Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 NOVEMBER 1929
No. 2739
Radio en Grammofoon
Het voordeel
door Lou
No. 2759
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 NOVENBER 1929
van Pick-ups
Lichtveld
SOVND-box en pick-up verhou
den zich tot elkander als de
spreekbuis tot de telefoon; het eene
apparaat werkt rechtstreekscher maai
stroever en beperkter, het andere met
een veel ingewikkelder mechanisme,
doch niet grootere vrijheid en grootere
nauwkeurigheid. In de pick-up zijn
de twee hoofdhestanddeelen van de
sound-box: de trillende naald die
haar beweging van de plaat ontvangt
en het ti-illende membraan dat door
liet verlengde van de naald in bewe
ging wordt gebracht, geheel van elkaar
gescheiden, en tusschen deze beide
mechanismen is een uiterst gevoelige
en uiterst regelbare verbinding ge
bracht, namelijk de electrische kracht.
De twee hoofdbestanddeelen van
de sound-box liggen in het nieuwe
apparaat dan ook ver uiteen. De eigen
lijke pick-up is niets anders dan het
opname apparaat: de naald die zijn
beweging niet aan het membraan.
maar aan een electro-'magnetischen
stroom mededeelt. En de tweede
factor is de eigenlijke microfoon, die
ter onderscheiding van'het z\\a'ckere
apparaat loud-speaker genoemd wordt,
Daarin deelen de in de pick-up te
weeggebrachte schommelingen van den
electroma^netischen slrjom zich ein
delijk weer mede aan het
geluidgevendc membraan.
Maar tusschen de/e beide
coinponenten^in. wordt nu een stroombron
ingeschakeld, waardoor de electrische
' influenties die in de pick-up ont
staan, als liet ware worden vergroot
en geintensifieerd. Zoodat wij in de
(oud-speaker een vergroot en ver
duidelijkt resultaat krijgen van wat
anders bij een directe overbrenging
op het membraan te hooren zou ge
weest zijn.
Maar er is nog meer; er z'jn nog
voordeelen die niet zoo gemakkelijk
ontdekt worden, en waarop ik hier
speciaal wilde wijzen.
Hoe klein de Sound-box ook is,
men heeft er te doen met gevaarlijke
en invloedrijke weerstanden, in de
eerste plaats al de weerstand van het
materiaal: van het membraan dat
door dikte-verschillen, door ongelijk
matige samenstelling van de stof
waarbij fracties van een milligram
kunnen meetellen ?*? de klank-repro
ductie wijzigt en benadeelt. En veel
meer nog de elasticiteit van den hef
boom die de verbinding vormt t
s. schen de naald en het diaphragma.
Steunpunt van dezen hefboom is
de as van het kokertje waarin de
naald bevestigd wordt; krachtpunt
is het scherpe uiteinde van de naald;
en hefpunt de bevestiging van den
hefboom van het diaphragma.
Theoretisch zullen nu alle
bewegin-#en van het naalduiteinde zich ?
desgewenscht vergroot.?aan het 'mem--.
. braan meedeelen. In de practijk
ech-ter wordt dit door velerlei oorzaken
belet.
Cesoronaen Handen
WTnter
handen
Winter
voeten
Ruwe Huid!
^^????????H-^
/Dooi 30-60. Tut* M et. Bi» Apoth en DrogimaJ
Eerstens ontbreekt de doodgewoon
materieele tijd aan den hefboom,
om al de gewenschte bewegingen uit
te voeren. Alleen voor de laagste
tonen is het nog mogelijk; voor de
hoogere tonen heeft de hefboom
alle weerstanden niet snel genoeg
overwonnen, voordat een nieuwe be
weging intreedt.
Het tweede hoofdbezwaar is inge
wikkelder en komt hier op neer, dat
door de primaire bewegingen van de
doen dan een kleine metale massa
binnen een sfeer van ten hoogste n
centimeter in beweging te brengen,
terwijl de hefboom-lengte bij de
soundbox wel vijf centimeter bedraagt.
