Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 OCTOBER 1929
No. 2731
No. 2731
D E GROEN E AMSTERDAMMER VAN 5 OCTOBER
t t ?
i - ? >
ki
JOURNALISTIEK
II. (Slot)
DE couranten in ons land voeren
een zwaren concurrentiestrijd om
hetzelfde publiek en zij letten daarom
nauwkeurig op hetgeen elke concur
rent doet. Heeft iets nieuws succes,
dan wordt het óf onmiddellijk
nagedaan, 6f in hautaine minachting ge
negeerd totdat, als het nieuwe wer
kelijk in een behoefte blijkt te voor
zien, plotseling ontdekt wordt, wat
anderen reeds maanden van tevoren
wisten en toepasten. Niet de vraag,
wat vind ik voor mijn lezers noodig,
doch ..wat doet mijn concurrent"
bepaalt tegenwoordig in hoofdzaak
den inhoud van de couranten. Welk
standpunt natuurlijk niet het juiste
is, maar dat weer eens het bewijs
geeft van het gebrek in de leiding,
die het aan zelfbewustheid ontbreekt,
of die door een teveel aan zelfbewust
heid zoo los geraakt is van wat in
de menigte leeft en bloeit, dat zij niet
meer in staat is een nieuw gebruik
op de volle waarde te schatten. De
geschiedenis van ,.het belangrijkste
nieuws" en van de illustratie spreekt
hier boekdeelen.
Hoe het komen kon, dat de re
dacties zoo ver van haar lezers kwa
men te staan? De oorzaken kunnen
velen zijn. maar zou als een der
voornaamste niet genoemd moeten
worden, dat te veel vergeten wordt.
dat de journalistiek een vak is. dat
studie behoeft, studie van den
menschelijken geest en van de maatschap
pij in al haar geledingen?
Journalistiek is een vak, zou zij
eigenlijk niet meer een wetenschap
zijn? Een wetenschap, die ons leeren
moet op welke wijze de menschen
in den loop de jaren hun kennis
tot zich hebben genomen ? Als leidende
journalisten dit meer inzagen, dan
zouden zij weten, dat de tijd van
studie-alleen-in-het-studeervertrek voor
bij is. Zij zouden dan Weten, dat de
courant niet meer uitsluitend in de
rustige huiselijke atmosfeer gelezen
wordt, maar dat de haast van dezen
tijd meebrengt dat trein en bus en
auto en tram de plaatsen zijn gewor
den, waar kennis van de courant op
den lezer moet overgaan. En velen
weten dit niet, want als zij het
wisten, hoe zou het dan te verklaren
zijn, dat zij de gedegen studietoon
van de rustige atmosfeer leggen in een
beschouwing, die tijdens het zich
vlug verplaatsen tot zich 'genomen
moet worden?
De tijden veranderen en de men
schen met hen (moet het eigenlijk
niet andersom zijn) maar de couranten
zijn in betoogtrant veelal niet ver
anderd.
'*? * ../' '?'
Zou tengevolge van die verandering
ABONNEMENTSPRIJS
van ,,De Groene Amsterdammer"
per jaar, bij vooruitbetaling
franco per post:
Voor Nederland \ . . f 10.
NedL-Indiëp/mail . 13.50
,. p/zeepost i, 10.
ab. binnen Europa ,, 11.50
uitgezonderd:
Engeland-Italie- l
Zwitserland. . j "
., Amerika . . . . ,. 13.50
ZuJd-Afrika» . . 11.50
Postgiro No. 72880
Gemeentegiro , G. 1000
ook het ver volgartikel in het dagblad
niet uit den booze zijn? Niet in een
periodiek met grooter tusschenruimte
van verschijnen, omdat de opzet
bij het lezen daarvan zoo geheel an
ders is, maar in een courant, waarvan
het lezen vaak geschiedt uit een soort
vrijwillig opgenomen, dure plicht om
op de hoogte te willen blijven.
Daarentegen geschiedt het kennis
nemen van wat in een week- of maand
blad staat, volkomen vrijwillig.
