Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 OCTOBER 1929
No. 2731
Tik blaadjes
door Dr. R. Feenstra
"?" n c n jaar voo r JS.S.t^Ma rk
IN o-on artikeltje geschrcvei
l?andesgerichtsdirektor Dr.
Alocrt Hcllwig uit Potsdam. dat Justiz
und l'rcsse heet. loos ik ot>u paar
knappe Kinnon, waai ik hot gloeiend
moe oons ben.
..Die Kechtspflege ist weit mehr
als uur nngewandto Jurisprudenz"
schrijft hij. Om levensverhoudingen
te begrijpen en 7,0 te ijken met hot
bestaande recht bedarf dor Jurist
weit mehv noch als juristischer
Kenntnisse eines feinen Einfühlungsverm
gens. praktischer Menscheukeixntnis.
eines nicht oberflachlioheii Ueberblicks
ber die Gruiullagon» unsrer Kultur
und der C.abo. Menscheu und Dinge
vichtig zu beurteilen umi geschickt /u
bèhandeln."
Dit zal wel niemand ontkennen;
en niemand zal om die reden ontkennen
dat net als in andere beroepen m het
rechterlijk ambt de prestaties ongelijk
kunnen uitvallen. Er zijn matige;
goede; er zijn ook topprestaties.
Spitzenleistungen sind nicht die
Regel; sondern eelt ene AusnaUme"
schrijft de/e bescheiden rechter, die
het onderwerp voor den Deiitschen
Richtertag inleidt.
En hij erkent, dat justitie en pers.
ieder voor zich een gemeenzame taak
hebben. Daarom moeten do kranten
geen snotjongens meer sturen: of
reporters, waar zij op het oogenbhk
eeen ander werk voor hebben: maar
mènschen, die aan de hooge eisehen
voldoen -^ hierboven genoemd.
Vlleen zoo zijn : ..nicht nur im eigenen
Interesse der Justiz und der Presse,
sondern vor allem auch zum ^ohl
des ganzen deutschon Volkes
resultaten te bereiken.
En een goed resultaat, een steeds
beter resultaat, is: een steeds bet on
af stemming op elkaar: van hot
algemeene rechtsgevoel on het timbre van
de reohtsprac'tijk,
zeggelijk. Maar hij had niet geknoeid,
om daar een direct voordeel mee te
haleti. Hij stond voor oen tekort.
voor een strop, die hij uit zijn eigen
zak zou moeten dekken. J lij wilde
zijn tekortje inhalen. En zoo verviel
hij. op wat een duivel hem inblies.
het bekende gedoe van de rechterhand
en do linkerhand.
Met het gevolg, dat om beide han
den de boeien werden geslagen.
Do Staatsamvalt vroeg echter vrij
spraak.
De verdediger vroeg eerder:
Kinstellung des Strafverfahrens wegens
de geringiteit van de geleden schade
en disciplinaire ambtelijke afdoening
daarvan.
Maar daar kwam Post rat Bot ge
voor het hekje. Van een disciplinaire
ambtelijke afdoening kon geen sprake
zijn. De Reichspostverwaltung stelde
zich op het standpunt, dat elke, ook
de geringste vervalsehing slechts als
Strafverfahren mocht worden be
naderd;'anders zou het onmogelijk
zijn in een Bet Heb als het hare de orde
te handhaven.
liet gerecht, besloot hierop de straf
zaak te laten doorgaan.
De officier vroeg nu vrijspraak.
De rechters zaten met paragraaf
340 van hun' strafwetboek, die geen
verzachtende omstandigheden toelaat.
Zij gaven den man. wat zij hem
naar den letter moesten geven: n
jaar tuchthuis.
Ken arme stakker achter in de
zaal viel flauw. Een die zijn armoe
gedeeld had zijn zomer, zijn herfst
- een die in hom geloofde: zijn vrouw.
* *?
