Historisch Archief 1877-1940
t8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 NOVEMBER 1929
No. 2736
No. 2736
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 NOVEMBER 1929
Radio en Grammofoon
Een Amerikaansche tip
Nieuwe Platen
door Lou Lichtveld
muziek
ZOO monschelijk is hot, do wereld
iix rangen en standen to verdeOlon.
?dat zelfs in eeix jonge productie als
?die van grammofoonplaten thans de
classificatie in lichte muziek,
operaixxxiziek on klassieke muziek meer en
meer gebruikelijk wordt. Als rubri
ceering zoxx men er niets op tegen
kunnen' hebben, wanneer die
onderverdeeling niet tegelijkertijd een ver
zwegen waardebepaling inhield. Men
is gewend om ..klassieke muziek" als
oen hoogere muzieksoort, do zooge
naamde ..lichte muziek" als iets van
lagere orde te beschoxiwen; oen heb
belijkheid waarvan do 'onjuistheid
evident wordt, wanneer men bedenkt
dat onder ..klassieke muziek" ver
staan wordt alles wat do
concertprogramma's bieden: de werken voor
symphonie-orkost, kaniernmziek. allo
-Jiüderen j.lio^ zich om do een of ander»
durft mot hoe langer hoe meer over
tuiging de. vergelijking tusseheix een
Weonsch monuot on oen
Amortkaansche foxtrot, tusschen een romantische
nocturne en een xikxilele-song op te
stellen, vergelijkingen, die tien jaar
geleden als de ergste sacriloge /ouden
beschouwd zijn.
* *
*
Kr is nog iets anders. T>e muziek
cultuur is niet alleen oen schoon park
van zeldzame en. pracht ig-gekweekt e
bloemen. Deze. bovenlaag bestaat
slechts bij de gratie van een donker
en onaanzienlijk humus, dat niette
min alle, kiemkraeht. alle voedings
sappen in zich bevat, 'waardoor bij
tijil en wijle die schooiie bloemen
kunnen opbloeien. Daarom ontveins
ik mij niet dat een goed kruidkundige
ook deze humus moet onderzoeken.
zelfs op govaar af de fijne vingers
waarmede hij bloemen plukt te be
i-eden geen doortocht in de dancings
hebben gebaand. Kn onder ..licht"
wordt datx allo muziek verstaan, die
niet ..klassiek'' en niet uit do opera
?afkomstig is.
* »
*
(iij ziet waav ik heeix wil. Men geeft
een geclassificeerde waardebepaling
van tle muziek naar hot gebruik,
niet naar de eigen kwaliteiten van
het muziekstuk. Kn dit is een zoo
verbreide, onalledaagsch geworden mis
vatting, dat bijna iedereen haar den
oen of anderen keer mode-propageert.
Daardoor ook stxiit een axioma van
de artistieke bittertafel als dit:
oen goede foxtrot is beter dan een
slechte symphonio. in oen serieus
gesprek altijd direct op verzet.
Wat een sclnmd. wat oen minderwaar
dig.* is er echter niet bij al die klassieke
nxxiziek; wat een jxiw.-elt je?'van
preciesIxeid. van knappe'instrumentatie, welk
t-en geladenheid van Weltschmerz, van
de dezentijdscho nostalgie vindt ge
daarentegen niet in heel veel ..lichte
muziek".
't l* gevaarlijk het te zcggon ?
maar het is zeker ook oen bevrijding
voor sommigen hot t o hooren zoggen
dat er foxtrots zijn. die ons hon
derdmaal moer en'dieper-raken dan
ixxeixig uienuet van Beethoven, en
?die ook voor een. onbevooroordeeld
tecluxicus beter iix elkaar blijken te
?zitten!
De. gebruiksvoorwaarden, de ? toe
vallige, uitvoeringsconventies hebben
?de verkeerde |waardebepaling in de
haixd'gewerkt. De grammofoon echter
karx ook in dit opzicht egaliseeren en
correctief werken: klassiek of licht.
gij hoort alle platen in dezelfde con
ditie, gij gaat ze hoe langer hoe meer
losdeixken. van het milieu, waarin mon
?deze muziek gewoonlijk uitvoert, gij
door Melis Stoke
ABONNEMENTSPRIJS
van De Groene Amsterdammer"
per jaar. bij vooruitbetaling'
franco per post:
Voor Nederland . . . f 10.?.
,, Ned.-Indiëp/mail . ,, 13.50
., » ', .. p/zeepost 10??
ab., binnen Europa ,,,11.50
uitgezonderd:
,, Eneeland-Italië- ] , -? cA
-r .. i j i it lo.OU
Zwitserland . ? ., J
Amerika . . . . ,, 13.50
,, i Zuid-Afrika. . . ,, 11.50
Postgiro ' No. 72880
Gemeentegiro ,,-G. 1000
vuilon.
Daarom ook kan niemand de ware
stand en bet eekenis van onze
nuiziekcxiltuur doordringen, zonder ook de
onderlaag, de allergewoonsto
gebruiksmuziek. hot moest populaire
nuiziektfobruik zijn belangstelling to gunnen.
Kr is veel muziekwetenschappelijk
werk geleverd, on toch is er zoo weinig
ooit over de mxiziekr«//«i<>'. over het
muziekleven als eigen organisme
gozeüd. omdat men alle onderzoek heeft
gebaseerd op een kunstmatige be
perking.
* *
Deze korte verdediging, die ik
waarschijnlijk nog menigmaal zal
moeten aanvullen, scheen mij niet
overbodig, nu ik enkele grammofoon
platen van ,.lichte"nxuziek hier te
berde breng.
Belangrijk is maar n ervan in
strikt nxxizikaal opzicht, namelijk
de' '?Big- City blues", een foxtrqt
van de Fox Movietone Follies. door
het driemanschap
(iottler-MitchellConrad geschreven, en gespoeld
door do knappe en vitale Raymond
Julian's Jazz boys. Het is een sierlijk,
dansbaar. zeer rhythnxisch stuk, dat
ook goed geinstrximenteerd is on
xiitstekcnd' werd opgenomen.
De keerzijde van, deze plaat (Odeon
A 221.151)-. geeft een andere foxtrot,
Breakaway, met een vocaal refrein:
als geheel lang niet zoo aardig al*
..Big City blues."
Dan zijn er nog een aantal
Hollandsclïe opnamen, waaronder twee di
niet onaardig zijn als voorbeelden
van Hollandsche langs-d
n-weg-muziok. De eene brengt twee frisscne
harmoiiie-nummors van het
Amsterdamsch Politiemxiziekcorps onder
leiding van II. Rijgersberg (Columbia
D 1.UU13) en de andere de
Defileermarsch en de Taptoe van onze Marine,
gespeeld door de Koninklijke
Nederlandsche Marine-Kapel onder leiding
van L. II F. Ixüstikow. De schelle
piccolo's n liet levendige geroffel
waarop onze Jantjes, de trots onzer
natie zelfs bij de anti-militairisten.
paradeeren. worden xiitstekond op deze
'. plaat (Odeon AA 17S007) overge
bracht. ?..;'-'
Heel wat beter tenminste, dan do
Krontjong-liedjes. welke Pierre. Palla
op het Tuschinski-orgel voor Odeon
(A 1(51137) gespeeld hooft, en die
stellig niet tot do boste orgel-opnamen,
noch tot.de boste nummers uit het re
pertoire van onzen bioscoop-organist
behooren.
D K lezer die, onder deix invloed
van do hier te lande geleden
beursverliezon, wantrouwig mocht zijn
voor de prima tip dio ik hieronder.
met speciale permissie van mijn collega .
van Economische /aken, wensch te
lancooren, bedenke dat wij alles te
danken hebben aan dit kranige, doch
helaas te dikwijls verkeerd begrepen
volk. Hij bedenke dat het onmogelijk
do bedoeling van de Amerikanen kan
zijn. dat wij xiitsluitend hun lood
zouden doelen, maar dat zij er, ware
het slechts xnt overwegingen van diepe
menschelijkheid ook recht op hebben,
dat wij ons voordeel doen met de
methoden waarmee zij ons teix voor
beeld strekken. Men gelieve hierbij niet
? xiitslxxitend te denken aaix
draixkbost rijding en koopon op afbetaling,
maar ook on vooral aan de hoogere
cultureele dingen, waaronder in de
eerste plaats gerekend mag worden
de stijl van het verkeer der iirdividxien
~ onderling ~
Do tip die ik te geven heb is ge
grond op een dagbladbericht. In
Frankrijk hoeft oen Amerikaan een
landgenoot in rechten aangesproken
om schadevergoeding wegens het
zonder opgave van redenen wegblij
ven van oen hem ter oore
gereedgemaakten maaltijd. Kn do rechter
heeft uitgemaakt dat de gastheer
inderdaad recht had op schadever
goeding wegens aangeschafte kippen
etc.
Velen zullen dit bericht gelexen
bobben, maar het komt mij voor dat
er te weinigen zijn die hebben ingezien
welk een onschatbare mogelijkheid
daarmee voor hunne voeten geworpen
werd. Juist in een tijd dat tallpozeix
zich de haren uit het hoofd rukken
van spijt om verkeerde beleggingen
wijst deze Amerikaan ons op een
reeks van beleggingen, die wij ver
geten waroix eix die alsnog productief
gemaakt kxinnen worden. In den loop
der jaren zijn millioenen monschen.
die door andere millioenen menschen
waren xxitgenoodigd zekere hoeveel
heden waardevol voedsel te komen
nuttigen,' door vergeetachtigheid of
anderrszins in gebreke gebleven te
voldoen aan de verplichting welke zij
hadden aangegaan door het accep
teeren van de invitatio. Dwazen die
wij waren hebben wij het veilies
voor 100 pC't. afgeschreven, zonder
te bedenken dat aldus de vorderingen
tot schadevergoeding Zich opstapel
den.
We zijn beleedigd geweest of ver
ontwaardigd en we hebben verzuimd
het eenige te doen wat in zulk een
geval zakelijk en efficiënt is. K n van
verre overzee moest een man 'komen
om ons toe te roepen: ziet, wat ge
nog bezit, wat ge nog in klinkende
munt kunt omzetten.... Arm, in
conventie 'Verstard' Exxropa. Ge hebt
in Amerika's voorspoed willen doelen,
en ge hebt verzuimd het eerste te doen
wat daartoe, noodzakelijk is: xi aan
te passen aan de Amerikaansche
denkwijze....
Maar genoeg bespiege
ling, l^aat ons pi-actisch
zijn. De lange winteravon
den, staan voor de deur
en, velen uwer. teleurge
steld door de lokkende
advertenties die n rijke
bijverdiensten voorspiege
len, kijken om naar' oen
gelegenheid otn binnens- .
huis en op aangename
wijze de avonduren prodxictiof to
maken.
Welnu dan, laat ons materiaal ver
zamelen onx onze kennissexx aan to
spreken voor schadevergoeding. De
lamp brandt boven de tafel. De klein
tjes zijn naar bed. De grooten hebben
hxm schoolwerk af. Moeder neemt do
huishoxxdbockeix van vorige jaren
voor zich, vader oude agenda's on
kalendei's, do kinderen potlood, papier
on rokenlinialen, en daar begint het
vermakelijk exx winstgevend
gezelschapspel.
Zonder aanzien des persoons wordt
gehandeld. Vader roept een naam af;
en oen datum.
Ooin. en Tante Dinges. Kerstmis
Moeder leest af: oen Kerstkrans,
drie gxddcn, een gans. twee pond
kastanjes.... De bedragen worden
door de kinderen genoteex-d en onder
ling geverifieerd, Ieder krijgt de
jtdbgwlW'l?qfl.nviillingen t. p maken
en ten slottc wordt de schadepost
vastgesteld.
Bij een eenigszins vlotte werkwijze
exx mits eene goede administratie
aanwezig is, kan oen normaal gezin
aldxis drie a vier
schadeloosstellingseischen doexmxenteoreix. Deze xxxoeteix
dan weer op andere avonden op be
hoorlijke wijze geredigeerd worden,
en zoo is het mogelijk er elke week
eenige aanhangig te nxakerx.
ITitteraard zullen er dxxbieuse posten
voorkomen, zooals bijv. flessclum
wijn of likeur, welke ook ten behoeve
$an andere gasten ont kurkt zijn,
terwijl bovendien zoi'g moet worden
gedx-agen voor voldoexxde getxxigexx-.'
verklaringen ten aanzien van nete
lige pxxnten betreffende het aan
branden van zekere spijzen tengevolge
van het lange wachten, het gebruik
van meer dan het normale aantal
borrels gedurende dat wachten, als
mede posten voor vuur* licht, der
ving van verval etc.
Economen zxxllen mij wellicht tegen
werpen dat op deze wijze eene over
heveling bewerkstelligd wordt van
bezit zonder stijging van het nationaal
vermogen dientengevolge. Hiertegen
over voer ik echter aan dat er een
trouwens door den Franschen rechter
erkend element van billijkheid
ligt in de compensatie van geleden
verlies en bovendien dat het aan de
bexirs ook niet anders gaat.
Ken allereerste voorwaarde is echter
dat wij alle ongezonde kernen van
z.g. fijn gevoel en consideratie gron
dig opruimen en dat niemand er voor
terugdeinze desnoods zijne ? naaste
familieleden Voor den rechter te.
'brengen. Het geldt hier zxiiver en
alleen een re valorisatie-schema dat,
in den huldigen tijd. waarin ieder
haalt wat er te halen valt, alleszins
toelaatbaar te achten is.
BRANDBLUSSCHER
.HOLLAND IA
SPANJAARD*C2
FABRIEK ESPANA
UTRECHT
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
Groquante Croquetjes
door Alida Zevenboom
WAT was dat een mooie avond
van meneer van Hoven in den
ouden Prot-schouwburg en wat sprak
- nxeneer Eduard Polak gevoelig en wat
wordt dat een lieve gewoonte van
onze wethoxiders voor de Kunst om
bij elk jubileum van een acteur of
actrice of van een zaal, het Eere
voorzitterschap op zich te nemen en
BEURSCRISIS 1929
Hebt gij u wel eens afgevraagd,
(maar dan in ernst, en zonder jokken,
d bout port a nt en ruiterlijk)
waarom tc/j «aar het uiterlijk,
in Nederland niet mogen gokken.. ?
De afkeer voor het grillig lot
wordt ons van kindsbeen ingegoten,
omdat hasardspel ons onteert,
En hij, die 't desondanks probeert,
icordt uit de maatschappij gestooten..
De loterij is vastgelegd
in nauwe ie ettelijke banden.
En wie bij races en'bij sport
tot een pari geprikkeld wordt
valt dadelijk in politiehanden.
i ' ? '
Zoo heeft, althans in theorie,
het puik der Nederlandsche mannen
? ? ? ,'
uit aller landgenooten lot
den invloed van den boozen god
des onverdienden.gouda gebannen..,.
En naar diezelfde theorie ,'
zou er in Holland nooit geween \jn
om geld aan grof hasard gewaagd,...»
Ondankbaar volk dat steent en klaagt
nu plotseling sóóveel duiten heen zijn..
MELIS STOKE
een woordje te zeggen. Maar wat ik
gemist heb, was een enkel woord
van herinnering aan meneer Prot en
zijn bedden op het tooneel. Ik weet
wel dat meneer zaliger geen première
bij Prot oversloeg en zijn avond
was niet gelukkig geweest, heb ik
hem wel eens hooren zeggen, als er
geen bed op het tooneel gestaan had.
Maar wax*en de menschen met al
die bedden eigenlijk zooveel slechter
dan ons tegenwoordig geslacht, ,dat
in heel veel woningen eigenlijk geen
bedden meer kent, maar alleen een
soort dubbelgeslagen rustbank die
's nachts dient tot bed, en 's morgens
voor tafel en 's middags voor aan
recht en 'savonds voor speeltafel
en Zaterdagsavonds voor badkuip
en dat heet het nieuwste op het gebied
der meubileering ! '
Ik ben eens op een vrijkaartje
naar Prot geweest, maar ik moet
zeggen dat ik het erg zedelijk
vond en heelemaal niet slecht, want
de meneer die den heelen avond niets
anders deed dan zijn .vrouw bedriegen,
zat van achten tot elven in draf,
zooals ik het wijlen meneer, als hij
wat op zijn kerkstof had - en dat
was soms wel wat veel voor een nxan
uit de Bocht van de Heerengracht
nooit ' gezien heb en de inwendige
zendeling, die met mij op het vrij
kaartje mee was gegaan, omdat,
zooals hij tegen me zei, voor den
reine alles rein is ? u hadt het hem
moeten hooren zeggen, u hadt hem
beslist uw laatste dubbeltje gegeven,
zooals ik sprak van het slechte voor
beeld dat zulk een man gaf, maaV
dat zijn verdiende straf niet uit zou
blij ven, waaruit u zien kan dat er bij
Prot nog wel wat goeds te beleven viel,
ook met een bed op het tooneel en een
actrice in haar onderlijfje, want het
viel me op in dat stuk dat ik zag,
dat de dame in kwestie meer aan had
toen zij naar bed ging, dan onze meis
jes nu, als zij ' middags gaan dansen
en toen spraken de' menschen er
schande van en mevrouw zaliger
wilde nooit mee omdat het niot netjes
voor een dame was. Weet u misschien
wat nu niet netjes voor een dame is?
Ik niet.
Bij al die Prot-herinneringen, /.ou ik
heelemaal den jubilaris vergeten en
hij speelde dien avond toch zoo ge
voelig en nxooi en ik vond het heel
lief van meneer Louis de Vries dat hij
even uit Kopenhagen was
overgewipt om te komen vertellen dat de
jubilaris eigenlijk een leerling van
hem was en dat had ik ook al gedacht,
toen ik meneer van Hoven zoo aan
doenlijk zag spelen. ,.Xet de Gropte
Loxxis," hoorde ik achter en om me
heen zeggen exx dat was heelemaal
niet overdreven.
Ik zei daar net dat ik niet moer
wist wat al of niet netjes voor een
dame is on ik moet u zeggen dat ik
vreemd heb zitten kijken bij die
mode-show in het nieuwe hotel aan
de Munt, waar ik ook al een vrij
kaartje voor had. Wat een mensch
tegenwoordig niet alles voor niot s PIX
voor de reclame thxiis krijgt, is to
veel om te noemen, want ik kreeg
behalve dat kaartje voor- nxeneer van
Hoven's jubileum ook met dezelfde
post een half pond je margarine en
een busje flikjes thuis gestuurd onx
to proeven en je begx-ijpt niet hoe al
die menschen hun kosten goed maken.
Ik hoor dan ook van het actourtje
: van ,driehoog, dat elk jubileum den
jubilaris een halve nxaand salaris
kost en de rest, als hij~ er een beetje
van maken wil met wat bloemen en
ZOO.
.Maar er waren bij die toiletten
op die mode-show japonnen die ik
voor geen .tienduizend gulden zou
hebben willen aantrekken, want
erbleef meer van je lichaam te zien
dan er mee bedekt was en hoe ! En
allemaal op den rug. Zijn de mannen
dan zoo veranderd? vraag je je af.
Meneer Theo moest daar eens een
vraag over stellen. Dat zou hem
toe' vertrouwd zijn!....
PATR
per blik.geheel gevuld met nostuksFt.35
BOEKBESPREKING
..Stille Plekje*", jloor Hnn Krng
Als uitgave van ..Boek en Periodiek'
te 's-( iraVoixhoge is eonigen tijd .geleden
een map verschenen mot oen twaalftal
houtsnede-afdrukken van tien nog
jongen kunstenaar Han Krutf. vooraf
gegaan door een inleidend woord van
Jotnin Sclncenkc.
Hoewel nx/m veel goeds in Krug's
werk kan waardeoren, valt hot toch
moeilijk om zich aaix den indruk te
onttrekken dat hetgeen hier onder
oogen vaix hot pxibliok wordt gesteld
nog te weinig belangrijk kan heeten
om thans reeds aldxis soamgevat
uit to geven. Afzonderlijk'beschouwd
(er zijn twaalf blatlen) kan men hier
en daar goede hoedanigheden
waardeei'en, inzonderheid do verdeeling in
zwart en wit alsmede 'do zxiivero
xylografischo techniek, maar het is
alles nog wat ledig, men mist hier
oorspi-onkolijkheid on wat Krug hier
vertelt is al een oud verhaal. Misschien
vindt dit zijn oorzaak dat hij van oude
hoekjes houdt, van pictxxrale gevallen,
maar de kunst '\& andere wegen gegaan
en heel de vormensproak is gewijzigd,
zoodat men hier bij een der jongeren
toch gaarne andere verlangens had
gewenscht dan het geven van mhx
of meer aantx-ekkolijko gevallen"
als de stille plekjes in stad en dorp,
in heide, duin en veld'bieden....
OTTO VA-X TUSSENBROEK.
?L