En stellen wij de onrust bij het
lezen van het dagblad voorop,
wiezal dan de rust vinden om een serie
van een half dozijn, ja zelfs van een
dozijn en meer artikelen regelmatig
tot zich te nemen. Vormt elk artikel
een afgesloten geheel, zoodat het
gelijk is aan een afzonderlijk hoofd
stuk van een groot verhaal, dan staat
de zaak eenigszins anders.
* * *
Het bovenstaande is niet geschreven
met onvriendelijke bedoeling, doch
als een poging om'aan te geven, wat
couranten en lezers uit elkander doet
drijven. Het uitwerken van dit vraag
stuk zou echter een ruimte vorderen,
die ver over denrmaat van'dit week
blad heen rijkt. Er zou heel wat te
zeggen zijn over de psychologie van
de menigte, over het gebrek van de
kunst van lezen, over de ontwikke
ling van de redacties, over de onmacht
een niet te eenvoudig vraagstuk van
algemeen belang er bij het publiek
in te krijgen, over het lappendeken
karakter van vele bladen, over kop
bladen, die. hoe goed ook in opzet,
nimmer volkomen kunnen voldoen
aan plaatselijke behoeften, en over
nog zooveel meer, dat, in de dagen
dat alleen naai- directe baten gekeken
wordt, de moeite van het bestudeeren
niet meer waard schijnt te zijn. Wat
toch zoo verkeerd is, want het
herstel van den band tusschen cou
ranten en publiek is alleen via deze
studie tot stand te brengen.
Maar zoolang dit niet geschiedt
zullen wij bladen houden, die het
nieuws verkoopen, zooals een ander
komkommers of kruidnagelen, zal de
courant aan de conservatieve zijde
meer en meer vervelend worden en
aan de andere een nóg grooter samen
stel van meeningen van personen,
van wie verreweg het grootste deel
van de lezers nimmer heeft gehoord,
maar wier meeningen, sedert voor
buitenlandsche kopstukken het schrij
ven van artikels een industrie en
waarschijnlijk een goedbetaalde in
dustrie is geworden, via persbureaux
voor luttele kopeken te betrekken
zijn. Dit ontslaat de redacties tevens
van het geven van een eigen meening,
P
^1 in het gelaat verdwijnen
B) spoedig door deze des
avonds met wat PU ROL in je
l wrijven en door zich's morgens
l te wasschen met warm water en
l gewone zeep of beter nog met
l Purolzeep. 't Voldoet iedereen.
wat tegenwoordig als een soort*;vau
verdienste schijnt te gaan gelden.
Het zou verkeerd zijn te meenenv
dat er geen bladen meer gevondeit.
worden, waar de exploitatie de jour
nalistiek nog niet overvleugeld heeft.
Als rustpunten in een branding staan
hier en daar, waar gesteldheid van,
streek of provincie het gemakkelijk
maakt, nog redacties met voldoende'
zelfbewustheid en eigen meening on*
zich niet door een concurrent te laten
voorschrijven wat geschreven, gedaan
en gelaten moet worden. Maar groot
is hun aantal niet en als daar slecht»
even, door welke oorzaak ook, de
voeling met den lezer verloren gaat,
dan kan het niet anders of de exploi
tatie moet op den voorgrond treden.
h- Zooals zij al te veel op den voor
grond is getreden, door het ontbrekeix
van een sterke, van een waarachtige
journalistiek, m ? pj
C. M.
GEREED.
Demisaisons
moderne vischgraat
dessins
45.-
75.Regenjassen
Waterproof, Gummi
. en Loden
25.-
65.Herfst-Costumes
nieuwste kleuren en v
dessins
35.-
85.
uitgebreide sorteering
Jongeheeren- en
Kinderkleeding
Uitsluitend prima kwaliteit
Billijke prijzen
Geopend tot 6 uur
Zaterdags tot i o uur
Amsterdam
184 tegenover Bcurspass.igc.
