Historisch Archief 1877-1940
?
t.'l
l
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 NOVEMBER 1929
No. 273$
J. D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 Telefoon 37906
BEGRAFENISSEN (naar nEIIDO» met IDTIlfEl of ADTO'S)
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
AUG. KAUPMANN
P. C Hooftstraat 113. Amsterdam Telefoon 23308
ONTVANGEN NIEUWE COLLECTIE
BED- EN
TAFELGOEDEREN
ZIJDEN TRIOOT
EN GEKLEURDE
DAMHSLINGERIE
D, OBERINK 6 Co,
INGENIEURS
~^»Amsterdam, Prinsengracht 456. Tel. 37452
BLIKSEMAFLEIDERS
AANLEG INSPECTIE ONDERHOUD.
BEGRAFENISVEREENIG1NG
N. SAX Jr.
VjC. Hooftttraat M AMSTERDAM TeUf.t 30341, 242W
REGELING VAN BEGRAFENISSEN BN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN JKKOETSAUTOMOBIELEN
CARMA
Ken gelukkige com
binatie: iijne
moccasmaak niet caramel
en de bekende kwa
liteit van Droste's
chocolade.
/id toe.
dat g3 Drostes
S TETS ON H AT S
r&£'
tïf-7**
N
.V.: J. S. MEUWSEN'S FTOEDEN HAN D EL
AMSTERDAM ==? DEN HAAG = ROTTERDAM
l
Voornaamste Kleedinginrichtin
op elk gebied
2735
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 2 NOVEMBER 1929
Nederland's eerste
Feministe11
r~t OO noemt Dr. W. .1. Kuppius Ktta Palm
J-J zich ook noemende baronnes d'Aelders. die
in do bewogen tijden der achttiende eeuw wel geen
overwegende rol lieeft gespeeld, niaav toch wel is
opgemerkt. Zij wus in 17 Ui in het wat onbewogen
(ii'oningeii geboren uit een burgerlijken vader en
i-en wat voornamere moeder, wat misschien haar
avontuurlijketi aurd kau verklaren. In 17<52 huwt
/.ij te'geii haav wensi-h met een candidaat in de
letteren. l'hi-istian'i Palm. liet huwelijk bleek
al spoedig een mislukking: l"a!m vertrekt reeds na.
een ja'ar als ambtenaar en verdwijnt daarna in de
Indische loopbaan. De jonge vrouw, hoewel nooit
wettig gescheiden, noemt zich al spoedig weduwe.
/ij bleet' nog eenige jaren in (Sroningen bij haar
moeder wonen maar vertrok in 17U7 naar Amster
dam, /.oo hc-t heette, om een Kngelsehe erfenis op
te sporen. Hier kwam zij in aanraking met Mr.
Jan Munniks. met wien zij weldra in nauwe relatie
stond. In 17(58 vertrok het paar naar Frankrijk:
Munniks WAS benoemd tot consul te Messina.
Maar te Parijs wordt Ktta sdek. zoodat Munniks
alleen door moet rei/.en naar Italië.
Dat oponthoud is voor haar vorder leven
beslissend geworden. Zij bleef in Parijs wonen,
waar zij eigenaardige bronnen van inkomsten
heeft kunnen aanboren. Zij noemde zich hier
weldra naar haar eigen naam barones d'Aelders,
als hoedanig zij ook een zekere bekendhe'-l genoot.
Xij leefde op royalon voet. had aller.S relaties
en vormde- een salon, waar zich allerlei menschen.
< >ok wel beroemdheden lieten zien. Toen de revolu
tie uitbrak vond zij het te Parijs stellig t u warm;
/.ij verhuisde toen naar C1reil waar zij weldra in de
beweging kwam; van haar is het plan tot vorming
van een corps nationale amazonen. Hier kwam zij
;>ok op voor de rechten der vrouw,. die in deze
irroote omwenteling zouden kunnen worden be
vochten.
In 1791 vinden wij haar wederom te Parijs.
Zij komt dan door aanbeveling van den gezant
Brantsen in briefwisseling met den raadpensionaris
Van de Spiegel. Zij neemt op zich dezen op d
hoogte te brengen en te houden van wat er in de
deinende jFransche hoofdstad omgaat. Zij komt
daardoor in de verdenking van spionnage, wat haar
een aanval in de pers bezorgt. Maar zij vindt ver
dedigers in mannen als Pet ion en Robespierre, die
voor haar gedrag en bedoelingen instonden. Maar
toen in het najaar van 1702 de minister van
buitenlandschézaken Lebrun haar een geheime zending
naar de republiek opdroeg, vond zij het blijkbaar
veiliger Parijs te verlaten en naar Den Haag te
reizen. Zij heeft daarmede stellig haar leven van
de guillotine gered, die niet genadig was voor
politiseerende vreemdelingen. In Den Haag deed
xij hetzelfde als vroeger in Parijs: zij bracht de
regeering, maar nu de Franse hè, op de hoogte van
de geheimen en gebeurtenissen, nu van den Haag.
Maar als in Februari 1793 de republiek wordt mee
gesleept in den eersten coalitieoorlog, is alle band
met Parijs verbroken. Zij heeft toen in zeer
moeiliike omstandigheden moeten leven. Maar het zou
nog erger worden. In 1795 werd zij met Van de
Spiegel en Bentinck van Rhoon gevangen genomen;
waarom is niet geheel duidelijk. Zij werd geplaatst
op het kasteel te Woerden; in 1798 Werd haar
gevangenschap gestaakt. Daarna verdwijnt zij
uit de geschiedenis. Wat zij verder heeft gedaan,
waar zij heeft gewoond, waar -en wanneer zij is
gestorven, is geheel onbekend.
Een vrouw dus van niet zoo groot e beteekenis,
maar toch wel een vrouw, die in haar dagen een
?zekere bekendheid genoot en die jaren lang in de
mondain-politieke wereld een Zekere rol kon spelen.
Haar denkbeelden waren zeker niet origineel»
. maar eigenaardig genoeg werden zij destijds weinig
verbreid en vonden zij ook bij de moderne mannen
van dien tijd niet veel ingang. Haaf leven schijnt
niet zonder moreele defecten, maar bepaalde immo
raliteit kan men haar moeilijk ten laste leggen, ook
al omdat haar beeld ten'slotte niet zeer duidelijk is.
Wat ervan te wete.n is, is door dr. Koppixis ver
gaderd in.eeh lezenswaardig boekje, dat ons brengt
in eetl fel bewogen tijd van opgang en neergang,
waaraan Ktta Palm niet is ontkomen.
H. BRUCJMAXS
l) Dr. ir. ..?. Koi>p'mSj Ktta Pcilin (barones
iVAeldera)t' Nederlands eerste feministe tijdens de
Frawche revolutie téParijn. Zeist, J. JMoeyanw.
TOEGEPASTE KUNST
1Ve«'f\vt-t'k IIl«? Knapper
J N «-en min of meer verborgen henedenzaaHje
van het Stedelijk Museum, aan de andeie zijde
van de Suphi'-Augustu-Sliehting, waar zooveel
voorbeelden van ISde eeuwsehe verfijning zijn bij
eengebracht, heeft H ie Knapper gedurende eenige
dagen exempels van haar weefwerk
tentoongesteld.welke een moderne tegenhanger vormen van
irindsche fin-de-siècle kunst.
