Historisch Archief 1877-1940
?>.
£?
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 OCTOBER 1929
No. 2733
V-i l
Wereldstaatslieden
STANLEY BALDWIN
door Diplomaticus
DE verpletterende nederlaag der conservatieven,
tegenover Labour in Engeland bij de jongste
verkiezingen geleden, heeft zeer de aandacht ge
trokken en in menig land hetzij hoop, hetzij vrees
levendig doen worden.
Men vergete nooit dat Labour in Engeland
niet is en nooit geweest is een eigenlijk gezegd so
cialistische party." Het Marxisme heeft in Engeland
nooit ingang gevonden; the Fabians" waren van '
den beginne af, ook in hun revolutionnaire dagen,
een hervormingspartij, meer niet. Daarbij komt
dat men nu het vrij langdurig conservatief bewind
van 1924 af moede was en, met den zin voor
sport diéonze buren aan de overzijde van de ?
Noordzee kenmerkt, a fair chance wilde geven
aan de andere partij. Welke zou dat anders zijn
dan Labour? De liberalen waren allengs te zeer
verzwakt om hun nog eenige kans toe te kennen
op een stembusoverwinning, welke hen voor over
neming van het Gouvernement in aanmerking zou
doen komen. Een zoo wisselvallig en willekeurig
man als Lloyd George is ook niet degene die een
partij bij elkander en in onderlinge eendracht kan
houden. Daarbij heeft hij door zijn hardnekkige
weigering om rekening en verantwoording af te
leggen van het millioenen-verkiezingsfonds der .;
liberale partij menigeen van zich vervreemd. De
flappers" een paar millioen jonge meisjes
die voor het eerst aan de verkiezingen deelnamen
?".?< « maakten den uitslag van te voren reeds onzeker:
men mag wel aannemen dat haar groote meerder
heid op Labour heeft gestemd en stemmen zal,
totdat ook de kans van Labour zal zyn gekeerd
en evenveel harer op hun beurt den conserva
tieven opnieuw fair play zullen willen geven.
The pendulum" slingert nu eenmaal altijd heen
en weer.
Het conservatieve bewind had uitgediend. Sinds
Baldwin de leiding der partij van den doodzieken
Bonar Law had overgenomen, is haar aanzien,
na een aanvankelijke stijging, steeds gedaald.
Vooral de algemeene staking heeft, een paar
jaren geleden, haar een grooten klap gegeven.
Oorspronkelijk meende men dat er nu een man
aan het hoofd der Regering stond, die haar wel de
baas zou worden, vooral toen uit het
regeeringshoofdkwartier de bemoedigende oproep weerklonk:
Houd u flink, vrede op aarde komt voor menschen
van goeden wille. Maar vervolgens viel degene
van wien deze woorden uitgingen, tegen. Hij
bleek geen man te zijn met een vooruitzienden
blik; hy leed de nederlaag met zijn kblensubsidie.
Dit middel kwam op uitstel neer en deed een milli
oen loyale onderdanen van Z.M. bezwijken onder
harde economische feiten.
Er is een sterk gevoel in Engeland dat de mijn
werker niet voldoend betaald wordt en het loodje
legt tegenover de groote mijnmagnaten. De Prins
van Wales heeft daaraan nog onlangs uiting
gegeven in zijn tocht door de armste mijndistricten
en zijn oproep om een hulpfonds voor de mijn
werkers te stichten. In zoover heeft hij medegewerkt
tot de conservatieve nederlaag een ongewone
gebeurtenis.
..'?.-.? * * . ?
Stanley Baldwin is een man van middelbaren'
leeftijd, reeds ietwat daarover, die vierkant op
zijn beenen staat en met zijn gewoon Engelsen
gezicht, met de eeuwige pijp in den mond en de
handen in de zakken, den indruk maakt van een
solieden, country gentleman", wat hij dan ook is.
Hu is van middelmatige lengte, kijkt vriendelijk
uit zijn oogen en is vol van conunon sense."
Zijn welsprekendheid is van een goede soort,
niet al te laag bij den grond, maar zich nergens
vandaar verheffend, met feiten en cijfers u dwin
gend met hem mee te gaan, slachtoffer van
plain f acts". Een droge humor siert zijn rede
voeringen en brengt zijn hoorders in een goed
humeur. Hij is een evenwichtig type, altyd zich
zelf meester, die nimmer uitvallen doét en zich
onderscheidt door - een gemakkelijken, familiaren
omgang met zijn ondergeschikten. Een hoogst
Aangenaam beminnelijk mensch.
?; Men zegt van hem dat hij zijn ministers te veel
losgelaten heeft, hen ieder heeft doen schatten und
walten in zijn eigen departement, zonder ooit in te
grijpen. Dat kan wel waar wezen en ligt ook geheel
in dit geenszins dominante karakter, dat gaarne
overlaat en zich zoo weinig mogelijk bemoeit
met wat niet direct zijn zaken zijn. Zoo is de
slappe en volgzame politiek, waaraan zijn minister
van Buitenlandsche Zaken zich in de laatste jaren,
na Locarno, zijn hoogtepunt, zich bezondigd heeft
(en waardoor hij zich tot een volgeling van Frank
rijk gemaakt heeft, dat zijn heengaan sterk be
treurt), voor een deel het werk van Baldwins laten.
En voor een deel ook de oorzaak van zijn stembus
nederlaag. Men kan de zaken wel overlaten, mits
men eerste mannen op de verantwoordelijke posten
heeft, bijv. een Lord Curzon.^die voor mij altijd
een voorbeeld blijft van den man die in alle dingen
wist wat de hoogste belangen van het Vereenigde
Koninkrijk eischten. Met Baldwin's administratie
was dat niet altijd het geval: behalve Winston
Churchill, den uiterst bekwamen Neville
Chamberlain en misschien Joyson Hicks, telde zijn minis
terie geen mannen van bijzonder talent of bui
engewone bekwaamheden. Daarom heeft Baldwin's
hand, door niet straf genoeg te zijn, het Gouver
nement des Konings, dat carried on" moest
worden, een beetje verwaarloosd.
Baldwin is vroeger in industrieele zaken geweest
totdat hij zich daaruit op eenigszins bruuske wijze
heeft losgemaakt en zich geheel aan de politiek
gewijd. Men verhaalt van hem dat hij belangrijke
sommen vrijwillig heeft opgeofferd, toen hij gewaar
werd, tijdens den oorlog, dat die niet konden ver
kregen worden dan ten koste van den Staat. Dit
strekt hem grootelijks tot eer en bewijst voor het
minst dat het hem in zijn carrière niet om persoon
lijk voordeel te doen geweest is. Het is zonder
ophef geschied, wat tevens een zeer goede noot is
voor zijn karakter.
Niemand draagt Baldwin een kwaad hart toe en
weinige eerste ministers genoten het persoonlijk aan
zien dat aan Baldwin is toegekomen. Niettemin heeft
in het laatst van zijn ambtsperiode dat aanzien een
weinig geleden, al kan niemand zeggen waarom dat
eigenlijk is geschied. Ik lees in een beschrijving van
Baldwins persoon en karakter, dat zijn
edelaardige gevoelens en verklaringen niet door overeen
komstige daden en zelfs nu en dan door tegenstrij
dige daden gevolgd zijn, maar dat niemand dat
aan kwade trouw toeschreef, veeleer aan een zekere
onmacht om goede denkbeelden in de praktijk
te verwezenlijken. Wat beduidt evenwel een der
gelijke uitspraak? Zonder toelichting met feiten
komt zij mij waardeloos voor en is zeker niet door
een van Baldwins vrienden geschreven. Er wordt
een smet door op Baldwins persoonlijkheid gewor
pen, als zou hij eigenlijk een onbetrouwbaar
man zyn.
Hij heeft een uiterst moeilijken politieken tijd
doorgemaakt. Hij was persoonlijk in zeer gunstige
omstandigheden en men verwijt hem nu dat hjj
daarvan niet genoeg gebruik heeft weten te maken
n met name, gedurende de staking, niet krachtig
genoeg is opgetreden. De herziening der wetgeving
op de vakvereenigingen is hem verweten, maar
vergeten degenen die hém deze voor de voeten
werpen niet, dat het hier wegens de starre houding
der arbeiderspartij een der moeilijkste onderwerpen
gold, die ooit een Engelsch staatsman te regelen
heeft gehad en dat ook bijna alle andere premiers,
die hem voorafgingen, in die taak tekort zijn ge
schoten? Men bedenke toch dat alle die-hards"
op hun achterste beenen gingen staan en dat
bovendien verreweg het grootste deel zijner eigen
party, met name de jongere conservatieven, zich
verzette tegen elke regeling die de werklieden teveel
bevoordeelde. Zou Baldwin dan hebben moéten,
regelen tegen zijn eigen party in? Dat is een al t
krasse eisch, die zeker niet gerechtvaardigd wordt
door de populariteit, die hij .daardoor bij Labour
en een deel der liberalen zou verworven hebhen,
maar die hem hoogstwaarschijnlijk zijn zetel als
rste minister zou hebben gekost.
No. 2733
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 OCTOBER 1929
De voornaamste wetgevende maatregelen
welkeop Baldwins credit komen, zijn Locarno
hoewel de resultaten daarvan achteraf zeer zyn
tegengevallen , het Kelloggpact, dat misschien
iets zal doen om den vrede in de wereld te bewaren,
de uitbreiding der ouderdomspensioenen en
wafedaarmee samenhangt, de uitbreiding der bescher
ming, zeer langzaam en zeer voorzichtig, want ook
onder de Tories bevindt zich nog menig
vrijhandelaar en ten slotte de wetgeving tot tegengaan van.
de werkloosheid diéin Engeland zulke onrust
barende afmetingen aannam. Deze laatste zal
evenwel slechts verafliggende gevolgen hebben
en het is waarschijnlijk dat zij door veel drastischer
maatregelen van de Labourregeering zal worden
gevolgd.
Het is dus niet veel wat de conservatieve
regeering, die met een overweldigende meerderheid
gedurende vijf jaren aan het bewind was, heeft
tot stand gebracht. Het volk was van oordeel
dat een ander bewind het licht beter kon
doenStanley Baldwin trekt zich niet terug.
Men zegt, dat de Tory-partij zich geducht heeft
georganiseerd, dat zij een bestendig bureau heeft
gevormd, waarvan Baldwin het hoofd is en.
dat zij wederom een schaduwregeering" heeft
ingesteld (gelijk zij gedurende Macdonalds vorig,
kortstondig bewind deed), waarvan natuurlijk
geen macht uitgaat, maar dat uitnemend geschikt
maakt om de regeering op elk gegeven moment
over te nemen. De zaken worden aldus nauw
keurig gevolgd, en voor iedere gebeurtenis wordt
de te volgen gedragslijn bepaald; men is dus voort
durend bij." Dit lijkt mij een uitstekend middel.
om leven in een party te houden en te zorgen dat
zij steeds paraat is.
Zullen wij Baldwin aan het hoofd der Regeering.
terugzien? Of zal het eenmaal Winston Churchill
zijn? Deze heeft oneindig meer vijanden, maar is
veel genialer en bezielender. Wie weet? Veel zal
afhangen van hoe het Macdonald-gouvernement
zich ontwikkelt, als een bezadigd hervormings
lichaam of als een partijregeering, die met experi
menten werkt, Uit het laatste zal als opvolger
een Churchill voorkomen. Uit het eerste een,
Baldwin.
.Want de kans voor Lloyd George lijkt mij
voorgoed verkeken.
Kon* Meubeltransport-Maatschappij
DE GRUYTER & Co.
es? esa
e« oo
eva DEN HAAG
AMSTERDAM ~ ARNHEM
Internationale Transporten
EDISON EN DE
SCHEEPVAART
door J. Oderwald
HET ongerief van de duisternis wordt aan
boord van een schip nog veel meer gevoeld
dan aan den wal en de behoefte aan kunstlicht is
er grooter, ook al omdat men een schip niet van
glas kan bouwen, zooals dat in den tegenwoordigen
tijd bijna geheel geschiedt bij fabrieken. Weliswaar
worden op onze moderne schepen in de
passagiersverblijven groote vensters aangebracht, maar er
büjven nog vele vertrekken over, waar het dag
licht slechts spaarzaam kan doordringen, om niet
te spreken van laad- en kolenruimen, waar al
hél veel met kunstlicht moet worden gewerkt.
Dank zij het feit, dat slechts een klein percen
tage verbruikt wordt van de energie, die voor de
voortbeweging noodig is, wordt ieder stoomschip
thans electrisch verlicht. Zy, die in den tegenwoor
digen tijd de zee beginnen te bevaren kunnen zich
dan ook geen voorstelling vormen van den toestand,
toen dat niet zoo was, en het bekende knopje van
(hans. de schakelaar, niet bestond, of althans nit-t
bekend was aan boord. En dat is nu eens niet
honderd jaar golfden, maar slechts veertig i»r
dertig jaar.
Velen onzer herinneren zich dan ook nog zeer
goed de haïfduistere olielampen, die geen teeken
van leven meer gaven, als ze ongeveer anderhalf uur
gebrand hadden. Een vetkaars kwam er dan voor
in de plaats, maar wanneer er in het
matrozenverhlijf meer dan n kaars in de week gevraagd werd,
begon men aan verkwisting te denken en werd
Janmaat sterk verdacht het nuttige
illuminatievoonverp gebruikt te hebben om er zijn zeelaarzeu
mede in te smeren.
Een deel vau de zeilvaart ontstak in die dagen.
buiten het Engelsche Kanaal gekomen,
zuinigheidshalve zelfs de seinlichten niet en deze
schepen dreven als zoovele spoken der duisternis
rond, hetgeen aan de veiligheid geen goed deed.
Ook binnenslands liet de veiligheid téwenschen
11 ver. eigenlijk werd in sommige gevallen met de
toenmalige verlichting der laadruimen misschien
wel het tegenovergestelde van veiligheid bereikt.
Ik meen mij te herinneren in een der laatste boeken
van Joseph Conrad daar zelfs nog iets over gelezen
te hebben.
In de passagiersverblijven was het al niet veel
beter. De eigenaardige verlichting der hutten door
middel van een kaars in het tusschenschot was juist
voldoende om de kooi te vinden. Bovendien ging die
kaars te 11 uur uit, tegelijk met de tranige olie
lampen in de salons, op een of twee na, die den
passagier in de gelegenheid stelden eenigszins te
zien, waar hij over gestruikeld was.
Zij die het niet hebben meegemaakt kunnen zich
moeilijk een voorstelling maken van de capriolen
en kunstgrepen, die de wachthebbénde stuurman
moest toepassen, als hij op de brug onder
stroomende regen of overkomend water op zijn horloge
wilde kyken bij den somberen schijn van een kom
paslichtje. In de negentiger jaren van de vorige
eeuw waren er zelfs nog kustlichten, die met-groot e
moeite ontdekt konden worden' in die omstandig
heden van gure Novembernachten. En als het
gelukt was van zoo'n veiligheidsmiddel een
eenigsAMSTERDAM
ROTTERDAM
LEIDSCHE WOLLEN
DEKENS
zins betrouwbare peiling te krijgen, dan restte
nog de listige manoeuvre om met het druipnatte
goed de kaartkamer in te komen om daar bij het
licht van een reeds meer genoemd brandbaar
olieof vetproduct de peiling in kaart te brengen.
BU deze overdenkingen wordt het ons duidelijk
dat het vorig geslacht nog tooneelen gezien en
aandoeningen gekend heeft, waarvan de jongelui
van heden zich geen voorstelling kunnen maken.
Die tooneelen behooren thans tot de romantiek
en niet lang duurt het meer of ze behooren tot de
overlevering, die door weinigen wordt geloofd en
door niemand meer begrepen.
Het moderne schip raag uithoofde van zijn
verlichting dan ook zeer zeker op dien naam aan
spraak maken. Olie was de lichtbron bij de
veiligheidslichten en liet kostte, juist wanneer ze 't
meest noodig waren, groote moeite ze te
verfrissehen of opnieuw te ontsteken, als ze gedoofd
waren door wind of zeewater.
Dat deze lichten door electrische zijn vervangen
was al een groote verbetering, maar thans is de
toestand zoo, dat er automatisch een
waarschuwingssignaal klinkt, wanneer een gebrek aan een
der lichten ontstaat, terwijl tegelijkertijd door
een lampje wordt aangeduid welk licht voorzie
ning behoeft. De officier van de wacht heeft dan
slechts een schakelaar om te draaien, waardoor
een roservelicht ontstoken wordt. Kolenbunkers,
ruimen en andere plaatsen, waar het daglicht
slechts schaarsch kan toetreden, zijn nu altijd
goed verlicht en in de passagiershutten treft men
niet alleen o.m. leeslampjes in de couchetten aan.
maar er is zelfs te vél licht, waarom men het zoo
heeft ingericht, dat een deel der lampen door ver
minderde spanning minder kan gloeien, als de
passagier dat wenschelijk acht. Bovendien komt
de hedendaagsche verlichting niet alleen het
gemak, maar ook de versiering ten goede. In vele
gevallen toch wordt door het aanbrengen van
schemerlampen, van indirect lioht, of in het
algemeen van de wisselende verlichting, de
schoonheid van de betimmering en overige ver
siering der passagiersverblijven in niet geringe
mate verhoogd.
Hetgeen de electrische verlichting voor de veilig
heid ter zee heeft gedaan wordt niet altijd naar
waarde geschat.
