Historisch Archief 1877-1940
l
S
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 NOVEMBER 1929
No.
r
HiJ
i.:. \m\
J. D* STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 ~ Telefoon 37906
BEGRAFENISSEN [naar IEIUEQD met HEN of AUTO'S)
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
BEGRAFENBVEREENIGING
N.
9JO.
AMSTEftD AM Ttttf.
\
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
UJKKOETSAUTÖMOBIELEN
EIGEN
'M'flIKI
JUchéc/'
Voor «He doeleinden
j^ NV
OumKunatinricriting
iDirkSctinobel
Amsterdam. *
G. J. DE KONING 8 ZOON
Keizersgracht! 447,
Opgericht Ao. 1739
UlttlKINRICHTÜUEN
OamJan
het is een weertje om kippenvel te krijgen. Maar
mij deert het niet, mijn vrouwtje verwarmt me
met een kop Maggi's Bouillon! Kokend water
over een Maggi's Bouillonblokje en een smake
lijke bouillon is klaar.
MAGGIS BOUILLON
i» krachtig on geeft warmte van binnen
Crème de,,
Caraque
Een bekende,, Droste" ?
specialiteit, gevuld
met vloeibare
roomchocolade.
/ieètoe,
datgeDrosies
Koldewey 6 Corbière
Leidschcstraat 30 ~ Amsterdam
SPECIALITEIT INi
Slaapkamermeubclcn ~ Matrassen Dekens
Nobelprijs 1929 voor literatuur
THOMAS MANN
LEEST THANS DIENS MEESTERWERK:
DE TOOVERBERG
ROMAN IN 2 DEELEN
Geautoriseerde vertaling van C. J. E. DINAUX
Ingenaaid f 7.50 Prijs compleet in 2 deelen In Prachtband f 9._
De Tooverberg is en bluft het hoogtepunf der
moderne l Juitsche literatuur een berg. die bestegen
moet worden, ook al hjkt de tocht naar den Jou in
den beginne vaak zeer bezwaarlijk Het veischijnen
van dit boek is een gebeurtenis. De Hollandsche
uitgever liet m de ernstige, weloverwogen en zeer
nauwgezette vertaling vari G J. K. Uinaux een vol
ledige hollandsche uitgave van deA roman verschu
ilen een daad, die met vreugde dient te worden
brgroet en waarvoor den uitgever zeker een woord
van Jof toekomt.
N. R. Ct,
....en nier een gevoelen van dankbare bewon
dering voor dit onverüetehjk Jevensdocument de
laatste b'adzyde omgedraaid van De Tooveibere in
de overtuiging dat het een der grootste wei ken is
van dezen ujd. , J)e?Gulden Winckel.
Dit is een boek waarover gesproken en geschreven
moet worden. Ik beveel het dringend aan. Het is
zeldzaam boeiend. De Gruene Am*terdutnmtr.
Dit is een stuk wereldliteratuur, een stuk wereld
geschiedenis, een levens-epos; belangrijk als boek,
belangryk als gedachte. Nitwe i rouumnleoen
Uitêave Van: N.V. VAN HOLKEMA & WARENDORF's UITG, MIJ. - A'DAIVL
w^ ^
l
Voornaamste Kleedinqinrichtin
op elk gebied
No. 1737
DB GROENE AMSTERDAMMER VAN 16 NOVEMBER 1939
Het veranderende gezinsleven
door Wüly Pétülon
HET gezin en het gezinsleven van den tegen*
woordigen modernen tijd, wijkt wel heel veel
af van wat het vroeger geweest is en die afwijking
is zoo groot, en de verandering is zoo ingrijpend
en gaat zoo snel, dat velen dit met bezorgdheid
aanzien, dat anderen de schrik om het hart slaat
en dat weer anderen meenen alleen te kunnen
redden door krampachtig vast te houden wat
dreigt te verdwijnen, wat voor een deel reeds ver
dwenen is. In hoeverre dat verdwijnen als verlies
geboekt moet worden, is nog een open vraag.
