Historisch Archief 1877-1940
, t
;
*
S? 1
f' -JS
JDB GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 OCTOBER 1929
No. 2731
PARIJSCHE NOTITIES
door L. J. Jordaan
Fortlnbras
NOG is de doodstrijd van den Europeesehen
Hamlet niet aangevangen en reeds betreedt
de -veroveraar uit het Verre Westen het tooneel:
Enter Fortinbras".... wilszeker, sterk,
jong! Voorjaar 1018 zond hij zijn eerste
avantgarde niet vliegtuigen, tanks en gasmaskers en
mi is hij zelf daar in sightseeërs en uilenbrillen:
de verovering wordt voortgezet niet meer door
chloor en handgranaten, maar bij wege van
sensatiestukken en Paramountfilms. En even zeker als in
191H, zal ook nu de strijd snel en onverbiddelijk
door den jeugdigen, nog niet den last van eeuwen
cultuur torsenden Fortinbras gewonnen worden.
Alles voor het nog ongebroken oog van den over
wonnene, wiens lot het schijnt te zijn. den triomf
van zijn tegenstander bij levenden lijve te moeten
aanschouwen:
..Absent thee Irom 1el(c\iy a ichile,
And in this har*h icortd dratc thy breath in pain..''
Zoo dreunt dan Parijs,het voornaamste gevechts
front, van den tred der legioenen in plus-fours
en daveren de music-halls van de frenetieke uit
gelatenheid der jazz-bands. Het jonge Frankrijk
heeft reeds met huid en haar gecapituleerd: het
verving in zijn woordenboek ..l'amour" door
..sport", draagt U.S.Xavy-caps en laat zich de
schoudei-s opvullen onder bontgekleurde
pullover's. De oudere generatie kampt kaïnpt in
vertwijfeling....
Wat zal zij in dezen hopeloozen strijd aanvan
gen? /ij doet, wat men tegenover het erkend onaf
wendbare .pleegt te doen: zij schrijft enquête's
uit! Het Fransche tooneel met zijn glorierijke
traditie ziet zich dit jaar bedreigd door niet minder
dan zeven nieuwe Amerikaansche stukken
logisch gevolg van het succes der ..Rain" 's en
..Mary Dugan" 's. In aller ijl stuurt de pers briefjes
rond met: Que pensez-vous de l'invasion am
ricaine? Y voyez-vous une invasion contre laquelle
les auteurs francais se doivent défendre....?"
Pitoyabel schouwspel, deze nuttelooze
angstgebaren, die alleen maar van concessie tot concessie
leiden. Men heeft de Fransche film trachten te
..beschermen" en zij is een slechte copy van Holly
wood geworden wat wil men in vredesnaam
tegen de Amerikaansche t ooneel-o verwoekering
beginnen met.... .enquêtes?! Is daar niet de
eigen jeugd, die het ,.jeu d'amour'' heeft leeren
minachten, tegenover ..game" Ven ..matches"
die de decadente ironie der boulevardstukken ver
geet bij de revolverschoten der Amerikaansche
..thriller's V" Wij zullen ons hebben te buigen eu
den zwellenden, niet te keeren lawine over ons heen
laten gaan, welke onzen ondergang beteekent>
Euphemistisch heet dat: zich aanpassen. O ja,
wij passen ons aan ! Wij blazen onze goede oude
revue's-d'-esprit" op tot wanstaltige
pronkshow's wij vervangen de parodistische charme
van onzen Offenbach en onzen Planquette dooi
de pueriele sentimentaliteit van een ,.Rosë-Marie"
(Derde jaargang!) wij klampen ons vast aan
een Dreislér en een Middleton en ondergaan ver
twijfeld de hopelooze verveling van .een interpre
tatie door Pitoëff van O'Neill's ..Singe velu".
Alles om ons te stalen en te verjongen, door een
jjeest, die niet de onze is door''een dadendrang,
die ons vermoeit en belachelijk voorkomt?door
een idealisme, waarin wij niet kunnen gelooven en
een moraal, die wij niet begrijpen.
, Alsof ooit een grijsaard de jeugd' herwon, -dooi'
met een hoepel te spelen!
Hamlet sterft '". .. .the rest is silene».-... . enter
Fortinbras !"
Studio '588'
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AMSTERDAM
Als bont o. schoon ietwat stinkende rupsen,
kronkelen zich de nauwe Rue Lepic en Rue
Tholozétegen den Montmartre op en aan het
einde van de laatste vindt men de ,;Studio 28"
na eenig zoeken overigens. Temidden van de
groentenstalletjes en vleeschwinkels bloeit hier deze
tempel der filmkunst in het verborgene en zij is,
van haar uitgesleten drempel tot haar verveloozen
nok, n krachtig en comcienteus protest tegen
den stijl der moderne Amerikaansche
vermaakspaleizen. Niets gaat hier rechtuit en nuchter in
zijn werk: het ,,bureau" is een verraderlijk schiet
gat in den rechter zijwend de vestibule een ro
mantische kronkelweg langs velerlei attracties:
vestiaire, lavabo's en een compleet boekhandeltje
de zaal zelve ten slotte, blijkt een aangename
verrassing, waarop* ge eigenlijk niet meer dorst
hopen. Die he'ele gradus ad Parnassum werd ver
sierd als een schildersatelier in de rue de la Grande
Chaumière: aan den ingang zijn gvoote affiches
in waterverf tegen den wand geprikt en het doet
het vaderlandsche hart goed te zien, dat zij zijn
gewijd aan niemand anders dan onzen Ivens:
Monsieur Zjories Ivaaans. Verderop foto's en
prenten en in het boekhandeltje zou zeker deel onzer
groote pers aangenaam getroffen worden, door een
tentoonstelling in extenso van het Nederlandsche
tijdschrift Filmliga".
De zaal opzichzelf is alweer een oord van ver
rassingen: wees er van overtuigd dat gij geen
drie treedjes hebt af te gaan, zonder dat ge er
dadelijk, a titre de revanche, weer vijïóp moet
de loges zijn ware stoëlmozaieken en het maakt
een punt van aangename overweging uit, of ge
tusschen de pooten door moet kruipen, dan wel
door een koenen sprong de eerste rij dient te be
reiken. Wat echter tot eerbiedige bewondering
noopt, is de onbeschrijfelijke uitgewoondheid van
het geheel. Hoe is het mogelijk dat een theater,
dat toch eerst in '28 geopend werd er uit kan zien,
als bedekt door het stof der eeuwen? Alles is van
een genoegelijke caduukheid: de wanden der
blokkendoos-architectuur zijn grauw en gebarsten,
alsof zij reeds generaties leerden omvatten
stoelen en trappen kraken u vertrouwelijk toe met
de stem des bezadigden ouderdoms. Wellicht
bevat het zuurtje, hetwelk in ongestoorde rust
, sinds de laatste voorstelling op de balustrade
kon blijven liggen, een aanwijzing op welke wijze
deze vroege anciënniteit kon worden verworven....
Wij beginnen nagenoeg drie kwartier1 over tijd
een feit, dat in een Hollandsen theater een bloedig
oproer tengevolge zou hebben. In dit land, waar
iedereen te laat is en bijgevolg niemand haast heeft,
kout nien rustig door en alleen een blij Ah !"
geeft uiting aan de voldoening over het begin der
voorstelling.
We openen met een.... Hollandsche film:
..Kristallen" van den Haarlemmer J. C. Moll. Tegelij- "
kertijd begint ergens een gramofoon te spelen en het
petieterige muziekje past zich wonderwel bij het
spel der schadwven aan. Men applaudisseert en
bedwingt, blijkbaar den hartstochtelijken drang
van ieder rechtgeaard Frarischman, om tusschen
elk programma-onderdeel een kleine
volksverhuizing te organiseeren: men blijft waarachtig zitten
en ziet heroiek van rondwandelen en handjes-geven
af, ofschoon wij reeds dertien volle minuten aan
onze stoelen gekluisterd zijn. Dan. volgen drie
avant-guerrefilmpjes en welke krampachtige ko
miek uit onze variétó-bioscopen kan deze koste
lijke document» humains aan onbewusten humor
overtref f en V Vervolgens vermeldt het programma
een klucht. Dan gaat een zucht door de zaal: quinze
nfmiites entr'acte.... eindelijk!