Radio en Grammofoon
Ingemaakte Muziek
door Lou Lichtveld
DE snelle ontwikkeling, welke de
belangrijkste uitvindingen van de
Wtste eeuw hebben doorgemaakt,
doet ons bijna altijd de historie van
hun moeizaam tot-stand-komen, en
de legende van oude
uitvindersdroomen over het hoofd zien. En toch
is dat een ondankbaarheid tegenover
het voorgeslacht en het ignoreeren
van een waarlijk poëtische zijde die
ook de meest nuchtere en practische
uitvindingen van dezen tijd bezitten.
De huidige belangstelling gaat naar
het wetenschappelijk aspect, en wij
zien daarbij over het hoofd, dat juist
de poëzie altijd de trouwste dienares
der inventieve wetenschap geweest is.
Geen uitvinder die niet begon 'met
een fantast te wezen, en geen fantast
wiens droomen niet gevoed worden
door die andere, ontastbare werkelijk
heid welke poëzie heet.
Zoo is er ook stellig een poëzie,
welke haar gewichtig aandeel heeft
gehad aan de stoute
uitviridersdroomen waaraan wij een 700. volmaakt
en verbreid instrument als de grammo
foon hebben te danken.
Het spreekt immers vanzelf, dat
een Cros, een Edison, een Berliner
niet zoo maar op zekeren dag den inval
kregen een instrument te maken dat
alle aardsche geluiden kon vastleggen
en weergeven. Zij waren slechts de
geniale verwezenlij kers van een droom,
die reeds eeuwen vóór hen door
poeëten en fantasten gedroomd werd.
En' men zal het wel eigenaardig
vinden, dat een van die eerste fan
tasten een nuchtere Hollander, waar
schijnlijk een Amsterdammer was.
* *
*
Op den 23sten April van het jaar
1032 liet namelijk een zekere kapitein
Vosterloch, een ondernemende zee
vaarder van het slag van Barends,
Houtman, en Bontekoe, uit Am
sterdam, een correspondentie aan de
Courrier véritable" toekomen, waarin
hij vertelt gepasseerd te /ij n par un
destroict au-dessoubs de celuy de
Magellan et de celuy du Maire."
en in die antarctische landen men
schen te hebben gevonden, die terwijl
ze niet schrijven konden, de kunst
verstonden hun woorden te laten op
zuigen door een soort van sponzen.
Die sponzen werden dan bij wijze van
brief verzonden, ? en de ontvanger
behoefde ze maar zachtjes uit te
wringen, om weer precies de woorden
te hooren die dagen geleden tegen
zoo'n spons gesproken werden.
Waar-de brave kapitein Vosterloch
als een echte bereisde Itoel ook nog
vertelt dat de mannen van dat land
'er blauwachtig, de vrouwen er zee
groen uitzagen, daar behoeven we er
niet aan te twijfelen dat opgemelde
grammofonische sponzen alleen maar
in zijn verbeelding hebben bestaan.
Maar die verbeelding heeft hij zoover
uitgewerkt, dat hij ook nog wist te
vertellen, dut die zonderlinge lieden
hun fijnste sponzen naar ..het chro
matische eiland" zonden, en ze daar
met de muziek uit allerlei instrumen
ten lieten vullen, ongetwijfeld tot
meerder divertissement tijdens de
lange poolnachten.
Dolle droomen.... natuurlijk; en
toch spreekt nog geen kwart eeuw
later, de poëet Cyrano .de Bergerac
in zijn boek over de wonderlijke
landouwen van de maan over een doos,
waarin zich iets van metaal bevindt.
niet ongelijk aan onze horloges. Deze
doos is een wonderlijk boek: wanneer
men wenscht te lezen, draait men de
wijzer of de naald op het bedoelde
hoofdstuk, en aanstonds hoort men,
als uit de mond van een mensch of
als uit een muziekdoos al de verschil
lende klanken die de taal der
maanbewoners vormen.
