Historisch Archief 1877-1940
?.F-..
*-'
**
-
P-i
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 NOVEMBER 2929
No. 2759
MEUBELEN
BEURSSPIEGEL
Donderdag 88 November
KONDEN wij verleden week nog spreken van
behoorlijke omzetten, sedert dien heeft de
beurs ook den uiterlijken verschijningsvorm aange
nomen van de na-crisis-periode. Weliswaar oefenen
de Amerikaansche fondsen na een flamven dag
telkens nog aantrekkingskracht uit, maar do
bedragen, die aldus van over het water hierheen
worden gebracht zijn uiterst gering. Stil en luste
loos zijn feitelijk de eentgo adjectieven die men voor
de algemeeno beurstendenz kan aangeven. Men kan
het koersverloop eenigermate vergelijken met een
vallenden gummibal. Na de eerste duikeling springt
de bal weer hoog op (fhilips sprong na de ernome
daling tot 430 destijds weer tot 5UO pCt. op).
Daavna worden de opkaatsingen" steeds kleiner.
Wallstreet geeft practisch gesproken nog steeds
den toon aan; en ook daar ligt de handel vrijwel
dood neer. , De omzetten zijn uiterst gering.
Of de saneering al volkomen is? Het schijnt dat
de controle op de baisseposities niet bepaald
afdoende is. zoodat overwogen wordt die maar weer'
op tehe.ffen.En daarmee zullen baissiers hun kansen
weer schoon zien. Het is waar dat na de enorme
koersdalingen, die wij achter den rug hebben, de
meeste Amerikaansche fondsenkoersen al een da
ling van de winsten verdisconteerd hebben. Maar
<le beurs houdt nu eenmaal weinig rekening met
Absolute cijfers; wanneer bekend wordt dat de
bedrijfsgang minder gunstig is dan daalt het koers
niveau evengoed zij het in mindere mate
wanneer het op 3UÜals wanneer het op 15U pC't.
staat. Ku uit de gepubliceerde, cijfers wordt het
meer en meer duidelijk dat de retraite in de con
junctuur is ingetreden. Het indexcijfer van de be
drijfsactiviteit is in October weer met 3 p('t.
teruggeloopen, de wagonladingen gaan achteruit.
En wanneer dan de beurs nog voor een belangrijk
deel drijft op geleend geld, dan is het t och niet te
verwonderen dat de koopers verre blijven. In een
tijd als deze steeds bedreigd door ongunstige cijfers,
faillissementen, baisseaanvallen, executies e.d.
is de toestand hoogst onzeker. Natuurlijk is het
niet uitgesloten dat de stemming omslaat; daarop
zijn heel veel factoren van invloed die wij niet
controleerea en niet kunnen voorzien. De eerste
klappen zijn dit keer enorm hard aangekomen.
en daarom behoeft men ook niet meer een sterke
daling te vreezen (al kan een groot faillissement hier
wonderen doen). Maar wat de ervaring eveneens
leert tfat is: men hoeft zich in deze perioden nooit
te haasten om koopjes te halen; als de bodem
bereikt is, dan blijft men daarop een heelen tijd zitten ;
in elk geval zijn de koersstijgingen zeer gering,
zoodat er feitelijk maar n politiek is: de kat uit
den boom kijken. Als er wat te verdienen valt
dan kan dat over een paar maanden ook nog wel.
Zelfs als door overheidssteun of anderszins de de
pressie verzacht wordt.
Voor ons land zullen de conjunct
uur-moeilijkheden wel niet zoo uitgesproken zijn als in Amerika,
daarvoor is ook de hausse veel minder sterk geweest.
Maar de beursstemming is niet 'vetl beter en de
kat-uit-den-boom-kijk-politiek zal ook hier
voorl.oopig wel het best voldoen.
N* V, Nederlandsche
= Grondbrief bank =
van 1906
STELT VERKRIJGBAAR
5O/ Obligaties
/O
AMSTERDAM-C.
= HEERENGRACHT 495
Hoezeer het psychologische effect, afgezien van
reëele gebeurtenissen, van beteekenis is blijkt wel
uit den gang van zaken in Duitschland. Het be
drijfsleven gaat niet veel slechter dan voorheen, de
beurs heeft niet meer te verduren gehad dan elders;
maar toch komen allerwege kleine
barik-faillisKomenten los. Dat in Duitschland het publiek gauwer
angstig wordt dan elders is te begrijpen; sedert
1U18 is het veel ervaring op financieel gebied rijker.
Maar al zijn de gebeurtenissen te verklaren, zij
zullen op den algemeenen toestand zeker geen
gunstigen invloed hebben. De ge vallen zij n nu nog
erg onbeteekenend, als maar niet elders ook
rotteplekken in het licht komen.
C. K.
Hebt U al den nieuwen jaargang 1929-1930 van het
Alg. AMoek m Amsterdam" ?
Door de groote uitbreiding der stad bevat de
nieuwe jaargang buitengewoon talrijke
naarnsen adresveranderingen en zijn derhalve alle
oude jaargangen als zeer onvolledig
te beschouwen.
Prijs f 15.-.
Verkrijgbaar bij alle boekhandelaren of rechtstreeks
bij de uitgevers E L L E R M A N, HARMS & Co.,
WARMOESSTRAAT 147-151, AMSTERDAM.
N. V. Residentie Hypotheekbank
's-GRAVENHAGE ~ Anna Patdownastraat 97
? TRUSTEE'S EN ACCOUNTANTSCONTROLE
Hypotheekbrieven in circulatie ? 13.900.000.?.
5 pCt. Hypotheekbrieven tegen 100 pCt
DUtctt** K. B. ABBING. - D. VAN OORD7
N.V. Amsterdamsche Boek- en Steendrukkerij
v/h. Ellerman, Harms & Co.
Warmoesstraat 147-151 - Amsterdam
Speciaal ingericht voor het
drukken van groote oplagen.
Alle soorten Boek- en Handelsdrukwerk
Kleurendruk. Eigen binderij
Nette afwe rking.
Billijke prijzen. Spoedige aflevering.
Nederlandsche
Handel-Maatschappij, N. v.
AMSTERDAM.
AGENTSCHAPPEN te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE
Vestigingen in Nederlandsch-Indiê, Straits-Settlements,
Britsch-Indië, China* Japan en Arabic
~ALLE BANKZAKEN
SAFE-DEPOSIT. KOFFER KL UI S.
LEVENSVERZEKERING
IUTICMGunstige polisvoorwaarden £1 p? KI LJ ET AA
Zeer billijke premiën*
N.V. Insulaire Hypotheekbank
te ZIERIKZEE,
stelt verkrijgbaar:
5 pCts.
Pand brieven
a 100%
De HolL Voorschotbank
HAARLEM, KRUISWEG 70,
De Bonk verstrekt gelden tot elk bedrag
net een, nMpiyy* VBD f
1000.?~op-zakeonderpand ea onder borgtocht, met
ia paodcevüig eener polls van levensver
zekering van gelijk bedrag, ea verkoopt
5 % schuldbrieven la itnkkea van f 1000.?.
500,- ea f 100.- tegen Beurskoers.
N. V. Rotterd. Hypotheekbank
voor Nederland
Opgericht in 1864
Maatschappelijk Kapitaal f 10.000.000»
waarvan geplaatst f 6.000.000
Verstrekt geld op eerste hypotheek.
Voor inlichtingen wende men zich tot
het kantoor der Bank, Schiedamsche
Singel 41 te R'lam'of tot hare Agenten.
De Directe*
Mr. Th. Reepmaker. Mr. N. P. C v. Wgk,
Mr. B. van Rossem.
5 T AND AA R D
HYPOTHEEKBANK
tt ROTTERDAM
Directie*
Mr. H. H. C. CASTBND//A «t
?. MOSSELMAN
DeBankgeeftontkrcontrólewihet
Atgem. Atbnbdstratie~ en Tnutkmntoor
5 en 4|%Pmdbt.tegen bcortkoett a#.
No.
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 30 NOVEMBER 1929
Publieke werken en de malaise
door C. A.. Klaasse
DE stad New-York zal binnenkort omvangrijke
publieke werken aanbesteden; de federalo
j-egeering overweegt een grootscheeps opgezet
plan voor de uitvoering van werken van openbaar
nut. Aldus een tweetal berichten uit Amerika.
Blijkbaar heeft de overheid daarginds het er dus
niet bij willen laten om conferenties van belang
rijke bedrijven te beleggen, om middelen te bera
men, die de dreigende teruggang in de conjunctuur
moeten bezweren of althans zooveel mogelijk ver
zachten. De spoorwegen hebben al voorloopig
besloten .om (teneinde het verkeer op peil te
houden) in de komende maanden f linke v bestellin
gen te plaatsen voor vernieuwing en uitbreiding.
Maav de overheid zit evenmin stil en heeft zich
een nieuwe taak opgelegd: bij te dragen tot nivel
leering van de conjunctuur-schommelingen.
De idee om staat en gemeenten in tijden van
malaise openbare werken te doen uitvoeren is
niot nieuw. Trouwens wat ligt er meer voor de
hand; wanneer is overheidsingrijpen meer op zijn
plaats dan juist in de depressie. De geschiedenis
toont aan, dat bij min of meer regelmatige
tusschenpoozen de industrie tijdvakken van bijzonderen
voorspoed en van groote malaise doormaakt.
Wanneer een nieuw product zijn intrede doet of
een nieuwe bedrijfstak opkomt, dan leidt dat tot
vergrooting van de omzetten in handel en bedrijf.
allerwege ontstaat een optimistische stemming;
de beurs deelt dat optimisme en stelt groote kapi
talen beschikbaar meestal meer dan de bespa
ringen toelaten overal stijgen de winsten en men
zit midden in. de hoogconjunctuur. In de tweede
helft van de vorige eeuw waren het de spoor
wegen, welke telköns den stoot gaven tot een nieuw
tijdvak van voorspoed. Daarna was het de opkomst
van de oleetriciteit. En de Imusse. dip wij juist
achter den rug hebben is in de eerste plaats in het.
léven geroepen niet door industrieën van productie
middelen, maar in consumptiegoederen-industrieën;
auto en radio waven de conjunct uurproducten bij
uitnemendheid. En altijd weer is zulk ewn tijdvak
van hoogconjunctuur gevolgd door eendepressie.
Kr kwam een zeker tijdstip, waarop de uitbreiding
van spoorwegen en electrische centrales ophield,
een oogenblik waarop de typische
conjunctuurindustrie op haar toppunt stond. Maar dat oogen
blik was juist fataal, want een stilstand, een
evenwichtstoestand, daav beteékonde al een achter
uitgang in den afzet der fabrieken van locomotieven,
wagons en generatoren. Het feit dat de machines
van spoorwegen en electrische centrales duurzaam
7, ij n schept de kiem voor een crisis in de staal- en
machinenijverheid. Bij onze ..conjunctuur" is in
zooverre de toestand noj; minder gunstig, omdat
?ook do industrie welke de ,.Aufschwung" teweeg
bracht goederen voortbrengt, als auto's on radio
apparaten die men tegenwoordig toch voor een
se«.«r groot deel ook onder de relatief duurzame
vjoederen mag rangschikken. Vroeger was er niet
dadelijk een achteruitgang" bij spoorwegen en
centrales. Nu komt de terugslag juist het eerst
l>ij de autofabrieken. En daarna komen de machine
fabrieken aan de beurt. Men heeft nu twee etappes '
van duurzame goedoren: het eindproduct en het
productieapparaat dragen beiden de kiem voor een
depressie, die dus des te heviger kan zijn.