Wij móeten, bij gebreke aan koffiekamers,
bar's en oouloir's, weer terug naar de vestibule,
steken een ,,bleu' op en verdeeien onze belang
stelling tusschen- de toilette's", die veel geduld
eischen, wijl zij slechts twee patiënten tegelijk
kunnen bevatten en den boekhandel. Deze
laatste is druk gefrequenteerd zonder dat er
voor een sou verkocht wordt: de algemeene op»
vatting, is die van, een kosteloos leesmuseum
en. men bladert f ongegeneerd Jen op zijn gemak
in de vele boekwerken^over film- en*andere kunst
en de tallooze-Jnternationale tijdschriften. Onder
deze periodieken trekt Filmliga" de
algemeeneaandacht en ik vraag mij eenigszins verbaasd af,
welke wijsheid deze jonge Parijzenaars uit ons
maandblad, dat, wat hun betreft evengoed in het
sanskriet gesteld zou kunnen wezen, mogen peuren..
On sonne!" en wij begeven ons, langs de
tallooze ongewisheden van vele trapjes en
wolfskuilen, terug naar onze plaateen. Het pièce
derésistance" is de hoofdfilm La chute de la maison.
Usher", een werk van Jean Epstein. Niet onbe
langrijk ofschoon sterk epigonenwerk, dat wij
gaarne ter uitvoerige bespreking in Holland zullen,
terugzien. Dan is de voorstelling afgeloopen en.
wij verlaten voldaan dezen raadselachtigen tempel
des Jongen Ouderdoms. Ga er heen, lezer, en be
treur met mij, dat Holland een dergelijk waarachtig
filmtheater mist.
Maar a propos meld mij eens of het
zuurtjenog altijd op de balustrade ligt?derde loge linksch.
Want ik tri/ weten....
,.P«ramount'r
Dit is een vorstelijke grafkelder een monu
mentaal mausoleum: Reeds aanstonds bij het
betreden van de vestibule, omvat u de kille,
blauwepracht der enorme hall als de prismatische
flonkeringen van een ijsgrot. Langs de wanden staan
van afstand tot afstand fraai-geuniformeerde
statuën onbeweeglijk staroogend, als
panopticumpoppen. Gij laat aarzelend uw ticket zien.
en een wit-geganteerde, goudgeborduurde arau
verheft zich, om u den weg te wijzen en valt
aanstonds weer neer en gij meent duidelijk het
ratelen van een klokwerk te hooren. Dan belandt
gij, van automaat tot automaat gaand, eindelijk.1
in de zaal en een nauwkeurige copy van den.
homo aapiens gaat vi voor naar uw plaats. Indien
gij nog aan zijn menschelijkheid mocht gelooven,.
dan ontneemt dit u den laatsten twijfel: hij ver
wijdert zich terstond en laat u met uw
francfooi staan!
Het interieur is verpletterend van levenloosheid.
en gij mist smartelijk den verlichten orkestbak,
het toeterend en fiedelend gepreludeer, de centrale
glorie van een Max Tak en zelfs voor het eerst
van uw leven! den klaagroep:
Norico-ijssjookela!" Niets geen levend wezen schijnt zich
om u te bekommeren in dit rijk der Doode Mecha
niek. Het is als een bAnge droom alles geschiedt
van zelfs het licht gaat op eigen initiatief uit
de gordijnen splijten uit zich zelf en een holle stem,.
die uit het diepst vau den Hades schijnt te komen,.
