De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 9 november pagina 6

9 november 1929 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

fv l 'i i t < !! 8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 NOVEMBER 1929 No. 2736 ZVo. 2756 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 NOVEMBER 1929 J. D. STRUIJS 6 Zn, Prinsengracht 837 Telefoon 37906 BEGRAFENISSEN [naar VERKIEZING mit RIJTUIGEN of AUTO'S] CREMATIE. - TRANSPORTEN. Pendules, Horloges, Stijlklokken, Wekkers, Barometers, Gouden en Zilveren Werken Grootste Sorteering Goedkoopste Prijzen N.V. v/h. Gebr. BREEN NIEUWENDIJK 172 HAARLEMMERSTRAAT 64 ROZENGRAGHT 53 Ateliers voor reparatiBn aan Uurwerken, Goud en Zilver ASPSBOMMB: BOEKBINDER KERKSTRAAT 58 AMSTERDAM Köldewey 6 Corbière Lcidschcstraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN: Kinderbadkuipen Badtafels Baby bascules _ _ _- Linnenmanden ~ . BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jt. F.C. Hooftttrut at AMSTERDAM TAtef.s 30341, 243M REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN UJKKOETSAUTOMOBIELEN STEENHOUWERIJ D* WEEGEWIJS Rapenburg 44 - AMSTERDAM ~ TeL 42662 M A R M E R W E R K E N G, J. DE KONING S ZOON Keizersgracht 447» Opgericht Ao. 1739 LOOD- EN 2INKWERKEN. STEUMZOLEM MAAR GIPSVORH tnsfcpumenthandel SCHMEINK Spuistr>.256, Tel 4O2OO.Amstef»dam W.- H. POLMAN TUIN OVERTOOM 526 -:- Telefoon 82660 Begrafenissen ~ Transporten - Crematies GERARD B. RIJKE Jt, BINNEN ARCHITECTUUR KEIZERSGRACHT 559 ~ Telef. 30559 Complete Meubileering VER WEEGEN 6 KOK AMSTERDAM Kalverstr. 86?90 DEN HAAG Noordeinde 64c XtSWERS PUIÖS VOEÏWWEH AUTO-OVERSCHOENEN ENZ. Abonneert U op: - ? ? ? ? ? De Groene Amsterdammer l Voornaamste Kleedinginrichtin op elk gebied MODE-SHOW <door Philippine de Montigny Worth B KG IN November hebben de meeste dames reeds haar wintergardernbe in gereedheid 'igebracht en het was dan ook wel wat Jaat voor J3iet Franse hèmode-huis Worth om in'Amsterdam i nog met de nieuwe mode-snufjes aan te komen. Verrassend was het natuurlijk niet wat ons ge toond werd, want wij hadden de sleepjaponnen ?al in allerlei variaties kunnen beschouwen bij de : shows van onze groote modehuizen in September. $ Maar toch was heel vrouwelijk Amsterdam uit^geloopen naar hefc Carlton-Hotel, want de firma Worth hoeft een wereldnaam en de fascineering, die uitgaat van een dier echt-Parijsche couturiers, :.schijnt voor onze Hollandsche vrouwen welhaast onweerstaanbaar. De belangstelling was zoo alles overtreffend, dat er gedurende verscheiden minuten groote wanorde heerschte, maar toen de eerste manne?quins met haar kalmeri stap door de volle zalen begonnen téwandelen, kwamen langzamerhand de rust en bezadigdheid van het Hollandscne damespubliek terug. Wij zagen eerst verschillende ensembles voor overdag. En tot de verwondering van velen bleken -ixleze^toiletjes voor de straat nog zeer kort van rok. Zelfs de pelsjes van hermelijn bleven tot weinig onder de knie en de dames, die met een protest tegen de lange rokken waren gekomen, keken al vergenoegd, want deze allerliefste sierlijke en tlat^eusejpakjes moeteu wel het hart van elke vrouw bekoren. Maar al spoedig veranderde de gelaatsuitdruk king en er werden zelfs af en toe kreten gehoord. Of deze kreten bedoeld waren als afkeuring of als bewondering kon niet worden vastgesteld, daartoe is het publiek in Holland niet voldoende op dit sjebied getraind. Maar ieders aandacht werd in beslag genomen door de wonderlijke toiletten die <le iFransche ? mode-koning ons toonde. WortIi vraagt van de Hollandsche dames, dat ? zij zich naar het Concertgebouw zullen begeven in een wit gebrocheerd-zijden avondtoilet dat tot ver over het middel (aan de rugzijde) is gedecol leteerd en dat zij daarbij zullen dragen v uri-oode lange handschoenen van peau de suède ! Wij worden verder gesuggereerd om naar den -Stadsschouwburg te gaan in een ontzaglijk kost baar avond-ensemble van zwaar rood fluweel, zeer diep gedecolleteerd, met uitvoerige volants. die den beenen bijna elke beweging onmogelijk maken en daarbij passend een korten avondmantel van róód fluweel met een somberen zwarten vossekraag. Een vrouw van twintig ziet er in een der: gelijke japon uit als vijf en dertig, een vrouw van vijf en dertig... .rekent u maar uit. Als een verademing kregen wij eenige waarlijk Parijsche déshabillcs te zien. Een rose zijden och tendtoilet met rose veeren en een pyama van effen glanzend witte zijde, die sluik en zonder kraag den hals omsloot. De J zoogenaamd ouderwetsche" strooming in «de mode werd ons getoond in een charmant geheeh een zwarte Javondjapon met n kort avond jasje, dat aan den tijd^van onze grootmoeders herin nerde, een splitje op den rug n veel zwart, ouwelij k bont. Ook de mof werd gedragen bij een dergelijk *mderwetsch getint complet dat wel aardig is in een of andere revue, maar dat wij toch nooit als onze l dagelijksche moderne kleeding zullpn aan schaffen. Het mooiste *warenrzooals' gewoonlijk de enkele details en wel in de allereerste plaats de schoentjes. Kv waren juweeltjes bij. Vooral de avondschoen tjes van melkwit leer met een rood hakje en wit en rood neusje werden bewonderd. De eenvoud en chic der effen zwarte schoentjes zoowel bij de ?après-midis als bij de zwarte avondtoiletten ken merkten zich als door en door Fransch. Tot slot werd onder de klanken .van den Hochzeitsmarsch de gebruikelijke bruidsstoet vertoond. De bruid in wit satijnen crèpe met' langen sleep, de bruidsmeisjes in diep blauw fluweelen nauw' sluitende^japonnen,/met hoeden in dezelfde kleur. Ue stoet j werd besloten door een mannequin in een donker brocaat japon, die een sleep van eenige meters achter zich aandroeg, een sleep die, onï? Jxet' sieepachtige nog meer te' accentueeren, met ? een breeden rand bont was afgezet! TOEGEPASTE KUNST door Otto van Tussenbroek Tentoonstelling van llulnl ndustrlt'. IX Puh-hri Studio" te 's-Gravenliage i* oen overvloed van voortbrengselen der Joego slavische Volkskunst uitgestald. Het is jammer dat men hier van huisindustrie" en van,.huisvlijt" spreekt, want de getoonde werkstukken verdienen over het algemeen genomen beter, vandaar dat ik met opzet het woord Volkskunst" bezig! Immers tusschen huisvlijt en volkskunst is een zeer groot onderscheid; bij het een is een zekere behendigheid van doen etx bekwaamheid tot het hanteeren van bepaalde gereedschappen voldoende, terwijl bij het ander van een bezield nrheppen van vormen en versieringsmotieven sprake kan zyn. Eenerzijds kan het hart er koud onder blijven, anderzijds komt heel het kunstzinnig vermogen tot uitspraak. en ofschoon op deze tentoonstelling inderdaad tal van dingen zijn aan te wijzen welker vervaardiging geheel en al door de gedachte aan verkoopen werd beheerscht, zoo staat daartegenover een belangrijk meerendeel aan zuivere uitingen van Volkskunst zooals deze tot stand gekomen zijn om eigen lijf te tooien of eigen omgeving te dienen zonder de bijgedachte aan eenigerlei geldelijk gewin, ook daar waar men dit laatste wel degelijk goed zou kunnen gebruiken! Het is intusschen zeer wei begrijpelijk dat voor ~deze verkoops-tentoonstelling ook gangbaar materi aal is uitgekozen, immei-s zij werd ingericht met een philantropisch doel. Doch dit kan intusschen den recensent onverschillig laten. Zijn taak is den toets hoog aan te slaan als kunstbeoorcleelaar en dat hier vele voorwerpen aanwezig zijn welke de scherpste kritiek kunnen doorstaan, is een bewijs van de belangrijkheid dezer onderneming. Servië, Croatiëen Dahuatiëzijn hier vertegenwoordigd en laat ik nu maar dadelijk getuigen.dat de Servische (en vooral de oude stukken !) het glansrijk winnen van de andere borduursels. . . . De nobele kleurenkeuze, de fijn zwenkende vormen en het speelsche lijnenspel der siermotieveii is een vreugde voor het oog en al is er onder de naar felheid neigende Croatische en in koele strakheid geteekende Dalmatische kunstvoortbrengselen van de eenvoudigen van geest niettemin veel schoon?, de pracht en praal van de Servische ornamentiek wordt niet geëvenaard. Er is o.m. een wijde mantel, een overkleed met mouwen van donkerrood fluweel, (ianscli deze stof is met gouddraad versierd zoo,'dat-hier. en daar slechts dunne roode lijnen uitgespaard bleven en nu is dit het wonder: dat ondanks den gewel digen rijkdom van het totaal alles toch zoo deftig en stil is gebleven. De versiering, ongemeen leven dig, ja druk, wordt als eenheid opgelost en men ziet slechts n gulden gloed!.... Ook bewondert men tal van kleine, vierkante lappen welke op de kleeding der mannen en vrouwen wordt toegepast waarvan de kleurenkeuze een waar poëem van allerteederste klein-tegenstellingen kan heeten. even als geborduurd kantwerk, ragfijn als van spinnewebben, waarin bloemen gevangen zijn.... Kaast deze oogenweelde treft de uitermate zorg vuldige, oordeelkundige en geheel overzichtelijke schikking van het tentoonstellingsmateriaal, waar door Ivèt zoo hinderlijke en te vaak .voorkomende bazar-achtige karakter werd venueden.' Behalve een uiterst beschaafden en rustigen maakt het Verkregen geheel ook een zeer feestelijken indruk. Het ware inderdaad te wenschen dat andere ten toonstellingen van denzelfden aard steeds in even goede handen berusten mochten want daar mankeeit gewoonlijk nog al eens iets aan en het is dan ook niet ieders werk !.... Tentoonstelling Marokkaanse h Tapijten en Borduursel*. Men heeft een leerzame kans tot vergelijken: de Firma Metz en Co. exposeert eveneens te 's;Urayetihagc velerlei fraaie weefsels en borduursels, maar deze komen'van andere volksstamnien en wel de Marokkaansche. Toch is er overeenkomst: de warme kleurengloed ?en de behecrsching van'het ornament. En zoo kan men ook hier zich verlustigen in. tal van fraaie en ook zeldzame voortbrengselen eener overoude kunst, waarin de ziel leeft van gansch een volken al werkt de invloed van Europa ook hier in sommige gevallen verlammend op het zuiver overgeërfde kunstbegrip (men ziet het ten duidelijkste aan enkele te brutaal-kleurige dingen!), zoo is toch het meerendeel uitermate fraai en belangrijk. waarbij vooral dit het merkwaardige is, dat in de simpele tegenstelling van zwart en wit in enkele weefsels en borduursels het kunstvermogen der Marokkanen tot eene onbetwistbare grootheid uitstijgt. PECERIJEN ftewtezef LBERTO/iDERS DEN HAAG RECEPTEN _Goulasoli van vlsch Alle soorten visch kunnen hiervoor worden gebruikt. . Ontdoe de visch van de graat. Snijd ze in mooie stukjes. Zout ze. Stoof ze met citroensap en in schijfjes gesneden uien in de gesmolten, heete boter. Voeg een weinig papikra toe en desgewenscht, wanneer men aan eeu gebonden saus d«> voorkeur goeft. een. weinig bloem. Laat de stukjes visch in deze saus. waarbij men nog een flinke hoeveel heid zure room heeft gegoten, langzaam gaar stoven. Visch mayo una tse Hiervoor zijn alle soorten visch te gebruiken. Ontdoe de gekookte visch, zoodra ze afgekoeld is. van vel en graat. Verdeel de visch in mooie, gelijkmatige stukjes en marineer ze gedurende eenige uren in een weinig kruidenazijn, zout, peper en olie. Meng ze vervolgens met een weinig mayonnaise aan. Stapel de stukjes op een schotel en leg tusschen iedere laag eenige eetlepels niayoniiaise. zóó, dat de stukjes visch er geheel door bedekt zijn. Bestrijk de massa vervolgens gelijk matig met een dikke laag mayonnaise. Gameer de schotel met vischgelei, streepjes ansjovis, hard gekookte eieren, kappei'tjes, augurkjes, olijven, sla, tomaten. Klcrdrank l eiwit, l eetlepel suiker^ sap van l citroen, l glaasje cognac of whisky, 4 eetlepels melk, l eet lepel stukjes ijs, spuitwater. Roer de suiker, het eiwit en het sap van de citroen tot een schuimige massa, Voeg, al roerende, de cognac of de whisky toe, de melk en het laatst de stukjes ijs. Zeef het mengsel en doe het in eeu groot limonadeglas dat met spuitwater wordt bijgevuld. K EN N E R S KOOP EN BOTER VAN OUD-BUSSEM 31 II:

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl