Historisch Archief 1877-1940
18
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 OCTOBER 1929
No. 2732
:i
'??'U
il
>*i \.
Radio en Grammofoon
Concerten
in ge vaar r
door Lou Lichtveld
boe lig de schift erende kwalitei
ten van de grammat'oon. do
volkomenheden van haar muziek-roproductie to
bepleiten. Integendeel: men is zich
zoo stellig bewust van de capaciteiten
van het moderne instrument, dat
men dikwijls reeds waarschuwende
stemmen hoort, die voorspellen, dat
naarmate de goede kwaliteiten van
de grammofoon toenemen, en haar
populariteit groeit, de concertzalen
zullen ontvolkt worden, en het muziek
leven op die wijze nadoolen zal onder
vinden welke niet zullen opwegen te
gen de voordeeleu van do nieuwe uit
vindingen.
Het is zonder twijfel de moeit»'
waard, eens na te gaan. in hoeverre
dit pessimisme gerechtvaardigd is.
en in hoeverre het op valscho gronden
berust. De geheele kwestie, is eigenlijk
terug te brengen tot twee andere
vragen: in hoeverre brengt de grammo
foon een surrogaat voor de concerten
en: in hoeverre is een surogaat voor
»le concerten noodzakelijk.
De eerste vraag wordt maar al te
vaak verkeerd bezien en verkeerd
beantwoord. Nog maar al te veel
heerscht immers het. misverstand.
dat het ideaal van de
grammofooitmuziek is: do natuurgetrouwe weer
geving van do oen of andere muziek
uitvoering. Het is eenzelfde misver
stand te nieenen dat een fotografie
een juistere afbeelding van de natuur
geeft, dan een. goed schilderstuk, of
dat een sprekende film hetzelfde moet
zijn als een .tooneelstuk.
Er heeft door de grammofoon een
wezenlijke omvorming van de oor
spronkelijke muziekuitvoering plaats.
Kn ik kan daarin niets verkeerds
zien, want juist deze omvorming
maakt het mogelijk oen orkest in een
huiskamer, sommige unieke en voor.
de meesten onbereikbare uitvoeringen
telkens en telkens weer, .-óp ieder
verlangd tijdstip te hooren.
Een goede grammofoon-plaat geeft
een zeer zuiver beeld, maar het is
en blijft een beeld. Dit beteekent
geen minderwaardigheid, het betee
kent alleen maar een anders zijn.
Hoe dikwijls is een foto niet mooier
dan het gefotografeerde, of een film,
juist door haar eigenaardige dispositie
mooier dan de gefilmde realiteit.
Zoo is het ons ook meermalen ge
bleken dat de grammofoon-platen, bij
voorbeeld van een Layton en
Johnstone, mooier waren dan de uitvoe
ringen waarbij wij hen niet alleen
kunden hooren, maar ook zien.
De grammofoon-platen vervangende
gewone concerten dan ook niet; zij
geven ons geheel ander-soortige con
certen. Maar al te dikwijls blijkt
immers ook dat deze of gene solist
die ons op een concert altijd weer
weet te treffen ,op de grammofoonplaat
alle charme, alle specifieke eigenschap
pen verloren heeft. En omgekeerd:
dat totaal * onbekenden, die inde
concertzaal nauwelijks de aandacht
zouden trekken, ons door middel van
de grammofoon unieke en
geheimzin. nige stemkwaliteiten of zeer subtiele
trekken van hun voordracht open
baren. En de ondervinding Heeft de
bekwaamste der recorders" 'zelfs
geleerd, dat bepaalde orkest-disposi
ties, die voor de gewone
concertprac^J ijk Abtfuliiitt ver«-iH;p«iijk y.midxjii «tjn.V*
juist voor «Ie grammofoon heel
bi'/.oiidere aesthetische resultaten opleveren.
Dit alles zou toch niet mogelijk zijn.
wanneer de gra-nmiofoon-muziek niet
wezenlijk anders was dan alle andere?
Nu is het verder gemakkelijk te
bewijzen dat dit ..andere" een goed
bestaansrecht heeft naast de gewone
concerten, die maar al te veel
inconvenient meebrengen in, de/en tijd.
waarin efficiency wel allereerst in
gebruik en gen«>t van het leven nood
zakelijk blijkt.
Concerten zijn tijdroovend. zij bren
gen gewoonlijk programma's waarvan
slechts een klein gedeelte interesseert.
terwijl tle moderne mensch voor zijn
..genot" waarlijk slechts tijd vind in
..verloren" (d.w./. ..gevonden") half
uurtjes.
Maar juist nu dringt zich de hoofd
kwestie met nog meer nadruk op:
Wat moet er dun. van de concerten
terecht komen?
Het spreekt vanzelf dat hun aantal
gaandeweg zal verminderen; doch het
spreekt evenzeer vanzelf, dat het
aantal concert-bezoekers tegelijk zal
vermeerderen. Want nu iedereen in
de gelegenheid zal zijn, naar hartelust
en tot walgons toe in zijn binnenka
mers van ..de stokpaardjes" te ge
nieten, nu zal men eindelijk de ge
legenheid vinden, en zelfs gedwongen
zijn aan de concerten hun ware
bestemming terug te geven: het
dienen van de muziek-cultuur door
de uitvoering van nieuiee en van
vergeten oude werken.
Wie lust heeft om dag aan dag zijn
geliefde muziekstukkeu te hooren,
vindt redding en uitkomst aan de
voeten vau zijn grammofoon. De
melomanie. die met muziekcultuur niets
uit te staan heeft, zal niet meer zoo
veel energie en kapitaal van de uit
voerende musici en muziekinstellingen
opeischen als thans nog het geval is.
En dat zal de groei en de veelzijdig
heid van het muziekleven ten goede
komen.
De grammofoon is ook de actueele
remedie tegen oppervlakkigheid en ?
snobisme inzake muziek. Juist door
het vaak hooren van dezelfde platen,
in zijn eigen milieu en op tijden dat
men in staat is zyn geheele aandacht
te schenken, krijgt men het verfijnde
oor en de toegespitste muzikaliteit
waardoor muziek iets meer voor ons
gaat beteekenen dan een vage stree
ling van het gehoor. Men is door de
grammofoon in staat gesteld tot muzi
kale zelf op voeding, 'en de muziek
vindt door dit instrument tevens haar
weg in huiskamers, waar tot nog toe
geen artistieke of geestelijke genietin
gen bekend waren.
Is het niet zeker dat de concerten
van deze grootere en béter-opgevoede
massa zullen profiteeren? En stelt
de grammofoon niet uitteraard als eisen
voorop: de perfecte primaire
modeluitvoering? Het aantal concerten zal
verminderen, maar voor den
onverbiddelüken recorder, en voor het nog
onverbiddelijker getuigenis van de
zwarte plaat die tientallen van jaren
de uitvoering overleeft, zullen de
eischén aan orkest-techniek en voor
dracht steeds hooger gesteld worden.
En juist omdat de orkesten en solis
ten minder met uitvoeringen
overCroquante Groquetjes
door Alida Zevenboom
HOE kan oon mensen zoo licht
vaardig zijn ! Dat komt .n- van
? .^ ?«»\ . ?*. . ... s., i. ?
als je join^rtt» sffcm van,' <l^ii;-rtiHv**l
gehoor geeft, die'overal op" don loer
ligt. Ka waarom moot oen mensch
trachten mager te worden als hel. vet
hem goed bekomt? Is dat niet (i ode
verzoeken want waarvoor is er anders
vet dan om het te eten en toch niet om
het te laten staan en te bederven?
Kn het ging juist zoo goed met de
Six-ei4" ! Ik kwant van de week erg
opgewekt thuis van de dansles, want
die meneer had me thuisgobracht in
een taxi, omdat liet zoo regende, en
hij had hem betaald en ik KOU hem
graag verzocht hebben even boven
(e komen en ik geloof dat hij er ook
een beetje op gerekend had, maar
een mensch moet altijd weten waar
hij staan moet en liet geeft ook geen
pas om een vreemden heer boven
te laten en ik zat dus alleen voor mijn
avondboterhammetje. toen het net
was of ik in een zoutpilaar veranderd
was» Ik zal kou gevat hebben, dacht
ik en ik nam me voor mijn avond*
grocje wat straffer te maken dan
gewoonlijk, maar dat was het niet.
Ik had namelijk, moet u weten, ons
kerkeblaadje open geslagen en daar
bleef mijn oog hangen aan wat domi
nee Hagen gezegd had over de
alastrim: ..is het wonder dat wie
kafferdansen danst, kaffex-pokken krijgt?"
Daar was ik als een zoutpilaar van
geworden, want ik voelde den kaffer
dans nog in mijn beenen. Daar had je
het al ! Moe kon ik ook zoo lichtvaar
dig zijn ! Kn ik hoor het nog den
inwendigen zendeling zeggen, die er met
mijn meubeltjés van door is gegaan.
toen wij onder de geboden stonden:
..een mensch kruipt naar den hemel.
maar hij danst de hel binnen", en hij
kon het zoo mooi zeggen, dat moet
ik hem ter eei-e nageven.
Het is toch maar goed, dat dominee
Hagen zijn waarschuwend woord
gesproken heeft, want ik zou zoo de
poel des ver derf s zijn ingehuppeld:
,,six-eet-six-eet-een-twee-drie t" en wie
denkt er bij dat, als hij zijn rechter
been met n rukje zet achter het
linkerbeen van zijn heer en daarbij
op zijn grooten teen een slag half-om
maakt, meteen zijn lichaam opent
voor de kafferpokkèn? ! En nu zal u
zeggen dat het verbeelding is geweest,
maar ik weet beter, want ik heb den
heolon nacht geen oog kunnen dicht
doen «u het \vas of ik vol met de
kaffer. .p'okkèn zaty.zrio glmJide ik> en .zoo
kriebelde nie het oveVal. lV?'it**-~wll!* ?
misschien een mug. zal u zeggen,
maar het was geen mug, dat weet ik
zeker.
Het was dominee Hagen en het
deed me goeil te hooren dat hij
veldprediker geweest is, want zulke
mannen hebben wij juist noodig in
ons dappere leger. Maar weet u wat
casueel is? Het kind van mijn'nicht
uit de ('ommelinstraat heeft de ..mode
hond" gekregen en waarom? Kouder
dominee Hagen zou ik het niet weten.
maar nu ben ik er achter. Nergens
anders door dan dat zijn vader, mijn
aangotrouwde neef, socialist is! Ik
heb dominee direct een briefje ge
schreven om er zijn aandacht op te
vestigen en hij schreef me ter.ig dat
dit hem niet verwonderde en hij deed
er een statistiek bij van het aantal
roodvonkgevallen in den laatsten tijd.
vlak na de verkiezingen en wat blijkt?
Dat er veel meer roodvonk 'heerscht
nu de rooden 800.000 stemmen hebben
uitgebracht en dominee schrijft me er
bij: ,,Lieve zuster, het zou mij niet
verwonderen als de statistiek aan
toonde dat het aantal gevallen van
,.geelzucht" ook toenemende is, want
geel is de Pauselijke vlag en een volk
dat een millioen stemmen voor den
Paus afgeeft, zal met de ..geling"
gestraft worden." ..
Voor alle zekerheid heb ik me mi
op mijn andere dij laten inenten en
meteen mijn lidmaatschap van de
dansclub opgezegd. Ik hoop nu maar
dat dat inenten geen zonde is. want
waar is dan het einde? Ik had van
daag al een vreemd puistje op mijn
bovenarm eh ik ben niets gerust
en het leek toch zoo onschuldig die
,,six-ect." Wat moet een mensch in
deze;rare tijden toch oppassen dat
hij niet uitglijdt. Je zou bijna bang
zijn om gewoon langs de straat te
loopen, want wie weet wat voor
vreemde ziekte je bedreigt Zonder
dat je het weet. En hoe zou dominee
Hagen wel door het leven gaan? En
dan nog iets.... ik hoop maar dat
de kaffers ons kerkeblaadje niet lezen.
Zij zouden in staat zijn onze zende
lingen op te eten en dat alleen omdat
ik een kafferdans gedanst heb. J k
zou het niet overleven... .
laden zijn, zullen zij meer aandacht
en energie kunnen geven aan de
kwaliteit van hun voordracht.
Grammofoon-muziek heeft een eigen
atmosfeer, een eigen sonoriteit die
even muzikaal" is als welke andere
ook. Zij eischt een eigen techniek, een
eigen vocalisme, een eigen orkestbe
handeling, een eigen
voordrachtswijze, die intuïtief door enkelen be
naderd worden, maar die nog door
haast niemand bestudeerd zijn. De
grammofoon opent nieuwe aspecten,
vraagt nieuwe experimenten. .Zij legt
nieuwe vraagstukken aan de muzikale
uitvoeringspraktijk op, en van al deze
nieuwe wegen zullen ook de concerten
kunnen profiteeren.
Rest het economisch probleem.
Maar juist dit is, geloof ik, het pro
bleem, dat ichzelve altijd oplost.
Wie zich erg voor een plaat interes*
seert. zal ook de gedrukte muziek
wenschen te zien; inplaats van het
goedkoop dilettantisme van al du
pianotjingelaars. zal de ware ..lief
hebberij" zich uiten door een eer
biedig luisteren naar de meesters uit
een met het bevattingsvermogen mee
groeiende discotheek.
Inplaats van het solistendom, dat
aan de genade of ongenade van
entreebiljetten is overgeleverd, eri dat
steeds aan de gevaren van een dwaze
vergoding of een toevallige misken
ning is blootgesteld, zal de tijd komen
waarin, dank zij de grammofoon, een
solist, een orkest alleen of voorna
melijk door zijn maximale prestaties
zal gekend zijn.
~ Het zal zeker geen tijd wezen, waar
in de muziek een kwijnend of minder
waardig bestaan leidt.
No. 2732
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 OCTOBER 1929
Uit het kladschrift van Jantje
De geruischlooze Stad
door Melis Stoke
Heerlijk huilen in de bioscoop
Och neen. ? Mevrouw.. U hoeft,me hensch niets ie vertellen !
l~ laat in't duister,yraati Uw tranen vrijen loop..
U smult en U i/cniet bij 't snotteren f n snikken,,
't Is hemch (/een schande hoor.... En 't duister kan niet klikken.
J/f n zit zoo vc iliy in zoo'n donkere bioscoop. ,
Wanneer de onschuld, na wrccdaardine miskenning,
tenslotte zegeviert na hache'tijkcn. strijd,' .
of na een trilde jacht den -schurken is ontkomen, :
en als, bij trennnusiek en glycerineslroomen
de moeder aan het bed van 't sickc kindje schreit,
. .dan weent U.... Ach, mevrouw, waarom zoudt U 't ontkennen?
Zwelt niet uw weeke hart bij 't zachte orgels, pel,
en zijn niet spel en beeld o/j sympathie bcrckehd,
de situatie droef, wanhopig en hart-brckend..
al raadt g' uit de practijk den goeden a/loop wel.... ?
K n U Mijnheer.. Waarom U voor dat zwak te schamen?
Ontsiert een kwetsbaar hart den welgeschapen man?
Pleegt U niet gauw een cifjarctte te ontsteken,
wanneer emotie 't krachtig mannenhart komt weeken
dat niet bekennen wil dat't er niet tégen kan?
