Historisch Archief 1877-1940
?
ff '
1
1
?«f1
ir
l|
*>':'
? ? > T
i:
''-H
"£*"
r*
vV
h*
i:
t
Y.~
f .
\
' ?
I
-i
n
r i
;
1!
' H
1 S
let
?
E
i
J
!'
r
'
i
i
?
t
*
. .? ' i
i
JT;
!
i
i
i
i
3"'
v
1
i
! -d
i :z
i I
1 '
?«
r
?«?
l*- ' <
l ? :
Ir - *
l'! ' T
i ^ ]
l';
't
?" ' ' t
*
'.i
i : '!
j i
'
j| : ;
:!
jr ^
! 3
,? '
r . <
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 NOVEMBER 1929
No. 2736
DRAMA TISCHE KRONIEK
door Top Naeff
Vrreenlgd Toon e el. De groote reis,
door K. C. H her rif f
IJ .het overweldigend succes van lm Westen
'nichts neues" kon men dikwijls de naïeve
vraag hooren: hoe zou het toch komen, dat
alle oorlogsboeken, die er iii den loop
?dezer jaren verschenen zijn, nu juist dit eene
;zoo buitensporig gelezen en geprezen wordt?
Dat komt, mevrouw. omdat de schrijver.
E. M. Remarque. een kunstenaar is. en dat de
meeste menschen, die tegenwoordig uit hun
..interessante belevingen" boeken schrijven, dat
niet zijn. Dit wordt bij de nivelleering aller litte
raire waarden en eischen ter namvernood meer
opgemerkt, het valt alleen op wanneer er toevallig
een boven gemiddeld niveau uit rijst. (Jelijk in
?dit geval Remarque.
Men zou intusschen het geheele levende organis
me van ..lm Westen nirht neues" onder de
loupe moeten nemen om uit te vinden, waarin
?wel het dramatisch wonder van dit oogenschijnlijk
?zoo .,gewoon" geschreven werk, niet zijn prachtigeii
?titel. schuilt.Tïngel wïjfeld^zair rui Tjafën van be-~
.inking, dit bijzondere boek-uit-den-oorlog achter
haald worden door een werk. dat van dien oorlog
den anderen kant geeft, in groot se h en helach
vizioen. Maar erkend 7.al ook dan nog worden, dat
hier l'histoire intime van dit strijden en lijden
werd vastgelegd in een meesterwerk, dat niet
anders dan uit 'de recente herinnering aldus kon
?ontstaan.
Wie met het succes van ,.Im Westo i nichts
iieue." reclame wil maken voor een soortgelijk,
.iu;iar ongelijkwaardig werk, dret onverstandig.
Een verdienstelijk tooneelstuk als ..De grootc
rel*", welks schrijver niet ? tot de .knieën van
Remarque reikt, is er de dupe van. De titel
,.Jomney's End" wijst al op iets van geheel
?ander gehalte, en de vertaling ,,Dc» groote reis"
maakt het, met haar vingerwijzing naar den
diemel. nog een beetje erger, en is ook niet juist.
..Het einde van de reis", dat beteekent: de
laatste loodjes van den te langen oorlog. ...
Daar komt bij. dat de stof zich leent voor de no
velle, maarniet deugt voor het tooneel. Tonzij in den
uitzonderlijken vorm van bijv.: Het graf van den
?onbekenden soldaat." waar het krijgsbedrijf zich
tot den onzichtbaren achtergrond bepaalt. Maai
de realiteit van dit krijgsbedrijf op het tooneel
het knaleffect, de bloederigheid en de stank,
zoowel als de primitieve huiselijkheid van het
leven in de loopgraven daarvoor eischt de ver
beelding een waarachtigheid, waarbij het theater
zichzelf zou «moeten verloochenen tot een graad,
?die het van nature niet bereiken kan. Blijft het
daar beneden, voelen wij ook maar njmoment:
?opzet, dan is het ook meteen vuurwerk en
verJakkerij. En dan voelt men aan den anderen kant
;het tekort aap romantiek. .
,,De groote reis'' zit vol opzettelijkheid.' onder
het mom van eenvoud en natuurlijkheid in de
?alledaagsche gesprekken. De opkomst van den
held (Stanhope) wordt er niet minder handig en
?effectvol in voorbereid: dan in de stukken van
.Sardou. Het tooneelgegoochel met den brief, dien
de jonge Raleigh, in plaats van hem eenvoudig
te posten, zijn superieur letterlijk voor den neus
?draait, het fluiten en springen dei' granaten,
altijd juist op het moment, dat er n zijn hoofd
?uit de loopgraaf steekt, enz. Ernst en luim zijn er
zoo keurig in afgewogen, dat we bij elke gemoeds
inzinking op de klok kunnen voorspellen: nu
' .komt weer de kok met zijn allengs on ver dragelijk:
^lekker koppie thee?" En ook (aan het
melo<drama, dat wil, dat nu juist de jongste blonde
.luitenant, voor wieh de dames in de zaal haar
VAM HELLES
TABAK ?
KWALITEIT
zakdoeken al hebben uitgehaald, voor onze oogen
den heldendood: sterft, ontkomen we niet. Wie
hot, bij deze natuurgetrouwe nabootsing in
stemmingsvol decor, dan maar even waagt te denken
aan wat in de jaren sinds 1914 de werkelijkheid
zélf is geweest, die voelt alleen nog maar lust
zich af te wenden van dit spel" met den uitroep:
Verbeelden jelui je, in je verkleedpakjes en met
je pief-paf achter de schermen, nu heusch dat waar
te maken, die godvergetensche hel l
In het huiselijk beeld van het soldatenleven,
dat in nood en gevaar bepaalde eigenschappen
van den mensch geeft in andere vormen en ver
houdingen dan men die aantreft in het normale
bestaan, en in het bijzonder de kameraadschap"
op het eerste plan brengt, ligt op dit oogenblik
voor velen een bijzondere aantrekkelijkheid. Men
wil, nu schrik en afkeer wa't gezakt zijn, dit lijden
loeren ,.kennen". Maar een tooneelschrijver
anders dan eert novellist moet die, allengs tot
-anecdote geworden, _ loopgraven-menschelijkheid
veel te breed uitmeten. We weten dat nu wel van
die ratten en die ooi-wurmen, en ook van de whiskey
en gemeene vrouwenportretten. En per slot komt
het op het tooneel toch op grootere en sterkere
beelding aan, dan uit deze langdradige en funèbre
picnicconversatie kan blijken.
Ik zou het. door het Vereenigd Tooneel"
zonder effectbejag, maar ook zonder veel relief
gespeeld stuk, wel eens willen zien in handen van
sterkere spelers, die als mensch en kunstenaar
doorliet vuur waren gegaan en in deze uiterst beperk
te rollen meer van hun eigen vibrante
menschelijkheid légden. Zoodat er, binnen de grenzen van het
convei-satiestuk want dat is het nu eenmaal?een
dieper leven in kwam, oen scherper bewogenheid.
J l et zijn ter dood veroordeelden, die hier praten
'ovér ananas in blik of hun leven ervan afhing !
Deze diepte en bewogenheid kunnen alleen komen
van den dialoog en de bezieling der diverse stem
men, want in de kazemat is het doorgaans te
donker voor het effect van houding en gelaat.
De dictie is niet de sterkste zijde van dit gezel
schap, het beelden-met-de-stem is den meesten
niet gegeven, men is al blij als men den tekst
verstaat. ,
Tets aangrijpends in het geluid had voor mij
alleen Nel Stants, in de rol van den jongen luite
nant Kaleigh. Bij het doorleefde, dat zij in deze
travestie vermocht to geven, verviel vrijwel mijn
bezwaar tegen de omstandigheid, dat die dappere
blonde soldaat, in civiel een vrouw is. Met uitzon
dering van de sterf-se ne, waarin het vrouwelijke
zich plotseling en geheel ontmaskerde ' zulke
dingen zijn op het tooneel onberekenbaar en het
tusschen haar en Joh. de Meester (Stanhope) de
laatste acte van een liefdesdrama geleek. Joh. de
Meester in de hoofdrol had het zwaar te verant- .
woorden. Het licht rhetorisch timbre van zijn stem,
die bij uitzetting haar klank verliest en, mede door
een gewilde wijze van scandeeren, telkens een ge
deelte van den zin onverstaanbaar maakt,
handicapte hem bij zijn veelal zuivere intenties. De rol
van Stanhope is daarbij zwak geschreven drama
tisch zwak hij krijgt te zelden kans alles wat
van hem verteld wordt, ten goede of ten kwade,,
metterdaad op het tooneel te bewijzen. Zijn
geschiedenisje: de verloving met Raieigh's zuster,
verwaait met het eerste bedrijf. De
oorlogsdegeneratie heeft zich aan dezen jongen man al vol
trokken vóór het stuk begint. Wij zien hem aan,
?? dat hij er ellendig aan toe is, en gelooven uit een
en ander ook wel, dat hij oorspronkelijk een beste
jongen was van uitmuntenden aanleg, en dat hij
ook nu nog, als commandant van een compagnie,
niettegenstaande zijn onbeheerscht optreden en
slecht voorbeeld, gewaardeerd kan worden. Maar
bij het zooveelste glas whiskey interesseert hij
ons met deze eigenschappen, die voor het tooneel
beneden de maat blijven, toch niet meer. Nu en dan
slaagde de,Meester erin een vleugje belangstelling
voor de figuur te wekken, maar tot een hoofdrol
die het stukjdraagt en schraagt, bracht' hij het
onder deze omstandigheden nïet. .
DeJMjrollen zijn er meer om het exposédan om
hun menschelijke persoon, en werden ook als
zooKunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam*
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plaetieken
Negerkunst & Ethnographica
danig vervuld. Door Verkade, als het toonbeeld
van den pacifieken, plichtsgetrouwen, zóó van ach
ter de klas in de loopgraaf gedreven leeraar Osborn.
Een type. dat in de oorlogslitteratuur odk al een
beetje clichéwerd, maar doordat de vertolker er
op het tooneel een humanen toon voor vonds
toch trof. Door Lucas Wensing, die een demon
stratief uitgesponnen geval van pathologische
oorlogsangst vertoonde: een bangeling, die in den
grond geen lafaard is. Door Huf, met Frits van
Dijk (de kok) de sterkste spelers, die de aandacht
levendig hielden in de matte en trage eerste
bedrijven. Het tempo werd daar door het aarzelend
spreken van Verkade te veel gedrukt. Verderop
won het stuk aan leven en kregen we een mooi
tooneel tusschen Osborn en Raleigh vóór hun ver
trek naar Niemandsland:" de twee noodlottig
uitgepikte kameraden voor een gruwelijke opdracht
een uitval in de vijandelijke linie met het doel een
Duitscher buit te maken waarvoor op dat
oogenblik j)ok even de^ hui vering op dézaal over
ging. Het einde was, zooals gezegd, melodrama.
MEUBELEN
l r\ PARKSTRAAT
IVJOEN MAAG
Nieuwe Uitgaven
Leltice U. Cooper, Daer slae gheluck toe" .
Ken verhaal uit den tnchtigjariyen oorlog.
Amsterdam z.j. Van Holkcma en
Warendor r s U. M.
Wij zien den tachtigjarigen oorlog op z'n
Hollandsch; daar zijn we Hollanders voor, en het wordt
ons op de lagere school genoeg ingepompt. PhilipsII
was' een tyran, Al va een bloedhond; Willem de
Zwijger, Maurits en FrederikHendrik waren edele
helden. In dit boek wordt de groote vrijheidsoorlog
want dat was het dan toch maar meer van
internationaal standpunt bekeken. Men voelt
onmiddellijk, dat het de schrijfster, een Engelsche
trouwens, nu niet zooveel heeft kunnen schelen,
dat juist onze voorouders tachtig jaar lang knokten
tegen Spanje. Haar boek werd er objectiever door,
trouwens, wie een groot geschiedschrijver leest
als Fruin, komt er wel achter, dat wij van-ouds
dien strijd onzer vaderen wel eens wat chauvinistisch
bekeken hebben.
Het is een aardig boek. Het gaat niet'bijzonder
diep, maar het is levendig en vlot verteld (en ver
taald ; wie deed dat ?) De zich gaandeweg ontwik
kelende handel uit de laatste jaren van de zestiende
eeuw is er een belangrijk element in; de titel^van
het boek, Daer slae Gheluck toe", is de zinspreuk
van het gilde der ?,Kooplieden-Aventuriers", die
vooral handel dreven tusschen Duitschland en
Engeland, waarbij de Hollanders, voorzoöver z
er tusschen de oorlogsbedrij ven door den tijcj. toe
hadden, in hun* eigen belang betrokken waren.
Tegen dezen achtergrond heeft de schrijfster
een aardig verhaal gezet, vol avonturen en met de
vereischte spanning er in, knap verzonnen, al is
de spanning , ook meer het werk van de avonturen,
die de optredende personen beleven, dan van die
personen zelf. ' H. M.
SCHAKEL
l WE1LIGEWEG 11-1?*AMSTERDAM
Overhemden naar maat
Bij otu verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
No. 2736
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 9 NOVEMBER 1929
Het verloren Haasje
Rugby-wedstrijd in den Haag
ZOOEVEN
VERSCHEEN
door Henrik Scholte
Rottcrilamsch-HofHtail tooneel.
D K I Teer Bourdet is niet bepaald een midder
nachtzendeling. Wat hij op het Hart heeft
<?n dat is zoo langzamerhand al heel wat plaatst
hij met de verbluffende stelligheid van den
geboren pamflettist in het volle daglicht, liefst daar.
waar bi/.ondere actualiteit, mode, nieuwsgierigheid
het volumen van dat licht nog geconcentreerder
doen schijnen. Het kan zijn, dat de Heer Bourdet
zijn ..gelegenheidsstukken" in zijn studeerkamer
schrijft en mens'chelijk meeleven met zijn personen
oven serieus zijn pen leidt als zijn uitstekende
techniek dat doet vermoeden. Maar dan toch met
ven oog, twee oogen op den boulevard gelicht.
waai- zij vertoond zullen worden. Dit soort werk is
journalistiek van het beste gehalte, ook al zou'de ,
tijd het met- de kranten van gisteren wegdoen.
In Vient de Paraitre." niet zijn brillante eerste
acte, worden de praktijken der ,.gens cle lettres"
gehekeld op een wijze, die /.eker wel in de eerste
plaats Parijscho toestanden treft, ? wie er met
prij/en-koehandel bedoeld worden is een publiek
geheim maar niettemin kan het allerminst kwaad
dat in^Nederland deze parabel der pietluttigen en
ijlhoofdigen ook eens verteld wordt. Er loopen
zoo eenige heeren rond. wier schamelheid men met
den Prix de Vient de Paraitre" aardigjes zou
aankleeden !
Deze eerste acte, met zijn sterrenhemel van slag
vaardigheid, is een unicum in onze
tooheellitteratuur en kon als eenacter met de vele spelen.
waarvan juist n acte deugt, omdat daarin al alles
. gezegd is een schitterenden avond vullen.
Het spel. dat er achter aangehangen is, heeft welis
waar nog talrijke voortreffelijke momenten: het
paskwil van een interview, dat vooraf geschreven
is, het plagiaat op het leven van hun evennaaste.
waaraan al deze armzalige ,,arrivistes" zich schul
dig maken, het scherp heropende snelvuur der
slotacte.' Maar welke ijake slagzin na het eerste
bedrijf ook volgen moge, aan de reeds voltooide
satyrèdezer heeren voegt zij niets toe. Slechts het
fijne, simpele litteratuur-vrouwtje maar hoe
anders dan in Schnitzler's eenacter 'komt. op
liet presenteerblaadje der anderen ? te liggen.
Maar al is dit vrouwtje snel en compleet geschetst,
al wordt zij bij gebrek aan eenige sympathieke
figuur, de ,,pièce de résistance" van het geheele
stuk, het is te duidelijk dat het daarom niet.ge
schreven werd.
Men krijgt bij lezing den indruk, dat de
middenbedrijven* wat «rg zakken dnor.de overbodigheid
der overigens vakkundig gemengde conversatie,
maar de knappe opvoering van het iiofstadtooneel
<inder regie van Schwab heeft veel gevaarlijke
plekken weggespoeld.' Oorzaak daarvan was vooral
het feit, dat dit stuk naast den hoofdpersoon der
eerste acte, den uitgever, die door Uimberg op on
overtroffen wijze gespeeld Werd, dat telefoontje;
met den uitgever in Orleans was meesterlijk !
. in de later op den voorgrond tredende figuren,
«veneens zulk een goede ^vertolkers vond.
Theo Frenkel en Lily Bouwmeester beschouwt
men doorgaans nog teveel als een soort
Fairbanksechtpaar op onze planken, de een als acrobaat,
de ander' als ingénue. Welnu, ik heb Frenkel
zelden zoo gevoelig gezien, en dat vooral na
de eerste acte als in dezen bescheiden parvenu
Mare Fournier: doorloopend zuiver aangehouden.
En Lily Bouwmeester, als Jacqueline, al was zij
wat modieus en wat druk van gebaren de
Parjjschc opvoering liet de provinciale afkomst
beter uitkomen had vooratïn de slötacte
oogenblikken van zulk een ihtens-doorleefde teederheid
dat men om haar spel alleen het stuk gaarne wat
dieper van inhoud had gezien. Nu werd aan haar
scènes afbreuk gedaan door de eenige rol, die in
deze opvoering niet voldeed: die van den prachtigen
snob Maréchal, van Louis van Gasteren.
Zijnaffectatie overdreef, irriteerde. Kn dat deed niet alleen
de charge schade, maar maakte het bovendien
onaannemelijk, dat Jacqueline zij het slechts
voorbijgaand onder de kwalijk riekende sfeer
van zijn invloed kwam. Van de Parijsche voor
stelling herinner ik mij dezen heer ietofwat stiller
en daardoor overtuigender. Voor Cees Laseur bij
voorbeeld is hier een mooie rol verloren gegaan.
In de bijfiguren veel .aardig getypeerde en niets .
betoekenende'Fra-nsche letterkundigen met scheeve
hoedjes en openhangende demi's. Jan Grefe was
voortreffelijk geschminkt, maar zijn stem was
tenslotte toch niet buig/aam genoeg voor ,,le
vieux satyrè", die er achter djt vriendelijke mom
bakkes stak. De decors der eerste acte dankbaar
uitteraard hadden een minder juiste verdeeüng
waardoor het kantoor van den uitgever te groot
was tegenover de drukbevolkte entree van dezen
kunsttempel en veel heeilijke schimpscheuten op
de vier vierkante meter naast de coulissen
bijeengedrongen worden. '
Maar vóór alles waren stuk eti opvoering eens
gezind in de hoofddeugden: tempo en karak-,
teristiek.
Men behoeft er niet voor-naar Parijs te loopen.
Nieuwe Uitgaven
Dier CM Menst'li. Schetsen van Otto Alscher,
vertaald door ..Ijampe", A. E. Kluwer, Deventer.
Otto Alscher, een jager uit de bosschen van Roe
menie, vertelt zijn avonturen met beren,
everzwijnen en slangen. ?
Het Kunij) in 't spoolboxcft. de avonturen van
vier Z.K.C.-ers, door C. Joh. Kievit. Andries
Blitz, Amsterdam. Een uitstekend kinderboek met
goede illustraties van T. Leeser.
'Lttthi/ruH, door (Jrace 'S. Richmond, vertaald
door Elly Harting. geïllustreerd door Willy
Heimann. 'CV' Ci. Campagne. Enschpde
Bij J. Philip Kruseman, te '-Gravenhage zijn
de Volgende vertalingen verschenen:
llerbert Strang, fiitUiiH'J-ini, uit het Engelsen
door W. II. C. Boellaard
.lohan Skjoldborg. Snni, de geschiedenis van
een liefde, uit het Deensch door Claudino Bienfait.
Knut, I.lanisun. Co» Sordino, uit het Noorsch
door S. van Praag.
Miriam van W»ten*~Ouders en Boisende Jewjd
uit het l^ngelsch door Vaih- -\- Dermout?Viseer.
Fritz l^nge. Johnnn Slniiins, de '\ralakoninff,
bewerkt door J. L. J. F. E/érman. J
Sergey von Markow,' Hnr ik' de. Csarlna wilde
? bevrijde», geautoriseerde^vertaling van^J._L. J. F.
Ezerman.
Tentoonstellingen
Metz & Co., 's-Gravenhage. Tentoonstelling van
oude Marokkaansche Tapijten, Kleeden en Borduur
werk. Tot 15 Nov.
Toonkamers ,,Bij den Dom" Korte Nieuwstraat 8,
Utrecht. Tentoonstelling, tempera, schilderijen enz.
Ton van Tast. Tot 15 November.
De Broni!-te^'s-Gravenhage. Werken van_Ilse
Ruth Voigt. Tot 15 November.
J. H. de Bois, Kruisweg 08, Haarlem. Ten
toonstelling van Schilderijen en Teekeningen, door
Alb. Arens. Tot 16 November.
Kunstzalen Unger en van Mens. Eendrachtsweg
27, Rotterdam. Tentoonstelling van meesterwerken
der Franscho en llollandsehe schilderkunst. Tot
10 November.
Kunstzalen d'Audretsch, Noordeinde 119. Den
Haag. Tentoonstelling van werken door R.
Martinez. Tot 16 November.
Artibus Sacrum, Arnhem. Tentoonstelling van
werken door de leden van den Gooischen
Kunstkring. Tot 16 November.
Stedelijk Museum, Amsterdam, Vincent van
Gogh-tentoonstelling. Tot 19 November.'
Firma J. S. Fetter,.& Co. Expositie van werk
door Jules Grün. Tot 20 November.
,,De Nieuwe Toonkamers voor Kunstnijverheid,"
Rotterdam. Muller-kristal en Lederwerk van
Elly van Leeuwen. Tot 21 November.
Huize van Hasselt. Schiedamsche Singel 35,
Rotterdam. Expositie Maurice Lijs. Tot 21 Novem
ber. '
Stedelijk Museum, Amsterdam. Tentoonstelling
A. S. B. (Architectuur, Schilderkunst, Beeld
houwkunst). Architectonische ontwerpen van
Rietveld, Iv. S. v. Rave^teyn, J. J. Qud, v.
Eesteren, Mart Stam, J. Klijnen, Brinkman en v. d.
Vlugt, P. Elling, Ir. J. Duiker, Groep de 8".
Schilderwerk van Mondriaan, B. v. d. Leek,
Gerd. Arntz (Weenen), Seiwert (Keulen), Peter
Alma, Bendien, Raoul Hynckes, Charley Toorop,
W^im Oepts, Dirk Nijland. Beeldhouwwerk van J.
Polet. J. Raedeker. Tot 25 Novermber. '
Kunstzaal Willem Brok. Hilversum, van
Lenneplaan o". Tentoonstelling C. M. Garms en Nico
Terweene. Tot 30 November.
Kunstzaal van Lier. Rokin 126, Amsterdam.
Schilderijen van Ki 'A. Lattner. Tot 30 November.
Rotterdamsche Kunstkring, Rotterdam.
Oudrilssische Iconen. Tot l December.
Museum voor Ouders en Opvoeders,
's-Gravendijkwal 206, Rotterdam. St.
Nicolaastentoonstelling. Russische kindorprentenbóeken, sprookjes,
tooneelstukjes, kindermuziek. Tot l December.
Jack Niekerk <t* Co. Kunsthandelaars. Lange
Houtstraat 23«. 's-Gravenhage. Schilderijen van
Herman Vreedenburgh en teekeningen uit Parijs
vari Arend Hendriks. Tot l December.
Militiezaal1', Singel 423. Amsterdam. Najaars
tentoonstelling van Da Onafhankelijken". Tot
11 December.
1__J MUZIEKHANDEL l . l
PIA N O 'S ' ~i VLEUGELS
A* 1835
D P
"»
TeL"H3
UTREC«T