Duidelijk vertoont zich in haar werk de Kransehe
invloed, door haar ondergaan tijdens baar verblijf
te Parijs, een imloed, dit» tot nut oe «t eeds voort
duurde, dank zij het contact dat ze mot «Ie Fransche
hoofdstad onderhoudt. Ken invloed, die zich waar
schijnlijk steeds zul handhaven: immers geen kunste
naar en zeker geen vrouwelijke kunstenaar blijft
ongevoelig voor de teederheid. de zachtheid, het
.simpele van de ingesteldheid der Franeaise. en. door
haar. van den Franschea mode-ontwerper ten
opzichte van kleurnuances. Dit is het groot e ver
schil tuHscheii de FrajiKche en llollandsche houding
ten opzichte van woning eu kleeding: bij ons is de
kleeding ondergeschikt aan de woning, bij ons
overheerscht dientengevolge het mannelijke accent
foischer en stelliger dun dat van de vrouw. In
Frankrijk daarentegen beïnvloedt de kleeding de
woning, is 't de vrouw. die. oppermachtig, eerst
zichzelf, dan de woning siert, met minder oog voor
do gi'oote verhoudingen, maar stellig niet verfijnder
koestêring van het detail, dat immers door de be
perktheid van het kleedingstuk zelve gedwongen
wordt tot mikrokosmischer verhouding. Bei ie
houdingen zijn onverbrekelijk verbonden met
Frankrijk, met Nederland, en. waar Frankrijk de
hare verlaat, kan gevoegelijk tot Noordelijke, in
casu .Angelsaksische invloeden worden geconclu
deerd: waar Nederland het kleurrijke, detail de
overhand laat, ontstaat een .gevaar voor at-sthetisch
dilettantisme, dat inderdaad in ons vaderland niet
denkbeeldig is.
liet werk van R ie Knapper levert het duidelijkste
bewijs voor deze stelling. De mantels, rossig beige
met klein ornament, oudroze. met gouddraad n
koningsblauw. een avondcape van kostelijk
goudbrocaat. ze zijn alle verfijnde kleedingstukken ge
bleven, geen opzettelijk-kunstxinnige habijten, waar
aan zoo menigmaal weefsters zich te buiten gaan.
Dan is Rie Knappen- op haar best. dan verheugt
/e zich in de mogelijkheden, die het spoel weef se l,
met gevoelig en verstandelijk inzicht, los van ..volks
kunst." oplevert. Deze kleUr-technische gevoelig
heid brengt Rie Knapper over op de groole doeken.
kleeden en kussens, voor woumgaankleedhig be
stemd. Ze gevoelt zelve de noodzakelijkheid giooter
.patronen te vormen en ze vond' deze dan ook dooi
de toepassing van een y.onnebloemwefsel. hier
minder bekend. Ze handhaafde haar kleurengamma
dat echter geen samenhang^heeft met de ontwikke
ling van llollandsche binnenhuiskunst, zooals deze
zich heden vertoont. De Fransche invloed is blijven
bestaan en al blijft haav verbeelding ongehavend.
deze is hier niet voldoende om liet a?sthetiseerend
gevaar te ontgaan. Maai» bij een weefster als Rie
Knapper, die technische bekwaamheid vereenigt
met een zeker niet alledaagsche verbeelding, blijven
nog alle mogelijkheden tot verdere ontwikkeling
open. RO VAN OVEN
JUuller-kriastal en Ijoclorwerk
door Kutniy van leeuwen
In de Niéuwe Toonkamers voor Kunstnijverheid
te Rotterdam is thans glaswerk te zien, ontworpen
door Gerartl Muller. In het aardige boekje dat bij
Brugse verscheen o ver ,, G las en Kristal" door deu
Secretaris der Directie van de glasfabriek j .Leer
dam" geschreven.Jeest men omtrent dezen ont-'
werper: ..Hij noemt zichzelf geen artist. aclit
,. kunst "in het glasvak uit den booze. raadt uit een
oogpunt van koopmanschap aan iedere fabriek
de inmenging af van kunstnijvenen, die ..theore
tisch" ontwerpen en geen begrip hebben A*an
'fabricatie, noch de v(reugde en het leed kennen,
die van de stof uitgaan. Desniettegenstaande
verkoopt hij, in zijn Jbekende zaak te Amsterdam
kristal, uitsluitend naar eigen ontwerp, waarbij
niets smakeloos en veel zuiver moois ,18." Aldus
Karel Waseh.
