Historisch Archief 1877-1940
ff*
li'M
j'
X."
Mt
f-i
t l- *
GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 OCTOBER 1929
No. 2733
DRAMATISCHE KRONIEK
door Top Naeff
Compagnie PltoVff: Mixture, door
H. R. Lettermand
ZWEI Seelen wohneii. ach, in meiner
Brust...." Toentertijd waren het er nog maar
twee, en Faust was er zich deerlijk vau bewust.
Volgens de moderne' sehrijversgroep. waarvan
Lenormand een der pioniers is. wonen er in ons
argeloos gemoed nog heel wat meer, een ..mixture".
een wespennest van zielen, waarvan de gemiddelde
mensch, door alle innerlijke tegenstellingen
gefoltird, zich maar liefst niet te veel rekenschap
geeft....
De moderne wetenschap heeft dezen gemiddel
den mensch met list en geweld aan zichzelf en
zijn medemenschen willen ontdekken en daarmee
in elk geval een nieuwe wereld ontgonnen voor
den dramaturg. Men pleegt deze boeiende kleine
groep van vooralsnog overwegend intellectueel»
schrijvers met den dooddoeher cerebraal" af te
maken en verzuimt daarbij veelal te erkennen,
dat zij de waarlijk talent vollen onder hen
de wegen banen voor een Ibsen of Strindberg van
de toekomst ; voor wien de tijden rijp zullen zijn
zoodra het tooneel. als reactie op de stelselmatige
vervlakking dezer jaren, weer naar inhoud en ver
dieping vragen gaat. Schrijvers, die de nieuwsgie
righeid naar het leven." naar wat er in de wereld
te koop is. bevredigen, zijn er tegenwoordig
genoeg, zij die ons daarbij nader brengen tot den
mensch. zijn schaarsch. En alleen toch van dit
liefdevol begrip hangen oordeel en veroordeel.
hangt de geheele samenleving af. is het groote
woord ..humanisme," waarmee 'men zoo gaarne
coquetteert. afhankelijk. Daarom is het ..succes
d'estime", dat deze zoekers en wroeters naar de
diepere roerselen van het zieleleven verwerven, en
eerlijk toekomt, ook daar. waar zij nog niet in staat
blijken de zware materie te hanteeren en op te
heffen, van stellig niet minder beteekenis voor het
tooneel, dan de uitbundige bijval, waarmee in
onzen tijd elk flauw grapje op de,planken wordt
beloond.
Aan het werk van Lenormand kan men den
moeilijken groei van deze psycho-analytische kunst
in haar worsteling om los te raken van den
wetenschappelijken grond, waaruit zij voortkwam en
waarop zij steunt, duidelijk volgen.
Zijn geval is daarbij merkwaardig opzichzelf.
Een auteur, die ongeveer debuteerde met een mees
terwerk Les Ratés", dat, modern naar den vorm,
naar den geest nog geheel behoorde tot de pessimis
tische school, dat viel als een late, prachtig-rijpe
vrucht van den ouden boom, welke het oeuvre
der . grooten van-voor-den-oorlog had voortge
bracht. ... En die, in plaats van op dit succes
een onbetwist dichterlijk Succes voort te bouwen,
terstond daarop, gegrepen door den nieuwen tijd
geest, het roer omgooide en, in het gevolg der
Freudianen, tal van stukken schreef, belangwek
kend om het gedachtencomplex, maar die als
kunstwerken weer alle kenteekenen vertoonden
van het onvoldragene. Lenormand, die een
meesterschap bewezen had als weinigen, werd
opnieuw, verstandelijk zich afwendend van de dich^
terlij k-realistische sfeer, die zoozeer zijn eigene
bleek, een debutant. Een zoeker, en een niet altijd
gelukkig menger" van dramatisch .zwaar te
verwerken bestanddeelen.
? ?
Met het, dank zij ',,1'Alliance Francaise" te
Amsterdam vertoonde tooneelspel Mixture", riep
hij in den aanvang verrassend de herinnering aan
Les Ratés" in ons op. Wij hoopten al heimelijk
op een terugkeer..... De forschë, smartelijk volle
opzet der eerste tafereélen, mènschenleveh, ge
spannen over jaren, samengeperst in het bestek
van slechts weinige minuten. Wij volgden geboeid
de eerste lijdensstaties van een verlaten moeder,
die zich terwille van haar hongerig kind alle ver
nederingen getroost, om stap voor stap tot prosr
titutie, diefstal en moord te vervallen. Wij bekom
merden ons niet om de banaliteit van het melodra
matisch geval, n vorzoenden ons zelfs met het
hardnekkig conservatisme van het modern tooneel,
dat voor de vrouw, die werken wil, de prostitutie
i nog altijd het aangewezen beroep gelooft. De
moraal speelt trouwens al lang geen rol meer,
Wedekind was de laatste moralist in het genre.