Hierdoor alleen reeds wordt de ge
voeligheid van het instrument aan
merkelijk vergroot* en worden de
zwakste bewegingen, zelfs bij de
trillingssnelheid van hooge tonen
getrouw overgebracht.
Een ander groot mechanisch voor
deel is, dat de bewegende deelen ner
gens in contact zijn met het membraan
en dat dit laatste dus ook geen weer
stand kan uitoefenen op de bewegin
gen zelve. Dit nu is van het hoogste
belang, daar eenmaal gegeven de
bewegingen van de naald elke
weerstand gemakkelijk kan worden
overwonnen door een electrischen
stroom. De zwakste trillingen worden
DE PERS-PROF
Er (s sprake van ten universitairen leerstoet voor de
journalistiek ....
Ach ... Charivariu* ... Wat moet gy nu beginnen ...?
iïtraks zal men Hollands bloem de fijne knepen heren.
ran 't kunsttak om met smaak een krant te redigefren,
zoodat die imponeert wet kennis en gezag..,.
,ln toga en In bef betreden Hooggeleerden
den akker dien te lang de leeken exploiteerden.
waarlangs (Jod's water liep naar 't toeval ra n den dag.
Het u'oekerend talent der scharen dilettanten
verstikte al te lang den bloei van edeler planten.
en wordt thans uitgewied, opdat hel zaad gedijt
dat wetenschappelijk gekiceekt wordt en gewonnen
in het botanisch veld. bespocld door rijke bronnen.
fitn 's werelds proefstation : de Universiteit. ...
Daar hert men 's werelds loop met wijsheid te beschrijven,
zoogoed als politiek in breeden stijl bedrijven.
en teekken.' al naar 't valt. ee.n traan of wel een htfh
bij 't puren uit den stof van d'innige essentie
uit 't geen de dag ons brengt, zoo in een kunstrecensic
als in een ongeval of sport- of brandverslag....
Geen overtogen woord, geen taal' of sfijl-hiafen.
en geen blamage meer door struikelen- in citaten.
kortom: een gave krant, een litterair juweel.
f en dagelijksche proef van kunde m ra n kennis
rnor de professionals voor voetbal, beurs en tennis.
markt, kunst, musiek, gemengd,weer,scheepva«rt en tooneel..
Mag Holland binnenkort van nieuwe roem' (letetigen.
gij. Charivarius, kunt u terecht beklagen
om wat -Minerva van uw strand der schande jut
aan wrakhoift van -den stijl en litteraire lading. ...
Maar Tnieuwe perstij brengt nog wel wat naar uw gading,
omdat de Per&prof (net als Zeus)?nog icel i-nx dut. .!
MEUS STOK E
naald de hefboom behalve de trans
missie ' van deze laatste ook nog een
eigen beweging krijgt die men zoxi
kunnen voorstellen door langere gol
ven waardoor de klank eveneeos
aanmerkelijk wordt beïnvloed en ver
anderd, Zoo vormt deze hefboom net
"als het membraan zelf, een der
hoofdbeletselen voor een juiste en natuur
getrouwe kjankweergave, daar de
bewegingen van het diaphragma niet
meer overeenkomen' met de eenvoudi
ge zijdelingsche bewegingen van de
naald, maar het gevolg zijn van bewe
gingen die zich voortplanten over da
geheele lengte van den hefboom.
Reeds zuiver mechanisch bezien,
moet nu de pick-up al betere resul
taten opleveren. De geheele inrichting
van den hefboom ontbreekt er, want
de korte naald heeft niets anders te
nog voldoende versterkt om het
membraan te kunnen beïnvloeden en,
als klatjkfactoi' hun 10! te spelen.
En het' essentieele is, dat ,men bij de
pick-up den electrischen stroom ver-,
- sterkt, terwijl men bij iedere
soundbox slechts een beweging tracht te
versterken. In dit laatste
ismenuitteraard ten zeerste 'beperkt, terwijl de
electrische versterking tot in het on
eindige is op te voeren.
