De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1929 16 november pagina 6

16 november 1929 – pagina 6

Dit is een ingescande tekst.

l S DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 NOVEMBER 1929 No. r HiJ i.:. \m\ J. D* STRUIJS & Zn. Prinsengracht 837 ~ Telefoon 37906 BEGRAFENISSEN [naar IEIUEQD met HEN of AUTO'S) CREMATIE. - TRANSPORTEN. BEGRAFENBVEREENIGING N. 9JO. AMSTEftD AM Ttttf. \ REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN UJKKOETSAUTÖMOBIELEN EIGEN 'M'flIKI JUchéc/' Voor «He doeleinden j^ NV OumKunatinricriting iDirkSctinobel Amsterdam. * G. J. DE KONING 8 ZOON Keizersgracht! 447, Opgericht Ao. 1739 UlttlKINRICHTÜUEN OamJan het is een weertje om kippenvel te krijgen. Maar mij deert het niet, mijn vrouwtje verwarmt me met een kop Maggi's Bouillon! Kokend water over een Maggi's Bouillonblokje en een smake lijke bouillon is klaar. MAGGIS BOUILLON i» krachtig on geeft warmte van binnen Crème de,, Caraque Een bekende,, Droste" ? specialiteit, gevuld met vloeibare roomchocolade. /ieètoe, datgeDrosies Koldewey 6 Corbière Leidschcstraat 30 ~ Amsterdam SPECIALITEIT INi Slaapkamermeubclcn ~ Matrassen Dekens Nobelprijs 1929 voor literatuur THOMAS MANN LEEST THANS DIENS MEESTERWERK: DE TOOVERBERG ROMAN IN 2 DEELEN Geautoriseerde vertaling van C. J. E. DINAUX Ingenaaid f 7.50 Prijs compleet in 2 deelen In Prachtband f 9._ De Tooverberg is en bluft het hoogtepunf der moderne l Juitsche literatuur een berg. die bestegen moet worden, ook al hjkt de tocht naar den Jou in den beginne vaak zeer bezwaarlijk Het veischijnen van dit boek is een gebeurtenis. De Hollandsche uitgever liet m de ernstige, weloverwogen en zeer nauwgezette vertaling vari G J. K. Uinaux een vol ledige hollandsche uitgave van deA roman verschu ilen een daad, die met vreugde dient te worden brgroet en waarvoor den uitgever zeker een woord van Jof toekomt. N. R. Ct, ....en nier een gevoelen van dankbare bewon dering voor dit onverüetehjk Jevensdocument de laatste b'adzyde omgedraaid van De Tooveibere in de overtuiging dat het een der grootste wei ken is van dezen ujd. , J)e?Gulden Winckel. Dit is een boek waarover gesproken en geschreven moet worden. Ik beveel het dringend aan. Het is zeldzaam boeiend. De Gruene Am*terdutnmtr. Dit is een stuk wereldliteratuur, een stuk wereld geschiedenis, een levens-epos; belangrijk als boek, belangryk als gedachte. Nitwe i rouumnleoen Uitêave Van: N.V. VAN HOLKEMA & WARENDORF's UITG, MIJ. - A'DAIVL w^ ^ l Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied No. 1737 DB GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 NOVEMBER 1939 Het veranderende gezinsleven door Wüly Pétülon HET gezin en het gezinsleven van den tegen* woordigen modernen tijd, wijkt wel heel veel af van wat het vroeger geweest is en die afwijking is zoo groot, en de verandering is zoo ingrijpend en gaat zoo snel, dat velen dit met bezorgdheid aanzien, dat anderen de schrik om het hart slaat en dat weer anderen meenen alleen te kunnen redden door krampachtig vast te houden wat dreigt te verdwijnen, wat voor een deel reeds ver dwenen is. In hoeverre dat verdwijnen als verlies geboekt moet worden, is nog een open vraag. Waar het gezinsleven in nauw verband staat met het gemeenschapsleven, mag de crisis, die thans wordt doorgemaakt een zaak van algemeen en groot belang geacht worden en het is een goede gedachte geweest van de Vereeniging tot behar tiging der belangen van het kind, een conferentie