Behalve de verbeterde seinlichten is alles in en
om de kaartkamer, h£t middelpunt van de bestu
ring van het schip, goed verlicht en in de laatste
dagen heeft men weer van een nieuwe toepassing
kunnen lezen door het geven van uitwijkseinen.
volgens een systeem. Uitgedacht door den
Xederlandschen gezagvoerder Vreugdenhil. Zoeklichten
van groote sterkte worden' aangebracht en de zgn.
morselamp stelt ons in staat des nachts op een
makkelijke wijze van gedachten te wisselen. Voorts
zijn daar de verschillende noodlichten en tenslotte
het belangrijke feit, dat wij niet meer afhankelijk
zijn van een krachtbron op den bodem 'van het
schip, maar hulpdynamo of accumulatoren op
het bovendek zorgen er voor dat ook in t ij den van
schip verlaten de verlichting voldoende blijft.
Wonderlijk mag de verbetering der kust ver
lichting genoemd worden. Al moet hierbij worden
opgemerkt, dat deze verlichting niet uitsluitend
electrisch is dat hangt van omstandigheden af
kan gezegd worden, dat de elctriciteit van buiten- .
gewonen invloed is geweest.
Den atmosferischen toestand buiten rekening
latende, werpt het bliksemlicht van heden zijn
felle stralen met korte tusschenpoozen door de
lucht en stelt daardoor den zeeman in staat reeds
op grooten afstand zijn plaats te bepalen.
Zooals gebruikelijk was en wel zal blijven, had
ook Edison te lijden van schampere en ongeloovige
opmerkingen over zijn vinding. Vooral van de
zijde van gasfabrikanteri in Amerika. Zijn
phonograaf werd speelgoed genoemd' en zijn elec
trische lamp zou wel niet veel beter worden.
De kooldraad, die Edison voor zijn verlichting
wenschte te gebruiken, zou immers spoedig ver
vluchtigen door den electrischen stroom, die er
voortdurend door moest en doordat de lampen
nooit luchtledig zouden blijven. Het is hier niet
de plaats om aan te toonen, dat de geniale ont
dekker dit wel eventjes anders heeft ,laten zien,
maar de verlichting bij de Scheepvaart bewijst dat
misschien wel in de' eerste plaats. Zeer zeker
zal niemand van de zeevaarders in de laatste 10
jaren der vorige eeuw verwacht hebben, dat de
scheepsverlichting zulk een enorme vlucht zou
nemen. Niet alleen met het oog op het gemak,
maar vooral op het gebied der veiligheid is de
scheepvaart'aan Edison gr,ooten dank' verschul
digd.
den
Radio-zendtijd
Teekening voor de Groene
Amsterdammer") door Joh. Braakensiek
Minister Reymer: Ik word gek van die
lange en korte golf"
Nieuwe Uitgaven
r
Kornecl Goossen*. Marionet speelt self,
Amsterdam 1929. ..De Spieghel."
De armen aan geest zijn. van Keesje het Dia
kenhuismannetje af. in de litteratuur altijd ge
zochte modellen geweest. De moderne Vlamingen
doen er ook nog al aan. Antoon Thiry heeft er al
pen heele serie afgewerkt. Koraeel Goossens
probeert het met Desireeke. een mannetje uit
den ..hof van Olioeten", een dwerg die vroeger
danste op kermissen en tooneel speelde en nu
vereenzaamd woont te midden van de andere
..peekens" op het hofje. Dan wordt hij verliefd.
niet op een gewone vrouw, maar op een reuzenpop,
een van die wanstaltige gedrochten, zooals ze met
carnaval in het Zuiden worden rondgedragen.
Deze groteske juffrouw wordt een soort madonna
voor hem; hij draagt zijn innigste vereermg aan
haar op en vertejt haar zijn heele verleden. Ik
moet bekennen, dat het mij moeite kostte, mij
den gemoedstoestand van Desireeken in te denken:
dat is nog heel wat andei's, dan de liefhebberij van
het diakenhuismannetje, om zijn eigen begrafe
nis te bekostigen. Het is vopr mijn gevoel dan ook
een wazige en onwaarschijnlijke historie gebleven,
waar ik niet erg mee Wegloopen kan. En als ik naga
hoe dat precies komt. dan kan ik het op de volgende
wijze definieeren: Een liefde" als die, welke
ons hier wordt beschreven, ligt zoozeer op het
terrein van het pathologische, dat wij haar niet
accepteeren bij een min of meer geborneerd manne
tje, gelijk Desireeke zich aan ons voordoet. Ook
al .is hij iemand met een sterke kinderlijke ver
beeldingskracht. Buiten de onwezenlijke liefdes
geschiedenis om komen in de vertelling wel
fijne opmerkingen Voor, notities die bewijzen dat
de schrijver niet de eerste de beste-is.
HERMAN MIDDENDORP
POLROGER&Ci
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER GERLINGS HAARLEM
( j
i i
4 f
!!
l
?U