LINCOLN
de meest volmaakte wagen
JAN LIMBACH- Haarlem
O. wat zijn wij daar nog vor van
af al zijn er soms plotseling door
slaande Mexicaansche hond-geluiden
in dit subtiele langzame
stommmgswerk; waarbij het algouu-ene rechts
gevoel fel opademt.
Juist uit Duitschland: uit do hoofd
stad kwam dezer dagen een vonnis.
dat uit den tijd en overleefd; het
voorbeeld van: levensverniotigmg uit
star principe is.
Voor het Schöffeiigericht Berlm
Mitte. onder presidium van
Amtsgerichtsrat Wesenberg had zich de
Oberpostsekretar Gustav Schrot er van
het Postkantoor H U te verantwoor
den: ..wegen Amtsverbrechens.
Een man, die 2(5 jaar in don staats
dienst had doorgebracht, er grijze
haren bij had gekregen stond terecht
voor eenige onregelmatigheden, laten
;wU zeggen wat gemodder m zijn
'telegramlijsten.
?j. Hij had geknoeid: het was
ontegen* *
*
LOY
Had hier de pers niet andere plich
ten dan een juiste ..Berichtorstattung?
Der Borlijnscho kan dit worden over
gelaten ! Zij kweet zich ervan.
Vernichtung aus Prinzip schre
ven een paar kranten.
Wie hem 'dit gelapt hebben, dat
zijn: de. autoriteiten."
Had een privépatroon om zulk een
Yeruntrewmg. oen man. die 2tt jaar
in niét* te kort kwam. dusdanig op
gehangen: de man zou: ..sich vor der
Verachtung der Welt verkriechen
mussen."
Horr Hcichspostministor schreef
een andere krant. Hebt gij Post rat
Uötge reeds tor rapporteoring bij t'
in het kabinet geroepen?
Zeker: er. moet aan khooierij paal
en perk gesteld worden. Men moet
dikwijls afschrikwekkende voorbeelden
stellen; en hyper-gestreng zijn.
Maar hier is naar het algemeene
rechtsgevoel een onaanvaardbaar von
nis geveld. ,
Justiz und Presse hebben ieder een
taak schrijft Dr. Hellwig. Die van
de Justitie is een meer verantwoor
delijke, en
maatschappelijk-functionneel een. hoogere." Die van de pers
kan een mooiere" zijn. Allebei moe
ten zij het goede willen.
Zij moeten tip elkaar afgestemd
worden tegen den gróoten stemvork;
het levend rechtsbewustzijii. , Niet
buiten die stemvork om, door
weder' zijdsche beïnvloeding of minder
ongewenschte samenwerking.
OSTERBEEK
JUWEELEN OCCASIONS
Platina horlogearmband rijk met
brillanten bezet f 325.?.
Witgouden slagring met 2 groote
brillanten f 390.?. S.SP1JER,
Juwelier, Kalverstraat 222,
Amsterdam, Plaats 5, Den Haag.
Inkoop, Ruiling, Expertise van
Juweelen. Zichtzendingén door
het geheele land.
INST
457
f.//3286
Sehoofof
wngaaóes.
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr., Culemborg-.
>"v j roemt men de
\jVBTdl uitstekende kwaliteit
onzer
Portwijnen
N V. HOOGEWERFF, CHAOOT i VlSSER'S VlNIUDQ, ROTTERDAM
HOTEL VELSERBEEK" VELSEN (bij de Pont)
Gemakkelijk te bereiken per autobus en Electrlsohe Spoor.
Schitterende omgeving Groot Terras THEESCHENKERIJ
LUNCH DINER SOUPER
Het geheele jaar geopend. Tel. 504 G. L. v. TOOMBERGEN.
S n cl schrift *
RI
NTSBALTZelfoni 95 Ct fr.
DEGELIJKE OPLEIDING,
In den Boektt. en n
postwissel bij RIËNTS
BALT, Den Haa|
- Daguerrestraat 28.
mond. cn schrift, aan bovenstaand adres.