Wij aanvaarden dus en volgen Monique
van .tafereel tot tafereel. Het eerste, tusscheu de
vrouw en den scherp geschetsten, maar (slap
gespeelden minnaar, het mannelijk wanproduet
van het huidig humanisme. Het tweed»», tusschen
Monique en den exotisehen bruut, haar danspart
ner in een variété. Het derde, een knap geschreven
(Jrand-CJuignoltooiieel, waarin Monique den ploert.
die haar meetroont, doodt. Daartusschen: de
aandoenlijke kimlerseènes, in het park, met de
pop, enz.
Inmiddels gaan wij begrijpen dat het den auteur
om deze levensbeelden niet te doen is, dat de
schijn van realisme hierin hem zelfs noodlottig
moet worden, want dat hij iets anders, iets hypo
thetisch, wil, mul. het heilige huisje der moe
derliefde zien vallen onder de projectielen van het
modern inzicht.
Bij al wat er in dit werk mislukken moest,
omdat het niet wortelt, en zich 'niet ^.mengt,"
geloof ik toch, dat hij hierin is geslaagd. Wij zien
door zijn oogen Monique als een onbeduidende, in
het goede en in het kwade even argeloos op haar
instincten voortlaveerende vrouw, levend in haar
beste jaren op haar eenige waarachtige kracht:
den wellust harer liefde voor haar hulpeloos kind.
Een moederliefde, gevoed door de romantiek
van het leven aan den zelfkant, bont als de bioscoop.
Hooger gaan haar aspiraties niet. Wanneer wij
dan lat er. na de pauze, deze zelfde moeder zien,
thans tegenover haar inmiddels volwassen dochter.
als de weer even onbevangen en flagrante tegen
stelling van het moedevbeeld uit het begin van
het stuk, da'i gelooven wij ook daarin. Wij vinden
het nauwelijks vreenul, dat het ellendige leven.
dat zij geleid heeft, deze vrouw, thans met het spook
van ziekte en ouderdom op de hielen, opbreekt
tegenover het jonge meisje, dat met alle betere
kansen nog vóór zich, als haar concurrente in het
strijdperk treedt. Dat zij haast vergeet, dat dit
bevoorrechte jonge meisje haar kind,van vroeger'is.
en met denzelfden blinden hartstocht, waarmee
zij eenmaal voor de belangen van het hongerig
kind vocht, vecht voor haar eigen uitgehongerde
,,ik". Het eenvoudig, naar burgermansaard als
een rechtvaardigheid van het lot aanvaardt, dat
een ander al is het haar kind nu op haar
beurt zich zal offeren, moet het dan zijn, zich zal
laten koppelen aan een ouden rijkaard, om moeder's
toekomst eindelijk te verzekeren. Lenormand heeft
met dit tegenstrijdige in Monique waar te maken.
ons een blik gegund in het onberekenbaar
affectleven in het algemeen, en wel zóó, dat niemand
den eersten steen zou durven werpen, niemand
zich geheel zeker gevoelt omtrent vele duistere
drangen in zichzelf. ,
Een van-de kardinale fouten van het werk is,
dat de schrijver de eenvoudige vrouw Monique,
wier handelingen voldoende uit haar natuurlijk
wezen voortkomen, bovendien tot een zelfbewust
zijn laat stijgen, ver boven haar aanleg. In de
latere tafereélen, nadat het kind 13 jaar oud is ge
worden, meende hij de rol van explicateur hoe
langer hoe nadrukkelijker te moeten vervullen.
Hij riep er zelfs de raisonneuse" voor uit het
graf, in de gedaante van, de gentleman-dievegge
Miss Fearon", en maakte het spreekwoord: qui
trop embrasse.... voor onze oogen aanschouwelijk^
Men denke zich een moeder, die haar dertienjarig
dochtertje alleen met een der onguurste typen
van Londen op een zolderkamertje laat, en het
slachtoffertje ee» revolver vóór de hand legt, opdat
? zij op haar beurt de misdaad zou kunnen volvoeren.
die de moeder zich ns getroostte om. harentwil..
Daarmee de schuld dier laatste deelend en ver
lichtend. Dat zijn van die hersenspinsels, waar
mee een auteur slechts onze ergernis opwekt.
Maar stel, dat zulke monsterachtige
drijfveeren deze moeder in haar diepste onderbewust
zijn inderdaad een oogenblik hebben bezield, dan
zou ze toch wel Freud in eigen persoon moeten
zijn om, na jaren, met hulp van haar 17-jarigc
dochter, deze zelf-analyse zoo keurig uit te
' leggen !
1 ?*
Henr} Bernsteïn is met zijn drama Le Secret "i
een curieuse vóórlooper geweest van
ditjpsychoanalitisch tooneel, en de herinnering daaraan
roept ons mevrouw Mann voor den geest, die
de moederrol in ...Mixture" op een groot plan zou
hebben gebracht, haar veel dieper, veel sensueeler
en veel meer elementair zou hebben gespeeld dan
Mud. Kranee Kllys. Wat niet wegneemt, dal ook
tleze bekwame Kransche actrice anu de zware rol
een boeiend relief heeft gegeven, waarbij zij oiits
vooral trol' door de bijna naïve ontaardheid van een
in wezen grandioos gevoel, liet spel van Ludmilla
Pitoëff (de dochter) laat zich nooit met woorden
benaderen. Men moet haar hooreiv zeggen, nadat
een vriendinnetje de kleine l'oucette omtrent
zekere geheimen heeft ingelicht, met die diep
ontroerende pudeur haar eigen: Elle m'a racont
des... .saletes." Men moet haar bevende kinder
hand het pistool zien richten. Men moet haar zien
dansen met de drie pretendenten, met den,
weerzinwekkenden ouden bankier, met den goedhartigeix
grijsaard, die ten slot t e, als de blijspeloom uit
Amerika, alles terecht brengt, en met den jongen
man, dien zij liefheeft. Welk een techniek, bij
zooveel lieftalligheid en noblesse van nature!
Wij hebben mevrouw Pitoëff voor deze sublieme
kindcm>l wel zeer dankbaar te zijn, en daarin
den schrijver te betrekken, al kwam hij ook met
deze rol niet altijd uit de problemen.
Aan Marie Kalf f was Miss Fearon" toebedeeld,
een bijrol, waaraan men, nok'Volgens het
programmabijsehrift, in de familie Lenormand meer
gewicht hecht dan wij, en die zij, geloof ik, naai
den eisch speelde, als een Amerikaansche Rinaldo
van het vrouwelijk geslacht. Zonder ons intusschen
te doen vergeten, dat haar Hollaiidsch hart uu
haar kracht als actrice liggen in het intieme en
atmospherische.
Nieuwe uitgaven
(f, K. Hijknntn. De Zonderlinff.. Ingeleid
door Mi: Wilhelm Looh. (ioudit. s.i.
Johan Jlultlcru 1'ily. Mij.
Ken kleine roman, waar van alles aan mankeert,
maar die ondanks zijn gebreken een sterken indruk
achterlaat van iets moois en goeds, de roman
van een advocaat, die een mensch wou zijn en
geestelijk failliet gaat, niet juist omdat hij advo
caat was, maar omdat hij zich trachtte neer te
buigen in het burgerlij k-maatschappelijke samen
stel, het huiehelachtig-conventioneele. dat zijn
persoonlijkheid aantastte.
De samenstelling; van het verhaal is niet al te
best. Een teleurgestelde in Ixet leven Vertelt hier
van zichzelf; dat is de bedoeling, maar hij lascht
een geschiedenis van een dertig bladzijden in
over zijn schoonouders, op zichzelf lang niet on
interessant,, maar een onbegrijpelijke uitweiding
in een bestek van. een goeie honderd pagina's.
De advocaat gaat onder, in en door zijn beroep.
Maar die ondergang is niet, of tenminste zeer
onvoldoende, in scène gezet, al heeft Mr« Verbiest,
voor hij aan het verhaal van dien ondergang toe is,
al zooveel aan zijn levensbeschouwing verteld,
dat de lezer gemakkelijk begrijpt, hoe zijn practijk
hem de keel moet uithangen. Het optreden van
Frédérique, de vrouw, die hem tot het mensch-zijn
terugvoert, sterft, en in herinnering blijft voort
leven, is weinig origineel.
Ik laat al deze tekortkomingen voor wat ze zijn.
Want uit dit boekje klinkt een toon op van
diepmenschelijke echtheid. De kreet van een ziel
in nood. Het is een subjectief geschreven ver
haal en het is dan ook nauwelijks een roman te
noemen. Tevergeefs tracht de schrijver achter
sarcasme en 'zelfbespotting zijn ellende te verber
gen. De auteur ziet zichzelf als een lijntje, de
stip in een eaiïcaturaal verwrongen beeld
deisamenleving. Deze wrange humor, deze bijtende
ironie zijn in hun soort zoo zuiver, dat ik de
gebreken van het verhaal graag op den koop toe
neem, en niet aarzel, deze belijdenissen hoogcr
te stellen dan menig knap en beheerscht geschreven
roman-product. ?
HERMAN MIDDENDORP
-. BRANDBLUSSCHER
JL HOLLANDIA
CEB SPANJAARD8.C5
FABRIEK ESPANA
UTRECHT
No. 2733
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 19 OCTOBER 1929
SPREEKZAAL
Nog eens: Giessen-Nieuwkerk
t
Jhr. Mr. G. W. van der Does toont zich in de
Groene Amsterdammer van 12 October j.l. geen
voorstander van de wijze, waarop het
Amsterdamsche Hof en speciaal zijn President van de
Strafkamer de revisiebehandeling van de zaak
Giessen-Nieuwkerk heeft doen plaats vinden.
De kritiek is meer gehoord.
Het is echter gelukkig, dat de behandeling voor
het Hof, zoover wij kunnen nagaan, niet veel
zulke felle bestrijders gevonden heeft als Mr. v. d.
Does.die notabene wel zoo goed wil zijn te erkennen,
dat de in vroegere instanties gemaakte fouten, met
name die te Dordrecht (waarom minder in den
Haag; ons lijkt integendeel de appèlrechter
schuldiger) veel ernstiger zijn. Alsof de behandeling
te Dordrecht en den Haag met die te Amsterdam
te vergelijken ware ! !
Het is onze vaste overtuiging, dat de President
te Amsterdam juist door die gesmade leiding
veel heeft hersteld, dat dreigde verloren te
gaan. Zelden of nooit is een strafzaak met zooveel
belangstelling gevolgd en een uitspraak (in deze
zaak de invrijheidsstelling) met zulk een enthou
siasme begroet.
Deze belangstelling was verklaarbaar en echt.
Dit enthousiasme was schoon, en verblijdend is
het, dat het Nederlandsche volk zoo kan blaken
van geestdrift, wanneer het een onrecht
hersteldziet. Het strekt hun, die recht deden in revisiej
tot eer, klaar en duidelijk te hebben aangetoond,
dat het volk gerust kan zijn. Dat is naar onze
meening de groote, de machtige beteekenis van
de wijze van behandeling voor het Amsterdamsche
Hof. Er was gruwelijk onrecht gepleegd, dat moest
worden hersteld. En een behandeling, zooals die
Jhr. Mr. van der Does voor oogen staat, op de
wijze, waarop een beroepsinbrekev bij zijn tiende
nachtelijke inbraak terechtstaat, zou niet in staat
geweest zijn dit onrecht te herstellen.
Het was noodig, dat de verdachten tegenover
hun aanklager en belager niet meer stonden als
opgezweepten en nage*jaagden op wien de moei
lijke bewijslast van hun onschuld drukte en wier
woorden niet geloofd werden al zeiden zij tienmaal
de waarheid, zij mochten daar zelfs niet meer
staan als verdachten, wier schuld men aanneme
lijk achtte.
Het was noodig, dat zij, die bestreden waren
uit hinderlagen met middelen, die het meest
elementair rechtsbegrip als ontoelaatbaar kwali
ficeert, welke middelen. zooals n der
raadsheeren opmerkte merkwaardigerwijze geduld
waren door de supérieuren van dien rechercheur,
op een terechtzitting begrijpen mochten dat die
verfoeibare middelen niet overal worden geduld.
Het is deze zedelijke plicht tegenover arme on
schuldigen, die het slachtoffer zijn geweest van
een rechterlijke dwaling, die voerde tot een terecht
zitting, waarop de schuldige aanklager, de al te
ingenieuséShelock Holmes en diens methoden
aan de kaak werden gesteld en waarop de ver
dachten eindelijk het volle pond kregen na vijf
lange jaren. En het gevaar is zeker niet
denkbeeldig, dat een zoogenaamd objectievere behan
deling van deze strafzaak, een behandeling, waarbij
het de bezwarende getuigen gemakkelijk zou zijn
gemaakt om hun verklaringen, die onwaar waren
en afgeperst door preventieve hechtenis, te hand
haven, nooit tot de waarheid zou hebben geleid.
Aan de verdachten nu vrijgesproken en
aan het Nederlandsche volk heeft het Amsterdam
sche Hof bewezen voor zijn taak (een strafzaak
in revisie te behandelen misschien de moeilijk
ste taak, die een rechter heeft te vervullen door
den langen tijd die dan sinds het misdrijf verloopen
'is) volkomen berekend te zijn.
En heb is onze overtuiging, dat geen andere wijze
van behandelen beter in staat ware geweest de
onschuld aan het licht te doen konten, de getuigen
a charge te toonen hoe verkeerd hun methoden
waren, dat geen wijze van behandelen beter tot
leering had gestrekt en to.t voorzichtigheid
geMakelaar J D. ff. Nt en a oer
Gfl/\7-/S TOEZ. maan
De Hugenberg-pers en het Volksbegehren
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Hugenberg: Vuurrr!"
Michel: Tut, tut, papier, en anders niet!"
maand den instrueerenden t echt er-commissaris..
dat tenslotte geen andere wijze van behandelen
beter in staat ware geweest het Nederlandsche
volk gerust te stellen en het de zekerheid te ver
schaffen, dat, hoe moeizaam soms, het recht zijn
loop heeft en bij onze rechters in veilige handen is.
Het is vooraf dit laatste icaurom de wijze van
belutndelen door het Amaterdantsche Hof di'r
strafsattk (lieasen-Xiemckerk onschatbare d i fusten hceil
beirezen aan otm land.
Mr. C. J. « O U DSM IT
Leiden 15 October 1929 .
Kerstfeest op Zee
Waarde redactie, zonder in de bedoeling van
beide dames te treden, die een verzoekschrift
inzonden met b.s. titel (Groene 21 September).
wilde ik graag een leemte in dit schrijven aan
vullen. Een leemte die men bijv. bij de bedelarij
der ver. ..De Joodsche invalide" niet aantreft.
Zij komen mét open vizier.
De gemaakte paketten dan, in een kist verpakt
en voor Kertmis aan boord gebracht bevatten
in hoofdzaak geïllustreerde kranten, bar veel
kranten; wel twee kilo. Waaronder Kikiriki's.
Levens, Prinsen n. Panorama's. De data van
jarenher. Ik kan me niet herinneren ooit de Groene
of een blad met een ietwat gelijk literair niveau
erin gevonden te hebben. Naast prullaria zijn ze
doorweven met spreuken en kalenders met op
schriften, W.o. De musch vjndt zelfs een huis.
O Heer I" verder ,,De Heer is mijn herder, mij
zal niets ontbreken," enz. enz. ,
Hiermede toon ik dus den lezer duidelijk de leemte
aan.' Het is ..«'«-n handige propaganda-manipulatie
van rechtzinnig gelodvige zijde.
Dat deze kisten niet reeds lang hier en daar
geweigerd zijn. komt m.i. door den ongesiepen en
goedmoedigen aard van den zeeman, gepaard aan
gemis aan tijd en overleg. Daarbij komt. dat hij
in z'n vaak ongezellig bestaan niet vies van een
uitje is en'de. levende (iod ..Eros" bij hem ook wel
een rol zal spelen. (Men waant tenminste dat de
pakjes dom- do ? andere sexe worden ingepakt; er
zij n dan ook meisjes diéhun adres bij het pakje
instoppen). t
Wat mijn meening betreft'? We kunnen die kisten
best missen! Wat wij 'noodig hebben is strijdlust
en een stevige vakorganisatie. Dat kan ons brengen
een betere huisvesting en een meerder huiselijk
? leven gepaard met materieele voordeelen die ons
nu nog veelal ontbreken.
Naarmate we de hemel boven ons hoofd verlie
zen zullen wij, arme zeelieden, haar op aarde
traeht'en te veroveren.
,In zulk licht bezien, lijkt zoo'nipaketje, hoewel
zekerlijk niet bedoeld, op een misplaatste fupperij.
t* w abonné,
A. ZEEMAN
(Malta, 8 Oct.)
ontnitniiniiniiinniiiiiiininiiinnnr
ymnminnnnnnniinnnininniniiin
l J. B. BENNER 6 ZOON
l PlANOHANDEL
"""?"?DEN H A A G 97
HOtLKVKKAM'lük*
N O O R D B I N D
1
_ a
k»
B l
ram 4