Om nu tot ons uitgangspunt terug te keeren :
Wanneer wij geconstateerd hebben dat de con
junctuurgolf wordt veroorzaakt door het
concentreeren van uitbreidingen en vernieuwingen in
een periode van algemeene voorspoed, waarna
als noodzakelijke terugslag een tijdvak volgt van
arbeidsontslag, achterwegelate n van vernieuwin
gen enz., dan ligt daarin al een aanwijzing voor de
remedie. Wanneer men kan zorgdragen dat niet
iedereen meedoet aan de uitbreidingsrage in de
hausaetijd, maar zijn orders bewaart voor minder
voorspoedige tijden, dan raakt men al een eind
op weg. Wanneer achterelkaar volgen een tijdvak
van teveel 011 een periode van /<: we i n i»/ dan kan
men nuttig werk doen door een overheveling van
de eerste naar de tweede periode te bevorderen.
Maar het is evenzeer te begrijpen dat men van
handel en bedrijf zooiets niet kan verwachten.
In de hoogconjunctuur wil ieder meeplukken
van den volgeladen boom, en in de depressie durft
niemand iets te ondernemen. Maar de overheid die
boven het economisch leven staat, die geen winst
streven maar het algemeen belang voor oogen
heeft, kan hier wel ietb doen.
Wat kan nu hier de regeering tot stand brengen?
De afzet van automobielen en radioartikelen op
peil houden, zal zij zeker niet kunnen, althans niet
mogen doen. Voor zoover de malaise in bepaalde
bedrijfstakken een uitvloeisel is van relatieve over
productie. van overschatting van de vraag, kan
de overheid niet helpen. Dex°lfdf opmerking maak
te ik een -vorige keer al ten aanzien van de
..steunnctie" in don boezem van hot bedrijfsleven zelve.
Maar zulk een overproductie is ook slechts de
aanleiding voor de malaise, die-, eenmaal daar
. begonnen, voortdurend veiyler voortwoekert. Zoover
voortvreet dat men kan s^an spreken van een al
gemeene overproductie, die natuurlijk een econo
misch onding 'is. en waardoor veel meer verliezen
worden geleden dan gerechtvaardigd wordt door
het bloote feit, dat de automobielfabrieken zich
te sterk hebben uitgebreid. Kn de ..algemeene
malaise" i-s misschien wel te vermijden althans
ten deele. wanneer op doeltreffende, wijze wordt
opgetreden. Misschien kan samenwerking tusschen
de belangrijkste bedrijfstakken hier al resultaat
bereiken (ik sprak daarover in oen vorig
artikel);maar'daar heeft men toch steeds met het bezwaar
te kampen dat elk oogenblik bet gemeen overleg
kan spaak loopen. en dan kan de crisis nog erger
worden dan zonder eenmaal begonnen samen
werking. Kn <lo historie i.s in dat opzicht niet al
te ?aanmoedigend ; de moeste kartolls zag men uit
eenvallen als het de betrokken- bedrijven slecht
ginp. Do overheid echter l«»opt dat gevaar voor
tweespalt niet: zij kan los van conmicrcieele over
wegingen haar constructieplaunon uitvoeren. Trou
wens hot is geenszins noodig.dat zij zich losmaakt
van commcrcieole overwegingen; integendeel, wan
neer zij publieke werken opschort totdatbij tijd en
wijle de conjunctuur een duw dreigt te krijgen
VKOSSEM
OteUTtVARinAS
dan is dat niet alleen een algemeen belang, maar
de kans is groot dat zij dan bovendien goedkooper
uit is. Zoodat alle partijen bevredigd zijn: de
werken kunnen goedkooper worden uitgevoerd,
en de golving van voorspoed en malaise wordt op
meer gelijkmatig niveau gebracht. Wanneer de
Gründer-goeï't in de industrie de prijzen en de
productie overal tot het uiterste opzweept, kan
de overheid door het tempo der openbare werken
te verlangzamen een domper opzetten. En wanneer
dan de terugslag komt, kan de overheid een rugge
steun verschaffen door den achterstand te gaan
inhalen.