N, V. Meubelmagazijn Eden1
MOLSTEEG - AMSTERDAM
B O EK E'KR AS TE N
No. 2731
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 OCTOBER 1929
MUZIEK
door Constant van Wessem
Alfreil Cortot
EEN zegevierend begin van bet seizoen in het
Concertgebouw. Een meester-pianist op het
podium, die ons ademloos in den ban dei- muziek
heeft gehouden.
Wij waren er weer allemaal. Wij vormen toch
langzamerhand een gemeente, wij op de abonne
mentsconcerten van het Concertgebouw? En het
was weer vol en feestelijk, met een krans van het
Bestuur aan Mengelberg's lessenaar. Eii
Mengelberg zelf kwam weer op met zijn jeugdige getraind»
stap, blozend en wel en heelemaal niet afgevallen
van verdriet over dien fiscus, je weet wel. Hetgeen
heugelijk stemde. Doch dat was allemaal maar
entourage.
Ue Muziek !
Zij was er ook. En overvloedig. Al dadelijk met
een meeslepende, tusschen de einders van melan
cholie en vroolijkheid heen en weer golvende
Vogels"-muziek (de Ouverture) van Piepenbroek.
En toen het eerste pianoconcert van Beethoven
met Cortot als solist.
Wij luisterden in spanning naar Cortot's spel
en dit luisteren bracht tot peinzen: Wij dachten
over Beethoven en over klassicisme. o VIT Beet
lmvenopvatting en niet-Beethoven'>pvatt ing. Uier
werd wat wij gewend zijn van Beethoven te hooren
en te denken wel op een.eenigszins harden proef
gesteld. Wij hebben al tallnoze bewoordingen er
aan besteed om vast te stellen of Beethoven in dit
eerste pianoconcert nog Mozart of al Beethoven
was, en Cortot sloot dit vruchteloos debat met
aan te toonen. dat het iu iedor geval muziek was.
opejn liggend voor ieder, die met de woordelooze
taal der noten weet te spreken. En Cortnt wist
met die taal te spreken. Hij sprak melden
romantischen hartstocht van een vurig woordvoerder.,
zijn accenten kregen de doorbiu-imdheid van
geopende perspectieven, wonderlijke bloeisels van de
ziel, die wisselden met den groei en de-vertraging
en het tempo, nu eens va:i een romantisch
klagende verteederiug. zooals in sommige passages
van het Adagio, da.n weer met een bijna
zigeuuerachtige speelschheid van rythme zooals in de
finale. Men zou dit .niet rangschikken onder wat
men ..Beethoven" pleegt te noemen, hoewel nog
niemand de afgrond-diepte vim een Bee'thovou
geheel heeft gepeild, en ook niemand het recht
heeft om Cortot te verbieden ons te laten zien wat.
hij er uit heeft opgediept. En lieeft niet ieder gelijk.
die ons het gebied der tonen in een vorm biymjL
die wij mederen, die ons in een weerklank van iets
dat leeft weet te vangen? En dat vermocht Cortot.
die het meesterschap der allergrootsten bezit.
zeker. Ten slotte was eigenlijk het eenige wonder
lijke van het geval: het gemak, waarmee ?
Mengelberg met zijn orkest aan den droom van Cortot
wist deel te nemen....
Waarschijnlijk gevoelden wij ons in de weergave
van César Franck's ..Variations symphoniques"
dichter bij huis. Dit was Franck., zooals wij hem
in het diepst van ons hart voelen en verwachten. ?
Hier was de muziek, die wij allen kenden n voor
wier volmaaktste schoonheid van klank, stemming
en sentiment wij alleen nog de meesterhand noodig
hebben om ons volkomen bevredigd te voelen.
Ongetwijfeld heeft in de beoordeeling Cortot's
Franck-spel het van zijn Beethoven-spel gewonnen.
