De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 5 oktober pagina 6

5 oktober 1929 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

U 8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 OCTOBER 1929 No. J. D. STRUIJS & Zn. Prinsengracht 837 Telefoon 37906 BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING met RD1UIGEN oi AUTO'S) CREMATIE. - TRANSPORTEN. Praia la Reine Een nieuwe bonbon van?Droste" De vul ling zal U een aange name verrassing zij n. BEGRAFEN1SVEREENIGING N. SAX Jt. FjO. Hooftrtrut 80 AMSTERDAM Totef.s 30341, 342M REGELING VAN BEGRAFENISSEN HN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN UJKKOETSAUTOMOBIELEN Koldewey & Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam A Specialiteit in: Wiegen en Kinderledikanten ADRESSEER ALLEEN: IN DEN SILVEREN MOIENBEECKER" K A L V E R 5 T R A A T AMSTERDAM HOOGSTRAAT DEN HAAG 31 KAASSCHAAF met zilver handvat. Verkrijgbaar in 6 verschillende uitvoeringen, GLAD, FILÉ,PARELRAND, PUNTFILE, PUNT-GROEF (1028) EN PISTOOLHEFT Prijs ff 6.50 Met IMIT. ANTIEK Handvat Prijs f 7.50 Toezending door Nederland met 30 cent verhooging. MET RECHT VAN TERUGGAVE ALS DEZE NIET AAN DE EISCHEN VOLDOET. Onmisbaar in het Huishouden. Firma RRÖNËR Nieowcndijk 167, Amsterdam MANUFACTUREN WITTE GOEDEREN Speciaal adres voor Uitzetten en Huishoudgoederen TRICOT ONDERBOEDEREN AARDIGE EN GOEDE JONGENSBOEKEN VOOR WEINIG GELD ZIJN ZAANSCHE SPITSBROEDERS door WILLEM VAN DOORN Geïllustreerd door E. ten Harmsen v. d. Beek Ingenaaid f 1.10 Gebonden ff 1.75 Wie Zaansche Spitsbroeders een boek voor onze jonge H.B.S.-ers leest, zal tot de zeldzame bevinding komen, dat een jongensboek als dit een verhaal kan geven, waaraan pok de oudere zijn genoegen kan beleven. Dit opmerkelijk succes dankt VVillem van Doorn aan zijn even pittige als, vlotte wijze, waarop hij de avonturen van Kees en Felix en den H.B.S.-er-handelsagent Murks v. d. Poll beschrijft, geestig, hjer en daar een tikje ironisch en met een waarnemingsvermogen, dat zou kunnen doen vermoeden: de leeraar van Doorn behoefde zijn modellen niet ver te zoeken. ., DE TIJD PALLE HULD MIJN REIS OM DE WERELD IN 44 DAGEN Met meer dan 100 platen Ingenaaid ff 1.75 Gebonden f 2.50 Het Deensche blad Politiken organiseerde een reis om de wereld ter nagedachtenis van Jules Verne, maar dan een reis door een jongen. Uit 500 jongens werd Palle Huid gekozen en in dit boek beschrijft Palle zijn reis, eenvoudig en jongensachtig. Hij mocht van alle voertuigen gebruik maken, behalve van vliegtuigen. In 44 dagen volbracht Palle de reis en vertejt alles als iets zeer gewoons: zijn snelle reis en alles wat hij onderweg ziet. 't Is een leuk jongensboek vol mooie kiekjes. 'HET CENTRUM Uitgaven van IV.V. VAN HOLKEMA (ÊWARENDORF'S UITG.-MAATSCH., AMSTERDAM flet papier ten behoeve van dit blad wordt geleverd door de firma C. G. A. CORVEY, AMSTERDAM ROTTERDAM?GRONINGEN UTRECHT ALMELO l Voornaamste Kleedinginrichtin op elk gebied JVo. 2751 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 5 OCTOBER 1929 Montessori-critiek door B. J. Douwes Directeur ,ntn de Rijkakweekstltool voor Oude/tcijsersf fessen). Derenlcr DE critiek op M d u t e s s o r i wordt steeds ernstiger. Mocht zij als een^weteuschappelijk ^gevormde vrouw in de kringen van gestudeerden -aanvankelijk heel wat aanhang vinden, het aantal van deze bewonderaars wordt hoe langer hoe kleiner, nu de meest beroemde kinderkenners