* *
K Een enkel punt moet in dit verband nog
besprokon worden. Het nut van dit systeem van
,,conjunctuurnivelleering*' door de overheid wordt
door sommige economen in twijfel getrokken. En
wel voornamelijk door hen die van meening zijn
dat de oorzaak van de dr-pressie niet ligt in over
productie in een bepaalde bedrijfstak maar in
gebrek aan kapitaal. Onder dezen neemt de
Zweedsche professor ('assel wel een eerste plaats in.
De aanleiding tot die theorie is waarschijnlijk o.m.
geweest het feit dat in de hausse de rente steeds
omhoog ging, terwijl de depressie begon in de
staaln machineiudustrie, in de bedrijfstak dus die
kapih a?-goederen voortbracht* De ware oorzaak
van laatstgenoemd verschijnsel was echter dat
machines producten van duur/amen aard waren,
waarbij de afzet het eerst begon te stokken. Dit
keer is dan ook de conjunctuur-figuur anders,
en begint de depressie in de consumptieindustrie.
bij aiito's en radio's, omdat dat nu ook duurzame
goederen zijn geworden. Het kan natuurlijk niet
ontkend worden dat een zekere schaarschte aan
kapitaal bestaat - de industrie heeft van de
beurs voel meer kapitaal ontvangen dan bespaard
werd maar de bron van de depressie ligt daar
zeker niet. En dat de overheid geen kapitaal zou.
kunnen-krijgen om de geprojecteerde werken uit te
voeren in Cassol's leer wordt de depressie uit
dien hoofde namelijk als onafwendbaar beschouwd
is zeer onwaarschijnlijk.
Zet werkelijk de depressie- door. dan zal hier
voor het eerst het experiment van de
..overheid*werken-ter-wer kelt >oshoidsbei*trij ding'' kunnen wor
den genomen. .Strekt het malaise-spook zijn vlerken
ook over ons land uit. dan zal voor alles. Water
staat het bewijs uit het ongerijmde moeten leveren.
dat staatsbeleid te rijmen valt met gezond ver
stand en economisch inzicht. De Zuidcrzee-strop
zal dan misschien in winst kunnen verkeeren,
de Amsterdam-K ijh-nachtmerrie zal een zoete
droom kunnen worden, en de veelgevloekte veren.
o ver" onze groot o rivieren zullen door bruggen ver
vangen kunnen-worden zonder een ceiit kosten,
immers me,t de werkkracht van hen die toch
werkloozensteun, zouden moeten genieten. .Vis ten
minste financiën begeert medewerking te verleeneri
aan deze rijmelarij, die' wel wat te laat zal komen
om nop als Sinterklaasvemissiug te kunnen
fungeoren. Of zal de malaise-donderbui nog
heelemaal over onze hoofden wegdrijven?
N.V. ROTTERDAMSCHE
SCBEEPSHYPOTHEEKRANK
HARINGVLIET 98
l
5 PA
l
UITGIFTE van
D B R l E V E N tegen 97
De Directeur: Mr. W. C. MBB8
j
Sfiaaaaaaa^^
i | Ni Maatschappij voor Hypothecair Wet in Nederland,
! j gevestigd te 's-Gravenhage, Nassaulaan No. 23,
i - , . ? ......
j waarin opgenomen de Maastrichtsche Hypotheekbank voor
! Nederland te Maastricht.
BIJKANTOREN; Amsterdam, Westórtöarkt No. V
Utrecht, Boothstraat No. 15. .
Verkrijgbaar: 5% en 4£ % pandbrie ven tegen
beurs! noteering, aflosbaar door uitloting binnen 25 jaar,
De Directie;
ifiUMTCBiaagia^^
Het papier ten behoeve van dit blad ^ |% A AORX/FV AM^TËRHAM ROTTERDAM-GRONINGEN
wordt geleverd door défirma We %?? Ma WWlmlf K | MIH9 l EtlmUMIwl UTRECHT ALMELO/