Maar toch kan ik niet Verhinderen, dat mijn ge
dachten telkens in herinnering Weer naar dat
Beethovenspel teruggaan om te peinzen -over het
wonder van die treffende ongewoonheid en over
andere mysteriën der muziek. . '
Tusschen de beide solistische werken lag
Debussy's ,,Iberia", ook een meester-vertolking, nu van
Mengelberg en het orkest alleen. Muziek, doen
de gróoten der kunst geschreven, laat zich nooit
geheel uitputten, biedt telkens weer mogelijkheden
haar in een steeds grootere volmaaktheid te ver
diepen. En ook Mengelberg, die over het algemeen
voor de moderne muziek zich niet zoo gauw
opensluit, bjeek opeens in dit werk schoonheden ont
dekt te hebben, voor wier herwekking in verruk
kelijke en boeiende klankvormen hij al zijn 'inner
lijke bezweringskracht inspande. Deze muziek
bloeide en leefde met een fascineerende werkelijk
heid.
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID
QUO VADIS?
door Henrik Scholte
Max Mohr: l>e Karavaan
WAT weet een Moor van liet leven?", aldus
de slotwoorden van den niet al te
werkelijken karavaanleider, Carpentier Alting. Ik
onderschrijf ze, met een goedkoop grapje op den
naam van een man, die den zijnen al meermalen
ijdellijk deed misbruiken, en die hiervoor, pueriel
en egocentrisch als hij denkt, wellicht opzettelijk
gelegenheid gaf. Ik ben vandaag niet bang
voor goedkoope grapjes, want dit stuk is er zoo vol
van, dat het er wel een paar kan missen.
Men zou met n woord kunnen volstaan als
men zei, dat het in alle opzichten een blunder was.
De schrijver, die zich reeds eerder met eenige
Improvisaties in Juni" onsterfelijk blameerde,
gaat voort met zijn Europeesch complex" in een
stortvloed van woorden uiteen t« zetten, zonder
het ons nochtans duidelijk te maken. Voor zijn.
Untergang des Abendlandcs" dient ditmaal de
Sahara als strijdtooncel. Eenige symbolische
figuren ontmoeten elkaar daar onder de vreemdste
omstandigheden: een naar het diepere" zoekend
koopman mot maniakale neigingen, een vrouw
niet levensdrang, zooals zij zich zelf noemt en dan
ook genoemd wordt, een verzwikte danser en een
Joodje. Zij allen zijn zich bewust van de geens
zins nieuwe symboliek van het Groote. het
Xuttelooze. het Offer, en meer van dergelijke hoofd
letters.
Ik heb eerlijk getracht, de (zij het niet
tooiselmatige dati toch litteraire) waarde van deze nieuwe.
improvisaties te doorgronden en tot den heer
Mohr op de/elfde Kussische wijze ,.vriend'' te
zeggen als zijne personen dat tegen onbekenden
plegen te doen. Maar dan wordt het nog veel
gekker. Dat wij een verdwaalde karavaan zijn op
onzen levensweg, dat wij geen onderscheid weten
tusschen leugen en waarheid -?wel. er is geen
mensch, die daaraan twijfelt en als Evreïnof.
of liever nog .Strindberg ons dat zegt, zien wij in.
afgronden. De heer Mohr kan het niet helpen, dat
hij geen afgrond heeft. .Maar in die kunstmatige
voorgespiegelde diepten hebben wij evenmin geloof
als het knap gespeelde typetje Chapelle het in zijn
fata morgana had, ook al wist hij toen nog niet,
dat hij maar twee uur ver van het Sahara l'alace
llotcl verwijderd was. Wij voelen ons veel verder
van huis.
Afgezien van het luchtledige en artificiëele in
deze conversatie houd ik niet van dit soort stukken,
waarin men achteraf alles moet uitpluizen ,,omdat
het symbool is," terwijl op en vanaf het tooneel
het symbool niet als symbool, noch dóór het sym
bool de diepere werkelijkheid spreekt.
De dames en heeren Symbolen, die zich bij het
Oost-Nedorlandsch voor dit mislukte exp'eriment
leenden, hebben er zich veelal dapper doorheen
geslagen. Wat echier nog cenigen schijn van too
neel had kunnen geven: een aparte spelstijl, liet
de regie (van Dr. Wijnands Frans) achterwege.
Men speelde maar zoo'n beetje, soms plechtig en
log, met Bauhaus-meubeltjcs voor de moderniteit,
wat extra pauzes voor het effect en. een slecht T
verlichte woestijn voor niemandal. Sara Ileyblom
was zwaar en extatisch en ongeloofwaardig (maar
hoe zou dat bij deze Aziatische? priesteressen''-rol:
o6k anders?) Eerens was van liet hout van wie niet
werkt, zal ook niet eten. Eenig plezier had men
althans nog in de tafel-acrobatiek van den (als vrij
wel steeds) plastisch en dictisch opvallenden Cruys
Voorbergh. En ik had het misschien toch wel een
aardig stuk gevonden, als ze bij de algemeene
bedeeling iets meer voor dien armen, zwarten neger
van Oerard Arbóus hadden kunnen doen, in plaats
van hem te laten ophangen en daarover, daarover
heen en vooral vél daarnaast te fraseeren.
Intusschen zou het mij niet verwondden, als
dit alles gesneden koek was voor dames in
koordfluweel met kralen in het haar, althans voor-een
esoterische gemeenschap, waartoe ik niet behoor.
En die ook in die kwaliteit ons tooneel voor der
gelijke doodgeboren kindjes moest sparen. De
planken van den Hollandschen schouwburg mo
gen zulke scenische cnormiteiten dan al gewend
zijn, n dusdanige parodie op de Comedie van
' het Geluk" Was, met name in den^prillen staat,
waarin het Oost-Nederlandsoh
verkeert_een_misplaatste grap. , ? ,
MEUBELEN
10
II
l
PARKSTRAAT,
DEN MAAG
KRONIEK
Kogecns Glefwen?\leu\vkerk
VAN redactiezijde gewerd mij het volgende
vertoog aangaande mijn G lessen
Nieuwkerkkroniekje, welk vertoog onmiskenbaar de des
kundige zijde" verraadt of ademt.
In eene beschouwing door Uw kroniekschrijver in de
Groene van 21 September, gewijd aan de zaak
GiessenNleuwkerk, wordt gezegd, dat de rechtbank op onwettige
verhooren en geheime rapporten haar vonnis bouwde, en
dat het Haagsche Hof dit alles gemakshalve overnam en
er niets toe of afdeed Ik meen, dat de schrijver van deze
zinsnede daarmede een onjuist beeld geeft yan de recht
spraak in eerste instantie en in hooger beroep, en tevens
dat er gevaar best: a t, dat door het gezag van Uw blad
verkeerde voorstellingen dienomtrent bij het publiek worden
gewekt. Het komt mij derhalve nuttig voor Uwe aandacht
op de aangehaalde passage te vestigen en U in overweging
te geven deze aangelegenheid nog eens niet den schrlrver
van de Kroniek te bespreken. Plaatsruimte voor eigen
beschouwingen wil ik niet vragen. Aan een debat in een
weekblad hecht ik weinig waarde
Wat betreft de zaak m eerste instantie, behoef ik er U
wel niet op te wijzen, dat het vonnis geenszins op onwettige
verhooren en geheime rapporten opgebouwd is of kan zijn.
Het berust op de verklaringen door de getui&en ter open
bare zitting onder eede afgelepd en die een volkomen wettig
bewijs opleveren. Met geen enkel woord maakt het vonnis
gewag van onwettige verhooren of van geheime rapporten.
Dat het Haagsche gerechtshof onwettige verhooren en
geheime rapporten gemakshalve maar overnam, is dus even
onjuist. Het Hof, daarvan niet gesaisisseerd, kan daaraan
ook niets toe of afdoen En gemakkelijk heeft het Hof het
zjch in deze stellig niet gemaakt. Uw kroniekschrijver hetft
de beide zittingen, welke het Hof aan deze zaak heeft
gewijd, niet bijgewoond. Evenmin heeft hij kennis genomen
van de procesverbalen der behandeling in hooger beroep.
Over die behandeling wil ik niet spreken, evenmin over
's Hofs beraadslagingen. Eensdeels is dit dóór de wet ver
boden, anderdeels ligt het niet op mijn weg. Doch zeker'is
de bewering, dat liet Hof in deze zaak gemaUzucht heeft
getoond, even gratuiet als onjuist.
Het is jammer, dat dez: ongelukkige aangelegenheid
blijkbaar nog niemand heeft geleerd niets te zeggen of te
schrijven alvorens zich van de feitelijke juistheid daarvan
te hebben overtuigd."
Natuurlijk heeft de deskundige schrijver gelijk.
Indien wij de motieven gekend en de roerselen
ondervonden hadden juist <als deze rechters de1.'
beide instanties, zoo hadden wij precies zoo gehan
deld en geoordeeld. Dok de grootste booswicht
heeft van het standpunt zijner persoonlijkheid
altijd gelijk. Maar ik vrees, dat de geachte, schoon
anonieme, opposant daar niet mee tevreden is.
Hij wil denkelijk niet enkel gelijk hebben van zijn
persoonlijkheid uit. maar ook naar algemeene
overwegingen van redelijkheid en zedelijkheid,
die voor ons allen zouden gelden. En dit kan men
hem moeilijk toegeven. Immers, wij, leeken. kunnen
de plank misslaan, als wij over Onwettige ver
hooren en geheime rapporten"' spreken, ofschoon
de behandeling der zaak voor het Amsterdamsen»
hof, daarvan iets scheen te openbaren. Daar gaat
het echter niet om, en ik vermoed haast, dat mijn
geachte, schoon anonieme, opposant, overigens
veilig in de vesting zijner onbetwijfelbare deskun
digheid, daarvan heimelijk ook wel iets zal weten.
Daar ging het niet ouu maar wel bleek er iets
heel erg mis in'den toestel onzer rechtspleging.
dat een rechtbank en een hof. en een Hooge Waad
bovendien, twee mènschen vele jaren lang gevange
nisstraf konden opleggen subsidiair ' in het
vonnis berusten op gronden, ilie voor een toe
vallig onbevooroordeelde vierschaar na een nog
niet eens heel subtiel onderzoek valsch en Voos
bleken. Ja. daar ging het om voor het
leekenpubliek. dat. .. . vaak' het voordeel heeft meer ver
standelijk dan deskundig te zijn. Waartoe dit laat
ste leidt, kan men in het bovenstaand vertoog zieh.
Alles blijkt daar in alle instanties formeel in orde
en zoo beschouwd bestond noch bestaat er een
?/aak Giessen-Nieuwkerk. leder deed strikt'naar
de letter zijn plicht en zoo gingen volkomen wettig
die twee het gevang in.
Het is jammer dut deze nyelukkiye «anytlegeyi-.
held blijkbaar den hfcrt'n rcïhtern'.van
-rechtbank.qnhof niet yeleerd heeft nietti te -zet/yen of te schrijven.
alvorens zich rati de feitelijke juistheid of de ?«<?/«(-.'
It e i d d e r f e i t c n te hebben overluiyd.
F. C.
DE WITTE" AMERSFOORT
' Ook Uw Hotel en Restaurant ;
PRACHTVOL TERRAS
Steeds levende Torellen kreeft caviar, enz.
M
iï!>
II
'i ,
l
,i