Historisch Archief 1877-1940
U
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 OCTOBER 1929
No.
J. D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 Telefoon 37906
BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING met RD1UIGEN oi AUTO'S)
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
Praia la Reine
Een nieuwe bonbon
van?Droste" De vul
ling zal U een aange
name verrassing zij n.
BEGRAFEN1SVEREENIGING
N. SAX Jt.
FjO. Hooftrtrut 80 AMSTERDAM Totef.s 30341, 342M
REGELING VAN BEGRAFENISSEN HN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN UJKKOETSAUTOMOBIELEN
Koldewey & Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
A
Specialiteit in: Wiegen en Kinderledikanten
ADRESSEER ALLEEN:
IN DEN SILVEREN
MOIENBEECKER"
K A L V E R 5 T R A A T
AMSTERDAM
HOOGSTRAAT
DEN HAAG
31
KAASSCHAAF
met zilver handvat. Verkrijgbaar in
6 verschillende uitvoeringen,
GLAD, FILÉ,PARELRAND,
PUNTFILE, PUNT-GROEF (1028) EN
PISTOOLHEFT
Prijs ff 6.50
Met IMIT. ANTIEK Handvat
Prijs f 7.50
Toezending door Nederland met
30 cent verhooging.
MET RECHT VAN TERUGGAVE
ALS DEZE NIET AAN DE
EISCHEN VOLDOET.
Onmisbaar in het Huishouden.
Firma RRÖNËR
Nieowcndijk 167, Amsterdam
MANUFACTUREN
WITTE GOEDEREN
Speciaal adres voor Uitzetten
en Huishoudgoederen
TRICOT ONDERBOEDEREN
AARDIGE EN GOEDE JONGENSBOEKEN
VOOR WEINIG GELD ZIJN
ZAANSCHE SPITSBROEDERS
door
WILLEM VAN DOORN
Geïllustreerd door
E. ten Harmsen v. d. Beek
Ingenaaid f 1.10
Gebonden ff 1.75
Wie Zaansche Spitsbroeders een boek voor onze jonge H.B.S.-ers leest, zal tot de zeldzame
bevinding komen, dat een jongensboek als dit een verhaal kan geven, waaraan pok de oudere zijn
genoegen kan beleven. Dit opmerkelijk succes dankt VVillem van Doorn aan zijn even pittige als,
vlotte wijze, waarop hij de avonturen van Kees en Felix en den H.B.S.-er-handelsagent Murks
v. d. Poll beschrijft, geestig, hjer en daar een tikje ironisch en met een waarnemingsvermogen,
dat zou kunnen doen vermoeden: de leeraar van Doorn behoefde zijn modellen niet ver te zoeken.
., DE TIJD
PALLE HULD
MIJN REIS OM DE WERELD IN 44 DAGEN
Met meer dan 100
platen
Ingenaaid ff 1.75
Gebonden f 2.50
Het Deensche blad Politiken organiseerde een reis om de wereld ter nagedachtenis van Jules
Verne, maar dan een reis door een jongen. Uit 500 jongens werd Palle Huid gekozen en in dit
boek beschrijft Palle zijn reis, eenvoudig en jongensachtig. Hij mocht van alle voertuigen gebruik
maken, behalve van vliegtuigen. In 44 dagen volbracht Palle de reis en vertejt alles als iets zeer
gewoons: zijn snelle reis en alles wat hij onderweg ziet. 't Is een leuk jongensboek vol mooie kiekjes.
'HET CENTRUM
Uitgaven van
IV.V. VAN HOLKEMA (ÊWARENDORF'S UITG.-MAATSCH., AMSTERDAM
flet papier ten behoeve van dit blad
wordt geleverd door de firma
C. G. A. CORVEY, AMSTERDAM
ROTTERDAM?GRONINGEN
UTRECHT ALMELO
l
Voornaamste Kleedinginrichtin
op elk gebied
JVo. 2751
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 OCTOBER 1929
Montessori-critiek
door B. J. Douwes
Directeur ,ntn de Rijkakweekstltool voor Oude/tcijsersf fessen). Derenlcr
DE critiek op M d u t e s s o r i wordt steeds
ernstiger. Mocht zij als een^weteuschappelijk
^gevormde vrouw in de kringen van gestudeerden
-aanvankelijk heel wat aanhang vinden, het aantal
van deze bewonderaars wordt hoe langer hoe
kleiner, nu de meest beroemde kinderkenners en
paedagogen met hun groote bedenkingen naar
voren zijn gekomen. In de onderwijswereld is dit
genoegzaam bekend, en na een 20-jarige propagan
da is het aantal onderwijzers-voorstanders dan ook
?wel uiterst klein. Doch verschillende ouders worden,
onkundig van de grondige critiek. nog door de
aanbevelende artikelen verlokt, om een proef te
nemen. Helaas, want het M u n t e s s o r i-systeem
'doet in tal van opzichten onrecht aan het kind.
En verscheiden ouders hebben na de mislukking
hun kinderen weer op een gewone school moeten
?doen. Ach ja, er zijn van die buitennissige spruiten,
?die een afzonderlijke behandeling vragen; er zijn
?enkele taktvolle leerkrachten, die ook met dit stelsel
resultaten krijgen: er zijn ouders, die er een eer
in stellen, dat hun begaafde kinderen door per
soonlijk onderwijs veel vlugger opschieten dan in
een normale klasse. En zoo is er het feit, dat naast
verschillende weer opgeheven scholen of klassen
nog een klein aantal is blijven bestaan, dat echter
nog in geen enkel opzicht bewezen heeft, betere
reultaten te hebben dan de gewone scholen.
Van hen, die hun groote bedenkingen tegen de
Montessori-opvoeding hebben geuit, noem
ik: Prof. Gunning, prof. W. Stern, Prof.
Kerschensteiner. Prof. D e w e y, Prof.
Lombardo R a d i c e, Prof. Clapzrede
en Prof. H e s s e. Dat zijn namen van beteeekenis,
en onder deze geleerden is het niemand minder
dan Kerschensteiner, die beweert, dat
Montessori niet werkelijk en ernstig in.de
paedagogiek heeft gestudeerd, alvorens met haar
leerstellingen voor den dag te komen.
Mijn bedoeling met dit artikel is, om voor
ouders eens kort uiteen te zetten, wat de groote
bezwaren zijn tegen de Montessor i-opvoeding.
* *
In de eerste plaats richt de critiek zich tegen
? de leermiddelen voor zintuigoefening. Velen
meenen..geheel ten onrechte, dat M. deze leermiddelen
. zelf heeft bedacht. De waarheid is, dat zij ze over
nam van de instituten voor zwakzinnigen. Ze
, heeft er een aantal van samengevoegd tot een serie,
en is nu van mèening, dat het normale kind moet
worden opgevoed met de leermiddelen, die voor
. zwakzinnigen zijn bestemd. De critiek wijst er op,
dat gezonde kinderen niet de teere kostjes moeten
hebben, die een dokter aan patientjes voorschrijft,
evenmin geestelijk als lichamelijk. Ook zijn die
afzonderlijke. zintuigoefeningen nog geheel
geba.seerd op de verouderde elementen-psychologie.
Het zijn vooral Prof. Stern en Prof. D e w e y,
? die er op wijzen, dat het heelemaal foutief is, om
.in de kleinkinderperiode een stel
bezigheidsvoorwerpen zóó te prepareeren, dat daaraan iets
bepaalds moet worden waargenomen, terwijl dat
bovendien nog op een systematische wijze moet
. gebeuren. Het was ook Dr. V a n. W a y e n b u r g,
? de bekende Amsterdamsche kinderkundige, die
als zjjn meening te kennen gaf, dat deze oefeningen
het kind eerder verarmen dan verrijken. En de
bekende Dr. D e c r o. l y. die evenals M o n t
eisori begon met het werken met abnormale
kinderen, maakt bij de normalen van de
M.-leer. middelen geen gebruik. In dit verband is het dan
ook van belang te vermelden, dat de groepen
V Mm.G. vil»
CORSETIÈRE
KEIZERSGRACHT W. AMSTERDAM
TELEF. 37151
ATELIERS VOOR R EP AR ATI N
IN DEN HAAG ELKEN VRIJDAG HOTEL CENTRAL
kinderen van 3 verschillende nationaliteiten bij de
keus tusschen de Montessori- en de Pro b e !?
leermiddelen aan de laatste de voorkeur gaven.
Het gebeurt dan ook, dat de kleinen zich weken
achtereen daarvan afzijdig houden;'als de arme
schapen er eindelijk aan beginnen, omdat er niets
anders is, dan heet dat met een geleerde uitdruk
king: het fundamenteel psychologisch moment.
Scherp is de, critiek ook op de houding van
Mont e s s o r i tegenover de verschijnselen van het
illusieleven van het kind beneden de 7 jaar.
?Hieruit blijkt wel heel duidelijk, dat zij het kind
niet begrijpt. Als een kleine jongen op een stok
paardje rijdt, dan meent ze, dat hij dat doet,
omdat hij geen werkelijk paard heeft. Kinderen,
die met poppen spelen, hebben ,,een zieilooze
uitdrukking in de oogen." De aardige, naieve
teekeningen noemt ze afschuwelijke smeersels,
monsterachtige uitingen." die een ziek zijn der
ziel verraden. En de heerlijke Sinterklaaspoëzie,
waardoor telkenjare duizenden kinderen gelukkig
dagen beleven, heet een netwerk van leugens."
Dr. Gunning, die evenals andere kinder
kenners een heel andere kijk op deze uitingen
heeft, spreekt dan bij Montessori ook van
een verkrachting der kindernatuur."
Geen wonder, dat zij niets wil weten van de
recapitulatietheorie van Spencer en Stan
ley Hall. De meening, dat het kind achtereen
volgens de beschavingstijdperken moet doormaken,
die ook de heele menschheid doorliep, noemt ze
een door en door materialistisch begrip. Maar de
bekende Dr. Foerster, de dógmatisch-geloovige
zegt, dat de kern van deze stelling een der meest
juiste denkbeelden is!
Tegen de v r ij h e i d van w e r k e n in de
M.-scholen worden ook ernstige protesten gericht.
Het heet, dat de kinderen zelf mogen kiezen het
werk. waarvoor ze momenteel belangstelling hebben
Niets is minder waar. In de eerste plaats 'moeten
ze werken met de leermiddelen, die
Montessoi' i heeft gekozen, wat al een proote beperking van
de vrijheid is. Maar dan zijn die leermiddelen ook
nog zoo duur, dat er voor elke groep kinderen maar
l stel aanwezig is; stel nu, dat een Jt-tal kinderen
met hetzelfde leermiddel willen werken, dan kan
slechts l zijn verlangen bevredigen. De meeste
kinderen moeten datgene nemen, wat anderen
overlieten. En dan mogen ze met die leermiddelen"1
ook nog niet hun geest zóó oefenen als ze graag
willen, wel neen. ze moeten er precies datgene mee
doen, wat Montessori heeft voorgeschreven.
Prof. Ster n spreekt daarover zijn scherpt»
afkeuring uit, evenals andere geleerden. En dan
wil M. nog wel beweren, dat aan de spontane ont
wikkeling geen hinderpalen in den weg mogen
wor? den gelegd. En ze haalt met instemming de woor
den aan van Kan t, dat de ware kunst terug
keert tot de natuur.
* *
Gesteld echter, dat er werkelijk vrijheid van
werken voor 't kind was, zou dat dan een goed
beginsel zijn? De critiek wijst er op, dat duizenden
gezinnen tegenwoordig lijden onder de gevolgen
van de vrijheid, die aan de kinderen is toegestaan.
Het kind weet niet, wat goed voor hem is; de
ouders en onderwijzers, die veel meer levenser
varing hebben, zijn niet enkel gerechtigd, maar
hebben ook de plicht, om aan de jeugd een taak
op te leggen, en serieuze verwerking daarvan te
vragen. Het is voor veel kinderen een zegen, dat
althans de school nog met een zekere dwang komt,
om ook het minder aangename flink aan te pakken
en te volbrengen. Hoeveel onaangename plichten
wachten ons later in het leven niet ? En zjjn de meest
beteekenende personen niet zij, die in hun jeugd
het heilige moeten hebben geleerd? Werden ook
zij niet gedwongen om een bepaalde taak te vol
brengen?
De critiek wigst verder op het feit, dat M o
nt e s s o r i niet met kracht opkomt tegen den toe
stand, dat vele moeders buitenshuis moeten wei
ken. Integendeel maakt zij dat. ook voor de beter
gesitueerden mogelijk, door de kinderen den heelen
dag op school te houden. Daar tegenover moet er
met nadruk op gewezen worden, dat elk kind er
recht op heeft, om van 12 tot 2 uur weer in het
gezin te zijn, in moeders nabijheid; ook de
leerPECERIJEN
Qjetrtalen in .
m&cteisncza*
DEN HAAG
krachten moeten er iu de middagpauze uit, ia
een andere omgeving, om op te frisschen buiten
en in hun gezin. Al die huishoudelijke bezigheden
behooren thuis te geschieden en niet op school !
Tenslotte wijzen we nog op de te vroege ver
zorging van het schrijven, lezen en rekenen; op het
feit, dat de leidsters over allerlei vraagpunten
geheel tegenovergestelde meeningen hebben: over
het niet willen beloonen en straffen van het kind.
Mevrouw W e r k e r?P r i n s verkondigde in
het Montessoriblad, dat de M.-methode ongetwij
feld moet voeren tot de communistische
arbeidsschool; Mevrouw C» o d e f r o i?V a n M i 11 be
weerde daartegenover, dat haar tegenstandster er
niets van wist. daar volgens haar de beginselen
van de M.-methode geheel in strijd zijn met die van
de communistische arbeidsschool.
Komiek doet het aan, zoo nu en dan een
voorstandster te hooren dweepen met de opvoedings
resultaten; want het is immers meer dan bekend,
dat de kinderen van verschillende M.scholen groote
ergernis geven door hun gedrag op straat; en aau
de school te Barcelone, waar Montessori
zelf de leiding had. scheurden de kinderen takken
van deboomen in den schooltuin, en plaagden groote
kinderen de kleinen.
Leerkrachten met takt hebben in onze gewon»
scholen een beerlijken geest, anderen een slechten,
zoo zal het in elke school, ook de M-school zijn.
In Italiëis het met de M.-scholen droevig
verloopen; nioge het laatste restje hier ook dezelfde
weg gaan. Het rapport van den Bond van
Ned.Onderwijzers, onlangs uitgebracht, was al heel
vernietigend. Al mijn pogingen, om een 4-tal
dagen achtereen in een M-school te mogen zien en
oordeelen werden afgewezen? zeker een verdacht
teeken !
IIIMIIIIIJJI
J. B. BENNER 6 ZOON l
PIANOHANDEL ^aS^S
DEN HAAG 97 NOORDEINDE |
RECEPTEN
Vische«sence
Een gewone vischsoort (schelvisch of bijv.
kabeljauw) wordt hiervoor gebruikt. Door toe
voeging bij een vischsaus van eenige druppels
essence, wordt de saus krachtiger en smakelijker.
Schub de visch, maak ze schoon en hak ze fijn.
Zet de visch onder water en wijn bedekt (2 deelen
water, l deel witte wijn) niet een weinig zout, op.
Voeg een paar peper korrels, uitjes, laurierbla
deren, kruidnagelen, worteltjes, wat selderij,
peterselie en dragon toe. Breng de massa aan de
kook en laat alles, op een hoekje van 't fornuis
eenige uren trekken. Wrijf de saus door een.
paardeharenzeef, filtreer ze en vul ei- de schoongemaakte
fleschjes mede.
Franse h c mosterd
1/2 L. wijnazijn, 250 gr. kandijsuiker, 125 gram
mosterdpoeder. Kook déazijn met de suiker.
Laat de massa even afkoelen, meng hiermede de
mosterdpoeder aau en blijf gedurende ongeveer
een 1/2 uur doorroeren. Om aan de mosterd een
bijzonder fijnen smaak te geven, wordt een, stalen
mes gloeiend gemaakt en. 4 a 5 keer gloeiend in de
mosterd gestoken.
KENNERS
KOOP EN BOTER
VAN O U D-B U SS E M
f
l.';
i! » '
1