overvallen door een gevoel
on onvoldaanheid, een diep besef
an de leegheid van het leven, is
m berekenbaar en volkomen oneven
wichtig. Deze machtige .geldman eindigt
?? u berooide, van ieder ^verlaten paria, die, blind,
"t zijn viool den kost moet verdienen op straat,
t in cabarets, wordt ten slotte liefdevol gesteund
>r een snolletje, dat hem zoekt, aanhangt,
lt: Het was dit zoet gevoel van verbondenheid
' aan'een ander schepsel, het
yerteederend 'en machtig
besef van te kunnen steu
nen 1 en beschermen deze
weerlooze goedheid, die zijn
leven leidde. Het was de
heilige vreugde van zich in
dienende liefde te mogen
geven. Een tritiende blijd
schap zong van de snaren,
steeg tot een jubel."
In dit eenigszins
romanUit steen gehouwen Yali voor den tempel in Comorin
«w dit artikel
Van der
Querido
wn
slot vindt zijn heimwee eindelijk wat hij
k jaren door gezocht heeft.
Midden in zijn' wilde, ontredderde jaren hooren
f« hem vioolspelen: Als uit, scheemrige verten
een toon aan, langzaam en vol. En toen
wie zoo kunstenaar is, op welk gebied
ook, is voor altijd gered, kent geen
leegheid en onevenwichtigheid meer.
Zijn kunst is zijn kracht, die hem
voor altijd steunt en troost.
Maar men moet liever maar niet
beginnen met twijfel aan de mogelijk
heid van dit karakter en deze ver
scheurde persoonlijkheid. Marie
Schmitz schrijft zoo goed en over
tuigend, dat men haar wel gelooven
moet. Wie niet twijfelt, vindt dit
Groote Heimwee een meesterlijk ge
schreven boek, dat pakt en boeit tot
de laatste pagina toe. Zoo za) het
groote publiek, waarvoor dit boek be
stemd is, er tegenover staan en
terecht.
En toch heb ik voor mij nu niet
zoo de vaste verzekerdheid, dat de
kunstenares, die Marie Schmitz nu
eenmaal is, de kunstenares, die vol- '
komen ^haren stiel kent, dit, boek
In de straten van Madras
nu maar enkel geschreven heeft in don zuiveren.
on vervalschten drang om een schoon ding voort
te brengen, zonder eenige verdere bijgedachte.
Kri dat is toch het eenige.
Marie Schmitz kent haar publiek, en. gebruik
makende van haar gaven heeft ze een knap boek
geschreven, waarvan ze zeker wist. dat ze er dat
publiek mee zou aangrijpen en beheerschen. Ze
wist: zoo hebben ze het graag; en ze heeft voort
durend onder het schrijven aan dat publiek gedacht.
Haar boek is geworden een museumstuk, zooals
we er wel eens zien hangen van een bege
nadigd schilder, een rijp staal van zijn kunnen.''
wel overwogen en doordacht, zeer stellig knap
werk van iemand die voor zijn taak berekend is.
Maar voor wie niet tot het gewone
museumpubliek behoort, is een vlot aangezette studie.
waarin heel de ziel van den schilder leeft, meer
waard.
Emmanucl de Bom is mede eeii der makers
van de groote moderne Vlaamsehe ? kunst : zijn
naam is voor goed aan Van Xu en .Straks ver
bonden. Na die strijdperiode heeft hij zich voor
namelijk bepaald tot de belangrijke rultuurtaak
om Holland en Vlaanderen beide regelmatig op de
hoogte te houden van wat in beide landen den toon.
aangaf, van de nieuwe krachten en gaven, die zich
ontwikkelden, van. wat de ziel van het volk of van
de geestelijke aristocratie raakte. Hij deed het
meestal met juist, zuiver begrip en inzicht en hij
zei het in ee.n malsche. milde, klare taal, die leven
dig uitbeeldt. Hij weet scherp het typische in zijn
figuren te doen uitkomen.
In dit boek zijn verschillende van zijn beste
studies vereenigd. Hij geeft hier stukken over
Streuvels, Van Langendonck, Van de Woestijne,
Couperus, Van Looy, Johan de Meester, Louis
Bouwmeester ; ook over Gorki en Hauptmann
trouwens.. Wip nu of later dezen tijd wil leeren ken
nen, zal dit mooie boek niet kunnen missen.
J. PRINSEN JLzN
Steenen slangengoden
S