Historisch Archief 1877-1940
.Hi.
H i
A i
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 OCTOBER 1929
No. 2732
Nieuwe Duitsche boeken
door A. M. Buis
Joe Lederer. Das Madchfn
tieoryt. (l 'H iversttus- Verlay,
Jierlin).
George noemt zich de hoofdper
soon, van dit boek en Joe de schrijfster.
De meisjes hebben tegenwoordig een
'^M^a^!SS^Ü^i.y^^^^^^^^t.>,f
Da« Müdchen teirtttet ann Aen/rr
Den ersten besten Manu,
Der ihr in den Wey yelnufen...."
Tot zoo'n verkeerde oplossing neemt
het moderne meisje haar toevlucht
karakteristiek van vader Frane.ois,
den uian die het leven speelde en
verspeelde. Als hij sterft, doen moeder
Marie en zuster Berta al het mogelijke
om Ueorge het gymnasium te laten
afloopen. Maai* tenslotte moet zij toch
ook meehelpen verdienen en wordt
typiste. Dan volgt haar korte droom
van tooneelspeelster te willen worden
en haar liefde voor Koerber. Maar ook
dat brengt slechts wrange ontgooche
ling.
Een oogenblik lijkt het, dat George
namen. Ook streven zij naar kameraad
schap in den omgang met het andere
geslacht. En dat gaat dikwijls goed..
totdat de liefde in het spel komt.
Dan blijken ook de meest moderne
meisjes met die gezichten waarin
we allereerst mond en oogen opmerken,
gelyk de teekening op den omslag
uitstekend aanduidt nog niet zoo
heel veel in wezen van haar over
grootmoeders te verschillen. Ze zyn
alleen eerlijker en flinker geworden.
Want wat deed een meisje vroeger,
wanneer de man harer keuze niet van
haar wilde weten? Daar zong Heine
reeds van:
. -~.-. ? ?? ,, ^ ? ??-?^wr'^^w^CT^'i.'T' ?",»
aus Aerger aan Herr Irgendwer",
zooals deze George doet, wanneer de
al ouder wordende tooneelspeler
Koerber nicht den Mut zum Unrecht
hatte." Hetgeen tenslotte een minder
onzuiver protest is dan het trouwen
met den verkeerde. ?
Het merkwaardigste van dezen
prachtigen roman is nog wel, dat
Joe Lederer, die reeds met gedichten
gedebuteerd had, pas twintig jaar is.
Want hoe vast van bouw is dit ver
haal, hoe vol innige details (zonder
ooit sentimenteel te worden) en hoe
vol temperament en... levenswijsheid.
Uitstekend is al dadelijk de korte
waartoe Kaar vader
neemt haar intrek in het groote,
ouderwetsche, deftige huis van haar
tante, maar als die zich onaangenaam
uitlaat over den gestorven Franc.ois,
kan George het daar ook niet meer
uithouden.
Opnieuw wordt zij typiste, thans
als secretaresse van den zich met het
vertalen van wetenschappelijke wer
ken door het leven slaanden Gilbert
Host. En al gauw ontstaat er in het
dappere hart van das Madchen
George" een groote liefde voor Gil,
die echter van alles wat waarlijk
groot is niet veel hebben moet. Daar
toe is hij te egoïstisch, te veranderlijk,
te weinig een man uit n stuk. Hij
is zoo arm, dat hij nichts zu gubcn
hat als Uuglück."
Door tallooze korte zinnetjes wordt
zijn elegante nonchalance getypeerd.
Wanneer zijn geld opraakt, vindt hij
dat hij maar aan zijn uitgever om
voorschot moet vragen en in het
ergste geval op God vertrouwen en
zoo." Ook tegen George doet hij
steeds zoo onverschillig. Als ze voort
durend hoest de eerste
voortee
^égV^,*%a^v1a^^Uk^v«lf^bla^g^iI?r
lend: Wir werden zum Doktor gehn.
Oder nimm Aspirin, das hilft."
Na een vergeefsche poging om zich
van het leven te berooven, besluit
George eindelijk om Gil los te laten.
Hij kan weer een goed huwelijk doen
en hu heeft haar immers toch niet
noodig. Z\j is hem slechts in den weg.
Beeds heeft zij een engagement
bij den voordanser Marcell aangeno
men, als de dood uitkomst brengt
voor den tapferen Soldat," die toch
het leven niet heeft aangekund en
aan haar liefde, waar niemand blijk
baar behoefte aan had, te gronde gaat.
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteerlng
Goedkoopste Prijzen ,
N.V. v/h. Gcbr. BREEN
NIEUWENDIJK 172
HAARLEMMERSTRAAT 64
ROZENGRACHT 53
Ateliers voor reparatien aan
Uurwerken, Goud en Zilver
Vrijwillige Verkooping.
WILH. J. DRAIJER Johszn.,
WILLEM j. JONKER c.s., Makelaars,
zullen op Maandag 28 October 1929,
des avonds na zes uur, in het
Verkooplokaal Frascati", ten overstaan van
den Notaris A. M, VROOM, in veiling
brengen:
Nr. 1. Het
GEBOUW,
bestaande uit ruime Kelders, daarboven
gelegen Kantoorlokalen, Pak- en Berg
ruimten en'Erve, aan de
DACOSTAKADE102
Kad. Sectie Q, Nr. 4395, groot
7 AREN 68 CENT.
MET EEN TOTALE VLOEROPPER
VLAKTE VAN 1800 M».
Nr. 2. Het voortdurend recht van
erfpacht op den grond met den zich
daarop bevlndenden Opstal van een
Woonhuis met twee Bovenhuizen,
aan de
DA COSTAKADE 72
Kad. Sectie Q, Nr. 4812, groot l Are,
94 Cent.
DE PERCEELEN, GUNSTIG GELE
GEN AAN VAARWATER, ZIJN UIT
MUNTEND GESCHIKT VOOR RUIMTE
BEHOEVENDE INRICHTINGEN.
Te bezichtigen des Dinsdags,
Donderdags en op den Verkoopdag van
2?4 uur.
DEGROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts f 2.70 per kwartaal of
10.?per jaar by vooruitbetaling
Moderne
Jongensjassen
voor kleinere
iongens ...
4."°7.» tot 28.
Moderne
Jongensjassen
voor grootere
tongen*
vanaf .
11.90 «K
48.T&t&ds'
Hollywood
hoogst moderne
veloursscoffen
Ook in chique geruite
Bauschdessins het allernieuwste uit
de beste Engelsche fabrieken
in 34 dessins Met of xonder
heelt of halve ceintuur
alle maten en
tuMchenmaten
Model O S l O
Model
Edward
van moderne
Bauschstof in
18 verschil
lende Q90
dessins
tot
29moderne Bausch*
tfoffen in verschil
lende dessins. Alle
maten en
tiisschen- 11 90
hoogst moderne
rultstoffen In
uitgezochte dessins.
Met tijden rug*
voering ?>/!
vanaf
JU.45.- tot
85.No. 2732
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 OCTOBER 1929
Ich vermag meine Stellung zu den
Erscheinungen. den Menschen und Din
gen dieser Weit in glfiublger Efnfalt zu
formulieren: Oeistiger Inhalt und gelstlge
Form sind untrennbar elne Elnhelt."
JULIUS KLINGER
HET werk van den Weenschen
kunstenaar Julius Klinger
is ten onzent betrekkelijk weinig be
kend. De zeldzame verzamelaars van
reclame-biljetten hier in Holland en zij
die belang stellen in de Kunst der
lleclame weten echter Klinger's
ongemeene gaven te waardeeren, wiens
beste eigenschappen, zijn saam te vat
ten in: eerlijkheid, duidelijkheid en
goeden smaak.
Zijne vormen staan als gesneden,
alles is tot in elk onderdeel verant
woord, er is een opmerkelijk decora
tief vermogen terwijl het spel van
lijnen en vlakken (waarbij als kleur
het rood, zwart en grijs op witten
grond Klinger's voorkeur heeft) steeds
evenwichtig is en recht op het doel
afgaat: de mededeeling, bekendma
king te dienen, zoo direct en zoo
krachtig mogelijk.
Daarenboven doet eene gemakkelijk
aansprekende oorspronkelijkheid al
hetgeen deze teekenaar uit handen
geeft wel zeer aantrekkelijk zijn; er
is een hang naar het ahecdotische
evenzeer als een verlangen naar het
groteske; er is een neiging tot even
wichtige vlak-vulling merkbaar, even
zeer als een streven naar distinctie
en dit laatste is misschien wel van
alle goede eigenschappen welke deze
meester bezit de allergrootste deugd.
Zijn arbeid vertoont tot in alle
onderdeelen en niet het minst ook in
de keurige, kantige en karakteris
tieke belettering, eene beschaving,
welke nimmer tot het zoetelijke leidde.