Dezelfde voordeelen die de elec
trische opname boven de zui
ver-rnechanische heeft geboden zoo vele en
belangrijke dat er vandaag zoo goed
als geen niet'-electrische opnamen meer
worden gemaakt -?dezelfde voor
deelen biedt ook de electrische repro
ductie boven die van de sound-box.
Men kan zelfs met recht .zeggen dat
'alleen een electrische weergave alles
LINCOLN
de meest volmaakte wagen
JAN LIMBACH- Haarlem
uit een eleotrisch-opgenomen plaat
haalt, wat er uit te halen valt. Geen
kruimeltje klank gaat verloren,en in dit
opzicht draagt de pick-up haar naam
met eere.
Op de resultaten zelve van een
electrische reproductie behoef ik niet te
wijzen; een ieder is in staat, vergelij
kingen te maken tusschen de ver
schillende wijzen van weergave. En het
voordeel schuilt heusch niet in de ver
sterking alleen, maar eerst en vooral
in de groote gevoeligheid en getrouw
heid der reproductie. Dit is ook de
reden waarom de radio-verspreiding
van grammofoon-muziek zooveel suc
ces heeft. Ook daar geschiedt de repro
ductie door middel van de pick-up die
in de studio en den loud-speaker, die
in uw huiskamer staat. Alteen: de
versterkende stroom die beide ap
paraten verbindt, is verdeeld in de
stroom der uitzending en in die van
het ontvang-apparaat.
Voor radio-bezitters brengt'de eigen
reproductie van grammofoon-muziek
geen bezwaren en bijna geen kosten
mee. Op elke grammofoon is de
pickup aan te brengen en door de pick-up
zijn grammofoon en radio broer en
zus geworden. In plaats van elkander
te benadeelen zooals men in de
commei'cieele practijk ook zou ver
wachten bevoordeden zij elkaar.
En de tijd is niet ver meer dat er
geen grammofoons zullen gebouwd
worden, die niet dat deel van een
radio-ontvangapparaat bevatten, waar
door electrische reproductie wordt
mogelijk gemaakt. De mechanische
reproductie zal successievelijk in on
bruik geraken, juist gelijk de mechani
sche opname.
Er worden reeds zeer vele
toesteljen in dezen geest gebouwd, en ik ken
zelfs een fransche koffergrammofoon,
die de pick-up, versterkingslampen en
loudspeaker bij het geheele gebruike
lijke grammDfoonapparaat bergt in een
gewoon draagbaar volume.
Ook voor de fabricage hebben deze
feiten een belangrijk resultaat. Men
zal er op den duur niet meer toe
komen grammofoons alleen te bouwen,
maar dit gaan cpmbineeren met de
productie van radio-apparaten.
Columbia handelde reeds in'dezen zin,
toen zij onlangs haar kapitaal met
een millioen pond sterling vermeer
derde, teneinde over te kunnen gaan
tot het fabriceeren van radio-appa
raten, waarvoor naar het zeggen
van haar Engelschen directeur
binnenkort zelfs een tweede millioen
noodig zou blijken.
Met de» sound-box dachten wij een
volmaakte reproductie benaderd te
hebben; de pick-up heeft ons het byna
onovertrefbare gebracht. Wat zal de
volgende vinding zijn?
AAN DE INZENDERS
Alle TOor het redaetioneele gedeelte
bestemde inien'dingea móeten
<worden geadresseerd
REDACTIE VAN
DE GROENE AMSTERDAMMER"
KEIZERSGRACHT 333
AMSTERDAM,
t onder Tcrnelding T»D persoonsnamen,
Croquante
Groquetjes
door
Alida
Zevenboom
XK had trotiunelkoek gebakken
doet u er ook' een scheistje rum in
met een schillet je? Maar u Uan de
rum er ook uitlaten en 's avonds
drinken, vooral als u een kou op uw
maag gevat hebt, zooals ik van de
week en ik ben er nog niet heelemaal
lekker van. Maar ik had een stuk
t rommel koek naaf- een oude kennis
van nie op den Overtoom gebracht en
terug wandelende door het Vondel
park, ben ik toch zoo geschrokken.
Daar stond achter een boschje in eens
een witte meneer voor me en keek me
zoo vreemd aan» dat ik eerst bijna
door den grond had willen zinken
en daarna een schreeuw had willen
geven, maar ik ben gelukkig weer
gauw bij mijn positievenden daarom
keek ik nog eens-goed n moest lachen
want ik zag nu dat het het beeld was
van een van de drie gebroeders
Fratellini die ik verleden jaar, geloof ik,
in Carrégezien heb met mijn nicht uit
de Commelinstraat. Och, och. wat
kunnen onze tegenwoordige beeld
houwers toch mooi beeldhouwen. En
zoo sprekend gelijkend. Het is of ik
dien clown zoo voor me zag en hij een
gezicht tegen me trok, Kn' ik maakte
me inwendig al kwaad. want. dacht
ik bij mezelf, voor zoo'n vreemden
snoeshaan maken ze een beeld en
zetten dat in ons Vondelpark, maar
waar blijven onze beroemde mannen
in marmer en graniet? Voor het stand
beeld van Louis Bouwmeester in het
Kleine Gartmann-plantsoeht je hebben
ze, ik geloof, vier gulden en een
kwartje bij elkaar gekregen en v oor. een'
grappenmaker iiit Pat-ijs....
* *
Gelukkig ben ik het plantsoentje
omgeloopen waar liet beeld staat,
om het een beetje beter te bekijken
en toen zag ik tot mijn schrik dat het
meneer Herman Heyermans 'moest
voorstellen, ten minste het stond
er met letters onder elkaar op, wat
ik ook al vreemd vind..... Jongen.
jongen, dacht ik, wat jammer dat
Adverteert in *?? o«
DE GROENE
Jan bereikt u bet
beste publiek W *a
*» ALLE STUKKEN
voor oe
aomini. .1
stratie te richten
aan de N. V. De
Groene
Amster
dammer, Keizers
gracht 353 CV5 6X9
r ., je Amsterdammer
cckblad voor Nederland
KEIZERSGRACHT JJ3
AMSTERDAM C.
TEL. $m«
GEEFT:
de eenige werkelijk critische beschouwingen over
Politiek en Economie
Opvoedkunde, Psychoanalyse
Nieuwe Wegen in de Geneeskunst
Moderne Kunst vooral: FILM
TOONEEL
GRAMMOFOON EN RADIO
Zij t Gij
NOG NIET GEABONNEERD?
Toont dan uw ONAFHANKELIJK OORDEEL en
abonneert U voor het bescheiden bedrag van Tien Gulden
Vul nevenstc ande coupon in of stuur ons een
briefkaart met uw adres. De Decembernum
mers en het Kerstnummer sturen wij U gratis.
Of nog eenvoudiger:
Bel ons even op!
3-7-9-6-4
VERSTUREN IN BRIEFOMSLAG MET ll/2 CT.
Aan de Administratie van de Groene Amsterdammer
Keizersgracht 333
Amsteraam C.
Ondergeteekende wenscht zich te abonneeren op ,,De
Groene Amsterdammer"
Naam:
duidelijk schrijven/
Adres:
T
meneer Heyermans dood is, wat /.mi.
die een aardig stukje geschreven heb
ben ovev de gelijkenis van dien clown
niet zijn eigen kop en wat zou hij
dien beeldhouwer voor den mal hebben
gehouden. Het is toch eigenlijk maar
goed ook. dat wij voor de levenden
geen standbeelden oprichten, want
wat zouden zij zich ergeren. Stel je
eens voor dat ze den beeldhouwer, die
die monsters op de Lefdschebruii- ge:
maakt heeft, opdroegen een, stand
beeld te maken van meneer
Mengelberg'of ? van'meneer'Queridu, voor wie,
naar ik hoor, ze aan den anderen kant
van het Vondelpark een plantsn-ntje
vrij gemaakt hebben tot tijd en wijle,
wat'zouclen diéongelukkigen dan wel
zeggen en zouden de vrienden niet
's nachts komen en de neuzen van de
beelden slaan? Misschien dat /ij dan
wat meer zouden lijken.