Waar het gezinsleven in nauw verband staat
met het gemeenschapsleven, mag de crisis, die
thans wordt doorgemaakt een zaak van algemeen
en groot belang geacht worden en het is een goede
gedachte geweest van de Vereeniging tot behar
tiging der belangen van het kind, een conferentie
bijeen te roepen om te trachten de oplossing van
een zoo groot en moeilijk vraagstuk wat naderbij te
komen, om tot een helderder inzicht te komen.
Bij de opening van de conferentie, over het
veranderende gezinsleven, die Vrijdag en Zaterdag
in den Haag gehouden werd» liet de algemeene
voorzitter der vereeniging, de heer J. D. Ros zich
ih dezen geest uit en legde er den jiadruk_QpJL_dat_
de conferentie hoofdzakelijk en vooral als een
studieconferentie beschouwd moest worden en als
een poging om de publieke belangstelling voor deze
zaak te wekken.
* **
Een zestal sprekers waren uitgenoodigd om het
onderwerp, het veranderende gezinsleven van
verschillende gezichtspunten uit nader te belichten.
Als eerste kwam aan het woord mevrouw H.
Rauws?Dewald, lid van het Hoofdbestuur van
den Christel. Vrouwenbond. Zij behandelde voor
namelijk de oorzaken van het veranderende gezins
leven en ging na, welke toekomst het moderne
gezin tegemoet gaat.
Als een der factoren van de groote verandering
noemde spreekster de intrede van de vrouw in het
maatschappelijk leven en de daarmee gepaard
gaande veranderingen der economische verhou
dingen en de grootere vrijheid van beide seksen.
Het is nu een tijd van tasten en zoeken naar de
juiste levenshouding te midden van deze grootere
vrijheid en onafhankelijkheid en veelvuldig worden
de jonge menschen het slachtoffer van de stuur
loosheid der ouders. Door het prijsgeven van
waardevol bezit, hebben de ouders den greep op
de jongeren verloren, zij kunnen hun niet meer
den steun geven, dien zij behoeven en de jonge
menschen van onzen tijd worden reeds in hun
jeugd voor de oplossing van problemen gesteld,
die de vorige generaties pas op rijpen leeftijd te
beantwoorden kreeg.
Spreekster was niet van oordeel, dat het karakter
van dezen tijd bijzonder slecht is. De zonden van
heden zijn de zonden van alle tijden. Het gebrek
aan eerbied, dat de jeugd wel eens verweten
wordt achtte spreekster zoo groot niet, hoewel de
groote reactie op wat vroeger was nu en dan wel
leidt tot buitensporigheden.
Maar we moeten hier doorheen, we moeten
voorwaarts, we kunnen niet terug en stilstand is
achteruitgang. De verandering gaat echter te
snel en dat vindt zijn oorzaak in het wezen van
dezen tijd. De stuurloosheid vindt men ook daar,
waar men ze niet zou verwachten, omdat men heeft
losgelaten de geboden Gods, die eeuwig zijn en
onveranderlijk. Gelukkig zijn er gezinnen, die
gezond gebleven zijn te midden der algemeene
infectie.
? ?;? ' *»?????? . . ??'. '_.
Op mevrouw Bauws volgde als spreker Dr.
A. de Vletter, rector van het Kennemer Lyceum,
die ui een hier en daar humoristisch getinte rede,
Kunstzaal van Lier
Rokin 126 <?Amsterdam*
Ooitericne ft Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarne schilderijen en plastieken
Negarkunst A Ethnographlca
begon met te zeggen, dat h\j het vraagstuk, waar
over hem gevraagd was een en ander te zeggen,
buitengewoon moeilijk vond. Hij wilde overigens
wel zijn gedachten uitspreken en die in het midden
der conferentie neerleggen als studiemateriaal.
Hij wees op het enorme verschil dat er bestaat
tusschen het gezinsleven van honderd,
honderdvijftig jaar geleden en nu. Vroeger was het gezin
afgesloten van de buitenwereld, veilig omsloten
door de wanden der huiskamer. Deze wanden
zijn nu doorboord door de producten der moderne
techniek, door telefoon en radio. Fiets en auto
hebben het buitenshuis leven veel gemakkelijker
gemaakt en het moderne gezin staat midden ia het
openbare leven, mede door de sterkere deelneming
aan het publieke leven door vader, moeders en
kinderen.. Of dit alles de gezinseenheid heeft ge
schaad of gebaat achtte spreker onmogelijk reeds
nu te zeggen.
Een der zeer moeilijke punten in het moderne
gezinsleven achtte spreker ook de beperktheid
van het gezin. In bet moderne kleine gezin met
zijn beperkt aantal kinderen botst het kleine
getal menschen op elkaar, ziet elkaar te critisch,
er is een te dicht contact* de ouders willen te veel
opvoeden. "Vroeger, in
afstand-zetting noodig, dit is nu bijna niet meer
mogelijk. Van invloed is ook de eeuw van het
kind," de ontdekking van het kind en van de rijpere
jeugd, de invloed van Montessori vooral. Wij staan
door wat we uit de puberteitspsychologie geleerd
hebben anders tegenover onze opgroeiende kinde
ren dan onze ouders tegenover ons gestaan hebben.
Deze verandering in de paedagogie moet gezien
worden tegen den achtergrond der maatschappelijke
verhoudingen.
« *
Dr. C. P. Gunning, rector van het
Amsterdamsche lyceum bracht in zijn rede van Zaterdagmiddag
een toon van opgewekt vertrouwen in de toekomst
van vast geloof in het goede, dat er in onze jeugd
is, van eerlijkheid en waarheid, die als een weldadige
ademtocht over de conferentie ging.
Hij noemde de verandering, die wij thans in het
gezinsleven meemaken nog slechts een begin,
het gloren van een nieuwen dageraad. Het onder
werp is echter zoo gecompliceerd, dat spreker zich
wilde bepalen er slechts enkele punten uit, te
lichten. Men was immers niet bijeen om een oplos
sing te vinden, maar om studiemateriaal te ver
zamelen. Men moet beginnen, zei spreker, met af
te schudden het gevoel van machteloosheid, want
wüstaan niet machteloos. Men moet beginnen
het geloof «m-het-gezin terug te brengen. Dat het
verloren is gegaan is zeer begrijpelijk en het is
goed dat alles van een halve eeuw geleden van
schijn en huichelarij en vorm is neergehaald, want
nu kan. aan den wederopbouw begonnen worden.
Maar vóór alles moet,men rotsvast gelooven aan
het gezin. Het gezin is de cel, waaruit de maat
schappij is opgebouwd en in wettelijke regelingen
en voorschriften moet daarmee rekening ;worden.
gehouden. Dat dit tot mi toe niet geschiedde komt.
omdat men alleen maatregelen treft als vitale
belangen dreigen geschaad te worden. Het gezin
nu dreigt dupe te worden van de veranderingen in
de economische en maatschappelijke verhoudingen.
Er bestaat gevaar het gezin te socialiseeren, dit kan
voorkomen, worden door een weldoordachte
goedgefundeerde gezinsloonregeling, waarbij voldoende
eerbied voor de vrouw getoond wordt. Ook de recht
spraak zal onder de loupe genomen moeten worden,
de rechtspraak over kinderen zal geheel in de
sfeer van den paedagoog gebracht moeten worden.
Het gezin is waard er iets, neen veel Voor over
te hebben. BÜde l pCt. inspiratie moeten we be
reid zijn de 99 pCt. transpiratie te geven. Vroeger
was het gezin hl eerste instantie
arbeidsgemeenachap. De arbeid is er nm voor een groot deel uit
genomen» nu blijft nog op te klimmen tot belangen
en geestesgemeenschap, maar dat gaat niet vanzelf.
Wat wij aan energie bezitten en het mooiste en
beste hl ons moeten we bereid zijn aan het gezin
te geven. We moeten leven met onze kinderen en
dan wordt de weelde van het ouders zijn jeudig
, blijden in den diepen, heiligen zin van het woord.
.Dat de kinderen hun vrijofl tijd buiten het gezin
.ffioorbrengen, schakelt de ouders 'niet uit. Zij
PECERIJEN
OemcUen in
DE
N HA
AG
moeten weten mee te leven in de sfeer van "hun
kinderen. Het gezinsprobleem is een cultuurpro
bleem en alle cultuur berust op doorgeven, op
eerbied en gevoel vaa verantwoordelijkheid. Wij,
levende ih het heden, kunnen ons niet losmaken
van het verleden en zyn verantwoordelijk voor de
toekomst. Ons leven is een erfenis uit het verleden,
behoedende het heden, uitdragende de toekomst.
Het begrip voor huis en sfeer begint weer levendig
te worden, zei spreker verder, maar toch bepaalt
niet het huis maar het hart het gezin, want de
geestesgemeenschap, die er in het gezin moet
komen, is niet binnen muren te slu ten, de arb
i.'.spem»nschap was c'at we!. Waar d t grenzen
dr m re i wegvallen, is de harteklop van het
gezin duidelijker te hooren. De tijd, die we
doorleven is stijlloos, omdat de. oude vormen
verbroken zijn en wij nieuwe vormen moeten
vinden.
Mevrouw W. A. L. Ros?Vrijman te
's-Gravenhage, wees in haar rede op de sterke wisselwerking
die er is tusschen gezin en maatschappij. Daarin
en zij drong
er sterk op aan, dat de ouders meer belangst t
zullen gaan toonen voor de opleiding van hen, die
later geroepen, zullen zijn hunne kinderen mee op
te voeden. Daaraan wordt nu nog veel te weinig
aandacht geschonken. Van grooten invloed in
het gezin zijn ook de religieuse, ethische en sociale
stroomingen. Deze kunnen groote beroering in het
gezin teweegbrengen. Maar het is noodzakelijk
het gevoel, de beginselen en de overtuiging der
jeugd te respecteeren, klaar te staan met liefde,
meeleven, begrijpen en op de hoogte zijn. Ook
moeten wij weten ze vrij te laten in den goeden zin.
Pestalozzi heeft gezegd: opvoeden is loslaten.
Het karakter van het gezin is in den laatsten
tijd wel sterk veranderd door de techniek, maar
dat is slechts een uiterlijke verandering, die de
kern niet raakt. Wel wordt deze geraakt door de
veranderde positie der vrouw. Die moge uithuizig
heid meebrengen, dat behoeft volstrekt niet ge
paard te gaan met verwaarloozing van het gezin.
Het is overigens een noodzakelijkheid, die aan
vaard moet worden. In gezinnen, waar de moeder
zich uitsluit van de maatschappij loopt het veel
meer spaak. De vrouw die meeleeft met wat daar
buiten omgaat heeft een veel betere greep op de
jongeren in dien zin, dat zij beter voorlichting zal
kunnen geven. We kunnen den chineeschen muur
niet meer om het gezin handhaven, betoogde ook
deze spreekster. Het gezin moet zich uitbouwen
in de samenleving en deze komt in het gezin.
In een goed geleid gezin zullen menschen ge
kweekt worden, die bereid zijn te offeren, die het
leed aandurven, die het zullen durven omzetten
in stralend geluk, die zullen helpen om déze
aarde te maken tot een- plaats, waar Gods wil
geschiedt gelijk in den hemel.
Xog werd ter conferentie het woord gevoerd
door dr. H. B. F. van Westerouen van Meeteren,
die zich meer bepaalde tot een abstracte uiteen
zetting en door ds. M. A. van Rhijn uit Twelloo,
die een korte algemeene beschouwing hield over
de plaats van het kind in gezin en, gemeenschap.
Uit de discussies, die zich op de beide dagen
naar aanleiding van de gehouden redevoeringen
ontsponnen bleek voornamelijk, dat men het in
den grond met elkaar eens Was, maar ook dat het
onderwerp hiermee verre van uitgeput is; integen
deel.
Het is een conferentie geweest, welke hun, die
belangstellen in dit onderwerp, veel te denken
heeft gegeven.
KENNERS
KOOP E N BOTER
VAN OUD-BUSSEM