Moge er dan al (zooals in de plaat
voor de Poudre,de Riz Malaceine")
somwijlen iets décadehts doordringen
dan is dit met opzet geschied
en daarenboven zal een ieder die
dergelijke eigenschappen weet te toet
sen de ietwat paradoxale bewering
mijnerzijds wel willen aanvaarden als
ik zeg dat Klinger in het decadente
in dit geval eene toch kerngezonde
uiting geeft! '
Hoe fqn is in deze plaat ook de
kleur afgewogen en hoe knap het spel
der lijnen..... De gelaatstrekken zijn
in rood afgedrukt, déteekening is als
een energiek kortschrift, de oogen,
het haar en de kleeding zijn zwart,
terwijl eene rood en zwart gestreepte
'sjaal om de schouders ligt dezer sfinx?
achtige vrouw met het wit gepoederde
gelaat waarop een mouche donker
plekt en dit nu is de quintessentie van
dit werkstuk: de bijzondere el eer, welke
Klinger met zeer beperkte middelen
weet op te roepen, waaraan niets
alledaags is en welke boeit door het
eigene in zeggingstrant en opvatting.
Opmerkelijk kaap ia de verdeeling
Toegepaste Kunst
door Otto van Tussenbroek
van zwa,rt en wit en rood doch mede
waardeert men het geheimzinnige
vermogen van den begaafden teeke
naar om door de werkelijkheid heen
iets van den droom te weven.
Maar ook kon Klinger aan hot
satyrieke zijn hart ophalen. In een
; biljè£- voor het tijdschrift vüDc't Liebe
' Augusfth"^«töfotp hij* zijne: ilm
tieve gaven en komt hier een mach
tig gevoel voor den humor naar
voren. Een Major domus, poort
wachter van alle degelijke deftigheid,
in vol ornaat, met steek en staf en
sabel, bol-rond als het toonbeeld van
opgeblazenheid en
gewichtigheidswaan, wordt belaagd en bekropen
door een salamander-achtig wezen.
Langzaam, als in slakkengang, maar
onherroepelijk maakt het zinnebeeld
der satyre zich meester van den
voozen schijn en ook de kreeft wordt
symbool van koppige vasthoudend
heid, zooals deze een der rokpanden
van den geuniformeerden dikzak vast
klemt, die. zoowel van voren als van
achter wordt aangevallen en wiens
deftigheid als kaf voor den wind ver
vliegt !....
In. dit biljet is mede de bewuste
de talrijke vensters uit blaadjes
oigart'ttenpapier bestaan. Ken
vliegmachine drijft hoog in do lucht waarte
gen, de vier groote reclameletters
Tabu als een mene-tekel staan ge
grift
Er is hier de straffe tegenstelling
van oud J ert nieuw».; Het w.erd als een
beeld vkn xfcat" op -instortÓH jstaflU ©n
dat wat nieuw op aarde verschijnt.
De nachtwacht met hellebaard en
lantaarn staart naar boven en vergeet
het uur te roepen, want zijn dag is
voorbij ! Diezelfde, scherpe botsing
van wat jong in den tyd leeft en
van hetgeen versleten is hervindt men
in het curieuse biljet voor het vlieg
veld Johannisthal bij Berlijn.
Vier roodgekraagde mansfiguren,
in ouden dracht, met koppen welke
door een zwarten hoedrand worden'
omcirkeld; met lijven, zwart als van
vreemde gevleugelde torren, staan
stil naar den hemel te staren waarte
gen het wonder geschiedt. Een voor
beeld van suggestieve kracht. Men
ziet noch vliegtuig, noch luchtschip,
men ziet alleen het omhoog kijken.
Zij zijn volkomen aan elkander
gelijk, deze vier vreemde gestalten,
werking van volumen te waardeeren.
want Klinger vulde hier allos in met
een vurig rood, zonder ook maar het
minste détail uit te sparen. Hierdoor
werd' eene profileering verkregen,
waarbij de weergegeven gestalten als
groote silhouetten zijn gezien tegen
een smetteloos wit fond.
Men hervindt iets van dezelfde
geestigheid in het beeld van den boer
met de zwarte slaapmuts voor de
ten onzent overbekende Lustige
Blatter". Ditmaal is het een Vlinder,
die op den neus van den landman is
neergestreken. Het eenige zwart is
hier in de muts, in de haarlijnen,
het. oog, het ranke vlinderlijf, de
ronde vlekken op de vleugels en in
den pijpesteel; al het overige is
vermiljoenrood met den titel van het
blad uitgespaard in wit op den
rechterschouder van dezen I<ammu
Goedzak.
In dit werkstuk herkennen wtf.
Klinger dis een "volbloed karikatu
rist!
Nam hij het boertje hier van heel
dichtbij (men zou met een
cineastenterm van een close up" kunnen
spreken), voor het
Tabu-cigarettenpapier gaf Klinger van uit de verte
gezien boven de bouwvallige, wrakke
en wankelende huisjes eener oude stad
een torenhooge sky-skraper waarvan
en toch is elk hunner van den ander
verschillend ! De monden, handen,
de beenen vooral, vertoonen voor
ieder eehe byzondere karakteristiek en
dit is ontegenzeggelijk Klinger's groot
ste gave: die der typeering. ,
Met een minimum aan middelen
bereikt hij een maximum aan
uijtdrukkingskracht. Zoo maakte hij eens
voor eene Weensche fabriek die de
Kuli-mkten vervaardigt een reclame
biljet, waarbij , drie driehoeken iii
verschillende grootten' op elkander
gezet zijn, zoodanig, dat schematisch,
doch duidelijk te herkennen, het beeld
van een Chinees (inkt-koelie!) ont
stond. Een andermaal weet hij van
veiligheids-scheermesjes een dashond
samen te stellen (Mem) en zelfs als
hij zich uitsluitend tot letters bepaalt,
zooals bij een plaat voor het
Ibuspapier doet hij dit zoodanig forsch, dat
de naam als blik-vanger bij blijft en
zich op gröoten afstand bezien vol
komen handhaaft.
Zoo men het al niet wist dan zou
men het uit al zijn werk . .__
kunnen aflezen dat Klin- ~
ger's aard door een ver
langen naar klaarheid
wordt beheerscht, maar
ook in woord-en geschrifte
is hij een voorvechter die'
zijne idealen hoog houdt. '
JA
Heeft hij niet eenmaal in eene voor
dracht in het Wiener Concerthatis op
2 J December van het jaar 1924 den ban
vloek uitgesproken over , den
Wust von Plunder, Tröbel, (lerürnpel,
Geschnas und Mumpitz...." die het'
onware in de Kunst kenmerkt en
heeft hij niet bij dezelfde gelegenheid
getoornd tegen het snobisme in
kunstzaken, tegen Falschung und
Jobberturn.." en al ivat de waarachtige
ontwikkeling der wezenlijke Kunst
tegen-houdt?
In een artikel over het werk van
Paul Colin (waarover ik spoedig een
en ander hoop te zeggen) in het fraaie
tijdschrift ..Arts et Métiers
Graphiques" las ik van AndréThérive eene
zinsnede welke volkomen op Klinger's
talent van toepassing is. Zij luidt
als volgt:
.'.Sa theorie pour obtenir Ie style
me parait tre la suivante: essayet
d'un quilibre entre une forte
impression de sens et une idee nette pour
l'esprit. En un mot, une compbsition.
affiche, decor, illustration. tableau,
doit tre liaible a la vuc et a
l'intelligence presque du méme coup d'oeil."
Dat leesbaar zijn met n oogopslag.
het doordringend vermogen om deu
beschouwer als het ware te intrigeeren
waardoor Het beeld en de mededeeling:
in den ^geest, nolens voleus, wordt .
vastgezet; dat vermogen om.vorm
en inhoud te binden; het verlan
gen naar klaarheid en het streven
naar vorm-analyse vindt men in' al
hetgeen vanuit do steeds bezige han
den van Klinger geboren is.
Men begaat een fout als men meent
dat het dienend element in de Kunst
der Reclame haar ondergeschikt doet
zijn aan andere kunstuitingen. In het
bijzonder kader waarin zij zich uit
spreekt is het heel wel mogelijk tot
eene zekere grootheid te komen waarin
ruimschoots plaats is voor de schoon
heid in zuiversten zin. Zij die dit
beginsel volgden, dit doel voor oogen
stelden, zijn er steeds en zonder uit
zondering in geslaagd erkenning t»'
verwerven.
De Kunst der Reclame zal zich. in
onzen' veramërikaniseei'den tijd onge
twijfeld meer en meer doen gelden
en ontwikkelen, doch men vergete
niet dat het geen kunst is om reclame
te maken al behoort daartoe zeer zeker
eenige scherpzinnigheid en
menschenkennis, maar dat het opvoeren der
reclame-middelen tot schoonheid et>n
ware kunst mag heeten waarbij de
wereld vóór alles eerlijke talenten
noodig heeft.
En zulk een talent U» Klinger l
HEliilE*
:? ? * V'
i i