De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 12 oktober pagina 6

12 oktober 1929 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 OCTOBER 1929 No. 2732 J. D. STRUIJS 6 Zn. Prinsengracht 837 Telefoon 37906 BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING met RIJTUIGEN of AUTO'S) CREMATIE. - TRANSPORTEN. AUG. KAUPMANN P. C. Hooftstraat 113, Amsterdam Telefoon 23308 ONTVANGEN NIEUWE COLLECTIE BED- EN TAPELGOEDEREN ZIJDEN TRIOOT EN GEKLEURDE DAMESLINGERIE \ ? t BJASPSBOMMEL: BOEKBINDER KERKSTRAAT 58 AMSTERDAM VERWEEGEN KOK AMSTERDAM Kalverstr. 86?90 DEN HAAG ' Noordeinde 64c MSTKOFFERS PLAIDS QEÏEHMKEH AUTO-OVERSCHOENEN .DB; BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. P43. Hooftrtnttt S» - AMSTERDAM Tttof.t 2MM1, M3St REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN UJKKOBTSAUTOMOBffiLBN W. HL POLMAN TUIN OVERTOOM 526 * Telefoon 82660 Begrafenissen - Transpotten - Crematies STEENHOUWERIJ D, WEEGEWIJS Rapenburg 44 ~ AMSTERDAM - TeL 42662 MARMERWERKEN GERARD B. Rif K E Jr< BINNEN ARCHITECTUUR KEIZERSGRACHT 559 ~ Telef. 30559 Complete Meubileering Moccaboontjes De geuren van de koffie van Java in een bonbon van Droste". /iel toe. dat ge Drosfes Koldewey 8 Corbière Leidschcstraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN Kinderbadkuipen Badtafels ~~~ Baby basculcs <?~- Linncnmanden '???.??' Firma RRÖNER Nieowendijk 167, Amsterdam MANUFACTUREN EN WITTE GOEDEREN Speciaal adres voor Uitzetten en Huishoudgoederen TRICOT ONDERGOEDEREN G. J. DE KONING 6 ZOON Keizersgracht 447, Opgericht Ao. 1739 CENTRALE VERWARMING, DE GROENE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kott slechts ? 3.50 per knartaai of /ro.per jaar bij vooruitbetaling r ?« l Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied No. 2732 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 12 OCTOBER 1929 Montessori-vertrouwen door S. de Vries Jzn. Directeur der Wilhelmina-Catharineutchoo1t A'dant Lu rrltlquc ee»t alsée, l'éduoatlon «Ufficile HET is een eenvoudig verhaal, mijn verhaal van vertrouwen. Het steunt niet op de uitspraken van do tien beroemdste psychologen en paedagogen. Het is gegroeid in den huiselijken kring met zes zeer uiteenloopende en toch in n nestje geboren spruiten, en vindt zijn grond in do er varingen als onderwijzer aan en hoofd van ver schillende Amsterdamsche scholen. In den huiselijken kring. Daar zit 't droomertje: op 't klavier, o zonde; knietjes opge trokken en voetjes op de vensterbank, 2e zonde; duimpje in den mond, 3e zonde; in zalig nietsdoen. Pas op ! Waarschuwt Dr. Mohtesorri; laat u door die uiterlijke onbewogenheid niet misleiden tot een voorbarig, oppervlakkig oordeel. En de al volmaakter teekeningen van paardjes en karretjes bewijzen, hoe scherp de kleine baas de voorwerpen van zjjn interesse heeft geobserveerd. Van zijn interesse; niet die, waarop men zijn aan dacht beveelt zich te richten. Nog een snap-shot uit de huiskamer. No. 2 is pas op school, goed 5J jaar oud, wil voor zijn kameraadjes wat mee brengen. Hij zal een hert teekenen, een hert met wijdvertakt gewei. Geen gemakkelijke opgave! Maar zelfgekozen. Doch de huiskamer van een groot gezin is vol stoornis. Geen nood, kleine! Al merk je me niet, Vader is er om je voor overlaat ie behqeden. De pmgeving valt voor den kleinen werker .weg; hij en zijn werk zijn er alleen. In absolute overgave, in heerlijke aandachtsconcentratie, tegen brekende interventie beschermd, is na weinige minuten een bewonderenswaardig hert ontstaan. O, gouden wet der Montessorischool, die ons, naast de vrije arbeidskeuze der leerlingen door eigen interesse geleid, eerbiediging der innerlijke concentratie voorschrijft, ons een hands off" toeroept, als een kind intens in zijn arbeid verdiept is. Hoe juist heeft onze gevierde Nederlandsche paedagoog, Prof. Gunning, de groote waarde dezer psychische wet aangevoeld. Niet storen," zegt hij, in Dr. Maria Montessori; Een schets" pag. 105, de ontlading der psychische energie te storen is gevaarlijk; maakt kribbig en ongehoorzam. Het