Ik'kan dit oordeel, in deze laatste woorden
gegeven, volkomen onderschrijven. Muller is een
man van goeden smaak en beschaving j. hij houdt
van fijne accenten en er is in al wat hij naar zijne
aanwijzingen doet ontstaan (hetgeen uitsluitend
in het buitenland geschiedt, in' Bohemen. België,
Frankrijk en Engeland) eone deftigheid welkt;
nimmer naa'r het decadente neigt. Wel voelt
men hier en daar (zijn wat ik'zou willen noemen
J Aflikt H kilt
HfIMLEN
..geloofs-belijdenis" hievvoi-en geciteerd is er Wel
licht de oor/aak van) dat «leze ontwerper in zijn
rommercieel verlangen liet publiek wat al te /eer
naaf de oogen '/.iet. althans dat deel van het koop
krachtige publiek, waarvan hij het moet hebben
en zoo zijn nu en dan du uitkomsten van zijn
vormontwerpen wat zoetelijk van aard.
Dooi- bepaalde omstandigheden of misschien
ook door bijzonderen aanleg blijft bij de/.en ont
werper de traditie overheerst-hen, liet zoeken naar
oorspronkelijke, dus nieuwe accenten, blijft achter
wege en dit maakt dat alk-s rustig is en nimmer
iets gewaagd wordt. .Miliii' van de wegers moet de
nieuwe kunst het hebben en het zijn altijd de win
ners vnn de toekomst!
/ou men zijn glas willen karakteriseeren dan
blijft te prij/en den eenvoudigen op practische
eischen ingestelden. evenwichtigen vorm; liet is
steed* van een prachtig, kleurloos, volmaakt
helder ..metaal".
Het is wel eigenaardig: nu eens treft de uiterste
distinctie, dan weer eene zekere alledaagschheid:
er is iets ongelijk*,in Muller's werk maar dat twee
slachtige zal wel schuilen in het feit dat we met
iemand te doen hebben die wel koopman maar
geen kunstenaar wil heeten....
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ineen
heel fijn glasservies, geheel blank gehouden, met
eene zeer simpele, ingeslepen versiering van drie
gele bolletjes, toont Muller zich in de beperking
een moester evenzeer als in enkele eenvoudige
glasvazen 011 kommen, waarop eene enkele strakke.
ingeslepen lijn een stil relief geeft. In zulke dingen
is niets te veel maar ook niets te weinig. Zij zijn
net goed en zonder pretentie, wat in onzen tijd
wel een streepje aan den balk mag hebben!.,..
* *
Het lederwerk van Mejuffrouw van Leeuwen
is het fraaist als ook zij niet aan verkoopen denkt !
Mijne voorkeur gaat dan ook stellig uit naar de
geheel op de vreugde van het doen en de liefde voor
fraaje kleur ingestelde voorwerpen, welke nu en
dan tot een soort Japansehe verfijning zijn opge
voerd.
Kr is een schrijftafelgaruituur van fijn grijs
en zwart, en blauw met een streepje bladgoud.
dat tot in alle onderdeeion geslaagd kan heeten.
trouwens de prachtige blauwen zijn hier het bewijs
(ondanks de felle rooden) dat Mejuffrouw van
Leeuwen meer op de koelere en stillere tinten is
incest el d dan op de brutalere warme kleuren j
waarbij zij .'zich te hoeden heeft voor het maken
van dingen die eigenlijk haar hart niet hebben.
OTTO VAN TUSSENBROEK
SPECERIJEN
ten
Jftncleze/
LBERTO/4DERS
£*C9
DEN HAAG
RECEPTEN
Elerdrank
l eidooier, l eet lepel suiker, l wijnglas cognac,
V wijnglas rum, l ectlepel stukjes ijs, een weinig
melk en nuotmuscaat. |(|
Roer de eidooier met de suiker. Voeg de cognac
en de rum al roerende toe en vervolgens de stukjes
ijs. Doe de drank in een limonadeglas, dat met
melk is bijgevuld. Rasp er, voor het gebruik een
weinig nootmuscaat over. Presenteer de drank
direct.
K E N N E R S
KOOPEN BOTER
VAN OUD-BUSSEM
i
H