bijeen te roepen om te trachten de oplossing van een zoo groot en moeilijk vraagstuk wat naderbij te komen, om tot een helderder inzicht te komen. Bij de opening van de conferentie, over het veranderende gezinsleven, die Vrijdag en Zaterdag in den Haag gehouden werd» liet de algemeene voorzitter der vereeniging, de heer J. D. Ros zich ih dezen geest uit en legde er den jiadruk_QpJL_dat_ de conferentie hoofdzakelijk en vooral als een studieconferentie beschouwd moest worden en als een poging om de publieke belangstelling voor deze zaak te wekken. * ** Een zestal sprekers waren uitgenoodigd om het onderwerp, het veranderende gezinsleven van verschillende gezichtspunten uit nader te belichten. Als eerste kwam aan het woord mevrouw H. Rauws?Dewald, lid van het Hoofdbestuur van den Christel. Vrouwenbond. Zij behandelde voor namelijk de oorzaken van het veranderende gezins leven en ging na, welke toekomst het moderne gezin tegemoet gaat. Als een der factoren van de groote verandering noemde spreekster de intrede van de vrouw in het maatschappelijk leven en de daarmee gepaard gaande veranderingen der economische verhou dingen en de grootere vrijheid van beide seksen. Het is nu een tijd van tasten en zoeken naar de juiste levenshouding te midden van deze grootere vrijheid en onafhankelijkheid en veelvuldig worden de jonge menschen het slachtoffer van de stuur loosheid der ouders. Door het prijsgeven van waardevol bezit, hebben de ouders den greep op de jongeren verloren, zij kunnen hun niet meer den steun geven, dien zij behoeven en de jonge menschen van onzen tijd worden reeds in hun jeugd voor de oplossing van problemen gesteld, die de vorige generaties pas op rijpen leeftijd te beantwoorden kreeg. Spreekster was niet van oordeel, dat het karakter van dezen tijd bijzonder slecht is. De zonden van heden zijn de zonden van alle tijden. Het gebrek aan eerbied, dat de jeugd wel eens verweten wordt achtte spreekster zoo groot niet, hoewel de groote reactie op wat vroeger was nu en dan wel leidt tot buitensporigheden. Maar we moeten hier doorheen, we moeten voorwaarts, we kunnen niet terug en stilstand is achteruitgang. De verandering gaat echter te snel en dat vindt zijn oorzaak in het wezen van dezen tijd. De stuurloosheid vindt men ook daar, waar men ze niet zou verwachten, omdat men heeft losgelaten de geboden Gods, die eeuwig zijn en onveranderlijk. Gelukkig zijn er gezinnen, die gezond gebleven zijn te midden der algemeene infectie. ? ?;? ' *»?????? . . ??'. '_. Op mevrouw Bauws volgde als spreker Dr. A. de Vletter, rector van het Kennemer Lyceum, die ui een hier en daar humoristisch getinte rede, Kunstzaal van Lier Rokin 126 <?Amsterdam* Ooitericne ft Europeesche antiquiteiten Oude en Modarne schilderijen en plastieken Negarkunst A Ethnographlca begon met te zeggen, dat h\j het vraagstuk, waar over hem gevraagd was een en ander te zeggen, buitengewoon moeilijk vond. Hij wilde overigens wel zijn gedachten uitspreken en die in het midden der conferentie neerleggen als studiemateriaal. Hij wees op het enorme verschil dat er bestaat tusschen het gezinsleven van honderd, honderdvijftig jaar geleden en nu. Vroeger was het gezin afgesloten van de buitenwereld, veilig omsloten door de wanden der huiskamer. Deze wanden zijn nu doorboord door de producten der moderne techniek, door telefoon en radio. Fiets en auto hebben het buitenshuis leven veel gemakkelijker gemaakt en het moderne gezin staat midden ia het