groote-menschenmilieu is al vol belemmeringen; vermijd de onnoodige, de overbodige." En pag. 110: De Montessorischool is een voortreffelijk sanatorium voor zenüwachtigheid, dat evengoed preventief als repressief werkt." En hij slaakt de verzuchting, dat er heel wat mulder psychische afwijkingen zouden voorkomen, als door ouders en opvoeders deze wet wat meer geëerbiedigd werd. Gegrond op mijn onderwijservaringen. In de gewone school. De bel is gegaan: rekenen. En 't zelfde stelletje sommen wordt behandeld voor de ?geheele klas, of A ze uit zijn mouw kan schudden zonder explicatie en B 't na de derde uitlegging nog niet snapt: een klas is een klas. Volgt taal. Dezelfde taaioefening passeert voor allen de revue, of C hoogstens een slordigheidsfoutje maakt en bij D, ondanks alle uiteenrafeling toch teg. ttfd, verl. tijd en deelwoord een hopelooze warwinkel blijven: een klas is een klas, met een klassenorm. Hoelang zal de Nederlandsche onderwijzer nog doorgaan met 't vereeren van dat Procrustusbed. Moeten nog langer de begaafde leerlingen ineengedeukt worden, tot ze erin passen? Moetende geestelijke stumperds, totdat ze aan 't einde van 't leerjaar zitten blijven, nog langer daarin uitgerekt worden, ipelkens weer, tot'hun geestelijke botjes kraken en dag aan dag alle jeugd vreugd gedurende de schooluren hun wordt ontnomen? Ware het menschenkind een automaat en 't geestelijk gebeuren een mechanisch verloop, dan zou een klas door een electrisch klokkenstelsel het best getypeerd zijn: elke seconde; die do moederklok, de onderwyzer, verspringt, zou een gelijke voortschrijding der kleine klokjes, de leerlingen, tengevolge hebben en het klassikale onderwijs ware het summum bonum. Dat is, goddank, niet zoo. Maar dan is ook de stoutmoedige daad van Dr. Montessori om met het klassikale systeem te breken wellicht de grootste dienst, welken zy ons, onderwijzers, heeft bewezen. Haar volgend, kunnen we onze leerlingen als levende organismen met eigen mogelijkheden en tempo, leiden, en er zelf mensen bij blijven, zonder een recrutendresseur te worden. In de Montessorischool. De bel is gegaan. Maar dat is vrijwel overbodig voor de leerlingen, daar ze, als regel, al thuis, of met elkaar vóór de school, hun arbeid, waar ze mee zullen beginnen, hebben vastgesteld. En daar een Montessoriklas een arbeidsgroep van 3 leeftijden uitmaakt, is 't door uiteenloopcnd interesse en ontwikkelingspeil uit zondering, dat juist 2 hetzelfde materiaal begeeren. Gebeurt dit toch, dan is 't vaak aandoenlijk te zien, hoe de kleine concurrenten 't conflict oplossen. Neem jij 't maar, ik kan wel eerst wat anders gaan doen, "besluit n der 2, en als een volwassene, die graag een tooneelvoorstelling zou bijwonen, maar voor een uitverkochten schouwburg komt, richt hij zijn zinnen op wat anders. Een kleine vooroefening voor 't latere leven in de groote societas, een vooroefening, in den loop der school jaren in de Montessoriklas telkens gevarieerd herhaald, doordat de vrije arbeidskeus, de vrije beweging, het elPECERIJEN Gemalen in \nofec? dan LBERTÖDERS DEN HAAG Streeploopen. Beheersching Cylinderbhk* Afmetingen herkennen op het oog. Inleg figuren. Tastzin kaai1 helpen, het met elkaar in groep jes samenwerken, als zuivere afspiegeling van de groote maatschappij ook een afspiegeling is van haai' conflicten. Een societas in kinderformaat. En over dat alles waakt de waakzame leidster, zich onthoudend van ingrijpen, zoolang gezonde tendenzen het klasseleven typeeren, gereed wel in te grijpen bij 't eerste symptoom, dat naar ver wording heenwijst;' den arbeidzame zijn arbeids vreugde ongestoord latend; wetend, waar haar discipelen aan toe zijn, zoodat zij den besluitelooze het materiaal kan presenteeren, waarin hij zal happen"; tijd over hebbend om .,uit den knoop" te halen, wie momenteel niet verder kan, omdat 't gros haai- hulp niet van noode heeft, doordat ze zichzelf kunnen helpen. En over deze school der naaste toekomst heeft de geachte criticus de vorige week den staf gebroken. Het aantal bewonderaars wordt hoe langer hoe kleiner.'' Jammer, dat hij 't Congres der New Education Fellowship te Elseneur dit jaar niet meegemaakt heeft, Want dan had hij deze bewering niet kunnen plaatsen. Geen bijeenkomst in de groote zaal van Gronborg-castle toch was zoo crowded,als die, waarin Dr. Montessori heeft gespro ken, en de verstopte gangpaden werden pas wat ontruimd, toen de presidente, Mrs. Ensor,inén nevenzaal een Engelsche, in een tweede nevenzaal een Duitsche vertaling had toegezegd. De presi dente nam zelf de Engelsche overzetting voor haar rekening. En geen der kopstukken van het Congres, waar 1800 congressisten van 52 nationaliteiten waren samengekomen, heeft, als Dr. Montessori, de vereerende uitnoodiging ontvangen om een afzonderlijken avond in Kopenhagen te geven. Nog een klein aantal (Montessoriklassen) is blijven bestaan." De opleiding van gewone". onderwijzers te Deventer laat den geachten criticus ; blijkbaar geen tijd om by" te blijven. Hij vrage eens het in den zomer van '29, vóór de groote vacant ie, gepubliceerde overzicht, waaruit blijkt, dat in 101 klassen aan 3100 kinderen Montessori Voorbereidend en in 71 klassen aan 1776 kinderen Montessori Lager Onderwijs werd gegeven. Van de opening der 4e Openbare Montessori Lagere School door de Gemeente Amsterdam heeft hy niet gehoord, evenmin als van de opening der Middelbare Montessorischool in 1930. Et tutti quanti! Dat echter nog in geen enkel opzicht bewezen heeft, betere resultaten te hebben, dan de gewone scholen." Jammer, dat de geachte criticus nog geen kennis heeft kunnen nemen van de desbetreffende enquête, inmiddels in dédagbladen besproken. Misschien, dat hij dan ook deze bewering had achtergehouden, Want terwijl het gemiddeld aantal zittenblijvers in 't Ie jaar der o-j. H.B.S. te Am- ' sterdam 20.1 pCt., van 't Gymnasium 21 pCt. be draagt, is dat over 41 Montessori-leerlingen 10 pCt., ofschoon deze leerlingen moeten overstappen in een Middelbare school, die 't onderwijssysteem der gewone school, niet van hun school, voortzet. Kerschenateiner be weert, dat Montessori niet werkelijk en ernstig in de paedagogiek heeft 'gestudeerd." "Misschien heeft dat haar behoed, om de platgetreden paden te begaan, waar langs al zooveel heele en halve paedagogen hebben ge grasduind. Geboren natuuronderzoekster 't is Prof. Gunning, die haai- zoo typeert'?die zij is, heeft zij nu gelukkig haar genialen blik gericht, niet op de boeken, maar op 't eenige object, harer waardig, het zich in vrijheid openbarende kind; heeft zij ons de phenomena, \raarin zich de zich ontplooiende psyche aan ons openbaart, leeren verstaan, zelf er haar lessen uitgetrokken. Wie héft vóór haar, aangevoeld en aangeduid, dat er. als in de biolugische ontwikkeling van het individu, ook in de psy chische, perioden van groote gevoeligheid voor bepaalde functies optreden, die, eenmaal veron achtzaamd, ons dwingen om later kunstmatig on met groote moeite en met vaak onbevredigend resultaat een ontwikkeling bij te brengen, die van nature had kunnen zijn verkregen ? In Italiëis t met de Montessorischolen droevig verloopen." Berichten uit Italiëniet de nieuw ste schijnen deze bewering van den geachten criticus te staven, ofschoon ik een Itaiïaansche school nog dit jaar bezocht, waar, in allerarmste omstandigheden, in een allergebrekkigste omgeving een Montessorigeest van arbeidslust en arbeids vreugde en bewonderenswaardige resultaten vielen te constateeren, die onze beste ,Nederlandschu kweekschool tot eer zouden strekken. Maar de* nieuwste berichten, ook den criticus natuurlijk niet onbekend, brengen een ander geluid: Moge dan al een te haastig van stal loopen in Italiëeen terug slag hebben opgeleverd,' de fout is ingezien en hersteld. Het gouvernement heeft een kweekschool tot' opleiding van Montessorileerkrachten opge richt en in 1930 wordt te Rome onder auspiciën yan, den staat een internationale Montessoricursus van 6 maanden georganiseerd. KENNERS KOOPEN BOTER VAN OUD-BUSSEM i?.' ?vl:

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl