Historisch Archief 1877-1940
f
l*
l
v,
' l
I'
DE T
ENS VAN AMST
De \erlichte Wester- en "Munttoren
Wester «n Munttoren
IN het even rimpelende water van
de oude gracht, dat donker en traag
voortvloeit tusschen de hooge, onbe
wogen steenen wanden, spiegelt zich,
zonderling verminkt door het stuwende
water, het simpele leven van alledag.
Als beelden uit een nachtmerrie zoo
schijnen ons de vreemd-kronkelende
huizen; grillig-vervormd, worden de
boomen gewiegd door het peillooze,
zwarte water, waarover bleeke
lichtglanzen als zoekend heengljjden als
een vreemd gedrocht uit de oer-tijd ver
schijnt een handkar, moeizaam opge
dreven tegen de hooge brug, een auto
glijdt voorbij, als een schim uit een ver
verleden.... een vaag zuchten gaat dooi
de ijler wordende boomen, waarachter
zich de statige huizen, de eeuwen ver
droomend, nog maar nauw verber
gen....
Amsterdainsche gracht.... in den
herfst; vreemde melancholie! vreemde,
onwezenlijke sfeer van ernstige gepein
zen, van in zichzelf gekeerde rust. Hoe
harmonisch sluit zich hierbij aan het
geweldige, massieve bouwwerk van de
Westerkerk het ranke silhouet van
de Westertoren!
Gelegen op slechts weinige meters
van het woelige, steeds voortjagende
groote stads-verkeer?en toch, welk een
stemming van rustige ingetogenheid
hangt nog om en in dit eeuwenoude,
groot sche gebouw !
En wij, menschen van het daverende
moderne verkeer, wij bewonderen onze
torens om het relief dat zij geven aan ons stads
beeld maar wij geven ons geen rekenschap van
het feit, dat deze torens eens eenvoudige ,.ge
bruiksvoorwerpen" waren en ten opzichte van
het verkeer dezelfde plaats innamen als thans
onze verkeersagenten onze handwijzers, onze
landkaarten !
Weliswaar deden sommige van onze hooge torens
.in de 13o eeuw dienst als uitkijktorens in tijden
van oorlog en burgertwisten, maar ook, en hoofd
zakelijk, als bakens" voor de schippers en zee
vaarders.
De Westerkerk echter is van lateren Oorsprong; op
7 Januari 1015 werd besloten tot den bouw, echter
werd de rste steen pas gelegd in 1620, 8 maanden
voor den dood van haar ontwerper, de beroemde
bouwkundige Hendrick de Keyser, die in 1621
. aan een aanval van moeraskoorts stierf. Tijdens
zijn leven werd hij trouw terzyde gestaan door den
stads-metselaar Mr. Cornelis Danckerts, welk
feit een dichter, die zich ,,Recte Agendu" noemt,
tot de volgende ontboezeming, bracht:
Doch soo langh de Amstel-daken,
In het I Je schitt'rend blaken.
En de Wester-Kerck van verr'
Opgaet als een Morgen-ster;'
Sal men noch van Keyser roemen,
En de naam van Danckerts noemen
Die hetgeen dat Hendrick schetst ,'.'.'
Konstigh met zijn hant op-metst"
door PIET VINCENT
?v
Zuldcrkcrk
De Westertoren kwam eerst klaar
in 1638, echter in afwijking van het
plan van de Keyser.
Wanneer men aan den voet van het
86 M. hooge gevaarte staat en naar bo
ven ziet, krijgt men wel een
overweldigenden indruk van deze zich in
hoogere regionen" verheffende steen
massa doch, wie niet tegen
wat vermoeienis opziet en ,
zich aan een beklimming 4
waagt, zal zeker geen spijt
hebben van zijn onderneming.