annonceert een vroolijke klucht. Een orkest
valt dadelijk in en vult de hooge, koude ruimte
met een bulderend geloei de storm in een
Walpurgisnacht! Plotseling verstomt alles, het licht
gaat op onverklaarbare wijze weer aan en gij
staart huiverend naar déonbeschrijfelijke leegte
vóór u: niets! De seance gaat voort met de
onverbiddelijkheid van een chronometer dooven,
opnieuw de electrische lampen en op het
projectiedoek verschijnt een zangeres. Zij maakt
kaakbewegingen en gesticuleert, en hetzelfde spook uit
den Hades zingt. Waarom is deze
bewegendeschim voor u een angstaanjagend raadsel een.
onwezenlijkheid een obsessie? Geen boeiend.
spel van vloeiend, levend licht als voorheen?
O, gij weet het thans: het is die stem, die verschrik
kelijke stem, welke niet bij haar hoort en haar
met zijn onfeilbare imitatie bespot die het
' leven uit haar schijnt weg te daveren, door het
leven te parodieeren die haar achterlaat als
een grijs, dood. bewegend fantoom. De beelden
wisselen in machinale onverbiddelijkheid en steeds
en overal is dit fatale geraas' om u, dat nergens.
vandaan komt nergens heengaat: een Dies
Irae" van de Persoonlijkheid, van het Leven!
Het is u, als begint gij zelf te versteenen bij den.
aanblik van dit Medusamasker der Mechaniek en
gij vlucht vlucht door de marmeren gangen
van dit spookpaleis, langs de staroogende
homunculi en stort u op den zonbeschenen Boulevard.
Goddank?? nog zijn de sidderende bladeren der
platanen, nog is de zoele wind, die er doorheen vaart>
nog zijn de menschen om u heen geen kunst
igeimitatie.
Nóg niet?iu>g niet.... !
OCöt3TEVARinA5
No. 2731
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 OCTOBER 1929
Makelaar J. D.RMenaber
i a n cJ.
Gustav Stresemann
USTAV Stresemann is Donderdag overleden.
In de geschiedenis van de jaren na den oorlog
heeft hij een belangrijke rol gespeeld, zoowel in
hét politieke leven van zijn land als in dat van de
wereldpolitiek.
t Dat hij was geboren in een klein groentenwin
keltje in Berlijn is voor hem geen bezwaar geweest
d onbelangrijke positie van Minister van
Buitenlandsche Zaken der Duitsche republiek te bekleeden,
na ook, korten tijd, Rijk&kanselier te z\jn geweest.
Geheel in tegenstelling met zijn uiterlijk. dat
van]Jeen echten Pruis bezat hij de diploma^
tieke takt, die zoo hoog noodig was om Duitschland
uit de impasse en terug in het goede spoor te
brengen.
Nog onlangs verscheen in de Groene Amster
dammer" een uitvoerig artikel over hem, waar
aan hier niet veel meer toegevoegd behoeft te
worden.
Duitschland zal hei zonder .dezen hooyst be
kwamen loods luoeten stellen. Dat kan mi.
Eenige maanden etr.ler zou dat n&u.vdiaks
mogtlijk zijn geweest. Stresunann,' in.mt-ra. heeft het
klaargespeeld bij de vrot-gire vij&nc!e:i dat
vei.trouwen to .vinden, dat noodzakelijk Avas om
vraagstukken aan de orde t o kunnen 'stellen, als
de schuldrefelinx en ontruiming van Jut Rijn
land vraagstukken (ï'«' r-U althar.s in th> orie
opgelost zijn.
Dat het Duitsche^Hijk^qver die impasse hè1-11
is, is het werk van Stresemann gewei s*.
CHAKEL
l?IUS£WES 1M7 «AMSTERDAM
Kleermakerf?
; Bij ons verkrijgbaar N.R.V. MONTA SCHOENEN
Engelsch-Russische vrijage
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Rusland: Hoe keur je me? Een sjiek tiep, hè. . . . /"
Engeland: Zou je je niet es fatsoenlijk scheren....?"
Nieuwe Uitgaven
Fruin over De Wltt en Wille m III 1)
Een nieuwe uitgave van historische opstellen
van Fruiti behoeft zeker geen aanbeveling en
eigenlijk ook geen aankondiging. De deelen IV en
V van de Verspreide Geschriften, waarin de uit
nemende studiën voorkomen over de tweede helft
der zeventiende eeuw, zijn niet afzonderlijk meer
te krijgen, zoodat de uitgever besloot tot een. af
zonderlijke uitgave van eenige van de belangrijkste
van .die opstellen onder een afzonderlijken titel.
Deze bundels sluiten zich aan bij de vroeger ver
schenen zes deelen studiën over den tachtig jarigen
oorlog. Het is een zeer gelukkig verschijnsel, dat
??r altijd nog veel vraag blijkt te bestaan naar de
geestelijke productie van een man. wiens klare en
bezonken geest den sterken stempel heeft gedrukt
op geheel de geschiedschrijving in ons land, van zijn
tijd en daarna.
H. BRUGMAN*.
*} K. Fmin, De lijd van De W Ut c,i Willen III.
Hlatttnsvhc Opstellen, 's Clniccuhinje, Martntutf
.V'j.hfi. l «2»,'2 dln.
Tentoonstellingen
.Kunsttaal van Lier, Kok in 120, Amsterdam.
Permanent blijft er tentoongesteld een 'keuze
uit het werk van jonge Hollandsche Beeldende
Kunstenaai's w.o.: Jan, v. Herwijnen, Ra'oul
Hijnckes, Johan Polet, , John Ktidecker, W.
Schuhmacher, Charly Toorop en anderen.
Firma J. S. Fetter & l'o.. A'dam. Tentoonstel
ling van werkert door 'CV J. Laan. Tot p October.
Fr. Buffa & Zonen. Werken van J. Ferrer
l'arbonel. Tot 12 October.
Museum voor Ouders n Opvoeders, 'a
Graveiidijkwal 2ÜB, Rotterdam. Tentoonstelling van
Handwerkondorwijs in nieuwe banen. Tot 13
October. ,
J. II. de Bois, Kruisweg 8, Haarlem. Expositie
. van nieuw werk van Cees Bolding; Tot 15 October.
Metz & Co. Amsterdam. Tentoonstelling van
Marókkaansche tapijten.'
STEUNZOLEH&
WT OPSmAMDCII
*
HERSTELT
J. A. ft
O.Z.VOQfteÜR6WAL
Kunstzalen ITnger «Sc van Mens,
Eendracht*»weg 27, Rotterdam. Tentoonstelling van nieuwe
werken door H. A. van Daalhoff. Tot 20 October.
Kunsthandel D. G. Santee Laildweer, Heeren
gracht 3Ut3. Amsterdam. Teekeningen en grafisch
werk door llodolphe Bresdin. Tot 20 October.
Kunst zaal Wilk-ni Brok, Hilversum. Tentoon
stelling van schilderijen, aquarellen, teekeningeii
en houtsneden door Peter v. d. Brake. Tot 30 Oct.
Kunsthandel W. H. Hofstee Deelman, Vondel^
straat 10. Amsterdam. Werken van A. J. G. Colnot.
Tot 31 October.
Permanent werken van K. v. Dongen, C'h.
?Kv'apil. Ortiz de Zarate. L. Gestel, P. v.
Wijn«aerdt. D. H. W. Filavski, J. J. Voskuil, e.a.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Tentoonstelling
de Brug". Tot l November.
Albert Loots, Spoorstraat 2»7. Nijmegen, houdt
een atelier-tentoonstelling. Tot l November.
Firma van Ruth en Doodeheefver,
Prinsv'ngracht 730, Amsterdam. Tentoonstelling
Kunstbehangsels. Tot'4 November.
Smalfilm Amateur-Kinematogralie onder
Kino-technisehe leiding van Jori» Iven»
FOTO-, PROJECTIE- EM KIHO-HAHDEL"
CAPI
115 KALVERSTRAAT AMSTERDAM
OENERA AU FILMO AGENTSCHAP
?11 CAPI vakkundige raad «n voorilfhtinfl*
.». i