O. .moeder.. V' snikt de held. Ach .rader" smeekt de kleine.
Een lieve dood e komt den speler voor den geest....
De doodgewaande keert en vindt zijn huis verlaten....
Een meisje, wreed ontvoerd door tcoeste onverlaten,
wordt juist intijds gered, toen 't ergste werd gevreesd..
De oryelklank-steelt aan.... tot juichende accoordeii
wanneer het jonge paar, na langen tegenspoed, '
vereend de kerk. verlaat, i.* Het neuriet stil, iceen\oedig, '
wanneer die oude man, zoo nobel en zoo goedig,
tencilte van zijn kind» uit nood, een misstap doet....
Ach'ja.... U snikt Mijnheer. .Precies so'oals Uwgadef
hoewel U het ontkent en 't beiden camoufleert:
'k Kan 't uan> Uw barsch gezicht, als 't licht weer opgaat, merken»
zoo goed als aan^Metfrouu.; die zich zit bij te werken, ' .
dat ge' U allclei'verschrikkelijk geneert..
MELIS STOKE
STIL, stom en onhoorbaar groeit
de geruischlooze stad: de stad
van de, toekomst. Bij stukjes «»n beetjes
worden bij gemeentelijke verordening,
dan -hier,- dati daa,r. de??ó<t>rzkkfch van
de straatge'luiden uit' den weg ge
ruimd. Hardnekkig en geruischloos
voeren de particuliere bèntinnaars van
de stilte hunne campagne. Het
torteren en claxoncci'cn der auto's wordt
tot een minimum beperkt. Het geroep
der straatventers wordt verboden, de,
bestrating wordt verbeterd, de mu
ziek aan banden gelegd....: steeds
nader komen wij tot het ideaal van
de geruischlooze stad.
Maar nog is het z,oover niet. on nog
kunnen wij. zonder gevaar te loopen
in botsing te komen met de verorde
ning op de straatpolitie en derzelver
geluiddempende artikelen, dez« aan
gelegenheid behandelen op do nu
eenmaal aan elke publicatie
inhcarente geruchtmakende wijze.
Want ook dit zal eenmaal verboden
worden. Zoo goed als uien ree,ds
thans doende is den venters van
nieuwsbladen het zwijgen op te leggen,
zoo zullen ook in de toe-komst aa,u die
bladen geruchtmakende artikelen en
zelfs geruchten verboden worden.
Vervolgens zal men. iu liet belang
van d e rust, lu-t geheel»? politiecorps
doen bestaan uit z.jr.u. stille agenten,
bewapend niet iMuidlooze
scliietwapenen. («'emeentelijke trams, brand
spuiten en ziekenauto's zullen zich in
de algeiiieene stilt»1 slechts hoorbaar
maken door een discreet en langgerekt:
ssssht. . ! Havensteden zullen er bij
wijze van voorzorg, werk van maken
de monden der rivieren te verstoppen.
De wandelaars/uilen verplicht worden
zich uitsluitend op rubber/ooien en
dan nog op de spitsen der teeticn langs
do straten te bewegen. Maffende
honden, miauwende katten en kraai
ende hanen zullen zonder pardon
.worden afgemaakt en het uiterste
zal worden in het werk gesteld om
.een einde te maken aan het hinderlijk»;
gesjilp der vogels in de plantsoenen.
.Spreken en hoorbaar lachen zal op
den publiekeU Weg Verboden ZÏJU.
Dooi' handgebaren en teekeneu zal
men elkander mogen begroete?! of
uitnoudigen tot een samenkomst in
de gecapitonneerde, gemeentelijke
conversatiecellen dip op.de hoeken der
straten zullen worden opgetrokken.
Losloupende huilende kinderen'zullen
worden opgevangen en gesloten in
geluid vrije kinderbewaarplaatsen... .
De stad wordt geruischloos. eii
gerieve van de zwakke zenuwen der
propagandisten dezer beweging zullen
wij ons in het openbaar als doof
stommen moeten gedragen, niet uit
zondering van'heit. die aan ocn<» open
bare functie hot voorrecht ontleenen
dat zij zich op luidruchtiger wijze
gedragen mogen dan welke normale
oienwhen ook uit hot thans welhaast.
af&fcfflüten rumoerige tijdperk.. ; ?
K n zij, di<' 11 iet togen du stilte
kunnen zullen do stad ontvluchten
en, minstens veertien dagen per jaar
op hot platte land de genoegens sma
ken van do in liet drukke stadsleven
zoo nood»- «.mtboerde geluiden vau
auto's, roepende en zingende stommen,
lachende kinderen on luidruchtige
huisdieren.
De doktoren, dagelijkseho gotuigen
van do modo.kwaaltjes dor nerveus»!
stadsmenschon, zullen zeggen: ..IJ*
moet or eens uit mevrouw, (iaat L' eens
naar amovold. Kon stadje vol rumoer
van kakelend»,' kippon on ratelende
bot-ron wagons.... Ik wo»'t oen
uitstekend ruino<-rig hotel v»K «r u aan
don aut«j-wog Amsterdam-Kottei-dam.
Den hooien dag muziek en geclaxon
van passeerend»? auto's, dagelijks
negentig sneltreinen vlak langs hot
huis en een prettige schreextwerige
bevolking..'.." Kn in zér ernstige
gevallen zullen do doktoren
ontspanmngskuren voor zenuw/wakke' stede-1
Hngon voorsohrijvon in >taalfabrioken,
.sehecp--vi'<.'rvon on stininnlraa.iinol«-ns.
.Maar. . . . helaas. . . . al <le7.o oordon
van ontspanning zullfii slechts be
reikbaar zijn voor moor gegoeden.
Daarnaast, zal behoefte ontstaan aan
sanatoria buit»-n do stad. oordon waar
tlo minder niet aardsche goederen
. gezegoiulon rumoer zullen ' kunni-n
vernemen, heerlijk, zenuwsterkeitd
rumoer, togoji schappelijk»*!! prijs, oh
waar dooi- do stilt»- overprikkeldo
stoedscho bk'ekm-usjos hun harten
zullen kunnen ophalen.
Kn dan is er nog do laatste
cate, gorie: ilio van de ongelukkig»' stede
lingen die noch op eigen k«'st»-n. noc'h
op die van ooiio veroeniging »«t' van
di' gemeenschap hot voor tien mensch
zoo noodzakelijke rumoer zullen
kunnon genieten.
Voor hen blijft slecht s n enkele
oplossing mogolijk: do gemeentelijke
autoriteiten die. door het verbreden
van elk'rumoer.' de
verantwo»>rdelijkhoid van hun zeituwtoestand dragen,
mouten do publieke tribunes .van'do
geineenteraadszalon. voor d»*zo
ongo', lukkigen reserveoron 'opdat zij, zoo
lt"u n dan, de drukkende straatstilte
zullen kunnen ohtvluchten om. zonder
verdere kosten» to kunnen genieten
van op schroou werigcn toon gevoerde
debatten. Ju-t worpen mot glazen ot'
karaffen ofwel hot heerlijke,
zenuwstillende gehantor van den voorzitter.
i»
M
ABONNEMENTSPRIJS
van De Groene Amsterdammer"
per jaar, bij vooruitbetaling
franco per post
Voor Nederland . . .
Ned.-Indiëp/mail .
M ir p/zeepost
ab. binnen Europa
uitgezonderd:
Engeland-Italië" 1
Zwitserland. . J
Amerika . ... ,. 13.50
Zuid-Afrika. . . ,, 11.50
Postgiro No. 72880
Gemeentegiro G. 1000
f lO.w
13.50
10.11,50
'13.50
,=PRIMA
? t."
.