Gelijk men weet. heeft ditzelfde
boek van Cyrano tot grondslag gediend
van Jules Verne's Reis naar de
Maan." Die reis is in werkelijkheid
nog steeds niet gemaakt; maar het
toestel dat onze poëet zich op die
verre planeet verbeeldde te zien.
bestaat thans inderdaad in duizenden
exemplaren, met een mechanisme
als van een horloge," en een naald die
men maar op het verlangde hoofd
stuk behoeft te zetten."
* *
*
Een eeuw voor Cyrano heeft
Rabelais het bij monde van Pantagruel
reeds gehad over bevroren woorden,"
die hoorbaar werden wanneer men
ze smolt, en na Cyrano heeft menigeen
ook gefantaseerd over mechanische
menschen en sprekende machines.
Het eind van de achttiende en het
begin van de negentiende eeuw hebben
verschillende machinerietjes gekend,
die8> woorden en muziek weergaven.
Het verzinsel van Cyrano werd echtev
niet verwezenlijkt, en aan de nog
stoutere verbeelding van kapitein
Vosterloch, het vastleggen en
reproduceeren van gesprekken en van
muziek, werd in het geheel geen
Wetenschappelijke aandacht meer ge
schonken.
Maar wie zal het zeggen, langs welke
onnaspeurlijke wegen al deze droomen
van mensch op mensch, van geslacht
op geslacht overgingen, n geheel
onderbewust misschien de eerste sti
mulans werden, welke de groote
uitvinders tot hun eerste probeersels
aanzetten?
, In 1807 reeds slaagde de engelsch»;
natuurkundige Young erin, geluids
trillingen op een draaiende cylinder
zichtbaar te maken; vijftig jaar
later vindt een gewone typograaf.
Scott, een toestel uit, dat allerlei
klanken noteeren kan door middel
van een sound-box. gebouwd in over
eenstemming niet de bouw van ons
gühoor-orgaan. Xog twintig jaar later
maakt de Franschman Charles Cros
een machine, waardoor hij de geluids
trillingen niet alleen op een draaiend**
cylinder noteert,maar waardoor hij
liet genoteerde ook weer in geluiden
kan omzetten. Hetzelfde jaar echter.
1877, het gulden jaar van de grammo
foon, neemt Edison zijn eerste patent.'
met tusschenpoozén van enkele maan
den gevolgd door nieuwe patenten.
betreffende het essentieele van de
huidige grammofoon,
't Is als het langzaam ontwaken
xiit een lange, wonderlijke droom
geweest. Maar het weervinden van
een werkelijkheid, waarin thans, weer
ren halve eeuw nadat Edison begon,
déstoutste episode van die droom
van ingemaakte muziek wordt over
troffen door de volmaaktheid^van
het moderne instrument.
Een blijde Boodschap
door Wybo Meyer
Een moderne typografie bij de P.T.T.
Amsterdam?Batavla door
d« lucht
HET drukwerk der Xed. Posterijen
steekt, sinds een aantal jaren
reeds, gunstig af bij dat der andere
staatsbedrijven door zijn goede ver
zorging. Een verschijnsel waarachter
wel de invloed mocht worden onder
steld van een der hoofdambtenaren,
tevens, pionier voor het schoone boek:
Mr. J. A. van Royen. En deze onder
stelling wast tot zekerheid, nu wij het
propagandaboekje ontvangen dat door
het Hoofdbestuur der P.T.T. in
samenwerking niet de K.L.M, wordt
uitgegeven ter bevordering van het
luchtpostvervoer met de Indi
vliegtochten. Aan het goede inzicht
dat het P.T.T. drukwerk tot heden
kenmerkte paart zich in dit boekje
een nog veel belangrijker eigenschap:
Durf,
Feitelijk zat er al durf in om te
breken met den officiëelen sleur,
waaronder ook het uiterlijk van het
Rijksdrukwerk te lijden heeft, om
in het dorre proza daarvan wat
poëzie" te brengen. Maar in dit
boekje zou men bijna kunnen spreken
van overmoed". Ik kan mij
X'oorstellen, dat streng ..geconserveerde"
ambtenaren er lichtelijk van ontsteld
zijn. Wellicht was er de
gedachtenassociatie met den koenen moed der
Juchtvaarders, misschien ook die
niet de frissche atmosfeer der hooge
vrije luchten, het doet er niet toe.
Hoofdzaak is dat wij hier een in alle
opzichten voortreffelijk en weldadig
frisch aandoend drukwerkje vóór ons
hebben, oer-modern in den allerbesten
zin. expressionistisch, ja, maar als
zoodanig dermate sterk beheerschfc
dat het op voorbeeldige wijze be
antwoordt aan zijn practische be
stemming.
? Het is al menigmaal gebleken, dat
architecten -juist architecten ook
op het gebied der typografie verras
sende prestaties leverden, het blijkt
ook hier. De verzorger van dit boekje,
de architect P. Zwart te Wassenaar,
maakte een zeer gelukkig gebruik van
de nieuwste toepassingen der typo
grafie, de ..schuine lijn", het weglaten
van hoofdletters in den tekst, en de
combinatie van zetsel met foto's.
De druk in 2 kleuren: zwart en rood,
.was hem zeer behulpzaam bij het
accentueeren van den klemtoon. Maar
hij bediende zich hiervoor van nog een
tweede middel, dat een .ongemeen
krachtige suggestieve uitwerking had.
Hij verdeelde de bladzijden in tweeën,
? >p de linkerhelft zette hij den tekst, op
de rechter korte, kernachtige gezegden.
.Sommige dezer laatste werden gezet
in een steeds grooter wordend type,
hierdoor ontstond een effect, dat men
ook kent van de expressionistische
film: liet geeft den toeschouwer het
absolute gevoel alsof eeh steeds luider
klinkende- stem hem de woorden
toeschreeuwt. Deze climax heeft -ee»
zeer merkwaardige invloed op deu
lezer, men ontkomt niet aan
desuggestie ervan en er is geen twijfel
of de blijvende impressie op het be
wustzijn komt op deze wijze vél
sneller tot stand dan bij een normaal
gezette tekst." Een frappant voor
beeld hiervan levert blz. 2. De
drieonder elkaar gezette woorden
regelmatig
v e i l i 9
snel
zwellen op u aan, men ziet ze niet
slechts, men hóórt ze heel duidelijk.
Ook blz.' 3 is zeer suggestief door
deherhaling van het woord ..én".
'O,
Een prachtige vondst had Zwart
op blz. 8, waar hij 9 in rood gedrukte
woorden op twee verticale rijen
schuins onder elkaar zette en ze door
zware zwarte strepen nog accentueerde
Ik zou willen weten of hij hier geïn
spireerd werd door een z.g.n. flottilje
vlucht van een groep vliegtuigen, het
zou mij niet verwonderen, »i/j althans
gaf dit onmiddellijk deze associatie.
Het is alles van een in hooge mate
verrassende frisehheid en doelmatig
heid, ook het hard blauwe halve
omslag, waarnaast op 't witte papiev
in een rooden cirkel een foto-kaartje
van Indie en diagonaal in vette
letters eronder de vraag: Ook pust
van Vf
Het botkjt.v heeft n zwakheid:
de tekst op de linker-helft der blad
zijden leest niet prettig, is te onrustig
voor 't oog. Ook dit schrijf ik toe aan
't feit. dat de verzorger een architect
is, daardoor een open oog had
vuoide ..groote lijnen" van zijn typo
grafisch bouwwerk, maar niet 'i-u
'dezelfde mate 'voor de .kleine détails.
De afwezigheid van hoofdletters is
hier bepaald hinderlijk. Zij zouden
in den bladspiegel een gunstige speling
hebben-gebracht, ware h«»t slechts bij
het begin van elke alinea.
POLROGER&C^
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER GEPL1NGS HAARLEM
i"
!
il
ili
UI'
l
li
l
> ?
i!
n