.* Misschien zal het eerste be
gin velen afschrikken, wanneer
wij ons over een stikdonker
wenteltrapje met als eenig
richtsnoer, een touw om ons
aan vast te klemmen,- naar
boven moeten werken en
. cenigszins licht van hoofd"
op de eerste verdieping aan
komen. We kunnen echter
uitrusten op een oude houten
bank, die vermoedelijk tot
rustplaats diende voor de
vroegere torenwachters
een, zooals men weet, zeer
gewichtig ambt, daar van
het snelle en juiste optreden
van den torenwachter, ook
wel stadsti'ompetter genaamd,
soms bij brand of
overstrooining, het wel en wee van de
stadsbewoners afhing.
Zoo moest de torenwachter 's nachts
na ieder slaan van de klok, blazen, en
sommigen vertoonden hierbij soms zeer
veel muzikalen aanleg. Bij brand moest
hij twee lantarens zetten naar den kant
van den brand en een derde ..daar regt
agter," waarvoor hem kaarsen dooi- de.
algemeene Brandwachters gegeven wer
den. -Dit ..sein" werd dadelijk over
genomen door de..,ratelwachts" van het
bedreigde kwartier, die al ratelend en
..brand" roepende de aandacht moesten
opwekken van diegenen die bij de
bïussching moesten meewerken.
Bovendien begon onheilspellend de
groote torenklok te luiden, wat ook
weer onmiddellijk overging 'op ' de gildeklokken
langs de grachten.
Als men zich nu indenkt, dat A'dam indelTdt
eeuw 7 torens had, die om 't hardst hun gelui en
trompetgeschal over de uit hun rust opgeschrikt'
stadsbewoners uitstortten, waarbij dan nog kwant
het luiden van de gilde-klokken, het ratelen ei v
brand" roepen van de honderden ?ratelwacmV
het gehol en geschreeuw van de onthutste menschen
menigte, dan is het gemakkelijk te begrijpen, da
een brand van eenige eeuwen geleden een zeerlu
guber en onheilspellend schouwspel was
Dit overpeinsd hebbende en uitgerust /ajnd<'
? op de toren wachtersbank, verlaten wij dit ongf
twijfeld nuttige instrument, om onzen tocht voor:
M \
Montt'bai
te zetten voorloopig nog over wel steile
en smalle, maar begaanbare trapjes.
Het eerste wat we dan op onzen weg
ontmoetten, zijn de luiklokken", drie
omvangrijke klokken, waarvan de twee
kleinsten het jaartal 1655 dragen. Deze
drie klokken wegen te/amen 8642 pond
en de gieter onving bij de aflevering
op 11 Maart 1659: /
6040Hooger stijgende, komen we
aan de zgn. speel t on. Dit is een
groote liggende ijzeren (soms
koperen cylinder van pl.m.
1.5 M. middellijn, waarin zich
een groot aantal gaatjes be
vinden, waarin stalen pennen
worden gestoken, die, geheel
volgens het systeem van de
bekende
kinder-muziekdoosjes, stiften in beweging bren
gen die door 15 of 20 M.
lange draden zijn verbonden
met buiten tegen de klokken
slaande hamers en zoodoende
de alom bekende wijsjes van
het heele, halve en kwart uur
ten gehoore brengen.
(Dit in tegenstelling met
het handbespeelde klavier.
dat correspondeert met de aan
de binnenzijde van de klokken
bevestigde klepels van de
klokken). ,
De melodieën op de
speelton worden eenige malen per
jaar verwisseld, het zgn. versteken,
een nauwkeurig en veel geduld-eisehend
werk.
Wanneer we de ton bezichtigen,
houren we vlak bij ons een luguber geknars
en gerammel, afkomstig van het uurwerk,
dat de wijzers in beweging brengt.
Het oudste uurwerk, dat bekend is,
dateert uit 1611 en is gemaakt door
Leeghwater. is chter sindsdien ver
nieuwd.
Intusseheu zijn we' de ecr«tc trans
gepasseerd we zetten echter onzen
tocht in steeds onherbergzamer wor
dende contreien voort en beklimmen
een aantal uitermate steile en .soms
hijnbaar in een duister luchtledig" zwevende
i'klertjes, een ijzige tocht waait om ons heeu.
i?;nar na een paar maal flink ons hoofd te hebben
-??stooten aan een onzichtbaar luik, arriveeren we
'n «.'en bewoonbaar- der oord, een soort torenkamer.
'.?;ir zich hetspeelklavier bevindt en waar de
beiii?« i-dier zyn dikwijls vermoeienden arbeid verricht.
i l et drie eeuwen oude klavier ziet er, met. zijn
' ??' »'e rijen er als spichtige vingers uitstekende
? '??kjës verweerd en onaanzienlijk uit.
' 'nderaan is een pedaal bevestigd net als
'i een orgel?dat correspondeert met de basklokken
' «elijk met het handklavier kan wórden bespeeld.
Van hier uit is het, dat de vroolijke of droevige
v '.Mes over de stad uitklinken.
Oude kerk
'ren
Het kost moeite om het doel van
onzen tocht, de 2de trans te bereiken,
daar wij ons door het dichte netwerk
van draden, dat de klokken met het
speelklavier verbindt, moeten wringen.
wat gewoonlijk niet lukt zonder een
luidruchtig" protest van de zijde
deiklokken; zijn wij echter eenmaal aan
gekomen op onze verheven" plaats
van bestemming, dan is het een verade
ming eenige oogenblikken te verwijlen
in deze atmosfeer van frischheid en
zuiverheid, waar het roet en stof van
de stad nog niet kon doordringen, waar
het lawaai en rumoer van beneden"
slechts tot ons komt als een vaag
gemurmel, bij vlage.n aanzwellend en
weer wegst ervend....
Wie eenmaal, in den laten herfst, de
stad heeft zien opbloeien uit haar om
lijsting van eindelooze, zilverwitte nevels,
waarin zij dreef als een eiland in een
onbegrensde oceaan, wanneer de eerste
zonnestralen neer komen vallen uit de
bleekblauwe lucht, vergeet dit niet meer.
Maar wij kunnen nog hooger; langs
een zeer steil en smal laddertje komen
wij in de ..kroon", de verre van fraai
geschilderde bol met haar 750 zil
veren" parels, elk zoo groot als een
zér voorspoedige appel, die herinnert
aan het privilege, dat Maximiliaan van
Oostenrijk op 11 Februari 11SH aan
A'dam schonk.
Vlak hieronder hangt <le reusachtige
klok, die het héle uur slaat, /ij is ge
goten door Assuerus Koster (naar men
zegt de eenige door hem gegoten
klok in A'dam) en draagt tot opschrift ..Verbum
Domini uianet in aeternum. A. Koster me fecit
Amstelodami 1636.
Wanneer wij afdalen begint juist het carillon
te spelen, en het is een wonderlijke emotie te worden
opgenomen door deze weelde van daverende
klankt-n.
Hoe anders is de sfeer en de stemming op het
punt waar de Munt t oren. staat, midden in de.
branding van een van Amsterdamsen drukste
verkeers..knoopen."
Genadig laat het eigenwijze miniatuur-torentje
zijn dartele wijsjes los over de haastig voortspoe
dende menschenmenigte aan zijn voet.
De Regulier»- of Munttoren. gebouwd in 1H20.
dankt zijn naam aan het feit. dat het edele metaal,
dat men in 1672 niet naar Gelderland, l'trecht en
Holland durfde sturen, in verband met de inval
van de Franschen. hier gemunt" werd.
De spits van de toren was oorspronkelijk een
ossenkop (later vervangen door een haan), in
verband met de ossenmarkten, die aan zijn voet
werden gehouden. Misschien in verband met dit
feit, verwisselde de Munt haar edele metalen
inhoud voor een minder edele"' en werd een her
berg." De eeuwen zijn Voorbijgegaan, en de herberg
.onder de Munttoren is gesloten, de gemoedelijke
rust 'van het vroegere stadsbeeld is verdwenen,
de Munttoren staat in 't brandpunt van het
moderne verkeer en laat onverstoorbaar, jaar in
jaar uit, eeuw in eeuw uit. zijn wijsjes uitklinken.
l
M
?i!
, r