en paedagogen met hun groote bedenkingen naar voren zijn gekomen. In de onderwijswereld is dit genoegzaam bekend, en na een 20-jarige propagan da is het aantal onderwijzers-voorstanders dan ook ?wel uiterst klein. Doch verschillende ouders worden, onkundig van de grondige critiek. nog door de aanbevelende artikelen verlokt, om een proef te nemen. Helaas, want het M u n t e s s o r i-systeem 'doet in tal van opzichten onrecht aan het kind. En verscheiden ouders hebben na de mislukking hun kinderen weer op een gewone school moeten ?doen. Ach ja, er zijn van die buitennissige spruiten, ?die een afzonderlijke behandeling vragen; er zijn ?enkele taktvolle leerkrachten, die ook met dit stelsel resultaten krijgen: er zijn ouders, die er een eer in stellen, dat hun begaafde kinderen door per soonlijk onderwijs veel vlugger opschieten dan in een normale klasse. En zoo is er het feit, dat naast verschillende weer opgeheven scholen of klassen nog een klein aantal is blijven bestaan, dat echter nog in geen enkel opzicht bewezen heeft, betere reultaten te hebben dan de gewone scholen. Van hen, die hun groote bedenkingen tegen de Montessori-opvoeding hebben geuit, noem ik: Prof. Gunning, prof. W. Stern, Prof. Kerschensteiner. Prof. D e w e y, Prof. Lombardo R a d i c e, Prof. Clapzrede en Prof. H e s s e. Dat zijn namen van beteeekenis, en onder deze geleerden is het niemand minder dan Kerschensteiner, die beweert, dat Montessori niet werkelijk en ernstig in.de paedagogiek heeft gestudeerd, alvorens met haar leerstellingen voor den dag te komen. Mijn bedoeling met dit artikel is, om voor ouders eens kort uiteen te zetten, wat de groote bezwaren zijn tegen de Montessor i-opvoeding. * * In de eerste plaats richt de critiek zich tegen ? de leermiddelen voor zintuigoefening. Velen meenen..geheel ten onrechte, dat M. deze leermiddelen . zelf heeft bedacht. De waarheid is, dat zij ze over nam van de instituten voor zwakzinnigen. Ze , heeft er een aantal van samengevoegd tot een serie, en is nu van mèening, dat het normale kind moet worden opgevoed met de leermiddelen, die voor . zwakzinnigen zijn bestemd. De critiek wijst er op, dat gezonde kinderen niet de teere kostjes moeten hebben, die een dokter aan patientjes voorschrijft, evenmin geestelijk als lichamelijk. Ook zijn die afzonderlijke. zintuigoefeningen nog geheel geba.seerd op de verouderde elementen-psychologie. Het zijn vooral Prof. Stern en Prof. D e w e y, ? die er op wijzen, dat het heelemaal foutief is, om .in de kleinkinderperiode een stel bezigheidsvoorwerpen zóó te prepareeren, dat daaraan iets bepaalds moet worden waargenomen, terwijl dat bovendien nog op een systematische wijze moet . gebeuren. Het was ook Dr. V a n. W a y e n b u r g, ? de bekende Amsterdamsche kinderkundige, die als zjjn meening te kennen gaf, dat deze oefeningen het kind eerder verarmen dan verrijken. En de bekende Dr. D e c r o. l y. die evenals M o n t eisori begon met het werken met abnormale kinderen, maakt bij de normalen van de M.-leer. middelen geen gebruik. In dit verband is het dan ook van belang te vermelden, dat de groepen V Mm.G. vil» CORSETIÈRE KEIZERSGRACHT W. AMSTERDAM TELEF. 37151 ATELIERS VOOR R EP AR ATI N IN DEN HAAG ELKEN VRIJDAG HOTEL CENTRAL kinderen van 3 verschillende nationaliteiten bij de keus tusschen de Montessori- en de Pro b e !? leermiddelen aan de laatste de voorkeur gaven. Het gebeurt dan ook, dat de kleinen zich weken achtereen daarvan afzijdig houden;'als de arme schapen er eindelijk aan beginnen, omdat er niets anders is, dan heet dat met een geleerde uitdruk king: het fundamenteel psychologisch moment. Scherp is de, critiek ook op de houding van Mont e s s o r i tegenover de verschijnselen van het illusieleven van het kind beneden de 7 jaar. ?Hieruit blijkt wel heel duidelijk, dat zij het kind niet begrijpt. Als een kleine jongen op een stok paardje rijdt, dan meent ze, dat hij dat doet, omdat hij geen werkelijk paard heeft. Kinderen, die met poppen spelen, hebben ,,een zieilooze uitdrukking in de oogen." De aardige, naieve teekeningen noemt ze afschuwelijke smeersels, monsterachtige uitingen." die een ziek zijn der ziel verraden. En de heerlijke Sinterklaaspoëzie, waardoor telkenjare duizenden kinderen gelukkig dagen beleven, heet een netwerk van leugens." Dr. Gunning, die evenals andere kinder kenners een heel andere kijk op deze uitingen heeft, spreekt dan bij Montessori ook van een verkrachting der kindernatuur." Geen wonder, dat zij niets wil weten van de recapitulatietheorie van Spencer en Stan ley Hall. De meening, dat het kind achtereen volgens de beschavingstijdperken moet doormaken, die ook de heele menschheid doorliep, noemt ze een door en door materialistisch begrip. Maar de bekende Dr. Foerster, de dógmatisch-geloovige zegt, dat de kern van deze stelling een der meest juiste denkbeelden is! Tegen de v r ij h e i d van w e r k e n in de M.-scholen worden ook ernstige protesten gericht. Het heet, dat de kinderen zelf mogen kiezen het werk. waarvoor ze momenteel belangstelling hebben Niets is minder waar. In de eerste plaats 'moeten ze werken met de leermiddelen, die Montessoi' i heeft gekozen, wat al een proote beperking van de vrijheid is. Maar dan zijn die leermiddelen ook nog zoo duur, dat er voor elke groep kinderen maar l stel aanwezig is; stel nu, dat een Jt-tal kinderen met hetzelfde leermiddel willen werken, dan kan slechts l zijn verlangen bevredigen. De meeste kinderen moeten datgene nemen, wat anderen overlieten. En dan mogen ze met die leermiddelen"1 ook nog niet hun geest zóó oefenen als ze graag willen, wel neen. ze moeten er precies datgene mee doen, wat Montessori heeft voorgeschreven. Prof. Ster n spreekt daarover zijn scherpt» afkeuring uit, evenals andere geleerden. En dan wil M. nog wel beweren, dat aan de spontane ont wikkeling geen hinderpalen in den weg mogen wor? den gelegd. En ze haalt met instemming de woor den aan van Kan t, dat de ware kunst terug keert tot de natuur. * * Gesteld echter, dat er werkelijk vrijheid van werken voor 't kind was, zou dat dan een goed beginsel zijn? De critiek wijst er op, dat duizenden gezinnen tegenwoordig lijden onder de gevolgen van de vrijheid, die aan de kinderen is toegestaan. Het kind weet niet, wat goed voor hem is; de ouders en onderwijzers, die veel meer levenser varing hebben, zijn niet enkel gerechtigd, maar hebben ook de plicht, om aan de jeugd een taak op te leggen, en serieuze verwerking daarvan te vragen. Het is voor veel kinderen een zegen, dat althans de school nog met een zekere dwang komt, om ook het minder aangename flink aan te pakken en te volbrengen. Hoeveel onaangename plichten wachten ons later in het leven niet ? En zjjn de meest beteekenende personen niet zij, die in hun jeugd het heilige moeten hebben geleerd? Werden ook zij niet gedwongen om een bepaalde taak te vol brengen? De critiek wigst verder op het feit, dat M o nt e s s o r i niet met kracht opkomt tegen den toe stand, dat vele moeders buitenshuis moeten wei ken. Integendeel maakt zij dat. ook voor de beter gesitueerden mogelijk, door de kinderen den heelen dag op school te houden. Daar tegenover moet er met nadruk op gewezen worden, dat elk kind er recht op heeft, om van 12 tot 2 uur weer in het gezin te zijn, in moeders nabijheid; ook de leerPECERIJEN Qjetrtalen in . m&cteisncza* DEN HAAG krachten moeten er iu de middagpauze uit, ia een andere omgeving, om op te frisschen buiten en in hun gezin. Al die huishoudelijke bezigheden behooren thuis te geschieden en niet op school ! Tenslotte wijzen we nog op de te vroege ver zorging van het schrijven, lezen en rekenen; op het feit, dat de leidsters over allerlei vraagpunten geheel tegenovergestelde meeningen hebben: over het niet willen beloonen en straffen van het kind. Mevrouw W e r k e r?P r i n s verkondigde in het Montessoriblad, dat de M.-methode ongetwij feld moet voeren tot de communistische arbeidsschool; Mevrouw C» o d e f r o i?V a n M i 11 be weerde daartegenover, dat haar tegenstandster er niets van wist. daar volgens haar de beginselen van de M.-methode geheel in strijd zijn met die van de communistische arbeidsschool. Komiek doet het aan, zoo nu en dan een voorstandster te hooren dweepen met de opvoedings resultaten; want het is immers meer dan bekend, dat de kinderen van verschillende M.scholen groote ergernis geven door hun gedrag op straat; en aau de school te Barcelone, waar Montessori zelf de leiding had. scheurden de kinderen takken van deboomen in den schooltuin, en plaagden groote kinderen de kleinen. Leerkrachten met takt hebben in onze gewon» scholen een beerlijken geest, anderen een slechten, zoo zal het in elke school, ook de M-school zijn. In Italiëis het met de M.-scholen droevig verloopen; nioge het laatste restje hier ook dezelfde weg gaan. Het rapport van den Bond van Ned.Onderwijzers, onlangs uitgebracht, was al heel vernietigend. Al mijn pogingen, om een 4-tal dagen achtereen in een M-school te mogen zien en oordeelen werden afgewezen? zeker een verdacht teeken ! IIIMIIIIIJJI J. B. BENNER 6 ZOON l PIANOHANDEL ^aS^S DEN HAAG 97 NOORDEINDE | RECEPTEN Vische«sence Een gewone vischsoort (schelvisch of bijv. kabeljauw) wordt hiervoor gebruikt. Door toe voeging bij een vischsaus van eenige druppels essence, wordt de saus krachtiger en smakelijker. Schub de visch, maak ze schoon en hak ze fijn. Zet de visch onder water en wijn bedekt (2 deelen water, l deel witte wijn) niet een weinig zout, op. Voeg een paar peper korrels, uitjes, laurierbla deren, kruidnagelen, worteltjes, wat selderij, peterselie en dragon toe. Breng de massa aan de kook en laat alles, op een hoekje van 't fornuis eenige uren trekken. Wrijf de saus door een. paardeharenzeef, filtreer ze en vul ei- de schoongemaakte fleschjes mede. Franse h c mosterd 1/2 L. wijnazijn, 250 gr. kandijsuiker, 125 gram mosterdpoeder. Kook déazijn met de suiker. Laat de massa even afkoelen, meng hiermede de mosterdpoeder aau en blijf gedurende ongeveer een 1/2 uur doorroeren. Om aan de mosterd een bijzonder fijnen smaak te geven, wordt een, stalen mes gloeiend gemaakt en. 4 a 5 keer gloeiend in de mosterd gestoken. KENNERS KOOP EN BOTER VAN O U D-B U SS E M f l.'; i! » ' 1

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl