Historisch Archief 1877-1940
4
K.
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 DECEMBER 1929
No. 2740
Persoonlijke
muziekbeoefening
door J. A. van der Veen
De piano 1« niet overleef»! !
NEEN, de piano is niet overleefd ! Wij, dat wil
zeggen de minnaars van huismuziek, bevinden
ons alleen maar op een dwaalspoor. Het is de
hoogste tijd, dat men er ons eens opmerkzaam op
maakt! , '
De moderne techniek heeft ons overrompeld.
Wie zal ontkennen, dat wij veel aan haar te danken
hebben? Wij zouden telefoon, telegraaf, grammofoon
en radio niet meer willen en kunnen missen. Niet
iedereen heeft lust en talent om zelf muziek
instrumenten te bespelen, niet iedereen kan zich
die uitgave van zelfs maar de eenvoudigste piano
getroosten om, als hy zelf niet speelt, ten minste
aan huisgenooten en muzikale vrienden de gelegen
heid te geven» in de huiskamer te musiceeren.
(irammofoon en radio hebben in millioenen gezinnen
in binnen- en buitenland muziek gebracht, ook
veel goede muziek, zelfs concerten van den aller
eersten rang, die men onder normale omstandig»
heden niet had kunnen hooren, omdat men ze niet
betalen kan of te ver af woont.
Niemand minder dan Willem Men,gelberg heeft
ons onlangs verklaard, dat wij de radio volstrekt
niet als eóii concurrentie voor het concertleven
beschouwen, omdat hij overtuigd is, dat dit tech
nische hulpmiddel ten slotte op de massa's op-r
voedend moet werken en tot concertbezoek aan
sporen.
Maai-, en dat is de hoofdzaak ook deze
dirigent noemde ten slotte mechanische over
brenging van muziek een technisch hulpmiddel.
Waarmede nog eens gezegd is, wat wij allen uit
ondervinding weten, dat de beste radiozender, de
duurste ontvangtoestellen, de meest volmaakte
luidsprekers, de kostbaarste grammofoons nog niet
de atmosfeer en de absolute volmaaktheid bereiken'
waarvan de toehoorder in de concertzaal en in het
intieme huiselijk muziekleven genieten kan.
En zoo zal het tot nader order wel bUjven.
* *
Intusschetx: er dreigt toch gevaar door deze
techniek, gevaar voor de kunstbeoefening en voor
PIANO
of Radio?
Piano en Radio staan niet tegenover
elkaar; zij vullen elkaar aan en al geelt
de radio de muziek ook nog zoo goed
weef. op gezellige avondjes heeft de
piano toch nog altijd de voorkeur.
Een piano Is niet alleen een middel om
muziek ten gehoore te brengen, maar,
bovenal een middel om persoonlijk
muzikaal gevoel te uiten. Wie muzikaal
, 15, zal altijd het verlarigen bijblijven
om zelf te speten.
Ook zal luisteren naar goede muziek,
alleen, het gehoor niet ontwikkelen. Kin
deren, die piano teeren spelen, zullen
later veel beter goede muziek kunnen
waardeeren, dan zij die geen
muzlekkennls hebben. ?
. Een goede pla.no Is de sleutel tot de
gezelligheid in nuis en een goed piano- '
speler is' overal'welkom. Geeft daarom
Uw kinderen de gelegenheid, die U
misschien vroeger gemist hebt. Wij kun
nen U een goede piano leveren vanaf
1630.
BEN DE R
Beurspassage 1?5 Amsterdam
Rotterdam - Arnhem
het werkelijke, het hoogste genot. Sinds jaren
kan men in binnen- en buitenlandsehe bladen
lezen, dat de verkoop van vleugels niet zoo zeer,
maai- die van piano's iu het algemeen geweldig,
zelfs tot op 1/3 van vroeger afgenomen is. Een
dreigende catastrofe voor groot c en kleine piano
fabrikanten en handelaars, die veelal reeds tot
den verkoop van grammofoons en radio-ontvang
toestellen als bijverdienste zijn overgegaan.
Ik Dit zou ons, daar wij op deze plaats niet de
belangen van een bepaalde groep van industrieelen
te behartigen hebben, koud laten, indien het niet
om veel ernstiger dingen ging. Het orkest is het
meest volmaakte muzikale middel van uitdrukking,
de piano het eenige instrument dat in de-binnen
kamer orchestrale effecten bereiken kan, nog
1 afgezien van haar bet eekenis voor solospel en bege
leiding van zang en andere instrumenten. De piano
heeft by talloos velen onder ons reeds in de eerste
kinderjaren de eerste belangstelling voor muziek
gewekt. Niet het luisteren naar een straatorgel,
naar straatcoucerten van hoempa's" naar zang
koren en hcusche concerten in deftige zalen trok
ons naar de wereld der muziek: neen, de goede
trouwe piano leidde ons in. Onze kinderhandjes
wisten er maai- al te snel den weg op. Hoe innig
was onze vreugde als na eenige lessen de eerste
twee en drieklanken, die we zclj uit het donkere
monster getooverd hadden, ons verrasten ! En een
gebeurtenis van wereldschokkende werking was
het, als de linkerhand eigen wegen begon te gaan
en we het wonder van een eigen begeleiding be
leefden.
^ Goede, belangwekkende leermeesters wisten
ons over het droge van den toonladdertijd al heel
gauw heen te helpen. Het moderne onderwijs heeft
betere vhiggere methoden. De piano werd ons
onmisbaar.
i !'
En ziedaar nu een vreemd gebeuren !
We koopen haast geen piano meer. We wenden
ons af van de trouwe, altijd tot het weergeven onzer
intiemste stemmingen gereedstaande vriendin.
We luisteren naar radio en grammofoon. Naar een
mechanisch surrogaat.
Dat is trouweloos. Maar het is ook dom. Want
we dreigen in ons zelf en in onze kinderen het
ware kunstgenot daardoor te verdringen. We
schakelen de eenige mogelijkheid uit, om onze
muzikale ontwikkeling werkelijk in goede banen
te leiden. '
Slechts wie zelf speelt, en liefst piano speelt,
omdat hij dan ie allen tijde melodie en bege
leiding tot zijne beschikking heeft en het orches
trale geleidsvolume, kan muziek werkelijk leeren
liefhebben, ook al brengt hij het technisch niet zoo
heel Ver.De geweldige literatuur die voor dit instru
ment geschreven is, geeft ook den primitieven
speler de sensatie, dat hij goede componisten
onberispelijk vertolkt. Men begeleidt zangers en
instrumentalisten en smaakt de voldoening zich
tnet anderen tot gezamenlijk-eigren (en daar
gaat het om: eigen!) kunstprestaties te
vereenigen. En juist omdat men zelf in de
voor'. portalen tot den tempel toegelaten is, volgt
men met zoo intens genot de grooten der
kunstvaardigheid, die men zelf beoefent, tot
in het allerheiligste l .
*.'*
Dat we dit nu langzamerhand schijnen te
vergeten daarin schuilt het gevaar voor de
artistieke ontwikkeling van den
hedendaagschen mensch.
Och wat, ik heb geen piano mér noodig:
ik heb thuis grammofoon en radio en kon alles
hooren, wat ik will"
Dit is de groote, groote vergissing van het
heden.
Men loopt tienmaal om den tempel heen
en meent, dat het resultaat hetzelfde is, als
wanneer men eenmaal binnengegaan is.
Men maakt het zich gemakkelijk met een
surrogaat en gaat langzaam aan vergeten dat
vorige generaties iets heel anders genoten
hebben. , , . ?
' En de goede trouwe piano, die niet gekocht
is en niet bespeeld wordt, blijft stom en
geduldig. Ze kan niet klagen. Maar wij roepen
voor haar» wy' protesteeren voor haar. Wij, die
haar dankbaar gebleven zijn.
SCHAKEL
1 HtlUGEWGG 11-1? «AMSTERDAM
'Overhemden naar maat
Bi) ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
Tentoonstellingen
Amsterdamsche Ateliers voor Binnenhuiskunst
Westeinde 25, Tentoonstelling van werken door
J. Bilbine. Tot O December.
,,Militiezaal", Singel 423. Amsterdam.
Najaarstentoonstelliug van De Ouafhankelijken". Tot
11 December.
Huize van Hasselt, Rotterdam. Werken door
H.- Voskuil. Schilderijen en grafiek van Gezina
Hoeve. Tot 11 December.
De Bron, Zoutmanstraat 63&, den Haag, Ten
toonstelling Lebeau-glas. Tot 14 December.
D. G. Santee Landweer, Heerengracht 300,
Amsterdam. Tentoonstelling van een uitgebreide
verzameling lithografieën door Odillon Bedón.
Tot 14 December.
N.V. ,,De Kunsthandel," Keizersgracht 510,
Amsterdam. Schilderijen en grafisch werk van
Louis Schrikkel. Tot 15 December.
Kunstzalen d'Audretsch, Den Haag. Tentoon
stelling bloemstukken van moderne schilders.'
Tot 15 December.
Vereeniging ,,Voor de Kunst," Nobelstraat 2,
Utrecht. Schilderijen van Radda en B. Martinez.
Tut 15 December.
Kunstzaal ,,De Bron" den Haag. Poppen,
Marionetten en Maskers van Harry van Tussen
broek. Tot 18 December.
Kunstzaal Pictura, Bezarstraat 20, Den Haag
Tentoonstelling M. Adamse. Tot 18 December.
J. H. de Bois, Kruisweg 08, Haarlem. Tentoon
stelling van schilderijen door L. Gorjot. Tot
18 December.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Schilderyen van
Epi v. d. Velde?van Brussel. Tot 21 December.
Frans Buffa en Zonen, Kalverstraat, Amster
dam. Expositie S. Garf. Tot 21 December.
Artibus Sacrum, Arnhem. Schilderyen en gra
fieken van J. M. Graadt van Roggen. Tot 23
December.1
Kunsthandel Kleykamp, Den Haag. Laatste
werk der kunstenaars leden van De Brug." Tot
23 December.
Toonkamers Bij den Dom," Utrecht, Korte
Nieuwstraat 8. Schilderijen en Teekeningen van
Joh. D. Hendriks. Tot 25 December.
Van Gorkum & Co, Assen. Schilderwerk en
hotitsneden van Ij, A. Körtenhorst. Tot l Januari.
Vereenigingsgebouw ss Hertogenbosch.
Schilderijen -van. Frans Slager. Tot l Januari.
P.W.. Goupil & Co., Heerengracht 437. Schilderijen
en beeldhouwwerk van de Florehtijnen, Professor
Ciprianno Mannucci en Valmore.Gemignani. Tot
tl Januari. ,
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Werken
van Marie Kelting. Beeldhouwwerk van P.Böhncke.
Tot l Januari.
Kunstzalën E. J. van Wisselingh & Co., Rokin
73 Schilderijen en Aquarellen van G. W.
Dijsselhof. Tot l Januari. ' ,
Nieuwe Uitgaven
Bij déN.V. Leopold's U. M. te den Haag zijn vier
boekjes verschenen van verschillende schrijvers.
alle met den gemeenschappelijkenti tel: Geniet het
leven, kleine wenken om gelukkig te zijn. De
afzonderlijke titels en schrijvers luiden als volgt:
Van de vele mogelijkheden om gelukkig te zijnt
door Maurice Roelauts. *4
Het Boekje van de Tabak door Mr. W. J. van Balen.
De Genoegens van Tafel en Glas, door Jhr. E,
van Lidth de Jeude.
Over den Omgang met Boeken, door J. Greéhoff.
MEUBELEN
V^ II
lOpEN HAA
i
No. 2740
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7
Zij die van zich doen spreken
door Melis Stoke
Een praatje met den
II l K AC h<» p van M.VPH.
EEN roezemoezig hotel in het
hartje van de stad. Buiten druilt
een motregentje, maar de hall is goed
verwarmd. Wij hebben ons kaartje
laten brengen aan den Bisschop van
Myra en wachten vol spanning. Maar
daar is reeds de piccolo. Of u maar
boven wilt komen....!"
Dan, voor wij het goed weten, staan
wij tegenover den Heilige, of liever,
wij ontwaren hem over een hoogen
stapel pakjes heen.
Heldere verstandige oogen onder
het welige gryze haar. De lippen plooi
en zich tusschen de omlijsting van
sneeuwwitte baard (aha, hij rookt
dus niet) tot een innemenden glim
lach.
Het is vriendelijk dat u mij,
ouden man bezoeken komt.... Do
meeste menscheu dei-angeereu zich
niet. Ontbieden mij alsof ik nog
twintig jaar oud was en «een agentuur
in stofzuigers voerde haha...."
Het gebaar dat tot zitten noodt is
van eene uitgezochte noblesse.
U zult wel vermoeid zijn van
de laatste dagen ?"
De goede oogen versmallen even
tot lachende spleetjes. De
fijn-dooraderde hand duidt op een schaal
letterbanket. Dan op de stapel pakjes.
Heel even treft ons weer het heel
bijzondere van dit bezoek. Het
tesamen zijn met den bisschop.
Het is uw vijftienhonderdste be
zoek aan Nederland. Dat is een ge
beurtenis .... Uw bewonderenswaar
dige kracht....."
De smalle hand wuift bescheiden
af. Weer het gebaar naar het
letterbanket, en, hartelijk: Maar bedien
u dan toch.... Er is zooveel over
gebleven. ..."
U bent geboren te Patera, ruim
zestienhonderd jaar geleden. De be
handeling die u ondergaan hebt van
Keizer Diocletianus...."
Onverwacht van kracht klinkt het:
Laten we er niet meer over spreken.."
Maar u bent toch opgesloten....
Jarenlang ; , Eerst onder Keizer
Constantiniis heeft men u bevrijd...."
De Bisschop knikt, zich herinne
rend: charmante vorst....
Constantinus, op en top gentleman1.-..-. Ze
maakten me Bisschop van Myra...."
U hebt een r,ol van belang gespeeld
op het' concilie van Nicea.... in
drie-vijf'en-twintig.... Een felle
strijd...'."
De hand ging bezwerend omhoog:
Maar een nobele strijd.... Hoeren
onder elkaar. Alles in grooten stijl.'
(ieen reclame-speeches..... Geen flau
we interrupties.'..."
Udenktaande Tweede Kamer.. ?"
Van voleindigende hoffelijkheid is
het gebaar: misschien....
En in 1080 hebben ze uw stoffelijk
-overschot naar Bari gebracht, in
Italië..../' V
Een bescheiden wuiven van de
hand legt den bezoeker het zwijgen
op: Eenige kooplieden waren er op
gesteld. Ik meende geen bezwaar te
mógen maken.... de stad mijner
vaderen...', ach...."
De herinnering van een lang,
weibesteed leven trilt na in dat ach, en
de bezoeker brengt dat onder woorden:
Ruim zestienhonderd jaren bent
? u actief, wars van elke ónderscheiding.
Men heeft hier nog plannen gehad voor
een eerecomité.... Terpstra had zich
beschikbaar gesteld.... Waszink....
Noh-ns.... allo fractieleiders....
Denk eens aan.... vijftienhonderd
maal in Nederland. En het volgend
jaar wilt u al weer terugkomen.... !"
Dat pakt. De oogen floukeren nu en
de hand veegt snel eenige kruimels
speculaas uit de weelderige baard vegetatie.
Ik heb niet te klagen.... Ieder
jaar weer al dat eerbetoon.... En
dan.... de gemakkelijke verbin
dingen tegenwoordig. . .. Het is niets
bij vroeger vergeleken. ..."
mlnnig-aristocratisch is het met-verder
gaan. .. . Maar de bezoeker vult aan:
.... die nog aan u gelooven....
Maar dat zijn er duizenden.... tien
duizenden... . ."
Fel is de reactie, fel als toen, in
Nicea: ... .hier... . uw blad.... van
verleden week... . Neen.... ik neem
liet u niet kwalijk. Het was Jordaan.
Hij had het niet moeten doun. Het
is nu eenmaal zoo dat ik soms word
teleurgesteld. Dat de kinderen uit
roepen: 't is lekker Pa1 maar.... of
oom Kees.... Maar dat is .niet
belangrijk, hoewel het soms pijnlijk
is dat men alle moeite voor niets heeft
gedaan Ik kom zoo gaarne....
talloozen hebben mij noodig.... !"
De middenstand.... de
ruggegraat van ons handelsleven...."
Een knikje van verstandhouding.
De stemming i's er nu.
Ze hebben me eerevoorzitter willen
maken.... Ik zei neem Treub, aan
hem hebben jullie meer te danken.
Kranige vent, maar ook een hoop
jonger dan ik !"
En Nederlandsch Fabrikaat....
de gouden medaille.... Die hebt u
afgewezen.... waarom was dat....?"
Nu zeggen het weer de oogen, altijd
die milde alles-begrijpende oogen.
Men moet geheel vry blijven. Ik
voor mij heb een heilige angst voor
relaties met welke groep ook. Sinds
die gasdirecteuren-geschiedenis." Voor
je het weet verwijten ze je
retourcommissies. ... Neen.... heen.
ik meen het...."
U staat toch boven elke verden
king !"
Het oolijke knipoogje:
Ik heb anders ook gezeten....
onder Dioletianus.... Negen jaar.
en vijf maanden.... Jawel.... ja
wel. ... gerehabiliteerd.... Maar als
ze willen gaan zoeken, 't Staat in
iedere Lexicon...."
Maar dat was wegens Christen
vervolging. ... Dat was een r.... !"
Dat zei en Posthuma en Henri
Polak ook.... Maar ik dank u....
Trotzki hebben ze z'n visum ook al
geweigerd, 't Zou de heele affaire
kunnen bederven. Neemt u nog een
stukje.,.."
We knabbelen spèculaas en voor
wij het weten is het zeven uur....
Zwarte Piet, jong, vol ijver, komt
zeggen dat ze er zijn van Van G end en
Loos voor de ledige kisten.
Heb ik u nu heusch niet verveeld ?''
.... weifelt de bezoeker.
De Bisschop is opgestaan, en plaatst
zich de Mijter op het hoofd.
Ik breng .u tot de lift...."
Weineen.....,' blijft u nu lekker
hier zitten...."
Als de geruischlooze kooi wegzakt
wuift daarboven nog de
rose-doóraderde hand. In mijn zak vind ik
een. boterletter. Vet vlekken.... Wat
nood.... De herinnering is immers
ook on-uitwischbaar.... F
Het volgend nummer
zal bevatten:
De terreur der bioscoop
directies In Nederland
door L J. Jordaan
Het gevaar van de
Censuur der Overheid
door J. C. Schrpder
Zijt Gij nog niet
geabonneerd?
Doe hef dan heden, opdat Gjj verzekerd
zijl de Groene' des Zaterdags geregeld te
ontvangen. De abonnementsprijs bedraagt
TIEN GULDEN
per jaar.
Zij, die zich thans voor het volgende
jaar abonneeren, ontvangen het
KERSTNUMMER 1929
en de in deze maan d verschijnende
nummers
GRATIS!
.-???.. ? . i
Een briefkaart aan de administratie Kei
zersgracht 333 Amsterdam- Centrum is
voldoende of:
BEL ONS EVEN OP
37964