Ik had het er met meneer
Stnnislafski «veïmaar die zei dat .het erg
achterlijk en ouderwetsch is als een
portret of een beeld lijkt. Zelfs als u
naar een goed fotograaf gaat. /ei hij,
maakt die van u een portret dat even
goed op uw hond kan lijken bij
wijze van spreken, zei hij, want hij is
altijd even beleefd als op n. Neen,:
de groote kunst is jjiist dat het
lieelemaal niet lijkt, en hoe minder, het
lijkt, hoe mooier, want dan wordt het
symbolisch, begrijpt ui"" Ik begreep
er niets van. want'waarv<»or laat je je
portret maken:' Ik heb er eens twee
dozijn laten maken,toen ik zoo goed
als op trouwen stond niet dien
jnwendigen zendeling en ze leken zoo
goed dat toen ik mijn verloofde er een
vergroot ing van gaf, hij de tranen er
van in zijn oogen kreeg en direct
tegen rno zei:
Lieveling, die hang ik.'boven
mijn bed.
?Zoo'n huichelaar, want hij had
niets dan plaatjes van danseressen en
dat soort volk boven zijn bed hangen.
Niet dat ik dat zelf gezien Zou hebben,
want dat zou geen pas gegeven
hebben maar dat, hebben xe me
later'verteld. En dat beeld van Heyer
mans, zet meneer Stanislafski, moet
u ook niet gaan zien als u net trommel-.
koek gebakken hebt, maar dat moet u
aanschouwen met symbolische oogen,
dan ziet u een voor een al zijn stukken
er in uitgedrukt en al zijn boeken.
U moét zoo'n beeld bekijken met de
oogen de* liefde.... en toen keek hij.
me zoo vreemd aan dat ik dacht dat
hij me ook voor een symbool ging
houden en toen ben ik maar gauw
du kamer uitgegaan. Met mannen
kun je nooit -voorzichtig genoeg zijn, ,
vooral, als ze gaan kijken met het
oog der liefde. Pas dan op ze !
INHOUD:
l. A. F. W. Idenburg, Opgang van d
. koloniale politiek.
2. Dr. Jan Romein, Een grootsch plan.
3. Joh. Braakensiek, Sinterklaas in den
Amsterdamschen Gemeenteraad.
Barborassa, Bij den tijger".
4. Prol. Dr. D. Cohen. Jsralfs wezen en
willen.?H. Middendorp, Boekbespreking.
5. Dr. Joh. G. Salomonson, Medische ver
antwoordelijkheid. L. J. Jordaan, Het
Kinder Jeest.
6. Mr. H. Scholte, Jean de la Lune.
7. Dr. P. van Olst, Uitersten op
dichtheldsgebied.?Mr. Frans Coerien, Kroniek.
9. Voor Vrouwen.
10?H. Theo van Doesburg, Fransche Schil
derkunst.
12. A.' Plasschaert en Mr. M. F. Hennus
Schilderkunstkrontek.
13. Prof. Dr. J. Prinsen J.Lin., Cyriel
Buysse. C. van Wesscm, Muziek.
14. C. K. Beursspiegel.
15. C. A. Klaasse, Publieke werken en de
malaise.
17. Allda's Croquante croquetjes.
18. Lou Lichtveld, Plck-ups. Melis Stoke,
De pers'prof.
19. Melis Stoke; Revolutie. Jantje's
Kladschrift.
20. Cel 2, Telefoon. Charivaria.
.Bijvoegsel: Joh. Braakensiek, De geweigerde
nationale begrafenis van Clemenceau.