openbare leven, mede door de sterkere deelneming aan het publieke leven door vader, moeders en kinderen.. Of dit alles de gezinseenheid heeft ge schaad of gebaat achtte spreker onmogelijk reeds nu te zeggen. Een der zeer moeilijke punten in het moderne gezinsleven achtte spreker ook de beperktheid van het gezin. In bet moderne kleine gezin met zijn beperkt aantal kinderen botst het kleine getal menschen op elkaar, ziet elkaar te critisch, er is een te dicht contact* de ouders willen te veel opvoeden. "Vroeger, in afstand-zetting noodig, dit is nu bijna niet meer mogelijk. Van invloed is ook de eeuw van het kind," de ontdekking van het kind en van de rijpere jeugd, de invloed van Montessori vooral. Wij staan door wat we uit de puberteitspsychologie geleerd hebben anders tegenover onze opgroeiende kinde ren dan onze ouders tegenover ons gestaan hebben. Deze verandering in de paedagogie moet gezien worden tegen den achtergrond der maatschappelijke verhoudingen. « * Dr. C. P. Gunning, rector van het Amsterdamsche lyceum bracht in zijn rede van Zaterdagmiddag een toon van opgewekt vertrouwen in de toekomst van vast geloof in het goede, dat er in onze jeugd is, van eerlijkheid en waarheid, die als een weldadige ademtocht over de conferentie ging. Hij noemde de verandering, die wij thans in het gezinsleven meemaken nog slechts een begin, het gloren van een nieuwen dageraad. Het onder werp is echter zoo gecompliceerd, dat spreker zich wilde bepalen er slechts enkele punten uit, te lichten. Men was immers niet bijeen om een oplos sing te vinden, maar om studiemateriaal te ver zamelen. Men moet beginnen, zei spreker, met af te schudden het gevoel van machteloosheid, want wüstaan niet machteloos. Men moet beginnen het geloof «m-het-gezin terug te brengen. Dat het verloren is gegaan is zeer begrijpelijk en het is goed dat alles van een halve eeuw geleden van schijn en huichelarij en vorm is neergehaald, want nu kan. aan den wederopbouw begonnen worden. Maar vóór alles moet,men rotsvast gelooven aan het gezin. Het gezin is de cel, waaruit de maat schappij is opgebouwd en in wettelijke regelingen en voorschriften moet daarmee rekening ;worden. gehouden. Dat dit tot mi toe niet geschiedde komt. omdat men alleen maatregelen treft als vitale belangen dreigen geschaad te worden. Het gezin nu dreigt dupe te worden van de veranderingen in de economische en maatschappelijke verhoudingen. Er bestaat gevaar het gezin te socialiseeren, dit kan voorkomen, worden door een weldoordachte goedgefundeerde gezinsloonregeling, waarbij voldoende eerbied voor de vrouw getoond wordt. Ook de recht spraak zal onder de loupe genomen moeten worden, de rechtspraak over kinderen zal geheel in de sfeer van den paedagoog gebracht moeten worden. Het gezin is waard er iets, neen veel Voor over te hebben. BÜde l pCt. inspiratie moeten we be reid zijn de 99 pCt. transpiratie te geven. Vroeger was het gezin hl eerste instantie arbeidsgemeenachap. De arbeid is er nm voor een groot deel uit genomen» nu blijft nog op te klimmen tot belangen en geestesgemeenschap, maar dat gaat niet vanzelf. Wat wij aan energie bezitten en het mooiste en beste hl ons moeten we bereid zijn aan het gezin te geven. We moeten leven met onze kinderen en dan wordt de weelde van het ouders zijn jeudig , blijden in den diepen, heiligen zin van het woord. .Dat de kinderen hun vrijofl tijd buiten het gezin .ffioorbrengen, schakelt de ouders 'niet uit. Zij PECERIJEN OemcUen in DE N HA AG moeten weten mee te leven in de sfeer van "hun kinderen. Het gezinsprobleem is een cultuurpro bleem en alle cultuur berust op doorgeven, op eerbied en gevoel vaa verantwoordelijkheid. Wij, levende ih het heden, kunnen ons niet losmaken van het verleden en zyn verantwoordelijk voor de toekomst. Ons leven is een erfenis uit het verleden, behoedende het heden, uitdragende de toekomst. Het begrip voor huis en sfeer begint weer levendig te worden, zei spreker verder, maar toch bepaalt niet het huis maar het hart het gezin, want de geestesgemeenschap, die er in het gezin moet komen, is niet binnen muren te slu ten, de arb i.'.spem»nschap was c'at we!. Waar d t grenzen dr m re i wegvallen, is de harteklop van het gezin duidelijker te hooren. De tijd, die we doorleven is stijlloos, omdat de. oude vormen verbroken zijn en wij nieuwe vormen moeten vinden. Mevrouw W. A. L. Ros?Vrijman te 's-Gravenhage, wees in haar rede op de sterke wisselwerking die er is tusschen gezin en maatschappij. Daarin en zij drong er sterk op aan, dat de ouders meer belangst t zullen gaan toonen voor de opleiding van hen, die later geroepen, zullen zijn hunne kinderen mee op te voeden. Daaraan wordt nu nog veel te weinig aandacht geschonken. Van grooten invloed in het gezin zijn ook de religieuse, ethische en sociale stroomingen. Deze kunnen groote beroering in het gezin teweegbrengen. Maar het is noodzakelijk het gevoel, de beginselen en de overtuiging der jeugd te respecteeren, klaar te staan met liefde, meeleven, begrijpen en op de hoogte zijn. Ook moeten wij weten ze vrij te laten in den goeden zin. Pestalozzi heeft gezegd: opvoeden is loslaten. Het karakter van het gezin is in den laatsten tijd wel sterk veranderd door de techniek, maar dat is slechts een uiterlijke verandering, die de kern niet raakt. Wel wordt deze geraakt door de veranderde positie der vrouw. Die moge uithuizig heid meebrengen, dat behoeft volstrekt niet ge paard te gaan met verwaarloozing van het gezin. Het is overigens een noodzakelijkheid, die aan vaard moet worden. In gezinnen, waar de moeder zich uitsluit van de maatschappij loopt het veel meer spaak. De vrouw die meeleeft met wat daar buiten omgaat heeft een veel betere greep op de jongeren in dien zin, dat zij beter voorlichting zal kunnen geven. We kunnen den chineeschen muur niet meer om het gezin handhaven, betoogde ook deze spreekster. Het gezin moet zich uitbouwen in de samenleving en deze komt in het gezin. In een goed geleid gezin zullen menschen ge kweekt worden, die bereid zijn te offeren, die het leed aandurven, die het zullen durven omzetten in stralend geluk, die zullen helpen om déze aarde te maken tot een- plaats, waar Gods wil geschiedt gelijk in den hemel. Xog werd ter conferentie het woord gevoerd door dr. H. B. F. van Westerouen van Meeteren, die zich meer bepaalde tot een abstracte uiteen zetting en door ds. M. A. van Rhijn uit Twelloo, die een korte algemeene beschouwing hield over de plaats van het kind in gezin en, gemeenschap. Uit de discussies, die zich op de beide dagen naar aanleiding van de gehouden redevoeringen ontsponnen bleek voornamelijk, dat men het in den grond met elkaar eens Was, maar ook dat het onderwerp hiermee verre van uitgeput is; integen deel. Het is een conferentie geweest, welke hun, die belangstellen in dit onderwerp, veel te denken heeft gegeven. KENNERS KOOP E N BOTER VAN OUD-BUSSEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl